Tutustumme tässä artikkelissa AMD:n uuden Zen-koodinimellisen x86-arkkitehtuurin historiaan ja ominaisuuksiin sekä testaamme clock-to-clock-testeissä Ryzen 7 -sarjan prosessorin suorituskykyä 4 GHz:n kellotaajuudella.
AMD kehitti Zen-arkkitehtuuria neljän vuoden ajan ja käytti siihen yli 2 miljoonaa miestyötuntia. Projektin parissa on työskennellyt samanaikaisesti parhaimmillaan 300 yrityksen insinööriä.
Toimitusjohtaja Lisa Sun mukaan AMD:n oli lopulta pakko kehittää uusi suorituskykyinen x86-arkkitehtuuri, jotta sen heterogeeniseen laskentaan eli prosessori- ja grafiikkaytimien yhdistämiseen nojautuva strategia onnistuisi kääntämään yrityksen kurssin voitolliseksi seuraavan viiden vuoden aikana.
Zen-arkkitehtuurin historia
Elokuu 2012 AMD:n uuden x86-arkkitehtuurin tarina alkoi, kun yritys sai palkattua riveihinsä tietokonearkkitehti Jim Kellerin Applelta johtamaan uusien vähävirtaisten ja suorituskykyisten prosessoriytimien suunnittelua täysin puhtaalta pöydältä.
Tuolloin 53-vuotias Keller on alalla veteraani ja suunnitellut useita prosessoriarkkitehtuureita muun muassa AMD:n, Applen ja Broadcomin tuotteisiin. Keller työskenteli aikoinaan AMD:lla tiimissä, joka suunnitteli K7- ja K8-koodinimelliset arkkitehtuurit, joita käytettiin Athlon- ja Opteron-prosessoreissa. Jälkimmäinen oli ensimmäinen 64-bittinen x86-arkkitehtuuri, jonka kehityksessä Keller toimi pääarkkitehtina.
Toukokuu 2014 Virallisesti Kellerin uusista arkkitehtuureista kuultiin ensimmäisen kerran, kun AMD ilmoitti Core Innovation Update -tapahtumassa julkaisevansa vuonna 2016 kokonaan uudet 64-bittiset ARM- ja X86-ytimet. Samalla paljastettiin K12-koodinimi uudelle Kellerin alaisuudessa kehitettävälle 64-bittiselle ARMv8-prosessoriytimelle.
Ennen uusiin arkkitehtuureihin perustuvia prosessoreita AMD suunnitteli vuodelle 2015 Skybridge-projektia, jonka ajatuksena oli lanseerata 20 nanometrin viivanleveydellä valmistettava ARM- ja x86-prosessori, jotka sopisivat samaan prosessorikantaan. X86-APU-piirissä oli tarkoitus käyttää Puma+-ytimiä ja ARM-järjestelmäpiirissä vähävirtaisia 64-bittisiä A57-ytimiä. Projekti haudattiin kuitenkin lopulta alle vuodessa, sillä Globalfoundries peruutti 20 nanometrin valmistusprosessinsa.
Syyskuu 2014 Muutamaa kuukautta myöhemmin vuorossa oli uuden x86-arkkitehtuurin koodinimen paljastus Deutsche Bank 2014 Technology Conference -tapahtumassa. Silloinen toimitusjohtaja Rory Read mainitsi Zen-arkkitehtuurin K12:n rinnalla ja totesi suoraan, että edellinen vuonna 2011 julkaistu Bulldozer-arkkitehtuuri ei ollut onnistunut tuomaan toivottua mullistavaa muutosta prosessorimarkkinoille.
Tammikuu 2015 Ruotsalainen Sweclockers.com-sivusto julkaisi ensimmäisenä maailmassa skuupin, jonka mukaan ensimmäinen Zen-arkkitehtuuriin perustuva prosessori olisi 8-ytiminen, koodinimeltään Summit Ridge ja valmistettaisiin 14 nanometrin viivanleveydellä.
Toukokuu 2015 Kunnolla AMD:n tulevaisuuden suunnitelmista ja uudesta x86-arkkitehtuurista kerrottiin keväällä järjesetyssä Financial Analyst Day -tapahtumassa. Yrityksen teknologiajohtaja Mark Papermaster kertoi perustiedot ja aikataulun Zen-ytimiä käyttävälle uudelle AM4-kantaiselle ja DDR4-muisteja tukevalle FX-prosessorille, jonka tavoitteeksi ilmoitettiin 40 % parannus IPC-suorituskyvyssä pohjimmiltaan Bulldozer-arkkitehturiin perustuvaan Excavator-ytimeen verrattuna.
Lisäksi Zen-ytimen kerrottiin tukevan Intelin Hyper-Threading-ominaisuuden kaltaista SMT- eli Simultaneous Multithreading -ominaisuutta, jonka avulla pystyttäisiin käsittelemään yhdellä fyysisellä ytimellä samanaikaisesti kahta säiettä. Tulevaisuuden roadmapissa esiteltiin jo Zenin jälkeen julkaistavia entistä suorituskykyisempiä Zen+-ytimiä.
Syyskuu 2015 AMD ilmoitti yllättäen, että Jim Keller jättäisi yrityksen kolmen vuoden työrupeaman jälkeen ja siirtyisi Teslalle johtamaan autopilot-ominaisuuden rautapuolen kehitystä. AMD:n mukaan Kellerin lähtö ei kuitenkaan vaikuttaisi yrityksen tuotejulkaisuihin, jolla viitattiin siihen, että Keller oli saanut työnsä valmiiksi uusien arkkitehtuurien suunnittelun suhteen ja nyt ne siirtyisivät suunnittelupöydältä tuotantoon.
Vuosi 2016 Kesän aikana käynnistyivät huhut, että Zen-arkkitehtuuri viivästyisi vuoden 2017 puolelle ja AMD vahvisti elokuussa, että Summit Ridge -koodinimellinen Zen-prosessori julkaistaisiin vasta seuraavana vuonna. Joulukuussa yritys ilmoitti, että Summit Ridge -työpöytäprosessori julkaistaisiin virallisesti Ryzen-brändinimellä.
Maaliskuu 2017: Ensimmäiset Zen-arkkitehtuuriin perustuvat 8-ytimiset Ryzen 7 -sarjan työpöytäprosessorit saapuvat myyntiin ja ne on hinnoiteltu erittäin kilpailukykyisesti. Suorituskykyisin Ryzen 7 1800X -malli on puolet halvempi kuin Intelin vastaava Core i7-6900K -malli.
Q2/2017 AMD aikoo julkaista Zen-arkkitehtuuriin perustuvat Naples-koodinimelliset palvelinprosessorit 1-2 prosessorin järjestelmiin.
H2/2017 AMD aikoo julkaista Zen-ytimiin ja Vega-grafiikka-arkkitehtuuriin perustuvat Raven Ridge -koodinimelliset APU-piirit kannettaviin tietokoneisiin.
K12? Kaikessa hiljaisuudessa AMD:n itse kehittämä ARM-pohjainen K12-ydin on vaipunut unholaan eikä sen mahdollisesta julkaisuaikataulusta ole tällä hetkellä tarkkaa tietoa.
Zen-arkkitehtuurin yksityiskohdat
Pelkästään paremman suorituskyvyn sijaan sama Zen-arkkitehtuuri suunniteltiin skaalautuvaksi myös vähävirtaisiin prosessoreihin. Aikaisemmin AMD oli kehittänyt rinnakkain kahta eri arkkitehtuuria, jota olivat Excavator suorituskykyisiin prosessoreihin ja APU-piireihin sekä Jaguar vähävirtaisiin mobiiliprosessoreihin.
Merkittävin Zen-arkkitehtuurin suhteen tehty lupaus oli alusta alkaen 40 % parannus Instructions Per Clock- eli IPC-suorituskykyyn Bulldozer-arkkitehtuurin Excavator-ytimeen verrattuna, mutta samaan aikaan suorituskyky/tehonkulutus-suhdetta täytyisi parantaa merkittävästi, jotta prosessori saataisiin mahtumaan 95 watin TDP-arvon raameihin.
Suorituskyvyn ja virrankulutuksen parantamiseksi yleisellä tasolla Zen-arkkitehtuurin suunnittelussa on keskitytty kolmeen kokonaisuuteen, jotka ovat suorituskykyisempi prosessoriydin, parempi välimuistihierarkia sekä alhaisempi virrankulutus. Kyseiset kokonaisuudet ovat pilkottavissa useisiin yksittäisiin uudistuksiin ja ominaisuuksiin.
IPC- eli Instructions Per Clock -suorituskyky tarkoittaa, kuinka monta käskyä prosessorin liukuhihna kykenee suorittamaan yhden kellojakson aikana. Mitä enemmän prosessori kykenee suorittamaan käskyjä per kellojakso, sitä parempi sen suorituskyky on ja näkyy erityisesti yhden säikeen suorituskyvyssä.
Yksinkertaisimmillaan prosessorin liukuhina rakentuu neljästä vaiheesta, jotka ovat Fetch eli käskyn hakeminen keskusmuistista, Decode eli käskyn tulkinta, Execute eli käskyn suorittaminen ja Writeback eli tuloksen kirjoittaminen rekisteriin tai muistiin. Käytännössä liukuhihnan vaiheet on kuitenkin pilkottu pienempiin vaiheisiin ja esimerkiksi moderneissa AMD:n, Intelin ja Qualcommin prosessoreissa liukuhihnassa on tulkintavasta riippuen noin 10-20 vaihetta.
Jos IPC-suorituskyky ja prosessorin liukuhihnan toiminta kiinnostavat, kannattaa ehdottomasti katsoa yllä oleva Android Authorityn erittäin selkokielinen opetusvideo aiheesta.
Zen-arkkitehtuuri kykenee noutamaan ja dekoodaamaan neljä x86-käskyä per kellojakso ja jokaisessa ytimessä on neljä kokonaislukuyksikköä, kaksi luku- ja kirjoitusyksikköä ja kaksi liukulukuyksikköä (2 x Fadd & 2 x Fmul).
Jokaisella ytimellä on oma 64 kilotavun L1-käskyvälimuisti, 32 kilotavun L1-datavälimuistia ja 512 kilotavun L2-välimuisti sekä kaikkien ytimien kesken jaettu isompi L3-välimuisti.
Kun kaikki arkkitehtuurin uudistukset ja parannukset lopulta yhdistettiin ja valmista Ryzen-prosessoria verrataan edellisten sukupolvien Piledriver-ytimiin perustuvaan FX-8300-sarjan prosessoriin sekä Excavator-ytimiin perustuvaan A12-9800-APU-piiriin, AMD kertoo saavuttaneensa Zen-arkkitehtuurilla yli 52 % parannuksen IPC-suorituskyvyssä ja 3,7-kertaisen parannuksen suorituskyky/wattia-suhteessa.
Summit Ridge -koodinimellinen Ryzen-prosessori
Käytännön tasolla Zen-arkkitehtuuriin pohjautuva tuote rakentuu CPU-kompleksista eli CCX:stä, joita voidaan yhdistää toisiinsa ja esimerkiksi 8-ytimisessä Ryzen-prosessorissa on käytössä kaksi CPU-kompleksia. CCX:stä on mahdollista kytkeä pois käytöstä yksittäisiä ytimiä ja AMD on toistaiseksi virallisesti julkaissut tai ilmoittanut julkaisevansa 6- ja 8-ytimiset versiot, mutta teoriassa kahdella CCX:llä on mahdollista toteuttaa myös 2- ja 4-ytimiset Ryzen-mallit.
CCX käsittää neljä prosessoriydintä, jotka kykenevät käsittelemään SMT-tuen ansiosta kahdeksaa säiettä. Jokaisella ytimellä on oma 512 kilotavun L2-väimuisti sekä kaikkien ytimien kesken jaettu kahdeksan megatavun L3-välimuisti. Jokainen ydin voi hakea tietoa jokaisesta välimuistista keskimäärin samalla latenssilla.
CPU-kompleksit kommunikoivat prosessorin sisällä keskenään uudella Infinity Fabric -liitäntärajapinnalla, jonka avulla prosessorin eri osat ja IP:t voivat siirtää tietoa toistensa välillä. Samaa liitäntärajapintaa tullaan käyttämään muun muassa Raven Ridge -koodinimellisissä APU-piireissä, joissa Infinity Fabric yhdistää Zen-prosessoriytimet ja Vega-grafiikkaohjaimen.
8-ytiminen Summit Ridge -koodinimellinen piisiru rakentuu yhteensä 4,8 miljardista transistorista. Ryzen 7- ja 5 -sarjan prosessoreiden Summit Ridge -koodinimelliset piisirut valmistetaan Globalfoundersin 14 nanometrin FinFet-prosessilla (density-optimized) ja niiden TDP-arvo on mallista riippuen 65 tai 95 wattia. AMD ei ole virallisesti kertonut piisirun pinta-alaa, mutta arvioiden mukaan se on noin 195 neliömillimetriä.
Zenin neljä Simultaneous Multithreading- eli SMT-ominaisuutta tukevaa ydintä yhdessä välimuisteineen vievät piisirulta tilaa 44 mm², kun Skylakessa sama määrä ytimiä välimuisteineen vaatii tilaa 49 mm². AMD:n prosessorissa on käytössä 12 metallikerrosta, kun Intelillä niitä on 13. Kumpikin käyttää metallikerroksissaan MiM-kondensaattoreita (Metal-insulator-Metal).
Huolimatta heikommasta prosessista AMD on onnistunut tiivistämään sekä L2- että L3-välimuistin Inteliä pienempään tilaan suhteutettuna muistin määrään. Zenin 512 kilotavun L2-välimuistit vaativat tilaa 1,5 mm² per ydin, kun Skylakessa 256 kt L2-välimuistia vie 0,9 mm² per ydin. Molemmista prosessoreista löytyy 8 megatavua L3-välimuistia per neljä ydintä, mutta AMD on saanut sen ahdettua 16 neliömilliin kun Skylakessa sama määrä muistia vie tilaa 19,3 mm².
Kuten aiemmin mainittiin, AMD kykenee tarvittaessa kytkemään CCX:stä pois käytöstä ytimiä, SMT-ominaisuuden tai L3-välimuistia tarjotakseen sopivan tuotteen eri hintaluokkiin. Näin hyötykäyttöön ja markkinoille saadaan julkaistua valmistusprosessissa osin vioittuneet piisirut.
AM4-prosessorikanta, DDR4-muistituki & PCI Express -ohjain
Ryzen-prosessorit käyttävät uutta 1331-pinnistä AM4-prosessorikantaa ja AMD suunnittelee käyttävänsä samaa kantaa ainakin vuoteen 2020 asti. Uudet teknologiat, kuten DDR5-muististandardi ja PCI Express 4.0 tulevat kuitenkin tulevaisuudessa vaatimaan kannan uudistamisen.
Tällä hetkellä samaan AM4-kantaan Ryzen-prosessoreiden kanssa sopivat 7. sukupolven Bristol Ridge -koodinimelliset APU-piirit ja tämän vuoden toisella puoliskolla julkaistavat Raven Ridge -koodinimelliset APU-piirit, joissa on käytössä Zen-prosessoriytimet ja Vega-grafiikka-arkkitehtuuri.
AMD:n lähitulevaisuuden prosessorit, kuten Zen2- ja Zen3-koodinimelliset arkkitehtuuripäivitykset tulevat todennäköisesti olemaan taaksepäin yhteensopivia nykyisten AM4-emolevyjen kanssa UEFI BIOS -päivityksellä ja uudet emolevyt tulevat toimimaan vanhojen prosessoreiden kanssa.
Prosessorikannan ympäriltä löytyvät muoviset kiinnikkeet ovat samat kuin edellisessä AM3-kannassa, joten klipsumalliset coolerit sopivat myös AM4-kannalle. Emolevyn läpi menevät reiät ovat kuitenkin AM4-emolevyissä eri kohdissa kuin AM3-emolevyissä, joten emolevyn läpi asennettavien coolereiden kanssa tarvitaan uudet AM4-yhteensopivat kiinnikkeet.
Asuksen Crosshair VI Hero -emolevystä löytyy kahdet reiät, joten sen kanssa voi käyttää huoletta niin AM3- kuin AM4-coolereita.
Ryzenin DDR4-muistiohjain tukee virallisesti JEDECn standardien mukaisesti 1333 MHz:n kellotaajuudella toimivia muisteja eli DDR4-2667-nopeutta. Muistikerroin on kuitenkin nostettavissa DDR4-3200-nopeudelle asti ja sitä korkeammat muistitaajuudet on saavutettavissa korottamalla Ref_clk-taajuutta.
Ryzen-prosessoriin integroitu PCI Express -ohjain tukee 3.0-standardia ja käytettävissä on 24 linjaa. Näytönohjaimelle on pyhitetty 16 linjaa ja ne voidaan jakaa kahden näytönohjaimen SLI- ja Crossfire-konfiguraatioissa kahdeksi x8-nopeudella toimivaksi PCI Express väyläksi. Neljä linjaa soveltuu käytettäväksi NVMe SSD:lle tai vaihtoehtoisesti linjat voidaan jakaa kahdelle SATA-väylälle ja 2 linjan NVMe SSD:lle. Lisäksi Ryzeniin on integroitu väylät neljälle USB 3.1 Gen 1 -liittimelle.
SenseMI
”SenseMI, a set of sensing and adapting technologies, including an artificial network inside every “Zen” processor to anticipate future decision, preload instructions, and choose the best path through the CPU”
Ryzen-prosessoreissa on käytössä AMD esittelemä SenseMI-tekniikka, joka käsittää joukon prosessorin suorituskykyyn ja toimintaan liittyviä ominaisuuksia. Vähemmän yllättäen jokaisella SenseMI-tekniikan ominaisuudella on oma markkinointinimensä, joten uusista termeistä ei tule olemaan pulaa.
Virransäästöstä on vastuussa Pure Power -ominaisuus, joka tarkkailee prosessorin lämpötilaa, kellotaajuutta ja käyttöjännitettä. Jos mahdollista, Pure Power optimoi reaaliajassa prosessorin parametreja alhaisemman virrankulutuksen saavuttamiseksi ylläpitäen tarvittavan suorituskyvyn.
Precision Boost on AMD:n uusi markkinointinimi perinteiselle Turbo-ominaisuudelle ja kellotaajuutta pystytään säätämään rasituksessa huomattavasti aiempaa tarkemmin. Precision Boost toimii rinnakkain Pure Power -ominaisuuden kanssa eli lämpötila, kellotaajuus ja käyttöjännite ovat jatkuvasti tarkkailtavana. Tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan prosessorin kellotaajuutta voidaan säätää 25 MHz:n askelin tuhat kertaa sekunnissa eli yhden millisekunnin välein, kun perinteisesti prosessoreissa Turbo-tasot ovat olleet minimissään 100 MHz:n askelein.
Extended Frequency Range eli XFR mahdollistaa prosessorin kellotaajuuden nostamisen automaattisesti yli maksimiksi määritellyn Precision Boost -taajuuden, jos prosessorin jäähdytys on kunnossa ja lämpötila sekä tehonkulutus riittävän alhainen. Teoriassa tämä tarkoittaa, että prosessori toimii herkemmin ja kauemmin XFR-kellotaajuudella, mitä parempaa jäähdytystä prosessorilla käytetään.
Ryzen 7 -sarjan prosessoreissa XFR tarkoittaa 1-2 ytimen rasituksessa X-malleissa +100 MHz kellotaajuutta ja ei-X-mallissa +50 MHz kellotaajuutta.
Neural Net Prediction on sovellusten käyttäytymisestä oppiva ja tulevia päätöksiä ennustava tekoäly, joka valmistelee tärkeitä prosessorikäskyjä aloittamaan uuden työkuorman prosessoinnin.
Smart Prefetch on puolestaan joukko oppivia algoritmeja, jotka ymmärtävät sovellusten tapaa käyttää dataa ja ennakoivat, mitä tarvitaan suoritettavaksi tulevaisuudessa. Smart Prefetch lataa tiedot etukäteen välimuisteihin nopeamman ja responsiivisemman laskennan saavuttamiseksi.
Clock-to-clock-suorituskyky @ 4 GHz
Prosessoriarkkitehtuurin suorituskykyä mittaavissa clock-to-clock-testeissä neljän gigahertsin kellotaajuudella olivat mukana AMD:n Zen- ja Piledriver-arkkitehtuurit eli Ryzen 7 1800X- ja FX-8370 -prosessorit sekä Intelin Kaby Lake-, Broadwell-E- ja Haswell-E-arkkitehtuurit eli Core i7-7700K-, 6900K- ja 5960X-prosessorit.
Käytännössä relevantein vertailu käydään 8-ytimisten Zen-, Broadwell-E- ja Haswell-E-arkkitehtuurien kesken. Vertailu vuoksi mukana olivat myös AMD:n edellisen sukupolven arkkitehtuuri, jotta nähdään kuinka paljon AMD on onnistunut kehittämään omaa arkkitehtuuriaan sekä Intelin Kaby Lake edustamassa yrityksen nykyistä arkkitehtuuria.
Kaikilla prosessoreilla käytettiin DDR4-2400-muistinopeutta, paitsi FX-8370:llä oli käytössä DDR3-2400-muistit.
Zen testattiin X370-piirisarjaan perustuvalla Asuksen Crosshair VI Hero -emolevyllä ja käytössä oli kahdeksan gigatavua DDR4-2400-nopeudella toimivaa muistia.
Broadwell-E- ja Haswell-E X99-piirisarjaan perustuvalla Asuksen X99 Deluxe-II -emolevyllä ja käytössä oli 16 gigatavua DDR4-2400-nopeudella toimivaa muistia.
Kaby Lake testattiin Z270-piirisarjaan perustuvalla Asuksen Maximus IX Formula -emolevyllä ja käytössä oli kahdeksan gigatavua DDR4-2400-nopeudella toimivaa muistia.
Piledriver testattiin 990FX-piirisarjaan perustuvalla Asuksen Crosshair V Formula Z -emolevyllä ja käytössä oli kahdeksan gigatavua DDR3-2400-nopeudella toimivaa muistia.
Muiden komponenttien osalta avonaisessa testikokoonpanossa oli käytössä NVIDIAn GeForce GTX 1080 -referenssinäytönohjain ja 1920×1080- eli Full HD -resoluution näyttö. 64-bittinen Windows 10 Pro -käyttöjärjestelmä oli asennettuna Corsairin 120 gigatavun Force GT -SSD-asemalle. Virransyötöstä vastasi Silverstonen 750 watin Strider Gold -virtalähde.
AM4-alusta:
- AMD Ryzen 7 1800X (8/16 ydintä/säiettä)
- Asus Crosshair VI Hero (X370)
- 16 Gt Corsair Vengeance LPX DDR4-2400
AM3-alusta:
- AMD FX-8370 (8/8 ydintä/säiettä)
- Asuis Crosshair V Formula-Z (990FX)
- 8 Gt ADATA XPG V2 DDR3-2400
LGA 2011 -alusta:
- Intel Core i7-6900K (8/16 ydintä/säiettä)
- Intel Core i7-6800K (6/12 ydintä/säiettä)
- Intel Core i7-5960X (8/16 ydintä/säiettä)
- Asus X99-Deluxe II (X99)
- 16 Gt Corsair Vengeance LPX DDR4-2400
LGA 1151 -alusta:
- Intel Core i7-7700K (4/8 ydintä/säiettä)
- 8 Gt Corsair Vengeance LPX DDR4-2400
- Asus ROG Maximus XI Formula (Z270)
Muut komponentit:
- NVIDIA GeForce GTX 1080 Founders Edition (378.49-ajurit)
- Kingston 480 Gt HyperX Predator PCIe
- Corsair HX1000 (1000W)
- Microsoft Windows 10 Pro 64-bit
Prosessoritestit
Cinebench R15 -renderöintitesti testattiin kaikilla prosessorin käytössä olevilla säikeillä ja vain yhdellä säikeellä.
Blender-renderöintitestissä oli käytössä AMD:n julkaisema RyzenGraphic_27-tiedosto (150 samples) ja ohjelma osaa hyödyntää kaikkia prosessoriytimiä.
Geekbench 4:n CPU Benchmark -testi antaa tulokset kaikille ytimille ja yhdelle ytimelle. Testi skaalautuu hyvin prosessorin arkkitehtuurin, ytimien ja kellotaajuuden mukaan.
Handbrake-ohjelmalla enkoodattiin Fast 1080p30-presetillä ja H.264-koodekilla (x264) 6,3 gigatavun kokoinen 3840×1714-resoluution .mov-video .mp4 -containeriin. Ohjelma osaa hyödyntää kaikkia prosessoriytimiä. Aikataulusyistä mukana ovat vain Zen- ja Broadwell-E-arkkitehtuurit (8C/16T).
X265 HEVC Benchmark osaa hyödyntää kaikkia prosessoriytimiä ja käytössä olevia käskykantoja videon enkoodauksessa.
3DMark Fire Striken fysiikkatesti käyttää Bulletin avoimen lähdekoodin fysiikkakirjastoa ja hyödyntää kaikkia prosessoriytimiä simulaatioissaan.
Selainpohjainen Octane 2.0 mittaa Javascript-suorituskykyä kehittyneissä webbisovelluksissa ja testi ajettiin Chromella (Version 55.0.2883.87 m). Testi osaa hyödyntää vain yhtä ydintä.
7-Zip-ohjelman testi hyödyntää kaikkia prosessoriytimiä ja mittaa prosessorin suorituskykyä LZMA-algoritmilla pakkauksessa ja purussa.
3D-testit
Pelitestit suoritettiin 1920×1080-resoluutiolla ja käytössä oli suorituskykyinen GeForce GTX 1080 -näytönohjain. Mukaan on valittu pelejä ja testejä, joissa on nähtävissä prosessorin vaikutus suorituskykyyn, eikä näytönohjain olisi pullonkaulana. Korkeammilla 1440p- ja 2160p-näyttöresoluutioilla prosessorin merkitys vähenee merkittävästi, suorituskyvystä tulee entistä enemmän näytönohjainriippuvainen ja erot tasoittuvat.
ARMA 3 testattiin Yet Another ARMA Benchmark -testin avulla. Käytössä oli parhaat kuvanlaatuasetukset ja SMAA Ultra -reunojenpehmennys.
Battlefield 1 testattiin High-kuvanlaatuasetuksilla pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja tallentamalla OCAT-ohjelmalla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja 99. persentiili Over the Top -kentässä.
Watch Dogs 2 testattiin High-kuvanlaatuasetuksilla pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja tallentamalla OCAT-ohjelmalla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja 99. persentiili.
Total War: Warhammerissa käytettiin pelin sisäistä Benchmark-ominaisuutta.
Civilization VI:ssa käytettiin pelin sisäistä Benchmark-ominaisuutta, joka mittaa viiteen simuloituun vuoroon kuluneen keskimääräisen ajan.
Ashes of Singluarity: Escalation testattiin käyttämällä pelin sisäistä Benchmark-toimintoa ja CPU Focused -testiä.
Grand Theft Auto V testattiin pelin sisäisellä Benchmark-toiminnolla ja testiosioiden ruudunpäivitysnopeuksista laskettiin keskiarvo.
Ryzen 7 -pelitestit SMT-tuella ja ilman
Ajoimme nopeasti kokeilumielessä Battlefield 1-, Watch Dogs 2-, ARMA 3-, Total War: Warhammer- ja GTA V -pelitestit läpi 1920×1080-resoluutiolla, kun SMT oli kytketty pois käytöstä eli Ryzen 7 -prosessorissa oli käytössä ainoastaan 8 fyysistä ydintä. Prosessori ylikellotettiin toimimaan neljän gigahertsin kellotaajuudella, muistit asetettiin toimimaan DDR4-3200-nopeudella ja näytönohjaimena oli GeForce GTX 1080.
Battlefield 1-, Watch Dogs 2- ja GTA V -peleissä nähtiin vain 1-2 FPS parempi ruudunpäivitysnopeus, mutta Total War: Warhammerissa suorituskyky parani jopa 10 FPS:llä, kun SMT oli pois käytöstä. ARMA 3:ssa puolestaan SMT:n pois päältä kytkeminen heikensi tulosta 3 FPS:llä.
Mittasimme myös Battlefield 1- ja Watch Dogs 2 -peleillä 99. persentiilin eli minimi ruudunpäivitysnopeuden, kun 1 % huonoimpia ruutuja on jätetty huomioimatta:
Battlefield 1:
99. persentiili
- SMT on: 104,2 FPS
- SMT off: 116,3 FPS
Watch Dogs 2:
99. persentiili
- SMT on: 86,2 FPS
- SMT off: 87,7 FPS
Battlefield 1:ssä SMT pois päältä kytkemällä 99. persentiili oli jopa 12 FPS:ää parempi, kuin SMT päällä. Watch Dogs 2:ssa ero jäi 1,5 FPS:ään.
Yhteenveto
Nyrkkisäännön mukaan uuden prosessoriarkkitehtuurin kehittämiseen kuluu noin neljä vuotta. AMD palkkasi Jim Kellerin elokuussa 2012 ja Ryzen 7 -sarjan prosessorit julkaistiin myyntiin 4,5 vuotta myöhemmin 2. maaliskuuta 2017. Alun perin tavoitteena oli julkaista Zen vuoden 2016 aikana.
Kun huomioidaan, että AMD ei itse valmista piisiruja ja Ryzen 7 -prosessoreiden julkaisun myötä sen täytyi työskennellä muun muassa emolevyvalmistajien kanssa kokonaan uuden ekosysteemin luomiseksi, aikataulua voidaan pitää kohtalaisen onnistuneena.
AMD:n tavoitteena oli saavuttaa Zen-arkkitehtuurilla 40 % parannus IPC-suorituskykyyn ja samalla yhdistää aikaisemmin käytetyt kaksi erillistä eli vähävirtainen ja suorituskykyinen arkkitehtuuri yhdeksi skaalautuvaksi arkkitehtuuriksi. Lopputuloksena yritys ilmoittaa saavuttaneensa yli 52 % parannuksen IPC-suorituskyvyssä ja suorituskyky/tehonkulutus-suhteen parantuneen 3,7-kertaisesti edelliseen sukupolveen verrattuna.
Koska Zen on täysin uusi tyhjältä pöydältä suunniteltu arkkitehtuuri, eivät sovellus- ja pelikehittäjät ole vielä juurikaan ehtineet optimoida koodiaan tai kääntäjiä, jotta arkkitehtuurista saataisiin puristettua kaikki tehot irti. Totuuden nimissä AMD ei ole viime vuosina ollut kovinkaan merkittävässä roolissa suorituskykyisten x86-prosessoreiden pelikentällä, joten käytännössä kaikki koodit on optimoitu Intelin prosessoreille ja Hyper-Threading-ominaisuudelle.
Esimerkiksi io-techin testeissä mukana olleiden Ashes of the Singularity- ja Total War: Warhammer -pelien kehittäjät Oxide Games ja Creative Assembly ovat todenneet optimoivansa pelimoottorinsa hyödyntämään Ryzen 7 -sarjan prosessoreiden 8 ydintä ja 16 säiettä tulevissa päivityksissä. Myös AMD:n toimitusjohtaja Lisa Su painotti julkaisupäivänä Redditissä järjestetyssä AMA-kyselyssä, että pelisuorituskyvyn odotetaan paranevan ajan myötä, kunhan kehittäjät saavat vietettyä enemmän aikaa Zenin kanssa.
Muutamat lähikuukaudet kertovat, miten Zen-arkkitehtuuri otetaan alalla vastaan ja seuraavan 1-2 vuoden kuluessa voidaan tehdä lopullinen johtopäätös ensimmäisen Zen-arkkitehtuurin onnistumisesta, kun sen vaikutus AMD:n liiketoimintaan konkretisoituu.
Zen-arkkitehtuuri on suunniteltu kestämään ainakin seuraavat 4-5 vuotta ja sitä tullaan päivittämään matkan varrella Zen 2- ja Zen 3 -arkkitehtuureilla. Toistaiseksi ei ole tarkemmin tiedossa, mitä päivitykset tuovat mukanaan ja millä aikataululla, mutta ainakin jossain vaiheessa valmistusprosessi päivittyy nykyisestä 14 nanometristä 7 nanometrin viivanleveyteen.
Poikkeuksellista tahtia pukkaa näitä artikkeleita, eikä näköjään laatukaan ole vauhdista kärsinyt.
Pitänee vielä kituutella 2500K:lla kesään asti, niin näkee korjaantuvatko nuo Ryzenin peliongelmat ja mikä on taas Intelin Z270 alustan tulevaisuus (tulevatko seuraaavat prossut taas uudella socketilla).
@Sampsa ei taida olla 3dfx Voodoo ja AMD Duron SER-miestä olla ihan hetkeen tulossa?
En sanoisi tuota pelisuorituskykyä ihan ongelmaksi mutta varmaankin optimoinilla ja ajureilla saadaan sitä hilattua lähemmäksi Intelin rautaa. Se että ns. hyötysoftalla pyöritään tasalla ja kiikutellan joissan jopa ohi ison sinensen kertoo sen että yhdekin ytimen suorituskyky on erinomaisella tasolla jo.
En puhuisi erinomaisesta jos miettii 5-6v vanhasta prossusta, että onko edes järkevä harkita vaihtoa. Sama juttu omalla 2600Klla@4.5ghz. Ehkä erinomaista amdn edellisiin verrattuna, mutta ei missään tapauksessa muuten.
Täsmennetään että inteliäkin vastaan tämä on ok/hyvä kyllä. Kilpailu on erittäin tervetullutta ja tämä tarjoaa jo vaihtoehdon koska eihän intelikään ole tuonut mitään hyödyllistä 5-6 vuoteen.
Harmillisesti juurikin pelisuorituskyky jää välillä aika pahastikin Intelin jalkoihin. Toivottavasti tosiaan pelien päivitykset parantaa tilannetta. Joka tapauksessa ihan mahtavaa että AMD on saanut jotain kilpailukykyistä rautaa ulos pitkästä aikaa.
Kiitokset mahtavista artikkeleista. Nukkukaahan äijät välillä :p
Kun tässä on vaivauduttu selittämään tuo Fetch-Decode niin hyvin, niin olisiko mahdollista lisätä kuva Bulldozer-moduulin jaetusta Fetch-Decodesta, joka osittain voisi selittää IPC:n parannusta Zeniin?
Hyvä artikkeli taas. Näitä on mahtava luke ja varmaankin nyt kaikille tuli selväksi se että aika idioottia väittää Ryzeniä Bulldozer flopiksi. Eli yhden säikeen suorituskyky tulee paranemaan softa ym. päivitysten myötä ja samalla myös tuo peleissä näkyvä droppi pienenee vs. Intel. Pakko sanoa että pelaamiseen riittää edelleen tämä i7 4790K mutta tuo 1800X emoineen ja muisteineen on tullut tilattua koska musantekemisessä tehoa ei ole koskaan liikaa ja Ryzen sopii siihen hommaan loistavasti hintansa perusteella vs. Intelin 6900K joka olisi tullut aika paljon kalliimmaski.
Tätä meinaat?
No olipas taas hyvä ja kattava artikkeli =)
Juuri tuota. Siinähän näkyy selvästi, että se on pullonkaulana. Noille kahdelle ytimelle on yksi jaettu Fetch-Decode.
Valitettavasti Zenistä ei ollut tälläistä vastaavaa niin en laittanut vertailua, mutta koitan kaivella ja päivitän mukaan.
Hyvä artikkeli. Tekisi kyllä nyt melkein kannatusmielessä laittaa Ryzen tilaus sisään.
Asiaa! Kiitos!
Kunhan tästä ylihypen aiheuttamasta alkupettymyksestä ryzenin pelisuorituskyvyn osalta on toivottu niin voidaan todeta, että itseasiassa ryzenin pelisuorituskyky on jo tässä vaiheessa hyvä. Vaikka intel on peleissä nopeampi, ei ero kuitenkaan ole niin suuri että sen takia kannattaisi automaattisesti ryzen jättää huomiotta pelikonetta kasatessa.
Julistankin ryzen 7 1700:n tässä vaiheessa Best buy prosessoriksi hinta/teho -suhteen osalta.
Näyttäisivät vielä järjestään kellottuvan sinne 3.8-4.0 Ghz tuntumaan niinkuin X-veljensäkkin.
Ryzenin on jo näyttänyt potentiaalinsa hyötyohjelmissa ja pelimoottoreiden sekä pelien optimoinnin parantuessa ryzen tullee myös kuromaan eron kiinni peleissä ja menemään osassa jopa ohi!
Jännä miten tää Ryzeni nyt julistetaan voittajaksi tässä pelikategoriassa. Suomihinnoilla ainoastaan r7 1700 kilpailee hinnassa 4c8t Kabyn kanssa. Pelitesteissä 1800x ei suurimmaksi osaksi pärjää Kabyn kanssa ja nuo 1700 mallit on sitä heikompia. Jos tähän vielä ynnätään se, että nämä testit on tehty kellottamalla Ryzeniä siinä missä Kabyllä tämä kellotusvara on vielä käyttämättä(olkoonki huonot tahnat välissä). Pelkkä usko siitä, että kaikki paranee tulevaisuudessa on vähän kehno saatekirje ostohousuja jalkaan vetävälle. Kaikissa AAA-peleissä ei etes osata kunnolla hyödyntää 4 loogista corea, nii vaikea nähdä miten tää Ryzenin tilanne aivan älyttömästi muuttuis. Niitä coreja ja threadeja on ollut tarjolla jo sieltä ännännen vuoden takaa, eikä pelintekijöitä vieläkään aivan älyttömästi kiinnosta niitä hyödyntää.
Täältä lähtis peliprossua hakevalle edelleen suositus Intelin i7 4c8t prossulle tai jopa i5. Toisaalta jos on yhtää malttia nii sit jäisin kyl ostajana odottelemaa hitusen noita halvempia ryzeneita ja kattomaa mihi ne asettuu bang for buck skaalassa. Siihen mennessä on lienee nähtävissä seki, että onko tähän kilpaan luvassa jotain päivitystä vai odotellaanko tässä oikeasti sit jotain ens vuoden julkasuja, jotka kykenee tätä jotenki paremmin hyödyntämään.
Mielenkiinnolla kyllä seuraan Ryzenin matkaa ja toivon, että homma klaaraa, mutta en nyt lähtis prossuista mitään tietämättömälle suosittelemaan prosessoria kilpailutilanteen tasaamisen vuoksi, vaikka se varmaan ihan jalo peruste joillekkin on.
Hiukan itseänikin jäi kalvamaan tuo vanhempi AMD.
Vastaan itselleni käyttäen tämän artikkelin tuloksia.
Vertaan Piledriver 4GHz tuloksia Ryzen 4GHz tuloksiin kertomalla ensin mainitun pisteet 1.53 (eli +53%).
Käytin vain single thread testejä/tuloksia, jottei SMT häiritse vertailua:
Cinebench R15 – Single thread:
Piledriver: 96 x 1.53 = 147
Ryzen tulos: 157
Geekbench 4 single thread:
Piledriver: 2709 x 1.53 = 4145
Ryzen tulos: 4363
7-Zip single thread:
Piledriver: 18844 x 1.53 = 28831
Ryzen tulos: 30452
GTA V:
Piledriver: 86,6 x 1.53 = 132,5
Ryzen tulos (SMT off): 137
=> kaikissa verratuissa tuloksissa IPC on parantunut yli 53% verrattuna Piledriveriin!
Ei kyllä ole "best buy". Se on liian kallis. Ei niitä sen kilpailijoitakaan kukaan ostanut, paitsi muutamat hullut. Noista nyt julkaistuista se on kyllä se kannattavin ostos mielestäni.
Ryzen 5 on tavallisen kuluttajan "sweet spot"issa ja $129 Ryzen 3 on voittaa ihan kaikki i3:t ja Pentiumit samassa hintaluokassa. Vasta silloin AMD menee tavallisen pelaajan koneisiin, eikä jää high-end hihhuleiden herkuksi.
AMD:llä saa sen tonnin pelikoneen tulevaisuudessa, eikä tarvitse tyytyä kerroinlukittuun prosessoriin ja unohtaa kellotusta kokonaan. Tämä julkaisu tuskin Inteliä pelottaa, mutta kohta tulee paineita julkaista parempia tuotteita tai laskea hintoja.
Ottaen huomioon 8-ytimen tuoman "future proofin" katson ryzen 7:n olevan yleisesti kannattavin hankinta prosessoriksi.
Mita hintaan tulee niin olen samaa mieltä, että hankintahinta on hieman turhan tyyris.
Voitaneen kuitenkin ajatella, että 8-core ryzenillä pärjää seuraavat 5-vuotta ongelmitta, joten hankintakustannus ajanjaksoon suhteutettuna on edullinen.
Juu, liian kalliita nuo kahdeksanytimiset Ryzenit ollakseen kultaa kuluttajille. Ylimääräisistä ytimistä ei tällä hetkellä ole edes mitään iloa kotikäyttäjälle, kun pelitkin pyörivät hitaasti. Arvelen Ryzen 1400X:n (neljä ydintä) olevan mahdollisesti sweet spotissa. Hintaa noin 200 (250) euroa ja ht-tuki tuo hieman lisää potkua neljän varsinaisen ytimen lisäksi.
Tuolla tuskin on mitään väliä, koska ei nuo Ryzenit taida kellottua muutenkaan mihinkään.
Tuo toki pitää paikkansa, että Ryzenit tulevat valtaamaan low endin aika tehokkaasti, koska Intel tarjoaa sinne vain dual coreja ja hitainkin Ryzen tulee olemaan quadi.
Hyvä artikkeli, mikä onkin enemmän sääntö kuin poikkeus. Tästäkin voi siis nähdä, että Ryzen riittää pelaamiseen ja on erinomainen muissa osa-alueissa. Vaikka on totta, että halvemalla saat paremman prossun puhtaasti pelaamiseen. Joku foorumeilla jo sanoikin, että on mielenkiintoista nähdä ottaako miten eroa kiinni Kaby Lakeen, kun lyödään taustalle pyörimään vielä Chrome, ts3, shadowplay ynm. jotka usein pelatessa on päällä.
Low-endiin sieltä on tulossa myös ne APU:t. Mielenkiintoista nähdä paljonko grafiikkaytimiä AMD saa tungettua sinne samalle lastulle yhden CCX:n kanssa kohtuullisin valmistuskustannuksin.
@Sampsa olisiko mahdollista ajaa ArmA 3 testit uudestaan Windows 7:lla? @The Stilt Anandtech foorumitestien mukaan Ryzen on ~20% nopeampi draw calleissa seiskalla kuin Windows 10:llä ja muistaakseni ArmA 3 oli aika draw call riippuvainen peli.
Linkit noihin Stiltin testeihin:
Ryzen: Strictly technical
Ryzen: Strictly technical
Onhan tuo aivan valtava työmäärä asennella seiska ja kokeilla vaikutusta, mutta luulisi että saisi jonkun verran page hittejä tuollaisesta tutkivasta journalismista, varsinkin jos tulee jotain odottamattomia tuloksia.
Oli kyllä taas hyvä artikkeli, kiitos! Tämmösestä mielellään tukinauhat maksaa, ja/tai tulevaisuudessa vaikka tilauksenkin 😉
IO-techin artikkelit on heittämällä pohjolan parhaat (seuraan kotimaisten lisäksi mm. sweclockersia), ja kisailee asiapitoisuudessaan ja asiantuntevuudessaan ihan siellä Gamers Nexuksen, PCperin ja Anandin kanssa. Tulevaisuudessa kun saatte vähän lisää taloudellisia lihaksia ja investoitte mittalaitteisiin ym. sekä toimitus vähän laajenee, niin näen että IO-tech voi varmasti haastaa vaikka miten isot ulkomaiset alan 'mediat'.
Koska edelleenkin sillä pelikoneella usein tehdään muutakin kuin vain pelataan. Ryzen on pääsääntöisesti tarpeeksi nopea myös pelaamiseen.
Tuota "Intel on vielä parempi pelikoneissa mutta Ryzen on hyvä 5 vuoden päästä" keskustelua voisi kyllä jatkaa/siirtää tuonne AMD vs Intel ketjuun. Ei kai tämän(kin) ketjun tarvitse mennä siihen kun aiheena on Ryzenin arkkitehtuuri ja suorituskyky.
Käsittääkseni jo tässä vaiheessa on (tai ainakin pitäisi olla) kaikille selvää että AMD tarjoaa Ryzenillä ylivoimaista hinta-laatusuhdetta työ- ja hyötyohjelmiin. Pelaamiseenkin Ryzen riittää joskin jos alla on kellotettu Skylake/Kaby Lake ja pääasiallinen käyttö on pelaaminen niin Ryzeniin investoiminen ei välttämättä ole hyvä idea. Ryzenin suurin ongelma tällä hetkellä ja mikä näkyy myös suorituskyvyssä on arkkitehtuurin nuori ikä mikä näkyy kehitystä kaipaavissa BIOS:eissa, Windowsin schedulerissa ja pelien optimoinnissa. Jonkin verran tilanne varmasti paranee kun aikaa kuluu mutta tässä vaiheessa kukaan ei voi vielä sanoa miten paljon ja miten nopeasti.
Tuossa koko juttu pähkinänkuoressa. Lopun väittelyn voisi käydä ketjussa joka on sitä varten perustettu.
Jos puhutaan pelikategoriasta nii sillon puhutaan pelikategoriasta. Jos joku ostaa pelaamiseen koneen, nii ei sitä suunnitella niin, että pelaaminen kärsii, että voi sen random videon joskus tekasta 10 sekuntia nopeampaa. Edelleen, Ryzen on todennäköisesti parempi ostos kaikissa muissa kategorioissa kuin pelaamisessa tällä hetkellä.
Kukaan (normaali ihminen) ei osta kotiinsa kahta tietokonetta siksi, että toisella pyörii pelit 5% nopeammin ja toisella tulee video 10s nopeammin. Ei tämä nyt voi olla näin vaikeeta hyvänen aika?
Kirjoitin jo pari vastausta, mutta olet oikeassa – ne kuuluvat tuonne toiseen ketjuun. Jätin ne laittamatta. Sen verran kuitenkin niistä, että pelien säikestymisestä nykyisen Ryzen 7:n voittokulku on kiinni. Sitä joko tapahtuu tai ei tapahdu. Hankinnan mielekkyys on puhtaasti tulevaisuuden ennustamisesta kiinni.
Tuosta tuomastasi Windows Schedulerin mahdollisesta päivittämisestä: se vei viimeeksi 1.5-2 vuotta ja mitä se parannus oli? 10%? Siinä vaiheessa oli prosessoriarkkitehtuurikin mennyt hieman eteenpäin ja vanhojen Bulldozerien käyttäjät olivat vähemmistössä..
Vielä on myös mahdolliset bugit löytämättä. Phenom I:n tappoi TLB-bugi, joka vie kunnon siivun suorituskyvystä ja pakkosyötettiin kaikille käyttäjille mikrokoodina. Kyllä semmoinen 15% suorituskykyrangaistus tuhoaisi Ryzeninkin aika tehokkaasti.
Rehellisesti sanottuna ainakin ensialkuun ei ole mahdollista, odotellaan kun pöly vähän laskeutuu ja katsotaan mihin suuntaan tässä hommat kehittyy :kahvi:
Ei niin, siksi sama ostaa se Inteli jos ostaa pelikonetta. Miksi tätä hemmetin "hyötysofta" etua nyt pusketaan jos puhutaan pelikoneesta. Sen pääasiallinen käyttötarkoitus on pelaaminen ja siihen Intel on tällä hetkellä parempi.
Pelikone on kone jolla pelataan. Se ei ole kone jolla ei tehdä ikinä mitään muuta. Nyt puhutaan PC-koneista eikä mistään helkutin pelikonsoleista. Missään kukaan ei sanonut, että sillä koneella ei ikinä tehdä mitään muuta kuin pelata pelejä. Se oli vain omaa vänkäystäsi.
Koska
😉
Onko tämä artikkeli nyt sitä AMD:n sisältömarkkinointia? 😀
Hienoa, että saadaan suomenkielinen artikkeli näistä (normikuluttajan kannalta) nippelitiedoistakin.
Todettakoon vielä itse, että harkitsen kyllä Ryzen hankkimista tällä hetkellä vakavasti. Yllä laittamani viittaus punaisten lasien läpi katsomiseen oli lähinnä viittaus yleiseen hurmokseen asian ympärillä.
Omassa käytössäni on varmaan 50% pelaamista ja 50% raskaiden kehittyssoftien ja niiden ympäristöjen pyörittämistä, joten siinä mielessä näin että Ryzen voisi tarkoituksiini sopia oikein hyvin. Tästä syystä itse harkitsen hankintaa, enkä siis puhtaasti pelaamisen näkökulmasta.
Ja harva liene pelaa FHD taajuudella joka investoi 500€ CPU:n.. jolloin liene suorituskykyerot kaventuvat huomattavasti. Tekisi mieli kyllä tilata 8C lastu kun ns. hyötykäyttöä olisi ja omat pelailut rajoittuu melkolailla peleihin joissa varmasti tehot piisaa. Pitänee kuitenkin säästää rahaa muihinkin menoihin ja odotella 6C lastuja / intelin hinnan tiputuksia.
Kunhan nyt saisivat pian nuo uefi/mikrokoodi/schedueri hommat kuntoon, kun näyttää hitusen SMT ja/tai threadin siirtely CXX:n välillä sakkaavan tuota menoa. Kaikin puolin passeli julkaisu siinä mielessä että markkinoille saadaan vihdoin eloa ja järkevän hintaisia 8C lastuja hyötykäyttöön. Harmi tietysti tuo 4Ghz seinä.
Hyvää tahtia pukkaa IO:lta artikkelia. :kippis:
OT: Liekköhän se 'muropaketin toimitus' on luovuttanut kun sieltä ei ole tullut mitään Ryzenistä.. pitäsköhän sille Sihvoselle kuittailla jotain, kun se tuntui hitusen marraskuussa ottavan nokkiinsta kun spostissa vittuilin tehdyistä ratkaisuista. xD
Komppaan pointtiasi tuosta vänkäämisestä. Kyllä tää pata on mulla ammatin vuoksi, mutta on ihan kiva että sillä sietää myös pelata. Kahta pöytä/torni/loota pataa en sen vuoksi halua nurkkiin pyörimään. Taloudessa on näitä laitteita loppujen lopuksi riesaksi asti jo nyt. 🙂
Steamrollerissa ja Excavatorissa decode oli jo erikseen, ja vain fetch oli jaettu.
Lisäksi AMDn 40% / 52% tarkoittaa yhden ytimen, yhden säikeen suorituskykyä, jolloin se yksi säie saa koko modulin fetch- ja decode-kapasiteetin käyttöönsä, jolloin sen fetchin jakaminen ei liity tähän millään tavalla.
Kun vertailee bulldozer-arkkitehtuuria Zen-arkkitehtuuriin(tai intelin core i7-prpssuihin), järkevämpää kuin "ydin ytimeltä" -vertailu on verrata bulldozer-modulia yhteen zen-ytimeen, ja ajatella asia sillaipäin, että bulldozerin rakenteessa oli pullonkaula siinä, että yksi säie ei voi hyödyntää kaikkia kokonaislukuyksiköitä, vaan vain puolia niistä, ja tämä rajoittaa siinä selvästi yhden säikeeen suorituskykyä;
Sekä Bulldozerissa että Zenissä että i7ssa kaksi säiettä jakaa FPUn, Fetchin, Decoden ja L2-kakun, ei eroa tässä.
Lisäksi toki bulldozerissa oli myös pahoja pullinkauloja välimuistirakenteessa, mutta excavatorissa sentään näitä vähän helpotettiin.
Koska testit tehdään laserin tarkkuudella?
Juuri tätä hain. Tiivistettynä: "analyysiä, miksi Bulldozer oli niin huono".
AMD ei ole myöntänyt selväsanaisesti ikinä, että Bulldozer oli arkkitehtuurina epäonnistunut, niin tuo IPC-parannus on nyt kätevin tapa selittää, että Zen on paljon parempi.
Mielestäni artikkelissa olisi kiva nähdä selityksiä näistä suunnitteluvirheistä ja kuinka niistä on opittu – ja miksi Zen ei ole uusi Bulldozer.
No enpäs tiedä, samalla tavoin puhuttiin 6 ydin Phenomeista ja 8 ydin Bulldozereista, vaan eipä tuo säikeistys merkittävästi paremmalla tasolla ole näin 5+ vuotta Bulldozerin julkaisun jälkeenkään. Modernit pelimoottorit osaavat allokoida tehtäviä periaatteessa rajattomalla määrälle säikeitä, mutta edelleen sieltä löytyy se raskas säie mikä itseasiassa määrittää loppupeleissä kuinka hyvin peli pyörii.
Toisaalta eipä taida enää dual core riittää… Kyllä muutosta on tapahtunut. Se on vain ollut hidasta. Sitten kun se raskas säie joutuu jakamaan elintilaa kevyempien säikeiden kanssa kun ytimet eivät enää riitä on ydinmäärälläkin merkitystä.
Riipuu taas pelistä. Testasin 4.2GHz Pentium AE:n Civ 6:ssa. Muistit DDR3 2000. Keskimääräinen simuloidun vuoron aika 23,49 sek. Aika paljon pitäsi maksaa 10% parannuksesta.
Vahvisti omaa käsitystä että 8c hasswell-e jaksaa vielä pitkään…..
Oma 3770K @ 4,4 GHz saa n. 2000 enemmän Octanessa Chromella (tosin versio 56 – voi myös olla että optimoivat Ryzenille jossain vaiheessa). Vaikuttaisi siltä, että aika tasoissa Ivyn kanssa olisi IPC, ehkä hieman parempi. Ongelmana vaan on tuo 4 GHz seinä.
Vaikeaa on, mutta koetan vielä malttaa. Omat 3570k ja 4690k kivet kuitenkin kellotettuina ihan hyvin pärjää omissa askareissa, joten todellista tarvetta ei ole päivittää. Keinotekoisia syitä kyllä kovasti koetan hakea. 🙂
Kiitos Sampsalle erittäin hyvistä artikkeleista. Nämä ja The Stiltin AnandTechin Ryzen: Strictly technical. On avannut erittäin kattavasti missä mennään Ryzenin kanssa. Ite tilasin ennakkoon 1700x ja ei kaduta pätkääkään vaikka emoa ei sille vieläkään ole ( tulee joskus ens viikolla). Menee emo kumminkin vaihtoon joskus kesällä kun toivottavasti valmistajat ovat saaneet valikoiman paremmaksi. Tarvettahan itellä ei ollu 3770k@4,6 pääkäyttö netti surffailu, laskujen maksu satunnainen pelaaminen 1080p resolla. Pääseepähän säätämään pitkästä aikaa AMD vehkeillä ja päivitys kuume ollu jo jonkin aikaa
Sitten seuraavaan aaltoon läpällä prossu tunnistautumaan Intelinä ja katse, miten vaikuttaa pelisuorituskykyyn. :vihellys:
Kyllä tämä nyt kieltämättä alkaa näyttämään siltä, että Ryzen tulee kesällä. Nykyinen 2500K toimii hyvin, ei siinä mitään – mutta onhan tämä jo sen 7v vanha rossu. Itselläni ollut vuodesta 2011 lopusta, joten tutuksi on kaveri tullut. Nyt ajelen @ 4.2GHz ilmalla noprob. Säikeitä kaipaisin lisää, minä kun hukka-aikanani haluan lämmittää asuntoa, siispä ajan Seti@homea, Rosetta@homea, Enigma@homea ja sitä rataa – näitä vaan voisi ajaa montakin kappaletta useampia kerrallaan, jos säikeitä piisaisi.
Onko tuleva R5 vai R7, en tiedä. Mutta jos ei rahallisesti katastrofia jostakin syystä aiheudu, niin AMD on taas tervetullut tässä taloudessa. Edellisen kerran olikin Athlon XP2400+, minkä jälkeen ollaan Inteliä huudatettu – Pentium D 320:stä Core2Duo e6400:aan josta juoksuloikkaa i5 2500k:hon.
Sopii varmaan parhaiten tämän alle:
"
By going to 3200 MHz over 2133 MHz we were seeing near 50% performance improvement in simple memory bandwidth tests and a 16% performance jump in our 1080P gaming test.
"
DDR4 Memory Scaling on AMD AM4 Platform – The Best Memory Kit For AMD Ryzen CPUs – Legit Reviews
Samaa testattu jo io-techissä:
Ylikellotustesti ilmalla: Ryzen 7 1800X & 1700X – io-tech.fi
Osaatko valistaa tietämätöntä, että miksi L3-cachen nopeus paranee nopeampien muistien myötä? Ja voisiko olettaa nopeuslisäyksen peleissä johtuvan juuri cachen nopeutumisesta?
Saisiko io-tech testattua ryzeniä myös CFD/FEM ohjelmissa?
Vastaan vielä lisää vanhaan viestiini…
Tuolla mainitaan että Zen vs. Excavator ero olisi ollutkin +64% ja tuo +52% olisi ollut verrattuna Piledriveriin. Eli Sampsan tulokset hyvin lähellä "parasta". :hail…jne: :tup: