Content Adaptive Shading mahdollistaa varjostimien suorittamisen vaihtelevilla tarkkuuksilla ruudun sisällön ja liikkeen perusteella.

NVIDIA esitteli Turing-arkkitehtuurin yhteydessä lukuisia uusia teknologioita, jotka ovat jääneet pienemmälle huomiolle säteenseurannan varatessa parrasvalot itselleen. Yksi varjoon jääneistä teknologiosta on Content Adaptive Shading.

Content Adaptive Shading on yksi Variable Rate Shading -teknologian muodoista. Yksinkertaistettuna Content Adaptive Shading analysoi renderöitävää 3D-maailmaa ja päättää sen sisällön perusteella millä tarkkuudella mikäkin osa ruudusta pitäisi varjostaa. VRS:n skaala mahdollistaa enimillään kahdeksan varjostinajoa per pikseli ja pienimillään yhden varjostinajon per 16 pikseliä.

Ensimmäinen Content Adaptive Shading -teknologiaa hyödyntävä peli on Wolfenstein II: The New Colossus, joka on juuri saanut ominaisuuden peliin lisäävän päivityksen. Wolfensteinissä CAS-teknologiaa tarjoillaan suorituskykyyn panostavana Performance-versiona, kuvanlaadun ja suorituskyvyn välillä tasapainottelevana Balanced-versiona ja kuvanlaadun edelle asettavana Quality-versiona, sekä käyttäjän kustomoitavissa olevana versiona. Kaikille yhteistä on pienempi varjostintaakka verrattuna samaan peliin ilman CAS-teknologiaa. Alta olevasta lainauksesta löydät NVIDIAn kuvaukset kustomoitavista asetuksista.

The Custom preset offers fine-tuning settings. Motion influence modifies the influence motion has on the shading rate. It depends on motion blur and TAA usage, response time of the screen, and personal preference. Higher influence can be used if TAA is turned off.

Color difference sensitivity affects the sensitivity to color differences for neighboring pixels.

The Brightness sensitivity controls the sensitivity to screen brightness. Lower values unlock more performance but reduce image quality. Technically, these parameters depend on room lightness, screen contrast and brightness, screen DPI, distance to the screen, and personal preference.

 

Yllä olevissa NVIDIAn esimerkkikuvissa vasemalla näkyy värikoodattuna kuhunkin alueeseen käytettävät varjostintarkkuudet. Siniset eli ”kylmät” ruudut varjostetaan tarkemmin kuin ”lämpimämmät” eli vihreät, kellertävät ja lopulta punaiset ruudut. Värittämättömät osat varjostetaan ilmeisesti täydellä tarkkuudella.

Tech Report ja Guru3D ovat ajaneet pikaiset testit Wolfenstein II:n uuden päivityksen myötä. Molempien sivustojen testitulokset ovat saman suuntaiset: CAS antaa lisää suorituskykyä, mutta ero ei ole iso. Vastapainoksi ainakaan Tech Reportin edustaja ei havainnut merkittävää eroa kuvanlaadussa. Guru3D ei raportoinut mitään huomioita kuvanlaadusta.

Tech Reportin 4K-resoluutiolla ajetuissa testeissä kaikki Turing-arkkitehtuurin näytönohjaimet hyötyivät teknologiasta suurin piirtein yhtä paljon. GeForce RTX 2070:n suorituskyky parantui 72 FPS:stä ilman CAS-teknologiaa 74, 75 tai 77 FPS:ään CAS-asetuksesta riippuen, RTX 2080:n 87 FPS:stä 90, 91 tai 93 FPS:ään ja RTX 2080 Ti:n 106 FPS:stä 107, 109 tai 112 FPS:ään. Myös 99. persentiili parani kaikilla kolmella, joskin erot jäivät selvästi pienemmiksi.

Guru3D tyytyi testaamaan Content Adaptive Shading -teknologiaa vain GeForce RTX 2080 -näytönohjaimella, mutta otti mukaan 4K:n lisäksi 1440p-resoluution. Resoluutio ei testien mukaan vaikuta juurikaan suorituskykyparannuksiin, sillä 1440p-resoluutiolla RTX 2080:n suorituskyky parani 146 FPS:stä 148, 149 ja 153 FPS:ään ja 4K-resoluutiolla 87 FPS:stä 89, 90 ja 92 FPS:ään.

Lähteet: Tech Report, Guru3D

This site uses XenWord.
;