NVIDIA on listannut verkkosivuillaan pitkän liudan pelejä, jotka tulevat ennemmin tai myöhemmin saamaan tuen säteenseurannalle, DLSS-reunojenpehmennykselle tai molemmille. Nyt tuen valmiiksi saaneiden listaan on lisätty jo syksyllä julkaistu Shadow of the Tomb Raider sekä tuoreempi Anthem.
Shadow of the Tomb Raider tukee sekä DirectX 12:n DXR-säteenseurantaa että DLSS-reunojenpehmennystä. DXR-säteenseurannalla on toteutettu pelissä pelkästään varjostukseen ja se tarjoaa kolme eri tasoa: medium, jossa säteenseurantaa hyödynnetään vain pistemäisisten valojen luomissa varjoissa (Point Light), High, jossa mukaan tulee myös spottivalojen ja auringonvalon luomat varjot ja lopulta Ultra, jossa varjoihin on lisätty läpikuultavuuskomponentti, jolloin esimerkiksi aluskasvillisuuden jättämissä varjoissa varjojen syvyys kertautuu, jos useampi lehti luo varjon samaan kohtaan. Lisäksi Ultra-tasolla käytetään useampaa kuin yhtä sädettä per pikseli per valonlähde, mikäli säde osuu jonkin objektin silhuettiin.
DLSS on puolestaan käytettävissä kaikilla RTX-näytönohjaimilla 4K-resoluutiolla riippumatta säteenseurannasta ja 1440p-resoluutiolla säteenseurannan kanssa. RTX 2060 ja 2070 voivat lisäksi käyttää DLSS:ää 1440p-resoluutiolla ilman säteenseurantaa ja 1080p-resoluutiolla säteenseurannan kanssa.
Anthem ei tue säteenseurantaa, mutta myös siihen on lisätty nyt tuki DLSS-reunojenpehmennykselle. NVIDIAn mukaan ominaisuus parantaa suorituskykyä parhaimmillaan 40 % 4K-resoluutiolla, joskin esimerkkilukujen mukaan RTX 2080 Ti jää tästä tavoitteesta jonkin verran. Pelin DLSS-tuki on käytettävissä 4K- ja 1440p-resoluutioilla sekä joillakin ultraleveillä resoluutioilla, joista mainittiin esimerkiksi 3440×1440.
io-tech tulee testaamaan ainakin Shadow of the Tomb Raider -pelin säteenseurantaa ja DLSS-reunojenpehmennystä myös käytännössä.
Kyllä tuo säteenseuranta tomb raideriinkin tuo jotenkin sitä uutta valoissa ja varjoissa. Voi jos pelintekijät tulevaisuudessa käyttää sitä pimeisiin peleihin tyyliin amnesiat ja resident evil. Tuolla voisi olla myös pienissä puzzlepeleissä, missä käytettäisiin peilejä ja muuta, käyttöä.
Tämän innoittamana kokeilin Anthemia ekaa kertaa ja sehän olikin melkoisen hauskan oloinen.
Mitä noita Tomb Raiderin vertailukuvia katsoin, isossa osassa tilanteita raytracing jopa huonontaa laatua. Varsinkin tuo läpikuultavuus näyttää pösilöltä, tulee mieleen vuosituhannen alkupuolen pelit joissa varjot olivat vain maahan piirrettyjä läpikuultavia tekstuureita ja jo varjossa oleva hahmo edelleen jätti varjon. Kasvien lehdet eivät päästä 50% valosta läpi.
Itse testailitn Tom raider ja benchmarkissa keskimääräinen fps oli 87 mutta kävi 63fps ja pitää muista että pelkkä dxr ei saa päälle vain molemmat.
Kuvanlaatua en ole vielä katsonut kovin tarkkaan mutta hieman ehkä sumentaa kuvaa muttei kovin paljon jos vertaa esim Battlefield.
Siis tomb raiderissa ei saa dxr päälle ilman dlss:ää? Koskeeko tämä vain 4K -resoluutiota vai kaikkia?
Pitäisi saada, ainakin W1zzardin mukaan.
Shadow of Tomb raiderissa ei saa pelkästään DXR päälle DLSS on mukana myös.
Koitin screenshotin ottaa mutta ei toiminut valikossa ottaminen.
Mutta hyvänä puolena toimii ainakin 1440p resoilla(alempia en ole koittanut)
Portaliinkin saisi ihan uudentyyppistä pelillistä sisältöä, kun pitäisi portaaleilla kuljettaa valoa pimeisiin tiloihin
Onhan tuollaisia pelimekaniikkoja ollut olemassa jo iät ja ajat? Toki tuolla voisi saada realistisemman lopputuloksen bonukseksi mutta en nyt uudentyyppisestä sisällöstä puhuisi