Microsoft esitteli viime vuonna uuden DirectStorage-rajapinnan. Xbox Series -sarjan Velocity-arkkitehtuurista tutun rajapinnan on tarkoitus mahdollistaa etenkin modernien NVMe SSD-asemien nopeuden hyödyntäminen vaivaamatta sillä liikaa prosessoria.
DirectStorage-rajapintaa odotettiin aluksi Windows 10:lle muiden DirectX-perheen uudistusten tapaan. Windows 11:n julkaisun jälkeen monelle jäi kuva, että DirectStorage tulisi vaatimaan uuden käyttöjärjestelmän ja se jättäisi Windows 10:ssä pysyvät käyttäjät oman onnensa nojaan. Nyt Microsoft on julkaissut blogipostauksen, joka varmistaa myös vanhemman käyttöjärjestelmän tulevan hyötymään rajapinnasta. DirectStorage-rajapinta vaatii NVMe-väyläisen SSD-aseman sekä DirectX 12 -rajapintaa tukevan näytönohjaimen.
Microsoftin mukaan sen tavoitteena on tuoda DirectStorage mahdollisimman monille käyttäjille ja sen takia se DirectX 12 Agility SDK:n tapaan tukee käyttöjärjestelmiä Windows 10:n versiosta 1909 lähtien. Kaikki käyttöjärjestelmäversiot eivät tule kuitenkaan hyötymään rajapinnasta samalla tasolla, vaan Windows 11 saa rajapinnasta 10:tä enemmän hyötyä. Yhtiön mukaan DirectStorage voidaan käytännössä purkaa kolmeen osaan: DirectStorage-ohjelmointimalli, GPU-kiihdytetty purku ja Windowsin tallennusjäjestelmän (storage stack) uudistukset. Näistä vain viimeinen eroaa käyttöjärjestelmäversioiden välillä ja vaatii Windows 11:n täyden hyödyn saamiseksi.
DirectStorage-rajapinta itsessään lainaa toteutustaan DirectX 12 -puolelta ja mahdollistaa useampien IO-pyyntöjen niputtamisen kerralla toteutettaviksi. Tämä sekä helpottaa sovellusten IO-pyyntöjen hallintaa että niiden suorituskykyä. GPU-kiihdytetty purku tarkoittaa käytännössä esimerkiksi pakattujen tekstuurien purkamista GPU:n ymmärtämään muotoon vasta grafiikkapiirillä. Grafiikkapiiri hoitaa purun selvästi prosessoria nopeammin ja vähentää siitä johtuvaa suorituskykyhävikkiä. GPU-kiihdytetty purku tulee osaksi DirectStoragen esiversioita vasta myöhemmässä vaiheessa. Microsoft ei tarkentanut tässä vaiheessa millaisia muutoksia Windows 11:n tallennusjärjestelmään on tehty ja tyytyy vain toteamaan niiden mahdollistavan DirectStoragen täyden potentiaalin hyödyntämisen.
Lähde: Microsoft
Toivottavasti hellittävät raudan suhteen hieman ja sallisi normi sata ssd levyn käytön kun monella ei löydy nvme asema missä olisi pelit asennettu ainostaaan sata ssd.
Ymmärtäksen poistivat win11 suhteen tuon 1Tb nvme levyn vaatimuksen ja sallivat pienemmän koon saada direct storage pyörimään.
Tällä hetkellä ainoa hyöty siirtyä win11 alustalle kaikki muut uudistukset eivät ole erityisen innostavat.
Tässä on jännä nähdä miten tuo menee. esim. PS5:llä tuettuna ovat Zlib- ja Kraken-pakkaukset, mutta purku on toteutettu erillisellä raudalla ei siis näytönohjaimella. Xbox Seriesin kanssa tuettuna on vain Zlib, mutta sekin on erillisellä raudalla eikä näytönohjaimella.
PC:llä tuo Zlib ei ole purkunopeuden osalta kovinkaan hyvä jos sitä vertaa kilpaileviin tekniikoihin (esim. zstd ja lz4 ovat monta kertaa nopeampia) ja koska mitään rautatukea ei ole niin PC:llä tuon Zlibin valinnassa ei oikein ole mitään järkeä.
Isoissa kasoissa datan hakeminen ja kuittaaminen on fiksu juttu. Kaikenkaikkiaan hienoa, että directstorage etenee. DirectStoragesta tulee hieno kaveri ue5-tyyppisille moottoreille, jotka ovat täysin keskittyneet striimaamiseen.
Kraken vaatii lisenssin, ja uskon ettei Microsoft sitä kustanna kehittäjille. Lisäksi Krakenista ei taidalla GPU-toteutusta purkamisen osalta olla olemassa vaan vaatii suorittimen laskentaa.
data-unfurl="true" data-result-id="206403" data-url="http://www.radgametools.com/oodlecompressors.htm" data-host="www.radgametools.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Oodle Data Compression
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.radgametools.com
SATA-asemat toimivat kyllä tuon API:n kanssa ihan niinkuin ennenkin mutta käytetyn väylän takia eivät hyödy siitä samaan tapaan kuin NVMe-asemat. Kyse ei ole pelkästään väylän teoreettisesta maksiminopeudesta vaan myös siitä kuinka dataa voidaan lukea sen läpi. Yksinkertaistaen SATA-väylään pääsee yhdellä kapealla pillillä kun taas NVMe:n läpi voi ryystää monella isommalla.
Luultavasti tämän täysi hyödyntäminen on vaatinut jotain yhteensopimatonta muutosta Windowsin sisälmyksiin jonka takia kymppiin ei ole tulossa. Mutta kyse ei ole siis mistään valinnasta tukea vain tiettyjä vaan ihan tekniikan sanelemat ehdot.
Jos on hirveä FOMO-tuska nopeista latauksista niin aina voi ostaa pienen 256 gigan NVMe pelilevyn, niitä kun nykyään saa jo alle viidenkympin. En kuitenkaan usko että vielä vuoteen tai jopa pariin kukaan todella ulosmittaa DirectStoragen hyötyjä peleissä eli voi ihan rauhassa päivitellä rautaa alle tulevaisuutta silmällä pitäen.
DS tullee olemaan samantyyppinen fiitsö kuin SAM ja DLSS eli kiva jos sattuu toimimaan mutta ei niiden takia kannata erikseen rautaa ostaa tai menettää yöunia jos ei toimi itsellä.
Ainakin toistaiseksi nvme levyt tuettu pcie3,0 ja 4,0.
Itsellä on 2TB nvme levy peliasemana ja nopesuero sata ssd verrattuna on olematon pelien latausaikojen suhteen ja viimeinen kiintolevy irroitin koneesta alkukesästä niin toivoisin todella jotain kehitystä tällä saralla.
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä