Asus esitteli vuoden alussa CES-messuilla maailman ensimmäisen Mini-LED-taustavalaistun pelinäytön, joka on mallinimeltään ROG Swift PG32UQX. Näyttö on nyt saapumassa Suomessa myyntiin ja se saatiin heti tuoreeltaan io-techin testiin. PG32UQX edustaa tekniikkansa ja ominaisuuksiensa osalta tällä hetkellä lähes parasta, mitä PC-pelinäytöltä voidaan teknisestä näkökulmasta odottaa. Ominaisuuslista onkin varsin vakuuttavaa luettavaa: 4K-resoluution IPS-paneeli, 144 hertsin virkistystaajuus, DisplayHDR 1400 -sertifiointi ja G-Sync Ultimate -tuki. Tutustumme tässä artikkelissa näytön ominaisuuksiin ja suoritimme sille kattavat mittaukset ja testit.
Mini-LED?
Nimensä mukaisesti mini-ledeillä toteutettu FALD- eli Full Array Local Dimming -taustavalaistus rakentuu pienistä LED-valoista, joilla pystytään ohjaamaan ja säätelemään taustavalaistusta paikallisesti eri alueilla. Pienikokoisempien ledien ansiosta alueiden määrä on saatu tuplattua ja jokainen 1152 alueesta on varustettu neljällä mini-LEDillä, joita on siis käytössä yhteensä 4608. Edeltäviin malleihin nähden, useammalla alueella pystytään mm. vähentämään taustavalaistuksen aiheuttamaa haloefektiä. PG32UQX:lla kyetään saavuttamaan 1400 cd/m² eli nitin maksimikirkkaus HDR-tilassa.
Näytön ominaisuudet, rakenne ja OSD-valikko
Asus ROG Swift PG32UQX on 32-tuumainen 4K UHD- eli 3840×2160-resoluution näyttö, jonka virkistystaajuus on 144 hertsiä. Sen 10-bittinen IPS-paneeli on FALD-taustavalaistu Mini-LED -tekniikalla, jonka avulla paneelin taustavalaistus on saatu jaettua 1152 eri alueeseen, joka on noin kaksin tai kolminkertainen määrä alueita aiempiin Asuksen FALD-taustavalaisuihin pelinäyttöihin verrattuna. PG32UQX on VESA HDR1400 -sertifioitu, virkistystaajuuden synkronoinnista huolehtii NVIDIA G-Sync Ultimate ja se on värien suhteen tehtaalla esikalibroitu. Näyttö ei ole vielä Suomessa myynnissä, eikä sille ole tiedossa tarkkaa hintaa, mutta Yhdysvalloissa näytön veroton suositushinta on 2999 dollaria. Suomihinnan voi siis odottaa olevan noin 3000 euron tienoilla ja myyntiin näyttö on tulossa Euroopassa toukokuun lopulla.
Näytön ominaisuudet
- Paneelin tyyppi: IPS
- Paneelin koko: 32″
- Paneelin kaarevuus: –
- Natiiviresoluutio: 3840×2160
- Virkistystaajuus: 144 Hz
- Taustavalaistus: 1152-alueen mini-LED FALD
- DisplayHDR: Vesa Certified DisplayHDR 1400
- Vasteaika: 4 ms (GtG)
- Ulkomitat (ilman jalkaa): 72,7 cm x 44,1 cm x 9,5 cm
- Paino: 10,9 kg
- VESA-seinäkiinnitys: 100 x 100 mm
- Virkistystaajuuden synkronointi: NVIDIA G-SYNC Ultimate
Näytön jalusta on Asuksen ROG-malliston näytöille perinteinen metallinen kolmijalka. Jalustassa ei ole pikakiinnitystä ja se toimitetaan valmiiksi näyttöön kiinnitettynä. Jalustan yläosassa on punaisilla ledeillä valaistu ROG-logo ja RGB-valaistu logo heijastuu myös pöydän pintaan jalustan alle. Johtojen vientiä varten näyttö tarjoaa reiän jalustan alaosassa.
Korkeussuunnassa säätövaraa on noin 7 cm verran, näytön kallistuskulma (tilt) on säädettävissä -5 asteesta 20 asteeseen ja kääntökulma (swivel) 20 astetta molempiin suuntiin. Pystysuuntaan (pivot) jalustassa ei ole säätömahdollisuutta.
Liitinosastolta löytyy kolme HDMI 2.0 -näyttöliitintä, DisplayPort 1.4 -näyttöliitin, kaksi USB 3.0 Type-A -liitintä, USB 3.0 Type-B -liitin sekä 3,5 mm kuulokeliitin. Näytön yläosassa on vielä yksi USB 2.0 Type-A -liitin sekä kiinnitysreikä esimerkiksi web-kameralle. Näytön takaosassa on suurehko RGB-valaistu ROG-logo.
DisplayPort 1.4 -liittimen kautta saadaan DSC- eli Display Stream Compression -teknologian avulla 10-bittiset värit ilman kroman alinäytteistystä aina 120 hertsin virkistystaajuuteen saakka. 144 hertsillä bittisyys putoaa 8-bit+FRC tasolle, kuitenkin myös ilman kroman alinäytteistystä. Näytön suunnittelu on todennäköisesti aloitettu niin aikaisin, ettei HDMI 2.1 -liitäntää ole saatu enää mukaan.
PG32UQX on myös aktiivisesti jäähdytetty sisäänrakennetulla tuulettimella samaan tapaan kuin aiemmin testaamamme Asus ROG Swift PG27UQ. Tuulettimen aiheuttama melu ei ole kovin suuri, mutta tuuletin pyörii aina kun näyttö on päällä tai edes valmiustilassa. Tuuletin sammuu noin 40 sekunnin kuluttua kokonaan virtojen sammuttamisen jälkeen. Melun taso saattaa olla häiritsevä hiljaisempaan aikaan kuten yöllä nukkumaan mennessä, jolloin näytöstä on katkaistava virta kokonaan tuulettimen sammuttamiseksi.
Näytön OSD-valikkoja ohjataan Asukselle ominaisen ohjaustikun sijaan näytön alaosassa sijaitsevalla, melko isokokoisella ohjausrullalla ja sen molemmilla puolilla sijaitsevilla kahdella painikkeella. Navigointi valikoissa sujuu rullan kanssa ongelmitta, mutta toisaalta aikaisempien mallien ohjaustikussakaan ei mitään suurempaa vikaa ollut ja se oli näytön ulkoasun kannalta huomaamattomampi, joten hieman tässä on korjattu jotain, mikä ei välttämättä korjausta olisi tarvinnut. OSD-valikot ovat todella monipuoliset säätömahdollisuuksien suhteen. Säädettävissä on eri värilämpötiloista ja gamman arvoista aina FPS-laskuriin, sisäänrakennettuihin tähtäimiin ja muihin pelinäytöille tyypillisiin asetuksiin. Valikoista saa myös halutessaan mm. kytkettyä näytön ulkoiset RGB-valaistukset ja FALD-taustavalaistuksen pois päältä.
Näytön alareunassa sijaitsee 2-tuumainen OLED-paneeli, johon käyttäjä voi määrittää näkymään esimerkiksi näytönohjaimen- ja prosessorin lämpötiloja, erilaisia animoituja mustavalkokuvia tai logoja sekä pelkkää tekstiä. Näytön hyödyllisyys käytännössä riippuu käyttäjän mielihaluista, mutta meidän testijakson aikana se osoittautui lähinnä häiritseväksi ja sen saa onneksi kytkettyä pois päältä.
Mittaus- ja testitulokset
Näytön eri mittaukset suoritimme Spyder 5 Elite- ja Xrite i1 Display Pro -näytönkalibrointilaitteiden avulla. Kaikki muut mittaukset suoritettiin Spyder 5 Elitellä paitsi kontrastisuhde, kirkkaus ja mustan taso, joissa käytettiin i1 Display Prota ja DisplayCAL-ohjelmistoa tarkempien tuloksien saavuttamiseksi. Mittaukset ovat suoritettu kalibroimattomalle näytölle eli kuvastavat sitä mitä kuluttaja paketista saa. Tämän kyseisen näytön kohdalla jätimme kalibroinnin suorittamatta, koska näyttö on tehtaalla kalibroitu ja antoi mittauksissamme niin hyviä arvoja, että kalibroimalla niitä tuskin juuri olisi saanut parannettua.
Uutena mittauslaitteena käytössämme oli nyt ensimmäistä kertaa NVIDIAn LDAT (Latency Display Analysis Tool), jonka avulla mittasimme näytön viivettä kahdessa eri skenaariossa. Pureudumme itse laitteeseen ja sen toimintaan tarkemmin erillisessä sille omistetussa artikkelissa.
Testien ajan näyttöä ajettiin tehdasasetuksilla, jos ei toisin mainita. Tehdasasetuksena käytössä oli näytön ”Racing” -väriprofiili.
Värintoistoalue
Asus ROG Swift PG32UQX pitää sisällään kaksi eri asetusta väriavaruuden osalta, sRGB- ja Wide Gamut -tilat. Oletuksena on käytössä sRGB-tila, jossa sRGB väriavaruus on pyritty saamaan mahdollisimman tarkaksi etenkin pelaamista ajatellen. Wide Gamut -tilassa taas näytön koko väriavaruus, joka testeissämme kattoi täydet 100 prosenttia sekä sRGB-, että AdobeRGB-väriavaruudesta. Näin ollen näyttö soveltuu hyvin myös graafiseen työhön ainakin väriavaruutensa kattavuuden puolesta.
Gammavastaavuus
Gamma-arvolla säädetään harmaasävy- ja RGB-arvot näytölle sopiviksi. Oikein säädettynä pienet sävyerot erottuvat toisistaan mahdollisimman hyvin. Yleensä PC-näyttöjen tehdasasetus on pyritty saamaan mahdollisimman lähelle arvoa 2,2.
PG32UQX:ssä on valittavissa viisi eri gamma-asetusta, joista oletuksena käytössä on Gamma 2.2. Mittauksiemme mukaan kaikki eri gamman arvot vastasivat hyvin lähelle todellisuutta.
Väritarkkuus
Näytön väritarkkuus on erityisen tärkeää kuvien ja videoiden käsittelyssä. Delta-E-arvolla kuvataan numeerisesti kahden värin eroavaisuutta. Yleisesti ottaen Delta-E-arvon ollessa alle 3, voidaan todeta näytön toistavan värejä riittävän tarkasti ja jälkituotannossa kalibroinnin tavoitteeksi otetaan 2 tai alle. Arvon ollessa yksi tai pienempi, väriero ei ole ihmissilmällä havaittavissa.
Tehtaalla esikalibroidun PG32UQX:n väritarkkuus oli odotetusti hyvällä tasolla. sRGB-tilassa mitattu keskiarvo oli 1,58 Delta-E ja Wide Gamut -tilassa vieläkin parempi tuloksella 0,84 Delta-E.
Kontrastisuhde, kirkkaus ja mustan taso
FALD-taustavalaistuksen ollessa käytössä näytön mustan taso on täysin musta eli 0 cd/m², samoin kuten OLED-paneeleissa. Tästä syystä artikkelin mustan tason sekä kontrastisuhteen taulukot on jätetty kokonaan pois. Näytöstä voi halutessaan kytkeä FALD-taustavalaistuksen pois päältä, jolloin kontrastisuhteen ilmoitetaan olevan IPS-paneelille tyypillinen 1000:1, mutta koska tämän näytön kohdalla oli jo paljon uutta tekniikka tutkittavaksi, emme ajan säästämiseksi mitanneet näytön arvoja ilman FALD-taustavalaistusta.
Näytön maksimikirkkaus SDR-tilassa oli 489 cd/m², joka on toistaiseksi kirkkain mittaustulos meidän testeissä käyneistä näytöistä.
PG32UQX:llä on Vesa HDR1400-sertifikaatti, eli se on kykeneväinen 1400 cd/m² maksimikirkkauteen HDR-tilassa. Mittasimme myös kyseisen arvon, jonka tulokseksi saatiin 1330 cd/m².
Väritasaisuus
Väritasaisuudessa suurimmat poikkeamat mitattiin paneelin vasemmasta alakulmasta, jossa poikkeama oli suurimmillaan 9,2 Delta-E täydellä kirkkaudella.
Valotasaisuus
Valotasaisuudessa suurimmat poikkeamat löytyivät paneelin vasemmasta yläkulmasta 7 prosentin eroavaisuudella.
Katselukulmat
IPS-paneeleille tyypilliseen tapaan PG32UQX:n katselukulmat ovat laajat. Valmistajan ilmoittamat katselukulmat ovat 178°(H) / 178°(V).
Tehonkulutus
Tehonkulutus tehdasasetuksilla Windowsin työpöydällä oli 69 wattia, joka on toistaiseksi testaamistamme näytöistä korkein.
Viive
Kuvasimme näyttöä ns. pursuit-camera-tekniikalla UFO-testissä selvittääksemme paneelin pikselien vasteajan mahdollisesti aiheuttavat liikesumeudet.
Oletuksena näytön Overdrive-tilana on ”Normal”, jolla kuvista on havaittavissa melko huomattavaa liikesumeutta etenkin IPS-paneeliksi.
Testasimme myös kaikki näytön eri Overdrive-tilat erikseen, joista Overdriven ollessa pois päältä (OFF) liikesumeuden määrä kasvoi entisestään. Extreme-tilassa liikesumeus oli hieman maltillisempaa, joskin edelleen huomattavaa, jonka lisäksi alkoi ilmetä artifaktia ufon vasemmalla reunalla.
Testasimme NVIDIAn LDAT-laitteella viivettä aiemmin käyttämämme suurnopeuskameran sijaan. LDAT sisältää itsessään valosensorin ja toimii samalla hiirenä, jolloin ulkopuolisten laitteiden aiheuttamat lisäviiveet vähenevät. Otimme LDATin omalla sovelluksella 100 näytteen sarjoja, joista lasketaan keskimääräinen viive. Ensimmäisessä testissä otimme sarjan ohjelman sisäisellä testillä, jossa laite mittaa viiveen signaalin lähettämisestä siihen, kun ruudulla välähtää harmaa tausta. Toisessa testissä teimme saman, mutta Counter Strike: Global Offensive pelin sisällä, jossa viive mitattiin kun AWP-tarkkuuskiväärin luoma musta alue häviää ruudulta. Testien aikana G-Sync ei ollut käytössä.
LDATin oman sovelluksen testissä PG32UQX:n keskimääräinen viive oli mitatuista näytöistä suurin 27,1 ms tuloksella. Tulos oli noin 9 millisekuntia hitaampi kuin verrokki TN-paneelin näytöllä.
CSGO:ssa PG32UQX:n viive oli lähes samalla tasolla kuin VA-paneelillisen verrokkinäyttömme, tuloksella 27,3 ms. Tulos oli noin 7 millisekuntia hitaampi kuin verrokki TN-paneelin näytöllä.
Loppuyhteenveto
Asus ROG Swift PG32UQX on Asuksen ensimmäinen mini-LED-taustavalaistu ja maailman ensimmäinen DisplayHRD 1400 -sertifioitu pelinäyttö, joten se pitää sisällään hyvin pitkälti viimeisintä näyttöpaneelitekniikkaa. 32-tuumainen näyttö on varustettu 3840×2160-resoluution IPS-paneelilla ja se kykenee parhaimmillaan 144 hertsin virkistystaajuuteen. MiniLED-taustavalaistu näyttö tukee FALD-tekniikkaa (Full Array Local Dimming) yhteensä 1152 itsenäisesti ohjattavalla alueella ja sisuksista löytyy myös G-Sync Ultimate -moduulilla. Tämä kaikki korreloituu suoraan myös näytön hintaan, joka ei artikkelin kirjoitushetkellä ole vielä tiedossa, kun Suomen markkinoista puhutaan. Yhdysvalloissa näytön hinta on verottomana 2999 dollaria.
Näytön jalusta ja ulkonäkö ovat Asuksen ROG-brändille tutut – jalusta on metallinen ja tukeva ja RGB-valaistua ROG-logoa löytyy joka puolelta. Uutuutena ulkoasullisiin seikkoihin on OSD-valikoissa navigointiin tarkoitettu melko isokokoinen navigointirulla näytön alaosassa, sekä 2-tuumainen OLED-näyttö sen yläpuolella. Molemmat uudistukset ovat toki toimivia, mutta niiden tarpeellisuudesta voidaan olla montaa mieltä. Oma mielipiteeni on, että vanha ohjaussauva oli rullaa parempi ja huomaamattomampi, OLED-näyttö taas lähinnä turhake, jonka saa onneksi kytkettyä halutessa pois päältä.
PG32UQX on monien aiempien Asuksen lippulaivanäyttöjen tapaan tehtaalla kalibroitu ja sen mukana toimitetaan kalibrointiraportti. Paneelin väriavaruus ja väritarkkuus ovat erittäin hyviä ja näiden valossa näyttö soveltuu hyvin myös tuottavaan työhön kuten painotuotteiden kanssa toimimiseen sekä kuvan- ja videoiden käsittelyyn. Paneeli kykenee myös täysveristen 10-bittisten värien toistamiseen 120 hertsin virkistystaajuudella ja sen alle DSC-teknologian ansiosta. 144 hertsin virkistystaajuudella näyttö pakotetaan 8-bit+FRC-tilaan koskematta kuitenkaan alinäytteistykseen. 1152 alueeseen jaettu taustavalaisu on vähentänyt ns. haloefektiä (”hohto” vaaleiden objektien ympärillä etenkin tummaa taustaa vasten) huomattavasti aiempiin FALD-taustavalaisulla varustettuihin malleihin verrattuna, mutta se on edelleen havaittavissa esimerkiksi valkoisissa ja kirkkaissa objekteissa tummalla taustalla.
Pelikäytössä näytön viive on sitä luokkaa, että sitä ei voi suositella ainakaan kilpailulliseen pelaamiseen peleissä kuten CS:GO ja Valorant. HDR-pelaaminen sen sijaan on näytöllä erittäin näyttävää. 1400 cd/m² maksimikirkkaus yhdistettynä mini-LED-taustavalaisuun luo HDR-pelaamiselle erittäin hyvät puitteet. Esimerkiksi Cyberpunk 2077 -pelissä värit ovat eloisammat, aurinko ja kuu loistavat ja valaisevat taivaalla intensiivisemmin.
Pähkinänkuoressa voisi todeta, että Asus ROG Swift PG32UQX edustaa tekniikaltaan pelinäyttöjen kärkipäätä, mutta korkean hintansa takia se jää monille pelaajille vain haaveeksi.
Hyvää
- Laaja väriavaruus ja tarkat värit
- Kirjaimellisesti häikäisevä HDR kokemus
- Laajat säätömahdollisuudet valikoissa
- Tehtaalla kalibroitu
Huonoa
- Todennäköisesti erittäin korkea hinta
- Jäähdytystuulettimen aiheuttama ääni (varauksin)
- Melko iso viive kilpailullisia pelejä ajatellen
Järjetön hinta suhteessa siihen mitä sillä saa:) Varmaan hyvä näyttö noin muuten kyllä.
kyllä tuohon hintaan olisi pitäny kehittää/etsiä/odottaa 48Gb hdmi 2.1 ohjain monitorin sisään…
Spyderin softalla saa paremmin ja helpommin nuo nykyisessä näyttöartikkelissa käytetyt testit ajettua (väritarkkuudet jne.), mutta jostain syystä Spyder lukee kontrastisuhteen testien perusteella pahasti alakanttiin (ainakin viimeksi kun on testattu, jos ei ole korjattu nykyiseen versioon). Tästä syystä olen mitannut mustan, kirkkauden, kontrastisuhteen, gamman ja värilämpötilan iDispleyllä ja DiplayCal-softalla. Toisekseen oman kokemuksen mukaan iDisplayn kalibrointi on parempi kuin Spyderin ainakin meidän tarkotuksiin, vaikka tässä artikkelissa ei kalibrointia tehtykkään.
Ok, kiitos infosta. Joo, iDisplay pystyy mittaamaan paljon paremmin tummaa päätä, joten se voi selittää kaiken siihen liittyvän mittauseron. Hyvä jos välillä tsekkaatte, että ne Spyderillä tehtävät mittaukset eivät ole pahasti metsikössä. Spyder X on jo parempi, nuo vanhemmat 5-sarjalaiset eivät laadulla päätä huimaa eri mittausten perusteella.
Jos hinnan ohittaa kokonaan niin on mielenkiintoinen näyttö.
Yleisnäyttö joka kelpais luultavasti erinnomaiseksi kuvedittointi näytöksi jossa ehkä resoluutiolla olisi jotain käyttöäkin.
Hinta tosiaan moninkertainen verrattuna parempaa kuvanlaatua tarjoavaan OLED telkkariin…
Ja hinnan kruunaa vielä Jensenin hajoamisajastin eli pieni propelli.
Hyvin hohtaa edelleen.
Alueita pitäisi olla vähintään kymmenkertainen määrä että voitaisiin alkaa puhua jostain OLEDin haastamisesta:
Taisi tosiaan olla niin, että kyseisen näytön suunnittelu on aloitettu jo niin hyvissä ajoin ennen kuin HDMI 2.1 tuli.
Asukselta seuraavaksi tulossa PG32UQ, jossa 4k, 144 Hz IPS-paneeli ja HDMI 2.1:
The ROG Swift PG32UQ display is ready to impress every gamer with HDMI 2.1 and a 32” 4K canvas | ROG – Republic of Gamers Global
rog.asus.com
HDMI 2.1:stä tiedotettiin tammikuussa 2017 ja lopullinen speksi julkaistiin saman vuoden syksyllä.
Ja standardi on ollut varmasti pitkällä jo 2016 ja 2005 HMDI:n porukkaan liittynyt Nvidia on todennäköisesti kuulunut ydinporukkaan jo pitkään.
Eli kyllä tuo puhdasta laiskuutta on, jos ei tässä ajassa standardista varmasti ennakkotietoja omannut iso puulaaki ole saanut aikaan tukea sille.
Tai eiköhän tavoite liene julkaista ensi talvena uusi vielä kalliimpi moduuli rahastuksen maksimoimiseksi…
Hieman vaikuttaa siltä että ei ole ihan pelikäyttöön paras mahdollinen mutta kunnon HDR tuesta voi antaa plussa.
Tämä näyttö menee varman saman kategoriaan mitä muut asus yli HDR1000 standardin mallit eli ainostaan arvostelukäyttöön ei tavalliselle kuluttajalle.
Ja tosian mitään 40mm tuuletinta ei saisi löytyä tuon hintaluokan mallista sitä varten löytyy parempia vaihtoehtoja.
Mitäpä tähän sitten muuta sanomaan, sovitaan että syy oli laiskuus
”G32UQX on myös aktiivisesti jäähdytetty sisäänrakennetulla tuulettimella…”
Melkeinpä loppui teoreettinenkin kiinnostus tähän 😀 Kun kerta hinta on neljä tonnia niin silloin millekään ropelleille on nollatoleranssi.
Kyllähän se taitaa nykyään mennä niin, että jos on aktiivinen Gsync näytön moduulina niin kannattaa kiertää mikä tahansa semmoinen näyttö jo kaukaa. Ihan vaan tuon ropellin takia ja gsync moduulin toimivuuden takia.
Näissäkin Gsync moduuleissa on todennäköisesti sama ongelma kun itselläkin nyt ollut 2v, eli tarvitaan ”deep sleep” tila näytöstä päälle, että se ihmeen propelli sitten sammuu itsestään. Se vaan aiheuttaa nvidian ajureilla vielä nykyäänkin sitä, että randomilla suurin virkistystaajuus/värimaailmatieto tippuu pois kun ajurit ei osaa palautua ongelmitta sleep tilasta. Sitten fyysisesti revitään display port piuhaa aina välillä irti, eli käytännössä joka kerta kun menet AFK pidemmäksi aikaa kun 15min koneelta.
Toki voi aina pitää ruudun pois virransäästötiloista, mutta ei sitä nyt turhaan kallista näyttöä ja virtaa kannata kuluttaa jos ei ole ruudun ääressä…
Hieman eri kokoluokka. Saa nähdä paljonko tuleva 43" OLED maksaa.
Taisikin yhdessä revikassa olla maininta juuri tuosta että se hajoamisajastinpropelli käy näytön valmiustilassakin.
Olisko ollu 10 minuuttia. Mittasin sen kyllä, mut taisi jäädä mainitsematta. Virtojen sammutuksesta meni alle minuutti.
Jos ei kestä niin siinä vaiheessa kannattaa ostaa se g-sync compatible/freesync näyttö ja tyytyä siihen.
Noita 40×40 mm rääpäleitä oli myös Pentium aikoina ja omakaan Intel Pentium 200 MMX ei tehnyt poikkeusta. Nyt kun asiaa miettii, niin eihän tuossa ole muuta kuin mutkia vedetty suoriksi ja kaikista edullisin jäähdytysratkaisu laitettu tulille. Tuolloin heatpipet eivät olleet mitenkään laajasti käytössä, mutta suoritin olisi jäähtynyt ihan maltillisen kokoisella passiivisella alumiinisiilelläkin. Toki kun tehohäviöt lähtevät kasvamaan, niin täyspassiivijäähdytys käy entistä hankalammaksi ja kalliimmaksi toteuttaa, mutta onhan niitä. Esim. Zalman Reserator ja ROG Crosshair VIII Dark Hero, jossa X570-piirisarjan flekti loistaa poissaolollaan + vastaavat modatut ratkaisut.
Oleellista tässä on ne tehohäviöt, 4K HDR 144Hz ei sulata HDMI- tai DP-kaapeleita, eikä se g-sync moduuli laske kaikkea dataa uusiksi ja vaadi nestejäähdytystä. 40×40 mm:n puhaltimen jäähdytysteho on varsin pieni, joka antaisi osviittaa siitä, että jäähdytys olisi mahdollista toteuttaa passiivisena maltillisilla lisäkustannuksilla. Etenkin, jos puhallin ei ole mallia 10 kRPM. Lämmön johtaminen runkoon tai rungon sellaiseen osaan, joka on esim. alumiinia, on yksi käypä ratkaisu. Heatpipellä tai ilman. Myös piirilevy sen maatasoineen voi toimia jäähdyttävänä ratkaisuna. Insinööri kyllä keksii ratkaisut, jos vain budjetti sen sallii.
Tässä ratkaisun ei tarvitse välttämättä olla täysin passiivinen. Semipassiivinenkin kävisi tai jopa täysin aktiivinen, jos jäähdytysteho olisi sen verran tehokas, että puhaltimien ei tarvitse pyöriä niin suurilla kierrosnopeuksilla. Ongelmahan tässä on tuo puhaltimen ääni ja sen elinikä.
Itse äänestin rahoillani ja ostin näytön josta tuo turha sirkkeli puuttuu. En tiedä mitä niin erinomaista tuollaisessa aktiivimodulissa on vs. esim. LG38GN950?
4K näytöissö ehkä yksi maininta voisi olla että kuinka 1440/1080-kuva skaalautuu, onko hirveää vai vähemmän hirveää.
Hinta on kyllä aivan posketon siihen nähden mitä oikeasti saa, Katsellaan parin vuoden päästä uudelleen.