Testissä AMD:n uusi 3D V-Cache -välimuistilla varustettu Ryzen 7 5800X3D -prosessori.
AMD:n uusi 3D V-Cache -välimuistilla varustettu 8-ytiminen Ryzen 7 5800X3D saapui tällä viikolla myyntiin Suomessa 499 euron hinnalla. Julkaisuerän jälkeen hinta pomppasi 15 euroa ja samaan aikaan lisäsaatavuudesta ei ole tarkempaa tietoa.
Saimme prosessorin heti tuoreeltaan testiin ja tutustumme artikkelissa 3D V-Cache -välimuistiin ja prosessorin ominaisuuksiin. Testeissä vertailukohtina ovat Ryzen 7 5800X ja Ryzen 9 5950X sekä Intelin leiristä Core i9-12900K.
Lue artikkeli: Testissä AMD Ryzen 7 5800X3D
This site uses XenWord.
;
Ihan fiksu X570-emolevy on 99€ tällä hetkellä tarjouksessa (kts. Hyvät Tarjoukset-alue), niin en kyllä edes miettisi, koetanko ajaa vanhalla mopolla emolevyllä. Vähintään menettää PCIe 4.0-tuen, mutta muutakin kivaa voi jäädä saamatta (ARGB, USB-C, ..). Itse myyn B450:n tämän alta pois ja päivitän B550:een.
Kerrotko mitä tuhnua tuossa on kun käytännössä samat tehot kuin i9-12900K + DDR5 muisteilla ja vielä 150€ edullisemmin?
Käytännössä samat tehot saapi 12600K + DDR4 kanssa.
12900K on vertailussa koska 12600K häviäisi selkeästi ja vertailussa on molempien valmistajien parhaat peliprosessorit.
" Vanhempien emolevyjen virransyöttöjen riittävyyden puolesta pelkäävien helpotukseksi 5800X3D:n tehonkulutus oli noin 15 wattia alhaisempi kuin 5800X:llä. "
Onko tämä nyt kiukaampi vai ei
Watit on ok, lämpöasteita on enempi koska huonompi lämmönjohtavuus siruilta siileen. Eli sähkölaskun kannalta ihan sama, eikä lämmitä huonettakaan sen enempää kuin 5800X. Tämän kanssa kiinnostaisi nähdä testejä nestetypellä tai vaikka sillä peltier-jäähyllä, että saadaanko prossu boostaamaan kun pakotetaan kontaktipinnan lämpötila tarpeeksi alas.
5800X ja 5800X3D olivat lipsahtaneet väärinpäin, päivitetty. Eli 5800X3D hieman alhaisempi tehonkulutus.
Häviää selkeästi gearit, silti voittaa 5800X kolmedeenaucachet.
Mutta jos tuolle lämmönjohtavuudelle ei voi tehdä mitään, niin ei stäkkäämisestä ihan arkista ole tulossa aikakausiin. Luultavasti yksi erikoismalli per prosessoriperhe jatkossakin.
data-xf-init="lightbox"
data-lb-single-image="1"
data-lb-container-zoom="1"
data-lb-trigger=".js-lbImage-_xfUid-1-1650652544"
data-lb-id="_xfUid-1-1650652544">
Aika jännä tuo ultra verrattuna high-asetuksiin:
katso liitettä 843079katso liitettä 843080
Olisi kiva nähdä testi siitä miten pelien asetukset vaikuttaa eri prossujen suoritukseen, arvaisin että suurin ero tulee juuri high ja ultra välillä. Mutta voi sieltä tulla muutakin eteen. Ultrassa selvasti jotain joka hillitsee X3D:n menohaluja, siksi AMD:n dioissakin high-asetukset käytössä.
data-unfurl="true" data-result-id="313749" data-url="https://wccftech.com/amd-ryzen-7-5800x3d-cpu-undervolting-monster-efficency-sub-1v-same-performance-runs-cooler-lower-power/" data-host="wccftech.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Wccftech Reader Tunes His AMD Ryzen 7 5800X3D Into a Efficiency Monster With Undervolting: Same Performance at 1V, 57W Peak Power at Sub-1V
data-onerror="hide-parent"/>
wccftech.com
Ihmetyttää vain miten kaveri tämän sai aikaiseksi. Ehkä joillakin emolevyllä pääsee sittenkin voltteihin käsiksi? Vai onko sitten joku softapuolen ratkaisu?
Toisaalta jos vertaat normaalin 5800X graafeja, niin niissä ultra/high on käytännössä aika lähellä toisiaan io-tech/nexus? Poislukien minimifps, joka sampsalla on kyllä korkeammalla kaikissa.
Lähinnä herää kysymys, olisiko siellä jokin muu säätö mikä nyt vaikuttaa vain 5800X3D:n kohdalla. Tai sitten Ultra asetus Far Cry:ssä tekee jotain jänskää, esim. onko siellä jokin asetus mikä laskee fysiikkaa cpu:lla tai jotain joka hyötyisi enemmän vain kellotaajuudesta?
Techspotilta myös pientä vertailua eri muisteilla, jossa näkyisi aika iso ero DDR5 muistien hyödyksi 12900K:lla, jonka mukaan taas DDR4 muisteilla intelin häviäisi aina niiden graafeissa.
Sitten täytyy unohtaa kyllä täysin hinta/laatusuhde intelin valittaessa, jos siis pelkästään pelaamisesta vaan kyse. Eli jos noihin uskoo, niin siihen nähden aika kilpailukykyinen kivi tarjoamaan 12900K tasoista pelisuorituskykyä, jos ei ole valmis panostamaan kalliisiin DDR5 muisteihin.
data-unfurl="true" data-result-id="313762" data-url="https://www.techspot.com/review/2449-amd-ryzen-5800x3D/" data-host="www.techspot.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
AMD Ryzen 7 5800X3D Review: Gaming-First CPU
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.techspot.com
Alivoltitukselle ei ole mitään esteitä.
Kakkuprossu on puhtaalta prossuväännöltään kuitenkin vain 5800X-tasoinen.
High:lla tapahtuu vähemmän laskentaa, joten välimuistien nopeuttava vaikutus korostuu. Ultralla vääntö ei enää kaikissa peleissä riitä, joten paremmalla välimuistilla ei enää mennäkään vääntävämmistä prossuista ohi (12900K).
Vähän samantapaista ilmiötä taitaa olla nähtävissä näytönohjainpuolella. AMD:n infinity cache siivittää 6900XT:n pysymään 3080 Ti:n ja 3090:n kyydissä@1080p ja 1440p Techpowerup summaryssä. Kikkakolmonen (infinity cache) ei kuitenkaan enää riitä@2160p, vaan siinä tarvittaisiin rehellistä vanhan ajan rautaa, joten em. Nvidiat painelevat noin 5-10 % edelle. AMD:n älykkäät uudet ideat riittävät tiettyyn pisteeseen asti, jonka jälkeen "kuutiotuumat" hoitavat paremmin kasvaneet laskenta-/muistikaistavaatimukset.
@jtmonroe @Kankipappa
Voi olla jopa yksittäinen asetus kyseessä. Joku prossun tilannut voisi testata. Jätin itse ostamatta kun näytti testien perusteella ettei PUBGissa taida pärjätä kellotetulle 5800X:lle. Voisi kuitenkin olla että ultra low asetuksilla tilanne olisi toinen.
Siis High asetuksella nimenomaan painopiste on enemmän prosessorilla kuin näytönohjaimella, jolloin prosessorille tulee enemmän töitä = kakku auttaa. Tämä näkyy testeissä joissa käytetään esim. Medium asetuksia ja niissä juuri 5800X3D loistaa.
Ultralla taas testataan enemmän näytönohjainta kuin prosessoria.
Toki painopiste kevyemmillä asetuksilla on yleisesti enemmän prossulla. Kirjoitin, että ultralla vääntö ei enää kaikissa peleissä riitä.
On siis olemassa pelejä, joissa GPU ei rajoita ultrallakaan. Etenkin, kun testataan@1080p, kuten IO-Techinkin testissä. Niissä tapauksissa CPU joutuu laskemaan enemmän ultralla kuin high:lla. Se voi olla ajopelissä piirtoetäisyyden tai taustapeilin ultra-asetus, joka lisää prossukuormaa juuri sen verran, ettei välimuistietu enää autakaan voittoon, vaan vaadittaisiin raakaa vanhanajan vääntöä (12900K).
Grafiikka-asetusten nosto lisää näytönohjaimen rasitusta, ei prosessorin.
Kyllä, tai asiaa voisi ajatella niin päin että ryzenillä muistiajoitukset on aina olleet tärkein suorituskyvyn pullonkaula peleissä, varsinkin vanhemmissa versioissa.
Kakkuhan on kasvanut joka version myötä, jolloin pullonkaulan merkitys on vähentynyt, mutta ei ole koskaan poistunut.
Nyt kun tavara mahtuu suurimmilta osin cachen sisään melkein aina, niin tarvetta sijoittaa niihin muisteihin oikeastaan katoaa kokonaan. Veikkaan että perus 2400MHz muistitkin riittää, kunhan vaan se IF-kello pidetään unsyncattuna sitten niin korkealla kun vaan CPU kykenee.
Syy siis niihin aikaisempiin zeneihin kun synteettisissä tuli silloin ihan hyvät scoret, mutta peleissä tuli kuitenkin takkiin. Synteettisissähän ei perinteisesti muisteilla ole ollut mitään hyötyä. Tässä varmaan nähdään enemmän se "oikea IPC" sitten sillä kyseisellä kellotaajuudella, kun kakkua on kasvatettu tarpeeksi.
Hollantilaisilta samanlaisia testejä, laajemmalla erolla:
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
https://tweakers.net/reviews/10026/12
Tuohan on erinomainen uutinen jos vaihtaisin 3600 tilalle 5800X3D:n. 3200 MHz muistit tällä hetkellä. Käytössä tosin Asuksen B350 prime emo että sen puolesta voisi mennä vähän mielenkiintoiseksi, sillä ilmeisesti AMD ei ole vielä edes tuota AGESA 1.2.0.7 versiota julkaissut
Eikös tuohon 5800x3d tukeen riitä jo AGESA 1.2.0.6b versio, Sampsakin taisi tuosta artikkelissa kirjoittaa. Se ainakin näyttäisi BETA Bios -vaihtoehtona olevan Primelle tarjolla:
data-unfurl="true" data-result-id="314031" data-url="https://www.asus.com/fi/Motherboards-Components/Motherboards/PRIME/PRIME-B350-PLUS/HelpDesk_BIOS/" data-host="www.asus.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
PRIME B350-PLUS|Emolevyt|ASUS Suomi
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.asus.com
Tuo on sellainen sinnepäin toisten testeistä otettu. Eka on keskiarvo jossa 5 peliä, ei välttämättä edustavia tuolle prossulle eli onko tuo muutenkaan paljon parempi noissa peleissä? Jos ei ole niin ei välttämättä nopeampi muistikaan auta. Seuraavat kaksi on persentiileja.
katso liitettä 844142
Tämä pitäisi testata oikeasti viilatuilla muisteilla tai ainakin katsoa mitkä asetukset ja pelit tekee eroa ja mitkä ei. Tämä vaikuttaa sellaiselta prosessorilta joka ei ole paras kaikessa mutta loistaa oikeilla asetuksilla.
Ei muutakuin alat testaamaan. Veikkaan että kohderyhmä tuollaisille testeille on suunnilleen yhtä iso kuin Ano Turtiaisen älykkyysosamäärä.
Missähän todellisuudessa elät noiden kiukaiden kanssa, vai etkö ymmärrä korkeamman käyntilämpötilan johtuvan paksummasta pii kerroksesta (cache chipletti), joka hidastaa lämmön siirtymistä alla olevasta CPU chipletistä jäähdyttimeen.
Testin energiankulutus kuvaajasta näkee selvästi 5800X3D:n olevan energiatehokkain siru. Sen lisäksi tuo intelin CPU sallii 241W turbo tilan TDP:n, se on ̃135W enemmän kuin mitä AMD sallii, jos kiukaasta pitäisi puhua niin se on tuo 12900K vaikkei senkään lämpötehoilla kyllä paljon löylyjä vielä oteta.
Se ei ole prossusta kiinni vaan käytettävästä tallennusmediasta.
Ja tallennusmedian suhteen tuo jatkuva pikkuasioiden lataus ei vaadi niinkään massiivista sarjallista lukunopeutta (ne tuhannet megatavut sekunnissa) vaan kykyä hakea pieniä tiedostoja sieltä täältä nopeasti, eli random readit ja IOPSit.
Oikeastaan riippuu pelistä, aina ei vain lueta sitä dataa vaan sitä käsitellään ja siitä rakennetaan pelimoottorin sisälle pelin maailma. Toisissa peleissä se vaatii vähän enemmän ceepua kuin toisissa, mutta erot ovat aika marginaalisia. Osa peleistä myös sitten cachettaa osan siitä rakennetusta datasta, eli sitä ei tarvitse tehdä kuin kerran.
Jos sitten peli tai sen joku modi esimerkiksi pakkaa ekalla kerralla kaikki textuurit säästääkseen näyttiksen rammiai, niin se sitten kyllä kestää mopolla prossulla jotain ihan eri aikoja kuin lippulaivamallilla, mutta tämäkin on operaatio joka tehdään kerran.
Ja kuten moukula tuossa yllä totesi, niin randrom readit ja IOPSit vaikuttaa enemmän kuin seq read/write testien luvut. Eli periaatteessa joku konesalitason SSD olisi paras, koska peleissä yleensä on helvetisti pieniä filuja, mutta kannattaako pistää 2k€ kiinni, jos sillä tippuu lataus ajasta pois 0,25-1s onkin ihan eriasia.
Missä kohtaa tuossa lähes 6kk vanhassa juutuubi revikassa on mukana juuri julkaistu 5800X3D ?
Jos tarkoitat sitä kun loggaat sisään varsinkin kaupunkiin ja puolet objekteista ja hahmoista puuttuu kunnes latailevat sisään, niin kannattaa testata komentorivioptiot “-notexturestreaming -useallavailablecores”. Itse lataus saattaa kestää hetken pidempään mutta heti kun pääsee liikkumaan on kaikki pitäisi olla valmiiksi latautunut. Kyse siis enemmän wanhan pelimoottorin ongelmista kuin raudasta tässä tapauksessa. Kuvaus optioista englanniksi täällä:
data-unfurl="true" data-result-id="314671" data-url="https://forums.playlostark.com/t/lag-spikes-started-at-lastest-maintanance/326227/7" data-host="forums.playlostark.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Lag spikes started at lastest maintanance
data-onerror="hide-parent"/>
forums.playlostark.com
Onko kukaan jo tehnyt tai oletteko löytäneet testejä moisten suorituskyvystä 5800X3D’llä?
Etsitty on, vielä ei ainakaan mitään näytä löytyvän.
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä