Asus esitteli aprillipäivänä uutta käsikonsolimaista ROG Ally -tietokonettaan, joka esittelypäivästä huolimatta on oikea tuote. Nyt käsikonsolista on vuotanut nettiin lisätietoja.
Jo ensiesittelyssä kerrottiin, että ROG Ally käyttäisi kustomoitua AMD:n prosessoria. Nyt nettiin vuotaneessa mainoskuvassa malli on tarkentunut kustomoiduksi Ryzen Z1 -sarjan prosessoriksi, joka tiettävästi tulee perustumaan Phoenix-siruihin. Phoenixissa on käytössä maksimissaan kahdeksan Zen 4 -arkkitehtuurin prosessoriydintä ja 12 Compute Unit -yksikön RDNA3-grafiikkaohjain.
ROG Allyn Z1-prosessorin tarkemmat tiedot ovat vielä epävarmoja, mutta todennäköisesti se on hyvin lähellä Ryzen 7 7840U:ta. Tähän viittaa nettiin vuotaneet dokumentit, joissa mainitaan kaksi mallia ROG Allylle: RC71L ja RC71X. RC71L on löydetty kahdestakin eri lähetysdokumentista, joista toisessa eritellään sen sisältävän nimenomaan Ryzen 7 7840U:n Radeon 780M -grafiikkaohjaimella ja 16 Gt:n muistilla. Kyse on kuitenkin vielä esituotantomallista, joten muutokset ovat mahdollisia.
ROG Allyn mainoskuva varmistaa lisäksi, että laiteesta tulee löytymään FullHD-tarkkuuteen ja 120 hertsin virkistystaajuuteen yltävä näyttö, jonka maksimikirkkaudeksi luvataan 500 nitiä ja oletettavasti kokonaisviiveeksi 7 millisekuntia. Prosessorin tukena on 16 Gt LPDDR5-muistia, 512 Gt:n PCIe Gen 4 -M.2 SSD ja UHS-II luokan MicroSD-korttipaikka tallenustilan jatkamiseen. Äänentoisto tukee Dolby Atmosta.
Lisäksi diassa kerrotaan tietokoneen hallinnan keskittyvän Armoury Crate SE -sovellukseen, joka mahdollistaa peliohjaimen kustomoinnin, erilaisia suorituskykyprofiileita ja overlay-tyyppisen toiminnallisuuden asetusten esiin tuomiseksi milloin tahansa. Käyttöjärjestelmänä toimii Windows 11.
Lähde: VideoCardz
Itselle tärkein speksi eli akkukesto puuttuu. Ja varmaan ei pysty hinnalla kilpailemaan Deckin kanssa. Outoa ettei Asus lähtenyt SteamOS -kimppaan kun se olisi kerran vapaasti saatavilla.
Miksi olisi lähtenyt? Windowsilla on laajempi pelivalikoima mikä on ehdoton kilpailuvaltti ja tuskin vaikuttaa hintaan juuri lainkaan jos lainkaan.
Ayaneo 2 on edelleen kiinnostavampi. Siitä löytyy täysikokoinen m.2 2280 paikka ja tukee TB4 eGPU:ta, ts. ei ole sidottu yhteen n. 2500€ vaihtoehtoon (1999$+alv).
Hyvä että näitä tulee lisää, käyttäjäpohja laajenee entisestään.
olihan se jep jos tulis SteamOS vaihtoehdoksi, mutta tämä vaatisi Asukselta panostusta ajureihin…
Suorituskyky ja akkukesto on ainakin deckillä parempi linux + proton kombolla kuin windowsilla. Lisenssissä säästäisi kans muutaman kympin ja sais suoraan hyvin toimivan kosketuskäyttöliittymän.
Kuten Kaotik totesi niin Windowsilla on moninkerroin laajempi pelivalikoima. Ei ole rajoittunut Steamin tarjontaan ja toimii pelien huijausestotkin.
En kyllä moninkertaiseksi kehtaisi väittää. SteamOS pyörittää pelejä muistakin kauppapaikoista ostettuna kuin steamista.
Osa huijausestoista on tosiaan toteutettu typerästi ja eivät toimi oikein. Niitä hyödyntäviä pelejä on onneksi aika vähän.
Miten SteamOS:ään asentuu EA App? Tai Microsoft Store?
Jep, etenkin Game Pass on se valttikortti. Steam Deckillä (Linuxilla) onnistuu niiden pelaaminen vain pilvipalveluna ts striimaamalla.
Ei valitettavasti minua ihmetytä ollenkaan, ettei Asus lähtenyt SteamOS kimppaan. Asuksella on yrityksenä asenneongelma, mitään linuxia koskevaa kohtaan. Millekään ei anneta mitään linux tukea, jos raportoit bios ongelmista ja menet sanomaan, että käyttiksenä on linux niin sekin raportti menee ö mappiin suoraan.
On tietysti halvempaa kun ei tarvitse olla mitään *nix jeesuksia tuessa, ajurikoodareissa jne.
Tuskin kerkeää valmiiksi tuotteeksi ennen tämän Asuksen markkinoille tuloa, mutta ehkä tulevaisuudessa mahdollista asentaa laitteeseen kuin laitteeseen.
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
https://www.theverge.com/2023/4/13/23681492/microsoft-windows-handheld-mode-gaming-xbox-steam-deck
Kuten viestissäni mainitsin, niin EA ei ole vielä järjissään.
Game Pass ei ole mikään valttikortti. Kallis palvelu ja pelit ollut pelkkää sontaa jo pitkään. Jos kyseisen palvelun pelit itseä miellyttää ja kyseisiin peleihin polttaa rahaa yli 120 euroa vuodessa, niin voihan sillä tosiaan jotain säästää. Villi veikkaus että ovat melkoinen vähemmistö.
On valitettavaa että MS ei halua pelejään steam OS:lla antaa pelata, jos ne on game passin kautta hankittu. Itse pelithän toimivat loistavasti.
Kenelle on kenelle ei, enpä usko että läheskään kaikille pelaajille kovin elintärkeitä. EA:n sovelluksen nyt ilmeisesti saa jotenkin toimimaankin jos on pakko, Steamissa olevat EA:n pelit jotka sitä vaatii taas toimii suoraan. Pomkin listaamat asiat sitten kuitenkin taas toimii paljon sujuvammin SteamOS:n kanssa ja muutenkin Valven laite on (valitettavasti sen kannalta että lisää laitetarjontaa on hyvä saada) paljon paremmin loppuun asti mietitty kuin tämä.
Viittasit siinä huijausestoihin etkä kauppapaikkoihin. Kauppapaikoista väitit että toimii muutkin kuin Steam.
Kummasti Game Pass tilaajia on kymmeniä miljoonia vaikka sinun mielestä niin paska palvelu.
Game Pass käyttää Microsoft Storea. Hyvin yksinkertaista. Sama palvelu Windowsilla ja Xboxilla.
GOG ja Epic valikoimat saa hyvin helposti toimimaan asentamalla vaikka Heroic Games Launcherin. Ei toki aivan yhtä hiottu käyttökokemus kuin Steamin osalta, mutta mukavampi kuin olisi Windowsissa asentamalla useampi erillinen store.
Ainakin epic store toimii ymmärtääkseni ihan normaalisti. Samoin GoG. EA:n Origininkin saa kyllä asentumaan jos jaksaa vähän säätää. On valitettavaa että EA:ta ei kiinnosta käyttäjäystävällisyys tuon suhteen.
MS:n store on hankalampi setti, se kun on koodattu siten että tarvittaisiin aika paljon yhteensopivuus/emulointikerroksia jotta MS:n poropietariAPI:t toimisivat nätisti.
Sen sai ainakin aiemmin todella edullisesti hankittua jos joka tapauksessa oli xbox ja siihen nettipeliokkeudet(lol) rahalla lunastettu.
Saapi nähdä miten käy tuon jatkon kanssa. Onko gamepass for PC:n myynneistä mitään statistiikkaa? Veikkaan että steam deck on massiivisesti yleisempi (ja siten massiivisesti vähemmän paska?) rahankäyttökohde. Väittelyketjuun varmaan sit loput, jos on tarvetta avautua lisää. Käsikonsolikäyttöön steamOS on paljon parempi valinta kuin windows, vaikka jääkin muutama peli pelaamatta. Alkuperäinen väitteesi siitä että windowsille saisi moninkertaisesti enemmän pelejä on ihan silkkaa potaskaa.
Originia ei ole enää vaan se on korvattu EA Appilla. Valtaosa mun PC:llä pelaamista peleistä on nimenomaan EA Appissa tai Microsoft Storessa joten jää enemmän kuin muutama peli pelaamatta Steam Deckillä. Steamin kautta lähinnä nostalgioin DoDia ja muita vanhoja pelejä.
Sit vaan palautetta kyseisille firmoille että laittakaahan paskanne kuntoon ja antakaa mun pelata omistamiani(?) pelejä millä laitteilla haluankaan. MS:n suhteen ei yllätystä että heitä ei kuluttajien mahdollisuus pelata oikeastaan kiinnosta ollenkaan.
EA app toimii kyllä steam deckillä. Asentaminen vaan vähän ikävää kun EA ei moisesta ole kiinnostunut.
Ihan tosissasiko ajattelet että alkavat pienen vähemmistön takia tekemään Linux-porttauksia peleistään?
Vaikka yleensä puhutaan PC-peleistä, suurin osa on nimenomaan Windows-pelejä (ja usein vielä tiettyyn alustaan sidottu sen päälle). Niiden pelaaminen Linuxilla vastaa käytännössä vaikka emulointia, huuteletko myös vaikka Nintendolle, Sonylle ja MS:lle että niiden pitäisi tukea emulaattoreita?
Onko tossa nyt siis lähinnä kyse vaan siitä että sulla on Gamepass tilaus jossa on sitten noita EA Play pelejä myös mukana? Tietysti jos tohon Windows Gamepassiin on niin tykästynyt ettei paljon muuta pelaakaan niin Windows on ainoa mahdollinen vaihtoehto, mutta taitaa valtaosa PC-pelaajista kuitenkin olla enemmän sitoutunut muihin kauppoihin.
Se softapuoli on kuitenkin näissä käsikonsoli-PC ratkaisuissa aika tärkeä jotta käyttökokemus olisi oikeasti sujuva jonka takia en itse usko, että perus Windowsasennus ja vakiosoftat jotka olettaa pyörivänsä normaalissa koneessa tulisivat valtaamaan näitä markkinoita SteamOS:lta. Veikkaan että Asus ei tähän pysty vaikka jotain softapuolenkin juttua Allyyn taitaakin olla rakentamassa. Varteenotettava kilpailu syntyy vain jos Microsoft päättää itse lähteä tämmöistä kehittämään ja silloin varmasti tietysti Gamepassitkin pyörisi.
Ei vaan olen ihan oikeasti ostanut EA:n pelejä vuosien varrella ja pelaan niitä aktiivisesti. Uusimpana tuotoksena BF2042.
Tekeehän MS series X:llekkin versiot peleistä? Käyttäjämäärät aika vastaavia jos olen oikein ymmärätnyt myyntitietoja seurata.
Ei vastaa. Emulointi on ihan eri asia kuin mitä proton tekee. Lisäksi homma on erittäin kevyttä, ei muuten suorituskyky olisi esim. deckillä parempi kuin windowsilla ”natiivina”.
Viime syyskuussa Hackathonissa aloittivat hommat idean parissa, joku jo linkkasi uutisen aiheesta tähän ketjuun
Ajat ihan samaan tapaan toiselle alustalle tarkoitettua koodia toisella järjestelmällä, kuin emuloinnissa. Tekniikka eri, idea sama.
Xbox Oneja myyty noin 59 miljoonaa ja Series X|S 19 miljoonaa. Steam Deckejä 3 miljoonaa.
Jos huomaat, niin kirjoitin series X:stä. Markkinoilla se on toki ollut jo kaksinkertaisen ajan, ja siksi vähän edellä. Series X myynyt ehkä 6 miljoonaa? Kannattaako tuolle edes julkaista pelejä?
Sama alustahan noissa on. X86 siis.
Alusta ei tarkoita vain rautaa, tässä yhteydessä se tarkoittaa käyttöjärjestelmää, mutta se voi tarkoittaa myös vaikka vain tietylle käyttöjärjestelmälle suunniteltua ohjelmistoa. Ja kuten jo aiemmin totesin, suurin osa "PC-peleistä" on oikeasti Windows-pelejä.
Onneksi joku direct x ei ole niin hankala etteikö ohjelmistoja voisi siihen tehtyjen kutsujen osalta livetulkata vulcaniin, ja samalla saavuttaa vulcanista jotain nopeusetuakin. Emulointi on tästä hommasta todella kaukana.
DirectX ja oikeastaan koko wine projektiin on vuosien varrella uponnut valtavasti tunteja. Nyt työnhedelmät on alkaneet viimein tuottamaan jotain tulosta isommassakin mittakaavassa kun valve keskittynyt tukemaan protonia ja tuonut rautaakin markkinoille joka todistaa mallin toimivuuden. Se että jotkin middlewarefirmat jotka kyhäävät anticheat yms DRM kikkareita eivät ole tuettuina on sinällään harmi joka tukkii tarpeettomasti projektin etenemistä ja luo turhaan gatekeeper muureja joiden taakse eritahojen on helppo suojautua.
Vaikka tuo heavy lifting onkin tehty suurimmaksi osaksi yhteensopivuuden osalta vanhempien ohjelmistojen osalta ainahan tällä ratkaisulla on se ikävä seikka että microsoftin tapaiset puljut voi heittää tukun dollareita pöytää ja yrittää määritellä milloin minkäkin "ekosysteemin" uusiksi. Onneksi historiasta löytyy esimerkkejä siitä kuinka puhtaalla ahneudella ja dollarinipuilla ei voi ostaa ihan kaikkea (viittaan Nokia ja windows phoyn sekoiluun).
Yhtä kaikki itse toivon ainakin että linux pelaaminen yleistyy ja löytyy kasvua nimenomaan valven lähestymisen kautta. Nykyisessä tilanteessa steamdeckillä vaikuttais olevan edelleen aika hyvin mietitty kokonaisuus. En usko itse ainakaan että tästä Asustekin laitteesta tulee mitään suur menestystä varsinkaan jos hinta on asustekille tyypillinen. Toisaalta mitä asustekkiin tulee näin yrityksenä niin viime vuosina (10 vuotta) on saanu lähinnä todistaa sitä miten aikoinaan hyvää rautaa valmistavasta firmasta on tullu lähinnä ylihintainen ROG-brändillä ratsastava ja laadullisesti alisuorittava firma. *Sadge but true*
Näinhän se on, tässä kontekstissa alustaksi voi tulkita myös käsikonsolin vs. työpöytätietokoneen joka sekin tuo omat huomioitavat asiansa hyvin toimivalle pelille.
Keskiverto Windows-PC:ssä pyörivään peliin nähden joudutaan huomioimaan ettei näppäimistöä, ohjaus on vain jonkin sortin gamepad-kontrolleilla (namiskatarjontakin vaihtelee tietysti eri ohjaimissa) jotka sisäänrakennettu laitteeseen jne. Käyttöliittymässä on myrkkyä jos valikot ei toimi padilla, joutuu vaikkapa jotain nimiä kirjoittelemaan tai pelin pelattavuus nojaa lukuisiin näppäinoikoteihin jotka kumpikaan ei mikään ongelma ole sillä desktop-PC:lla jolle pelit on ensisijaisesti tehty. Tämän takiahan Deckin tapauksessa Valvella on sitten kehittäjille niin tekniseen toimivuuteen kuin käytettävyyteen laitteen raudalla muuten porttausohjeet olemassa ja Steamissa tukea noille erilaisille kontrollerikonfiguraatioille. Asuksella ei ole tuota Windows-yhteensopivuuskerroksen huomiointia ongelmana mutta kaikki muut vastaavat asiat sitten pitääkin joko ratkaista tai sitten käyttäjillä voi usein olla luvassa paljon käsin säädettävää ennen kuin pelaamaan asti pääsevät.
”Ryzen 7 7840U:n Radeon 780M -grafiikkaohjaimella”
Toivottavasti Beelink tai Minisforum tekevät MiniPC:t ton pohjalta meille, joita nämä käsikonsolit ei kiinnosta.
Jep, hankin muutama vuosi sitten asuksen claymore näppäimistön ja ihmettelin miksi debian ei tunnista näppäimistöä langattomasti käytettäessä sen omalla vastaanottimella, muistaakseni langallisesti toimi, debian ei siis tunnistanut koko langatonta vastaanotinta. Tutkimalla hieman lisää selvisi, että näppäimistön käyttöönotto vaatii windowssoftan lataamisen ja firmwaren flashaamisen näppäimistöön että langaton toimii. Lähti kyseinen näppäimistö palautukseen ja asus saa pitää tunkkinsa. Muuttunut laadukasta rautaa tekevästä firmasta rog-brändillä ratsastavaksi hypevalmistajaksi.
Tuo on kuin sanoisi kannattaako RTX 4080:lle julkaista pelejä. Xbox One ja Series konsolit on kuin PC:tä. Sama Windowsista muokattu x86 käyttis AMD:n x86 raudalla (Onessa Jaguar+GCN, Seriesissä Zen2+RDNA2).
Oho! Samat ku steam deckissä. Samalla vaivalla julkasee sinnekkin siis, eikö?
Riittää että tekee storesta jollain tapaa yhteensopivan, itse pelit toimivat jo.
Puhut kuin kaikki pelit toimisivat niillä käännöskerroksilla (jos ne saa asennettua vaan), mikä ei missään nimessä pidä paikkansa. Iso osa toimii, mutta se ei ole kaikki eikä välttämättä edes suurin osa. Juuri Protonin uusimmassa päivityksessä tuli taas isoja korjauksia peleihin mitkä eivät toimineet oikein. Ja tulee vastakin.
Sillä että Series X|S SoCeissa käytetään samoja prosessoriytimen ja grafiikkaohjaimen arkkitehtuureja kuin vaikka Steam Deckissä ei ole yhtikäs mitään väliä toimivuuden kannalta. Xbox-pelit eivät myöskään toimi ihan suoraan sellaisenaan Windowsilla (vaikka saisi asennettua), vaikka sulla olisi mitä rautaa siinä koneessa, vaikka juuri Zen 2 ja RDNA2.
Kyllä se taitaa olla jo mallia ylivoimaisesti suurin osa.
Kyllä sillä sen verran on väliä, että ei tarvitse miettiä vaikkapa sitä että tukeeko rauta millaisia juttuja. Ei tarvitse siis miettiä sekuntiakaan että pitääkö mitään juttuja alkaa emuloimaan. Jos steam deckissä olisi vaikka joku exynos chippi, niin oltaisiin ihan kusessa yhteensopivuuksien kanssa.
On valitettavaa että MS ei anna pelata xbox pelejä windowsilla, tai anna asentaa windowsia (tai mielummin steamOS:ää) xboxille. Villi veikkaus että ’wine’ projekti xbox pelien ajamiseksi windowsilla olisi merkittävän yksinkertainen toteuttaa, isoin ongelma lienee jossain turhissa kuluttajavihamielisissä kopiosuojauksissa.
Windowsin isoin ongelma nimenomaan on se mainitsemasi käyttöliittymä, joka ei toimi kivasti pieneltä kosketusnäytöltä.
Käyttiksen käyttöliittymän tuttuus oli mun pointtini, ei sen ylivertaisuus. Se, että käyttöympäristö on jo opeteltu tarkoittaa pienempää psykologista kynnystä ottaa uusi laite käyttöön verrattuna laitteeseen, jossa olisi täysin uusi käyttöliittymä.
Ihan ensimmäinen ongelma on se että Xboxin rajapinnat ihan DirectX:stä lähtien eivät ole ihan identtisiä, vaan siellä kehittäjät pääsevät halutessaan paljon lähemmäs rautaa. Tämän vuoksi toimivuus, vaikka arkkitehtuurit olisivat samoja, ei ole mikään tae; jos peli menee lähemmäs rautaa se pitää toteuttaa jotenkin toisin Windowsissa ja sen jälkeen se toimiikin millä tahansa saman D3D feature setin näytönohjaimella. Sama pätee Steam Deckiin ja Linuxiin. Myös muistinhallinta jaettuine muistiavaruuksineen lienee aika tavalla erilainen boksilla, mikä voi vaatia muutoksia pc-puolella, eikä sovi unohtaa sitä että siellä on ollut koko ajan käytössä Project Velocity ja sen kautta parempi I/O-stacki, mitä ollaan vasta nyt saamassa Windowsiin (DirectStorage, en tosin muista osasiko se edes kaikkea samaa kuin Velocity) ja Linuxilla ei taida olla puhettakaan vastaavasta. Se että prosessoriydinten ja grafiikkaohjaimen arkkitehtuuri sattuvat olemaan samat on ihan tyhjän kanssa.
Ja sen parissa on jo työskennelty yli puoli vuotta sitten ja hyvin todennäköisesti projekti on edelleen elossa ihan sen vuoksi että niitä laitteita nyt alkaa tulemaan enemmän ja enemmän.[/QUOTE]
Itseasiassa winestä löytyy jo tuki DirectStorage 1.0:lle. 1.1 vaatinee vielä työtä. Plus Vulkanin uusien laajennoksien ja GDeflaten avoimuuden kautta eiköhän se tuki sieltä 1.1:llekin vielä tule.
Ja sitten kun se lanseerataan joskus 2030, niin käyttöliittymä ei enää välttämättä ole windowsille sellainen akilleen kantapää mitä se nyt on steamOS:ään verrattuna.
Perinteisesti winukan UI päivityksissä menee vuosikymmeniä. Modern UI ja control panel hyvänä esimerkkinä.
Kai valitat ihan samat asiat Sonyn, Nintendon, Activisionin, EA:n, Ubisoftin jne jne osalta? Linuxille pelejä julkaisevat firmat on aika pieni porukka.
Kaikki kernel anticheatteja tai jotain denuovoja käyttävät, ja niiden taakse piiloutuvat firmat on ihan yhtälailla perseestä.
Sonyn PC:lle julkaisemat pelit toimii pääsääntöisesti muuten aika hyvin deckillä, ja jopa kommunikoinnissaan huomioivat laitteen olemassaolon. EA sekoilee parin pelin kohdalla noita kernelvirityksiään, activision myös, ubisoftilla tilanne kai nykyään aika hyvä? Nipa harvemmin PC pelejä julkaisee, mutta suurin osa switch peleistä on siitä huolimatta deckillä pelattavissa (emuloituna).
Ja kiitos protonin ei pelejä tarvitse julkaista erikseen linuxille. Riittää että pelin saattaa steamiin, ei käytä kerneliin integroitavia anticheatteja tai muuta älytöntä ja käyttää muutaman tunnin proton kehittäjien kanssa keskustelemiseen jos jotain ongelmia ilmenee. Valve pumppaa ihan huolella resursseja tohon protoniin ja lopputulos on se, että pelit sillä tuppaavat pyörivän varsin minimaalisella työllä pelinkehittäjien puolelta. Pelinkehittäjä voi siis jatkossakin koodata c# directx rojuja ja olla täysin huomioimatta mitään linux spesifejä juttuja. Riittää että ei tee jotain windows kerneliin integroitavia paskeita.
Emulaattorilla ei varmaan kuitenkaan pääse Nintendo Onlineen?
Itse tykkään Deckistä kun pelailen lähinnä yksinpelejä, mutta nuoriso pelaa mieluummin multiplayer online pelejä niin ei viitsi sitä tyrkyttää jos joku hittipeli ei toimikaan.
Ei pääse ei.
Lähes kaikki moninpelit toimii kyllä. Isoimmat poikkeukset varmaan fortnite ja cod, kernelianticheatpaskeiden takia. Sinänsä kyl harmi että kaiken ei voi olettaa saman tien toimivan, oikein millään alustalla.