
4K-resoluutiolla pelaaminen on tehnyt tuloaan jo useamman vuoden ajan, mutta vasta viime syksynä julkaistut GeForce RTX 30- ja Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimet tarjoavat vihdoin niin hyvää suorituskykyä, että graafisesti vaativimpienkin pelien pelaaminen onnistuu selvästi yli 60 FPS:n keskimääräisellä ruudunpäivitysnopeudella. Lisäksi uusi HDMI 2.1 -näyttöliitinstandardi mahdollistaa pelaamisen uuden sukupolven Xbox- ja Playstation-konsoleilla 4k-resoluutiolla ja 120 hertsin ruudunpäivitysnopeudella.
Asuksen kesän 2021 uutuusnäyttö ROG Strix XG43UQ tarjoaa 1299 euron hintaan niin PC- kuin konsolipelaamiseen soveltuvan lähes kaikki uutuustekniikat yhdessä paketissa. Ominaisuuskattaukseen lukeutuvat 43-tuumainen VA-paneeli, 3840×2160- eli UHD 4k-resoluutio, 144 hertsin virkistystaajuus, HDMI 2.1 -liitännät, DisplayHDR 1000 -sertifiointi ja AMD FreeSync Premium Pro -tuki. Tutustumme tässä artikkelissa näytön ominaisuuksiin ja suoritimme sille kattavat mittaukset ja testit.
Näytön ominaisuudet, rakenne ja OSD-valikko
Tasaisella VA-paneelilla varustettu näyttö on kalibroitu tehtaalla valmiiksi. Keväällä Suomessa myyntiin saapunut näyttö on artikkelin kirjoitushetkellä Jimm’sissä tarjouksessa 1299 euron hintaan, mutta sen normaalihinta on 1599 euroa.
Näytön ominaisuudet
- Paneelin tyyppi: VA
- Paneelin koko: 43″ (16:9)
- Paneelin kaarevuus: –
- Natiiviresoluutio: 3840×2160 (4K UHD)
- Virkistystaajuus: 144 Hz
- Taustavalaistus: LED
- DisplayHDR: Vesa Certified DisplayHDR 1000
- Vasteaika: 1 ms (MPRT)
- Ulkomitat (ilman jalkaa): 97,5 cm x 57,1 cm x 7,5 cm
- Paino: 15,3 kg
- VESA-seinäkiinnitys: 100 x 100 mm
- Virkistystaajuuden synkronointi: AMD FreeSync Premium Pro
XG43UQ on takaosastaan valkoinen ja seisoo tukevasti mukana toimitettavalla metallisella kolmijalalla, mutta näyttö tukee myös VESA 100 x 100 mm seinäkiinnitystä.
Mukana toimitettavan jalustan ainoa säätömahdollisuus on kallistus pystysuunnassa, jonka säätövara on -5 asteesta 10 asteeseen. Mukana toimitetaan suurehko ulkoinen virtalähde ja näytössä on sisäänrakennettuna kaksi 10 watin kaiutinta.
Näytön takaosan liittimet on on jaettu kahteen osaan ja ne sijaitsevat näytön oikeassa reunassa. Kyljen liittimistä löytyy audio sisääntulo- ja kuulokeliitin, kaksi HDMI 2.0 -näyttöliitintä, kaksi USB Type-A 3.0 -liitintä ja USB Type-B 3.0 -liitin. Alaspäin suunnattuja liittimiä ovat virtaliitin, kaksi HDMI 2.1 -näyttöliitintä sekä DisplayPort 1.4 -näyttöliitin Display Stream Compression- eli DSC-tuella.
Näytön valikoissa navigoidaan takapuolelta oikealta löytyvillä painikkeilla ja ohjaustikulla tai vaihtoehtoisesti mukana toimitettavalla kaukosäätimellä. Näytön valikot ovat monipuoliset ja tyypilliset Asus ROG -sarjan näytöille.
Mittaus- ja testitulokset
Näytön eri mittaukset suoritimme Spyder 5 Elite- ja Xrite i1 Display Pro -näytönkalibrointilaitteiden avulla. Kaikki muut mittaukset suoritettiin Spyder 5 Elitellä paitsi kontrastisuhde, kirkkaus ja mustan taso, joissa käytettiin i1 Display Prota ja DisplayCAL-ohjelmistoa tarkempien tuloksien saavuttamiseksi. Mittaukset ovat suoritettu kalibroimattomalle näytölle eli kuvastavat sitä mitä kuluttaja paketista saa. Tämän kyseisen näytön kohdalla jätimme kalibroinnin suorittamatta, koska näyttö on tehtaalla kalibroitu ja antoi mittauksissamme niin hyviä arvoja, että kalibroimalla niitä tuskin juuri olisi saanut parannettua.
Uutena mittauslaitteena käytössämme oli jälleen NVIDIAn LDAT (Latency Display Analysis Tool), jonka avulla mittasimme näytön viivettä kahdessa eri skenaariossa. Pureudumme itse laitteeseen ja sen toimintaan tarkemmin erillisessä sille omistetussa artikkelissa.
Testien ajan näyttöä ajettiin tehdasasetuksilla, jos ei toisin mainita. Tehdasasetuksena käytössä oli näytön Racing-väriprofiili.
Värintoistoalue
Asus ROG Strix XG43UQ:lle luvataan tuotesivuilla 90 prosentin DCI-P3-alueen kattavuus ja meidän testeissämme saimme kyseiselle väriavaruudelle tulokseksi 95 prosenttia. sRGB-värialueesta näyttö kattoi täydet 100 prosenttia ja AdobeRGB-värialueesta 86 prosenttia.
Gammavastaavuus
Gamma-arvolla säädetään harmaasävy- ja RGB-arvot näytölle sopiviksi. Oikein säädettynä pienet sävyerot erottuvat toisistaan mahdollisimman hyvin. Yleensä PC-näyttöjen tehdasasetus on pyritty saamaan mahdollisimman lähelle arvoa 2,2.
XG43UQ:n valikoista on valittavissa kolme eri gamman arvoa, joista oletuksena on Gamma 2.2. Testiemme perusteella jokainen arvo on hieman alakanttiin oikeaan gamman arvoon nähden ja lähimmäksi 2,2 arvoa päästiinkin Gamma 2.5 -asetuksella.
Väritarkkuus
Näytön väritarkkuus on erityisen tärkeää kuvien ja videoiden käsittelyssä. Delta-E-arvolla kuvataan numeerisesti kahden värin eroavaisuutta. Yleisesti ottaen Delta-E-arvon ollessa alle 3, voidaan todeta näytön toistavan värejä riittävän tarkasti ja jälkituotannossa kalibroinnin tavoitteeksi otetaan 2 tai alle. Arvon ollessa yksi tai pienempi, väriero ei ole ihmissilmällä havaittavissa.
Tehtaalla esikalibroidun XG43UQ:n väritarkkuus oli odotetusti hyvällä tasolla, väritarkkuuden keskiarvon ollessa 1,82 Delta-E. Mikään mitattu väri ei myöskään poikennut joukosta huomattavissa määrin.
Kontrastisuhde, kirkkaus ja mustan taso
Tehdasasetuksilla näytön luminanssiksi mitattiin 471 kandelaa per neliömetri (cd/m²) ja 0,10 cd/m² mustan taso, jolloin kontrastisuhteeksi muodostui 4380:1. Näytön tuotesivuilla paneelille luvataan kontrastisuhteeksi 4000:1 ja mittauksien perusteella tämä piti paikkansa.
Kun näytön kirkkaus asetettiin maksimiin eli 100 prosenttiin, näytön kirkkaudeksi mitattiin 893 cd/m². Eri testimenetelmää käyttämällä HDR-tilan maksimikirkkaus mitattiin lähes samaan reilun 800 cd/m².
Mustan tasoksi näytön maksimikirkkaudella mitattiin 0,20 cd/m².
Suuren kirkkautensa ja hyvän mustan tason ansiosta XG43UQ ponnahti testijoukkomme kärkeen myös kontrastisuhteensa osalta, joka oli testeissämme 4380:1.
Väritasaisuus
Mitatun väritasaisuuden osalta XG43UQ:n paneeli suoriutui hyvin, eikä yli 5 Delta-E:n poikkeamia löytynyt paneelin mistään osasta.
Valotasaisuus
Valotasaisuudessa suurimmat poikkeamat mitattiin paneelin reunoilta, etenkin vasemmasta- ja yläreunasta.
Katselukulmat
Näytön suuren kokonsa takia otimme katselukulmakuvan vain sivuttaissuunnassa. XG43UQ:n VA-paneelissa oli odotetusti hyvät katselukulmat, jotka tuotesivun mukaan ovat 178 astetta.
Tehonkulutus
Isokokoisen paneelin ja korkean kirkkauden johdosta XG43UQ:n tehonkulutus Windowsin työpöydällä tehdasasetuksin oli 81 wattia eli testijoukomme korkein.
Viive
Kuvasimme näyttöä ns. pursuit-camera-tekniikalla UFO-testissä selvittääksemme paneelin pikselien vasteajan mahdollisesti aiheuttavat liikesumeudet.
Korkean kontrastisuhteen VA-paneeli suoritui UFO testistä melko ennalta arvattavasti. Liikesumeutta on runsaasti varsinkin tummimmilla taustoilla.
Näyttö tarjoaa myös mahdollisuuden käyttää ELMB-sync-teknologiaa (Extreme Low Motion Blur), joka mahdollistaa näytön liiketerävyyden parantamisen ELMB-teknologialla, mutta valitettavasti kyseisen ominaisuuden käyttäminen oli erittäin epämiellyttävää. Sen käyttö lisäsi huomattavasti kuvan välkkymistä ja kolminkertaisti eri kohteita.
Testasimme NVIDIAn LDAT-laitteella viivettä aiemmin käyttämämme suurnopeuskameran sijaan. LDAT sisältää itsessään valosensorin ja toimii samalla hiirenä, jolloin ulkopuolisten laitteiden aiheuttamat lisäviiveet vähenevät. Otimme LDATin omalla sovelluksella 100 näytteen sarjoja, joista lasketaan keskimääräinen viive. Ensimmäisessä testissä otimme sarjan ohjelman sisäisellä testillä, jossa laite mittaa viiveen signaalin lähettämisestä siihen, kun ruudulla välähtää harmaa tausta. Toisessa testissä teimme saman, mutta Counter Strike: Global Offensive pelin sisällä, jossa viive mitattiin kun AWP-tarkkuuskiväärin luoma musta alue häviää ruudulta. Testien aikana G-Sync ei ollut käytössä.
LDATin oman sovelluksen testissä XG43UQ:n keskimääräinen viive oli 24,9 ms. Tulos oli lähes samaa tasoa kuin toisella testatulla VA-paneelilla.
CSGO:ssa viive oli noin 2 ms suurempi kuin VA-paneelillisen verrokkinäyttömme, tuloksella 29,8 ms.
Loppuyhteenveto
4K-pelaamisessa suurempi pikselimäärä pääsee kunnolla oikeuksiinsa, kun näyttökoko on perinteisiä 27-32-tuumaisia näyttöjä isompi. Markkinoille onkin vihdoin alkanut saapua enemmissä määrin 4K UHD -resuluutiolla varustettuja 32-48-tuumaisia pelinäyttöjä. Yli 50-tuumaiset 4K-televisiot ovat aiemmin olleet yksi vaihtoehto, mutta tavalliseen tietokonekäyttöön ne ovat yleensä liian isoja, niistä puuttuu DisplayPort-liitin ja aiemmin HDMI 2.0 -standardi on rajoittanut ruudunpäivitysnopeuden 60 hertsiin.
XG43UQ on tehtaalla kalibroitu, joten väritarkkuus ja muut paneelista mitatut arvot olivat odotetusti hyvällä tasolla. Värialueetkin oli hyvin katettu 100 prosentin sRGB- ja 93 prosentin DCI-P3 -kattavuudella pelaamista ja elokuvien katselua silmällä pitäen. HDMI 2.1 -liitäntä mahdollistaa uusimman sukupolven konsoleille 4K UHD -resoluution pelikokemuksen 120 hertsin virkistystaajuudella ja DisplayPort 1.4 -liitäntä kautta DSC-pakkauksella PC-pelaamisen 4K UHD -resoluutiolla 144 hertsin virkistystaajuudella. XG43UQ:n kohdalla kaikista uusimmista tekniikoista samassa paketissa isokokoisella paneelilla varustettuna joutuu pulittamaan noin 1500 euroa eli saman verran kuin laadukkaista uusista +50-tuumaisista HDMI 2.1 -liitännällä varustetuista televisioista.
Testeissämme Asus ROG Strix XG43UQ:n VA-paneeli oli todella kirkas ja mustat olivat etenkin kirkkauden suhteen erittäin mustia, jolloin kontrastisuhteeksi muodostui valmistajan itsensäkin lupaama 4000:1. Korkean kontrastisuhteen omaaville VA-paneeleille tyypillistä on, että liikesumeus ja viive kasvavat usein suuremmiksi muihin paneeleihin verrattuna, eikä XG43UQ:n paneeli tehnyt tässä poikkeusta. Toisaalta tuskin kovin moni pelaa tämän kokoluokan näytöltä kilpailullisia pelejä, joissa viiveellä on suurempi merkitys. Liikesumeutta esiintyy huomattavasti, joten se on hyvä tiedostaa.
Hyvää
- Laaja väriavaruus ja tarkat värit
- Erittäin kirkas paneeli
- Suuri kontrastisuhde
- Tehtaalla kalibroitu
Huonoa
- Korkea hinta
- Hidas pikselivasteaika, joka näkyy huomattavana liikesumeutena
Kun on olemassa 48” oled telkkuja halvemmalla en näe juuri syytä tämän näytön olemassa ololle
Pian myös 43" OLED telkkuja, mutta eipä noita voi yhtä huolettomasti käytää tietokoneen näyttönä kuvan palamisriskin takia. Joka tapauksessa hinta on järjetön.
Kyllä noita oled töllöjä porukka on vuoden päivät käytelly ilman ongelmia. Ei se ole enää mikää syy olla valitsematta muuten ylivoimaista näyttötekniikkaa
No ei tarvi ku playstation 5 tai xbox series x
Onhan niitä mutta onko niissä 144 Hz virkistystaajuutta tai tukea freesyncille ? Sen lisäksi tuon freesyncin myötä taitaa olla tuki myös VRR:lle.
On se monelle syy olla valitsematta kun seurannut TV-keskusteluja, eikä tuo ole mikään erityisen ylivoimainen näyttötekniikka pelaamiseen, ainakaan RTingsin arvostelun perusteella, mutta tämä riittää aiheesta.
Vain 120Hz löytyy, huomaako eron jos laitetaan 24Hz lisää? Ufot olivat kaikilla kolmella testissä melkoista suttua.
Vaikka tv-valmistajat downgreidaan tuotteitaan, niin miksi syncit ja vrr olisi tiputettu pois pelaamiseen mainostetusta teeveestä
Yhtä hyvin voisi kysyä, että miksi yleensäkkin televisiossa on ties mitä typerää, kuin erikseen estämässä tietokonekäyttöä. Jos annan lisäksi vain yllämainitsemattomia, niin Input viiveitä, skaalauksia, kuvanprosesointia, väärää pixelijärjestystä ja mitä näitä kaikkia nyt on. Kerran totesin ongelman, jossa eräs kalliimman luokan televisio teki muuten toimivasta grafiikkakortista epävakaan (BOSD). Eli itseltä lähtee lämmin suositus välttämään televisioita tietokonekäytössä. Eikä sillä, ne voivat toimia aivan täysin ja ilman ongelmia. Taas voi olla että huomenna taskbari on palanut kiinni, vaikka viereinen samalla tuotekoodilla oleva ei tehnyt sitä. Niin ja tässä on töissä roudattu pari ammattiluokan IPS-näyttöäkin takuuseen, kun kuva oli palanut kiinni.
Kun soppaan laittaa vielä tonnin luokan hintalapun, niin kyllä se on kysymys on paljon myös siitä, että kannattaako riski. Näyttöön kytkee kyllä tulevaisuudessa vaikka digiboxinkin ilman ongelmia, mutta kiinni palanut pikakuvake vituttaa halvemmassakin televisiossa ja ihan joka käytössä.
Löytyykö jostain muka OLED, jossa olisi G-sync moduuli? He mainostavat kyllä G-SYNC(!!!), mutta kyseessä on aina tarkemmalla katselulla G-sync compatible, eli Freesync.
Adaptive-Sync on oikea termi, G-Sync Compatible ja Freesync on vain nimitys ko. ominaisuuden tuelle.
Xiaomilta on ilmeisesti tulossa OLED, jossa käytetään G-sync -moduulia. Täyttä varmuutta ei kuitenkaan ole.
…
The TV may be part of the NVIDIA Big Format Gaming Display program which all include dedicated G-Sync modules however no confirmation has been given by either company.
…
Xiaomi Preparing OLED Gaming TVs with NVIDIA G-Sync Support
http://www.techpowerup.com
Aivan.
Pointti oli, että G-sync moduulia ei ole vielä yhdessäkään telkkarissa ja tuo näyttö ei siinä eroa. Aika paljon on harhaluuloja, kiitos tämän markkinoinnin.
Erona, niille jotka eivät tiedä, että G-sync toimii myös alhaisilla ruudunpäivitysnopeuksilla paremmin, joka varsinkin 4K pelaamisessa saattaa tulla vastaan ja on myös huomattavasti kalliimpi. Useimmiten eroa ei kyllä edes huomaa ja molemmat toimivat hienosti.
Jaksaako rtx 3070 pyörittää 4K:lla hyvällä fps:llä pelejä? Mietin vaan kun ois tuossa toi xbox series x myös niin menis pc ja konsolipelaamiseen kenties ehkä.
Kyllä ja ei. Miten määrittelet korkeat FPS?
Riippuu pelistä ja asetuksista, mutta 2080TI toimi hyvin G-SYNCin kanssa ~60Hz ja sync tasoitti mahdolliset dropit. 144Hz voit vain haaveilla.
Edes rtx3080 ei jaksa pyörittää kaikkia pelejä kunnolla edes 3840*1600 resoluutiolla. Joku warframe ja aquanox deep descent pyörivät ihan ok viimeksi pelaamistani peleistä, mutta sitten taas cyberpunkissa saa olla säätämässä kuvanlaatuasetuksia, ettei se dippaa 40fps lukemiin.
VRR:ssä on ylipäätänsä iso etu pelkkään näyttöön joka on speksattu 120Hz etenkin konsolikäytössä.
Näyttö on päänäyttönä ja näytönohjaimena toimii vanhemman liiton RTX 2080 Dual OC. Näyttö on kytketty DisplayPortin kautta kiinni koneeseen ja sen mukana tuli ensimmäiset ongelmat. Vanha näyttö oli HDMI liitäntäinen ja se heräsi unesta aina, kun hiirtä liikutti tai näppäimistöä paineli, mutta tämä näyttö ei aina herää. Vika korjaantuu, kun näytön sammuttaa ja kytkee uudelleen päälle, mutta joka kerta äänet ei tule läpi tämänkään jälkeen. Tämä vaatii toisinaan toisen näytön uudelleen käynnistyksen, jotta saadaan myös äänet mukaan. Näytönohjaimen ajurien päivityksellä ei ollut vaikutusta asiaan, näytön firmwareen en ole vielä perehtynyt enkä ole kokeillut käyttää näyttöä HDMI -piuhalla.
Paneelina tämä VA-paneeli on itselle ensimmäinen laatuaan ja mietin muutamankin kerran, tohdinko vaihtaa OLED / IPS -maailmasta VA-maailmaan, mutta nyt se on tehty. Lievä pettymys tämä on, sillä katselukulmat (joista jollain Sampsan pelistriimilläkin oli spekulointia) on kyllä noihin aiempiin näyttöihin verrattuna aika ankeat. Näytöstä kutakuinkin keskimmäinen kolmannes näyttää tosi hyvältä, mutta reunimmaiset kolmannekset ovat jo selvästi vaaleammat väreiltään. Esim. tällä sivustolla käytän tummaa teemaa ja keskellä värikontrastit ovat kohdillaan ja tumma on tummaa, mutta molemmat reunat ovat jo harmaita ja värit laimeammat. Tähän(kin) tottuu melko nopeasti ja vaaleammilla sivuistoilla tätä ei edes huomaa saatikka sitten pelatessa, kun keskittyminen on pääasiassa näytön keskellä tapahtuviin liikkeisiin ja grafiikoihin.
Tässäkin näytössä on havaittavissa satunnaista välkehdintää, kuten on ulkomaalaisilla sivustoilla ollut juttuakin, mutta ei mitenkään häiritsevissä määrin. Välkehdintä muistuttaa lähinnä etäistä salamavalon välähdystä, jota ei välttämättä aina edes huomaa, mutta toisinaan se pistää silmään ja välillä sitä epäilee jo omaa mielenterveyttäänkin, mutta kyllä tämä näyttö selvästi silloin tällöin välkähtää omia aikojaan. Näytön omia max. HDR kirkkauksia olen kokeillut 400 – 600 – 1000 nitsin asetuksilla ja mielestäni välähdykset tulevat joka asetuksella läpi, mutta vähiten omaa käyttöä häiritsee 600 nitsin asetuksilla.
4k pelaamisesta ei tällä kokoonpanolla oikein tahdo tulla mitään, mutta 1440p pelaaminen onnistuu ihan hyvin ainakin Far Cry 6:lla, Cyberpunkilla ja Division 2:lla, fps pyörii siinä 55-60 tienoilla pääsääntöisesti. Ihan kaikkia asetuksia ei voi laittaa täysille, mutta high lukee jo melko monessa kohtaa ja on kyllä mukavaa pelata edellisen 27" FullHD näytön sijaan.
Myös työpöytäkäyttö on vallan mukavaa vanhaan näyttöön verrattuna, sillä tavaraa saa sijoiteltua näytölle ihan eri tavalla. Voi vaikka selailla nettiä samalla, kun tekee jotain ns. hyödyllistä, kun selain mahtuu olemaan toisessa reunassa auki ja hyötyohjelmat toisessa reunassa.
Hintaa tällä näytöllä toki on ja valitettavia miinuksia, mutta kaiken kaikkiaan olen ollut ostokseen tyytyväinen ja käyttö jatkuu ainakin toistaiseksi.
Päivitystä tähän kohtaan:
Nyt näyttäisi siltä, että viat / ominaisuudet olisi korjattu, ainakin toistaiseksi. Suurin syyllinen näytön heräämisongelmaan ja ääniongelmaan näyttäisi liittyvän Windowsin virransäästöominaisuuksiin. En ollut huomannut käydä näitä asetuksia läpi Windowsin uudelleen asennuksen yhteydessä ja siellä oli oletuksena Balanced -malli käytössä. Nyt on High Performance -tila ja vielä erikseen kävin asetukset läpi ja kaikki virransäästöjutut pois päältä ja max performancet päälle. Nyt ei ole näyttö kiukutellut kertaakaan heräämisvaikeuksia ja joka kerta ovat äänet tulleet kerrasta läpi ilman näytön uudelleen käynnistystä.
Myös pelikokemukset paranivat aika paljonkin uuden raudan myötä, joten nyt voi nauttia 4k resoista useammassakin pelissä aiempiin mainittuihin verrattuna. Näytönohjain pysyy edelleen 2080 Dualina, mutta muuten rauta vaihtui uuteen. Yllättävän iso vaikutus, kun vanha prosessori 1900X Threadripper vaihtui Ryzen 9 5900X malliin kaikkine kilkkeineen, niin nyt voi huomattavasti helpommin pistää 4k resot käyttöön aiempien 1440p sijaan. Vähän pelistä kiinni, kummalla resolla saa paremman pelikokemuksen, mutta nyt on enemmän valinnanvaraa vanhaan pakettiin verrattuna.
Itselläni Lg cx 48" ollut nyt n. Vuoden ja 3kk käytössä teeveenä + ps5 kaverina, josta abaut vuoden verran vielä tietokonenäyttönä.
Mulla käyttö on ollut runsasta, ja 2000h tuli täyteen jo kuukausia sitten. Minkäänlaista kiinni palamista ei ole vielä ilmennyt.
Toki mulla on kaikki kuvakkeet piilotettu, vaihtuvat näytönsäästäjät, 5min aika jolloin näyttö menee koneella valmiustilaan jne. + teeveen puolesta "suojamekanismit" käytössä.
Näytön käyttöperioodiksi minun kokemusilla kannattaa miettiä 5-10 vuotta. Ensin sen kallis fps ja korkean resoluution tuote tulee 1. näytöksi ja siirtyy sitten 2. tai 3. näytöksi. Näin ainakin minulla kotikäytössä ja pari vuottahan tässä on tehty kaikki toimistohommatkin kotona. Työpaikalla sama homma että siellä on apunäyttöinä vielä niitä aivan ensimmäisiä lituskanäyttöjä erilaisilla vga-adaptereilla varustettuna käytössä.
Tuommoiset jutut, että logot tai pixelit tai pikakuvakkeet palavat näyttöön kiinni tai näyttö muuten kuluu, ovat minulle täydellisiä kauhistuksia. Semmoisia ei pidä hyväksyä missään tilanteessa. Näytön käyttöikä pitää ajatella olevan 10 vuotta.