Xiaomin viime viikon alussa Kiinassa pelibrändinsä alle julkistama Black Shark 2 -pelipuhelin on saatavilla nyt myös Euroopassa. Yritys lanseerasi laitteen Euroopan nettikauppaansa eilen. Pelikokemusta ovat elävöittämässä stereokaiuttimet, värinäefektit sekä takakuoren ja kylkien RGB-valaistus.
Black Shark 2:n etupuolella on Samsungin valmistama 6,39-tuumainen AMOLED-näyttö, jonka kosketuksentunnistuksen päivitysväli on 240 Hz ja vasteaika on optimoitu 43,5 millisekuntiin. Näytöstä löytyy myös paineentunnistavat alueet, joihin käyttäjä voi asettaa useita eri pelitoimintoja vain kahdella peukalolla käytettäviksi. Näyttö tukee myös SDR-kuvan reaaliaikaista muuttamista HDR-muotoon.
Snapdragon 855 -järjestelmäpiirin jäähdytyksessä käytetään järeää höyrykammioratkaisua, erillista lämpöputkea sekä kupari- ja grafeenikerrosta lämmön levittämiseen. RAM-muistia on raskaaseenkin käyttöön riittävät 8 tai 12 gigatavua ja tallennustilaa 128 tai 256 Gt. Puhelimessa on päätyantennit sekä takakuoreen sijoitettu X-antenni parhaan mahdollisen yhteyslaadun takaamiseksi kaikissa käyttöasennoissa. Takapuolen kaksoiskamera tarjoaa 48 megapikselin pääkameran ja 13 megapikselin zoom-kameran. Akun kapasiteetti on 4000 mAh ja se tukee tehokasta 27 W pikalatausta.
Ohjelmistopuolelta löytyy useita pelaamiseen suunnattuja ominaisuuksia, kuten pelien käynnistämiskeskuksena toimiva Shark Space, pelisuorituskykyyn ja -asetuksiin keskittyvä Gamer Studio, suorituskykyä optimoiva Ludicrous Mode sekä pelinaikaisia toimintoja tarjoava Game Dock. Lisähintaan puhelimelle on tarjolla Bluetooth-liitäntäiset puhelimen päätyihin kiinnittyvät peliohjaimet.
Black Shark 2 tekniset tiedot:
- Ulkomitat: 163,6 x 75,0 x 8,8-9,6 mm
- Paino: 205 grammaa
- Rakenne: alumiiniunibody
- 6,39″ AMOLED-näyttö, 19,5:9-kuvasuhde, 1080 x 2340 pikseliä, HDR, 240 Hz kosketuksentunnistus
- Qualcomm Snapdragon 855 -järjestelmäpiiri
- 8 tai 12 Gt 2133 MHz LPDDR4X RAM-muistia
- 128 tai 256 Gt UFS 2.1 -tallennustilaa
- LTE-yhteydet, 3CA, 4×4 MIMO, Dual SIM, VoLTE
- WiFi 802.11ac dual-band, Bluetooth 5.0, NFC
- GPS (L1 & L5), GLONASS, BeiDou
- Kolmoistakakamera:
- 48 megapikselin 1/2-tuumainen IMX586-sensori 0,8 um pikselikoolla, f1.75, PDAF
- 13 megapikselin sensori 1,0 um pikselikoolla, f2.2, 2x zoom, PDAF
- 4K 60 FPS videokuvaus, 1080p 960 FPS hidastuskuvaus
- 20 megapikselin etukamera, 0,9 um pikselikoko, f2.0
- 4000 mAh akku, USB Type-C 2.0, 27 W pikalataus, Quick Charge 4.0
- Android 9 Pie
Black Shark 2:n hinta on Euroopassa 549 euroa 8 & 128 Gt:n muistiyhdistelmästä ja 649 euroa 12 & 256 Gt:n variantista. Edullisemman version väri on Shadow Black ja kalliimman Frozen Silver. Toimituskulut yrityksen verkkokaupasta Suomeen ovat ilmaiset.
Lähde: Black Shark
Täytyy vähän kritisoida tuota myyntisivua, kun sieltä puuttuu tieto, joka spekseistä löytyy, eli Euroopassa myytävässä mallissa ei ole Quick Chargen 4-versiota tukevaa laturia mukana.
"Qualcomm® Quick Charge™ 4.0, 27W battery Note: Charger only supports QC 3.0"
Ja What's in the box -osiossa pelkät kuvat ilman tekstiä.
Tämä julkaisu kyllä asettaa OnePlussan tulevalle mallille jonkinlaisen hintakaton Euroopassa, jos pelkillä sisuskalujen spekseillä vertaa.
Osaako joku sanoa mikä koskestus tunnistus Pocophonessa oli? Ainakin ihan uskomattoman huono se oli ellei päivityksillä parantunut.
Otsikko kyllä vähän vääristää tätä juttua.
Tässä on siis Sonyn kuvasensori, mistä oli viime kesänä juttu: https://www.io-tech.fi/uutinen/sony-esitteli-48-megapikselin-imx586-kuvasensorin-alypuhelimiin/
Hämäräkuvausominaisuudet saattavat olla mielenkiintoiset.
Ai miten?
Ei varmaan olekaan mikään virallinen ostopaikka, mutta nopeasti tuosta tulee se mieleen että sen saisi jostain kivijalkaliikkeestä tai edes suomalaiselta verkkosivustolta tilattua.
Miksi ei voi vaan lukea vaikka että "..on saatavilla euroopassa" kuten se on otsikoitu muilla ulkomaisilla sivustoilla.
Kyllähän sen varmasti voisikin, mutta me ollaan Suomessa, joten se on relevantimpaa tietää että sen saa tilattua virallisesti myös tänne. Suomalaista kuluttajaa kun ei vielä yleinen Euroopan saatavuus lämmitä. Tai noin ainakin itse tuon asian pähkäilin :think:
Juurikin näin, kun ei olla Keski Euroopassa, vaan täällä pohjolassa. Ehkä Islannin jälkeen vähiten kiinnostava markkina-alue pohjoismaat ?
Mainion oloinen jukaisu. Hinta ei mahdoton. Veikkaan ettei valmistajan kate ole samaa luokkaa kuin 200€ puhelimissa, eli voi olla liki negatiivinen.
En tiedä miten me erotaan tässä tilaus asiassa muusta euroopasta, mutta eikös tuo ole saatavissa yhtä virallisesti muihinkin euroopan maihin.
Ei voi ymmärtää näitä "peli luureja" joissa ei ole d-padiä tai edes fyysiä näppäimiä.
Kun Sony aikoinaan teki sellaisen eli Sony Ericsson Xperia Play, jollainen tossa vasta tuli ostettua (47€) tämän videon innoittamana:
Ja on aivan mahtava kapistus peleihin, varsinkin emuloimaan vanhoja koneita (esim amiga 500 ja n64).
Joten tuosta pitäis saada uusi versio uudella raudalla. . Mutta ei taida koskaan tulla 🙁
Padit on saatavissa erikseen, mutta moni peli edelleen optimoitu kosketusnäytöllä pelattavaksi
Joo, mutta jos mainitaan vaan että saatavilla Euroopassa, niin se ei vielä automaattisesti tarkoita että koskee myös Suomea. Riittää että jossain päin Eurooppaa.
Mutta case closed – otsikkoa on jo muokattu.
Joo mutta tällöin on lisää mukana raahattavaa, eikä ne ole välttämättä silloin mukana kun olisi aikaa pelata. Mitä tuossa tuon Xperia Play:n kanssa olen leikkinyt niin yllättävän moni emulaattori ja peli tukevat tuota. Jos ei aivan automaattisesti aina niin asetuksista voi joutua valitsemaan Xpreria Play:n ohjaimeksi.
Joten joku noin 6" näytöllä ja vastaavalla esille liuvutettavalla peliohjaimilla varustettu luuri nyky specseillä olisi hieno peliluuri. Mutta se olisi varmaan liian paksu nyky trendeillä kun kaikki pitää olla ohutta ja ilman näytönkehyksiä 🙁
8/12gt RAM, puhelimessa?
Valaiskaa tietämätöntä sillä on vaikea ymmärtää tarvetta.
Tyttäret ainakin editoi videoitaan suoraan puhelimella, en tiedä olisiko enemmästä rammista siinä hyötyä.
Sitä tarvetta ei käytännössä juuri ole 😀
Mikään sovellus ei käytä Androidissa 8-12Gt rammuistia. Fortnite taitaa olla yksi raskaimmista sovelluksista Androidilla ja XDA:n testailujen mukaan sekin vei parhaimmillaan hetkellisesti 3,3Gt muistia. Toki siitä suuremmasta muistimäärästä on siinä suhteessa hyötyä, että välimuistiin voidaan tallentaa enemmän tietoa. Android osaa kuitenkin itse vapauttaa välimuistista tilaa aktiivisille sovelluksille.
Kovinhan tässä vuodentakaisessa artikkelissa korostetaan, että RAM 4Gt riittää: RAM: What it is and when do you need more?
Mutta joissain erikoistilanteissa hiukka hyötyäkin voisi olla: "
If you take things a step further and do things like Samsung's DeX desktop setup, having more RAM can be a big benefit. DeX, for example, could use more RAM set aside before the phone is running for VRAM and have a nice chunk to use itself so other apps or processes can run without being interrupted. And you can even more creative if you're developing software for a phone with "extra" RAM.
Ideally, a phone with extra physical RAM (let's say 6GB gives an extra 2GB) could use a device driver that enables DMA (Direct Memory Access) for the user interface. This sets aside RAM at boot just for the home screen, touch input, and anything else that makes your phone uber-responsive regardless of anything else running or going on outside of the RAM set aside for DMA. Are you ready for instant touch response or scrolling? Because that is how you get it."
Itsellä sellainen havainto on, että kun on paljon välilehtiä selaimessa auki ja kirjoittaa vaikka tänne foorumille ja yrittää käydä kopioimassa linkkiä foorumisivuille, voi käydä 2-4Gt:n RAM-muistilla sellainen ilmiö, että jokin automaattinen muistinhallintaohjelma on poistanut siihenastisen kirjoituksen. Ilmiö tulee selvemmäksi, kun kopioi pitempiä tekstejä. Myös sisääntulevan wa-puhelun rasitus näkyy, touchresponssi saattaa heiketä. Kahdessa erimerkkisessä 8Gt RAM-puhelimissani ei ole toistaiseksi mikään häirinnyt monen toiminnan samanaikaista tapahtumista. Ehkä tässä Xiaomi-puhelimessa tuo 12Gt RAM on liioittelua, mutta sen 256Gt muistin takia se kannattaa ottaa, koska sen kanssa kokemukseni mukaan muistikorttia ei tarvitse asettaa siihen.
Mkhbd ainakin taisi arvella pixel3:sen lagittamisen johtuvat rammin määrästä.
Näin taisi tosiaan epäillä: "" MKBHD detailed some of the frustrations he’s faced when using the Pixel 3. “I’ve had all kinds of various lag and performance issues with this Pixel after a couple of months,” he said. Google’s decision to give the devices just 4GB of RAM continues to draw criticism; many Android phones had already moved to 6GB or 8GB at the time the Pixel 3 launched, and the new Galaxy S10 can be purchased with up to 12GB RAM. Google fixed some of the worst early issues, like audio apps unexpectedly closing in the background.""
Google tries to address complaints of sluggish Pixel 3 with latest update
Ilmeisesti syynä on ollut ainakin osittain liian aggressiivinen muistinhallinta, jota on korjattu päivityksellä:
Vähän samaa ongelmaa oli aiemmin Samsungilla:
Jos raskaimmat pelit vievät sen reilu 3Gt, niin joissain käyttöskenaariossa 4Gt voi olla moniajon kannalta liian vähän. Kovassakin käytössä 6Gt pitäisi kuitenkin riittää ja suurimmalle 4Gt on aivan tarpeeksi. Omasta mielestä 8-12Gt on vähän yliampuvaa. 8Gt ehkä vielä on perusteltua tulevaisuuden varalle 2-3 vuoden päähän.
Mitä jos laittais peliohjaimet näihi pelipuhelimiin typerien värien sijaan
Eihän se käy kun GAMING = RGB valot ;)Nykyään kaikki pitää olla gaming ja lopputulos on aina rgb valo helvetti, jolla ei ole mitään tekemistä pelaamisen kanssa. :facepalm:
Olin jo harkitsemassa ostoa mutta ei vesisuojausta niin ei sitten. Hintaisekseen kyllä aika mukavanoloinen vaikken puhelimella juurikaan pelaa