io-techin testissä AMD:n uuteen Zen-arkkitehtuuriin perustuvat Ryzen 71800X- ja 1700X-työpöytäprosessorit.

Tutustumme artikkelissa Ryzen 7 -sarjan suorituskykyisimpiin X-malleihin ja niiden ominaisuuksiin. Kattavissa suorituskykytesteissä vertailukohtina ovat AMD:n edellisen sukupolven FX-8370-prosessori sekä Intelin leiristä Core i7-6900K-, 6800K- ja 7700K-mallit. Mukana on myös tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset.
Lisäksi io-tech julkaisee vielä erilliset artikkelit AMD:n Zen-arkkitehtuurista, jossa mukana clock-to-clock-suorituskykytestit sekä Ryzen 7 -prosessoreiden ylikellottamiseen keskittyvän testin.
Lue artikkeli: AMD Ryzen 7 1800X & 1700X (Summit Ridge)
Päivitys klo 20:00: Artikkeli on nyt päivitetty tekstien osalta ja valmis.
Hmm… Näyttäisi Ryzen kaipaavan korkeampia kellotaajuuksia, jotta pärjäisi. Taitaa mennä refreshin odotteluksi.
Ihmissilmä ei näe yli 60fps? Kaikkea sitä lukeekin vielä vuonna 2017.
Kai sä ymmärrät että jos sulla on näyttö joka on vaikkapa 60hz. Niin se pystyy toistamaan ainoastaan 60 kuvaa per sekunti. Niin se on ihan sama vaikka sulla ois 120fps, ainoo mihin se vaikuttaa on input lag.
Asia pihvi 😛 Eipä sellaisia varmaan tule näkynmään.
Joo. Näyttöni on 165hz. Eihän tästä nyt ollut kyse lainkaan, vaan siitä mitä silmät pystyy näkemään.
Joo helppo uskoa että bindaamalla toggleen cappi sen huomaa. Vaimon 60Hz näytöllä en meinaa osua edes windows start-menuun nykyään kun tökkii niin pahasti. (Nyt loppuu OT munkin osaltani enkä ruoki tuota 60fps trollia).
Juu älä kirjoita enempää kun tulee niin noloa settiä. :facepalm:
Noh, uusi kone ensisijaisesti pelikäyttöön, joten ei tuo 7700k:n hankinta niin harmita 🙂 Toistaiseksi iMac vuosimallia 2013 jatkaa kuvaeditissä, eikä ole tuntunut liian tahmealta tähän asti – pl. usean kuvan komposiitit, joita saakin hetken odotella. Siinäkin on RAM-muistilla iso rooli.
Saatan olla eri mieltä.
GTA V -testeissä kannattaisi olla Additional Graphics Settings alta Extended Distance Scaling tapissa. Se pidentää piirtoetäisyyttä reilusti ja täten lisää ruudulle piirrettävien objektien määrää dramaattisesti. Tämä puolestaan aiheuttaa helposti CPU-pullonkaulan, kun prosessori ei ehdi käskeä näytönohjaimia piirtämään valtavaa objektimäärää tarpeeksi nopeasti.
Oma testikokoonpanoni: 7700K @ 5,2GHz, DDR4-3600, GTX 1070 SLI, 1440p, grafiikka-asetukset tapissa paitsi vain 2xMSAA ja ei motion blurria tai DoF:a. FPS putoaa paikoitellen 80:een CPU-rajoituksen takia erityisesti keskustassa ajellessa (MSI Afterburnerin graafeissa näytönohjaimien käyttöasteet putoavat). Toisaalta muualla ruohoisilla alueilla FPS voi pudota samoille lukemille GPU-rajoitteisena (näytönohjaimien käyttöasteet 100%).
Tässä tulikin jo kaiken kattava vastaus:
Opettele mitä "input lag" tarkoittaa ja tule sitten pätemään uudelleen. Itse käytän DVI-only paneelia ilman skaalainta ja tässä voin sanoa olevan parempi input lag kuin monessa 120Hz paneelissa. Revi siitä. 😉
Joo, ei varmasti huomakkaan 60hz näytöllä, 144hz näytöllä 60hz näyttää verraten lagiselta.
tähän fps väittelyyn lopullinen vastaus löytyy kohtuu uudesta artikkelista 🙂
How many frames per second can the human eye really see? | PC Gamer
Kiitos vinkistä, otetaan tarkasteluun! :tup:
Kelvollinen tuote jos ei pelkästään pelaa. 1700 ja kunnon muistit voisi olla jopa hyvä.
Jokos joku selvittänyt prossun kannen koodit, batchit yms? Tarvinee tietysti unlidata että näkee onko fyysisiä eroja?
x254 codec:illa kanssa testit kiitos
Piti juuri laittaa sama linkki, jotta ketju jatkuisi Ryzen-painotteisena FPS-kinastelun sijasta.
Ihan sitä, mitä odotinkin.
SMT ei ainakaan 2D puolella heikennä suorituskykyä, muuten kuin näissä perinteisissä skenaarioissa (eli Linpack ja kumppanit).
Tuolta selviää yleinen SMT hyötysuhde, sekä suorituskyky muutenkin.
Techreport:n bang per bug-graph hyötykäyttöön:
http://techreport.com/r.x/2017_03_01_AMD_s_Ryzen_7_1800X_Ryzen_7_1700X_and_Ryzen_7_1700_CPUs_reviewed/value-productivity.png
Ja pelaukseen:
http://techreport.com/r.x/2017_03_01_AMD_s_Ryzen_7_1800X_Ryzen_7_1700X_and_Ryzen_7_1700_CPUs_reviewed/value-gaming.png
En tiedä miten emojen hinnat vaikkuttaisivat kuvaajiin.
Eipä jotenki yllättänyt, että pelitesteissä jäi taas. Eipä tullu mitää paineita vaihella prossuja ennenku sit oikeasti pelintekijät alkaa säikeistämää näitä tai ku 5ghz saa vakiona. Näyttikseen sit vaan rahat ja joskus se näyttöki vaihtoon ku halpenevat ja laatu paranee.
Sama vika täällä. 60->100fps on suuri hyppy sulavuudessa, mutta 100->144fps näyttää ja tuntuu hyvin pitkälti samalta omalla kohdalla.
Tulossa illan aikana, on ajettu :tup:
Joker Productionsin klipissä 1700 pärjää varsin hyvin 7700K vastaan, vaikka eroa kelloissa on jopa 1,1GHz Kabyn eduksi. Mielestäni ehdottomasti mielenkiintoisin tuote tuo 1700, koska edullisin.
Jossain ulkomailla oli 1700 kellottunut 4Ghz. Voipi olla aika hyvä valinta ylikellottajalle, hintakin sama kuin 7700k.
Erittäin hyvä tuote AMD:ltä ettenkö sanoisi. Moni jää vaan katsomaan ja vertaamaan kaby lakeen vaikka ei se ero silti niin suuri ole pelikäytössä IMHO. Erittäin hyvä tuote striimaajalle/pelaajalle huokeaan hintaan varsinkin kun tulee 1600x. Ja hyvä artikkeli tuo @Stiltin linkkaama. 😀
ElReino is Plesed. :cigar:
Voikohan syynä olla muistinopeuden erot vai mistä johtuu että eri testaajat saavat ihan järkyttävän paljon eroavia tuloksia.
Esim. kun katsoo 3000MHz muistinopeuksilla olevaa artikkelia 1700 @ 3.9GHz kellotettuna vs 7700K 5GHz kellotettuna eroja ei paljoa synny 1080p tai 1440p pelaamisella tämän testin mukaan:
AMD Ryzen 7 1700 vs Intel i7-7700k CPU – Best Gaming Processor Around $300?
Joissain taas erot ovat aivan järkyttävän suuret. Kuitenkin samoja pelejä ja asetuksia ollut testaajilla (paitsi muistinopeus ehkä?)
Tuskin R5 on sen nopeampi. Mutta, jos 6-ytiminen R5 ei myöskään ole peleissä juuri hitaampi niin ennustetuilla hinnoillahan se on aika bargain.
Onhan tämä jo huomattava kehitys siitä, mitä ihmiset hokivat 20-vuotta sitten. Silloin puhuttiin, ettei ihmissilmä havaitse yli 24 kuvaa sekunnissa. Tiedän kyllä ihmisiä, jotka eivät edes huomaa jos heidän televisionsa on laitettu 120Hz tilaan tjms. Yksilöissä tuntuu olevan eroja aika paljon.
Ellei ole välttämättä saatava CF/SLI-tukea, niin B350-sarjalaiset ei maksa mitään ja sisältää kaiken oleellisen.
Jos tuossa on joku ongelma ovat varmasti huomanneet. Mutta, ehkä antavat lehdistön mielummin löytää sen kuin huutelevat itse asiasta.
Eli voisiko olla että kiire on jättänyt jotain bugeja smt ja muistitoimintoihin ja ajan kanssa saadaan korjausta niihin. Sitten alkaa testitkin rullata?
En siis odota isoja hyppyjä, vaan loogisempia ja tasaisempia tuloksia testien kesken. Tuo smt disablointi on myös kiinnostava. Saisikohan sen tehtyä ohjelmallisesti wintoosasta aina kun käynnistää esim pelin? 😀
Näyttäisi siltä, että 1080p pelailuun 7700K ja 1440p+ ylemmäs on sama onko Ryzen vai Intel.
Tässä TechRadar: http://www.techradar.com/news/amds-official-gaming-benchmarks-show-just-how-fast-ryzen-is-against-intel
Harmittavan monessa testissä 1080p testattuna, mutta ymmärrän kun Steamin mukaan 1080p on edelleen 42% pääresoluutiona vs 1440p joka on vain 1,81%.
Hyvä avaus AMD:lta, mutta pelisuorituskyky ja SMT kaipaa vielä viilaamista. Tästä on kuitenkin hyvä jatkaa ja nyt Intel ei pääse rellestämään vapaasti hinnoittelulla. :psmoke:
Joo, edelleenkää porukka ei vaan tunnu tajuavan, että nämä EIVÄT ole peliprossua :dead:
Jännitettä tarvitaan ihan törkeästi heti kun noustaan tuosta 3.7-3.8GHz:sta ylöspäin. Ottaako prosessi vai suunnittelu vastaan, vaikea sanoa?
Joko olet erittäin surkea trolli tai muuten vaan et ymmärrä mistään mitään.
Tuota samaa pa*kaa on jotkin tietyt ihmiset jauhaneet jo iät ajat. Kummasti vain suurin osa ihmisistä huomaa sen eron 60fps ja vaikka 150fps välillä jopa sillä 60hz näytöllä. Korkeammilla virkistystaajuuksilla sen eron taas huomaa selvästi vaikka 120fps vs 200fps…
Miksi? Sillä fps:llä ei ole mitään hemmetin merkitystä. Se mikä ratkaisee on frametime. JOS frametimet olisivat identtiset fps:n ollessa 60 ja näytön ollessa 60hz, se näyttäisi sulavalta. Näin vain ei ole 99% tapauksista.
ITSE ARTIKKELISTA
Pelitestit suuri pettymys. Loppuuko muistikaista, huono optimointi uudelle arkkitehtuurille vai missä vika?
Erinomainen avaus AMD:ltä. Kuten tuossa yllä on mainittu niin aivan mainio striimaukseen yms. edullisuutensa puolesta. Pelisuorituskyky toistaiseksi matalahko mutta silti hyvin kilpailukykyinen joten itse pysyn edelleen 6700k :kahvi:
Eniveis, pienehkön typon löysin artikkelista 🙂
Taitaa nyt kuiteskin olla Crosshair VI Hero :comp:
Löytyytkö mistään AMD:n näyttiksellä ajeltuja arvioita?
odota kesään, jolloiin tulee pelikäyttöön suunnatut 1500 sarjalaiset AMD:ltä:)….siellä nimenomaan 4/4 ja 4/8 ytimisiä malleja
Jos sä haluat foorumien täydeltä "tuhnuilua" ja pidät sitä markkinoinnillisesti kannattavana, niin olet aika sankari. Minä kyllä ennemmin ottaisin ne testit missä se oma prossu painaa pelitesteissä siellä missä pitäisikin ja ilmoittaisin, että SMT ei peleissä toimi optimaalisesti, sitä ei suositella pidettävän pelatessa päällä. Nyt sai AMD turpaansa oikein huolella ja vaikka tämä SMT asia korjaantuisi, niin lost case, se maine ja "Bulldozer 2" huutelut alkoi jo. Nyt sä et pelasta enää mitään, huvittaisi tietää, montako ennakkotilausta peruttu, ei ole yksi tai kaksi.
Äkkiseltään Kaby Lakelle melkoinen hintapaine, jos kuluttaja katselee prosessoria yli 2 vuoden päähän. Testiohjelmistoissa suorastaan murskaava teho/$, ja pelienkin ennuste lienee kohti parempaa säikeistystä.
AMD:n kannalta negatiivista on, että kuluttajat keskimäärin eivät ajattele juuri nykyhetkeä pidemmälle, jolloin skaalautuvuus tulevaisuudessa ei välttämättä realisoidu myyntimääriin. Tokihan lisäksi säikeistymisen kehittyminen esimerkiksi pelien saralla on aikataulun osalta kysymysmerkki; 2-3 vuoden päivitysaikataululla Kaby Lake lienee vielä kohtuullisen kilpailukykyinen pelikoneeseen. Todennäköisesti tulevaisuudessakin erittäin tärkeiden läppäriprossuihin tulee saada lisää säikeitä, jotta ohjelmistokehittäjille yleensä tulee painetta lisätä tukea säikeystyksellä.
Höpö höpö. Hyvin noilla pelaa.
Jopa Skylake on parempi, mutta ero ei ole suuri. Ongelma on siinä, että kaikki nämä superpettyneet ihmiset olivat ostamassa parasta prosessoria ikinä. Ei nämä kiilaa Intelistä ohi.
Ei nämäkään ole erityisesti pelikäyttöön optimoituja. Ihan hyvin niillä kuitenkin pelit toimii. Voisin jopa veikata, että paremmin kuin kerroinlukituilla i5:lla.
Moni täällä tuntuu kai "unohtavan" että vaikka tuollainen Intel 7700K voittaa jollakin mitättömällä 5-10 prosentin erolla joissakin pelitesteissä niin entäpä se todellinen real-world tilanne?
Teillä on pelatessa päällä 1-2 nettiselainta joissa on päällä 5-20 tabia, osa niistä tabeista refreshaa itsensä automaattisesti. Monella on MP3/Spotify soimassa kun pelailee. Joku voi tehdä USB levylle backuppia samanaikaisesti kun pelaa.
Monella on skype, e-mail, IRC jne päällä samanaikaisesti. Moni myös juttelee headsettien kera pelien aikana muille pelaajille onlinessä ja myös online pelaajien samanaikainen määrä vaikuttaa. Jotkut pyörittää toisella ruudulla/telkkarissa samaan aikaan youtube yms streameja.
Teistä ei KUKAAN pelaa sillä tietokoneella niin, että taustalla on päällä pelkästään Windows, eikä mitään muuta.
Muutenkin näihin olisi hyvä laittaa virhemarginaali. Näkee testejä että avg 100 ja 102 fps tuo 2% ero menee virhemarginaaliin ellei testiä ole ajettu todella monta kertaa ja aina sama tulos. Sen voi aiheuttaa vaikka mikä tahansa pieni prosessi taustalla.
Lämpötilaerotkin oli todella mitättömiä, huoneen kokonaislämpökin on voinut testien aikana nousta sen verran mikä selittää jotkut 1-2 asteen erot.
Äärimmäisen hyvä julkaisu AMD:ltä ja äärimmäisen loistava peliprosessoriksi sekä workstation käyttöön.
Tietenkin jos on pakko Tetristä ja Pacmania pelata 1080p resolla 800fps niin sitten on joku Core2Duo tai 7700K varmaan parempi. Mutta niitä vanhoja surkealla koodilla tehtyjä pelejä kannattaa pelata niille tarkoitetuilla vehkeilläkin.
Juu, kyllä noilla pelaa, mutta kasetit tuntuu porukalla leviävän, kun olettivat voittavan 7700K:n peleissä :cigar2:
Kyllä noilla pelaa ja minulla menee tilaukseen heti kun keksin mistä saan 32GB 3200 muistia järkevällä toimitusajalla
En ota kantaa siihen mikä on fiksua markkinointia, mutta on aika mahdoton ajatus, että AMD ei olisi kuukausien ja vuosien testaamisessa itse saanut selville miten niiden HT toimii tai ei toimi…
Täytyi olla kyllä aika pihalla, jos odotti :). Onhan se ollut alusta asti selvää, että korkeammalle kellotettu neliydin voittaa joka tapauksessa kaikissa huonoisti säikeistetyissä tapauksissa.
Tosin, ero oli aavistuksen enemmän kuin itsekin odotin.
Aika ADHD-tapaus saa olla jos pelatessa pitää kirjoitella sähköpostia ja käyttää kahta selainta. Mitään monipeliä ei netissä pysty kunnolla pelaamaan jos sählää muuta samalla ja jos keskittyy pelaamiseen, niin voi ne turhat ohjelmat sulkea taustalta.
Vaikuttaa lähinnä "moar coars" miesten keksityille skenaarioille, miksi niitä ytimiä tarvii olla miljoona kun ajetaan kaikkea tarpeetonta roskaa taustalla.
No siksi tässä nyt odotellaan vahvistusta luotettavalta sivustolta tästä SMT asiasta, jos se nostaa pelisuorituskykyä 10% niin ei kai se vika ole muualla kuin AMD:ssä?