Testissä NVIDIAn GeForce RTX 30 -sarjan uusin keskiluokkaan sijoittuva GeForce RTX 3060.

NVIDIA esitteli tammikuun alussa CES-virtuaalimessujen yhteydessä uuden keskiluokkaan sijoittuvan GeForce RTX 3060 -näytönohjaimen ja se saapuu myyntiin tänään 25. helmikuuta. Veroton suositushinta Yhdysvalloissa on 329 dollaria ja yhtiön suomenkielisillä sivuilla hinnaksi on ilmoitettu 340 euroa. Myyntiin ei kuitenkaan saavu lainkaan yhtiön omaa Founders Edition -mallia, vaan ainoastaan näytönohjainvalmistajien omiin piirilevysuunnitelmiin ja jäähdytysratkaisuihin perustuvat custom-mallit.

Suomalaisilla jälleenmyyjillä GeForce RTX 3060 on listattu myyntiintulon yhteydessä mallista riippuen noin 480-640 euron hintahaarukassa ja myynti alkaa tänään klo 19. Näytönohjaimia löytyy varastoista heti ostettavaksi, mutta markkinatilanteesta johtuen ne myydään oletettavasti nopeasti loppuun.

Huom! Proshopissa on julkaisun yhteydessä myynnissä rajoitettu erä Gigabyten Eagle- ja Asuksen Dual -malleja erikoistarjouksessa 345 euron hintaan (65 + 230 kpl).

Oman lisämausteensa julkaisuun tuo NVIDIAn viime viikon ilmoitus, että se rajoittaa GeForce RTX 3060 -näytönohjaimissa Ethereum-virtuaalivaluutan louhintanopeuden puoleen ja pyrkii rajoituksen myötä ohjaamaan näytönohjaimia pelaajien käsiin. Samalla rajoituksen toivotaan helpottavan markkinoilla vallitsevaa näytönohjaimien massiivista saatavuusongelmaa ja sen myötä lähes järjettömyyksiin noussutta hintatasoa. Ethereumin louhintarajoitus on toteutettu ajureiden ja näytönohjaimen biosin tasolla ja nähtäväksi jää, kuinka helposti tai vaikeasti rajoitus on mahdollista kiertää. Muiden virtuaalivaluuttojen louhintaan rajoituksella ei ole vaikutusta.

Saimme io-techin testiin jo hyvissä ajoin Gigabyten ja MSI:n GeForce RTX 3060 -näytönohjaimet, mutta ajurit saatiin valitettavasti käsiin vasta muutama päivä sitten. Tutustumme tässä artikkelissa GeForce RTX 3060:n sekä Gigabyten ja MSI:n mallien ominaisuuksiin. Suorituskykytestit on ajettu 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla ja mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.

GeForce RTX 3060:ssä on käytössä hieman karsittu versio GA106-grafiikkapiiristä, josta on karsittu käytössä 28/30 SM-yksikköä eli 3584 CUDA-ydintä, 112 teksturointiyksikköä, 112 tensoriydintä, 28 RT-ydintä ja 48 ROP-yksikköä. Samsungin 8 nanometrin prosessilla valmistettava grafiikkapiiri rakentuu 12 miljardista transistorista ja sen pinta-ala on 276 neliömillimetriä.

Muistiväylä on tiputettu 192-bittiseksi ja sen jatkeena on 12 gigatavua 15 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR6-muistia, jonka myötä muistikaistaa on käytettävissä 360 gigatavua sekunnissa. Huvittava yksityiskohta on, että RTX 3060:ssä on enemmän näyttömuistia kuin 3060 Ti-, 3070- ja 3080-malleissa johtuen 192-bittisen muistiväylän myötä mahdollisuudesta käyttää joko 6 tai 12 gigatavun muistimäärää.

 

Näytönohjaimien esittely

Gigabyte GeForce RTX 3060 Gaming OC

Gigabyten GeForce RTX 3060 Gaming OC on listattu Proshopissa 600 euron ja Jimm’sissä 620 euron hinnalla.

Windforce 3X -jäähdytysratkaisu on kahden korttipaikan korkuinen, näytönohjaimen pituus on 28,2 cm ja paino 780 grammaa. Muoviseen kehikkoon on upotettu kolme 80 mm:n tuuletinta, joista ulommaiset pyörivät eri suuntaan kuin keskimmäinen. Jäähdytysratkaisu on kyljistä avoin ja osa tuulettimien puhaltamasta lämpimästä ilma palaa takaisin kiertoon koteloon. Tuulettimet ovat lepotilassa pois päältä ja alkavat pyöriä, kun grafiikkapiirin lämpötila nousee yli 55 asteeseen. Näytönohjaimessa ei ole BIOS-kytkintä erillisille suorituskykyiselle ja hiljaiselle tilalle.

Takapuolella on koristeena ja suojaamaassa alumiinilevy, joka ei kuitenkaan ole kontaktissa piirilevyyn. Takaosassa on iso aukko, josta ilmaa puhalletaan näytönohjaimen ja lämpöputkien läpi. Piirilevy on varustettu yhdellä 8-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä ja päädyn Gigabyte-logo on RGB-valaistu.

Näytönohjaimen Power Limit -tehorajoitus on vakiona 170 wattia ja se on mahdollista nostaa 212 wattiin (+25 %).

Gigabyte on asettanut Gaming OC -mallissaan grafiikkapiirin toimimaan 3D-rasituksessa 1837 MHz:n Boost-taajuudella. Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa Battlefield V -pelissä 4k-resoluutiolla noin 1900 MHz.

 

MSI GeForce RTX 3060 Gaming X Trio

MSI:n Gaming X Trio on listattu Proshopissa 590 euron ja Jimm’sissä 600 euron hinnalla.

Tri Frozr 2 -jäähdytysratkaisu vie emolevyltä kolme korttipaikkaa, näytönohjaimen pituus on 32,3 cm ja paino 1,48 kiloa. Muoviseen kehikkoon on upotettu kolme 90 mm:n tuuletinta. Jäähdytysratkaisu on kyljistä avoin ja suurin osa tuulettimien puhaltamasta lämpimästä ilma palaa takaisin kiertoon koteloon. Tuulettimet ovat lepotilassa pois päältä ja alkavat pyöriä, kun grafiikkapiirin lämpötila nousee yli 57 asteeseen. Näytönohjaimessa ei ole BIOS-kytkintä erillisille suorituskykyiselle ja hiljaiselle tilalle.

Takapuolella on grafeenin ja muovin seoksesta valmistettu takalevy, joka on kontaktissa piirilevyyn muistipiirien kohdalta. Takaosassa on pienet aukot, joista ilmaa puhalletaan näytönohjaimen ja lämpöputkien läpi. Piirilevy on varustettu kahdella 8-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä ja päädyn MSI-logo ja valolista ovat RGB-valaistu.

Näytönohjaimen Power Limit -tehorajoitus on vakiona 170 wattia ja se on mahdollista nostaa järeästä jäähdytysratkaisusta ja kahdesta 8-pinnisestä PCI Express -lisävirtaliittimestä huolimatta ainoastaan 180 wattiin (+6 %).

MSI on asettanut Gaming X Trio -mallissaan grafiikkapiirin toimimaan 3D-rasituksessa 1852 MHz:n Boost-taajuudella. Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus vaihteli 3D-rasituksessa Battlefield V -pelissä 4k-resoluutiolla noin 1882-1905 MHz välimaastossa.

 

Testikokoonpano

Suorituskykytesteissä keskityttiin 1440p- ja Full HD -resoluutioihin ja mukana on testitulokset kaikilla syksyn aikana julkaistuilla GeForce RTX 30- ja Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimilla. 3060-mallista ei julkaistu NVIDIAn omaa Founders Edition -mallia, joten testit ajettiin Gigabyten Gaming OC -mallilla, mutta muilla näytönohjaimilla testit on ajettu NVIDIAn ja AMD:n omilla malleilla.

Lisäksi ajoimme Full HD -resoluutiolla mukaan testitulokset pari sukupolvea vanhemmalla vuonna 2016 julkaistulla Pascal-arkkitehtuurin Asuksen ROG Strix GeForce GTX 1060:llä (6 Gt malli).

 

Hintataso Suomessa 25.2.2021

Näytönohjaimien saatavuus yleisesti tällä hetkellä on todella huono ja kaikkien mallien hintataso on sen myötä noussut reilusti. Vaikka näytönohjaimia on tällä hetkellä listattuna useissa verkkokaupoissa johonkin hintaan, niitä ei välttämättä pysty tilaamaan tai niiden saatavuus on täysi kysymysmerkki.

Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kaksi 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi NZXT:n Kraken Z63 AIO -nestekierrolla jäähdytetty AMD:n 12-ytiminen Ryzen 9 5900X -prosessori asennettuna Asuksen ROG Crosshair VII Hero -emolevylle ja 32 gigatavua DDR4-3600-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Corsairin 2 teratavun MP600 M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.

  • AMD Ryzen 9 5900X (12/24 ydintä/säiettä, boost 4,8 GHz)
  • Asus ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi (AMD X570)
  • 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB 3600 MHz (16-18-18-36)
  • Corsair MP600 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.0)
  • Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
  • NZXT Kraken Z63 AIO -nestekierto
  • Corsair HX1000 (1000W)
  • Microsoft Windows 10 Pro 64-bit

 

Näytönohjainten testimetodit

io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.

 

Resizable BAR vaikutus suorituskykyyn

Päivitys 5.3.2021: NVIDIA toi 461.72-ajureiden mukana tuen Resizable BAR -ominaisuudelle eli prosessori saa pääsyn koko näytönohjaimen näyttömuistiin. Tuettuna on aluksi ainoastaan uusi GeForce RTX 3060 -malli ja muille aiemmin julkaistuille GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimille tuki vaatii vBIOS-päivityksen. Aluksi ominaisuus on tuettuna on vain kyseisillä peleillä:

  • Assassin’s Creed Valhalla
  • Battlefield V
  • Borderlands 3
  • Forza Horizon 4
  • Gears 5
  • Metro Exodus
  • Red Dead Redemption 2
  • Watch Dogs: Legion

Testasimme pikaisesti Resizable BAR -ominaisuuden vaikutusta suorituskykyyn Assassin’s Creed Valhallassa ja Watch Dogs: Legionissa, joissa keskimääräinen suorituskyky parani 4-7 %. Ominaisuus ei ole ajureissa tuettuna Shadow of the Tomb Raiderissa, eikä sillä ollu vaikutusta suorituskykyyn.

Artikkelin 3060-tulokset on ilman Resizable BAR -ominaisuutta, mutta ajamme tulokset uusiksi tulevaan Radeon RX 6700 XT -artikkeliin.

 

Gigabyte Gaming OC vs MSI Gaming X Trio

MSI:n Gaming X Trio oli Shadow of the Tomb Raiderissa 1440p-resoluutiolla yhden FPS:n suorituskykyisempi kuin Gigabyten Gaming OC -malli.

 

Suorituskykytestit 2560×1440-resoluutiolla

Battlefield V:ssä 1440p-resoluutiolla Gigabyten RTX 3060 oli 11 % suorituskykyisempi kuin 2060 Super ja lähes tasoissa 2070 Superin kanssa.

3060 Ti oli 25 % suorituskykyisempi kuin Gigabyten RTX 3060.

Tomb Raiderissa 1440p-resoluutiolla Gigabyten RTX 3060 oli 13 % suorituskykyisempi kuin 2060 Super ja lähes tasoissa 2070 Superin kanssa.

3060 Ti oli 23 % suorituskykyisempi kuin Gigabyten RTX 3060.

F1 2020:ssä 1440p-resoluutiolla Gigabyten RTX 3060 oli 9 % suorituskykyisempi kuin 2060 Super. 2070 Super oli 8 % suorituskykyisempi kuin Gigabyten RTX 3060.

3060 Ti oli 27 % suorituskykyisempi kuin Gigabyten RTX 3060.

Doom Eternalissa 1440p-resoluutiolla Gigabyten RTX 3060 oli 31 % suorituskykyisempi kuin 2060 Super ja lähes tasoissa 2070 Superin kanssa.

3060 Ti oli 26 % suorituskykyisempi kuin Gigabyten RTX 3060.

Cyberpunk 2077:ssä 1440p-resoluutiolla Gigabyten RTX 3060 oli 5 % suorituskykyisempi kuin 2060 Super.

2070 Super oli 13 % suorituskykyisempi kuin ja 3060 Ti oli 28 % suorituskykyisempi kuin Gigabyten RTX 3060.

Watch Dogs: Legion -pelissä ajettiin pelin sisäinen Benchmark-testi läpi. Gigabyten RTX 3060 oli tasoissa 2060 Superin kanssa.

2070 Super oli 13 % suorituskykyisempi ja 3060 Ti oli 30 % suorituskykyisempi kuin Gigabyten RTX 3060.

Assassin’s Creed Valhalla -pelissä ajettiin pelin sisäinen Benchmark-testi läpi. Gigabyten RTX 3060 oli 4 % suorituskykyisempi kuin 2060 Super.

2070 Super oli 10 % ja 3060 Ti oli 25 % suorituskykyisempi kuin Gigabyten RTX 3060.

 

Suorituskykytestit 1920×1080-resoluutiolla

Battlefield V:ssä 1080p-resoluutiolla Gigabyten RTX 3060 oli 10 % suorituskykyisempi kuin 2060 Super ja tasoissa 2070 Superin kanssa keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden osalta, mutta minimi oli selvästi alhaisempi.

3060 Ti oli 23 % suorituskykyisempi kuin Gigabyten RTX 3060.

Tomb Raiderissa 1080p-resoluutiolla Gigabyten RTX 3060 oli 12 % suorituskykyisempi kuin 2060 Super.

2070 Super oli 4 % suorituskykyisempi ja 3060 Ti oli 22 % suorituskykyisempi kuin Gigabyten RTX 3060.

F1 2020:ssä 1080p-resoluutiolla Gigabyten RTX 3060 oli 12 % suorituskykyisempi kuin 2060 Super

2070 Super oli 4 % suorituskykyisempi ja 3060 Ti oli 23 % suorituskykyisempi kuin Gigabyten RTX 3060.

Doom Eternalissa 1080p-resoluutiolla Gigabyten RTX 3060 oli 19 % suorituskykyisempi kuin 2060 Super ja lähes tasoissa 2070 Superin kanssa.

3060 Ti oli 27 % suorituskykyisempi kuin Gigabyten RTX 3060.

Cyberpunk 2077:ssä 1080p-resoluutiolla Gigabyten RTX 3060 oli 7 % suorituskykyisempi kuin 2060 Super.

2070 Super oli 12 % suorituskykyisempi kuin ja 3060 Ti oli 25 % suorituskykyisempi kuin Gigabyten RTX 3060.

Counter Strikessä 1080p-resoluutiolla ja alhaisilla kuvanlaatuasetuksilla Gigabyten RTX 3060 oli 2060 Superin kanssa tasoissa.

2070 Super oli 3 % suorituskykyisempi kuin ja 3060 Ti oli 17 % suorituskykyisempi kuin Gigabyten RTX 3060.

 

DirectX Raytracing -suorituskyky (säteenseuranta)

3DMarkin uudessa pelkästään säteenseurantaa käyttävässä DXR-testissä Gigabyten RTX 3060:n ruudunpäivitysnopeus oli 2. sukupolven RT-ytimien myötä 12 % parempi kuin 2070 Superilla.

3060 Ti:llä ruudunpäivitysnopeus oli 34 % parempi kuin Gigabyten RTX 3060:llä.

Säteenseurantaa hyödyntävässä 3DMark Port Royal -testissä Gigabyten RTX 3060 ja 2060 Super olivat lähes tasoissa.

2070 Superin tulos oli  17 % ja 3060 Ti:n tulos 35 % parempi kuin Gigabyten RTX 3060:llä.

Cyberpunk 2077:ssä 1440p-resoluutiolla Ray Tracing Ultra -kuvanlaatuasetuksilla Gigabyten RTX 3060 ja 2070 Super olivat tasoissa.

3060 Ti oli 27 % suorituskykyisempi kuin Gigabyten RTX 3060.

Cyberpunk 2077:ssä myös 1080p-resoluutiolla Ray Tracing Ultra -kuvanlaatuasetuksilla Gigabyten RTX 3060 ja 2070 Super olivat tasoissa.

3060 Ti oli 26 % suorituskykyisempi kuin Gigabyten RTX 3060.

 

DLSS 2.0 -suorituskyky (Deep Learning Super Sampling)

Cyberpunk 2077:ssä 1440p-resoluutiolla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla ilman säteenseurantaa Gigabyten RTX 3060:llä keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 36 FPS:ää eli kovin sulavasta pelikokemuksesta ei voida puhua. Pelin alhaisemmalla resoluutiolla renderöivän ja kuvanlaadusta mahdollisimman hyvän tensoriytimien ja neuroverkon avulla tuottavalla DLSS 2.0 -ominaisuudella ja parhaimmalla Quality-asetuksella ruudunpäivitysnopeus saatiin nostettua 64 % RTX 3070:n tasolle 59 FPS:ään.

 

Tehonkulutusmittaukset

Tehonkulutusta mitattiin seinästä Cotech EMT707CTL -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä 4k-resoluutiolla.

Gigabyten RTX 3060:llä kokoonpanon tehonkulutus oli samalla tasolla kuin 2060 Superilla ja noin 40 wattia alhaisempi kuin 2070 Superilla ja 3060 Ti:llä.

MSI:n Gaming X Triolla tehonkulutus oli 6 wattia korkeampi kuin Gigabyten Gaming OC:lla.

 

Lämpötilamittaukset

Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä 4k-resoluutiolla.

GA106-grafiikkapiiri toimi erittäin viileänä ja lämpötila 3D-rasituksessa oli Gigabyten RTX 3060:llä vain 65 astetta.

MSI:n Gaming X Triolla lämpötila oli vielä kolme astetta alhaisempi kuin Gigabyten Gaming OC:lla eli 62 astetta.

 

Melumittaukset

A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä 4k-resoluutiolla. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.

Gigabyten RTX 3060 on 37,5 desibelin melutasolla 3D-rasituksessa miellyttävän hiljainen.

MSI:n Gaming X Trio oli lähes äänetön 36,5 desibelin melutasolla eli se oli  vielä desibelin hiljaisempi kuin Gigabyten Gaming OC.

 

Ylikellotustestit

Ylikellotustestissä Gigabyten GeForce RTX 3060 Gaming OC oli asennettuna suljetun Cooler Master Cosmos C700P -kotelon sisälle. Power- ja Temp Target- eli tehonkulutuksen ja lämpötilan ylärajat nostettiin maksimiin eli 124 %:iin ja 90 asteeseen. Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.

Gigabyten GeForce RTX 3060 Gaming OC:n Power Limit on vakiona 170 wattia ja 25 % korotus maksimiin tarkoittaa 212 wattia.

Näytönohjain ylikellottui GA106-grafiikkapiirin osalta +175 MHz eli 2012 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa oli noin 2100-2122 MHz. GDDR6-muistit venyivät vakaasti ilman ongelmia +1250 MHz eli 17,5 Gbps:n nopeudelle (2188 MHz).

Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna kolmella asteella 68 asteeseen ja kokoonpanon tehonkulutus 338 watista noin 30 watilla 367 wattiin. Tuulettimien kierrosnopeus nousi 71 %:sta 78 %:iin (1955 -> 2250 RPM), joka nosti melutason melko hiljaisesta hieman äänekkääksi (37,5 -> 39 dB).

Ylikellotettuna GeForce RTX 3060 oli Tomb Raiderissa 1440p-resoluutiolla noin 12 % suorituskykyisempi kuin vakiona.

 

Loppuyhteenveto

GeForce RTX 3060 on vuorossaan viides julkaistava GeForce RTX 30 -sarjan malli ja se tulee todennäköisesti lähitulevaisuudessa olemaan ainoa Ampere-sukupolven näytönohjain, jota kuluttajat pystyvät ostamaan ja saamaan lähiaikoina käsiinsä. Suurimpana syynä on uusi GA106-grafiikkapiiri ja NVIDIAn päätös rajoittaa näytönohjaimen Ethereum-louhintasuorituskyky puoleen, jonka on tarkoitus tehdä siitä louhijoiden silmissä ei-kiinnostava hankinta heikomman tuottavuuden takia. Näytönohjaimella tosin pystyy louhimaan monia muita virtuaalivaluutoita normaalisti ilman rajoituksia.

Siinä missä aiemmat GeForce RTX 30 -sarjan julkaisut, kuten 3080-, 3070- ja 3060 Ti -mallit tarjosivat julkaisunsa yhteydessä huomattavan harppauksen suorituskyvyssä suositushintaansa nähden, testaajan näkökulmasta GeForce RTX 3060 on iso pettymys. Näytönohjain tarjoaa suurin piirtein saman suorituskykyvyn kuin 2070 Super vajaa kaksi vuotta sitten samaan hintatasoon eli 500-600 euroon. Ainoastaan säteenseurannan suorituskyky on hieman parantunut 2. sukupolven RT-ytimien ansiosta ja tehonkulutus ja lämpötila ovat alhaisemmat Samsungin 8 nanometrin valmistusprosessin ansiosta.

io-techin testissä oli kaksi hyvin erilaista 600 euron hintaista GeForce RTX 3060 -näytönohjainta, sopusuhtaisempi Gigabyten Gaming OC -malli kahden korttipaikan korkuisella ja alle 800 gramman painoisella jäähdytysratkaisulla sekä MSI:n kolme korttipaikkaa ahmiva Gaming X Trio, jonka jäähdytysratkaisu on lähes 1,5 kilon painollaan täysin ylimitoitettu. MSI:llä grafiikkapiirin lämpötila oli 62 astetta ja näytönohjain lähes äänetön ja Gigabytekin piti lämmöt hyvin kurissa 65 asteessa melutason ollessa desibelin äänekkäämpi. Suorituskykyeroa näytönohjainten välillä ei käytännössä kunnolla ollut. Hauskana yksityiskohtana yhdellä 8-pinnisellä PCIe-lisävirtaliittimellä varustetussa Gigabytessä oli ylikellottamista ajatellen selvästi korkeampi Power Limit -tehorajoitus (212 vs 180W), vaikka MSI:ssä lisävirtaliittimiä on kaksin kappalein.

Yhteenvetona voidaan todeta, että GeForce RTX 3060:n ja GA106-grafiikkapiirin kanssa ei ole mitään tarvetta panostaa 600 euroa maksavaan malliin ja järeään jäähdytysratkaisuun, vaan 500 euron kevyemmilläkin malleilla pärjää mainiosti. Valitettavasti nykyisessä markkinatilanteessa todennäköisesti julkaisun jälkeisen ostopäätöksen määrittelee jälleen kerran vain ja ainoastaan saatavuus, eikä näytönohjaimen hinta-laatusuhde.

This site uses XenWord.