Silverstone on esitellyt uuden Alta F2 -tornikotelon, joka asettuu yrityksen kotelovalikoiman huipulle. Ulkomitoiltaan täystornikokoinen ja tilavuudeltaan 99-litrainen kotelo on etenkin sisätoteutukseltaan varsin poikkeuksellinen.
Alta F2:n sisällä emolevy on käännetty 90-astetta, jolloin liitännät suuntautuvat kotelon kattoon. Näytönohjaimelle on kolme asennusvaihtoehtoa – pystyasentoon suoraan emolevylle, pystyasentoon tuulettimet kylkeä kohden sekä vaakatasoon 11 asteen kulmaan kallistettuna tuulettimet kylkeä kohden. Näytönohjaimen eri asennusvaihtoehtoja varten kotelossa on yhteensä 17 laajennuskorttipaikkaa. Erikoiset ovat myös kaksi kahden levyaseman kehikkoa kotelon etuosassa, jotka on sijoitettu noin 45 asteen kulmaan. Erillisiä 2,5 tuuman asemakelkkoja on lisäksi yhteensä kolme kappaletta. ATX-virtalähdepaikkoja on kaksi kappaletta.
Jäähdytys on toteutettu kolmella pohjaan asennetulla 180 mm Air Penetrator 184i PRO -tuulettimella, jotka liikuttavat ilmaa pystysuunnassa. Kotelossa on erillinen alakammio jonka kyljissä on verkotettu ilmanotto ja kyseiseen kammioon mahdollista sijoittaa myös neljä 2,5/3,5 tuuman levyasemaa. Kotelon suuri koko mahdollistaa myös erittäin korkeiden prosessoricoolereiden käytön aina 205 mm:iin asti. Jäähdyttimiä on mahdollista asentaa pohjaan, etupaneeliin ja kattoon.
Tekniset ominaisuudet:
- Ulkomitat: 261 x 576 x 658 mm (L x K x S)
- Paino: 21,14 kg
- Materiaali: Teräs, karkaistu lasi, alumiini, muovi
- Etupaneeli: USB Type-C 3.1 gen 2, 4 x USB Type A 3.0, 3,5 mm yhdistelmäliitäntä
- Yhteensopivat emolevyt: SSI-EEB, SSI-CEB, E-ATX, XL-ATX, ATX, micro-ATX, mini-ITX
- 3,5 tuuman levypaikat: 8 kpl (paikoista neljä tukee myös 2,5” levyjä)
- 2,5 tuuman levypaikat: 3 kpl (neljä lisäpaikkaa 3,5″ paikoissa)
- Virtalähteen maksimipituus: 220 mm
- Laajennuskorttipaikat: 17 kpl (9+4+4)
- Lisäkorttien maksimikoko: 604 mm vaakatasossa, 354 mm pystyssä, maksimileveys 209 mm
- Prosessoricoolerin maksimikorkeus: 205 mm
- Tuuletinpaikat:
- Edessä 2 x 120/140 mm
- Katossa 4 x 120 tai 1 x 140 mm
- Pohjassa 3 x 180 mm tai 1 x 140 mm
- Jäähdytinyhteensopivuus:
- Edessä maks. 280 mm
- Katossa maks. 480 mm
- Pohjassa maks. 560 mm
Uutuuden odotetaan saapuvan Euroopan markkinoille toukokuun lopulla. Suositushinta liikkuu markkinasta riippuen 900-1000 dollarin tietämillä.
Lähde: Silverstonen tuotesivut
Silverstone rv2(2010?) nyt käytössä jossa on myös 90 astetta käännetty emolevy.
Vanha alkaa olemaan vanha koten tässä olisi hyvinkin korvaava kotelo kerran sisuskalujärjestykestä pidän.
Hinta vain on täysin käsittämätön, ei tämän tarvitse olla halpa mutta nyt hinta on lähtenyt käsistä.
Jos haluaa ilmanvirtausta, niin Fractal Torrentin saa n. 300€ hintaan.
Jos haluaa kookkaan kotelon niin saa 650€ Corsair 1000D:n
Jos haluaa kaks kokoonpanoa yhteen koteloon, niin Phanteks Enthoo Eliten saa n. 1000€ hintaan.
Tuossa käytännössä saa vinot komponentit ja pystyyn(melkein) asennetun näytönohjaimen (joka on myös vinossa)
Saman efektin saa Cosmos C700M:llä ja hintaa 600€.
Phanteksilla on useampi paljon maltillisemmankin hintainen duon mahdollistava koppa, esim Enthoo 719 ~230€.
On kyllä premium hinnoiteltu. Tuollaisella hinnalla tuo jää harvinaiseksi kuriositeetiksi.
Se mikä tuossa on hyvää, on tyylikäs hillitty ulkonäkö.
MItäs nuo mainitut SSI-EEB ja SSI-CEB emolevystandardit ovat, ilmeisesti isompia kuin perus e-atx, ovatko enemmän serveriemolevyjä, vai käytetäänkö noita myös työasemissa.
edullisiin palvelimiin ja työasemiin tarkoitettu, eli eiköhän käytetä
Mjoo, E-ATX ei ole mikään standardi eikä sillä ole mitään asetettuja mittoja, vaan se tarkoittaa mitä tahansa ATX-emolevyä isompaa. Käytännössä siis SSI-EEB ja SSI-CEB ovat myös "E-ATX" -kokoisia emolevyjä. Siksi kannattaa olla tarkkana koteloa ja emoa ostaessa, että mikä se oikea kotelon tukema koko on ja mikä emolevyn koko on, jos niitä markkinoidaan E-ATX -yhteensopivina / -kokoisina.
Ei ole mikään virallinen standardi, mutta kaikille EATX-emoille on yhteistä 305mm korkeus
Heh, lentokonealumiini on E-ATX:n kanssa toinen sellainen termi joka ei tarkoita juuri mitään. Ei ole olemassa mitään "aircraft-grade aluminium" -standardia jossa listattaisiin mitä alumiiniseoksia lentokoneissa pitää käyttää. Ja lentokoneissa käytetään erilaisia seoksia laidasta laitaan käyttökohteen mukaan, joten se jonkin puhelin-, kotelo- tms. valmistajan markkinoima "lentokonealumiininen" runko voi olla sitä halvinta alumiinia jota ne vaan on käsiinsä saaneet.
No juu niinhän se on. Totta puhut. Mutta pointti kuitenkin oli se, että kunhan vaan jotain parempaa mitä valtaosa nykykoteloista tarjoaa. Muuten hinta on täysin hatusta revitty ja suorastaan naurettava.
No jep, 2/3 hinnasta on jotain tuulesta temmattua premium-lisää. Ts. tehdään tavallinen tuote ja tehdään siitä "premiumia" lätkäisemällä sille iso hintalappu.
Jos kotelo maksaisi 300€ niin siinä olisi seuraavan buildin koppa hyvin todennäköisesti.