Tekoäly on päivän sana monessa tutkimustyössä, vaikka tulokset harvoin kenties tavallisen kansan tietoisuuteen ikinä tuleekaan. NVIDIA ja Namco Bandai ovat nyt esitelleet puhtaasti tekoälyn ”koodaaman” pelin.
NVIDIAn GameGAN-tekoälymalli on opetellut miltä Pac-Man-peli näyttää ja miten se toimii ja luonut sen pohjalta pelin ilman mitään varsinaista pelimoottoria. Sen oppimateriaaleina ovat toimineet Namco Bandain videotallenteet Pac-Man-pelistä yhdistettyinä kunkin nauhoituksen näppäinsyötteisiin. Noin 50 000 ”jakson” ja usean miljoonan ruudun jälkeen.
Neuroverkko luo itse oppimansa perusteella peliympäristön sääntöineen. NVIDIAn blogin mukaan se kykenisi oppimaan minkä tahansa pelin säännöt yksinomaan katsomalla pelistä tallenteita yhdistettyinä niiden näppäinsyötteisiin. Se osaa lisäksi erotella esimerkiksi taustat ja pelihahmot toisistaan, eikä edes pelkkä Pac-Manin oppimäärä rajoitu identtisen kloonin tekemiseen. GameGANin luomat pelit ovat luonnollisesti myös ihmisen pelattavissa.
Yhtiön mukaan GameGANia voisi soveltaa esimerkiksi pelien kehitystyössä uusien ympäristöjen tai hahmovariaatioiden automatisointiin aiemmin luodun datan perusteella. Pelimaailman ulkopuolella teknologialle nähdään tulevaisuutta esimerkiksi erilaisten simulaattorimallien luomisessa autonomisten robottien opetukseen.
Lähde: NVIDIA
Muutama EA/Ubisoft "gameplay" video tulevista peleistä niin tekoälykin tilttaa mahdottoman tehtävän edessä
2) Tuo taitaa vaatia ehkä luokkaa miljardi kertaa enemmän laskentatehoa kuin alkuperäinen.
Olet oikeassa, mutta Pac-Manista se on ilmeisesti selvinnyt kunnialla ja kaikki pelimekaniikat toimii.
Lähinnä tässä oli pointtina tuo että neuroverkko loi tuon "tyhjästä" pelkästään näkemiensä videoiden(=kuvien) ja näppäinsyötteiden perusteella, ei se että tulevaisuudessa tekoälyt hoitaisi meille NHL27:t ja muut ilman kehittäjiä (vaikka nuo EA:n urheilupelisarjat ehkä olisikin ominta huttua tällaiseen ).
Tarkoitin, että mikään ei takaa että tuo pacmankään toimii oikein kaikissa tilanteissa.
Ne pacmanin pelimekaniikat on ehkä todettu toimivaksi 95% tilanteista, mutta mikään ei takaa että toimisi oikein _kaikissa tilanteissa_ edes siinä pacmanissä.
Kuten uutisessa lukee, tuota voi ihan ihminen pelata samaan tapaan kuin perinteistäkin Pac-Mania.
Hieno juttu. Näemmä tuolla Nvidian saitilla ei vielä pääse testaamaan tekoälyn ohjelmoimaa Pacmania mutta siellä on jo muitakin demoja.
Kerrotaan (näytetään) vain sille, mitä ohjelman halutaan tekevän ja annetaan alusta, niin syntyy ohjelma, joka on optimoitu, eikä sisällä mitään turhia käyttiksiä ym tehosyöppöjä bloatteja siinä välissä, vaan tekee vain sen halutun asian minimiresurssein.
Nykyisin ihmisohjelmoijat saavat hukattua kaiken suorituskyvyn ja silti tekevät kohtuullisen onnettomia räpellyksiä, joita sitten korjataan ja parsitaan jatkuvalla syötöllä..
Pacmaniakin helpompi olisi tehdä uusi Uncharted.
Kapea putki jossa välissä painellaan nappulaa niin ukkeli hyppii ja kiipeilee ennaltamäärättyjä reittejä, sitten minuutin kiipeilyn jälkeen tulee aina vähän isompi alue vastaan jonne spawnaa 20 vihollista. Sama toistetaan 10 kertaa ja sitten näytetään välivideo ohuella juonella.
Uncharted pelien täydellistä aliarvioimista, moni uusi AAA paske on 10 kertaa huonompi.