Testissä AMD:n uusista 3. sukupolven Ryzen-prosessoreista 12-ytiminen Ryzen 9 3900X ja 8-ytiminen Ryzen 7 3700X.

Saimme io-techin testiin heti tuoreeeltaan 12-ytimisen Ryzen 9 3900X:n ja 65 watin TDP-arvolla varustetun 8-ytimisen Ryzen 7 3700X:n. Tutustumme artikkelissa prosessoreiden ominaisuuksiin ja perinteisten prosessori ja 1080p-pelitestien lisäksi tutkimme suorituskykyä myös korkeammilla resoluutioilla ja testasimme muistinopeuden vaikutusta suorituskykyyn aina DDR4-4200-nopeudelle asti. Mukana on myös tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset sekä ylikellotustestit.
Lue artikkeli: Testissä AMD Ryzen 9 3900X & Ryzen 7 3700X (Matisse)
Korjattu jo ainakin Pop _OS:ssä. Tekevät vielä uudet .iso levykuvat
Ainankin aikaisemmin kaikki pelit eivät toimineet ilman pagefileä, vaikka muistia oli vapaana enemmän, kuin tarpeeksi. Epäilen, että edelleen pagefilen disablointi tai hyvin pieneksi rajoittaminen on typerä idea.
Se on ihan uskomatonta minkälaisiin lukemiin monien softien muistinkäyttö nousee nykyisin nopeasti.
Ja tuo bloatwarehan vain kasvaa kuin entropia.
Ja pelien osaltahan muistinkäyttöä varmasti rajoittaa se, että suurin osa niistä pitää edelleen saada survottua myös vanhoihin konsoleihin.
Next-gen konsoleiden myötä pelejä aletaan tekemään enemmän lähtökohtaisesti suuremmalla muistimäärälle.
Tuohon liittyen 1800X:llä oli aikoinaan tällainen testi:
Leserartikel – Dual ranked vs. single ranked Ram bei Ryzen
OT
En tiedä, mitä hittoa ESIM acrobat readerille on tapahtunut. Nykyistä versiota ei voi enää oikeasti käytännössä käyttää 32 bit vanhassa läppärissä (Hermot ei kestä), jossa on 4 gigaa muistia.
Pistin siihen 9:n vai olikohan 8 ja kas, kaikki dokumentit, mitä vain keksin avautuivat taas täysin tahmailematta ja jopa yhtäaikaa.. Uusimmalla versiolla 3 dokumenttiä aiheutti käytännössä jumiutumisen, eikä kyseessä ollut, kun muutama kirja, joissa oli muutamia satoja sivuja. Haun käyttö oli todella huono idea uusimmassa.
Liekkö kaikki adoben ohjelmat samanlaista ongelmajätettä nykyisin..
—————-
Ehkä ohjelmissa olisi syytä ottaa taaksepäin askeleita jonnekin vuoteen 2009 tms. Niillä kuitenkin saa tehtyä kaiken tarpeellisen ja enemmänkin. Jos nykyisin ei enää osata ohjelmoida, niin se on harmi. Tosin varmaan office 95, lisäpaketeilla riittäiosi monelle. Ja on kevyt!
——————–
Ja lähemmäs asiaa:
Joko noiden biokset on nyt sillä tasolla jollekin edulliselle 470 sarjan emolle, jotta tuollainen (6c) kokoonpano yleensä kannattaa tilata, jos pyytää esim jimmsiä päivittämään sen bioksen..
Monissa emoissa käytetyt vaiheiden tuplainpiiritkin vielä pahentaisivat jännitteen overshoottia kuorman vaihdellessa johtuen niiden aiheuttamasta viivestä PWM signaalin ja FETin kytkeytymisen välillä.
Rinnakkaisohjelmoinnissa on niin, että jos ydinmäärä tuplaantuu, hyvin skaalautuvassa softassa käsiteltävä samanaikainen tietomäärä voi tuplaantua myös. Toki käyttis voi hyötykäyttää samaa ohjelmabinäärin koodia, mutta työmaa säikeillä voi olla 100% eri. Esim. jos yksi gcc:n tai ffmpeg:n säie vie sanotaan nyt 300 MB muistia, 16 HT:n kanssa voi viedäkin jo 4,8 gigaa. Käytännössä kuitenkin jonkin verran alle. Vihaan itsekin bloattia, joten tämä ei ole puolustuspuhe sille, että ohjelmat paisuvat muutenkin koko ajan.
Eihän tuo ole bloattia, vaan saatavien resurssien käyttöä raskaan laskennan nopeampaan suorittamiseen.
Bloattia on se että yksinkertaisia perusasioita tekevät softat vaativat kaiken aikaa enemmän ja enemmän muistia.
Olen varmaan serrittänyt pidemmän aikaa väärin, kun en ole koskaan saanut 16gb rammia ylitettyä, en millään. Mielestäni pelaan melko paljon, luultavasti keskimääräistä enemmän ja omistan useamman näytön setupin, mutta ei vain ylity vaikka pelin lisäksi taustalla on monia ohjelmia yhtä aikaa päällä.
Minun tilattu 3900X joutuu varmasti myös säästöliekille, kun ei ole lankussa 16gb rammia enempää.
Olen valmis vastaanottamaan tästä viestistä ylläpidolta huomautuksen, koska tämä muistitrollaus ei vain mahdu järkeeni mitenkään.
Muistitrollaus? Jos et pysty ymmärtämään eroa kaupallisten ammattikäyttöön kehitettyjen työasemaohjelmien ja pelien välillä, niin ehkä vaikea hahmottaa miksi 16GB ei riittäisi. Vaikka AMD mainostaakin peliprosessoriksi, 3900X on ensisijaisesti kevyt työasemaprosessori eikä pelikäyttöön. Jos ajat jokaisella HT-säikeellä samaan aikaan prosessia (esim. valokuvan post-prosessointi), muistibudjettia on per säie luokkaa mahdollisesti alle 600 MB.
Vaikka ajaisit taustalla kymmentä ammattilaisten ohjelmaa, ei 16GB muisti lopu tietenkään kesken, jos aktiivinen sovellus eli peli ei tarvitse niin paljon. Syynä tähän on virtuaalimuisti ja sivutus. Jos sinulla ei ole käyttöä yli 16 gigan muistille, ei se tarkoita ettei 500 euron prosessoreita työkäyttöön ostavilla olisi.
Lupaan seistä välittömästi korjattuna, kun on esittää konkreettista dataa, miten Sampsan ajamien testien tulokset olisivat täysin erilaisia ajettuna 16gb muistin sijaan vaikka 32gb muistilla.
Ymmärsin että muistiasiaan saatiin jo vastaus, ettei 16Gt muistimäärä vaikuta hidastavasti käytettyyn testiohjelmaan, eli testi mahtuu hyvin pyörimään muistissa.
Jokainen katselee itse oman koneensa resurssimonitorista oman tarpeensa. Uskoisin että muutamassa vuodessa 4K-resoluutio/VR ja uudet pelit voi jo kaivata enemmän. Varsinkin jos taustalla pyörii nettiselain, slack, skype, sähköposti, steami ja kaikki kilpailevat pelilauncherit, virustutka ja mitä nyt sattuu pitämäänkään kaiken varalta avoimena. Ei ainakaan tällähetkellä harmita yhtään että ostin vuonna 2012 16Gt muistia ja maksoin setistä jopa 124 euroa, koneessa riittää muisti vieläkin melkein kaikkeen hommaan. Vuonna 2012 kaikki yli 8Gt muistia oli turhaa.
Mitenkä sitten tuo säikeelle/corelle valinta tapahtuu? Ainakin LTT:n testissä parempia tuloksia kun oli striimaussoftaa päällä. Arvelivat sen juontuvan prosessien allokoinnista nopeimmille coreille/säikeille kun ilman taustaohjelmaa allokointi olisi tapahtunut vähän miten sattuu. Sivistäkää asiasta sen enempää tietävää, voiko tuossa olla perää?
No minä voin testata, edelleen odottaisin jotain käytännön tapauksia, joita voisi testata ja osoittaa että 32/64 gigatavusta on merkittävä hyöty vs 16 gigatavua. Alkuperäinen väitehän taisi olla että nykyään 16 gigatavua ei tee enää mitään ja testit ovat turhat nykyisellään.
Iso kiitos vaivannäöstä!
Off topic
Yksi ohjelma on ainakin itsellä tiedossa jossa 16 gigaa muistia on liian vähän ja se on Solidworks. Harvempi sitä toki harrastuksena käyttää mutta siinä ei tarvii kuin 3-4 mallinnusta + assembly olla auki ja windows huutaa muistin vähyyttä 16 gigalla.
Ja tuohon käyttöön tuo 3900x olisi juuri täydellinen prosessori.
Kiinnostaisi kyllä saada tietää edes pari peliä, joissa 16 gigaa ei riitä, vaan muistin lisäys auttaa asiaa..
Jotenkin epäilen, että ei löydy.
Se nyt on selvää, että on kaikenmaailman kuvan, videon ym käsittelysoftia, joissa on muistia enemmän käytössä. Tilanteesta riippuen, esim kun liitetään isoja kuvia saumattomasti toisiinsa, sain menemään jotain 140 Gigaa muistia (Eikä 32 gigaa todellakaan riittänyt yhtään mihinkään), mutta se oli todella erikoistilanne.
Itseä kiinnostaa edelleen onko 3700 ja 3800 prossien välillä mitään muuta eroa kuin hinta ja virrankulutus? Eli onko mittää tietoa oliski kyseistä kiveä tulossa testiin. Mikää saitti ei näytä saaneen jostain syystä kyseistä kiveä testipenkkiin.
Johan minä mainitsin peräti kaksi niitä? Egosoftin X4 ja Planetary Annihilation. Tai noh, tarkalleen ottaen 16gb riittää koska yli ei mennä, mutta se pelin n. 10gb tästä lähtötilanteesta (ei pelejä, virtuaalikoneita, video-/valokuvaeditoreita tai cad-ohjelmia käynnissä):
katso liitettä 248125
Mikä vain peli + chrome 20 tabilla. 😀
Mutta joo, voisi lopettaa OT puhumiset kun muistimäärien riittävyys ei normipelaajalla tule eteen. Jos pitää kolmea selainta ja paria streamia pyörimässä samaan aikaan niin se 16Gb alkaa olla minimi.
Kyllä ne jotka tarvitsee enemmän muistia yleensä tietävät mitä tarvitsevat. Ne jotka ei tiedä, pärjää hienosti 16Gb nyt ja monen monta vuotta eteenpäin. 8Gb kanssa pärjää nyt, mutta ei niin montaa vuotta eteenpäin.
Olisko mitään järkeä lisätä noihin kellotustaulukoihin myös intelin vastaavat tulokset, intelin omalla kellotussoftalla ryyditettynä?
Kyllä, erillinen artikkeli tulossa, jossa molemmat ylikellotettuna tappiin.
Jos käyttää 3900X esim. x265:llä pakkaamiseen, tarvinnee yli 16 gigaa muistia. Itsellä pakkausoperaatio haukkaa 720p-resoon työstäessä oletuksena 4-5 gigaa muistia (Vapoursynthin cache + x265:n käyttämä muisti). 1080p- tai 4K-resoon pakatessa ponnahtaa ainakin x265:n muistintarve selvästi ja Vapoursynthin cachen kasvattamisesta on oletettavasti hyötyä. 3900X saattaa olla muutenkin yhtä hankala tapaus kuin Threadripper, eli parhaiten saa tehoja irti kun laittaa useamman työn menemään yhtä aikaa koska x265 ei välttämättä kykene hyödyntämään kaikkia säikeitä optimaalisesti.
Tästä x265-pakkaamisestakin kuulisin mielelläni jonkun käytännön läheisen käyttöskenaarion mitä voisi hyödyntää testaamisessa. Tällä hetkelllä mulla on ladattuna 4k x265-video, jonka enkoodaan Handbrakella MKV x265 1080p30 presetillä.
Taisi @The Stilt mainita ettei 3800 prossuja ole vielä liikkeellä ainuttakaan, liekö odottavat parempia saantoja/piirejä.
Nuo Handbraken presetit ei näytä kertovan, mitä x265:n sisäistä presettiä ne käyttää. Aika hyvä nyrkkisääntö on, että riittävän tuoreella x265-versiolla (3.0 tai uudempi) presetti slow tai slower ottaa käyttöön isoimmat laatuun vaikuttavat parametrit, ja vastaavasti hidastaa laskentaa aika paljon. Etenkin slower on jo aika hidas ekan Zen-sukupolven prosessorilla (ennen v3.0 se oli preset veryslow). Itse kun olen katsellut noita fps-arvoja mitä eri testeissä on ollut niin niiden perusteella on ajeltu suht nopealla presetillä. Jos x265:n parametrejä pääsee säätämään helposti niin sieltä voisi ruuvata noita hitaampia presettejä testimielessä käyttöön.
Eli et maininnut yhtään kappaletta, jos kerran vie paljon alle tuon 16.
Muistin lisäys auttaa asiaa, se kai oli olennainen tieto. Tämä siksi, että kaikki muu turhuus siinä ympärillä räjäyttää potin.
Tässä hommassa kannattaa muistaa, että Windows 10 on melko tehokas haukkomaan muistia, vaikka se ei sitä oikeasti tarvitsisi. Tilanne olisi aika helppo todeta sillä tapaa, että vähennät ensin muistin määrän 16Gt:seen, avaat resurssienvalvonnan, ajat samat ohjelmat ja katsot tuleeko yhtään pagefaulttia. Jos pagefault on jatkusvasti luokkaa <10/s, niin suorituskykyeroa ei pitäisi huomata, sekä nämäkin haettavat ovat todennäköisesti jotain peliin liittymättömiä taustaprosesseja, jotka heräävät tekemään jotain puolitarpeetonta.
Siihen aikaan kun noita pelejä pelasin, niin minulla oli 16gb muistia. Asian kyllä huomasi, joskin ssd vähän helpotti asiaa. Nykyinen m2 nvme olisi jo varmasti ihan eri luokkaa.
Jos meinaat swappausta, niin page faultit eivät vielä takaa että Windows swappaa. Page fault voi myös tarkoittaa muistihakuja, jossa MMU ei ole merkinnyt ko. muistiosoitetta ko. prosessille ladatuksi vaikka data on muistissa.
Windowssin doccien mukaan täytyy trackata "hard fault" countteria, jotta tietää montako muisti sivua luetaan tai kirjoitetaan levylle/levyltä. Ilkeän epäselvää tässä on vielä hieman erilaisen nimeämiskäytännöt eri käyttöjärjestelmien välillä. 🙂
Kannattaisi pikku hiljaa selvittää mitä muistin virtualisointi tarkoittaa, ettei tule suollettua ihan puppua. Käyttöjärjestelmä siirtää vähemmän käytetyt sivut pagefileen. Tällä on se vaikutus, että taustalla voi pitää hyvinkin yli sen määrän ohjelmia, mitä fyysiseen muistiin mahtuu.
Kyllä swäppi on ihan tuttu kaveri. Se ei koskaan ole lähellekään yhtä hyvä kuin oikea muisti. 😉
Millainen use case se olisi, että samaan aikaan kuin peliä, järjestelmän tarvitsee aktiivisesti päivittää 20 tai useampaa nettisivua? On ihan kätevää, että selaimet voivat nykyään pysäyttää skriptit taustatabeista, jolloin taustatabin prosesseja ei tarvitse tuoda swapista.
Handbrake 1.2.2 (4k -> Full HD enkoodaus H. 264 Fast 1080p30 presetillä)
16 Gt: 73,0 FPS
32 Gt: 75,7 FPS
32 gigatavulla keskusmuistia 3,7 % parempi enkoodausnopeus.
Tässä vielä AIDA64 Memory Benchmark 16 vs 32 Gt:
16 Gt:
katso liitettä 248150
32 Gt:
katso liitettä 248149
16 gigatavulla latenssi 0,9 ns alhaisempi, mutta 32 gigatavulla luku nopeus n. 650 Mt/s ja kopiointinopeus n. 2500 Mt/s parempi.
Käytössä oli G. Skillin FlareX DDR4-3200 CL14 kammat:
katso liitettä 248146
Pian joku tulee kertomaan miten kaksi palikkaa olisi ollut parempi kuin neljä ja täten tuloksella ei tee mitään. :facepalm:
On niitä – 3DMarkin kannasta löytyy esim. Time Spy 6 tulosta 3800X:llä, eli todistettavasti niitä on liikenteessä. Vaikuttavat kuitenkin olevan reippaasti harvinaisempaa herkkua kuin 3700X tai 3900X. Voipi olla että iso osa lastuista ei kulje tarpeeksi joten alemmaksi binnatut mallit ovat leijonanosa siitä mitä saadaan jakeluun. Vastaavasti 3600/3600X lastuja näyttää olevan jopa ihan hyllyntäytteeksi asti mutta 3700X ja siitä ylöspäin ovat järjestään loppu joka paikasta.
Jos näin tosiaan on, niin sitten jää kyllä x570 ostamatta. Mikä on vaan helpotus, kun ovat niin kalliita 😀
Kusevat vain jos PCIE4.0 näyttis, eli 5700/5700XT. Ja vain jos emosta ei löydy vaihtoehtoa tiputtaa PCIE Gen 3 moodiin (osasta löytyy, osasta ei).
Jos näyttis on NVIDIA-sektoria tai muuten vaan vanhempaa, nopeus on PCIE gen 3 ja tällöin riserit kyllä toimivat.
Eiköhän sieltä tule myös jossain vaiheessa aktiivisia risereitä jotka ratkovat tämänkin ongelman.
Noniin, eli siis kaikki heti ostamaan 32GB Rammia Ryzenin kaveriksi, nousee nopeus 3.7%!
(kunhan pelaat handbrakemarkkia päivät pitkät)
Kyllä tässä kurnuttajilla oli vähän pointtia – 32GB on ihan perusteltua "työkäyttökoneeseen" tänä päivänä. Esim meillä devaajien työkoneissa on ollut 32GB vakiokauraa jo kolmisen vuotta koska siitä on ihan käytännön hyötyä päivittäin esim. kääntäessä ja testaillessa asioita virtuaalikoneessa deviympäristössä.
Pelikoneessa jos pistää top-of-the-line settiä muutenkin, 32GB ei myöskään siellä ole ihan täysin haihattelua, varsinkin jos suunnitelmissa on ajaa pelin lisäksi jotain muutakin – pelit kyllä vielä järjestään mahtuvat 16GB muistiin aina, mutta on ikävää jos swappailaan vain siksi että chrome, discord, striimaussofta ja pari muuta kilkettä on myös päällä.
Kuusi tulosta ei varmaan tarkoita, että niitä oikeasti olisi retail kanavissa liikkumassa.
Epäilen vahvasti, että 3800x ero 3700x on kulkuhalut kaikilla 8:lla ytimellä. Eiköhän samaa syytä ole 3950x tulo vasta syssymmällä. Kumpikin vaatinee saman tason piirejä joita ei välttämättä ole alkuvuodesta niin kovin tullut.
Mies Redditissä todistaa toisin:
My 3800X benches
Eli kyllä tuolla mies kertoo kävelleensä MicroCenteriin jenkeissä eilen ja semmoisen hyllystä saaneensa. Eli ilmeisesti ei ole juuri ollut launchipäivänä missään, mutta nyt olisi valumassa vähitellen tarjolle?
Jos viittit, ni testaa pari peliä sil VII:llä, ni saadaan tästä kejust salaliittoteoriat veks.
Joku Rust ainakin vei ihan hulluna muistia jossain late-game -tilanteessa, jossa aivan valtavia linnoituksia tehty.
Kiitos artikkelista 🙂 suottaapi mennä ostoon korvaamaan ryzen 1600
Mitä sillä pitäisi testata Boost-taajuuden toimimista? Kun GeForcella tää boostaa 4565 MHz
Aivan sama mitä ajat, kun ei ne kuitenkaan kelpaa kaikille 🙂
Alkuperäinen väite ei ollut, että 16gb on täysin turha vrt. 32gb/64gb. Pikemmin, että pelikäytössä 16gb ei välttämättä aiheuta pullonkaulaa, kun taas hyötykäytössä se *saattaa* aiheuttaa pullonkaulan. Jos tarviit käytännön esimerkkejä, ota vaikka joku 4K video, kestolta n. minuutti, laita premieressä siihen efektejä (vaikka warp stabilizer, unsharpen mask, color correction), ja pistä rendautumaan vaikka x264 1080p filuksi. Voin koittaa illemmalla kaivaa jonkin esimerkki skenaarion, jossa Premierellä 16gb muisti tuppaa loppua kesken.
Toinen hyvä testi kuten joku aiemmin mainitsi, oisi jokin 3D-hommiin liittyvä testi, CAD-softat ja muut 3D-mallinnussoftat vie resursseja aika määrissä. Itsellä ei niistä ole juurikaan tietämystä, joten enempää en mene neuvomaan.
Toivottavasti ei kesä ala uudestaan siihen mennessä…
Nyt olisi ollut huonetuuletuksen suhteen helpot kellottelukelit.
Idlekulutuslukemat olisi ollut mukava olla, niin näkisi onko piirisarjankin kulutus aiheuttanut minkälaista idlekulutuksen nousua alustalle.
Vai onko tulossa toista artikkelia missä verrataan Zen2:n käytöstä B450/X470 emoillakin?
Joillain sivuilla on kyllä näkynyt sen verran korkeita idlelukemia, että näinköhän BIOSin jne. virransäästöt ovat vielä täysin toimivia kaikki…
Eiköhän se alkuperäinen ollut juuri niin kuin se on kirjoitettu.
Kun kyseessä on testiartikkeli, niin eiköhän se tärkein ole että on toisiinsa vertailukelpoiset tulokset, eikä se että onko jollain henkilöllä tiettyjä rautamieltymyksiä.