AMD julkaisi kesäkuun alussa uudet Radeon RX 6800M -sarjan mobiilinäytönohjaimet ja samalla esiteltiin uusi AMD Advantage -kannettavakonsepti, joissa prosessori ja näytönohjain molemmat ovat yhtiön käsialaa. AMD Advantage -kannettavat tukevat Smartshift- ja Smart Access Memory -teknologioita, jotka parantavat pelisuorituskykyä.
Tutustumme tässä artikkelissa Asuksen uuteen ROG Strix G15 Advantage Edition G513 -pelikannettavaan, jossa on käytössä suorituskykyisin Radeon RX 6800M -mobiilinäytönohjain ja sen kaverina 8-ytiminen Ryzen 9 5900HX -prosessori tai tarkemmin ottaen APU-piiri, johon on integroitu myös Vega-grafiikkaohjain. Mukana on katsaus pelikannettavan ominaisuuksiin, suorituskykyyn, lämpötiloihin, melutasoon, tehonkulutukseen ja akkukestoon. Vertailukohtana testeissä on muun muassa MSI:n GeForce RTX 3080 -mobiilinäytönohjaimella varustettu GE76 Raider -pelikannettava.
Lue artikkeli: Testissä Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513 -pelikannettava
Pelisuorituskyky pitäisi olla 3070 tai 3080 välimaastossa riippuen mikä TDP arvon malli on kysessä.
katso liitettä 631167
Mitä ne sai Battlefieldissä, Tomb Raiderissa ja Cyberpunkissa?
Lisäksi, mihin RTX 3070- ja 3080-kannettaviin verrattiin, minkälaisella rautakonfiguraatiolla?
PS. Suorituskyky on varmistettu suoraan AMD:lta, 3DMark Time Spy -tulokset ovat juuri sitä mitä pitääkin.
Hardware Canucks ei ollut testannut kyseisiä pelejä. Muutenkin vertailu eri testaajien välillä on haastavaa, kun pelitilanteet ja asetukset saattavat olla erilaiset. Jos jotain vertailua haluaa tehdä, niin alla on io-techin ja UltrabookReviewin vertailu. Testattuna on samat pelit ja Battlefieldissä sekä Turbo että Performance tilassa. Jonkin verran siellä on eroja mutta Time Spyssä pisteet lähes samat. Tämä varmaankin kertoo, että pelitulosten vertaaminen ei onnistu ihan apples-to-apples eri sivustojen välillä. Itse asiassa Harware Canucks sanoo toisella videolla läppäreiden apples-to-apples vertailun olevan muutenkin lähes mahdotonta eri muuttujien vuoksi.
Turbo:
Performance:
Cyberpunk 2077 (DX 12, Ultra Preset, RTX OFF)
Shadow of Tomb Raider (DX 12, Highest Preset, TAA)
3DMark 13 – Time Spy
Juuri näin, FPS riippuu täysin testitavasta ja testattavasta pelin kohdasta tai käytettiinkö benchmarkia. Meillä noi kaikki kolme peliä on testattu 60s pelaamalla peliä ja mittaamalla FPS Ocatilla.
Niin…
Tyypillinen parannus kun muistit on paremmat. Siksi ihmettelenkin miksi rampauttaa hyvä läppäri huonoilla muisteilla..