Älypuhelinmarkkinoiden kärkipaikoilla ei nähty viime vuonna yllätyksiä.

Suuret markkinatutkimusyhtiöt IDC ja Strategy Analytics ovat julkaisseet viime vuotta koskevat raporttinsa maailmanlaajuisista älypuhelinmarkkinoista. Molempien yritysten raportit ovat kokonaisuudessaan hyvin samansuuntaisia, vaikka pieniä eroavaisuuksia löytyykin.

 

Molemien näkemys markkinoiden kärkiviisikosta on yhteneväinen ja myös laitteiden toimitusmäärät ovat hyvin samansuuntaisia. Strategy Analyticsin mukaan viime vuonna myytiin yhteensä noin 1,508 miljardia älypuhelinta, kun taasen IDC:n lukema on hieman alhaisempi 1,472 miljardia kappaletta. Ensin mainitun mukaan markkinat kasvoivat hieman vuodesta 2016, kun taasen jälkimmäisen näkemys on hienoisesti miinusmerkkinen. Viimeisen vuosineljänneksen toimitusmäärät putosivat kuitenkin molempien analyysien mukaan 6-8 %. Joka tapauksessa luvuista on nähtävissä markkinoiden saturoituneisuus, eikä merkittävää kasvua ole lähiaikoina odotettavissa.

Kärkikolmikko – Samsung, Apple ja Huawei – sekä niiden väliset erot ovat varsin selvät. Samsung on selvä ykkönen noin 310 miljoonalla toimitetulla laitteella ja runsaan 21 %:n markkinaosuudella. Apple tulee kakkosena noin 215 miljoonalla laitteella ja noin 14,5 %:n markkinaosuudella. Kolmantena oleva Huawei toimitti noin 153 miljoonaa laitetta ja haali sillä noin 10 % markkinaosuuden. Kärkiviisikosta eniten kasvua koki Xiaomi, jonka toimitusmäärät lisääntyivät noin 70 %:lla vuoteen 2016 verrattuna.

Lähde: BusinessWire (1)(2)

This site uses XenWord.