io-techin testissä on Asuksen loppukesästä myyntiin saapunut 42-tuumaisella OLED-paneelilla varustettu pelinäyttö, jossa on käytössä sama LG:n paneeli kuin yhtiön 42″ C2-televisiossa. Asuksen pelinäytöstä on jätetty TV-ominaisuudet kokonaan pois ja se on varustettu muun muassa jäähdytyssiileillä, Displayport-näyttöliittimellä, virkistystaajuus on ylikellotettuna 138 hertsiä, näytössä on mattapinta kiiltävän sijaan ja jalusta sekä valikot ovat Asuksen pelinäytöille tyypilliset. 1700 euron hinnalla näyttö on kuitenkin erittäin kallis, kun LG:n 42″ OLED C2 -television hinta on laskenut alkuperäisestä 1399 eurosta viime syksyn aikana 899 euroon..
Tutustumme tässä artikkelissa OLED-tekniikkaan, näytön ominaisuuksiin ja suoritimme sille kattavat mittaukset ja testit.
Lue artikkeli: Testissä Asus ROG Swift OLED PG42UQ -pelinäyttö
Näytöissä tuo (W)OLEDin heikohko kirkkaus ei varmastikaan läheltä katsottuna ole niin iso ongelma kuin televisioissa, joten HDR:llä varmasti pesee kaikki muut teknologiat. Seuraavaksi Samsung G8 OLED testiin?
Luitko artikkelin?
"Televisioissa saattaa olla ongelmana herätä tietokoneen kanssa lepotilasta ja näyttö täytyy käynnistää erikseen uudestaan. Asus PG42UQ on vartavasten konfiguroitu niin, että se herää automaattisesti lepotilasta yhdessä tietokoneen kanssa."
En
18MHz isompi virkistystaajuus olisi merkittävä parannus 120hz verrattuna.
Teknisiltä ominaisuuksiltaan on järkevämpi kuin televisio, mutta tällä hetkellä hinnallaan ei.
Pieni korjaus aloituskappaleeseen:
"Asuksen ROG Swift PG42UQ maksaa tällä hetkellä Suomessa noin 1700 euroa ja LG:n 42″ OLED C2:n hinta on laskenut 800 euroon." Ihan näin matalalla 42" C2:n hinta ei tosin ole vielä tainnut käydä, tosin ei varmaan kauan mene kun sekin saavutetaan.
Hintaero on tällä hetkellä joka tapauksessa suorastaan kiuallinen, käytännössä saman suorituskyvyn telkkariin, joka on lopulta jopa versatiilimpi laite. Käyttökohteita on monia, mutta suurin osa varmasti jopa preferoi C2:n polarisoitua korkeakiiltoista pintaa joka tarjoaa optimaalisesti himmennetyssä tilassa skarpimman kuvanlaadun diffusoimatta lainkaan alipikseleitä. Televisio-ominaisuudet ja suoratoistosovellukset natiivilla Dolby Vision tuella siihen kylkeen. Helpoittaa viimeistään siinä vaiheessa kun siirtyy vaikka makkariin tai mökille kakkosruuduksi. LGTV Companion App koneelle ja näyttö herää ja nukahtaa kuten tavallinen monitori. Ergoton LX monitorijalaksi kaasujousella ja kovaa ajoa.
Myös näin kalliissa 4k oled mallissa pitäis ehdottomasti jo löytyä displayport 2.0 liitin kun kukaan ei vaihda näyttöä joka vuosi ja näytönohjaimissa sellainen liitin myös löytyy nykyään.
Onneksi tulee kahdelta valmistajalta tänä vuonna:
Asus PG27AQDM
LG 27GR95QE-B = 1000 dollaria ennakkotilauksena+verot
molemmat sama 27" 1440p 240hz paneli.
Muuta ei tänä vuonna ole vielä tullut ellei samsung vielä myöhemmin julkaista jotain järkevää mallia.
4K 27-34" kokoluokan oled näyttöä korkeamalla virkistystaajuudella oleva mallia ei ole vielä muuta kun AU optronics huhuttu 4k 144hz ja 8k 120hz panelit mutta ovat vielä huhuja pelkästään.
Niin kiva kun se arvostelun kannalta olisikin, niin valitettavasti meillä ei tällä hetkellä ole aikataulullisesti mahdollista testata näyttöjä päivittäisessä käytössä kuten esimerkiksi puhelimia.
Totta, lienee näppäilyvirhe, hinta on tällä hetkellä tosiaan 899 €.
Tätä varten voi käyttää LG:n OLEDien kanssa ColorControl ohjelmaa. Itse käytin vain kaukosäätimen virtanappia, ei se mikään oikea ongelma ollut.
Samaa mieltä. Tuntui etukäteen ajatuksena oudolta, muttei ole mikään ongelma laittaa päälle, sammuttaa, vaihtaa inputtia tai muuten säätää kaukosäätimellä asetuksia.
LG:n telkkareissa on lähiverkon yli toimivia etähallintaominaisuuksia ja mm. LGTV companion sovelluksella saa käynnistykset, lepotilan, herätyksen ja sammumisen automaattiseksi kuten PC-näytöillä.
Voi myös säätää viiveen, jonka jälkeen näyttö sammutetaan, jos kone on ollut käyttämättömänä.
Tuo sovellus pyörii taustapalveluna Windowsissa, joten näyttö herää hieman ennen kuin Windowsin kirjautumisruutu tulee näkyviin ja sammuu Windowsin sulkemisen aikana.
IPS näyttöihin ei ole enää paluuta kun on päässyt ihastelemaan HDR:ää tukevia pelejä OLED näytöltä.
42" on kyllä moniin peleihin liian suuri, jos katseluetäisyys on tyypilliset 80-110cm.
Hyvä arvostelu ja odottelen innolla 2023 tarjontaa.
Tähän mennessä nähdyt 1440p näytöt/paneelit on pieni pettymys, mutta toivottavasti saadaan myös alle 40" 4-5k näyttöjä.
Ymmärrän yskän. Enkä itsekään missään nimessä näe, että pitkällä tähtäimellä näyttöjä olisi välttämättä aiheellista hirveän analyyttisesti testailla kun joku tekniikka muuttuu uutudesta mainstreamiksi.
Näkisin kumminkin toimitukselta perustelluksi poikkeukseksi uuden hekumoidun näyttötekniikan markkinoille tulon yhteydessä tehdä käyttötestausta vähän rikkaammalla sisällöntuotanto-painotuksella. Omassa tekniikkakuplassa varmasti moni asia tuntuu jo itsestäänselvyydeltä. Informoiden ja vastaten yleisimpiin kysymyksiin, kertoen rautalangastakin vääntäen, mitä iloa tämä uusi tekniikka mahdollistaa. Sitten kun niitä on jokunen ruodittu tarkemmin, jatkossa mittaustulokset riittävät. Luulen, että oled monitorit tällä hetkellä kyllä kiinnostavat ihmisiä.
Omasta mielestä juurikin puhelimet on kyllä viimeisen parin vuoden aikana muuttuneet innovoivasta ja kovasti kehittyvästä instrumentista melko tylsänpulskeaksi ja riittävän hyväksi käyttökaluksi, joiden kiinnostavuus poikkeuksia lukuunottamatta on laskusuuntainen. Ja ehkä haastaisinkin toimitusta miettimään kannattaako niille enää edes antaa niin suurta painoarvoa ajankäytössä.
Onkohan tässä samat ongelmat kuin C2 kanssa harmaan välkkymisen kanssa freesynciä käyttäessä? Ainakin redditissä yms. veikkailtu, että olisi rautavika kun muutamassakin lg mallissa sama riesa eikä oo saatu korjattua
Itse en ole huomannut kyseistä ongelmaa omassa telkkarissani (42" C2).
Path of exile:ssa varmaan pitäisi huomata?
Tän levyinen näyttö tosiaan kaipais jo pientä kaarevuutta n. metrin päästä katsottuna. Ultra wideissä kaarevuus on jo melko peruskauraa. Saisivat alkaa valmistaan enemmänkim normaalin kuvasuhteen 40″+ näyttöjä pienellä kaarevuudella…
Vaan pitäiskö isolla näytöllä sitten olla jo kaarevuutta sekä vertikaali- että horisontaalisuunnassa. Vaikeaks menee 🙂
Tuo flicker on ollut jo vuosia ensimmäisestä LG C9 VRR/Gsync tukevasta Oledista lähtien, mahdollista nähdä staattisissa latausruuduissa tai sitten jos fps heijaa ihan kunnolla (jolloin asetuksia tulisi jo laskea), käytännön käytössä hankala huomata onneksi.
Ei missään pelissä onneksi taida olla 100% valkoista ruutua koko ajan. Tuo 124 on maksimi ylläpidetty lukema kun kaikki pikselit on täysin valkoisia. Puhuit tuossa pimeistä pelikohdista… miksi siis pimeissä pelin kohdissa edes olisi 100% valkoista koko ruutu?
Tuosta on vähän kaksijakoista juttua niin sillä kyselin. Meinaan ostaa C2 kyllä lähiaikoina, mutta pelaan niin laidasta laitaan, että tietysti kaikki ongelmat mietityttää. Tosin voishan sitä kuitenkin pelailla 1440p resolla aina niin 3080 varmasti puhti riittäisi.
Eihän niissä toki tarvitse ollakaan, mutta FPS peleissä esim nuo pimeät kohdat luovat "edun" mitä valoisempana ne näkyvät. Jotkut näyttövalmistajat korjaavat tätä asiaa esim Black equlizerilla. Jos näyttö näkyy vaan mustana niin onko se sitten hyvä asia niin voi jokainen itse päätellä?
Hieman asetukia laskemalla selviää aika varmasti 4k:lla
Esimerkiski pehmennyksen voi ottaa aika huoletta poies 4k:lla
Jos sinä pelaat peliä jossa on tarkoituksella pimeitä nurkkia ja tahdot nähdä niihin on sinun pakko käyttää huijjausta jolla näet sinne, esimerkiksi black equlizeria.
Ei sinun silmät kestä että vedät kirkkauden vain niin kirkkaaksi että näet ne pimeät nurkat.
Sinulla menee nyt sekaisin tuo pelissä näkyvä kirkkaus ja 100% valkoisen ruudun kirkkaus. Ihan samalla tavalla voi OLED:lla pelatessa huijata ja kääntää pelin kirkkauden maksimiin, jolloin nuo pimeäksi tarkoitetut nurkat näkyvät pelissä siltä kuin ne uisivat päivänvalossa.
Mutta tilanteissa joissa haluat pelata pelejä sellaisena kuin ne on tarkoitettu pelattavan, eli haluat esim. kauhupelien pimeiden käytävien näyttävän pimeiltä, on OLED:lla suuri etu perinteisiin näyttöihin verrattuna.
Onko tuo vain Freesynciä käytettäessä? Ainakaan 2019 B9:llä ja G-Syncillä ei esiinny tuota ongelmaa.
Nykyään pelaan usein 65" 4k ruudun kanssa joka tosin tukee vain 60fps ja aika huoletta voinut asetukset tapissa pelailla paitsi jossain star warsissa tippuu usein johonkin 40 fps tuntumaan sellaisina piikkeinä missä kai välkkyisi? Tietysti voihan noissa huonommin optimoiduissa käyttää sitten vsynciä. Kuitenkin oikeastaan ainoa huonous jota tuosta C2 löytänyt
Mitä hintaan tuli niin viime syksynä kun oli se LG cashback kampanja niin tämän sai silloin hintaan 769e Liitäntöinä voisi toki olla displayporttikin mutta ei todellakaan must. Varmasti Asuksen oled on hyvä mutta hinnalla pilattu
OLED-paneelit eivät pärjää LCD-paneeleilla tuossa meidän tämän hetkisessä maksimikirkkaustestissä tekniikkansa takia, jossa tosiaan mitataan maksimikirkkaus täydellä 100 % kattavalla valkoisella kuvalla. LCD-paneelin maksimikirkkaus on sama riippumatta siitä onko näytöllä 100 % valkoista vai vaikka 10 % valkoista ja loput mustaa eli testimme kuvastaa hyvin LCD-paneelien maksimikirkkautta, mutta ei niinkään OLED-paneelin. Tästä syystä lisäsimme artikkeliin tuon graafin, joka osoittaa kirkkauden eri ikkunan koolla ja samasta syystä matalan kirkkauden kritisointi 100 % valkoisella tuntui väärältä.
Peleissä ja muissa normaaleissa käyttötilanteissa maksimikirkkaus on siis suurempi, SDR-tilassa maksimissaan noin 400 cd/m² ja HDR-tilassa noin 800 cd/m².
Joskus lukaisin että laitteistopohjainen rajoitus VRR tukevissa Oledeissa, aihekanavilta voi löytyy tarkempaa tutkimusta HDTV test jne.
"hardware limitation on the panel due to slight gamma variances between each "Hz" with any rapid and/or large fluctuation of refresh "rate" during VRR operation"
katso liitettä 1035175
Muistaakseni tästä on tääläki ollu jotain ja tietystä revisiosta tms eteenpäin ei olisi tuota ongelmaa. Olisko ollu että paneeli on jopa eri mitä aiemmissa. Vähän hatarat muistikuvat. Lontooksi löytyy paremmin aiheesta.
data-unfurl="true" data-result-id="415872" data-url="https://hinta.fi/3377883/lg-oled-evo-oled42c24la/hintaseuranta?l=1" data-host="hinta.fi" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
LG OLED evo OLED42C24LA – Hintaseuranta | Hinta.fi
data-onerror="hide-parent"/>
hinta.fi
Uudet 2023-mallit tulossa ja uuden lain myötä tarjouksissa ilmoitettava halvin hinta 30 päivän ajalta niin 31 päivän päästä luvassa iso tarjousprosentti 1299€ -> 7xx€ ?
Luulen, että osut arvauksessa oikeaan. Seuraava hinnanalennus on todennäköisesti mallin viimeinen ja sillä pyritään myymään varastot tyhjiksi ennen C3 markkinoille saapumista loppukeväästä. Viimeinen alennus halutaan tietysti saada näennäisesti mahdollisimman suureksi paperilla.
Saa nähdä kehkeytyykö Omnibus-direktiivistä tällainen ihmeellinen edes-takas-peli, ja palveleeko se lopulta sitten yhtään ketään tarkoituksenmukaisesti. Suurin häviäjä leikissä on lopulta se kuluttaja joka pahaa aavistamatta ostaa näitä tuotteita myös tämän 30pv "cooldownin" aikana, joka on vähän niinkuin kauppiaan teatteria jota ei ollut aiemmin tarvetta järjestää. Lopulta on ainoastaan saavutettu kenties entistä suurempi epäluottamus kaupan ja asiakkaan välille.
@mehari Oisko värivolyymi-mittauksia mahdollista lisätä osaksi testirupeamaa? Aika olennainen mittari jos HDR-toistoa tarkoitus vertailla.
Sekä että, eli ei joko Freesyncin tai G-syncin ongelma vaan esiintyessään on molemmilla. Epäilen että ei ole rautavika, kun tätä samaa ”gamma shift” esiintyy sekä LG OLED että heidän LCD mini-led, jotka käyttänee aika pitälti eri rautaa? Qned91 miniled täällä, ja backlight dimming ON näkyy VRR kanssa gamma shiftiä eikä ole mitään kovin huomaamatonta.
Jossain foorumilla joku tietäjä väitti gamma shiftin esiintyvän VRR:n LFC (Low framerate compensation tuplaa hertsit tietyn rajan alittuessa) aktivoituessa. FPS vaihtelu tuota pahentaa, sen huomasin ainakin. V-sync ajaa suunnilleen asiansa, vaikkakin hieman lisää inputlagia eikä range ole kaikissa peleissä yli 60.
Onko tuossa siis jokin raja jonka alle kun fps menee toi näkyy vai kun tulee fps laskuja? Pelailen niin laidasta laitaan pelejä, että osa on lukittu tohon 60 fps ni mietin onko se ongelma.
En oo testannut tätä, kokeilin nostaa sitä LFC -rangea ja sitten laskea, se ei auttanut, lähes joka pelissä tulee 4k:na FPS droppeja alle sen LFC rangen, joten jos tuo teoria pitää paikkaansa, niin vaikea päästä siitä kokonaan eroon. Vaikka FPS olisi 120 kuten se esim. Warzonessa pääosin mulla on, niin jossain kohtaa se droppaa reilusti ja ehkä tuo sitten aiheuttaa myös gamma shiftiä. Pitää kokeilla tätä myöhemmin.
Oliko sulla tiedossa millä kalustolla ja menetelmillä tätä mitataan?
Käsittääkseni CalMan softallakin tuo onnistuu?
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
https://app.spectracal.com/Documents/QSGs/Color_Volume_Analysis_SetupGuide.pdf
Itsellä kakkosnäyttönä LG E8 telkkari ja ei kyllä mitään ongelmia pc-käytössä. Tietysti telkku pitää sammuttaa, kun koneen laittaa lepotilaan tai kiinni, mutta ei ole ollut kauhean iso vaiva. Jos telkkari jää vahingossa päälle niin sammuu muutaman tunnin päästä itteksiin.
No tuo Calmanin softa kustantaa 3000 dollaria joten siihen investoiminen on sitten oma juttunsa
3000 € vuodessa, ymmärtääkseni
Tosiaan, tietenkin tuo löytyy vain kalleimmasta versiosta. HCFR:llä tuon mittauksen pystyy tekemään, kun käyttää HDR 10 testikuvia ja mittaa väriskaalaan eri luminanssilla, mutta tulosten ilmaisu onkin sitten toinen juttu.. Täytyypäs perehtyä.
Taitaa se olla elinikäinen lisenssi, mutta päivityksiä sisältyy vain vuodeksi.
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä