NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 471.41 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille sekä ensimmäistä kertaa myös Windows 11:lle. Ajurit tukevat kaikkia yhtiön työpöytänäytönohjaimia Kepler- ja mobiilinäytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien.
GeForce 471.41 -ajureiden merkittävin uudistus on virallinen Game Ready -leima Red Dead Redemption 2 -pelille ja tarkemmin sen DLSS-päivitykselle, jonka lisäksi tukea luvataan Chernobyliten DLSS-päivitykselle. Uutta on myös jo mainittu Windows 11 -tuki, joskaan kyseistä käyttöjärjestelmää ei löydy vielä NVIDIAn ajurihakutyökalusta.
Tuttuun tapaan ajureissa korjataan myös aiempien julkaisujen bugeja. Tällä kertaa historiaan siirtyviä ongelmia ovat esimerkiksi Doom Eternalin jäätymiset, joidenkin näyttöjen rajoittuminen 640×480-resoluutiolle ajuripäivityksen jälkeen, League of Legendsin käynnistysvaikeudet sekä LG C9:llä esiintynyt GPU:lta tulevan HDMI-äänisignaalin pätkiminen. Tiedossa olevia bugeja ovat puolestaan esimerkiksi Sonic & All-Stars Racing Transformed -pelin mahdollinen kaatuilu kentissä, joissa ajetaan veden läpi, Hitman 3:n mahdollinen vilkunta, jos V-Sync on pois päältä sekä Monster Hunter Worldin vilkkuvat artifaktit pidemmissä pelisessioissa. Lisäksi vanha tuttu eli Batman Arkham Knightin kaatuilu Turbulence Smoke -ominaisuudella on nyt päivitetty koskemaan vain GeForce 10 -sarjaa ja tarjolla on lisäksi ohje ominaisuuden kytkemiseksi pois pelistä. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin NVIDIAn Game Ready -artikkelista ja julkaisutiedotteesta (PDF).
NVIDIA julkaisi samalla myös Studio 471.41 -ajurit. Ajureissa on mukana viimeisimmät päivitykset Unreal Engine 4.27:lle, Unity 2021.2 Betalle, Enscape 3.1:lle, Marmoset Toolbag 4.03:lle, Pixar RenderMan 24:lle, Topaz Video Enhance AI:lle, Discordille sekä NVIDIA Omniverselle. Voit tutustua Studio-ajureihin tarkemmin NVIDIAn artikkelista ja julkaisutiedotteesta (PDF).
Eipä kovin usein tätä käy, vaan yleensä on toiminut aina sukkana sisään periaatteella.
Mikä on viimeisin Nvidian crash free -ajuri?
466.77 taitaa olla ainakin mitä kaikki suosittelee. en tiedä kun itsellä käytössä vielä 461 tammikuulta joissa ei ongelmaa.
Oletko harrastanut ylikellotusta?
Se vähän herkistää noiden ajureiden toimintaa tai toimimattomuutta.
Kyllä, ylikellotusta, alivoltitusta jne. Jos ajurit kaatuu ylikellotusten johdosta niin silloinhan siellä on vain epävakaat kellotukset
Sehän tässä on juuri se jutun pointti, että kellotukset voivat olla vakaat benchmarkeilla ja toisilla Nvidia ajureilla mutta joillakin Nvidia ajureilla kaatumisia tapahtuu kuitenkin paljon herkemmin.
Itse en ainakaan jaksa alkaa säätämään kun tulee foorumeilta selkeä indikaattori, että uudet ajurit ovat epävakaammat kuin edelliset.
Jos ajurit kippaa kellotusten johdosta, niin eihän ne kellotukset silloin ole vakaat… Ajuripäivitykset lisäävät ja muuttavat asioita, joten ei voi olettaa että kaikki toimivat täysin samalla tavalla, mukaanlukien kellotukset. Nuo kaatumiset kuitenkin menevät täysin käyttäjän piikkiin, mikäli ne ovat lähtöisin ylikellotuksesta tms.
Mulla on lievät ylikellot 3070fe:ssa ja ei ole ollut ongelmia.
Itselläni samankaltaisia kokemuksia, pelissä päästään kortilla samoihin fps-lukemiin. Uudemmilla ajureilla kestää vähemmän ylikellotusta, mutta lopputuloksena ihan samat fps:it
tänään julkaistu 471.68 whql ajurit.
Kyllä niistä aina oma uutinen tulee heti kun ehditään