
AMD:n uudet Radeon RX 6800- ja 6800 XT -näytönohjaimet saapuivat myyntiin 18. marraskuuta ja alkuksi tarjolle tuli yhtiön omaan referenssisuunniteluun perustuvat mallit, jotka testasimme heti tuoreeltaan io-techissä. Vaikka testit sujuivat uutuuksilla positiivissa merkeissä, ovat hinta ja saatavuus aiheuttaneet kuluttajien keskuudessa hampaiden kiristelyä. AMD julkaisi näytönohjaimet virallisesti 610 ja 679 euron suositushinnoilla ja yhtiön omien kotisivujen kautta näytönohjaimia on pystynyt viikon aikana ostamaan kyseisillä hinnoilla muutamia kertoja pieniä eriä. Suomalaisilla jälleenmyyjillä, kuten Jimm’sillä ja Verkkokauppa.comissa 6800 saapui myyntiin alkaen 649 euroa ja 6800 XT alkaen 749 euroa ja saatavuus on ollut rajoitettua, mutta näytönohjaimia on kuitenkin toimitettu jatkuvasti pieniä määriä päivä kerrallaan.
Viikko myöhemmin eli tänään 25. marraskuuta myyntiin pitäisi saapua näytönohjainvalmistajien omiin suunnitelmiin perustuvat 6800- ja 6800 XT -mallit. Valitettavasti omien tietojemme mukaan näytönohjainvalmistajien omia 6800- ja 6800 XT -malleja ei ole saatu lainkaan Suomeen varastoihin asti ja asiakkaille toimitettavaksi, vaan tänään aletaan ottamaan vastaan ennakkotilauksia ja toimitusajat ovat arvioita tai tuntemattomia. Myös hinnat ovat aivan jotain muuta kuin AMD:n ilmoittamat suositushinnat eli esimerkiksi 6800 XT -malleilla 679 euron sijaan yli 800 euroa.
Niukasta saatavuudesta huolimatta onnistuimme saamaan io-techin testilabraan Asuksen nestejäähdytetyn 6800 XT -lippulaivamallin. Kyseinen näytönohjain edustaa todennäköisesti Radeon RX 6800 XT -näytönohjainten terävintä kärkeä, joten artikkelissa tarkastellaan, minkälaista suorituskykyä 6800 XT:stä on mahdollista puristaa irti. Hinta-laatusuhteeltaan järkevämmät näytönohjainvalmistajien omat mallit sijoittuvat suorituskyvyltään todennäköisesti AMD:n oman referenssinäytönohjaimen ja Asuksen nestejäähdytetyn mallin välimaastoon.
Asuksen ROG Strix LC RX 6800 XT OC on todennäköisesti markkinoiden kallein myyntiin saapuvat 6800 XT -malli 1099 euron suositushinnallaan. Asuksen kaksi muuta 6800 XT -mallia ovat Suomessa 959 euron hintainen TUF ja ilmajäähdytetty ROG Strix, joka saapuu myyntiin myöhemmin.
Näytönohjain on varustettu All In One- eli AIO-nestejäähdytyksellä eli siitä lähtevien 60 cm pitkien letkujen ja kaapeleiden toisessa päässä on 240 mm:n jäähdytin, joka täytyy asentaa koteloon. Tuulettimien virtakaapelit ja RGB-valaistuksen kaapelit on valmiiksi niputettu letkuihin ja näytönohjaimen piirilevyyn, joten niitä ei tarvitse kytkeä erikseen esimerkiksi emolevylle.
Jäähdytysratkaisu on kahden korttipaikan korkuinen ja näytönohjain on 28 cm pitkä. Leveyttä näytönohjaimella on 14,8 cm ja painoa on 1,4 kg. Näytönohjaimen peräpäässä on 70 mm:n radiaalituuletin, joka imee kotelosta ilmaa sisuksiinsa ja työntää sen näytönohjaimen läpi ulos kotelosta näyttöliittimien yläpuolelta. Näytönohjaimen ja jäähdyttimen tuulettimet ovat lepotilassa sammutettuina ja ne käynnistyvät, kun grafiikkapiirin lämpötila nousee yli 50 asteeseen.
Näytönohjain on varustettu yhdellä HDMI 2.1 -liittimellä, kahdella DisplayPort 1.4a -liittimellä ja Type-C-mallisella USB-liittimellä.
Takapuolen alumiinilevy on kontaktissa piirilevyyn muistipiirien kohdalta.
Piirilevy on varustettu kahdella 8-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä ja niiden kohdalla piirilevyllä on ledi ilmaisemassa punaisena, jos virtaliitintä ei ole kytketty paikoilleen. Virtaliittimien viereinen ROG-logo on RGB-valaistu. Näytönohjaimen vakio TDP-arvo on 300 wattia ja se on mahdollista nostaa +15% 345 wattiin.
Big Navi 21 -grafiikkapiiri ja GDDR6-muistit ovat kontaktissa kupariseen kylmälevyyn, joka on jäähdytetty nestekierrolla. Virransyötön komponentteja jäähdytetään koko piirilevyn peittävällä rivoitetulla alumiinilevyllä, jonka läpi radiaalituuletin puhaltaa ilmaa.
Näytönohjaimesta löytyy kytkin, josta voi valita käyttöön Performance- tai Quiet-tilan. Quiet-tila ei muuta näytönohjaimen tehorajoitusta tai laske kellotaajuutta. Vakiona käytössä on Performance-tila, jolloin grafiikkapiiri toimi 3D-rasituksessa 58-asteisena. Quiet-tilassa grafiikkapiirin lämpötila nousi 3 asteella ja näytönohjaimen tuulettimen kierrosnopeus laski 58 -> 40 %:iin (1600 -> 1125 RPM). Näytönohjaimen melutaso laski 40 desibelistä 36,5 desibeliin eli äänekkäästä erittäin hiljaiseksi. Suosittelemme käyttämään Quiet-tilaa, joka on miellyttävän hiljainen, suorituskyky on sama kuin Performance-tilassa ja jäähdytysteho on silti riittävä.
Asus on asettanut ROG Strix LC RX 6800 XT OC -mallin grafiikkapiirin toimimaan 2110 MHz:n Game- eli perustaajuudella ja maksimissaan 2360 MHz:n Boost-taajuudella. GDDR6-muistit toimivat 16 Gbps nopeudella, jonka GPU-Z ilmoittaa 2000 MHz:n kellotaajuutena.
Battlefield V -pelissä 4k-resoluutiolla grafiikkapiirin todellinen kellotaajuus oli noin 2450 MHz eli 150 MHz korkeampi kuin AMD:n referenssinäytönohjaimella.
Suorituskykytestit
Suorituskykytesteissä Asuksen ROG Strix LC RX 6800 XT OC -näytönohjainta verrattiin ensisijaisesti AMD:n omaan 6800 XT -referenssimalliin. Asuksen näytönohjaimen 240 mm:n jäähdytin asennettiin kotelon etuosaan puhaltamaan lämmintä ilmaa ulos kotelosta. 3D-rasituksessa jäähdytin ja sen läpi puhallettava ilma lämpeni huomattavasti, joten miellyttävämpi sijoituspaikka olisi esimerkiksi katto tai kotelon takaseinä, jossa kuitenkaan harvoin on paikkaa 240 mm:n jäähdyttimelle.
Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kaksi 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi NZXT:n Kraken Z63 AIO -nestekierrolla jäähdytetty AMD:n 12-ytiminen Ryzen 9 5900X -prosessori asennettuna Asuksen ROG Crosshair VII Hero -emolevylle ja 32 gigatavua DDR4-3600-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Corsairin 2 teratavun MP600 M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.
- AMD Ryzen 9 5900X (12/24 ydintä/säiettä, boost 4,8 GHz)
- Asus ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi (AMD X570)
- 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB 3600 MHz (16-18-18-36)
- Corsair MP600 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.0)
- Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
- NZXT Kraken Z63 AIO -nestekierto
- Corsair HX1000 (1000W)
- Microsoft Windows 10 Pro 64-bit
Suorituskykytestit
3DMark TimeSpy Extremessä 4k-resoluutiolla Asuksen nestejäähdytetyllä 6800 XT:llä grafiikkatestin tulos parani 410 pisteellä eli 5 % ja se nousi GeForce RTX 3080 Founders Editionin ohi.
4k-resoluutiolla Tomb Raiderissa Asuksen nestejäähdytetty 6800 XT oli 3 FPS:ää eli noin 4 % suorituskykyisempi kuin AMD:n oma 6800 XT ja se nousi tasoihin GeForce RTX 3080 Founders Editionin kanssa.
1440p-resoluutiolla Asuksen nestejäähdytetty 6800 XT oli 4 FPS:ää eli noin 3 % suorituskykyisempi kuin AMD:n oma 6800 XT.
1080p-resoluutiolla Asuksen nestejäähdytetty 6800 XT oli 5 FPS:ää eli noin 1 % suorituskykyisempi kuin AMD:n oma 6800 XT.
DirectX Raytracing -suorituskyky (säteenseuranta)
Controlissa säteenseuranta päällä Asuksen nestejäähdytetyllä 6800 XT:llä suorituskyky parani resoluutiosta huolimatta vain alle yhden FPS:n ja pyöristettynä 1080p- ja 4k-resoluutioilla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli sama kuin AMD:n omalla 6800 XT:llä.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Etech PM-300 -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä 4k-resoluutiolla.
Asuksen nestejäähdytetyllä 6800 XT:llä kokoonpanon tehonkulutus 17-27 wattia korkeampi kuin AMD:n omalla 6800 XT:llä.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin Battlefield V -pelissä 4k-resoluutiolla.
Vakiona eli Performance-tilassa Asuksen nestejäähdytetyllä 6800 XT:llä grafiikkapiirin lämpötila oli 58 astetta ja Quiet-tilassa 9 astetta korkeampi 67 astetta eli tilasta riippuen noin 10-20 astetta AMD:n omaa 6800 XT:tä viileämpi.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä 4k-resoluutiolla. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
Vakiona eli Performance-tilassa Asuksen nestejäähdytetty 6800 XT oli 40 desibelin melutasolla äänekäs. Normaalissa käytössä on suositeltavaa käyttää hiljaisempaa Quiet-tilaa, jolla näytönohjaimesta tulee lähes ääneton.
Näytönohjaimille tyypillistä virransyötön ja kelojen sirinä oli lähes olematonta ja korvakuulolla todettuna yhtä vähäistä kuin AMD:n omalla 6800 XT:llä.
Ylikellotustestit
Ylikellotustestissä Asuksen ROG Strix LC RX 6800 XT OC oli asennettuna suljetun Cooler Master Cosmos C700P -kotelon sisälle. Power Limit eli tehonkulutuksen yläraja nostettiin maksimiin. Näytönohjain toimi Performance-tilassa ja tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.
Power Limit nostettiin 300 watista maksimiin eli 345 wattiin (+15 %). Grafiikkapiirin jännite vakiona on 1,150 volttia.
Näytönohjain ylikellottui Big Navi 21 -grafiikkapiirin osalta ajureiden mahdollistamaan maksimiin eli 2800 MHz:n maksimitaajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa oli 4k-resoluutiolla noin 2750 MHz. GDDR6-muistit venyivät vakaasti ilman ongelmia ajureiden tarjoamaan 2150 MHz:n maksimiin eli 17,2 Gbps:n nopeudelle. 3DMark TimeSpy Extreme -testissä saavutettu 9378 pisteen ylikellotustulos on artikkelin kirjoitushetkellä maailman paras 6800 XT:llä ajettu tulos.
Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna kolmella asteella 61 asteeseen ja kokoonpanon tehonkulutus 520 watista 38 watilla 558 wattiin. Näytönohjaimen tuulettimien kierrosnopeus nousi 58 %:sta 59 %:iin (1600 -> 1640 RPM), eikä sillä ollut vaikutusta 40 desibelin melutasoon, joka oli Performance-tilassa jo vakiona äänekäs.
Hiljaisessa Quiet-tilassa lämpötila nousi lähelle 70 astetta, eikä kokoonpano ollut ylikellotettuna vakaa grafiikkapiirin 2800 MHz:n maksimitaajuudella, vaan sitä piti pudottaa 50 MHz.
Suorituskyky ylikellotettuna
Ylikellotettuna Asuksen nestejäähdytetty 6800 XT oli Tomb Raiderissa 4k-resoluutiolla 8 FPS:ää eli 10 % suorituskykyisempi kuin vakiona ja 500 euroa kalliimman GeForce RTX 3090:n kannoilla.
Loppuyhteenveto
Tässä artikkelissa oli tarkoitus testata näytönohjainvalmistajien omia Radeon RX 6800- ja 6800 XT-malleja, jotka olisivat kuluttajien ostettavana ja kilpailukykyisesti hinnoiteltu. Valitettavasti todellisuus on hyvin toisenlainen ja mukailee NVIDIAn viitoittamaa katastrofaalista syksyä näytönohjainten myyntijulkaisuiden suhteen. io-techin ennakkotietojen mukaan Suomeen ei ole toistaiseksi saatu lainkaan näytönohjainvalmistajien omia 6800- tai 6800 XT-malleja jälleenmyyjien varastoihin asti asiakkaille toimitettavaksi, vaan tässä vaiheessa myydään ennakkotilauksia tuntemattomalla toimitusajalla. Lisäksi hinnat tulevat olemaan kaikilla malleilla heti julkaisun yhteydessä huomattavasti korkeammat kuin AMD:n suositushinnat.
Testiin saatiin kuitenkin Asuksen nestejäähdytetty ROG Strix LC RX 6800 XT OC -lippulaivanäytönohjain, joka edustaa 1099 euron suositushinnalla 6800 XT -mallien terävintä kärkeä. Suorituskykymittauksissa vakiona hinnalle ei kuitenkaan löydy katetta, vaan parannusta tuli esimerkiksi Tomb Raiderissa resoluutiosta riippuen vain 1-4 %. Säteenseuranta päällä Controlissa suorituskyky ei parantunut käytännössä lainkaan. Nestejäähdytettynä lämpötila oli kuitenkin 10-20 astetta alhaisempi kuin AMD:n omalla 6800 XT:llä ja melutaso Quiet-tilassa yhtä hiljainen.
Ylikellotettuna ROG Strixin nestejäähdytys hoiti hommansa erinomaisesti ja grafiikkapiirin ja muistien kellotaajuus saatiin nostettua ajureiden mahdollistamaan maksimiin. Tappiin asti ylikellotetun Asuksen nestejäähdytetyn 6800 XT:n suorituskyky parani 10 % lähes yli 1500 euron hintaisen GeForce RTX 3090:n tasolle. Käytössä 60 cm:n letkujen päässä 240 mm:n jäähdyttimellä varustettu ROG Strix LC RX 6800 XT OC on kuitenkin hieman kömpelö ja koteloon asennettuna 3D-rasituksessa jäähdyttimen läpi puskee todella lämmintä ilmaa. Tuulettimien virtajohdot ja RBG-valaistuksen johdot on kiinnitetty tarranauhoille letkuihin ja letkut ovat niin pitkät, että niiden nätisti asettelu kotelon sisälle saattaa tuottaa haasteita.
Jäämme odottamaan io-techin testilabraan muiden valmistajien edullisempia 6800- ja 6800 XT -malleja, jotta saamme hahmotettua paremman kokonaiskuvan AMD:n ja NVIDIAn voimasuhteista sekä todellisesta saatavuudesta ja hintatasosta.
Seuraavaksi julkaisuvuorossa on AMD:n Radeon RX 6900 XT -lippulaivanäytönohjain 8. joulukuuta, jolloin valitettavasti odotettavissa on samojen saatavuus ja hintaongelmien jatkuminen.
Esim. Hexus sai 2596MHz kulkemaan punaisen paholaisen. Ei ne kaikki kulje 2700+…
Tuosta computerbasen testistä, saksasta englanniksi: With the help of Nvidia’s PCAT tool, the power consumption can be viewed in much more detail. It turns out that both models require significantly more electrical power in the short term. The PowerColor Radeon RX 6800 XT Red Devil sometimes needs 353 watts for a short time, the Sapphire Radeon RX 6800 XT Nitro + up to 377 watts. If the latter is overclocked, the power consumption rises to 396 watts on average, with a peak of 429 watts.
Mitäköhän tuo Asuksen vesijäähy hirviön tehon kulutus on….. Menisköhän 450+
Esim. Hexus sai 2596MHz kulkemaan punaisen paholaisen. Ei ne kaikki kulje 2700+…
Tuosta computerbasen testistä, saksasta englanniksi: With the help of Nvidia’s PCAT tool, the power consumption can be viewed in much more detail. It turns out that both models require significantly more electrical power in the short term. The PowerColor Radeon RX 6800 XT Red Devil sometimes needs 353 watts for a short time, the Sapphire Radeon RX 6800 XT Nitro + up to 377 watts. If the latter is overclocked, the power consumption rises to 396 watts on average, with a peak of 429 watts.
Mitäköhän tuo Asuksen vesijäähy hirviön tehon kulutus on….. Menisköhän 450+
Millos lyhyet piikit on alkanu tarkoittaa yhtä kuin kulutus? Kaikilla korteilla on piikkejä ja yksi konkkien tehtävä onkin nimenomaan olla tasaamassa niitä, tai siis varmistamassa että se GPU saa sitä virtaa silloin kun se sitä tarttee.
Lue tarkemmin: 396 watts on average (OC). Ei siitä pitkä matka ole 450. Jossain vaiheessa se Navi 2 tehonkulutus räjähtää OC touhuissa. Vielä ei ole tullut testejä jotka tämän kertoisivat. Yhdeltäkään saitilta ei ole tullut tehonkulutus mittauksia Asuksen vesijäähy versiosta.
Jos powerlimittiä sai puukotettua isommaksi niin varmasti ois potentiaalia 3ghz rikkomiseen ? Toki sais 240mm jäähyki tehdä jo töitä.
OC on aina OC. 15% nousee virrankulutus kun ylikellotusta tulee noin 12%. Eli mielestäni vielä varsin kohtuullinen nousu. Enempäähän tuosta ei watteja saa kait puristettua kun se 15% on se maksimi joka sallitaan.
Jännä kokonaisuus tämä muuten. Periaatteessa tässä voi tulla kyseeseen sellainen, että kun tuotanto kehittyy niin nähdään uudelleenbrändäys tai loppupään kortit alkaa muuten olla tehokkaampia kuin alkupään kortit. AMD tehnyt tätä ennenkin, niin miksi ei. Joku lisämerkintä perään ja vähän enempi hintaa kun alkaa tuotanto olemaan sellaista, että joka lastu kulkee. Selvästi tuolta on saatavissa kohtuu merkittävää tehonlisäystä ja periaatteessa teknologia siihen jopa kykenee, se ei vain vielä koske kaikkia lastuja.
Meinaatko että 240mm AIO riittäis 3GHz?
"He managed to overclock his reference AMD Radeon RX 6800 XT graphics card to 2.8 GHz using liquid nitrogen "
Ties vaikka riittäisikin, tuo LN2 tulos johtuu ihan siitä että tällä hetkellä ei ole mitään tiedossa olevaa tapaa ohittaa AMD:n asettamaa 2,8 GHz:n kellotaajuusrajaa.
"
The AMD RDNA™ 2 graphics architecture brings support for DirectX® 12 Ultimate and several new features for use by game developers. Variable Rate Shading is one of these new features. VRS allows developers to reduce time spent in pixel shader-heavy render passes by lowering the number of pixel shader threads that need to get launched in the frame. Engineer Stephan Hodes provides a short description how VRS works, and how AMD’s FidelityFX Variable Shading technique can assist with integrating VRS into your engine.
"
Ei edes AIB kykene ohittamaan 2,8GHz hard limittiä niin eipä tuo mikään ihme ole.
Onkohan sieltä tulossa joskus tulevaisuudessa joku superkortti ilman rajoituksia?
No ainakin nyt 6900 XT samalla piirillä, ehkä siitä otetaan LN2-tyypeille jarrut pois
Puhetta (huhua) on ollut ainakin jostain XTX -korteista. Liekö jätetty pelivaraa biosiin juuri näiden takia ? Taitanee selvitä viimeistään ensi vuonna että mikä on homman nimi.
6900xt biossissa raja on huimat 200MHz korkeammalla. PCB on sama, niin ton saa varmaan flashattua aina 6800 non-XT kortteihin asti.
mielenkiintoinen tuote, mutta onko kukaan miettinyt vähintään kahden vesipumpun hyödyllisyyttä yhdessäkään setupissa? Varmasti saisi siistimmän kokoonpanon, vähemmän hajoavia osia, sekä pienemmän virran kulutuksen yhdellä loopilla..
Eihän se ihan näin ole. Tottakai sillä paineellakin merkitys on.
Totta on tosin, että kahta pumppua hyvin harva tarvitsee.
No ei ihan noin mene. Nimenomaan virtausnopeutta saa lisää asettamalla pumput rinnan, riippuen tietysti komponenteista. Hyötyä siitä ei normaalisti saa. Sarjassa saa toimintavarmuutta lisää.
Kahden pumpun hyödyllisyys on melko pieni. Toimintavarmuutta tuo jos on kaksi samassa loopissa sarjaan kytkettynä. Jäähdyttimiä (lämmönvaihtimia) tai niiden lämmönsiirto kapasiteettia eri tavoin lisäämällä saa oikeaa hyötyä.
Jos vastasit mun viestiin, toivottavasti ymmärsit mitä mä kirjoitin? Nimenomaisesti kritisoin kahden AIO loopin järjestelmiä, joita tämä tuote vääjäämättä poikii.
Jos nyt ihan pilkkua nussitaan, kahdella pumpulla voidaan kyllä nostaa virtausnopeutta putkiston sallimissa rajoissa. Ei toki liity tietokoneiden nestejäähdytykseen sitten mitenkään.
Mitä tulee paineeseen, olet väärässä. Virtaus ja paine kulkee aina käsi kädessä putkistossa. Toki, ei tästä loppukäyttäjän tarvitse murehtia.
Nyt ymmärsin mitä tarkoitit, hyvä kun selvensit
En kuitenkaan ihan hiffaa kritiikkiä. Mitä tarjoat vaihtoehdoksi, AIO jossa cpu ja gpu samassa loopissa?
Vaikka, tai sitten ihan vaan yhtä custom looppi.