
Asus ROG Strix Scar 18 (G834J) pitää sisällään tämän hetken suorituskykyisimmät mobiilikomponentit ja on siis luonnollisesti yksi tehokkaimmista pelikannettavista markkinoilla, joka näkyy myös 4800 euron hintalapussa. Laite on rakenteeltaan laadukkaan tuntuinen, 18-tuumaisen 2560×1600-resoluution IPS-näyttöpaneelin väriavaruus on laaja sekä tarkka ja kannettavan melutaso on saatu pidettyä melko hyvin kurissa suorituskykyyn nähden pelikannettavien standardeilla. Testiemme perusteella suorituskyky vastaavien komponenttien työpöytätietokoneeseen verrattuna oli kuitenkin lähes 50 prosenttia heikompi. Mobiili GeForce RTX 4090 -näytönohjain vastasi tehoiltaan suurinpiirtein GeForce RTX 4070 Ti -työpöytänäytönohjainta.
Plussaa
- Hyvä suorituskyky
- Laadukas näyttö
- Hyvät liitännät
Miinusta
- Akun kesto
- Kallis
Saimme testiin Asuksen pelikannettavien lippulaivan Asus ROG Strix Scar 18:n, jonka G834J-konfiguraation sisuksissa on tämän hetken suorituskykyisintä mobiilirautaa. Prosessorina toimii siis 24-ytiminen Intel Core i9-13980HX ja näytönohjaimena on NVIDIA GeForce RTX 4090 -näytönohjaimen mobiiliversio. Testiin saapuneessa mallissa on lisäksi 32 gigatavua DDR5-4800-nopeudella toimivaa keskusmuistia ja kaksi teratavua M.2 NVMe PCIe 4.0 tallennustilaa. Näyttönä toimii 18-tuumainen IPS-paneeli, joka tukee 2560×1600-resoluutiota 240 hertsin virkistystaajuudella ja Adaptive-Sync tuella. Laitteen hinta on Asuksen omassa verkkokaupassa 4800 euroa.
Tutustumme tässä artikkelissa pelikannettavan ominaisuuksiin, ajamme suorituskyky- ja akkutestit sekä suoritamme lämpötila- ja melumittaukset. Tämän kannettavan kohdalla vertaamme sen suorituskykyä myös vastaavilla komponenteilla varustettuun työpöytäkoneeseen.
Kannettava on väriltään mattamusta ja kannen takaosassa on RGB-valaistu ROG-logo. Myös laitteen etu- ja takareunaa koristaa RGB-valaistut valonauhat. Näppäimistöä ympäröivä muovi on osittain läpikuultava, joka antaa pienen maistiaisen laitteen sisuskaluista etenkin näppäimistön yläosassa. Laite on 18-tuumaisen näyttönsä ja täysikokoisen näppäimistönsä myötä melko kookas ja painaa reilut kolme kiloa. Tämän lisäksi painoa tulee mukana toimitettavasta 330 watin virtalähteestä noin 1,5 kiloa. Pelikannettavien testaajan näkökulmasta on mukava huomata, että siinä missä vielä muutama vuosi sitten lippulaivakannettavat tulivat usein kahdella tiiliskiven kokoisella virtalähteellä varustettuna, nyt ollaan päästy takaisin yhteen virtalähteeseen kannettavan komponenttien tehokkuudesta huolimatta.
- Ulkomitat: 40,0 cm x 29,4 cm x 3,08 cm
- Paino: 3,1 kg
Intel Core i9-13980HX on Raptor Lake -koodinimellisistä mobiiliprosessoreista suorituskykyisin. 8 P-ytimellä ja 16 E-ytimellä Core i9-13980HX on yhteensä 24-ytiminen ja se kykenee suorittamaan P-ytimien Hyper-Threading-teknologian avulla samanaikaisesti 32 säiettä, kuten i9-13900K-työpöytäprosessori. Prosessori toimii yhden P-ytimen rasituksessa maksimissaan 5,6 GHz:n ja E-ytimet maksimissaan 4,0 GHz:n kellotaajuudella.
Testiin saapunut kannettava oli varustettu kahdella 16 gigatavun DDR5-4800-nopeudella toimivalla muistikammalla eli hyödynnettynä oli kahden muistikanavan tarjoama suorituskykyetu.
Pelisuorituskyvystä vastaa NVIDIA GeForce RTX 4090 -mobiilinäytönohjain, jossa on käytössä sama AD103-grafiikkapiiri kuin GeForce RTX 4080 -työpöytänäytönohjaimessa. Grafiikkapiirin Boost-kellotaajuus on 2040 MHz ja käytössä on 9728 CUDA-ydintä, 320 tensoriydintä, 80 RT-ydintä ja 112 ROP-yksikköä. 256-bittisen muistiväylän jatkeena on 16 gigatavua GDDR6-näyttömuistia. Näytönohjaimen tehonkulutus eli TGP (Total Graphics Power) on 150 wattia ja Dynamic Boost -ominaisuudella se on mahdollista nostaa 175 wattiin, jos prosessorin tehonkulutusreserviä on käytettävissä.
Vertailun vuoksi GeForce RTX 4090 -työpöytänäytönohjaimessa käytössä on isompi AD102-grafiikkapiiri, tehonkulutus 450 wattia ja grafiikkapiirissä on käytössä 16384 CUDA-ydintä, 512 tensoriydintä, 128 RT-ydintä ja 128 ROP-yksikköä.
Käytännössä 13980HX-prosessori toimi Cinebench R23-rasituksessa keskimäärin 3,3 GHz:n kellotaajuudella ja prosessorin lämpötila oli noin 80 astetta. Näytönohjaimen grafiikkapiirin lämpötila nousi Cyberpunk 2077 -pelissä reiluun 75 asteeseen, todellisen kellotaajuuden pyöriessä noin 1800 MHz:ssä. Pelikäytössä prosessorin lämpötila oli korkeampi 80-90 astetta ja kellotaajuus 2,5-3,5 GHz.
Kannettavan näppäimistö on RGB-valaistu ja täysikokoinen eli myös numpad löytyy. Näppäimistön yläosassa on Asuksen kannettaville tyypilliset pikanäppäimet mm. äänenvoimakkuuden säätöön ja tuuletinprofiilin vaihtamiseen. Kosketuslevy on melko suurikokoinen ja se jää helposti vasemman käden kämmenen alle, mutta se on myös helposti kytkettävissä pois päältä näppäinyhdistelmällä.
Laitteen vasemmasta kyljestä löytyy virtaliitin, 2,5 gigan RJ-45 verkkoliitin, HDMI 2.1 -näyttöliitin, kaksi USB 3.2 Type-C -liitintä, joista toinen tukee Thunderbolt 4 -teknologiaa, toinen PD-latausta ja molemmat DisplayPort-liitäntää sekä yhdistetty kuulokemikrofoniliitäntä. Oikeassa kyljessä on kaksi USB 3.2 Gen2 Type-A -liitintä.
Pohjalevy on kiinni 11 ruuvilla, jotka avaamalla pääsee käsiksi laitteen sisuskaluihin. Testiin saapuneessa mallissa on yksi vapaa M.2 SSD -liitin ja molemmat muistikammat ovat käyttäjän vaihdettavissa.
Kuvasimme kannettavan lämpökameralla noin 10 minuutin 3D-rasituksen jälkeen Cyberpunk 2077 -pelissä. Lämpimin kohta oli noin 56 astetta ja se sijaitsi näppäimistön yläpuolella laitteen keskiosassa.
Suorituskykytestit
Suorituskykyä vertailtiin prosessorin, näytönohjaimen, keskusmuistin ja tallennusratkaisun osalta. Suorituskykytestit on ajettu kannettavan oletusprofiililla eli Performance-profiililla, jos ei toisin ole mainittu.
Taustatietoa testeistä
Huom! Kannettavien keskinäistä vertailua voidaan pitää ainoastaan suuntaa antavana, sillä aiemmin io-techissä testatut pelikannettavat on jo palautettu takaisin valmistajille. Näin ollen emme ole pystyneet ajamaan tuoreita vertailutuloksia esimerkiksi päivitetyillä Windows-, peli- ja ajuriversioilla.
10 minuutin mittaisessa Cinebench R23 -testissä Core i9-13980HX sai kaikilla ytimillä 27413 pistettä, joka on noin 29 prosenttia parempi tulos kuin edellisen sukupolven Core i9-12900HX:llä. Core i9-13900K -työpöytäprosessorista se jäi suorituskyvyssä noin 30 prosenttia.
Suorituskyky kannettavan natiiviresoluutiolla (2560×1600) ja parhailla kuvanlaatuasetuksilla oli meidän testipeliemme kohdalla hyvällä tasolla.
3DMark Time Spy -testissä ROG Scar 18 otti odotetusti kärkipaikan io-techissä testatuista pelikannettavista. GeForce RTX 4090 sai noin 30 prosenttia paremmat pisteet kuin GeForce RTX 3080 Ti ja Core i9-13980HX noin 7 prosenttia paremmat pisteet kuin Core i9-12900HX. Näiden tulosten valossa voidaan todeta, että näytönohjaimet ovat kehittyneet mobiilipuolella huomattavasti prosessoreita enemmän.
GeForce RTX 4090 -suorituskyky: työpöytä vs mobiili
Vertasimme kannettavan suorituskykyä vastaavilla komponenteilla varustettuihin työpöytäkoneisiin muutamassa eri testissä. Näiden testien ajan kannettavassa oli käytössä suorituskykyisin Turbo-profiili.
Koska ROG Scar 18 on varustettu tehokkaimmilla komponenteilla, testasimme Cyberpunk 2077 -peliä 4K-resoluutiolla, parhailla säteenseurantaa tukevilla kuvanlaatuasetuksilla ja DLSS3 kytkettynä päälle. ROG Scar 18:lla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 54 FPS, joten pelaaminen kyllä onnistuu, mutta minimi jäi melko alhaiseksi 39 FPS:ään. Täysverisistä työpöytätietokoneista tulos jäi kuitenkin reilusti. Core i9-13900K -prosessorilla ja GeForce RTX 4090 -näytönohjaimella varustettu tietokone oli jopa 89 prosenttia suorituskykyisempi.
3DMark Time Spy Extreme -testissä 4K-resoluutiolla RTX 4090 -mobiilinäytönohjain jäi pisteissä täysverisestä versiostaan lähes 50 prosenttia ja i9-13980HX -mobiiliprosessori i9-13900K -työpöytäprosessorista noin 25 prosenttia. GeForce RTX 4070 Ti -näytönohjain ja GeForce RTX 4090 -mobiilinäytönohjain taas olivat pisteissä lähes tasoissa.
3DMarkin puhtaasti säteenseurantaa käyttävässä DXR-testissä RTX 4090-mobiiliversio ja RTX 4070 Ti olivat lähes tasoissa, kun taas RTX 4090 -työpöytäversio oli säteenseurannassa lähes 100 prosenttia suorituskykyisempi.
Kahdella 16 gigatavun DDR5-4800-nopeudella toimivalla muistikammalla ja kahta muistikanavaa hyödyntäen kirjoitus- ja kopiointinopeudet olivat lähes 70000 Mt/s ja lukunopeus 75000 Mt/s. Latenssi oli 88,2 ns.
Kahden teratavun kokoisen M.2 NVMe SSD:n perättäinen kirjoitusnopeus ylitti 7000 Mt/s ja lukunopeus oli noin 5000 Mt/s.
Tehonkulutus ja melumittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Coltech EMT707CTL -mittarilla Cyberpunk 2077 -pelissä, jossa rasitusta kohdistuu sekä prosessorille että näytönohjaimelle ja lisäksi Cinebench R23-testissä, joka kuormittaa vain prosessoria.
Prosessorirasituksessa kannettavan tehonkulutukseksi mitattiin 265 wattia ja Cyberpunk 2077:ssä näytönohjaimen sekä prosessorin yhteisrasituksessa tehonkulutus oli 250 wattia eli käytännössä molemmissa tapauksissa tehonkulutuksessa mentiin niin ylös kuin mitä virtalähde antaa myöden.
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän näytöstä. Kannettavan melutaso mitattiin lepotilassa Windowsin työpöydällä, prosessorirasituksessa Handbrake-ohjelmalla ja Cyberpunk 2077 -pelissä prosessorin ja näytönohjaimen yhteisrasituksessa. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten io-techin mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
Melutaso oli sekä peli- , että prosessorirasituksessa äänekäs 45 desibelillä. Kuitenkin kannettavan sisuskalut ja yleisen pelikannettavien melutason huomioiden ROG Scar 18:n melutaso oli melko hyvin kurissa.
Akkukesto
Akunkestoa testattiin näytön mitatulla 120 cd/m² kirkkaudella, kun 1080p-laatuista videota toistettiin kokoruudun tilassa YouTubesta Wi-Fi-yhteydellä Google Chrome -selaimella. Huomioitava on, että tällä kertaa kannettavan suorituskykyprofiiliksi oli valittuna Quiet.
ROG Scar 18 vaihtaa akkuvirralla automaattisesti käyttöön GeForce RTX 4090:stä prosessoriin integroidun grafiikkaohjaimen, mutta siitä huolimatta akkuvirtaa riitti vain muutamaksi tunniksi.
Armoury Crate -profiilien erot
Kannettavan eri toimintoja hallitaan Armoury Crate -ohjelmistolla, jolla voidaan säätää muun muassa laitteen suorituskyky-, tehonkulutus- ja melutasosuhteita. Ajoimme muutaman suorituskykytestin valittavissa olevilla Silent-, Performance- ja Turbo -profiileilla ja vertasimme niitä keskenään. Oletuksena käytössä on Perfomance-profiili.
3DMark Time Spy -testissä Turbo-profiili nosti kannettavan prosessorin suorituskykypisteitä noin 10 prosenttia ja näytönohjaimen pisteitä noin 7 prosenttia. Silent-profiililla näytönohjaimen pisteet laskivat noin 50 prosenttia ja prosessorin pisteet noin 45 prosenttia.
Cyberpunk 2077:ssä kannettavan natiiviresoluutiolla suoristuskykyero Performance- ja Turbo -profiilien välillä oli melko minimaalinen. Silent-profiililla pelaaminen on haastavaa.
Suorituskykyisin Turbo-profiili oli pelikäytössä erittäin äänekäs 50 desibelin lukemalla, Performance-profiilikin oli melko äänekäs ja Silent-profiili nimensä mukaisesti hiljainen. Pelikäytössä hiljainen Silent-profiili ei käytännössä riitä suorituskykynsä puolesta näytönohjainta kuormittavaan pelaamiseen.
Näyttötestit
Näytön ominaisuudet:
- Paneelin tyyppi: IPS
- Paneelin koko: 18″
- Natiiviresoluutio: 2560×1600 (16:10 kuvasuhde)
- Virkistystaajuus: 240 Hz
- Vasteaika: 3 ms (GtG)
- Virkistystaajuuden synkronointi: NVIDIA G-SYNC -yhteensopiva
Testasimme pintapuolisesti kannettavan näyttöä io-techin näyttöartikkeleista tutuilla metodeilla. Näytön eri mittaukset suoritimme SpyderX Elite- ja Xrite i1 Display Pro – näytönkalibrointilaitteiden avulla.
Näyttöpaneelin kontrastisuhteeksi mitattiin 937:1, mustan tason ollessa 0,48 kandelaa per neliömetri (cd/m²) ja kirkkauden ollessa 447 cd/m², kun näytön kirkkaus oli säädetty täysille. Paneelin gamman arvoksi mitattiin 2,2 ja värilämpötilaksi 6750 Kelviniä.
Näyttöpaneeli kattoi 100 % sRGB-väriavaruudesta, 90 % AdobeRGB-väriavaruudesta ja 100 % DCI-P3 -väriavaruudesta eli kyseessä on väririkas paneeli.
Näytön väritarkkuus on erityisen tärkeää kuvien ja videoiden käsittelyssä. Delta-E-arvolla kuvataan numeerisesti kahden värin eroavaisuutta. Yleisesti ottaen Delta-E-arvon ollessa alle 3, voidaan todeta näytön toistavan värejä riittävän tarkasti ja jälkituotannossa kalibroinnin tavoitteeksi otetaan 2 tai alle. Arvon ollessa yksi tai pienempi, väriero ei ole ihmissilmällä havaittavissa.
Paneelin väritarkkuus oli hyvällä mallilla 1,39 Delta-E:n keskiarvopoikkeamalla, eikä mikään yksittäinen väri ylittänyt 3 Delta-E lukemaa.
Loppuyhteenveto
Asus ROG Strix Scar 18 on Asuksen pelikannettavien malliston tämänhetkinen lippulaiva, joka on varustettu suorituskykyisimmillä mobiilikomponenteilla kuten Intel Core i9-13980HX -mobiiliprosessorilla sekä NVIDIA GeForce RTX 4090 -mobiilinäytönohjaimella. Näyttönä toimii 18-tuumainen IPS-paneeli, joka tukee 2560×1600-resoluutiota 240 hertsin virkistystaajuudella ja Adaptive-Sync tuella. Hintalapussa lukee Asuksen omilla verkkosivuilla 4800 euroa.
Suorituskykyteisteissä ROG Scar 18 oli kiistatta toistaiseksi testatuista pelikannettavista paras sekä peli, että hyötykäytössä. Sen 18-tuumainen IPS-paneeli oli testiemme perusteella laadukas ja peitti laajalti eri väriavaruuksia hyvällä väritarkkuudella. Kannettavasta löytyy mm. HDMI 2.1 -näyttöliitäntä, joten ulkoisen 4K-näytön käyttäminen on otettu huomioon myös pelikäytössä. Myös jäähdytyksen ja tehon suhde oli säädetty niin, ettei prosessorin tai näytönohjaimen lämpötila pääse turhan kuumaksi, melutason pysyessä samalla pelikannettavien standardeilla maltillisella tasolla.
Jos siis tarpeena on mahdollisimman suorituskykyinen pelikannettava, hinnasta piittaamatta, Asus ROG Strix Scar 18 täyttää tarpeet eikä jätä kylmäksi oikeastaan missään muussa, kuin heikohkossa akunkestossa. Jos taas verrataan suorituskykyä ja hintaa vastaaviin työpöytämallin komponentteihin, niin samalla hinnalla (ja varmasti edullisemminkin) työpöytäkoneella on mahdollista saavuttaa noin 50 prosenttia enemmän suorituskykyä. Testiemme perusteella GeForce RTX 4090 -mobiilinäytönohjain vastasi suorituskyvyltään kutakuinkin GeForce RTX 4070 Ti -näytönohjainta.
Plussaa
- Hyvä suorituskyky
- Laadukas näyttö
- Hyvät liitännät
Miinusta
- Akun kesto
- Kallis
katso liitettä 1049460
kyllä, iGPU menee oletuksena päälle kun laturi nykäistään irti ROG kannettavissa(tai softa ainakin ilmoittaa jos jokin sovellus käyttää erillisnäyttistä)
Akkukestoon voisin kommentoida että varmasti tuon saa kestämään 4-5 tuntia työpöytäkäytössä jos jaksaa räpeltää prosessorin virrankulutukset oikein, Inteliä ei ilmeisesti paljon virrankulutus kiinnosta teho-luokassa
(Youtube kattomiseen ei tarvii 12 ydintä hönkimässä 4GHz nopeudella, mutta windows ottaa kaiken tehon irti mikä sille annetaan, joka sit syö akkua turhaan)
Hyvä kone mutta järkyttävän ylihintainen.
Tuossa tosiaan 16:10 kuvasuhteen näyttö, eli yksi lisätuuma näytön kokoon ei juurikaan kasvata läppärin kokoa, siitä kyllä iso plussa.
@Sampsa voisi korjata tuon läppärin paksuuden, paksuin kohta siis 3.08cm.
Viitattiin siis, että vaihtaa prosessoriin integroituun grafiikkaohjaimeen. Päivitetty selkeämpään sanamuotoon artikkliin.
Päivitetty, Niko oli tainnut mitata ohuimmasta kohdasta.
Ero suorituskyvyssä johtuu siitä, että tuossa RTX 4090 -mobiiliversiossa on käytössä selvästi vähemmän grafiikkapiirin laskentayksiköitä ja alhaisemmat kellotaajuudet niin grafiikkapiirillä kuin muisteilla sekä rajoitettu tehonkulutus.
Saako tässä mallissa noi turhat RGB valot sammutettu ilman että näppäimistö pimenee kun muistakseni vanhoissa malleissa ei saanut mitä oli selkeä miinus.
Itse en näe syytä ostaa näin kalliin kannettavan ellei todella tee jotain hyödyllistä työtä kun saa halvemman ja paljon hiljaisemman pöytäkoneen.
Tuskin kukaan tällaista pöytäkoneeksi ostaakaan? Eiköhän läppäriä lähtökohtaisesti katsella silloin, kun kone pitäisi saada otettua välillä mukaan tai tehtyä töitä matkalla esim. junassa tai hotellissa. Sitä voi tietysti pohtia, että riittäisikö läppäriksi köykäisempikin laite, jos kotoa löytyy tehokas pöytäkone. Jotkut sitä tehoa tarvii myös reissatessa ja niille tämä on varmaan hyödyllinen
Itsellä läppäri korvasi pöytäkoneen, vaikka suht harvoin reissussa ollaankaan. Saa riittävän suorituskyvyn, kompaktin koon ja lisänäytön samalla ratkaisulla, mutta toki kustannustehokkuus heikko. Läppäri makaa näyttöjalassa niin säästi kivasti pöytätilaa.
Näissä näyttäisi käsittääkseni edelleen olevan ainakin osittain jaettu tuo jäähdytyskomponentti GPU+CPU kesken, aiemmin kuumana käyvä komponentti lämmitti toisenkin ja saattoi aiheuttaa toiseen throttlausta. Mielenkiintoista jos nämä uudet CPU:t ja GPU:t toimivat paremmin throttlausalgoritmeineen jne. Omat Asuksen peliläppärit ovat kyllä olleet reilusti äänekkäämpiä kuin pöytäkone 20+ tuulettimella..
Mikäs teline? Mulla on tuossa nenän edessä tyhjä vesa-jalka odottamassa sopivan löytymistä samalla tarkoituksella
Oma setti on vähän kevyempää rautaa: surface pro 8 + egpu + pari monitoria. Vieressä toki pelipöytäkone erikseen. Tabletti on tarkoitus laittaa entisen kolmannen monitorin tilalle pois pöydältä.
Nuo kaksi. Näytöllä sama teline niin halusin identtisen.
Vogel's PFD 8523 Monitor Desk Mount – 149,00€
http://www.jimms.fi
Multibrackets M Laptop Holder for Gas Lift Arm Silver | Edullinen
http://www.proshop.fi
näistä alustoista sen verran että älä käytä kulmassa olevia, kahdesta läppäristä paskonu tuulettimen laakerit noilla, ja taitaa asiasta mainintakin olla ohjekirjassa
Eipä ole tullut ajateltua moista. Kiitos vinkistä.
Tästä olisi kiva kuulla lisää. Muistatko läppärin valmistajaa / mallia minkä ohjekirjasta voisi tuon maininnan löytää?
Manuaali epämääräisesti mainitsee käytöstä "tasaisella alustalla" mut pakko kai se on uskoa kun GL702:sta meni 2 GPU tuuletinta ja nykyinen Strix G531 GPU tuuletin pitää kans ääntä jos kallistaa konetta
Se manuaalin "tasainen alusta" taitaa enemmänkin tarkoittaa kulman sijasta "sileää ja kovaa alustaa", eikä esim. tyynyä, jotta kone pysyy edelleen pienillä korokkeillaan eikä pohjan ilmanvaihtokanavat tukkiudu.
En silti vastaan väitä, itselläkin tullut vastaan useita laitteita, joissa tuulettimet alkavat ulisemaan kun laitetta kallistaa.
On, oli jo edellisissä SCAR-mallissa, G17 mallissa ei.
Mikään ei Nvidialla nykyään ole yhtä varmaa kuin harhaanjohtava markkinointi.
6800m ja 6800
Hyi hyi AMD soosoo, harhaanjohtajafirma on. 
Siinä sentään kyse on vain yhden askeleen verran eroa, mutta joo oikeassa olet että hölmöä tuokin on muttei sentään ihan naurettavan hölmöä.
Tuntuu siltä että viime vuosina tuo on kehittynyt kertalaakia sekavammaksi kun pöytäkoneversioiden tdp:t ovat lähteneet laukalle niin ettei enää onnistu lähelläkään sen tyyppiset ratkaisut että otetaan 10 % piiristä pois ja annetaan sille puolet pienempi tehobudjetti. Nykyään leikataan 50 % pois ja tehobudjetista uupuu luokkaa 75 %..
Oli esim. aika iso työ selittää muksuille miten ison kompromissin tehoissa joutuu tekemään jos sijoittaa säästönsä läppäriin vrt. pöytäkoneeseen kun deskarinäyttisten testeissä on tismalleen samat mallinumert kuin läppärin mainoksissa.
Joo tuossa oli hetken tilanne, että mobiili ja desktop oli aika lähellä toisiaan, olisiko ollut GTX 10 -sarja, mutta nyt on tosiaan menty taas huomattavasti isompaan eroon. Ja juuri tuosta syystä me näitä testejä teemme sillä valmistajille tilanne on sitä hyödyllisempi mitä enemmän pihalla todellisuudesta kuluttajat ovat.
Näiden uutukaisten hinnat vaan ovat aika tolkuttomia toistaiseksi, josta näkyy aika hyvin kilpailun puute (AMDn tuotteet tulevat vasta myöhemmin).
Läppäreissä kun on aika työmaa saada 200W GPU:lta pois ja 100W CPU:lta, noin esimerkkinä. Samalla vaaditaan että laitteiden tulisi olla sieviä ja kevyitä, niin huono se on kunnon jäähdytysjärjestelmää tunkea. Tokihan läppäreissä on insinöörityöllä mahdollista parantaa jäähdytystä melkoisesti jos sitä "tahtotilaa" löytyy. Hyvin köykäisiä ne tuuppaavat olemaan.
Olisiko mahdollista saada joskus testiä muutamasta erilaisesta läppärin lisäjäähystä? Eli siis niistä alustoista joissa on tuulettimia tms. jäähdytys tsydeemejä. Lähinnä kiinnostaisi tietää että onko ne kaikki täyttä kusetusta vai voiko ko. tuotteilla saada mitenkään realistisesti jotain hyötyä jäähdytykseen.