Testissä AMD:n 1080p-pelaamiseen suunnattu 399 euron suositushintainen Radeon RX 6600 XT.

AMD esitteli heinäkuun lopulla uuden Radeon RX 6600 XT -näytönohjaimen, jonka myynti alkaa huomenna keskiviikkona 11. elokuuta. Full HD -pelaamiseen suunnatussa näytönohjaimessa on käytössä Navi 23 -grafiikkapiiri, 2048 stream-prosessoria ja 128-bittisen muistiväylän jatkeena on 8 gigatavua näyttömuistia.

AMD:n ilmoittama suositushinta näytönohjaimelle on 399 euroa, mutta näytönohjaimesta ei tule myyntiin AMD:n omaa mallia eikä sitä saa ostettua kyseiseen hintaan yhtiön omien kotisivujen kautta. Näytönohjainvalmistajien mallien hinnat Suomessa ovat julkaisun yhteydessä noin 450 eurosta ylöspäin 550 euroon asti.

Saimme io-techin testiin Asuksen ROG Strix RX 6600 XT OC -mallin, johon tutustumme tässä artikkelissa. Suorituskykytestit on 1920×1080-resoluutioilla ja mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.

Radeon RX 6600 XT:ssä on käytössä täysi Navi 23 -grafiikkapiiri eli 32 Compute Unit -yksikköä ja 2048 stream-prosessoria, 32 säteenseurantaan pyhitettyä Ray Accelerator -yksikköä, 128 teksturointiyksikköä ja 64 ROP-yksikköä. TSMC:n 7 nanometrin prosessilla valmistettava Navi 23 rakentuu 11,1 miljardista transistorista ja sen pinta-ala on 237 neliömillimetriä.

Vertailun vuoksi Radeon RX 6800-, 6800 XT- ja 6900 XT -näytönohjaimissa käytettävässä Big Navi 21 -grafiikkapiirissä on käytössä 26,8 miljardia transistoria ja piisirun pinta-ala on 519 neliömillimetriä. Radeon RX 6700 XT:ssä käytettävässä Navi 22:ssa on käytössä 17,2 miljardia transistoria ja piisirun pinta-ala on 336 neliömillimetriä.

Muistiväylä on tiputettu 128-bittiseksi ja sen jatkeena on 8 gigatavua 16 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR6-muistia, jonka myötä muistikaistaa on käytettävissä 256 gigatavua sekunnissa. Grafiikkapiiriin on integroitu 32 megatavun kokoinen Infinity Cache L3-välimuisti, jonka myötä muistiväylän tehollinen suorituskyky on teoriassa vajaa teratavu sekunnissa (921,6 Gt/s).

PCI Express x16 -väylä tukee 4.0-standardia, mutta toimii vain x8-nopeudella. Jos käytössä on vanhempi PCI Express 3.0 -tuella varustettu emolevy, tippuu PCI Express -väylän kaistanleveys x8-nopeudella 8 gigatavuun sekunnissa. Yksittäisissä peleissä, kuten Doom Eternalissa tai runsaasti keskusmuistia käyttävissä sovelluksissa alhaisempi kaistanleveys saattaa vaikuttaa negatiivisesti suorituskykyyn.

Koko näytönohjaimen tehonkulutus on vakiona 160 wattia, mutta se saattaa olla mallista riippuen myös korkeampi.

 

Näytönohjaimen esittely

Asuksen ROG Strix Radeon RX 6600 XT on yksi markkinoiden kalleimmista 6600 XT -malleista ja se on myynnissä suomalaisilla jälleenmyyjillä Jimm’sissä 620 eurolla ja tanskalaisella Proshopissa 550 euron hintaan.

Jäähdytysratkaisu on kahden korttipaikan korkuinen, näytönohjaimen pituus on 24 cm ja paino 858 grammaa. Muoviseen kehikkoon on upotettu kaksi 80 mm:n tuuletinta, jotka puhaltavat ilmaa kohti jäähdytysrivastoa ja suurin osa lämpimästä ilmasta palautuu avonaisista kyljistä takaisin koteloon ja kiertoon. Tuulettimet eivät pyöri lepotilassa, vaan käynnistyvät, kun grafiikkapiirin Tjunction-lämpötila nousee yli 60 asteeseen. Vakiona käytössä on Performance-tila, mutta näytönohjaimesta löytyy BIOS-kytkin hiljaiselle Quiet-tilalle.

Takapuolella on jäähdyttämässä ja suojaamaassa alumiinilevy. Piirilevy on varustettu 8-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä ja päädyn ROG Strix -logo on RGB-valaistu.

Grafiikkapiirin Power Limit -tehorajoitus on vakiona 145 wattia ja se on mahdollista nostaa 174 wattiin (+20 %).

Asus on asettanut ROG Strix  -mallissaan grafiikkapiirin toimimaan 3D-rasituksessa 2607 MHz:n Boost-taajuudella. Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa noin 2600-2630 MHz. GDDR6-muistit toimivat 16 Gbps nopeudella, jonka GPU-Z ilmoittaa 2000 MHz:n kellotaajuutena.

 

Testikokoonpano

Suorituskykytesteissä keskityttiin Full HD -resoluutioon ja ensisijaisena vertailukohtana on GeForce RTX 3060. Mukana on testitulokset myös isoveli 6700 XT:llä, edellisen sukupolven Radeon RX 5700 XT:llä ja NVIDIAn muutaman vuoden vanhalla GeForce GTX 1060:llä (6 Gt malli).

Kaikilla Radeon RX 6000- ja GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimilla on testeissä käytössä Resizable BAR -ominaisuus.

 

Hintataso ja saatavuus Suomessa 10.8.2021

 

Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kaksi 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi NZXT:n Kraken Z63 AIO -nestekierrolla jäähdytetty AMD:n 12-ytiminen Ryzen 9 5900X -prosessori asennettuna Asuksen ROG Crosshair VIII Hero -emolevylle ja 32 gigatavua DDR4-3600-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Corsairin 2 teratavun MP600 M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.

  • AMD Ryzen 9 5900X (12/24 ydintä/säiettä, boost 4,8 GHz)
  • Asus ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi (AMD X570)
  • 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB 3600 MHz (16-18-18-36)
  • Corsair MP600 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.0)
  • Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
  • NZXT Kraken Z63 AIO -nestekierto
  • Corsair HX1000 (1000W)
  • Microsoft Windows 10 Pro 64-bit

 

Näytönohjainten testimetodit

io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.

 

Suorituskyvyn skaalautuminen 1920×1080- ja 2560×1440-resoluutioilla

Shadow of the Tomb Raiderissa RX 6600 XT on Full HD -resoluutiolla 4 % suorituskykyisempi kuin RTX 3060, mutta 1440p-resoluutiolla asetelma kääntyi prosentilla RTX 3060:n eduksi.

 

 

Suorituskykytestit 1920×1080-resoluutiolla

Shadow of the Tomb Raiderissa 1080p-resoluutiolla 6600 XT oli 4 % suorituskykyisempi kuin RTX 3060 ja 6 % suorituskykyisempi kuin 5700 XT. 6700 XT oli puolestaan 19 % suorituskykyisempi kuin 6600 XT.

Cyberpunk 2077:ssä 1080p-resoluutiolla 6600 XT oli 8 % suorituskykyisempi kuin RTX 3060 ja 3 % suorituskykyisempi kuin 5700 XT. 6700 XT oli puolestaan 28 % suorituskykyisempi kuin 6600 XT.

Resident Evil: Villagessa 1080p-resoluutiolla 6600 XT oli 20 % suorituskykyisempi kuin RTX 3060 ja 14 % suorituskykyisempi kuin 5700 XT. 6700 XT oli puolestaan 24 % suorituskykyisempi kuin 6600 XT.

Assassin’s Creed Valhallassa 1080p-resoluutiolla 6600 XT oli 35 % suorituskykyisempi kuin RTX 3060 ja 13 % suorituskykyisempi kuin 5700 XT. 6700 XT oli puolestaan 22 % suorituskykyisempi kuin 6600 XT.

Watch Dogs: Legionissa 1080p-resoluutiolla 6600 XT oli 8 % suorituskykyisempi kuin RTX 3060 ja 8 % suorituskykyisempi kuin 5700 XT. 6700 XT oli puolestaan 16 % suorituskykyisempi kuin 6600 XT.

 

DirectX Raytracing -suorituskyky (säteenseuranta) +FSR/DLSS

Resident Evil: Villagessa säteenseuranta päällä RTX 3060 oli 21 % suorituskykyisempi kuin 6600 XT.

Kun käyttöön otettiin AMD:n uusi FidelityFX Super Resolution -skaalausominaisuus, Radeon RX 6600 XT:llä suorituskyky parani lähes natiiviresoluution kuvanlaatua mukailevalla Ultra Quality -asetuksella 5 % ja jo selvästi alkuperäistä heikompaa kuvanlaatua tarjoavalla Balanced-asetuksella 12 %.

Cyberpunk 2077:ssä Ultra-tason säteenseuranta päällä RTX 3060 oli 93 % suorituskykyisempi kuin 6600 XT, jolla peli ei ollut enää lainkaan pelattava. Kun säteenseuranta tiputettiin Medium-tasolle, Radeon RX 6600 XT:n ruudunpäivitysnopeus nousi 25 FPS:ään, mutta peli ei siltikään ollut kunnolla pelattava ja ainoa vaihtoehto on skaalata resoluutiota alaspäin FidelityFX-ominaisuudella, jolloin kuvanlaatu kärsii merkittävästi.

NVIDIAn DLSS-ominaisuudella Quality-kuvanlaadulla RTX 3060 pyöritti peliä sulavasti 50 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella.

 

Tehonkulutusmittaukset

Tehonkulutusta mitattiin seinästä Cotech EMT707CTL -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä 4k-resoluutiolla.

 

Asuksen ROG Strix Radeon RX 6600 XT:llä tehonkulutus oli suurin piirtein samalla tasolla GeForce RTX 3060:n kanssan noin 330 watissa.

Lämpötilamittaukset

Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä 4k-resoluutiolla.

 

Navi 23 -grafiikkapiiri toimi Asuksen ROG Strix -jäähdytysratkaisulla Performance-tilassa 59- ja Quiet-tilassa 68-asteisena. GDDR6-muistien Tjunction-lämpötila nousi korkeimmillaan 64 asteeseen.

 

Melumittaukset

A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä 4k-resoluutiolla. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.

Kokoonpanon melutaso Quiet-tilassa oli todella hiljainen 36 desibelillä, mutta Performance-tilan 38 desibeliä oli jo korvalla kuultavissa.

 

Ylikellotustestit

Ylikellotustestissä Asuksen Radeon RX 6600 XT oli asennettuna suljetun Cooler Master Cosmos C700P -kotelon sisälle. Power Limit eli tehonkulutuksen yläraja nostettiin maksimiin. Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.

ROG Strix Radeon RX 6600 XT:n Power Limit nostettiin 145 watista maksimiin eli 174 wattiin (+20 %). Navi 23 -grafiikkapiirin jännite vakiona oli 1,15 volttia.

Kun grafiikkapiirin kellotaajuutta saatiin nostettua 2899 MHz:iin eli 8 %, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa oli noin 2810 MHz.

GDDR6-muistit ylikellottuivat vakaasti 2300 MHz:iin  eli 18,4 Gbps:n nopeudelle.

Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna yhdellä asteella 60 asteeseen ja GDDR6-muistien lämpötila kahdella asteella 66 asteeseen. Kokoonpanon tehonkulutus nousi 325 watista 20 watilla 345 wattiin. Tuulettimien kierrosnopeus nousi ylikellotettuna 49 %:sta 56 %:iin (1800 -> 2015 RPM) ja melutaso noin desibelillä 39 desibeliin eli selvästi kuultavaksi.

Ylikellotettuna Asuksen ROG Strix Radeon RX 6600 XT oli Tomb Raiderissa 1080p-resoluutiolla noin 12 % suorituskykyisempi kuin vakiona.

 

Loppuyhteenveto

6600 XT on suunnattu RDNA2-arkkkitehtuuriin pohjautuvien Radeonien mallistossa suorituskykyiseen Full HD -pelaamiseen, mutta todellisuudessa siinä riittää vääntö myös melko pitkälle 1440p-pelaamiseen ainakin 60 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella. 400 euron suositushinta sijoittuu pari vuotta sitten julkaistujen Radeon RX 5700- ja 5700 XT -näytönohjainten välimaastoon, mutta nykyisessä markkinatilanteessa todellinen hintataso suomalaisilla jälleenmyyjillä on noin 450 eurosta ylöspäin. Ennakkotietojen mukaan 6600 XT:n saatavuus on hyvä, joten yhtään ylimääräistä euroa kyseisestä näytönohjaimesta ei kannata maksaa.

Asuksen ROG Strix 6600 XT tarjosi io-techin testeissä Full HD -resoluutiolla pelistä riippuen 3-14 % paremman suorituskyvyn kuin 5700 XT ja RDNA2-arkkitehtuurin myötä tuettuna on myös rautakiihdytetty säteenseuranta. 6600 XT:n säteenseurannan suorituskyky ei kuitenkaan pärjää RTX 3060:lle ja esimerkiksi Cyberpunk 2077:ssä, joka ei tue FidelityFX Super Resolution- eli FSR-ominaisuutta ja säteenseurantaa on käytännössä mahdotonta käyttää.

Tehonkulutus oli RTX 3060:n kanssa samalla tasolla ja Asuksen ROG Strix -jäähdytys piti grafiikkapiirin lämpötilan vakiona eli Performance-tilassa alle 60-asteisena ja Quiet-tilassa 68-asteisena. Melutaso Quiet-tilassa oli erittäin hiljainen ja Performance-tilassa korvalla kuultavissa. Ylikellotustesteissä Asuksen ROG Strix -mallin suorituskyky parani 12 %.

This site uses XenWord.