Mikäli lakitekniset esteet saadaan selätettyä, tullaan FuryGPU julkaisemaan avoimena lähdekoodina kenen tahansa toteutettavaksi.

Grafiikkapiirien suunnittelu ja valmistus on useiden maailman suurimpien tekniikkayritysten ja liki rajattomien budjettien yhteistyön tulos. Tai sitten kyse voi olla pelinkehittäjän iltapäiväprojektista.

Pelinkehittäjä Dylan Barrie on julkaissut tietoja lähtökohtaisesti avoimen lähdekoodin FuryGPU-grafiikkapiiristä. Matkalla avoimuuteen on kuitenkin vielä muutamia mutkia, kuten mahdolliset lakitekniset ongelmat Barrien aiempien työntantajien kanssa lähinnä teksturointiyksiköihin liittyen. Mikäli kaikki saadaan kuitenkin selvitettyä, tullaan se julkaisemaan avoimena lähdekoodina.

Barrie kertoo opetelleensa itsenäisesti SystemVerilogin käytön ja FPGA:n toimintaperiaatteen, jonka jälkeen hän lähti suunnittelemaan omaa grafiikkapiiriään. Pitkän kehitys- ja viilausprosessin aikana hän iski silmänsä Xilinxin Kria SoM:iin, joka sisälsi edullisen Zynq UltraScale+ FPGA:n. Barrie sovitti suunnitelmansa Krialle sopivaksi ja työsti sen kaveriksi KiCadilla piirilevyn, jonka tuottajaksi valikoitui JLCPCB. Lopulliselle piirilevylle tuli Krian lisäksi DisplayPort- ja HDMI-liittimet sekä PCIe x4 -liitäntä.

FuryGPU ei ole yhteensopiva perinteisten rajapintojen kanssa, vaan Barrie kehitti sille oman grafiikkarajapintansa sekä ajurinsa. Windows-ajurien kirjoitus oli hänen mukaansa koko projektin raskain osuus, mutta lopulta kotikutoinen näytönohjain puski ulos sekä kuvaa että ääntä halutulla tavalla. Oma osansa oli myös Quaken sovittaminen FuryGPU:n grafiikkarajapintaa käyttäväksi, mutta lopputuloksena peli pyörii näytönohjaimella 44 FPS:n nopeudella ja Barrien mukaan 60 FPS on mahdollista.

Lähde: Tom’s Hardware, FuryGPU

This site uses XenWord.
;