
AMD esitteli Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimet lokakuun lopulla ja ensimmäisenä tänään myyntiin saapuvat 6800- ja 6800 XT -mallit, jotka kilpailevat NVIDIAn GeForce RTX 3070- ja 3080-malleja vastaan. Myöhemmin joulukuussa myyntiin saapuu vielä täydellä Big Navi 21 -grafiikkapiirillä varustettu Radeon RX 6900 XT, joka tulee kilpailemaan näytönohjainmarkkinoiden kuninkuudesta GeForce RTX 3090:n kanssa.
AMD:n ilmoittamat Suomen suositushinnat ovat Radeon RX 6800:lle 610 euroa ja 6800 XT:lle 680 euroa. Aluksi myyntiin saapuvat AMD:n omaan suunnitteluun perustuvat 6800- ja 6800 XT -mallit ja viikon kuluttua 25. marraskuuta myyntiin saapuvat näytönohjainvalmistajien omiin suunnitelmiin perustuvat tehdasylikellotetut mallit. io-techin tietojen mukaan AMD:n omia malleja tulee olemaan saatavilla varsin rajoitetusti, julkaisupäivänä koko Pohjoismaissa muutamia todennäköisesti satoja kappeleita.
Päivitys klo 16:15: Jälleenmyyjien asettama hintataso näyttäisi olevan 6800:lle alkaen 649 euroa ja 6800 XT:lle alkaen 749 euroa, joten hinnoissa näkyy valitettavasti välittömästi heikko saatavuus ja runsas kysyntä.
Kun AMD:n omat mallit on myyty loppuun, niitä ei tulee enää lisää ja myyntiin jäävät valmistajien custom-mallit. Nähtäväksi jää, pystyvätkö näytönohjainvalmistajat valmistamaan omia mallejaan AMD:n suositushinnoilla, vai nousevatko hinnat NVIDIAn tavoin kysynnän kasvaessa ja saatavuuden heikentyessä.
Saimme AMD:lta testiin yhtiön omat Radeon RX 6800- ja 6800 XT -mallit. Tutustumme tässä artikkelissa näytönohjaimien ominaisuuksiin ja suorituskykytestit on ajettu 3840×2160-, 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla. Mukana on myös katsaus DirectX Raytracing- eli säteenseurannan suorituskykyyn sekä tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset. Lopuksi ajoimme molemmilla näytönohjaimilla ylikellotustestit.
Näytönohjaimien esittely
Ominaisuuspuolella Radeon RX 6800:ssa on käytössä 12 CU-yksikköä eli yhteensä 768 stream-prosessoria vähemmän kuin 6800 XT-mallissa. Lisäksi Game- eli perustaajuus on 200 MHz ja Boost-kellotaajuus 145 MHz alhaisempi. 6800:n TDP-arvo on 250 wattia eli 50 wattia alhaisempi kuin 300 watin 6800 XT:llä. Molemmat mallit on varustettu 16 gigatavun näyttömuistilla, 256-bittisellä muistiväylällä ja 128 megatavun Infinity Cache -välimuistilla.
Radeon RX 6800 ja 6800 XT ovat ulkoisesti hyvin samannäköisiä. Molemmat ovat 27 cm pitkiä, 12 cm leveitä ja varustettu kolmella metallirunkoon upotetulla 80 mm:n tuulettimella. Tuulettimet puhaltavat ilmaa kohti isokokoista jäähdytysrivastoa ja kaikki lämmin ilma palautuu avonaisista kyljistä takaisin koteloon ja kiertoon. Tuulettimet eivät pyöri lepotilassa, vaan käynnistyvät, kun grafiikkapiirin lämpötila nousee yli 55 asteeseen.
6800 XT on hieman paksumpi kuin 6800 ja haukkaa emolevyltä kahden korttipaikan sijaan kolme korttipaikkaa. Isomman jäähdytysrivastonsa myötä 6800 XT painaa 1,5 kg, kun 6800:n paino on 1,38 kg.
Molemmat näytönohjaimet on varustettu kahdella 8-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä. AMD suosittelee 6800:lle 650-wattista ja 6800 XT:lle 750-wattista virtalähdettä. Kyljen Radeon-logoteksti on valaistu punaiseksi.
Molemmat näytönohjaimet on varustettu yhdellä HDMI 2.1 -liittimellä, kahdella DisplayPort 1.4a -liittimellä ja Type-C-mallisella USB-liittimellä.
AMD:n omassa suunnittelussa grafiikkapiiri on kontaktissa kupariseen höyrykammioon grafiitista eli hiilestä valmistettulla lämpötyynyllä. Tyyny on rakenteeltaan tahmean kiinteä eikä tahnamainen ja sen poistaminen onnistuu parhaiten esimerkiksi partaterällä. Myös GDDR6-muistit ovat kontaktissa höyrykammioon lämpötyynyjen välityksellä. Virransyöttöä jäähdytetään koko piirilevyn peittävällä alumiinilevyllä, jonka päällä on iso mustaksi anodisoitu jäähdytysrivasto.
Virransyöttö on 15-vaiheinen, joista 2 vaihetta on pyhitetty GDDR6-muisteille. Virransyötössä on käytössä Alpha & Omega Semiconductorin AOZ5470QE-tehovaiheet, jotka on luokiteltu 60A jatkuvalle virralle ja 6800-mallissa yhden grafiikkapiirin vaiheen komponentit on jätetty pois.
Radeon RX 6800-, 6800 XT- ja 6900 XT -näytönohjaimissa on käytössä Big Navi 21 -grafiikkapiiri, joka valmistetaan TSMC:n 7 nanometrin prosessilla. Koko piirissä 80 CU- eli Compute Unit -yksikköä ja 5120 stream-prosessoria, 80 säteenseurantaan pyhitettyä Ray Accelerator -yksikköä, 320 teksturointiyksikköä ja 128 ROP-yksikköä. Grafiikkapiiri rakentuu 26,8 miljardista transistorista ja sen pinta-ala on 519 neliömillimetriä.
Muistiväylä on 256-bittinen ja sen jatkeena on 16 gigatavua 16 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR6-muistia, joilla perinteisen muistiväylän kaistanleveys on 512 gigatavua sekunnissa. Uutena ominaisuutena AMD on integroinut grafiikkapiiriin 128 megatavun kokoisen L3-välimuistin, jota se kutsuu Infinity Cacheksi ja sen myötä muistiväylän tehollinen kaistanleveys on saatu nostettua 1,5 teratavuun sekunnissa (512 + 1152 = 1664 Gt/s).
Radeon RX 6800
AMD:n Radeon RX 6800:ssa grafiikkapiiri toimii 1815 MHz:n Game- eli perustaajuudella ja maksimissaan 2105 MHz:n Boost-taajuudella. GDDR6-muistit toimivat 16 Gbps nopeudella, jonka GPU-Z ilmoittaa 2000 MHz:n kellotaajuutena.
Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa 4k-resoluutiolla keskimäärin vajaa 2200 MHz. Grafiikkapiirin lämpötila nousi 10 minuutissa maksimissaan 67 asteeseen ja tuulettimen kierrosnopeus 50 %:iin eli noin 1665 RPM:ään.
Radeon RX 6800 XT
AMD:n Radeon RX 6800 XT:ssä grafiikkapiiri toimii 2015 MHz:n Game- eli perustaajuudella ja maksimissaan 2250 MHz:n Boost-taajuudella. GDDR6-muistit toimivat 16 Gbps nopeudella, jonka GPU-Z ilmoittaa 2000 MHz:n kellotaajuutena.
Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa 4k-resoluutiolla keskimäärin vajaa 2300 MHz. Grafiikkapiirin lämpötila nousi 10 minuutissa maksimissaan 77 asteeseen ja tuulettimen kierrosnopeus 40 %:iin eli noin 1340 RPM:ään.
Testikokoonpano
Suorituskykytesteissä Radeon RX 6800 XT -näytönohjainta verrattiin GeForce RTX 3080:een ja 6800-mallia RTX 3070:een. Mukana on myös tulokset AMD:n edellisen sukupolven Radeon RX 5700 XT:llä ja mukaan ajettiin tulokset myös NVIDIAn GeForce RTX 3090 -lippulaivanäytönohjaimella, jonka rinnalle ajetaan joulukuussa testit Radeon RX 6900 XT:llä.
AMD:n Radeonit testattiin Adrenalin 20.45.01.12 -ajureilla ja GeForcet 457.30 -ajureilla.
Testeissä Radeon RX 6800- ja 6800 XT -näytönohjaimilla oli käytössä uusi Smart Access Memory -ominaisuus, jossa prosessori pystyy PCI Express 4.0 -väylän kautta käyttämään koko näytönohjaimen 16 gigatavun näyttömuistia, kun vakiona käytettävissä on vain 256 megatavua. Myös NVIDIA on tuomassa ominaisuuden käytettäväksi GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimilleen. Tällä hetkellä ominaisuus vaatii tällä hetkellä toimiakseen AMD:n Ryzen 5000 -sarjan prosessorin ja 500-sarjan piirilevyn ja ominaisuus kytketään käyttöön biosista. Valitettavasti ainakaan tällä hetkellä Windowsista ei mistään näe, onko ominaisuus käytössä vai ei.
Testasimme Radeon RX 6800 XT:llä suorituskykyä Smart Access Memory -ominaisuus päällä ja pois päältä. Ominaisuus päällä suorituskyky oli F1 2020 -pelissä resoluutiosta riippuen 2-5 % parempi. Ominaisuuden hyöty riippuu pelistä, mutta keskimäärin hyöty on yksittäisiä prosentteja, kun ominaisuus on käytössä.
Hintataso Suomessa 18.11.2020
- Radeon RX 5700 XT: alkaen 400 €
- GeForce RTX 3070: alkaen 580 €
- Radeon RX 6800: alkaen 649€
- Radeon RX 6800 XT: alkaen 749 €
- GeForce RTX 3080: alkaen 780 €
- GeForce RTX 3090 alkaen 1589 €
Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kaksi 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi NZXT:n Kraken Z63 AIO -nestekierrolla jäähdytetty AMD:n 12-ytiminen Ryzen 9 5900X -prosessori asennettuna Asuksen ROG Crosshair VII Hero -emolevylle ja 32 gigatavua DDR4-3600-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Corsairin 2 teratavun MP600 M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.
- AMD Ryzen 9 5900X (12/24 ydintä/säiettä, boost 4,8 GHz)
- Asus ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi (AMD X570)
- 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB 3600 MHz (16-18-18-36)
- Corsair MP600 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.0)
- Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
- NZXT Kraken Z63 AIO -nestekierto
- Corsair HX1000 (1000W)
- Microsoft Windows 10 Pro 64-bit
Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.
Suorituskykytestit 3840×2160-resoluutiolla
Battlefield V:ssä 4k-resoluutiolla Radeon RX 6800 XT oli keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden osalta 5 % suorituskykyisempi kuin RTX 3080.
RX 6800 oli 23 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
Shadow of the Tomb Raiderissa 4k-resoluutiolla RTX 3080 oli 4 % suorituskykyisempi kuin RX 6800 XT
RX 6800 oli 14 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
F1 2020:ssä 4k-resoluutiolla RX 6800 XT oli 2 % suorituskykyisempi kuin RTX 3080.
RX 6800 oli 18 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
Doom Eternalissa 4k-resoluutiolla RTX 3080 oli 6 % suorituskykyisempi kuin RX 6800 XT
RX 6800 oli 36 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
Flight Simulator 2020:ssä 4k-resoluutiolla RTX 3080 oli 11 % suorituskykyisempi kuin RX 6800 XT
RTX 3070 oli 1 FPS:n eli 3 % suorituskykyisempi kuin RX 6800.
Dirt 5:ssä 4k-resoluutiolla RX 6800 XT oli 22 % suorituskykyisempi kuin RTX 3080.
RX 6800 oli 28 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
Assassin’s Creed Valhalla -pelissä ajettiin Benchmark läpi ja 4k-resoluutiolla RX 6800 XT oli 19 % suorituskykyisempi kuin RTX 3080.
RX 6800 oli 25 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
Watch Dogs: Legion -pelissä ajettiin Benchmark läpi ja 4k-resoluutiolla RTX 3080 oli 8 % suorituskykyisempi kuin RX 6800 XT
RX 6800 ja RTX 3070 olivat keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden osalta tasoissa, mutta 6800:n minimi oli 17 % parempi.
3DMark TimeSpy Extremessä 4k-resoluutiolla RTX 3080:n grafiikkatulos oli 4 % parempi kuin RX 6800 XT:llä.
RX 6800:n tulos oli 6 % parempi kuin RTX 3070:llä.
Suorituskykytestit 2560×1440-resoluutiolla
Suorituskykytestit 1920×1080-resoluutiolla
DirectX Raytracing -suorituskyky (säteenseuranta)
3DMarkin uudessa pelkästään säteenseurantaa käyttävässä DXR-testissä GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimet ovat selvästi uusia Radeoneita suorituskykyisempiä. RTX 3080:n ruudunpäivitysnopeus on 72 % parempi kuin 6800 XT:llä ja 3070:n 45 % parempi kuin 6800:lla.
Säteenseurantaa hyödyntävässä 3DMark Port Royal -testissä RTX 3080:n tulos on 25 % parempi kuin 6800 XT:llä ja 3070:n 7 % parempi kuin 6800:lla.
Controlissa säteenseuranta päällä RTX 3080 oli keskimäärin 40-50 % suorituskykyisempi kuin 6800 XT.
Metro Exoduksessa säteenseuranta päällä RTX 3080 oli keskimäärin 20-35 % suorituskykyisempi kuin 6800 XT.
Battlefield V:ssä säteenseuranta päällä RTX 3080 oli keskimäärin 20-50 % suorituskykyisempi kuin 6800 XT.
Testasimme lisäksi pikaisesti muun muassa Minecraftia ja Dirt 5:sta säteenseuranta käytössä ja kaikki testaamamme pelit toimivat uusilla Radeoneilla ilman ongelmia. Yhtiö ilmoitti itse, että beta-ajureissa on ongelmia Watch Dogs: Legion ja Call of Duty: Modern Warfare -pelien säteenseurannan kanssa, jotka korjaantuvat tulevaisuuden ajuripäivityksellä.
Huom! GeForce-näytönohjaimilla ei ollut säteenseurantatesteissä DLSS-ominaisuus käytössä.
Hyötyohjelmat ja Open CL vs CUDA -suorituskyky
RTX 3080 oli Blenderin BMW-testissä 32 % nopeampi kuin 6800 XT, mutta Classroom-testissä ero kaventui lähes tasoihin.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Etech PM-300 -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä 4k-resoluutiolla.
Radeon RX 6800 XT:llä kokoonpanon tehonkulutus oli 85 wattia korkeampi kuin RX 6800:lla, mutta 12 wattia alhaisempi kuin RTX 3080:llä. RTX 3070:n tehonkulutus oli puolestaan 12 wattia alhaisempi kuin RX 6800:lla.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä 4k-resoluutiolla.
Radeon RX 6800 XT:llä Big Navi 21 -grafiikkapiirin lämpötilaksi mitattiin 77 astetta eli asteen enemmän kuin RTX 3080 Founders Editionilla. RX 6800:n grafiikkapiiri toimi 10 astetta viileämpänä eli 67-asteisena eli 4 astetta viileämpänä kuin 3070:llä.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä 4k-resoluutiolla. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
AMD:n uusi kolmen tuulettimen jäähdytysratkaisu yllätti todella positiivisesti ja suorituskykyisempi 6800 XT oli yhdessä RTX 3070:n kanssa koko testijoukon hiljaisin. RTX 3080 Founders Edition on miellyttävän hiljainen, mutta silti sen melutaso oli desibelin äänekkäämpi kuin 6800 XT:n.
Näytönohjaimille tyypillistä virransyötön ja kelojen sirinä oli AMD:n Radeon RX 6800- ja 6800-näytönohjaimilla 3D-rasituksessa lähes olematonta ja korvakuulolla todettuna selvästi vähäisempää kuin RTX 3080 Founders Editionilla.
Ylikellotustestit
Ylikellotustestissä Radeon RX 6800 ja 6800 XT olivat asennettuna suljetun Cooler Master Cosmos C700P -kotelon sisälle. Power Limit eli tehonkulutuksen yläraja nostettiin maksimiin . Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.
Radeon RX 6800
Radeon RX 6800:n Power Limit nostettiin 250 watista maksimiin eli 288 wattiin (+15 %). Grafiikkapiirin jännite vakiona on 1,025 volttia.
Näytönohjain ylikellottui Big Navi 21 -grafiikkapiirin osalta 2450 MHz:n maksimitaajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa oli 4k-resoluutiolla oli noin 2400 MHz. GDDR6-muistit venyivät vakaasti ilman ongelmia ajureiden tarjoamaan 2150 MHz:n maksimiin eli 17,2 Gbps:n nopeudelle.
Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna kolmella asteella 70 asteeseen ja kokoonpanon tehonkulutus 418 watista 22 watilla 440 wattiin. Tuulettimien kierrosnopeus nousi ylikellotettuna 50 %:sta 51 %:iin (1665 -> 1695 RPM), eikä sillä ollut vaikutusta melutasoon.
Radeon RX 6800 XT
Radeon RX 6800 XT:n Power Limit nostettiin 300 watista maksimiin eli 345 wattiin (+15 %). Grafiikkapiirin jännite vakiona on 1,150 volttia.
Näytönohjain ylikellottui Big Navi 21 -grafiikkapiirin osalta 2650 MHz:n maksimitaajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa oli 4k-resoluutiolla oli noin 2350 MHz, maksimissaan reilu 2400 MHz. GDDR6-muistit venyivät vakaasti ilman ongelmia ajureiden tarjoamaan 2150 MHz:n maksimiin eli 17,2 Gbps:n nopeudelle.
Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna yhdellä asteella 78 asteeseen ja kokoonpanon tehonkulutus 503 watista 45 watilla 548 wattiin. Tuulettimien kierrosnopeus nousi 40 %:sta 50 %:iin (1340 -> 1660 RPM) ja melutaso nousi desibelillä, mutta näytönohjain oli ylikellotettunakin edelleen miellyttävän hiljainen.
Ylikellotettuna 6800 oli Tomb Raiderissa noin 6 % ja 6800 XT 5 % suorituskykyisempi kuin vakiona.
Loppuyhteenveto
AMD:lta ei ole viime vuosina kyennyt haastamaan NVIDIAa näytönohjainmarkkinoiden terävimmässä kärjessä, eikä yhtiöltä ole löytynyt kunnollista vastausta NVIDIAn GeForce GTX 1080 Ti- ja RTX 2080 Ti -näytönohjaimille. Viime vuonna kuitenkin nähtiin jo ensimmäiset valonpilkahdukset tunnelin päässä, kun Radeon RX 5700- ja 5600-sarjan näytönohjaimet tarjosivat NVIDIAlle päänvaivaa 300-500 euron hintaluokassa.
Viime vuoden alkulämmittelyn jälkeen nyt vuorossa on kuitenkin siirtyminen raskaaseen sarjaan. Kevyemmässä raskaassa sarjassa AMD:n uudet Radeon RX 6800- ja 6800 XT -näytönohjaimet haastavat hiljattain NVIDIAn lanseeraamat GeForce RTX 3070- ja 3080-mallit tosissaan jokaisella osa-alueella ja onnistuvat siinä varsin hyvin. Kaksikosta edullisempi 610 euron suositushintainen Radeon RX 6800 voittaa lähes joka pelissä GeForce RTX 3070:n selvästi. Radeon RX 6800 XT:n ja RTX 3080:n välinen kilpailu oli huomattavasti tasaisempi. 4k-resoluutiolla näytönohjaimet olivat melko tasoissa, mutta alhaisemmilla 1440p- ja Full HD -resoluutioilla vaaka alkoi kallistua tuloksissa enemmän ja enemmän 6800 XT:n suuntaan.
Esimerkiksi Tomb Raiderissa Radeon RX 6800 XT oli 5 % suorituskykyisempi kuin RTX 3080 ja Full HD -resoluutiolla 6800 XT:n etumatka kasvoi 12 %:iin. Battlefield V- ja F1 2020 noudattivat samaa kaavaa. Doomissa ja Flight Simulatorissa puolestaan RTX 3080 oli vahvempi, mutta Dirt 5 meni täysin 6800 XT:n nimiin.
Direct X Raytracing -säteenseurannan käyttö peleissä on toistaiseksi melko pienessä roolissa, mutta yleistyy varmuudella tulevaisuudessa. Tällä hetkellä GeForcet ovat säteenseurannan suorituskyvyssä selvästi uusia Radeoneita edellä, mutta tulokset ovat myös hyvin pelistä ja pelikehittäjän toteutuksesta riippuvaisia. AMD:n etuna on uusien Xbox- ja Playstation-pelikonsolien kanssa jaettu sama grafiikka-arkkitehtuuri. Suorituskyky riittää Radeoneilla nykyisissä säteenseurantaa tukevissa peleissä Full HD- ja 1440p-resoluutioille suurin piirtein 60 FPS:ään, mutta 4k-resoluutiolla paukut loppuvat kesken. GeForceillakaan suorituskyky säteenseuranta päällä 4k-resoluutiolla ei ihan riitä 60 FPS:ään, mutta Tensor-ytimiä ja tekoälyä hyödyntävällä DLSS-ominaisuudella ja skaalauksella päästään yli 60 FPS:ään, jos ominaisuus on pelissä tuettuna. AMD:n oma versio DLSS:stä eli Super Resolution -ominaisuus on tulossa myöhemmin, jolloin myös Radeoneilla 4k-pelaaminen säteenseurannan kanssa yli 60 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella tulee todennäköisesti onnistumaan.
Erillisenä huomiona mainittakoon, että uudet Radeonit ja niiden ajurit toimivat testijakson aikana täysin ongelmitta ja vakaasti. Viime aikoina julkaisun yhteydessä medialle ennakkoon toimitetut beta-ajurit ovat saattaneet sisältää bugeja esimerkiksi ylikellotusominaisuuksissa, mutta tällä kertaa kaikki toimi normaalisti.
Julkaisun yhteydessä ilmoitetut suositushinnat ovat erittäin houkuttelevat, mutta valitettavasti todellisuus on toisenlainen. Radeon RX 6800 XT:n 679 euroa on suorastaan edullinen, mutta valitettavasti heikon saatavuuden ja valtavan kysynnän takia suomalaiset jälleenmyyjät ovat laittaneet 6800:lle 649 euron ja 6800 XT:lle 749 euron hintalapun. Vertailun vuoksi tällä hetkellä halvimpien RTX 3080 -näytönohjaimien hinnat liikkuvat 800 eurossa ja sen yli. 6800-perusmallin 610 euron suositushinta ja 649 euron todellinen hinta ovat suurin piirtein samalla tasolla RTX 3070:n kanssa. Nähtäväksi jää, kuinka AMD pystyy vastaamaan kysyntään, miten hinnat reagoivat saatavuuteen ja laskevatko hinnat Suomessa koskaan AMD:n ilmoittamiin suositushintoihin.
Tehonkulutuksen, lämpötilan ja melutason suhteen AMD:n omat Radeonit suoriutuivat samoin kuin NVIDIAn omat Founders Editionit. RTX 3080:n tehonkulutus oli hieman korkeampi kuin 6800 XT:llä ja 6800:n korkeampi kuin 3070:llä. Melutaso oli molempien leirien näytönohjaimilla miellyttävän hiljainen, mutta 3D-rasituksessa kelojen sirinä oli korvakuulolla vähisempää 6800 XT:llä kuin RTX 3080 Founders Editionilla.
Ylikellotuspotentiaalia uusissa Radeoneissa oli manuaalisesti ylikellotettuna noin 5 %, joten näytönohjainvalmistajien omiin suunnitelmiin perustuvat tehdasylikellotetut custom-mallit tarjoavat todennäköisesti pari prosenttia nyt nähtyä paremman suorituskyvyn.
Seuraavassa erässä 8. joulukuuta kehään astuu noin 1000 euron hintainen Radeon RX 6900 XT -lippulaivamalli, joka saa vastaansa reilun 1500 euron hintaisen GeForce RTX 3090:n ja silloin ratkaistaan raskaan sarjan mestaruusvyön kohtalo.
Päivitys klo 17:30: Artikkelia muokattu Radeon RX 6800- ja 6800 XT -näytönohjainten ennakkoon ilmoitettujen hintojen osalta ja lisätty tieto todellisista myyntihinnoista.
Suhteellinen suorituskyky
Laskimme jokaiselle näytönohjaimelle testipelien keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden geometrisen keskiarvon.
Mukana Battlefield V, Shadow of the Tomb Raider, F1 2020, Doom Eternal, Flight Simulator 2020 ja Dirt 5.
4k-resoluutiolla mukana lisäksi Assassins’s Creed Valhalla ja Watch Dogs: Legion.
SMA päällä suorituskyky oli F1 2020 -pelissä resoluutiosta riippuen 2-5 % parempi. Ominaisuuden hyöty riippuu pelistä, mutta keskimäärin hyöty on yksittäisiä prosentteja, kun ominaisuus on käytössä.
katoppa vaikka verkkokauppa.com siellä 3070 ja 6800 samoissa hinnoissa.
Ei vaadi. Lähde tälle?
Ilmeisesti Igorslabsin artikkeli jossa oli mainittu että MBR-alustettu kovalevy ei sovellu. Harvallapa tuollaista enää on varsinkaan Windows 10 koneissa
Joo SAM on vähän hyödytön kun suorituskyky paranee vain sen pari prosenttia keskimäärin, se tässä vähän huvitti kun joku ennen testejä mietti että emo pitäisi vaihdella koska SAM ja tiedossani oli että suorituskyky ei ihan sitä taida tulla olemaan mitä luuli ,eli ei toi sellainen ominaisuus ole josta välttämättä kannattaisi lähteä osia vaihteleen/makseleen, mutta onhan se siellä lisänä vaikka ei mikään game changer olekkaan.
DLSS nimenomaan on se jolla mahdollistetaan ne kovat karkit pelissä ja RT ON asetukset, yleistyä vaan saisi nopeammin.
No jos sille linjalle lähdetään ettei kovinkaan kummoisesti tarvitse toimia niin siinä unohtuu se, että tuottaako se yhtälaadukasta jälkeä kuten esimerkiksi DLSS 2.0 tuottaa vaikkapa Death Stranding pelissä. Jos käy niin että laatu osottautuu hyvin huonoksi niin sillä ei ole väliä miten paljon buustia se tuo.
Juu emon vaihtaminen 50-60€ kustannuksella on tyhmää, mutta 3090:n ostaminen fiksua
Juu emon vaihtaminen 50-60€ kustannuksella on tyhmää, mutta 3090:n ostaminen fiksua
Nimenomaan ei saisi. Vaikka sieltä on toki AMD:lta tulossa kilpaileva avoin tekniikka, niin ei kuvanhuononnusominaisuuksilla mitään kovia karkkeja mahdollisteta vaan korkeat FPS:t ja sinnepäin skaalatut karkit bugeineen ja artifakteineen.
Mutta tästä asiasta voitaneen jatkaa siellä skaalausketjussa näyttispuolella.
No surkeahan se on kuten yleensä.
Ei välttämättä:
"GamersNexus has been able to independently confirm that NVIDIA, at least for now, has indeed cancelled the production of two would-be RTX SKUs slated for late 2020. The SKUs featured one based on the 8nm GA102 silicon (RTX 3080) and another based on the 8nm GA104 silicon (RTX 3070).
… …
However, with NVIDIA currently unable to keep pace with RTX 3080 and 3090 demand, and having already pushed back the RTX 3070 launch, Nvidia has instructed its AIB partners to abandon plans for any RTX 3080/3070 spin offs. Furthermore, GDDR6X memory supply from Micron is currently tight as it is."
Lähde : Gamers nexus
Liittyy tuohon compatibility support moduuliin (CSM) ja Non UEFI windows asennukseen. jolloin pitää asennella uudestaan.
X570 pyörii ~160-200e ja paremmat sitten 300eurosta ja ylöspäin ja vaihtamisen vaiva ja hyöty keskimäärin 2% eli melkein virhemarginaaleissa.(tuon 2% on jo ero joka on ihan emolevyjen välilläkin peli suorituskykyä mitatessa)
RTX3090 on mulla hyötykäytössä jonka arvo on monin kertaistunut jo tuohon hintaansa nähden.
Puhutaan nyt kuitenkin ihan 5 ja 6 numeroisista tuotteiden hinnoista joidenka tuotantoon/suunnitteluun kys.3090 osallistuu.
Niin, siis jos joku on mennyt asentamaan Windowsin muussa kuin UEFI-tilassa niin joutuu asentamaan uudelleen.
Missä hyötykäytössä se on, jos oli fiksumpi ostos kuin 2x 3080 tai 2x 6800? Rendaamisessa ja ihan videoeditoinnissa DaVinci Resolvella 2x 3080 on aivan järkyttävästi nopeampi vaihtoehto kuin 3090.
Siis täähän koski niitä normi 3080- ja 3070-malleja isommilla muisteilla, Tit on eri juttu.
Windows asennuksen on voinut jo pitkään muttaa UEFI yhteensopivaam muotoon ilman että tarvitsee tehdä uudelleenasennusta.
MBR2GPT – Windows Deployment
docs.microsoft.com
@Sampsa Varmasti 99% jengistä lukee nämä automaattisesti oikein ilman korjausta, mutta pylväiden värit väärin? Olettaisin, että 4K:n ja 1080p:n tulokset siis väärin?
Kiitos artikkelista ja videosta. Nicest korttia odotellessa.
Vihreät lasit päässä.on ihan sama vaikka näyttis maksaa 1500€ ja AMD tarjoaa samaa tehoa 500€ halvemmalla (6900xt). Mut kato nvidia.
Otetaas nyt vielä uusiksi kun toista kertaa väität että SAM käyttö vaatii Windowsin uudelleenasennuksen niin ei vaadi.
Onko sellainen tuotanto, että vaatii yli 10 gigatavua näyttömuistia?
Nyt on artikkeli jiirissä. Kiitos tästä.
Onko välttämätöntä, jos 3. osapuolen ohjemalla muuttaa käynnistyslevyn MBR-muodosta GPT-muotoon?
2x Rtx3080
En jatka tästä aiheesta kanssasi millään tasolla keskustelua koska se tulisi johtamaan jatkuvaan asioiden opettamiseen (ihan siis tiedoksi että Rtx3080 ei ole sli/Nvlink tukea)
Päätit nyt terävänä vain tulla sivaltamaan Rtx3090 liittyen mutta tiedot selvästi kuitenkin näistä ohjaimista puutteelliset.
ja RX6800 don’t support multi-GPU
Taitaa olla hyötyohjelmat kovassa ajossa siellä… Ei vaadi sli tai cf tukea.
Tuo TPU:n lause on ihan päin honkia, 5700 XT:ssä se osattiin vielä kertoa oikein. Kyseinen lause siis viittaa vain siihen, ettei kortissa ole mitään erillistä liitintä sillalle korttien väliin.
Ja kyllä tässä on sinullakin hommat hakusessa. Se, että kortti ei tue NVLinkiä ei tarkoita, etteikö sovellus voisi hyödyntää useampaa sellaista korttia yhdessä.
Resoluutiot sekaisin – tuskin tuo 4K noin paljon paremmin pyörii kuin 1080p?
Korjattu, kiitos huomautuksesta. Jatkossa nämä palautelomakkeen kautta, kiitos.
Palautelomaketta alan käyttää sen jälkeen, kun lomake-linkin klikkaamisen jälkeen ei tarvitse mennä selaimella back, kopioida urlia address-barista ja klikata palaute linkkiä uudelleen ja pasteta sitä leikepöydän urlia sinne lomakkeeseen.
Tämä on poikkeuksellisen tuskallista mobiililaitteilla – ikävää myös desktopilla.
-> passatkaa javascriptillä se osoite sinne formiin suoraan tai vaihtakaa johonkin parempaan feedback-plugariin, jolla feedbackin saa annettua parhaimmillaan suoraan johonkin tekstikohtaan / kuvaan liittyen?
Sori jos tää oli jo täällä ja meni multa ohi, mutta onko tässä kuvassa värit ristissä?
katso liitettä 484496
Tästä meillä ei vielä ole tietoa että pystyykö developerit optimoimaan pelejä miten tuolle ominaisuudelle. Jos sitä pystytää ihan tarkoituksella johonkin käyttää ja saada etua, niin ominaisuuden arvohan tulee vain kasvamaan.
Siinä vaiheessa tosin NVIDIAlla pitäisi olla oma tukensa ulkona, ja kun kyse on tosiaan melko geneerisestä ominaisuudesta niin suuria eroja ei pitäisi varmaan toteutusten välille syntyä. AMD voisi ehkä "voittaa" suhteellisesti enemmän kun hitaammat muistit mutta tuskin kovin isolla erolla. Ja tietysti jos jotain spesifistä kikkailua päästään harrastamaan, mutta niistä ei taida vielä tässä kohtaa olla sen paremmin tietoa että mitä kaikkea voisikaan tehdä.
Kyllä. Esimerkiksi fortnitessä dlss täytyy pitää offina sillä se tekee kuvasta todella sumeaa.
Ihan mielenkiinnosta miten toi dlss on edes vertailussa? Kikkailua superkoneiden kanssa jotta saadaan buustattua jotain skaalaamalla ristiinrastiin.
Ei ihan ymmärrä, jos siis olen oikein ymmärtänyt..
Sehän se upscaling ei jostain syystä automaattisesti ole ”parempi” kuin natiivi resoluutio. Ihan hyvä kortti. Odotellaan rauhassa että aib versiot tulevat ja nähdään joskus ensi keväänä mihin hinnat asettuu.
Itse olen sen verta vanha että muistan vielä ati julkaisi muistaakseni 5000 sarjan joka pesi lattiaa niin hinnan kuin tehon suhteen ja aib valmistajat kieltäytyivät myymästä sitä msrp hinnalla, kun se olisi sotkenut markkinat!
Nut on vähän sama juttu. Amd:lta puuttui tehoohjain, Nvidian turin oli susi ja ylihinnoiteltu. Nyt kun molemmat myyvät uutta paljon parempaan hintaan kuin edellistä sukupolvea. Liikkeet hinnoittelevat nämä edelleen edellisen sukupolven mukaan, koskapa näistä nopeuksista maksettiin ennenkin näin paljon joten se on paljon parempi hinta kuin valmistajan msrp 😉
Heh!
No ehkä se tästä tasaantuu, mutta näin on siis käynyt ennenkin että firmat ovat heittäneet msrp:llä vesilintua, koska tuotteesta sai paremman katteen myymällä sitä paljon yli suositushintojen. Mutta ei siis mitään uutta auringon alla tämänkään asian suhteen…
Kiitos suuresti
– tämä auttaa paljon ostopäätöksen teossa!
Sen lisäksi tuo AMD:n refujäähy on KERRANKIN sellainen että sitä voi ihan oikeasti kehua. On paljon hiljaisempi kuin 3080 rtx eikä kuulu coil whineä. Taitaa tulla toinen AMD tähän taloon.
Nvidian kortit nopeutuvat optixin kanssa aika reippaanlaisesti. AMD toki varmaan jossain vaiheessa myös päivittää pro renderinsä uusille korteilleen.
Blender 2.90 Performance With GeForce RTX 3080, 18-Way NVIDIA CUDA/OptiX Comparison – Phoronix
http://www.phoronix.com
Samaa oletettiin myös Nvidian ohjainten kohdalla (ja se toteutui) mutta vihreän leirin pojat ei millään meinanneet uskoa vasta kun niin kävi.
Ei tätä ole käsittääkseni kukaan ymmärtänyt. Minäkin pelaisin mielelläni vaikka jollain GTX 280 tai 9800 kortilla jos se 360p tms. näyttäisi skaalattuna joidenkin supertietokoneiden voimin 1080p tai 1440p tasoiselta. Mutta tähän on nyt tultu kun toisella firmalla ei ole supertietokoneita ja ostettuja partnereita sille koodaamassa. Joku pitäisi kehitystä aika huonona, mutta ilmeisesti menee läpi kuin väärä raha isoissakin tahoissa tämä touhu ja siksi se on mukana.
TPU testannut myös SER prossulla, eli ei ole vertailukelpoiset senkään takia. IO ajeli SAM päällä, TPU luonnollisestikin SAM off koska käyttivät intelin ser jätettä.
– Lähdettä tälle saatavuus huonompi väittämälle? Eiköhän se saatavuus ole jotakuinkin yhtä huono kuin nvidialla. Ja saatavuuden pitäisi parantua huomattavasti kunhan AIB kortit tulee. Kyle kertoili tämmöistä:
https://hardforum.com/threads/radeon-6000-series-speculation.2001864/page-13#post-1044808902
– Hintatasohan tiedettiin jo aikapäiviä sitten eli mikä siinä nyt meni vikaan?
– Olkaamme kiitollisia siitä että elämme maailmassa jossa kaikki pelit tukevat RT:tä. Tai jos sitten herättäisiin todellisuuteen. RT on ihan kiva kikotin, muitta ei todellakaan VIELÄ sellainen ominaisuus että olisi pakollinen.
– Miten ihmeessä AMD:n kortissa VOISI olla gsync kun se on nvidian suljettu kikotin? Nyt hiukan valoja päälle. Sitäpaitsi nvidia on luovuttanut sync sodassa jo aikoja sitten kun alkoivat tukemaan ihan avoimen stantardin synkkiä. Voi olla että tulevaisuudessa ei enää edes nähdä mitään freesync/gsync leimoja koska sellaisen ominaisuuden hypettäminen joka löytyy kaikilta, ei vaan ole mitenkään mielekästä.
mbr2gpt.exe hoitaa kyllä tuon muutoksen. Siinä on vain sellainen pikku mutta että se toimii suoraan vain mikäli on koko levy vedetty käyttikselle. Jos on custom partitioita väkerretty, niin sitten ei toimi suoraan.
Itte olen tuon conversion noin vuosi sitten tehnyt ja mulla on D: partitio niin sieltä piti ottaa rojut talteen ja tuhota se että sai homman rokkaamaan.
Lähteet: AMD RX 6800(XT) / RX 6900- saatavuus-/tilausseuranta ja omat silmät. Tänään kun tuota saatavuutta seurasin niin olihan se selvästi huonompi mitä nvidian osalta. En usko että AIB korttien myötä tilanne juurikaan paranee.
Voi mennä nyt itellä fe ja refu kortit sekaisin mutta olihan noita jo tänään enempi saatavilla suomessa kuin nvidian omia tähän asti?
Eli jätit kokonaan lukematta sen mitä Kyle sanoi? Hän taitaa tietää asioista hiukan enemmän kuin me tällä forumilla yhteensä kun taitaa ihan pyörittää firmaa joka romua MYY. Jos hän sanoo että AIB kortit kun tulee myyntiin niin saatavuus tulee olemaan 5-7 kertaa suurempaa mitä nvidia on yhteensä pystyny toimittamaan tähän asti niin onhan se saatavuus silloin ihan eri luokkaa.
Ja koska missasit tuon lainauksen niin AMD lähtenyt ihan eri strategialla liikenteeseen julkaisun kanssa. Siinä kun nvidia tunkkasi kaiken mitä oli tarjolla maailmalle julkaisu päivänä ja sen jälkeen on saatu vain tipoittain uusia kortteja, niin AMD:n strategia on täysin päinvastainen. Julkaisussa tunkattiin jotain maailmalle ja saatavuus tulee AIB korttien myötä paranemaan reippaasti. AMD kun ei kilpaile AIB valmistajia vastaan kuten nvidia tekee.
Kyllähän tää vähän tuhnahti viime viikkojen huhuiltuun perffiin nähden.
Toki jos vertaa siihen ”3070 tasoinen”-paskaan mitä jauhettiin ennen julkistustilaisuutta niin kyseessä on helvetillinen jytky.
Enivei näyttää 6800XT ja 3080 olevan aikalailla tasoissa, tosin ehkä hiukan enemmän AMD puolelle kallistuu FPS:n suhteen vaikka kyse onkin lähinnä virhemarginaalin kokoisista eroista jotka nekin kuitataan pois kun Nvidia saa oman SAM tuen. Tämän päälle sitten RTX, DLSS, ajurit yms. ja ylipäätään Nvidian teknologisen osaamisen etumatka niin ainakin itse kallistuisin ostohousujen kanssa nvidian puolelle.
6900XT voi vielä jonkin verran yllättää, mutta ray tracingissä tuskin on mitään sanottavaa.
Tosin jos ihan nyt lähitulevaisuudessa meinaa GPU:n hankkia ja ei ole äärimmäisen tiukkoja vaatimuksia niin varmaan parempi vain laittaa se kortti minkä onnistuu samaan. Todennäköisesti ei saa mitään kuitenkaan.
Ai miten ? Piekseehän tuo 6800 XT tuon 3080 RTX:n etenkin 1440p käytössä aivan pystyyn (etenkin AMD:n 5xxx -sarjan suorittimen pienellä lisäboostilla) puhumattakaan siitä että hinnat on edelleen alemmat kuin Nvidialla. Kun customi kortit tulee myyntiin, niin hinta tippuu entisestään ja varastoa pitäisi riittää, toisin kuin Nvidialla joka polkee paikallaan näillä näkymin 3080 RTX:n saatavuusongelmien kanssa ainakin 3kk vielä.
Ja 6900 XT vs 3090 rtx on vielä näkemättä, joista AMD:n jo käytännössä tämän 6800 XT:n performanssin nähdessä (pieksee osassa pelejä 3090 RTX:n) voi heti kättelyssä julistaa voittajaksi ainakin eur/fps kisassa helposti. Nvidian pitäisi tiputtaa 3090 rtx:n hintaa aika reilusti jos meinaisivat edes yrittää painia samassa liigassa.
Ja saatavuuden suhteen kummatkin ovat häviäjiä tällä hetkellä, joten siihenkään tekosyyhyn Nvidia ei voi tässä kisassa vedota.