LG antoi jo viime vuoden lopulla pienen ensimaistiaisen vuoden 2024 OLED-pelinäyttömallistostaan. Nyt yhtiö on saanut CES-messujen alla julki lisätietoja yhdestä kuudesta aiemmin esitellyistä uutuusmalleista, tai sitten lisännyt mallistoon yhden ennalta mainitsemattoman lisää. Lehdistötiedote ei valitettavasti tuo asialle selvyyttä.
LG:n uutuudelta uupuu vielä nimi, ellei se ole viime vuoden maistiaisissa mainittu 27-tuumainen 27GS95QE, josta ei kerrottu silloin vielä kokoa ja nimeä enempiä tietoja. Nimestä riippumatta näytön suora OLED-paneeli tarjoaa 2560×1440-resoluution peräti 480 hertsin virkistystaajuudella, mikä on yhtiön mukaan ennätys lajissaan QHD OLEDien luokassa. Näytön vasteajaksi mainostetaan markkinoiden nopeinta 0,03 millisekuntia, joskin vastaavaa lukua omista OLED-näytöistään viljelevät myös muut valmistajat, mukaan lukien Samsung omine paneeleineen.
LG:n uutuusnäytössä käytetään yhtiön META-teknologiaa, joka sisältää näytön sisäiset heijastukset minimoimalla valontuoton maksimoivan mikrolinssikerroksen (MLA, Micro Lens Array) sekä META Booster -algoritmin, joka analysoi kuvaa reaaliajassa parantaakseen sen kirkkautta, värikylläisyyttä ja etenkin kaikkein kirkkaimpia kohtia kuvasta. Sinistä valoa karttavien iloksi yhtiö kehuu sen OLEDin tuottavan markkinoiden vähiten sinistä valoa ja vain noin puolet parhaiden LCD-näyttöjen tasosta.
Uutuusnäyttö saadaan LG:n mukaan markkinoille vuoden ensimmäisen puoliskon aikana ja se tulee olemaan esillä CES 2024 -messuilla. Messuilla esitellään myös koko yhtiön tämän vuoden pelinäyttökatras 27-, 31,5-, 34-, 39- ja 45-tuumaisine vesoineen. 34” ja 39” mallit ovat erittäin leveällä 21:9-kuvasuhteella ja 31,5-tuumaisen mallin 4K-resoluution kehutaan tekevän siitä sopivan paitsi pelaamiseen, myös toimistohommiin.
Lähde: Lehdistötiedote
Tuommonen 32″ 4k 240hz kiinnostaa, mutta hinta mietityttää. Jääköhän edes alle 1500€ suomessa?
Nuo nykyiset miniLED 4k monitorit 144Hz – 160Hz virkistyksellä maksaa reilu tonnista kahteen tonniin. Ihmettelisin suuresti jos tuommoinen end-game 4k240Hz OLED maksaisi euroakaan alle 2000e.
Näytöt on niin pitkäikäisiä, että pari tonnia näyttöön on näytönohjaimiin verrattuna pieni hinta.
Toivottavasti tulisi 32″ QHD OLEDi. Olisi täydellinen näyttö 4090 kaveriksi ja tuossa kokoluokassa ei taida tällä hetkellä olla kuin 4k OLEDejä.
Alustavasti mitä olen kuullut niin 32" 4k 240 Hz QD-OLED-näyttöjä tulisi saamaan tuohon 1500€ pintaan, alle 2000€ ainakin.
4k nuo 32" ovat. LG:ltä sitten Dual Mode saa käyttöön 1080p.
-miten pitkään se on ollut sinulla käytössä?
Onko tullut kiinnipalamista?
Rtings on ehtinyt LG:n oledia testaamaan jo 8kk stressitestissä, 18 h päivässä maksimikirkkaudella palamisherkkää kuvaa. Ei näy vieläkään merkkejä kiinnipalamisesta. Toisin sanoen kestää todellista käyttöä hyvin: LG 27GR95QE-B Review
No en tiedä, 500€ näytönohjain on ollut aina jokseenkin relevantti ainakin 4v (jos julkaisussa ostaa), onko 2000€ näyttö relevantti 16 vuotta, jolloin saavutetaan sama hankintahinnan suhde käyttömäärään?
Jos hommaa premium näyttöjä todennäköisesti näytönohjaimetkin on jotain tyyliin Nvidian xx80/xx90 sarjaa. Niissä nykyään kun hinnat on mitä on ja kyllä sitä ainakin 2 näytönohjainta ehtii kokea yhdellä näytöllä niin se hinta ei niin pahalta tunnu. Tällein laidasta laitaan pelaavana kun on 3080 ei hirveästi kaipaa 1440p 150hz näytön ja 4k 60hz ruutujen lisäksi lisää hertsejä kun ei kortissa riittäisi potku sinne. Nyt saa vetää kaiken tappiin ja pelaa max ruudunpäivityksellä tai ainakin lähellä sitä.
Kyllä tuosta isosta virkistystaajuudesta näyttäisi olevan paljonkin hyötyä, jos vaan siis pelaa pelejä jotka pyörivät yli 500 ruutua sekunnissa ja on rautaa pyörittää niitä.
Tässä on ihan hyvä ja mielenkiintoinen kymmenminuuttinen pätkä 540 Hz näytön eduista, muutenhan tuo näyttö 1080p TN paneeleineen olisi täysin turha. Myös pikselivasteaika vaikuttaa tuohon kuvan sulavuuteen ja OLED hakkaa kevyesti jopa TN paneelien nopeat vasteet.
Avaatko vähän, että mitä hyötyä esim. 360hz vs 480hz? En jaksa katsoa koko videota.
Siinä viestissä oli se video josta eroja voi katsella.
HWU:lla on myös hyvä yleisluontoinen video aiheesta. TLDR: hertsejä miettiessä sulavuuden ja input lagin ohella merkittävä muuttuja on visuaalinen selkeys, joka jää usein täysin unholaan – nopeahkosti liikkuvat kohteet ovat vielä 240 Hz:kin täyttä suttua.
No joo täyttä trollausta pari seuraavaa vuotta LG Displayn roadmap, joka siis valmistaa nuo paneelit
End game 27” 4k 240hz oliko 2025 vai 2026 roadmapissa…
Allekirjoitan tämän. Sen takia ULMB oli 3D näyttöjen kohdalla silloin 120hz virkistystaajuksilla erittäin kova juttu LCD näytöissä, vaikka inputlagia lisäsikin. Varsinkin jos oli tottunut CRT 100Hz aikakauteen.
Jo se että pystyy näkemään liikkeessä sivusilmällä jotain muutakin kun mössöä auttaa reaktioaikaan aika merkittävästi. Eihän niillä hertseillä mitään tee jos "liike ei pysy perässä".
No jos ei pelaa tosissaan FPS pelejä tai sellaisia pelejä mistä tuosta 240-540hrz nopeudesta on jotain hyötyä (käytännössä CS2, Pupg, Valorant, Rainbow 6, Call of Duty jne) niin ei niistä hertzeistä oikein saa irti hyötyä. Pelkkä hertsimäärä ei toki kerro mitään miten hyvin se näyttö oikeasti suoriutuu sitten kun niitä hertsejä tarvitsee vaan sitten pitää olla pieni responce time, matala ghosting ja vähäinen overshoot. Jotta homma ei menisi liian helpoksi niin sitten on vielä hyötyjä otetaan myös pelikohtaisesti black frame insertion (asuksen ELMB, Zowie DyAc+ jne) avulla.
End game näyttö taitaa olla jokin ulmb 2 virike 500hz qd oled näytölle jonka jälkeen kuvan selkeys ei enää parane. Ongelma bfi + oled kanssa on sitten että miten se korkeampi kirkkaus vaikuttaa burn iniin, mutta eiköhän sekin mene ohi kun tulee uuden sukupolven pholed näyttöjä.
Vaikuttaa kyllä todella hyvältä.
Haluaisin kyllä tietää miten ihminen voi nähdä eron vaikka 120 Hz ja 144 Hz välillä, kun erilaisten tutkimusten mukaan ihmisen silmä ja aivot erottaa maksimissaan jonkun 60 – 75 fps, riipuen ihmisestä. Varmaan se vasteen saaminen tuntuu erilaiselta jos lagit on todella pieniä, mutta jotenkin tuntuu nää 480 Hz yms ihan pelkältä markkinoinnilta.
Tuolla esim juttua ja linkkauksia lähteisiin.
https://www.healthline.com/health/human-eye-fps#how-vision-works
HWU:n testissä edes 540 hz näytöllä ei ollut täydellinen liiketerävyys, kyllä sen end game näytön on oltava sellainen, että kaikissa teoreettisissakin tilanteissa näytön sijaan silmä on rajoittava tekijä. Sama resoluution kanssa, 4K ei välttämättä ylitä silmän erottelukykyä, end-game näyttö on oltava tätä korkeammalla resolla
Jatkoa: Mutta joo 4k120Hz strobetettuna on vielä blurria kun pelikuvaa liikuttaa (CX OLED). En usko että 240Hz + strobe mitenkään merkittävästi tuota parantaa. 480Hz + strobe olisi jo silmin nähtävä ero ja luulen että siinä 1000Hz kohdalla alkais olemaan jo vaikeaa erottaa stroben kera että tarviiko parempaa.
Tuo 540 on äärimmäisen selkeä täydellä hz ulmb 2 kanssa. Mutta se on TN paneeli ja oledit on nopeampia ja selkeämpiä. Kuvista näkee että halvoissakin oledeissa tuo kuva on parempi kun pikselit siirtyvät nopeammin ja eivät mene yli tai ali kirkkaaksi samalla.
katso liitettä 1239136 katso liitettä 1239137 katso liitettä 1239138
Tuo UFO esimerkkikuva on tosi hitaasta liikkeestä (960px/s) jossa esim oma 120Hz OLED on ihan kuten tuo referenssi UFO kuva pikselintarkkana (BFI high). 960px/s tarkoittaa että fullHD näytöllä joku objekti liikkuu kahdessa sekunnissa laidasta laitaa. 4k näytöllä neljä sekuntia laidasta laitaan eli tosi hitaasti. Omat kokemukset 4k näytöllä viittaavat siihen että 2000px/s on aika tyypillinen skenaario kun pelaan seikkailupeliä ohjaimella ja pannailen kuvaa pyörien pelihahmon ympärillä. Eli käännän kameraa jolloin ruudun vasemmasta laidasta puu siirtyy oikeaan laitaan parissa sekunnissa (blurrisena).
Myös 2nd gen QD-OLED-paneelin alipikseliasettelusta ja tekstin terävyydestä oli ensimmäiset havainnot, samat kuin itselläni kun pääsin näyttöä joulukuussa MSI:llä ihmettelemään eli selkeä parannus luvassa
Itsellä on nyt kokemusta 4K (42" C2) sekä kutakuinkin saman PPI:n 1440p w-oled näytöstä (27GR95QE). Näissä kieltämättä teksti oli paikoittain aavistuksen pehmoista ja suhruisen näköistä. Sitä voisi luonnehtia kuin teksti olisi käynyt lävitse jonkun antialisointi-filtterin. ns. text-fringing on tosiasia. Testailin molempiin erilaisia cleartype/mactype korjauksia, mutta ei se oleellisesti mihinkään muuttunut, joskaan itselleni ei ollut mikään deal-breaker näissäkään.
Nyt käytössäni on toisen sukupolven qd-oled näyttö (oled g9). Tämä on huomattavasti parempi ja vaatii jo todellista "pixel-peeppaamista", että huomaan eroa vastaavan PPI:n tavalliseen RGB alipikseliasettelun IPS-näyttöön. Ei vieläkään 100% täydellinen, mutta tavanomaiselta katseluetäisyydeltä jos olisi ongelmasta tietämätön – todennäköisesti menisi ohi koko juttu. En ole nähnyt asiaa enää ongelmallisena tai kokenut tarpeelliseksi edes tehdä mitään cleartype/mactype kikkailuja. 1440p on kumminkin aina hieman rajallinen siinä kuinka hyvältä se teksti nyt ylipäätään voi näyttää.
Arvioisin, että nyt viimeistään, kun PPI kasvaa 108 -> 138 vastaavan paneelitekniikan kanssa, saa kyllä todella olla silmät kiinni ruudussa/pikseleissä, että eroa pystyy mitenkään havannoimaan normaalilta katseluetäisyydeltä. Vaikka sama alipikseliasettelu olisi yhä teknisesti läsnä ja kenties macrokuvin havainnoitavissa.
Yleisesti tietokoneille saatavilla olevissa monitoreissa ongelmaisempaa hyvän tekstin renderöinnin kannalta on ollut juurikin niin kovin rajallinen PPI, kuin suorainaisesti tämä alipikseliasettelu tai muu.
4K ja 5K hiDPI skaalauksella on jo tekstin kannalta lähtökohtaisesti ihan eri tasoa kuin tavan totuttu 100% 72dpi 1080p/1440p renderöinti – mihin monet tietokonekäyttäjät ovat vuosia ikäänkuin joutuneet tyytymään. Mikäli tämän OLEDin kelkkaan hyppää niillä tottumuksilla ja lähtökohdilla, tulee todennäköisesti yllättymään kyllä hyvin positiivisesti myös tekstin saralla. Kokemus voi tietysti olla aavistuksen eri jos 4K RGB LCD on lähtökohta vertailulle, mutta harvemmalla varmaan on.
Ruudunpäivitystä ei lasketa lineaarisesti. Oleellista on se jaksonaika eli 1 / Hz eli ne luvut pitää kääntää, jolloin saadaan ne millisekunnit, joilla on oikeasti merkitystä. Näinollen muutos 57 Hz -> 68 Hz tekee jaksonaikoihin eroa 2,8 ms kun taas 120 Hz -> 144 Hz tekeekin vain 1,4 ms. Eli mitä korkeampiin ruudunpäivityksiin mennään, sitä isompi korotus tarvitaan, että saadaan vastava hyöty. Mikä taas vaatii enemmän konetehoa, tukea pelimoottorilta jne. Verrokkina 400 Hz -> 500 Hz tuo enää vain 0,5 ms eroa jaksonaikoihin.
Oma kokemus C2 42" näytön kanssa, etten eroa tekstin laadussa näe verrattuna vaikka 27" IPS ja TN paneeleihin peruskäytössä, tai sitten esim. Asus pg279q on vaan kuvanlaadullisesti huono IPS. Toki ruutua ei tule katsottua 10cm päästä vaan lähemmäs ehkä metrin päästä. 100% skaalaus kuitenkin käytössä, koska näkö on riittävä pienemmällekin tekstille ja tykkään henkilökohtaisesti isommasta työpöytätilasta.
Toki TV ruudussa kun on piti valita ensin PC-tila liittimelle ja määrittää kuvan asetuksista terävöinti 0%, muuten tosiaan eroa olisi näin yleisesti muutenkin kuvassa.
Clearypen asetuksista myös suosittelen kokeilemaan harmaasävytilaa, joka on se ihan laitimmainen oikealta valinta 3/5 asetuskohdassa kun cleartypen viritystä käy läpi, jos siis yleisesti se oranssi/sininen terävöitys häiritsee silmää, joka minulla on aina Windowsissa häirinnyt ihan LCD näytöistä lähtien.
Ei tekstin laatu ole ollut mikään ongelma päänäyttönä omasta mielestäni enää, toki ehkä osansa tekee se että tulee käytettyä enemmänkin dark modea kaikessa. Ehkä musta valkoisella on sitten se tarkempi tapa huomata niitä eroja häiritsevästi?
Nykyisellä Acer XF270HUA 2560 x 1440 144Hz (+ 2: AOC 27G2SPU 1920 x 1080 1665Hz, 3: Sony 48" 1080p TV) ajattelin pärjätä vielä kohtuullisen pitkään kunnes myös ne keskitehoiset 250-400€ hintaiset näytönohjaimet pystyvät sitten oikeasti puskemaan tarpeeksi FPS ulos.
Onhan tässä kuitenkin ihan hyvin eroa joskus 2014 hankittuun Dell UltraSharp U2713HM 2560 x 1440 60Hz näyttöön (sekä vielä 2017 riittäneeseen R9 Nano 4Gb näytönohjaimeen)
Kuitenkin kun ne pelit mitä itse tulee pelattua ovat luokkaa 2015 julkaistu Battletech (modattuna) sekä Total War: Warhammer 3 ja joitakin roolipelejä (BG3, Pathfinder pelit, Rogue Trader jne) en tiedä miten paljon sitten oikeasti hyötyisin jostain 1440p näytöstä mikä suoltaisi ulos lähes 500FPS (jos vain nykyinen 6700XT antaisi myöden).
Otsikon näyttöön ja moneen muuhun pitäisi tekstin laatuun tulla parannus tuolla uudella pixel layoutilla, mutta vaikea arpoa tässä kohtaa että korjaako se ongelman..
katso liitettä 1239280
Nyt siis tuota on korjattu RGWB muotoon eli värit ovat oikeassa järjestyksessä ja muistaakseni ovat testanneet että tuo ylimääräinen valkoinen pikseli häiritsee vähiten tuossa.
Jää toki nähtäväksi ensimmäisiin arvosteluihin saakka mikä käytännön vaikutus on.
Outo valinta ollut alusta saakka, mutta kai tuolle on ollut selitys, laajempi väriavaruus, kirkkaus tjs. @Sampsa ja Hardware Unbox vahvisti ainakin 32" 4K QD-OLEDin tekstin luettavuuden parantuneen huomattavasti, yltäen jo lähes IPS:in tasolle, joten LG:llä kova paine parantaa omaansa.
Joku tollainenhan se voisi olla. Vaikka toki ULMB2 ei anna niin suurta hyötyä Oled näytöissä kun nopeimmissa responce time on niin paljon pienempi kuin IPS/TN näytöissä. Tässä mielestäni hyvin selitetty tuota aihetta optinumin videolla ettei ghosting ole läheskään niin suuri mutta sitten kun puhutaan pelaamisesta niin videon kohdassa 6:12 miten pelatessa se ero tulee jossa parhaiten suoriutuu juuri Zowie Dyac+ TN paneeli. Ilmeisesti vielä paremmin tuosta suoriutuu Asuksen 540 hrz TN paneeli ELMB 2:lla
Ei ekan genin QD-OLEDien jälkeen yllätä että näissäkin suht maltilliset hinnat. Hyvä myös, että usemmalta valmistajalta tulossa ja jo alkuvuodesta niin ehkäpä noin vuoden päästä alkaa jotain houkuttelevia alehintojakin esiintymään.
Monesti kyseessä on se mihin ihminen tottuu. Sanotaan esimerkkinä kun siirtyy 32" TV:stä 48" tuumaiseen. Tai kun siirtyy 1080p 60Hz 24" TN monitorista 27" 1440p 60Hz IPS => 27" 1440p 144Hz IPS näyttöön. Eli mieluusti ei enää mennä sitten takaisinpäin.
Jos itselläni olisi jo esim. 165Hz 32" 4K monitori käytössä en mieluusti vaihtaisi mihinkään sitä huonompaan mutta toisinpäin se on aina parannus.
Nuo esimerkit on otettu omasta elämästäni ja niihin kaikkiin on tottunut. Varmaankin se suurin muutos oli 24" TN näytöstä 27" IPS näyttöön siirtyminen vaikka virkistystaajuus (60Hz) säilyi samana. Siinä useamman viikon jopa kuukauden oli sellainen pieni hymyn poikanen huulilla kun laittoi monitorin päälle.
Toki nostalgia voi värittää juttuja mutta ihan rehellisesti joku Amigan 15" monitori (vaikka kuinka oli 15kHz/50Hz monitori) tai vanhempi 17-19" CRT monitori ei vaan oikein lämmitä vaikka saisi ilmaiseksi käyttöön.
Lisäksi hiiri/tähtäin/oikeastaan mikä tahansa input tuntuu paljon responsiivisemmalta/terävemmältä.
Kyllä juu, 60 vs 120 Hz on kuitenkin 8 millisekunnin ero vielä per ruutu. Ei kuulosta paljolta mutta kyllä sen silmä havaitsee sulavuudessa ja hiirikäsi tuntee "keveytenä" vaikkei eesporttia pelaisikaan.
Siitä eteenpäin sitten hyppy esim. 240 hertsiin on enää puolet siitä eli neljä millisekuntia, ja kun lähtökohta on jo erittäin sulava niin eron havaitseminen alkaa olla vaikeampaa ilman jatkuvaa treenausta ja altistumista korkeille hertseille.
4090 ei pysty liitäntöjen vuoksi kuin 120hz 4k. Paljonkohan saa ulos 1440p resoluutiolla hertzejä?
Eli hyötyykö noin korkeasta virkistystaajuudesta laskematta resoluutiota vieläkin alemmas?
Jos tukee DSC:tä niin saa ihan mitä vaan käytännössä ulos. Jos ei, niin sit noin 240Hz.
DSC:llä näitä ajellaan. Ei mikään näytönohjain pysty nuihin isoihin hertseihin muuten nuilla resoilla.
Viralliset speksit Nvidian 4090 tuotesivuilla sanoo että 4k 240hz tuettu DSC:tä hyödyntäen. Toki jos DSC ei käy niin sitten.
DP2.1 UHBR20 riittää ajamaan yli 600Hz ilman pakkaamista. Uudet radeonit taitaa kyseisen tempun osata.
Edit oliki vaan uhbr13.5 tarkoittaen max 452 Hz ilman pakkaamista.
Intelissäkin tuoreemmat liitännät kuin NVIDIAlla: HDMI 2.1 ja DP 2.0 UHBR10
Joskus vielä kun saisi DP2.1 liittimet myös monitoreihin.
Ja aktivoituu itsestään jos mahdollista?
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä