io-techin testissä AMD:n uuteen Zen-arkkitehtuuriin perustuvat Ryzen 71800X- ja 1700X-työpöytäprosessorit.

Tutustumme artikkelissa Ryzen 7 -sarjan suorituskykyisimpiin X-malleihin ja niiden ominaisuuksiin. Kattavissa suorituskykytesteissä vertailukohtina ovat AMD:n edellisen sukupolven FX-8370-prosessori sekä Intelin leiristä Core i7-6900K-, 6800K- ja 7700K-mallit. Mukana on myös tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset.
Lisäksi io-tech julkaisee vielä erilliset artikkelit AMD:n Zen-arkkitehtuurista, jossa mukana clock-to-clock-suorituskykytestit sekä Ryzen 7 -prosessoreiden ylikellottamiseen keskittyvän testin.
Lue artikkeli: AMD Ryzen 7 1800X & 1700X (Summit Ridge)
Päivitys klo 20:00: Artikkeli on nyt päivitetty tekstien osalta ja valmis.
Itse en odottanut että @440€ lähtien maksava 6 ytiminen i7-6800k pieksää sen myös testien perusteella selvästi.
Itseäni häpeilemättä lainaten toisesta ketjusta:
+
Tänään tullut ilmoitus että:
"
Hello, We thought you'd like to know that Joann Johnson dispatched your item(s).
Your order is on the way, and can no longer be changed.
"
Arvio 6-15pv kuluvaa kuuta pitäisi olla saapunut, saa nähdä miten sitten todellisuudessa.
Itse en odottanut Ryzenin pieksevän 7700K mutta en myöskään odottanut eron olevan noin suuri, etenkään Armassa tai Warhammerissa. @elmu01 Ihan samalla tavalla ne 4- ja 6-ytimiset ottaa tuolta i7:lta tukkaan peleissä.
Huoh. Kun nyt viitsit lukea, niin huomaat eten ole kommentoinu mitään muuta kuin sitä, onko uskottavaa, että AMD:n kuukausien testisuunnitelmassa ei yhdessäkään kohdassa lue "disabled multithreading".
Kaikissa testeissä vielä käytössä Geforce 1080 ja ajetaan asetukset tapissaan. Mikäli (huonommalla) näytönohjaimella kestäisi enemmän aikaa piirtää yksi kuva, ei myöskään pelilogiikkaa tarvitsisi välttämättä päivittää yhtä tiheällä syklillä. Mahtuuhan tuonne tietysti myös pelejä, joissa on aika maltilliset fps:t ja silti eroa tulee Intelin eduksi, mutta veikkaan etteivät nämä pelit vaan yksinkertaisesti skaalaudu kovin hyvin monelle ytimelle.
Kärjistän hiukan: Ostin ensimmäisen kuluttajille tarkoitetun 2-ydinprosessorin vuonna 2005. Oli muuten sekin AMD. Ei silloin kukaan ollut yllättynyt, että sen ajan pelejä ei oltu optimoitu 2-ydinprosessoreille. 😀
Niin ja minä olen koko ajan puhunut samasta asiasta, että jos tuo SMT:n poisottaminen parantaa suorituskykyä peleissä, niin AMD on kussut lanseerauksen ja testauksen oikein huolella. Ei se ole sen kummempaa, vaikka sä kuinka yrität vääntää mustaa valkoiseksi, niin tosiasia on, että joka helvetin sivusto tekee pelitestit ja tämä ei ole hyvää mainosta AMD:lle.
Jos se tietokone on vain ja ainoastaan pelaamista varten niin joo. Silloin voi. Jos taas touhuaa kaikkea muutakin niin hirveä vaiva alkaa sulkemaan vaikka selainta missä on kymmeniä tabeja auki. Sehän lataa itteään ikuisuuden uudestaan.
Paljon tuossa Ryzen 1700X on tehoja verrattuna Phenom II X4 965BE?
Lisätty artikkeliin:
Okei, sovitaan että AMD toi miljardien eurojen tuotteen myyntiin ilman, että jaksoi tehdä minkäänlaista asianmukaista testausta sille, jos se tekee sinut onnelliseksi. Ihan naurettavaa paskaahan tuo väite on, mutta mikäs siinä.
Kyllä siinä vääntöä on, mutta nuo pelitestien tulokset ovat outoja.
Jahas, banni loppunnu. Ootko selvinpäin? 🙂
Tuolla logiikalla 8 gigatavua muistia riittää pelikoneeseen. Sulkee kaikki ohjelmat aina kun aloittaa pelaamisen ja käynnistää ne uudelleen pelaamisen jälkeen :facepalm:
8 gigaa riittää hienosti pelaamiseen.
Siitä vaikka vielä jotain linkkiä: http://www.techspot.com/article/1043-8gb-vs-16gb-ram/page3.html
Onhan tuo monessakin suhteessa aivan hyvä julkaisu ja varsinkin kun katsoo hintaa. Pelkkään pelailuun tietenkin joku 7700k on järkevämpi hankinta.
Ja elcapitan sen aivan varmasti siitä että…? Itselläni on pöytäkone pyhitetty ihan pelkästään pelaamiseen. Ainoa ohjelma mikä on taustalla auki on Afterburner, enkä millään jaksa uskoa, että olisin ainoa 🙂 Mutta todella positiivinen kehitys kaiken kaikkiaan, että myös kuluttajasegmenttiin aletaan vihdoin tuomaan enemmän ytimiä.
Olisi kyllä vähän parempaa pelisuorituskykyä toivonut. Intelikään tuskin tulee leikkaamaan Kaby Lakejen hintoja, kun 7700K on pahimillaan yli 40% nopeampi peleissä, kuin kalliimpi 1800X. Toivottavasti 4c tai 6c olisivat hinnoiteltu reilusti halvemmaksi..
Todella paljon hajontaa eri saittien testeissä.
Todella paljon hajontaa eri saittien testeissä.
Striimatessa myös kabylake parempi jos käyttää quicksynciä.
Tätä pelkään itsekin että tarviiko intelin tiputtaa edes hintoja vielä? Mitä mieltä ihmiset ovat. Kuitenkin jos pelaamiseen ostamassa prossua pelkästään niin i5/i7 ovat vielä kyllä ykkösiä.
Tähän liittyen itseäni kiinostaisi tietää juurikin tuo todellinen nopeus hyöty kun taustaohjelmat pyörii taustalla. Itse pelaan ajosimulaattoreita vr laseilla, sekä Direct drive ratilla, kumpaakin laitetta pyöritetään oman softan kautta ja lisäksi vielä itse peli. Eli paljonkohan 7700k kärsii noista taustoista vs 1700x (joka siis varmaan tulisi hankittua), grafikat hoitaa gtx1080
Ne jotka välittävät laadusta, eivät käytä.
Vielä kertaalleen jos se on jäänyt epäselväksi: Ryzen 7 1800X on suunnattu i7-6900K:ta vastaan.
Ei muuta kuin vertailemaan kuinka "tonnin" i7-6900K pärjää "kolmensadan" i7-7700K:ta vastaan peleissä.
Tulokset ovat hyvin tasan koska kyseinen arvostelija käytti grafiikka-asetuksia mitä normaalit pelaajat käyttävät GTX1080:llä eli ultra eikä mitään low/medium. Ihan selvää ollut alusta lähtien että 7700k on ilman muuta parempi valinta korkean frameraten pelaamiseen. Se vaan unohdetaan huutelujen lomassa että tuo on aika pienen ryhmän puuhailua. Sensijaan normipelaajille puhtaasti pelien kannalta on melkein yhdentekevää kumpi prossu on koneessa, GPU on kuitenkin pullonkaula tuoreissa AAA-peleissä max graffoja ja korkeita resoja tavoitellessa.
Eikös se vaikuta myös mitä enemmän siellä onlinessa on pelaajia? Onko tämä säikeistys vai kellotaajuus kysymys?
Eli sinä sammutat nettiselaimet kun pelaat pelejä? Sanoisin että aika harvinaista. Et mitään softaa pidä taustalla? Ohhoh. Kannattaa pelien välissä muuten bootata aina se kone, ei sitä tiedä jos jää joku taustaprosessi.
Joo oon.
Aika harvalla on tilanne että "pöytäkone on pyhitetty pelkästään pelaamiseen" kun puhutaan suuremmalla mittakaavalla. Pitää muistaa että 90% edes PC kasailijoista ei kellottele koneitaan. Oikea lukema lienee lähemmäs 95%
Täällä kriittisimmät eivät osu 60hz monitorilla näköjään Windows start nappulaan. Nämä tyypit kellottavat jopa monitoreitaan. Puhutaan äärimmäisen marginaalisesta porukasta joilla ei ole minkäänlaista merkitystä tälle maapallolle eikä näille kivien ja näyttöjen valmistajillekaan.
Olisi myös hyvä tehdä lista niistä surkeista peleistä jotka eivät säikeisty jolloin kuluttajat voisivat ihan lompakollaan äänestää parempien pelien ostamiseen.
Ammattilaiselle AMD ja idiootille Intel. Siis näiden testien, hintojen, wattien ja kommenttien perusteella.
Onko tuohon Arma 3-testiin tarkentavia asetuksia jaettavissa? Ultra presettinä vaan display-asetuksista? Tosi kiinnostava sinällään, kun suorituskykyä vaaditaan kovinkin prossupuolelta..
Mielestäni hyvän prossun sai julkaistua ja kiitos Sampsalle artikkelista.
AMD nousi takaisin prosessori valmistajaksi ja siitä hyötyy kuluttajat, eli me.
Osti sitten kumman valmistajan tuotteen tahansa, niin tulevaisuudessa niitä saadaan halvemmalla.
AMD nostaa vielä painetta entisestään, kun pienemmät Ryzenit saadaan julkaistua.
Tämä hyvä, kippis..
Ei mua se kiinnosta mitä vastaan vertaillaan vaan se että pitääkö intelin i5 ja i7 perusprossuja halventaa. Itse venasin innolla että jos ryzen pääsee kunnolla kilpailemaan "peli"prossujen kanssa jotta esim i57600k ja i7 7700k hinnat tippuiisivat.
Ei minullakaan tulisi mieleenkään jättää jtn. selainta pelatessa taustalle. Tää prossu on jo muutenkin pullonkaulana. Mulla myös joku afterburner tai precision x oc vaan taustalla pelatessa.
Pelaajien takia ei varmaan kannata. Riippuu ihan siitä, että alkaako AMD haukata markkinaosuutta merkittävästi 6- ja 8-ydinhärveleiltä. Toisaalta Inteliltä on tulossa alkusyksystä Skylake-X. Sen luulisi peittoavan suorituskyvyn puolesta Ryzenin, mutta luulisi, että ei Intel pysty sitä ihan entiseen tapaan taivaisiin hinnoittelemaan (paitsi huippumallin, jolla nyhdetään tyhmiltä rahat pois).
Disclaimer: en pelaa, mitään, lainkaan.
Jos amd vie kaikkia testejä, joissa raakaa tehoa tarvitaan, mutta "häviää" peleissä, johtuuko se tehojen puutteesta, vai siitä, että ne pelit on suunniteltu/optimoitu sille toiselle alustalle? Kyseessä on siis tänään maailmalle vapautettu tuote.
Olisiko mahdollista, että kun pelintekijät oppivat hyödyntämään näitä vapaita resursseja, tilanne on toinen?
Minä väitän, että tämä pakottaa myös intelin kasvattamaan coremäärää ja developerit hyödyntämään niitä.
Ei ainakaan vielä. Ryzen 3 ja 5 aiheuttavat laskupainetta ainakin i5-7600K:lle.
Tuo Jimmsin 7700k+z270+16Gb DDR4 3200-tarjous kyllä kiehtoo vieläkin. Satasen kun laskee hinta, niin lähtee tilaukseen. Tosin tulevaisuutta ajatellen tuo Ryzen voisi kyllä olla parempi. Vähän hintavampi, mutta eipähän ainakaan corejen osalta tulisi cappi vastaan niin äkkiä. Tiedä häntä. Elämme mielenkiintoisia aikoja. 😛
En uskoisi näin käyvän, mutta voihan se olla mahdollista. Joka tapauksessa näyttää siltä, että i5-7600K tulee pärjäämään peleissä pari sataa euroa kalliimmalle Ryzen 1800X:lle… Lisätestejä odotellessa.
Mitäs sitten vaikka pärjäisikin? Pärjäähän i5-7600K aika hyvin peleissä 800 euroa kallimmalle i7-6900K:lle.
Ei tainnut vieläkään mennä perille että Ryzen on suunnattu Intelin 6/8 ytimisiä prosessoreita vastaan. Nehän eivät myöskään pärjää peleissä Intelin 4-ytimisille.
Pelit pelit ja pelit…
Mutta siis 500 euron Ryzen pieksee jonkun parin tonnin Xeonin? Kärjistellään asiaa näin. Otetaan emolevyjen hinnat huomioon myös jne.
Kun painotetaan eri osa-alueita, kuten yleensä arvosteluissa tehdään niin AMD on voittanut Intelin 16-0
Siis kun jossain autoalan jne arvioissa voidaan painottaa hinta/kiihtyvyys/kulutus/tehot/jne asioita niin vastaavanlainen pisteytys olisi hyvä joskus näissä CPU testeissäkin.
Eli
7700K on nopeampi jossain harvoissa tietyissä peleissä 1080p resoluutiolla ja erot eivät ole normaalin ihmissilmän erotettavissa juuri koskaan. Kun pelataan modernilla 4K resoluutiolla niin eroja ei ole koska GPU jää pullonkaulaksi
7700K on hitaampi kaikessa muussa.
Olisi kyllä stressaavaa pelailla jollain 7700K kivellä sikäli että joka kerta pitää sammuttaa kaikki ohjelmat taustalta pois, jos haluaa että sillä pärjää Ryzenille. Aika noloa.
Selvästihän se näyttää siltä että HC-pelaajat ovat pettyneitä Ryzenin suorituskykyyn, vaikka hinta/tehosuhde prossuilla onkin hyvä kilpailijaan nähden. Olen itse varsin tyytyväinen AMD:n suorityskykyyn Sampsan testien perusteella ja erityisen tyytyväinen olen siitä että meillä kuluttajilla on taas vaihtoehtoja korkeimmassa teholuokassa.
Kuulun itse siihen ryhmään joka hyötyy suuresta määrästä ytimiä (lukuisia docker ja vagrant kehitysalustoja pyörimässä samanaikaisesti), enkä varsinaisesti pelaa kovinkaan paljon, joten Ryzen on hyvin houkutteleva vaihtoehto.
@Sampsa testannu 890FX emolevyllä
Tässä vähän analyysiä viiveistä ja pelisuorituskyvyn ongelmista:
Google Traduction
TLDR: 2*CCX ratkaisu ei hyhä, saattaa olla mahdollista kiertää ongelmat windows päivityksellä scheduleriin.
Pystyykö @The Stilt jotenkin testaamaan ryzeniä pelkästään yhdellä aktiivisella CCX:llä?
Pelien koodissa on varmaan ainakin paljon enemmän haarautumista mitä on jossain enkoodauksessa tai renderöinnissä joka on puhtaampaa numeron murskausta. Joko haarautumisenennustus ei ole vieläkään intelin tasolla tai ALU ei pääse ihan FP yksiköiden tehoille. Tää on muuten sitten taas ihan päinvastainen tilanne mitä BDozerilla 🙂
Redditissä AMD AMA menossa juuri nyt. Tässä Lisan vastaus täälläkin keskusteltuun:
Muistia käytössä 10 gigaa. 4 gigan RAM:lla varustettu kokoonpano on yhtä nopea kuin 16 gigan RAM:lla varustettu kokoonpano :confused::confused::confused:
Varaa muistia kun sitä on saatavilla, mutta ei vaikuta oikeastaan mihinkään mitään.
Jaa no jos tota linkkiä tollasenaan tulkitsee niin eihän ramia tarvita koneessa ollenkaan, pelataan pelkällä swapilla kaikki.
Lisa Su:n (ceo of amd) vastaus reddit käyttäjän kysymykseen smt ongelmista:
Thanks for the question. In general, we've seen great performance from SMT in applications and benchmarks but there are some games that are using code optimized for our competitor… we are confident that we can work through these issues with the game developers who are actively engaging with our engineering teams.
Voidaanko tämä tulkita intelin kieroiluksi? :kahvi:
Linkki reddit ama threadiin https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5x4hxu/we_are_amd_creators_of_athlon_radeon_and_other/
Gamers Nexuksen mukaan AMD olisi lähestynyt arvostelijoita viime tingassa sähköpostiviestillä ja pyytänyt heitä tekemään pelitestit 4K:na, jolloin GPU:sta tulee pullonkaula ja 1800X:n tappiot näyttäisivät vähäisemmiltä. Tällä hetkellä Linus LTT:ltä olisi nähtävästi toiminut AMD:n "ohjeiden" mukaisesti, kun kaikki pelitestit videolla olivat vain 4K:na (poislukien CSGO-testi).
Gamers Nexuksen mukaan AMD olisi lähestynyt arvostelijoita viime tingassa sähköpostiviestillä ja pyytänyt heitä tekemään pelitestit 4K:na, jolloin GPU:sta tulee pullonkaula ja 1800X:n tappiot näyttäisivät vähäisemmiltä. Tällä hetkellä Linus LTT:ltä olisi nähtävästi toiminut AMD:n "ohjeiden" mukaisesti, kun kaikki pelitestit videolla olivat vain 4K:na (poislukien CSGO-testi).
Hyvältä näyttää,mutta taitaa 6800k jäädä koneeseen vielä,kun käyttö on pääosin pelaamista 🙂
Toisen CCX:n voi sammuttaa kokonaan, ei ongelmaa.
Jos pelikäytössä näytönohjain ei ole pullonkaula, asetukset ovat jollakin tavalla pielessä. Tavoiteltavaa on pyrkiä tilanteeseen jossa näytönohjain on pullonkaula koska silloin saadaan visuaalisesti parasta mitä voidaan saada.
CS pelaajille postimerkkiresoluutioiden testit.
Hyvä teksti. Tuo voisi itseasiassa selittää miksi SMT:n disablointi nopeuttaa suorituskykyä.