NVIDIA esitteli viime keväänä GTC-tapahtumassaan nykyisen Pascal-arkkitehtuurin seuraajan eli Volta-arkkitehtuurin, joka on kuitenkin suunnattu pelaamisen sijaan ensisijaisesti laskentaan ja datatieteeseen. Samassa yhteydessä yhtiö esitteli massiivisen GV100-grafiikkapiirin, joka rakentuu jopa 21 miljardista transistorista. 12 nanometrin prosessilla valmistetussa grafiikkapiirissä on 5376 perinteisen CUDA-ytimen ohella 672 Tensor-ydintä, jotka ovat koneoppimiselle pyhitettyjä tensoreiden laskentaan erikoistuneita yksiköitä ja mahdollistavat kyseisissä operaatioissa yli 100 TeraFLOPSin laskentasuorituskyvyn.
Ensisijaisesti GV100-grafiikkapiirejä on käytetty noin 9000 dollarin hintaisissa Tesla V100 -kiihdyttimissä ja yli 100 000 dollarin hintaisessa DGX-1V-supertietokoneessa. Joulukuussa yhtiö lanseerasi yllättäen kuluttajamarkkinoille suunnatun 3100 euron hintaisen Titan V -näytönohjaimen, jossa on käytössä hieman karsittu GV100-grafiikkapiiri ja 12 gigatavua HBM2-muistia. Vaikka Titan V on suunnattu ensisijaisesti laskentakäyttöön, se soveltuu myös pelaamiseen ja on luonnollisesti tämän hetken suorituskykyisin pelinäytönohjain.
Tavallisille kuluttajille Titan V:ssä ei ole mitään järkeä ja pelaajia kiinnostaa nykyisen GeForce 10 -sarjan ja erityisesti GP104-grafiikkapiiriä käyttävien GeForce GTX 1080- ja 1070-mallien päivitys.
Toistaiseksi ei ole tiedossa aikooko NVIDIA nimetä tulevat pelinäytönohjaimet GeForce 20 -sarjaksi vai onko viritteillä uusi nimeämiskäytäntö.
Kepler- ja Pascal-sukupolvien tavoin Volta-arkkitehtuurin kuluttajaluokan grafiikkapiirin koodinimen pitäisi olla GV104, mutta mitään konkreettista tietoa kyseisestä grafiikkapiiristä ei kuitenkaan ole toistaiseksi tihkunut.
Sen sijaan viime vuoden lokakuussa Saksan Tom’s Hardwaren toimittaja Igor Wallosek kirjoitti 3DCenter-sivuston foorumille, että hänen tietojensa mukaan näytönohjainvalmistajille kerrotussa roadmapissa GV104 ja Volta olisi korvattu ”4. sukupolvella” ja alkuperäinen julkaisuaikataulu Q1/2018 peruutettu.
Marraskuussa saksalainen Heise.de uutisoi, että seuraavan sukupolven grafiikkasukupolvi nimettäisiin Ampereksi ja esiteltäisiin NVIDIAn tämän vuoden GTC-konfrenssissa maaliskuun lopulla.
Amperestakaan ei ole toistaiseksi tiedossa sen tarkempia yksityiskohtia, mutta toteutuessaan se edustaisi NVIDIAn strategiassa uutta suuntausta, jossa laskentaan ja pelaamiseen olisi omat arkkitehtuurinsa. Käytännön tasolla suunnitelmassa olisi paljonkin järkeä, sillä pelikäytössä ei tarvita suurta osaa laskentaan suunnitelluista ja pyhitetyistä ominaisuuksista ja päin vastoin. Pelkästään pelikäyttöön suunniteltavasta grafiikkapiiristä olisi mahdollista tehdä joko edullisempi tai vaihtoehtoisesti käyttää laskentaominaisuuksien viemä tila suorituskyvyn parantamiseen.
Tuoreimpana huhuna uutistoimisto Reuters uutisoi edellisviikolla täysin puskista NVIDIAn valmistelevan uutta Turing-koodinimellistä grafiikkapiiriä julkaistavaksi maaliskuussa. Brittiläisen matemaatikon nimi yhdistyy niin vahvasti kryptografiaan, että spekulaatioissa yhteyttä virtuaalivaluuttoihin on ollut mahdotonta ohittaa. Turingia on pidetty myös mahdollisesti korvaavana koodinimenä Amperelle sillä se on myös uutta ARM-pohjaista prosessoria suunnittelevan startup-yrityksen nimi.
Vastauksia avoimiin kysymyksiin ja seuraavan sukupolven GeForce-näytönohjaimien aikatauluun saadaan hyvin suurella todennäköisyydellä maaliskuun lopulla, kun toimitusjohtaja Jensen Huang astelee nahkatakissaan lavalle aloittaakseen GTC-konfrenssin keynote-esityksen.
Saisivat kiiruhtaa julkkarin kanssa, ostohousut on jo vyötärölle saakka nostettu, vyö pitäisi vain laittaa enää kiinni. Ei enää R9 390 oikein riitä tehot valitettavasti.
Paras olla lihava lompakko taskussa, ei sieltä nykyisesssa markkintatilanteessa mitään tule ainakaan kohtuulliseen hintaan.
Mainaajat viimeistän pitänevät siitä huolen, ellei tule riittävän paljon edullisempia mainauskortteja…
Ja Nvidia tietenkin pyrkii maksimoimaan katteensa niin mainauskortteja tuskin myytäisiin vain hieman yli valmistuskustannusten.
Tuo… jos uusi graffakortti tulee vaikkapa 700$ ovh:lla niin sitä myydään 1400$ hinnalla jos silläkään saa nykytilanteessa. Bittikolikot menee edellee lujaa joten paremmat kortit sen suhteen menee heti mainaukseen. Ja luultavasti paras asia seuraavissa korteissa on uuden valmistustekniikan ansiosta pienempi virran kulutus, joten suosia mainauksessa on taattu…
Älä unohda lisätä sitä, että Nvidia lisää jokaiseen sukupolveen "nvidia-lisää". Korttien hinta nousee ilman mitään syytä, muuta kuin tuottojen maksimointi.
On siihen syy: kilpailun puute.
GTX 2080 ja max. 1000€, Kiitos.
Tänne heti 1kpl näin alkuun, Customina tietty.
Heh eli kerrotaan tuo tonni siis kahdella mainaajien takia 😉
Turing nimi tuleville pelikorteille on ollut tiedossa jo n. neljäviikkoa sitten.
Lähde?
Jännä kyllä että ensin siirryttiin ohjelmoitaviin shadereihin joka johti myös geneerisempien laskutoimituksien suorittamiseen näytönohjaimella ja nyt selvästi ollaan siirtymässä takaisin toiseen suuntaan.
Esim. Gamer Nexsus alkoi siihenaikaan viljelllä vihjeitä Turingista.
Gamers Nexsus paljasti paripäivää sitten että olivat silloin kuulleet tuon Turing nimen useammasta luotettavasta lähteestä (mutta ei suoraan Nvidialta).
Täh miten niin.
Jos viittaat noihin Tensoreihin niin ne on yhteen tieityy spesiaaliin tehtävään niillä ei ole mitään tekoa siinäkäytössä mihin Shadereita käytetään peleissä yms joten ei ole tapahtumassa mitään siirtymää pois Shadereista.
Ei siirtymää pois shadereista vaan GPU:t menisivät takaisin siihen suuntaan johon ne ovat alunperin suunniteltu mikäli tuohon nyt on uskominen.
Miksi minusta tuntuu että mennyt tämä vähän väärin ”Fermi-, Kepler- ja Pascal-sukupolvien tavoin Volta-arkkitehtuurin kuluttajaluokan grafiikkapiirin koodinimen pitäisi olla GV104” Kyllä fermista oli ”täysi” piiri saatavilla eli GF100/110 ja sitten kepler, maxwell ja pascalissa ollut nuo 104 piirit nuissa x80 non ti sarjalaisissa.
Niillä "valmiilla shadereilla" ei ole mitään tekemistä minkään kanssa, se säästää tosiaan sitä latausaikaa vähän mutta siinä se, ei vaikuta siihen miten se näyttis sen grafiikan näytölle piirtää.
En myös näe että GPU:t menisivät "enemmän siihen suuntaan johon ne ovat alunperin suunniteltu" vain sillä perusteella että NVIDIA saattaa luoda erillisen AI ja erillisen grafiikkapiirilinjaston, kyllä ne näyttikset edelleen osaavat tehdä ihan ne samat laskut siitä riippumatta.
Olisi sinänsä hienoa, että tulisi erillinen mainauskortti, mutta varastojen pitäisi olla melkein pohjattomat, jos haluttaisiin estää pelinäyttisten myynti mainaajille.
Juu, 600-sarjassahan tuo nähtiin. Aiemmin se "100" oli se julkaisuajan lippulaiva, 680:sta lähtien "104" ja sitten tuli myöhemmin se iso piirillinen malliston huipulle.
Jep, oli päässyt Fermi livahtamaan joukkoon. Maxwellistahan ei GM104-piiriä nähty lainkaan, vaan suoraan GM204. Korjattu tekstiin :tup:
Ihmettelen tuota 20xx-villitystä. Eikös se kaiken järjen mukaan tule olemaan 11xx…
Juurikin samaa tulin ihmetteleen, että miksi 20 eikä 11?
Koska GTX 2080 kuulostaa markkinoinnissa jyhkeämmältä päivitykseltä, vrt. GTX 1180. Näin se ihmismieli vaan toimii.
Voihan se nimeämiskäytäntö muuttua ihan kokonaan, juuri ny on luonteva hetki vaihtaa jos vaihdetaan. Kannattaa muistaa että nvidia on jo tonnit aikoinaan käyttänyt GeForce 4000 -sarjasta eteenpäin.
Tuleekohan sieltä kohta jo uutta Titania? Rahat pois ja 6 kk päästä seuraava Titani ulos. 🙂 Ai mistäkö epäilen? …
Niin no, Titan V:ssä kuristettu kaista vrt. Tesla V100, eli Titan Xp:t voisi aina tehdä :think:
Jos tulis semmonen "gamer-titan". Nyt löytyy jo Star Wars Titania ja vaikka mitä. 🙂
Niin, puhumattakaan miten Titaneja on nimetty vuosien varrella. Titan (2013), Titan Black (2014), Titan Z (2014), Titan X (2015), Titan X (2016), Titan XP (2017) ja Titan V (2017).
Toisaalta kun katsoo millainen tuote Titan V on, niin täytyy alkaa miettiä sitä vaihtoehtoa, että Nvidia pitää Titanit jatkossa poissa tästä GTX-pelisarjasta ja ne on lähes yksinomaan tarkoitettu laskentakorteiksi.
Itseä eniten kiinnostaa se seikka, millä Nvidia tekee uusista pelikorteista nopeampia kuin ne nykyisin on. GDDR6 on varma juttu, mutta pysyykö ytimen kellotaajuus ja IPC samana ja kasvatetaan CUDA-ydinten määrää vai mitä?
Onhan tuossa sekin mahdollisuus että tehdään kuten Pascaleissa, kun Titan X ja Xp:kin ovat karsittuja siitä ns. parhaasta piiristä. Eli pudotettaisiin HBM pois ja korvattaisiin juurikin esim. GDDR6:lla.
No mutta sittenhän menisi markkinoinnin pojilta mahdollisuus käyttää omaperäistä "It goes up to 11!" -lausetta sivu suun.
Frenzied demand for Nvidia's graphic chips shoot prices through the…
tuota kai on pidetty "faktana". Voi hyvin olla alunperin vaikka typo sanasta manufacTURING.
No tämä Reuters on mainittu ja linkattu itse näkökulmaan, @IcePen mukaan ollut kuitenkin tiedossa jo neljä viikkoa, johon kyselin lähdettä
hupsis, ei vissiin itselläkään toiminnut enää aivot tuohon aikaan :kippis:
Oma veikkaukseni on se että Nvidia saattaa siirtyä nimiin pelkien numerosarjojen sijasta.
Nvidia on jo pitänyt noita piirien nimiä esillä normaalia enempi (esim. Volta).
Sitten on myös se että AMD on jo aloittanut siirtymän nimiin Vegalla joten jos Nvidia jatkaa kovinpitkään sillä samalla vanhalla GeForcella se alkaa näyttää vanhanaikaiselta.
No onhan siinä Vegassakin edelleen se radeon nimi joka ei ole niin tuore 😉
Mallinumerosta kyse, ei brändistä. GeForce siis joka tapauksessa, mutta mikä malli
Ajattelin lähinnä icepenin kommentin viimeisen lauseen niin että AMD olisi siirtynyt pelkkään Vega nimeen. Tokihan Vega sarjassakin on eri mallit erottava numerointi.
No oli miten oli nii mielestäni GeForce GTX 2xxx sarja olisi luontevamman kuuloinen kuin 11xx. Tai sitten jotain ihan muuta.
Pelkkiin nimiin siirtyminen vain sekoittaisi entistä enemmän. ABC-järjestys olisi järkevämpää A a Alli, B b Bitti, C c Cocaine…
Sitä en ymmärrä, että miksei voida kylmästi vetää niin, että eka sukupolvi ja ensimmäinen malli ja sitten uudet mallit tähän tyyliin:
1.1
1.2
1.3
2.1
2.2
2.3
Mikä estää?
Sotaratsuni GF 580 eilen kosahti ja on osittain rikki ja huomenna ostamaan parempaa vanhan tilalle. Vikasietotilassa tässä nyt mennään.
H h Heroine :dead:
Hommaathan sentään luokkaa 1060 6Gb kortin niin kyllä lähtee verrattuna van-ha 580.
Btw, 1060 malleja on 3gb ja 6gb. 3gb mallit on rampautettuja eli laskenta tehoakin löytyy vähemmän kuin 6gb mallista, siksi 3g kortit ovat paljon halvempia kuin 6gb versiot eli eroa ei ole pelkästään muistin määrässä.
Tai sitten budjettina 1050Ti…
Olisi kiva jos Nvidia ottaisi mallia noista
AMD:n eri Vega mallien nimeämisistä (Vega 56/64/10/8/3).
Meinaan että Nvidiakin ottaisi sen tuoteen numeron jostakin todellisesta
joka korreloi jotenkin sen tuotteen tehon kanssa (ts stream prosessorejen määrästä tms).
Tämä koneeni on niin vanha, että minulta jäisi uudesta kortista tehot käyttämättä. Suunnitelmissa on rakentaa uusi pelikone.
Tämä nykyinen kone uuden kortin kera jää sitten toiselle ilmaiseksi.
djtob, mihin ne tehot jää käyttämättä?
Kyllä se näyttis (GPU) piirtää minkä jaksaa…
paitsi silloin kun prosessori ei jaksa antaa kaikkea sitä mitä näyttis jaksaisi.
Ja tosiaan, voisivat vaikka nimetä ne noiden piirien nimien mukaan:
Geforce GTX A/V/T 50/60/70/80/80Ti jne.
A/V/T olisi tietenkin arkkitehtuurin nimen alkukirjain ja loput olisi sitten malli.
Geforce GTX A50, A60….
GTX V50, V60…
Sitten hankitaan korkeamman reson näyttö niin riittää piirrettävää ilman että prosessorin kuorma muuttuu merkittävästi.
Sitä vaan, että jos minun koneeni on PCI-E 2.0 ja nuo uudemmat kortit 3.0, niin kyllä siinä tehoja jää reserviin.
Hommasin vaan halvalla GT 1030 OC 2 Gt ja ällistyttävintä oli nähdä eroavuudet. Vanhassa sotaratsussani 580:sta on ilmeisesti imetty mehut loppuun ja kuoli, sillä tämä on paljon nopeampi kuin edellinen. Kokeilin tuttuja pelejäni ja melkoinen nopeus- sekä latausero oli 1030:n hyväksi.
Ei minä tarvitse huippupeleihin raakaa korttia ostella, ne minä ostelen vasta uudessa pelikoneessa.
Vikasietotilassa en jaksanut yrittää katsella 1024×768-resoluutioisena ja vielä pienempänä kuvana kuolleen GTX 580 ruudulta.
PCIe 2.0 vs 3.0 ero nykynäyttiksillä on aika tarkkaan 0-1%.
Olin väärässä PCI-E -väylöjen eroista. No, oppiipahan jotain uutta.:tup:
Aika kammottava nimeämissysteemi noin vähän enemmän taviskäyttäjää ajatellen. He kun eivät mitään näytönohjaimien arkkitehtuureja seuraile, niin arvopa siinä nyt sitten onko A50 parempi kuin V50 jne. Ja tehokäyttäjät toisaalta sitten tietää nuo ihan riippumatta siitä miten nuo nimetään.
Hmm… hyvä pointti. Siitä puuttuu tosiaan se joka taviksille kertoo että kyseessä on uudempi ja parempi kortti.
Joo, mutta ne kortit eivät olleet GeForce GTX -sarjaa. Tonnit voi ihan hyvin kierrättää toisen sarjanimen alla.
Näkökulma:
Näistä seuraavien Nvidia näyttisten jossitteluista Pascal johdannainen, Volta johdannainen, täysin uusi, nimi Volta, Ampere, Turing, tms niin niillä ei ole väliä kun se mitä Nvidia teke on tämä
Seuraavan sukupolven Nvidia pelinäyttikset on peleissä 20-35% nopeampia kuin nykyisen sukupolven näytönohjaimet (koska niin Nvidia on aina tehnyt).
Sillä minkälaisia ytimiä siinä näytönohjainpiirissä käytetään ei ole väliä koska Nvidia mitoittaa sen lopullisen näytönohjaimen tehon kumminkin tuon +20-35% kaavansa mukaan, rukkaamalla käytössä olevien ydinten määrän/ydinten kellotaajuuden (esim. tarpeenvaatiessa pakolla rauta kodauksella rajoitetulla kellotusmahdollisuudella) ja muistikaistan leveyden/muistien nopeuden niin että se +20-35% toteutuu.
Ts vaikka Nvidia onnistuis tekemään GPU piirin joka kykenisi paljon tuota 35% tehonnousua parempaan lopputulokseen niin se väkisin rajoittaa/leikaa sen piirin tehoa niin että se ei loppujenlopuksi ole sen parempi.
Ainut mikä saisi Nvidian poikkeamaan tästä tavasta on se että AMD onnistuisi julkaisemaan Nvidiaa tehokkaamman pelinäytönohjain piiriin joka pakottaisi Nvidian vastaamaan tehokilpaan.
Amd:n jäätyä kauas kehityksen terävimmästä kärjestä kyse ei ole tavasta vaan nvidian tavoitteesta kehittää nn% tehokkaampi tuote samalla tai pienemmällä tehontarpeella edelliseen sukupolveen verrattuna.
Tuossa yksi veikkaus näillä näkymin kesäkuussa tulossa olevan pelikortin raudasta. Specseistä voinee päätellä gv104:n olevan viitisenkymmentä prosenttia nopeampi kuin vanhä gp104 joten uutukaisen voisi olettaa olevan pelikelpoinen 4k resoluutiolla.
http://www.trustedreviews.com/news/nvidia-volta-specs-release-date-rumours-2952823
katso liitettä 102904
"Fabrication Process | 16nm | 12nm | -25%"
Mikä tietämätön hermanni on vetäny ton taulukon jostain stetsonista? :think:
Niin jos laskee sen numeron 16 ja 12 eron taitaa päästä tuohon prosenttilukuun.
Mutta kun niillä numeroilla 16 ja 12 ei todellisuudessa ole mitään suoraa yhteyttä niihin prosesseihin joihin nillä viitataan
joten tuo prosentiluku 25%:ään ei kerro mitään niiden prosessejen suhteellisesta erosta (tavallaan uusi määritelmä imaginääriluvun merkitykselle ;-P ).