Testissä karsitulla Navi 10 -grafiikkapiirillä ja 6 gigatavun näyttömuistilla varustettu Sapphiren Radeon RX 5600 XT Pulse OC.

AMD esitteli tammikuun alussa CES 2020 -messuilla odotetusti Radeon RX 5600 XT -näytönohjaimen, joka pohjautuu samaan RDNA-arkkitehtuuriin ja Navi 10 -grafiikkapiiriin kuin viime kesänä lanseeratut Radeon RX 5700 -sarjan näytönohjaimet. Yhdysvalloissa 279 dollarin verottomalla suositushinnalla se asemoitiin kilpailemaan NVIDIAn GeForce GTX 1660 Ti:n kanssa.

Radeon RX 5600 XT on suunnattu ensisijaisesti Full HD -pelaamiseen ja sen yläpuolella ovat 1440p-pelaamiseen suunnatut Radeon RX 5700- ja 5700 XT -mallit. AMD painotti medialle erikseen, että 5600 XT ei tule korvaamaan markkinoilla 5700-mallia.

Suomessa hintataso on julkaisun yhteydessä alkaen 299 eurosta ylöspäin. Radeon RX 5700 on hinnoiteltu Suomessa tällä hetkellä 350 euroon eli se on noin 50 euroa kalliimpi ja 5700 XT:n hintataso on 400 eurosta ylöspäin eli se on noin 100 euroa kalliimpi.

NVIDIAn leiriin verrattuna GeForce GTX 1660 Ti:n hinta on Suomessa 5600 XT:n kanssa samalla tasolla eli alkaen 290 eurosta ylöspäin ja GeForce RTX 2060 on puolestaan noin 30 euroa kalliimpi hintojen alkaessa 330 eurosta ylöspäin.

Täydessä TSMC:n 7 nanometrin viivanleveydellä valmistettavassa Navi 10 -grafiikkapiirissä on 20 Dual Compute Unit -yksikköä eli vanhalla CU-määritelmällä 40 yksikköä, mikä tarkoittaa yhteensä 2560 stream-prosessoria ja 160 teksturointiyksikköä. Grafiikkapiiri rakentuu 10,3 miljardista transistorista ja sen pinta-ala on 251 neliömillimetriä.

Radeon RX 5600 XT:ssä on käytössä karsittu versio grafikkapiiristä ja siinä on 36 CU-yksikköä, mikä tarkoittaa yhteensä 2304 stream-prosessoria ja 144 teksturointiyksikköä. ROP-yksiköitä on 64 kappaletta, Game-kellotaajuus on 1375 ja Boost-kellotaajuus 1560 MHz.

256-bittinen muistiväylä on kuristettu 192-bittiseksi, sen jatkeena on kuusi gigatavua 12 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR6-muistia ja muistiväylän kaistanleveys on 224 gigatavua sekunnissa. Näytönohjain tukee PCI Express 4.0 -väylää ja sen Total Board Power -tehonkulutus on 150 wattia.

AMD lähetti viime viikolla testiimme Sapphiren 5600 XT Pulse -mallin, mutta yllättäen pari päivää myöhemmin näytönohjaimelle ilmoitettiin tulevan vBIOS-päivitys, joka nostaa kellotaajuuksia ja TBP-arvoa ja sen vaikutus suorituskykyyn olisi merkittävä. Aluksi selkeää syytä päivitykselle ei kerrottu, mutta kyse on ilmeisesti viime hetken muutoksesta, jolla reagoidaan NVIDIAn GeForce RTX 2060:n hinnanleikkaukseen ja asemoidaan 5600 XT kilpailemaan ennemminkin sen kuin GeForce GTX 1660 Ti:n kanssa.

Huom! Kaikki 5600 XT -mallit eivät saa BIOS-päivitystä ja korkeampia kellotaajuuksia. Tarve BIOS-päivitykselle koskee vain ensimmäisiä kauppoihin toimitettuja eriä ja tiettyjä malleja, ei välttämättä kaikkia.

BIOS-päivityksellä Sapphiren Pulse-mallin Boost-kellotaajuus nousi 1620 MHz:stä 1750 MHz:iin (+8 %), GDDR6-muistien nopeus päivittyi 12:sta 14:ään Gbps-nopeudelle (+17 %) ja TBP-arvo nousi 150 watista 160 wattiin (+7 %).

Päivitetty vBIOS nosti kokoonpanon tehonkulutusta alkuperäiseen biosiin verrattuna 32 watilla, grafiikkapiirin lämpötilaa 9 asteella, mutta tuulettimien kierrosnopeuteen sillä ei ollut vaikutusta eli melutaso säilyi samana.

Sapphiren lisäksi myös muut valmistajat päivittivät viikonlopun aikana pikavauhdilla omia 5600 XT -mallejaan korkeammille kellotaajuuksille riippuen jäähdytysratkaisusta, virransyötöstä ja käytetyistä GDDR6-muistipiireistä. Esimerkiksi testissämme ollut Sapphiren Pulse on varustettu jo lähtökohtaisesti 14 Gbps:n nopeudelle speksatuilla muistipiireillä, mutta joissain malleissa saattaa olla käytetty alkuperäisen mukaisia 12 Gbps:n nopeuden piirejä. Näissä tapauksissa vBIOS-päivitys todennäköisesti nostaa ainoastaan grafiikkapiirin kellotaajuutta tai päivitystä ei tule saatavilla laisinkaan.

Huom! Viime hetken muutoksista johtuen ensimmäisissä kaupasta ostettavissa Radeon RX 5600 XT -näytönohjaimissa saattaa olla käytössä vanha vBIOS, joka tarkoittaa alhaisempia kellotaajuuksia ja suorituskykyä. AMD:n mukaan näytönohjainvalmistajat koordinoivat kuluttajien suuntaan tuen ja ohjeistuksen, miten näytönohjain saadaan päivitettyä uudella biosilla. Käytännössä tämä tarkoittaa valmistajan kotisivuilta ladattavaa ja ajettavaa tiedostoa.

Tutustumme tässä artikkelissa Sapphiren näytönohjaimen ominaisuuksiin ja suorituskykytestit on ajettu 1920×1080- ja 2560×1440-resoluutioilla. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.

 

Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse

Sapphiren 5600 XT Pulse OC -mallin mustaan muovikehykseen on upotettu kaksi 95 mm:n tuuletinta, näytönohjain on kahden korttipaikan korkuinen ja 25,5 cm pitkä. Suurin osa ilmasta päätyy takaisin kiertoon koteloon näytönohjaimen auki olevista kyljistä.

Sapphiren Pulse OC maksaa Suomessa alkaen 315 euroa. Se on noin 15 euroa kalliimpi kuin julkaisun yhteydessä edullisin 299 euron Powercolorin 5600 XT -malli, joka ei kuitenkaan saanut korkeampia kellotaajuuksia BIOS-päivityksen myötä.

 

Näytönohjain on varustettu kolmella DisplayPort- ja yhdellä HDMI-näyttöliittimellä. Jäähdytysratkaisussa grafiikkapiiri on suorassa kontaktissa kuparilevyyn ja GDDR6-muistipiirit sekä virransyöttö lämpötyynyjen välityksellä alumiinirivastoon kiinnitettyihin alumiinilevyihin.

Piirilevy on varustettu yhdellä 8-pinnisellä lisävirtaliittimellä. Virransyöttö on yhteensä 7-vaiheinen, josta 5 vaihetta on pyhitetty grafiikkapiirille ja 2 vaihetta GDDR6-muisteille ja muistiohjaimelle.

Käytössä on Micronin 14 Gbps:n nopeudelle speksatut GDDR6-muistipiirit (D9WCW).

Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa noin 1725 MHz. Grafiikkapiirin lämpötila nousi 10 minuutissa 68 asteeseen ja tuulettimen kierrosnopeus tasaantui 24 %:iin eli noin 850 RPM:ään. Tuulettimet eivät pyöri lepotilassa ja käynnistyvät, kun grafiikkapiirin lämpötila nousee yli 52 asteen.

 

Testikokoonpano

Suorituskykytesteissä osuvimmat vertailukohdat Radeon RX 5600 XT:lle ovat 1660 Ti ja RTX 2060. Lisäksi on mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon suorituskykyisempi 50 euroa kalliimpi ja 1440p-pelaamiseen suunnattu 5700-malli on.

Taulukoissa on mukana kaikki AMD:n ja NVIDIAn nykyiset mallit 150-350 euron hintahaarukkassa.

Suorituskykymittaukset ajettiin 1920×1080- ja 2560×1440-resoluutiolla. 5600 XT:llä oli käytössä Radeon Software Adrenalin 2020 Edition -ajureiden 20.1.1-Jan13-RC5-versio, muilla Radeon-näytönohjaimilla 19.12.2-versio  ja GeForce-näytönohjaimilla oli käytössä 441.12 -ajurit.

 

Hintataso Suomessa 21.1.2019

 

Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kaksi 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi vesijäähdytetty Intelin 6-ytiminen Core i7-8700K -prosessori asennettuna ASRockin Z370 Taichi -emolevylle ja 16 gigatavua DDR4-3200-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Kingstonin 480 gigatavun M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.

  • Intel Core i7-8700K (6/12 ydintä/säiettä, Turbo 4,7 GHz)
  • ASRock Z370 Taichi (Intel Z370)
  • 16 Gt AORUS RGB Memory 3200 MHz (16-18-18-36)
  • Kingston 480 Gt HyperX Predator PCIe M.2 SSD
  • Kingston 960 Gt HyperX Savage SSD
  • Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
  • Cooler Master MasterLiquid Maker 240 -vesijäähdytys prosessorille
  • Corsair HX1000 (1000W)
  • Microsoft Windows 10 Pro 64-bit

 

Radeon-näytönohjaimet:

  • XFX Radeon RX 590 Fatboy
  • Sapphire Radeon RX 5500 XT Pulse (4 Gt)
  • Asus ROG Strix Radeon RX 5500 XT (8 Gt)
  • Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse OC
  • AMD Radeon RX 5700

 

GeForce-näytönohjaimet:

  • Gigabyte GeForce GTX 1650 Gaming OC 4G
  • Gigabyte GeForce GTX 1650 Super WindForce OC 4G
  • MSI GeForce GTX 1660 Ventus XS
  • Asus Dual GeForce GTX 1660 Super OC EVO
  • Asus ROG Strix GeForce GTX 1660 Ti OC
  • NVIDIA GeForce GTX 2060

 

Näytönohjainten testimetodit

io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.

 

Suorituskykytestit 1920×1080-resoluutiolla

Battlefield V:ssä 1080p-resoluutiolla 5600 XT oli noin 8 % suorituskykyisempi kuin RTX 2060 ja noin 17 % suorituskykyisempi kuin GTX 1660 Ti.

RX 5700 oli noin 9 % suorituskykyisempi kuin RX 5600 XT.

Tomb Raiderissa 1080p-resoluutiolla RTX 2060 oli noin 3 % suorituskykyisempi kuin 5600 XT, joka taas oli noin 10 % suorituskykyisempi kuin GTX 1660 Ti.

RX 5700 oli noin 10 % suorituskykyisempi kuin RX 5600 XT.

Metro Exoduksessa 1080p-resoluutiolla 5600 XT oli noin 6 % suorituskykyisempi kuin RTX 2060 ja noin 24 % suorituskykyisempi kuin GTX 1660 Ti.

RX 5700 oli noin 11 % suorituskykyisempi kuin RX 5600 XT.

Resident Evil 2:ssa 1080p-resoluutiolla 5600 XT oli noin 2 % suorituskykyisempi kuin RTX 2060 ja noin 17 % suorituskykyisempi kuin GTX 1660 Ti.

RX 5700 oli noin 8 % suorituskykyisempi kuin RX 5600 XT.

Myös Forza Horizon 4:ssä 1080p-resoluutiolla 5600 XT oli noin 13 % suorituskykyisempi kuin RTX 2060 ja noin 18 % suorituskykyisempi kuin GTX 1660 Ti.

RX 5700 oli noin 6 % suorituskykyisempi kuin RX 5600 XT.

CS: GO:ssa 1080p-resoluutiolla ja alhaisilla kuvanlaatuasetuksilla 5600 XT oli noin 12 % suorituskykyisempi kuin RTX 2060 ja noin 17 % suorituskykyisempi kuin GTX 1660 Ti.

RX 5700 oli noin 12 % suorituskykyisempi kuin RX 5600 XT.

 

Suorituskyky 2560×1440-resoluutiolla

Battlefield V:ssä 1440p-resoluutiolla 5600 XT oli noin 8 % suorituskykyisempi kuin RTX 2060 ja noin 21 % suorituskykyisempi kuin GTX 1660 Ti.

RX 5700 oli noin 9 % suorituskykyisempi kuin RX 5600 XT.

Tomb Raiderissa 1440p-resoluutiolla RTX 2060 oli noin 4 % suorituskykyisempi kuin 5600 XT, joka taas oli noin 8 % suorituskykyisempi kuin GTX 1660 Ti.

RX 5700 oli noin 11 % suorituskykyisempi kuin RX 5600 XT.

Metro Exoduksessa 1440p-resoluutiolla 5600 XT oli noin 3 % suorituskykyisempi kuin RTX 2060 ja noin 28 % suorituskykyisempi kuin GTX 1660 Ti.

RX 5700 oli noin 10 % suorituskykyisempi kuin RX 5600 XT.

Resident Evil 2:ssa 1440p-resoluutiolla 5600 XT oli noin 3 % suorituskykyisempi kuin RTX 2060 ja noin 18 % suorituskykyisempi kuin GTX 1660 Ti.

RX 5700 oli noin 9 % suorituskykyisempi kuin RX 5600 XT.

Forza Horizon 4:ssä 1440p-resoluutiolla 5600 XT oli noin 3 % suorituskykyisempi kuin RTX 2060 ja noin 15 % suorituskykyisempi kuin GTX 1660 Ti.

RX 5700 oli noin 5 % suorituskykyisempi kuin RX 5600 XT.

 

Tehonkulutusmittaukset

Tehonkulutusta mitattiin seinästä Coltech EMT707CTL -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä.

5600 XT -kokoonpanolla tehonkulutus oli 3D-rasituksessa 35 wattia korkeampi kuin 1660 Ti:llä ja 23 wattia korkeampi kuin RTX 2060:llä. AMD:n RX 5700 -referenssinäytönohjaimeen verrattuna 5600 XT:n tehonkulutus oli 8 wattia alhaisempi.

 

Lämpötilamittaukset

Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelmalla. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä.

Neljänneksen leikattu 5600 XT:n Navi 10 -grafiikkapiiri toimi Sapphiren Pulse OC -näytönohjaimessa 69-asteisena eli 4 astetta viileämpänä kuin NVIDIAn oman RTX 2060 Fouders Edition -mallin TU106-grafiikkapiiri, mutta 8 astetta lämpimämpänä kuin Asuksen ROG Strix -mallisen 1660 Ti:n TU116-grafiikkapiiri.

 

Melumittaukset

A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.

Sapphiren Pulse-jäähdytyksessä 100 mm:n tuulettimet pyörivät 3D-rasituksessa 24 % eli noin 850 RPM:n kierrosnopeudella ja melutaso oli testijoukon yhdenssä Sapphiren 5500 XT Pulse -mallin kanssa alhaisin eli hyvin hiljainen.

 

Ylikellotustestit

Ylikellotustestissä Sapphiren Radeon RX 5600 XT Pulse oli asennettuna suljetun Cooler Master Cosmos C700P -kotelon sisälle. Power Limit- eli tehonkulutuksen yläraja nostettiin maksimiin ja tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.

Radeon RX 5600 XT ylikellottui Navi 10 -grafiikkapiirin osalta 1820 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus oli 3D-rasituksessa oli noin 1780 MHz. GDDR6-muistit saatiin ylikellotettua 14,88 Gbps:n nopeudelle. Valitettavasti AMD:n ajureiden Tuning-välilehti antanut nostaa grafiikkapiirin tai muistien kellotaajuutta enää korkeammaksi, vaikka potentiaalia kyllä löytyisi runsaasti.

Ajureiden keinotekoinen rajoitus johtuu siitä, että ylikellotettuna RX 5600 XT olisi hyvin lähellä tai jopa tasoissa 50 euroa kalliimman RX 5700 -mallin kanssa.

Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna kahdella asteella 71 asteeseen ja kokoonpanon tehonkulutus 257 watista 261 wattiin. Tuulettimien kierrosnopeus pysyi samana eli ylikellottaminen ei vaikuttanut melutasoon.

Ajureiden sallimaan maksimiin ylikellotettuna Sapphiren Radeon RX 5600 XT Pulse OC oli Tomb Raiderissa noin 2 % suorituskykyisempi kuin vakiona. RX 5700 on vakiona noin 7 % suorituskykyisempi kuin 5600 XT tappiin ylikellotettuna.

Jäämme odottelemaan mahdollisia power play -modifikaatioita, joilla Radeon RX 5600 XT:n ajurirajoitukset saataisiin poistettua ja ylikellotettuna näytönohjaimesta saataisiin otettua kaikki potentiaali irti.

 

Loppuyhteenveto

Radeon RX 5600 XT on hintansa ja suorituskykynsä puolesta erinomainen valinta suorituskykyiseen Full HD -pelaamiseen. Se jatkaa AMD:n ja NVIDIAn koko viime syksyn ja talven jatkunutta taistelua 200-350 euron hintaluokassa. NVIDIA reagoi 5600 XT:n julkaisuun laskemalla GeForce RTX 2060:n hintaa parilla kymmenellä eurolla ja AMD puolestaan nosti kiireellä useissa näytönohjainvalmistajien 5600 XT -malleissa alkuperäisiä kellotaajuuksia asemoidakseen sen kilpailemaan 1660 Ti:n sijaan RTX 2060:n kanssa.

Suomessa 315 euroon hinnoiteltu Sapphiren 5600 XT Pulse OC oli Full HD -resoluutiolla suurimmassa osassa pelejä 2-13 % suorituskykyisempi kuin 15 euroa kalliimpi NVIDIAn oma RTX 2060 ja 10-24 % suorituskykyisempi kuin GTX 1660 Ti. Pykälän kalliimpi RX 5700 oli puolestaan 5-10 % suorituskykyisempi kuin 5600 XT.

5600 XT:ssä riittää suorituskykynsä puolesta paukkuja myös 1440p-pelaamiseen, varsinkin jos kuvanlaatuasetuksista hieman tingitään.

Päivitetyllä biosilla Sapphiren 5600 XT Pulse OC:n tehonkulutus nousi 32 watilla lähes RX 5700:n tasolle, mutta jäähdytysratkaisu piti lämmöt kurissa alle 70 asteessa melutason säilyessä erittäin hiljaisena.

AMD on rajoittanut 5600 XT:n ylikellotuspotentiaalia ajureissa rajulla kädellä ja tappiin ylikellotettuna suorituskyky parani vain 2 %.

Tulosten valossa NVIDIAlla on nyt paine laskea 1660 Ti:n hintaa, mutta samalla sen täytyy todennäköisesti muokata 1660 Superin ja 1660:n hintoja säilyttääkseen oman mallistonsa tasapainossa. Kuluttajan kannalta hintakilpailu on luonnollisesti hyvä asia, mutta eri mallien runsas määrä ja limittäin menevä hinnoittelu saattaa tuottaa vaikeuksia hahmottaa todellisia voimasuhteita.

This site uses XenWord.