
NVIDIA esitteli viime viikolla kolme uutta RTX 4060 -sarjan näytönohjainta, joista ensimmäisenä myyntiin saapuu huomenna 24. toukokuuta 459 euron suositushintainen ja 8 gigatavun näyttömuistilla varustettu GeForce RTX 4060 Ti. Myöhemmin heinäkuussa myyntiin saapuu tuplatulla 16 gigatavun näyttömuistilla varustettu 559 euron hintainen versio 4060 Ti:stä ja edullisempi 339 euron hintainen 4060-perusmalli. NVIDIA markkinoi 4060-sarjan näytönohjaimia ensisijaisesti Full HD -resoluutiolla pelaamiseen.
Tutustumme tässä artikkelissa GeForce RTX 4060 Ti:n ominaisuuksiin ja NVIDIAn omaan Founders Edition -malliin. Suorituskykytestit on ajettu pääasiassa 1920×1080-resoluutioilla ilman säteenseurantaa ja säteenseuranta sekä DLSS 3 -ominaisuus käytössä. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.
Näytönohjaimen esittely
GeForce RTX 4060 Ti Founders Edition tulee myyntiin NVIDIAn omien kotisivujen kautta 459 euron suositushinnalla. Jälleenmyyjiltä on ostettavissa näytönohjainvalmistajien omiin suunnitelmiin perustuvia malleja suositushinnalla ja siitä ylöspäin.
RTX 4060 Ti Founders Edition käyttää samaa jäähdytysratkaisua kuin aiemmin julkaistu RTX 4070 eli se kahden korttipaikan korkuinen, 24,2 cm pitkä ja se painaa 1027 grammaa. Rakenne on todella jämäkän ja laadukkaan tuntuinen metallinen kokonaisuus. Jäähdytysratkaisun molemmilla puolilla on 92 mm:n tuulettimet, jotka eivät pyöri lepotilassa. 4060 Ti:ssä jäähdytysrivastoja ympäröivät kehykset ovat kiiltävää metallia, kun 4070:ssä ne ovat väritykseltään mattaharmaat.
Alapuolen tuuletin imee ilmaa näytönohjaimen etuosasta ja puhaltaa lämmintä ilmaa kotelosta ulos näyttöliittimien yläpuolelta. Takaosan tuuletin imee ilmaa näytönohjaimen läpi alhaalta ylöspäin jäähdyttäen matkalla grafiikkapiiriin kontaktissa olevasta höyrykammiosta lähteviä lämpöputkia. Takaosan tuuletin imee ilman suoraan kohti keskusmuistia ja prosessoria, mutta kotelon takaosaan sijoitetun tuulettimen pitäisi huolehtia lämpimän ilman puhaltamisesta ulos kotelosta.
Piirilevy on varustettu yhdellä 16-pinnisellä PCIe 5.0 12VHPWR -lisävirtaliittimellä ja mukana toimitetaan adapteri yhdelle 8-pinniselle PCI Express -lisävirtaliittimelle. Näytönohjaimen Power Limit -tehorajoitus on vakiona 160 wattia ja se on mahdollista nostaa 175 wattiin. NVIDIA suosittelee näytönohjaimen kanssa käytettäväksi 550-wattista virtalähdettä.
Näyttöliittiminä on yksi HDMI 2.1- ja kolme DisplayPort 1.4a -liitintä. Päädyssä on GeForce-teksti, mutta näytönohjainta ei ole valaistu miltään osin.
GeForce RTX 4060 Ti:ssä on käytössä Ada Lovelace -arkkitehtuuriin pohjautuva hieman karsittu AD106-grafiikkapiiri, joka valmistetaan TSMC:n NVIDIAlle optimoidulla 5 nanometrin eli 4N-prosessilla. Grafiikkapiiri rakentuu 22,9 miljardista transistorista ja sen pinta-ala on 190 neliömillimetriä.
Käytössä on 4352 CUDA-ydintä, 128 teksturointiyksikköä, 128 tensoriydintä, 34 RT-ydintä ja 48 ROP-yksikköä. NVIDIA itse alleviivaa 4060 Ti:n ominaisuuksista 32 megatavun kokoista L2-välimuistia, joka on selvästi suurempi kuin edellisen Turing-sukupolven 3060 Ti:n TU104-grafiikkapiirin 4 megatavua.
Muistiväylä on vain 128-bittinen ja sen jatkeena on 8 gigatavua 18 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR6-muistia, jonka myötä muistikaistaa on käytettävissä 288 Gt/s, mutta NVIDIA itse mainostaa 32 megatavun L2-välimuistin myötä efektiiviseksi kaistanleveydeksi 554 Gt/s. Huomionarvoista on myös PCI Express 4.0 -väylän kuristaminen 16 linjasta 8:aan.
NVIDIA on asettanut Founders Edition -mallin toimimaan 3D-rasituksessa 2535 MHz:n Boost-kellotaajuudella. Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa Cyberpunk 2077 -pelissä 1080p-resoluutiolla ilman säteenseurantaa noin 2745 MHz.
Testikokoonpano
Suorituskykytesteissä GeForce RTX 4060 Ti -näytönohjainta verrattiin ensisijaisesti edellisen RTX 30 -sukupolven 3060 Ti -malliin sekä mukana on myös tulokset pykälän kalliimmalla 4070-mallilla sekä kaksi sukupolvea vanhalla RTX 2060 Superilla.
AMD:n vastine GeForce RTX 4060 Ti:lle on edellisen sukupolven Radeon RX 6750 XT, jonka hinta on Suomessa laskettu 459 euroon eli 4060 Ti:n suositushintaan. Testissä oli käytössä Sapphiren Radeon RX 6750 XT Pulse OC -malli, jonka hinta on 475 euroa.
Hintataso Suomessa 23.5.2023 (saatavilla):
- GeForce RTX 3060 Ti: alkaen 399 €
- GeForce RTX 4060 Ti: alkaen 459 €
- Radeon RX 6750 XT: alkaen 459 €
- GeForce RTX 4070: alkaen 669 €
Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kolme 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi Asuksen ROG Ruyjin II 360 AIO -nestekierrolla jäähdytetty Intelin 24-ytiminen Core i9-13900K -prosessori asennettuna Asuksen ROG Maximus Z790 Extreme -emolevylle ja 32 gigatavua DDR5-6000-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 11 Pro asennettuna Corsairin 2 teratavun MP600 M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Asuksen 1200 watin ROG Thor II -virtalähde.
- Intel Core i9-13900K (24/32 ydintä/säiettä, boost 5,5 GHz)
- Asus ROG Maximus Z790 Hero
- 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB DDR5-6000 (36-36-36-72)
- Corsair MP600 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.0)
- Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
- Asus ROG Ruyjin II 360 AIO -nestejäähdytys
- Asus ROG Thor II 1200W -virtalähde
Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.
Suorituskykytestit 1920×1080-resoluutiolla ilman säteenseurantaa
Cyberpunk 2077:ssä parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 4060 Ti:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 11 % parempi kuin 3060 Ti:llä ja 3 % parempi kuin Radeon RX 6750 XT:llä.
Hogwarts Legacyssä Ultra-kuvanlaatuasetuksilla Radeon RX 6750 XT oli 4 % suorituskykyisempi kuin 4060 Ti, joka oli parin prosentin erolla lähes tasoissa 3060 Ti:n kanssa.
Last of Us Part 1:ssä Ultra-kuvanlaatuasetuksilla Radeon RX 6750 XT oli 10 % suorituskykyisempi kuin 4060 Ti, joka oli puolestaan 13 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti.
The Witcher 3:n next-gen-versiossa Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 4060 Ti oli 4 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti ja 9 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6750 XT.
Dying Light 2:ssa parhailla High Quality -kuvanlaatuasetuksilla 4060 Ti oli 18 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti ja lähes tasoissa Radeon RX 6750 XT:n kanssa kolmen prosentin erolla.
Far Cry 6:ssa parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla Radeon RX 6750 XT oli 10 % suorituskykyisempi kuin 4060 Ti, joka oli puolestaan lähes tasoissa 3060 Ti:n kanssa parin prosentin erolla.
Assanssin’s Creed Valhallan sisäänrakennetussa benchmarkissa parhailla Ultra High -kuvanlaatuasetuksilla Radeon RX 6750 XT oli 8 % suorituskykyisempi kuin 4060 Ti, joka oli 10 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti.
Watch Dogs: Legionin sisäänrakennetussa benchmarkissa parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla Radeon RX 6750 XT oli 17 % suorituskykyisempi kuin 4060 Ti, joka oli tasoissa 3060 Ti:n kanssa.
Suorituskykytestit 2560×1440- ja 3840×2160-resoluutioilla
3DMark TimeSpy -testissä 2560×1440-vakioresuluutiolla Radeon RX 6750 XT:n grafiikkatulos oli 3 % parempi kuin 4060 Ti:llä, jonka tulos puolestaan oli 15 % parempi kuin 3060 Ti:llä.
Cyberpunk 2077:ssä 1440p- ja 4k-resoluutioilla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 4060 Ti ja Radeon RX 67950 XT olivat tasoissa.
DirectX Raytracing -säteenseuranta & DLSS 2/3 -suorituskyky
3DMarkin puhtaasti säteenseurantaa käyttävässä DXR-testissä 4060 Ti oli 39 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti ja 78 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6750 XT.
NVIDIA esitteli RTX 40 -sarjan näytönohjaimien julkaisun yhteydessä uuden Deep Learning Super Sampling- eli DLSS 3 -version, jossa isoin uudistus on Optical Multi Frame Generation. Alemman renderöintiresoluution ja skaalauksen lisäksi nyt DLSS myös generoi kokonaan uusia ruutuja parantamaan ruudunpäivitysnopeutta. Frame Generation käyttää NVIDIAn aiempaa järeämpää Optical Flow Accelerator -yksikköä lukeakseen ruuduista liikedataa pelimoottorin liikevektoreiden lisäksi. Sen kerrotaan pystyvän seuraamaan kuvasta esimerkiksi heijastuksia ja vastaavia pikselitasolla asti. Esiopetettu neuroverkko rakentaa näistä ongitun datan ja edeltävien ruutujen perusteella tarvittavat tiedot luodakseen täysin itsenäisesti uuden ruudun, mikä parantaa suorituskykyä sekä prosessori- että näytönohjainriippuvaisissa tilanteissa.
DLSS 3 on tuettu vain Ada Lovelace -arkkitehtuuriin perustuvilla GeForce RTX 40 -sarjan näytönohjaimilla ja DLSS 3 -pelit tukevat automaattisesti myös NVIDIA Reflexiä varmistamaan mahdollisimman pienet viiveet. Vaikka peliin olisi lisätty DLSS 3 -tuki, DLSS 2.0 toimii vanhemmilla näytönohjaimilla jatkossakin normaalisti. DLSS 3 on tällä hetkellä tuettuna yli 50 pelissä ja seuraavaksi tuki on tulossa pluginin muodossa Unreal Engine 5 -pelimoottorille.
Cyberpunk 2077:ssä Ray Tracing Ultra -kuvanlaatuasetuksilla ja DLSS/FSR Quality -ominaisuus käytössä 4060 Ti oli DLSS 3:n avulla 83 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti ja 165 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6750 XT FSR 2.1:llä.
4060 Ti:ssä riitti puhti vielä 2560×1440-resoluutiolla ja säteenseuranta käytössä DLSS 3:n voimin noin 60 FPS:n tienoille.
F1 22:ssä parhailla Ultra High -kuvanlaatuasetuksilla on käytössä myös säteenseuranta. 4060 Ti oli 15 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti ja 21 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6750 XT.
DLSS 3 -ominaisuuden avulla 4060 Ti oli 50 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti DLSS 2:n voimin ja 38 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6750 XT FSR 2:lla.
Dying Light 2:ssa High Quality Raytracing -asetuksilla ja DLSS 3 käytössä 4060 Ti oli 38 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti DLSS 2:n voimin ja 81 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6750 XT FSR 2:lla.
Far Cry 6:ssa Ultra-asetuksilla ja säteenseuranta käytössä 4060 Ti ja 3060 Ti olivat lähes tasoissa neljän prosentin erolla ja 4060 Ti oli 9 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6750 XT.
Hogwarts Legacyssä säteenseuranta ja DLSS 3 käytössä 4060 Ti oli 70 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti DLSS 2:n voimin ja 142 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6750 XT FSR 2:lla.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Coltech EMT707CTL -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä 4k-resoluutiolla.
Cyberpunk 2077:ssä uuden 4060 Ti -kokoonpanon tehonkulutus oli testijoukon alhaisin 300 wattia eli 59 wattia alhaisempi kuin 3060 Ti:llä ja 135 wattia alhaisempi kuin Radeon RX 6750 XT:llä.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä 4k-resoluutiolla.
4060 Ti:n hieman karsittu AD106-grafiikkapiiri toimi NVIDIAn Founders Edition -näytönohjaimessa 64-asteisena eli lämmöt olivat hyvin kurissa ja 11 astetta alhaisemmat kuin 3060 Ti:llä ja 6 astetta alhaisemmat kuin Sapphiren Radeon RX 6750 XT Pulse OC:lla.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä -peliä 4k-resoluutiolla ja säteenseuranta päällä. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
4060 Ti Founders Editionin tuulettimet pyörivät 3D-rasituksessa 33 % eli 1500 RPM:n kierrosnopeudella ja melutaso hiljainen eli 37,5 desibeliä. Korvakuulolla mainittavaa kelojen vinkumista ei ollut havaittavissa.
Ylikellotustestit
Ylikellotustestissä NVIDIAn GeForce RTX 4060 Ti Founders Edition oli asennettuna suljetun Cooler Master Cosmos C700P -kotelon sisälle. Power- ja Temp Target- eli tehonkulutuksen ja lämpötilan ylärajat nostettiin maksimiin eli +9 %:iin ja 88 asteeseen. Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.
Power Limit on vakiona 160 wattia ja 9 % korotus maksimiin tarkoittaa 175 wattia.
Näytönohjain ylikellottui AD106-grafiikkapiirin osalta +200 MHz eli 2735 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa oli ilman säteenseurantaa noin 2940 MHz. GDDR6-muistit ylikellottuivat vakaasti +1250 MHz eli 20,5 Gbps:n nopeudelle (GPU-Z näyttää 2563 MHz).
Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna asteella 64 asteesta 65 asteeseen, kokoonpanon tehonkulutus 300 watista 310 wattiin ja tuulettimien kierrosnopeus 1500 -> 1566 RPM melutason säilyessä hiljaisena 37,5 desibelissä.
Ylikellotettuna 4060 Ti:n 3DMark Time Spyn grafiikkatulos parani 8 % ja keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus Cyberpunk 2077:ssä parani noin 5 %.
Loppuyhteenveto
GeForce RTX 4060 Ti on suorituskykyinen, mutta 459 euron suositushinnallaan myös todella kallis näytönohjain Full HD -pelaamiseen. Käytännössä varsinkin DLSS 3:n avustuksella siinä riittää puhti useissa peleissä parhailla kuvanlaatuasetuksilla ja jopa säteenseurannalla myös korkeammalle 1440p-resoluutiolle. 128-bittinen muistiväylä ja 8 gigatavun näyttömuisti jarruttavat kuitenkin menoa joissain tilanteissa korkeammilla resoluutioilla ja parhailla kuvanlaatuasetuksilla, joten puhtaaksi 1440p-näytönohjaimeksi sitä on vaikea suositella ainakaan tulevaisuutta ajatellen.
AMD:n vastaus 4060 Ti:n julkaisulle oli tiputtaa edellisen sukupolven Radeon RX 6750 XT:n hinta samalle tasolle. Hieman erikoisesta markkinatilanteesta ja viimeaikaisesta suuntauksesta uusien AAA-pelien suhteen kertoo jotain, että molemmat 3060 Ti ja 6750 XT lanseerattiin ja testattiin io-techissä alunperin 1440p-pelaamista ajatellen, mutta nyt niitä testataan ja vertaillaan 4060 Ti:n kanssa Full HD -resoluutiolla.
4060 Ti:n ruudunpäivitysnopeudet olivat io-techin testeissä Full HD -resoluutiolla, parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla, säteenseurannalla ja DLSS 3:lla erinomaiset, mutta pelit pyörivät pääosin mainiosti yli 60 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella ilman säteenseurantaa pari sukupolven vanhemmalla 2060 Superillakin. AMD:n Radeon RX 6750 XT pärjäsi 4060 Ti:lle hyvin rasterointisuorituskyvyssä, mutta säteenseurannnan kanssa se jäi rumasti jalkoihin ja tehonkulutus oli 135 wattia korkeampi.
Suurin kysymys testien jälkeen oli, onko vuonna 2023 järkevää investoida 459 euroa näytönohjaimeen suorituskykyisempää Full HD -pelaamista, Ultra-kuvanlaatua ja säteenseurantaa ajatellen? Allekirjoittaneen mielestä kuvanlaadun suhteen Full HD -resoluution pullonkaulaksi muodostuu pikselimäärä ja järkevämpää olisi panostaa kunnolla päivitykseen isommalle 1440p-resoluutiolle, jolla saavutetaan selkeä harppaus kuvanlaadussa ja tarkkuudessa, jolloin myös Ultra-kuvanlaatu ja säteenseuranta pääsevät paremmin oikeuksiinsa. Toisaalta nykyiselle Full HD -pelaajalle päivitysvaihtoehto voi olla myös noin 500 euron hinnalla uuden sukupolven Playstation 5- ja Xbox Series X -pelikonsoli, jolla pelaaminen onnistuu televisiolla 4k-resoluutiolla.
NVIDIA ilmoitti jo etukäteen tuovansa heinäkuussa myyntiin 339 euron hinnalla 4060-perusmallin sekä tuplatulla 16 gigatavun näyttömuistilla varustetun 4060 Ti:n. Näistä kahdesta 4060-perusmalli kuulostaa paperilla järkevältä Full HD -näytönohjaimelta, mutta 559 euron hintaisesta 16 gigatavun 4060 Ti -mallista on vaikea povata myyntimenestystä.
YouTube on YouTube, ei pitäisi tulla yllätyksenä että suurin osa videorevikoista siellä "viihde" formaatilla.
En ole tainnut sanoa ettei voisi pelata pelejä. Totesin vaan että ihan aiheesta kritisoidaan korttia jonka suorituskyky tulevaisuudessa näyttää aika heikolta. Nykypelien laadukkailla toteutuksilla tekee tiukkaa saada pelit pyörimään medium asetuksilla parin vuoden sisään jos kortissa 8GB muistia. Omasta mielestä 500€ hinta on yksinkertaisesti huono kun asiaa peilaa tuohon asiaan, riippumatta tuosta suorituskyvystä.
( Testissä NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti Founders Edition – io-tech.fi ) Itsekin ostin ko. kortin juurikin 1440p-pelaamiseen.
Ja nyt kolme ja puoli vuotta myöhemmin testiartikkelissa mainitaan: "NVIDIA markkinoi 4060-sarjan näytönohjaimia ensisijaisesti Full HD -resoluutiolla pelaamiseen. — Suorituskykytestit on ajettu pääasiassa 1920×1080-resoluutioilla…"
Hämmentävää. Ovatko pelit muuttuneet kolmessa vuodessa niin paljon, että näytönohjaimet eivät enää pysy mukana kehityksessä? No eivät. Sen vuoksi olisin toivonut, että 4060 Ti:n testissä pääpaino olisi ollut 2560×1440-resoluutiossa eikä olisi menty NVIDIAn markkinointikikan suuntaamalla tavalla.
Jooh, tuossa on puolet pienempi piiri kuin 3060 ti:ssä sekä pienempi virrankulutus, joten luulisi olevan laskuvaraa hinnassa.
Eiköhän nahkatakkimies tee tätä rakkaudesta lajiin. Yksi alkuperäisistä perustajista ja suurin yksityinen osakkeenomistaja 28 miljardin (3,6%) osakepainolla.
Valitettavasti en usko nVidian lähtevän noin suuriin hinnan pudotuksiin. Ensin laitetaan jotain gamebundlea kylkeen ja sitten pudotetaan max 50 euroa hintaa. Myönnän mielelläni syksyllä olleeni väärässä.
Niinkuin jo moneen kertaan todettu, niin mallinimenä 3060 ja hinnalla 299 tämä ois hyvä julkistus. Sillain toistaa täydellisesti 4080, 4070Ti ja 4070 julkistuksia. Hinnassa nyt on vain 20% liikaa.
ADA on ensimmäinen generaatio nvidialta missä muistijärjestelmän osana on iso cache. 32MB cache mikä 4060ti:ssa on alkaa ottamaan vastaan yli 1080p resoissa ja suorituskyky ei siksi skaalaannu samalla tavalla kuin ampere sukupolvessa. Muistikaista ottaa vastaan enemmän kuin raaka laskentakyky. Isommalle resoluutioille tarkoitetuissa korteissa on isompi cache ja myös leveämpi muistikaista. Toki voisi ajatella, että 4060ti:ssa voisi olla leveämpi muistikaista tai nopeammat muistit, mutta toisaalta niitä vaihtoehtoja löytyy sitten 4070,4080,… jne tuotteista.
Mun mielestä 4060ti on hyvä tuote teknisessä mielessä, mutta hinta on väärä niin ostamista on vaikea perustella.
Tarkoittamani hintapudotusta tuskin kannattaa odottaa miltei vuoteen. Tänä syksynä näitä myydään täydellä hinnalla, nyt kun 30-sarja on suurilta osin putsattu pois tieltä satunnaisia eriä lukuunottamatta.
Joo niimpäs tarkoititkin. 30xx ei sellaista näkynyt vasta kuin nyt ihan viime viikkoina. Ja sekin aika kosmeettinen pudotus. Paljon saa kuitenkin tapahtua, että alkaa hinnat putoon 459 -> 299…
Tässä nyt lähinnä muille tiedoksi:
3060 Ti muistikaista: 256-bit
3060 Ti L2-välimuisti: 4MB
4060 Ti muistikaista: 128-bit
4060 Ti L2-välimuisti: 32MB
Välimuistillahan muistikannan ankeutta kompensoidaan.
Kappas vain niin olikin. Katsoin 4070Ti:tä, josta ei ollut FE-versiota. Samoin Nvidian kaupan etusivulla (NVIDIA GeForce RTX 40 -sarjan näytönohjaimet) ei ole FE-edition-linkkiä kuin 4090- ja 4080-korteille. Joka tapauksessa kun 4060-sarja tulee vielä mukaan, niin melkein koko sukupolvi on Nvidian omassa kaupassa melko lailla edullisemmalla hinnalla ja uniikilla vähemmän tilaa vievällä jäähdytysratkaisulla verrattuna AIB-valmistajiin. AIB-versioiden kovemmalle hinnalle ei oikein löydy muuta perustetta kuin tsägällä jonkun prosentin parempi oc-suorituskyky tai sitten joku RGB-valohässäkkä.
Jos ja kun tuo Nvidia kauppa vielä tuosta entisestään leviää, niin en ihmettelisi jos tippuu muitakin AIB-valmistajia junasta. Kuluttajan näkökulmasta väliäkö tuolla, mutta FE-mallien saatavuuden rajoittaminen vain tietyille komponenttimyyjille tulee todennäköisesti nostamaan jonkunlaista närää kauppojen keskuudessa.
Oikeastaan sama koskee melkein koko 4000-sarjaa, poikkeuksena lähinnä RTX 4090.
4060 ti, 4070 ja 4070 ti olisivat oikein mukavia kortteja, jos ne olisi pudotettu yhtä kategoriaa alemmas sekä mallissa että hinnoissa. Esim. 4060 ti -> 4060 ja 4070 -> 4060 ti jne.
DLSS:FG ei myöskään pelasta tilannetta kun se kuluttaa vielä enemmän VRAMia
Niin vähän arvelinkin, että tämä on se mikä olisi pitänyt tulla nimellä 4050 tai 4050Ti. Hohhoijaa…
Hassua tosin, että mainitset tämän, koska sehän on yksi näitä nvidian surkeimpia julkaisuja. Hädin tuskin parempi kuin edeltäjänsä, joten aika hyvin verrattavissa 4060ti-tilanteeseen.
Itse 4060ti, ei tää tosiaan nyt ihan niin huono ole, kuin kaikki antaa ymmärtää, mutta vaatii käytännössä sen, että sulla on joko tarpeeksi vanha näyttis (esim. 1060) tai oot hommaamassa konetta. Toi 8gb muistimäärä tulee tuskin olemaan ongelma. Toki enemmän vramia ois aina parempi, mutta tämmöstä se nyt on budjettikorttien kanssa.
4060 Ti tarjoaa huonosti vastinetta rahalle ihan rehellisin mittareinkin. Tuollaista lapinlisää ei tarvita.
Se on vaan sääli että vuonna 2023 jostain 500€ näytönohjaimesta puhutaan budjetti ja hinnat alkaen korttina.
Eli vielä(kään) eivät hinnat ole tipahtaneet normaalille tasolle vaikka hiljakseen korona-ajasta (jolloin kaikki ovat kotona ja pelaavat) tai kryptobuumista aletaan pääsemään ohitse.
Se että nykyisin "budjetti" hinta on 400-900€ (4060 – 4060TI 16Gb) "normaali" hinta on 1000-1500€ (4070-4080) ja "huippumalli" hinta mitä suositellaan on 1700-2500€ (4090) on aika surullista.
Taisi olla aika hyvät voitelurahat nVidialta. Ei kyllä paljoa luottoa Jayz enää löydy ja pahoitteluvideollakin vielä kehuu omaa tiimiä?!
-selvästi maksettu mainos, kukaan tietotekniikasta tietävä ei kehuisi tätä huippujulkaisuksi ja uudeksi mid-range kuninkaaksi
-johdetaan asiakkaita harhaa, pelejä ei taidettu testata edes ultra asetuksilla jotta muistipullokaula ei esiintyisi
-verrataan 6750xt näytönohjaimeen eikä 6700xt kuten muut tekniikkasivustot
Kyllä melkein kaikki arvostelut ovat lytänneet kortin nvidian yksi huonoimmista julkaisusta ainostan tuon jayn video mitä ehdin nähdä oli hieman positiivisempi mutta poistettiin nopeasti.
Ainoa puoli tässä kortissa on hyvä virrankulutus. Jos 400€ sais 16gt mallin niin voisi jo alkaa harkita.
Vielä jos osa peleistä jo nyt ylittää tuon 8gt rajan 1080p resolla niin kovin hyvää se ei lupaa tulevien pelien kanssa.
Ainakin nvidia helpotti amd RX7700 osalta jos sellaisen julkaisee.
Myös pitää tällä kortilla ottaa huomioon jos on vanhempi alusta mitä käyttää ainostaan pcie 3.0 standardin liitäntä voi suorituskyky kärsiä pcie x8 väylällä.
Vähän tosin yllätti se, että olis vedetty 6500xt mallin kikka hatusta ja menty 8x väylällä. Toki suorituskyvyssä ei ole juurikaan samaa, mutta kertoo ehkä siitä että Nvidialla on kyllä kustannuksien karsimiseksi tehty aika lailla iso määrä muutoksia.
Tuo muistin ongelma vaatii jonkin verran myös ihan visuaalista tarkastelua kun yllättävän moni peli vaan latailee tekstuureita hitaammin/vaihtelevammin ja välillä myös täyttää muistipuskurin viiveellä (hardware Unboxedin video). Ongelmia testeissä on siis odotettavissa yleisemminkin ja muuttuu aika työlääksi testata kovinkaan kattavalla määrällä pelejä ja parempi pysytellä niissä omissa tutuissa peleissä jolloin johtopäätökset voivat myös olla aika erilaiset.
Viime aikoina vain on alkanut puskemaan paljon enemmän pelejä joissa on varsin raskas CPU-osuus ja videomuistin käyttö on myös mennyt vahvasti enemmän streamaukseen suuntaan. Eli pelissä pullonkaula voi liikkua enemmän. Korrelaatiota löytyy edelleen kunhan CPU- ja muistipuoli on tunessa, mutta kaikki ei ole enää niin yksioikoista. Lisäksi on näitä erikoistilanteita joissa porukat paukuttaa ultra-settarit tappiin kortilla jonka VRAM ei siihen riitä mitenkään ja sitten natistaan "uli uli kun on alhaiset min fps:t ja hyi kun stutteroi" tms typerää. Kyllä 3DMarkistakin saa alhaista minFPSää kun tahallaan ajaa tavaraa yli kortin muistimäärän. Vaikkapa tuosta noin Speed Way tulille 4K resolla customina 8GB kortilla ja sitten ihmetellään kuinka suorituskyky otti mahalaskut.
PCn suorituskyky on hyvin monimutkainen ongelma heti kun kyseessä on joku muu kuin simppeli täysin GPU-limited duuni.
Tämähän se olisi suurimpia ongelmia näiden muistikaistalta kuristettujen sekoilujen kanssa. Isommasta välimuistista on apua vain apua tiettyyn pisteeseen asti. Tuo frametimen heittely kertoo jo puhtaasti siitä että kortissa ei todellisuudessa riitä mehut ja kipuilee järkyttävästi. Riittää kun markkinoille tulee joku uusi raskaammalla pelimoottorilla varustettuja ja semipaskasti optimoitu peli niin tämä 128 bittinen nahkatakkimiehen ihme on polvillaan.
Unohtuiko liittää revikka vai ylennetäänkö 1080ti wattimonsteri samantien vaikka 3080 rinnalle, nyt kun mutulle vauhtia otettu…?
Johtuisiko siitä, että tämä kortti oli Nvidialta huonoin julkaisu pitkään aikaan? 5-10% nousu edellisen generaation samasta mallista on surkuhupaisa suoritus. Ja mm. Gamersnexus ajoi silti kaikki kattavat testinsä, eli ammattitaito ei lipsunut testien laadussa. Ihan turha viestinviejiä ampua eli techmedioita, viesti eli tuotejulkaisu oli umpisurkea. Myönnä pois tuo viimeisin lause, @KVahlman tai perustele miksi ei ole noin. Saa melkoiset vihreät lasit olla nenällä, jos ei pidä tätä huonona julkaisuna (kortti itsessään ei ole huono, hinta ja last.gen hyppäys ovat todella huonot).
Enkös minä huonoksi tuossa lainauksessa sitä sanonutkin? Vai eikö saa kritisoida yhtä aikaa kahta asiaa?
Tuote on huono koska liian kallis perusominaisuuksiinsa nähden, videot on huonoja koska niissä keskityttiin toistamaan kirjaimellisesti kyllästymiseen asti samoja asioita.
Videoissa esitetyt palkit tietenkin ovat kohdallaan, eihän data siitä muutu mitä sen päälle puhutaan. Tällä kertaa puheet oli mielenkiinnotonta jankuttamista jotka olisi voinut skipata. Toivottavasti tänään sitten paremmin.
Tarkoitat varmaan rx 6600 xt, sen lisäksi rx 6600, 6650 xt, 7600 ja rtx 3050 oli PCIe 16 x8.
RX 6400 ja 6500xt vajosi vielä alemmaksi ja oli x4. x4 kortteja on vähemmän.
Tuo x8 yleisempää:
Jayztwocentin seurailu edes ohi mennen tuli lopetettua aikoja sitten ja tuntuu kyll nousevan aika ajoin pinnalle huonoista tuloksistaan tai muitten peesailuista tai vastaavaa. Ei kyllä luottoa yhtään siihen mitä tuloksia tulee julki sieltä.
Tai paremminkin 4050 niin kuin tämän kokoisilla piireillä on tapana olla. Ja kyllä tuo suorituskyky hinnoittelun osalta on maksimissaan 300 euroa uutena jossa on edelleen naurettavan paljon ilmaa (vastaa 3000-sarjan hinnoittelua) Tämän tasoiset kortit pitäis olla nykyisin lähempänä 200 kuin 300 eli vastata lähinnä AMD:n polaris sukupolvea ja 8GB sukupolven 4GB vastaava karvalakki.
No.. käytännössä sieltä tuli pari prosenttia 3060 Ti parempi kortti samaan hintaan. Yleensä näissä on menty suuresti eteenpäin tai hinta on laskenut.
Hinnan laskeminen kyllä on aiheellista, mutta edelleen, ei-kuvitteellinen kaverini haluaa Nvidian kortin nyt. Alla on vielä kolmannelta kaverilta lainattu GTX 1080 ja optio on ostaa tuo kaverihintaan satasella tai sitten ostaa uusi RTX 4060 Ti. Eikä nyt haeta parasta vastinetta rahoille, vaan pelikonetta, jolla pelataan seuraavat 2-7 vuotta.
Ei se niiiin paha ollut. Ainoa positiivinen arvostelu, jonka katsoin (ja katsoin neljä). Siinä sanottiin, että kannattava ostos ja perusteltiin sillä, että 2060(S):stä ollaan tultu melkoinen loikka suorituskyvystä. Ehkä tosin testitulokset oli korkeampia kuin muilla saiteilla, mutta viesti kyllä toimii: jos alla on jotain 2060(S) tai vanhempaa, niin olisi jo päivityksen aika.
Nyt tosiaan kaverini päivittää konettaan tälle vuosikymmenelle, i5-13400F on jo hankittu (piti olla Intel) ja päätti odottaa tätä julkaisua (piti olla Nvidia).
Mielestäni tuo kanava uutisoi Asus-kohun parhaiten ja teki radikaalin päätöksen: ei enää Asuksen tuotteita heidän kanavalle. Sitten muistan hyvän videon 2700X:n stock-jäähystä, mutta enpä ole seurannut muuten. Eipä ole saanut hankittua niin kovia testausvälineitä kuin Gamer’s Nexus.
—
..ja on ehdotettu kaverille RX 6700 XT:tä, joiden hinnat juuri sopivasti tuli alas..
Asus Radeon RX 6700 XT DUAL -näytönohjain, 12GB GDDR6 (Tarjous! Norm. 429,90€) – 399,90€
http://www.jimms.fi
Pitää olla Nvidia, niin minkäs teet?
Ottaen huomioon että esim. 3060ti on jo vuosia vanha julkaisu eikä niitäkään saa käytännössä käytettynä tuohon hintaan niin aika pitkään saat odotella…
Täynnä ärsyttäviä mainoksia, mutta lähimpänä omaa mielipidettäni tästä julkaisusta.
..eikä käytetä koko videota muistimäärän pienuudesta valittamiseen. Mukana on myös ihan asiallista kritiikkiä muistiväylän ahtaudelle ja keskustelua uudesta DLSS:stä – sekä tietenkin valitusta hinnasta.
Noinhan sen on ja 4060 korttien halpenemiseen vaikuttaa kovasti se, että niiden markkinoita ei ole hämmentämässä hirmuinen määrä ennen mainaus käytössä olleita toisin mitä 3060ti-korteissa.
Myös vaihtoehtoisesti PCIe 3.0 -väylällä pelaavat voisivat päivittää koneensa tälle vuosikymmenelle. Todennäköisesti vanha prosessori rajoittaa enemmän suorituskykyä kuin tuo väylän 10%.
Jaa itsellä x470 crosshair vii hero johon ostin juuri uuden r7 5800x3d:n. Emolevyllä on PCIE 3.0 ylimmässä korttipaikassa. Ainoa PCIE 4.0 slotti löytyy suorittimen ja ylimmän ensimmäisen x16 liitännän välistä joka käyttöönotettuna puolittaa x16 kaistan. Kerro toki miksi tämä esim helvetin hyvällä virransyötöllä varustettu emolevy ja prosessori on rajoite suorituskyvyn osalta. Ainoa rajoite on se että näytönohjainvalmistajat järjestelmällisesti rajoittaneet uusien alemman keskiluokan näyttisten kaistan tuohon x8 nopeuteen.
No voi hemmetti, mun 5800h+3070 onkin jo jätettä sit.
Joku 12300pts Time Spyssa alivoltitettuna.
Paitsi että PCIe 3.0 -väylällä voi pelata esim. 5800XD3:n omistaja, jos on vanhempi emolevy? Tuskinpa siinä prossu pahemmin rajoittaa.
Ehkä tuota omaa kommenttia olisi voinut miettiä enemmän.. Tuolla prosessorilla ei tosiaan mitään pullonkaulia tule.
Tarkoittelin toki juuri noita 5v sitten julkaistuja emolevyjä, mutta myös saman aikakauden prosessoreita (Ryzen 2000-sarja, Intel 9000-sarja).
Sitten heti löytyy ne kaksi käyttäjää, jotka ovat poikkeus sääntöön..
Luulisi että aika monikin 2000-sarjalainen Ryzeni on päivitetty 5000-sarjalaiseen, joten tuskin tuo on edes mikään kauhean harvinainen tilanne.
No, eipä tuokaan tarjous mikään erikoinen ole, hitaampi kortti hieman halvemmalla, teho/hinta-suhde ei juurikaan eroa 4060Ti:stä. Ainoa hyvä asia tuossa on 4gt lisää muistia. Se on sitten pelatuista peleistä ja asetuksista kiinni tuleeko tuosta 8gt:n muistista ongelmia.
Poistutaan hetkeksi tekniikkafoorumin kuplasta; Enemmistö ihmisistä, jotka ostavat näytönohjaimia, eivät todellakaan ole mitenkään tietotekniikkaan tai alan kehitykseen perehtyneitä. Eivät he osaa vilkaista paria graafia ja todeta "ai jaahas, lopputulema onkin nyt X."
Kyllä tätä suurta yleisöä varten on ihan hyvä juttu, että videoissa väännetään asiat rautalangasta ja tuodaan pitkän kaavan kautta selville miksi jokin asia on huono. Jos itse katsoisin videoarvostelua asiasta, josta en ole hirveän perillä, niin aika paska maku jäisi suuhun jos arvostelija toteaa vain yhdellä lauseella "Tämä on pahasta" antamatta sen enempää selityksiä.