
NVIDIA esitteli viime viikolla kolme uutta RTX 4060 -sarjan näytönohjainta, joista ensimmäisenä myyntiin saapuu huomenna 24. toukokuuta 459 euron suositushintainen ja 8 gigatavun näyttömuistilla varustettu GeForce RTX 4060 Ti. Myöhemmin heinäkuussa myyntiin saapuu tuplatulla 16 gigatavun näyttömuistilla varustettu 559 euron hintainen versio 4060 Ti:stä ja edullisempi 339 euron hintainen 4060-perusmalli. NVIDIA markkinoi 4060-sarjan näytönohjaimia ensisijaisesti Full HD -resoluutiolla pelaamiseen.
Tutustumme tässä artikkelissa GeForce RTX 4060 Ti:n ominaisuuksiin ja NVIDIAn omaan Founders Edition -malliin. Suorituskykytestit on ajettu pääasiassa 1920×1080-resoluutioilla ilman säteenseurantaa ja säteenseuranta sekä DLSS 3 -ominaisuus käytössä. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.
Näytönohjaimen esittely
GeForce RTX 4060 Ti Founders Edition tulee myyntiin NVIDIAn omien kotisivujen kautta 459 euron suositushinnalla. Jälleenmyyjiltä on ostettavissa näytönohjainvalmistajien omiin suunnitelmiin perustuvia malleja suositushinnalla ja siitä ylöspäin.
RTX 4060 Ti Founders Edition käyttää samaa jäähdytysratkaisua kuin aiemmin julkaistu RTX 4070 eli se kahden korttipaikan korkuinen, 24,2 cm pitkä ja se painaa 1027 grammaa. Rakenne on todella jämäkän ja laadukkaan tuntuinen metallinen kokonaisuus. Jäähdytysratkaisun molemmilla puolilla on 92 mm:n tuulettimet, jotka eivät pyöri lepotilassa. 4060 Ti:ssä jäähdytysrivastoja ympäröivät kehykset ovat kiiltävää metallia, kun 4070:ssä ne ovat väritykseltään mattaharmaat.
Alapuolen tuuletin imee ilmaa näytönohjaimen etuosasta ja puhaltaa lämmintä ilmaa kotelosta ulos näyttöliittimien yläpuolelta. Takaosan tuuletin imee ilmaa näytönohjaimen läpi alhaalta ylöspäin jäähdyttäen matkalla grafiikkapiiriin kontaktissa olevasta höyrykammiosta lähteviä lämpöputkia. Takaosan tuuletin imee ilman suoraan kohti keskusmuistia ja prosessoria, mutta kotelon takaosaan sijoitetun tuulettimen pitäisi huolehtia lämpimän ilman puhaltamisesta ulos kotelosta.
Piirilevy on varustettu yhdellä 16-pinnisellä PCIe 5.0 12VHPWR -lisävirtaliittimellä ja mukana toimitetaan adapteri yhdelle 8-pinniselle PCI Express -lisävirtaliittimelle. Näytönohjaimen Power Limit -tehorajoitus on vakiona 160 wattia ja se on mahdollista nostaa 175 wattiin. NVIDIA suosittelee näytönohjaimen kanssa käytettäväksi 550-wattista virtalähdettä.
Näyttöliittiminä on yksi HDMI 2.1- ja kolme DisplayPort 1.4a -liitintä. Päädyssä on GeForce-teksti, mutta näytönohjainta ei ole valaistu miltään osin.
GeForce RTX 4060 Ti:ssä on käytössä Ada Lovelace -arkkitehtuuriin pohjautuva hieman karsittu AD106-grafiikkapiiri, joka valmistetaan TSMC:n NVIDIAlle optimoidulla 5 nanometrin eli 4N-prosessilla. Grafiikkapiiri rakentuu 22,9 miljardista transistorista ja sen pinta-ala on 190 neliömillimetriä.
Käytössä on 4352 CUDA-ydintä, 128 teksturointiyksikköä, 128 tensoriydintä, 34 RT-ydintä ja 48 ROP-yksikköä. NVIDIA itse alleviivaa 4060 Ti:n ominaisuuksista 32 megatavun kokoista L2-välimuistia, joka on selvästi suurempi kuin edellisen Turing-sukupolven 3060 Ti:n TU104-grafiikkapiirin 4 megatavua.
Muistiväylä on vain 128-bittinen ja sen jatkeena on 8 gigatavua 18 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR6-muistia, jonka myötä muistikaistaa on käytettävissä 288 Gt/s, mutta NVIDIA itse mainostaa 32 megatavun L2-välimuistin myötä efektiiviseksi kaistanleveydeksi 554 Gt/s. Huomionarvoista on myös PCI Express 4.0 -väylän kuristaminen 16 linjasta 8:aan.
NVIDIA on asettanut Founders Edition -mallin toimimaan 3D-rasituksessa 2535 MHz:n Boost-kellotaajuudella. Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa Cyberpunk 2077 -pelissä 1080p-resoluutiolla ilman säteenseurantaa noin 2745 MHz.
Testikokoonpano
Suorituskykytesteissä GeForce RTX 4060 Ti -näytönohjainta verrattiin ensisijaisesti edellisen RTX 30 -sukupolven 3060 Ti -malliin sekä mukana on myös tulokset pykälän kalliimmalla 4070-mallilla sekä kaksi sukupolvea vanhalla RTX 2060 Superilla.
AMD:n vastine GeForce RTX 4060 Ti:lle on edellisen sukupolven Radeon RX 6750 XT, jonka hinta on Suomessa laskettu 459 euroon eli 4060 Ti:n suositushintaan. Testissä oli käytössä Sapphiren Radeon RX 6750 XT Pulse OC -malli, jonka hinta on 475 euroa.
Hintataso Suomessa 23.5.2023 (saatavilla):
- GeForce RTX 3060 Ti: alkaen 399 €
- GeForce RTX 4060 Ti: alkaen 459 €
- Radeon RX 6750 XT: alkaen 459 €
- GeForce RTX 4070: alkaen 669 €
Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kolme 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi Asuksen ROG Ruyjin II 360 AIO -nestekierrolla jäähdytetty Intelin 24-ytiminen Core i9-13900K -prosessori asennettuna Asuksen ROG Maximus Z790 Extreme -emolevylle ja 32 gigatavua DDR5-6000-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 11 Pro asennettuna Corsairin 2 teratavun MP600 M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Asuksen 1200 watin ROG Thor II -virtalähde.
- Intel Core i9-13900K (24/32 ydintä/säiettä, boost 5,5 GHz)
- Asus ROG Maximus Z790 Hero
- 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB DDR5-6000 (36-36-36-72)
- Corsair MP600 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.0)
- Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
- Asus ROG Ruyjin II 360 AIO -nestejäähdytys
- Asus ROG Thor II 1200W -virtalähde
Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.
Suorituskykytestit 1920×1080-resoluutiolla ilman säteenseurantaa
Cyberpunk 2077:ssä parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 4060 Ti:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 11 % parempi kuin 3060 Ti:llä ja 3 % parempi kuin Radeon RX 6750 XT:llä.
Hogwarts Legacyssä Ultra-kuvanlaatuasetuksilla Radeon RX 6750 XT oli 4 % suorituskykyisempi kuin 4060 Ti, joka oli parin prosentin erolla lähes tasoissa 3060 Ti:n kanssa.
Last of Us Part 1:ssä Ultra-kuvanlaatuasetuksilla Radeon RX 6750 XT oli 10 % suorituskykyisempi kuin 4060 Ti, joka oli puolestaan 13 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti.
The Witcher 3:n next-gen-versiossa Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 4060 Ti oli 4 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti ja 9 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6750 XT.
Dying Light 2:ssa parhailla High Quality -kuvanlaatuasetuksilla 4060 Ti oli 18 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti ja lähes tasoissa Radeon RX 6750 XT:n kanssa kolmen prosentin erolla.
Far Cry 6:ssa parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla Radeon RX 6750 XT oli 10 % suorituskykyisempi kuin 4060 Ti, joka oli puolestaan lähes tasoissa 3060 Ti:n kanssa parin prosentin erolla.
Assanssin’s Creed Valhallan sisäänrakennetussa benchmarkissa parhailla Ultra High -kuvanlaatuasetuksilla Radeon RX 6750 XT oli 8 % suorituskykyisempi kuin 4060 Ti, joka oli 10 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti.
Watch Dogs: Legionin sisäänrakennetussa benchmarkissa parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla Radeon RX 6750 XT oli 17 % suorituskykyisempi kuin 4060 Ti, joka oli tasoissa 3060 Ti:n kanssa.
Suorituskykytestit 2560×1440- ja 3840×2160-resoluutioilla
3DMark TimeSpy -testissä 2560×1440-vakioresuluutiolla Radeon RX 6750 XT:n grafiikkatulos oli 3 % parempi kuin 4060 Ti:llä, jonka tulos puolestaan oli 15 % parempi kuin 3060 Ti:llä.
Cyberpunk 2077:ssä 1440p- ja 4k-resoluutioilla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 4060 Ti ja Radeon RX 67950 XT olivat tasoissa.
DirectX Raytracing -säteenseuranta & DLSS 2/3 -suorituskyky
3DMarkin puhtaasti säteenseurantaa käyttävässä DXR-testissä 4060 Ti oli 39 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti ja 78 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6750 XT.
NVIDIA esitteli RTX 40 -sarjan näytönohjaimien julkaisun yhteydessä uuden Deep Learning Super Sampling- eli DLSS 3 -version, jossa isoin uudistus on Optical Multi Frame Generation. Alemman renderöintiresoluution ja skaalauksen lisäksi nyt DLSS myös generoi kokonaan uusia ruutuja parantamaan ruudunpäivitysnopeutta. Frame Generation käyttää NVIDIAn aiempaa järeämpää Optical Flow Accelerator -yksikköä lukeakseen ruuduista liikedataa pelimoottorin liikevektoreiden lisäksi. Sen kerrotaan pystyvän seuraamaan kuvasta esimerkiksi heijastuksia ja vastaavia pikselitasolla asti. Esiopetettu neuroverkko rakentaa näistä ongitun datan ja edeltävien ruutujen perusteella tarvittavat tiedot luodakseen täysin itsenäisesti uuden ruudun, mikä parantaa suorituskykyä sekä prosessori- että näytönohjainriippuvaisissa tilanteissa.
DLSS 3 on tuettu vain Ada Lovelace -arkkitehtuuriin perustuvilla GeForce RTX 40 -sarjan näytönohjaimilla ja DLSS 3 -pelit tukevat automaattisesti myös NVIDIA Reflexiä varmistamaan mahdollisimman pienet viiveet. Vaikka peliin olisi lisätty DLSS 3 -tuki, DLSS 2.0 toimii vanhemmilla näytönohjaimilla jatkossakin normaalisti. DLSS 3 on tällä hetkellä tuettuna yli 50 pelissä ja seuraavaksi tuki on tulossa pluginin muodossa Unreal Engine 5 -pelimoottorille.
Cyberpunk 2077:ssä Ray Tracing Ultra -kuvanlaatuasetuksilla ja DLSS/FSR Quality -ominaisuus käytössä 4060 Ti oli DLSS 3:n avulla 83 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti ja 165 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6750 XT FSR 2.1:llä.
4060 Ti:ssä riitti puhti vielä 2560×1440-resoluutiolla ja säteenseuranta käytössä DLSS 3:n voimin noin 60 FPS:n tienoille.
F1 22:ssä parhailla Ultra High -kuvanlaatuasetuksilla on käytössä myös säteenseuranta. 4060 Ti oli 15 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti ja 21 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6750 XT.
DLSS 3 -ominaisuuden avulla 4060 Ti oli 50 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti DLSS 2:n voimin ja 38 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6750 XT FSR 2:lla.
Dying Light 2:ssa High Quality Raytracing -asetuksilla ja DLSS 3 käytössä 4060 Ti oli 38 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti DLSS 2:n voimin ja 81 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6750 XT FSR 2:lla.
Far Cry 6:ssa Ultra-asetuksilla ja säteenseuranta käytössä 4060 Ti ja 3060 Ti olivat lähes tasoissa neljän prosentin erolla ja 4060 Ti oli 9 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6750 XT.
Hogwarts Legacyssä säteenseuranta ja DLSS 3 käytössä 4060 Ti oli 70 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti DLSS 2:n voimin ja 142 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6750 XT FSR 2:lla.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Coltech EMT707CTL -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä 4k-resoluutiolla.
Cyberpunk 2077:ssä uuden 4060 Ti -kokoonpanon tehonkulutus oli testijoukon alhaisin 300 wattia eli 59 wattia alhaisempi kuin 3060 Ti:llä ja 135 wattia alhaisempi kuin Radeon RX 6750 XT:llä.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä 4k-resoluutiolla.
4060 Ti:n hieman karsittu AD106-grafiikkapiiri toimi NVIDIAn Founders Edition -näytönohjaimessa 64-asteisena eli lämmöt olivat hyvin kurissa ja 11 astetta alhaisemmat kuin 3060 Ti:llä ja 6 astetta alhaisemmat kuin Sapphiren Radeon RX 6750 XT Pulse OC:lla.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä -peliä 4k-resoluutiolla ja säteenseuranta päällä. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
4060 Ti Founders Editionin tuulettimet pyörivät 3D-rasituksessa 33 % eli 1500 RPM:n kierrosnopeudella ja melutaso hiljainen eli 37,5 desibeliä. Korvakuulolla mainittavaa kelojen vinkumista ei ollut havaittavissa.
Ylikellotustestit
Ylikellotustestissä NVIDIAn GeForce RTX 4060 Ti Founders Edition oli asennettuna suljetun Cooler Master Cosmos C700P -kotelon sisälle. Power- ja Temp Target- eli tehonkulutuksen ja lämpötilan ylärajat nostettiin maksimiin eli +9 %:iin ja 88 asteeseen. Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.
Power Limit on vakiona 160 wattia ja 9 % korotus maksimiin tarkoittaa 175 wattia.
Näytönohjain ylikellottui AD106-grafiikkapiirin osalta +200 MHz eli 2735 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa oli ilman säteenseurantaa noin 2940 MHz. GDDR6-muistit ylikellottuivat vakaasti +1250 MHz eli 20,5 Gbps:n nopeudelle (GPU-Z näyttää 2563 MHz).
Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna asteella 64 asteesta 65 asteeseen, kokoonpanon tehonkulutus 300 watista 310 wattiin ja tuulettimien kierrosnopeus 1500 -> 1566 RPM melutason säilyessä hiljaisena 37,5 desibelissä.
Ylikellotettuna 4060 Ti:n 3DMark Time Spyn grafiikkatulos parani 8 % ja keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus Cyberpunk 2077:ssä parani noin 5 %.
Loppuyhteenveto
GeForce RTX 4060 Ti on suorituskykyinen, mutta 459 euron suositushinnallaan myös todella kallis näytönohjain Full HD -pelaamiseen. Käytännössä varsinkin DLSS 3:n avustuksella siinä riittää puhti useissa peleissä parhailla kuvanlaatuasetuksilla ja jopa säteenseurannalla myös korkeammalle 1440p-resoluutiolle. 128-bittinen muistiväylä ja 8 gigatavun näyttömuisti jarruttavat kuitenkin menoa joissain tilanteissa korkeammilla resoluutioilla ja parhailla kuvanlaatuasetuksilla, joten puhtaaksi 1440p-näytönohjaimeksi sitä on vaikea suositella ainakaan tulevaisuutta ajatellen.
AMD:n vastaus 4060 Ti:n julkaisulle oli tiputtaa edellisen sukupolven Radeon RX 6750 XT:n hinta samalle tasolle. Hieman erikoisesta markkinatilanteesta ja viimeaikaisesta suuntauksesta uusien AAA-pelien suhteen kertoo jotain, että molemmat 3060 Ti ja 6750 XT lanseerattiin ja testattiin io-techissä alunperin 1440p-pelaamista ajatellen, mutta nyt niitä testataan ja vertaillaan 4060 Ti:n kanssa Full HD -resoluutiolla.
4060 Ti:n ruudunpäivitysnopeudet olivat io-techin testeissä Full HD -resoluutiolla, parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla, säteenseurannalla ja DLSS 3:lla erinomaiset, mutta pelit pyörivät pääosin mainiosti yli 60 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella ilman säteenseurantaa pari sukupolven vanhemmalla 2060 Superillakin. AMD:n Radeon RX 6750 XT pärjäsi 4060 Ti:lle hyvin rasterointisuorituskyvyssä, mutta säteenseurannnan kanssa se jäi rumasti jalkoihin ja tehonkulutus oli 135 wattia korkeampi.
Suurin kysymys testien jälkeen oli, onko vuonna 2023 järkevää investoida 459 euroa näytönohjaimeen suorituskykyisempää Full HD -pelaamista, Ultra-kuvanlaatua ja säteenseurantaa ajatellen? Allekirjoittaneen mielestä kuvanlaadun suhteen Full HD -resoluution pullonkaulaksi muodostuu pikselimäärä ja järkevämpää olisi panostaa kunnolla päivitykseen isommalle 1440p-resoluutiolle, jolla saavutetaan selkeä harppaus kuvanlaadussa ja tarkkuudessa, jolloin myös Ultra-kuvanlaatu ja säteenseuranta pääsevät paremmin oikeuksiinsa. Toisaalta nykyiselle Full HD -pelaajalle päivitysvaihtoehto voi olla myös noin 500 euron hinnalla uuden sukupolven Playstation 5- ja Xbox Series X -pelikonsoli, jolla pelaaminen onnistuu televisiolla 4k-resoluutiolla.
NVIDIA ilmoitti jo etukäteen tuovansa heinäkuussa myyntiin 339 euron hinnalla 4060-perusmallin sekä tuplatulla 16 gigatavun näyttömuistilla varustetun 4060 Ti:n. Näistä kahdesta 4060-perusmalli kuulostaa paperilla järkevältä Full HD -näytönohjaimelta, mutta 559 euron hintaisesta 16 gigatavun 4060 Ti -mallista on vaikea povata myyntimenestystä.
Videoita katsoo vain tekniikkaorientoituneet, joten en näe kuplilla eroa. Pienen porukan hommia.
Lyhyesti vastaten ON.
Esim. jo nyt plague tale requiem ihan 1080p ja high asetuksilla säteenseurannalla pätkii ja pykää kun millä tahansa näytönohjaimella 8Gb muistia loppuu kesken. Se on todellinen ongelma. Ei siis enää pidetä mitään epic tai super asetuksia vaan "high" asetukset päällä.
Se että osassa uusista peleistä joutuu tiputtamaan asetukset jo nyt paitsi 1080p myös mediumiin jos tahtoo säteenseurantaa on aika ikävä juttu. Eikä siis siksi että jos tahtoisi edes sen 30FPS 1% minimit (siihen pystyi esim. 3060 kortti, ILMAN TI versiota) vaan siksi ettei tule sekunnin tai useamman pysäytyksiä kun peli koettaa olla kaatumatta ja lataa lisää tavaraa muistiin.
Eikä kyse ole siis edes AMD, Intel vs Nvidia vaan ihan mikä tahansa kortti missä on 8Gb muistia kohtaa tuon saman ongelman. Vaikka se olisi "super nopeaa" muistia kuten esim. Vega 64 on. Se 8Gb ei vaan riitä jo nyt. Puhumattakaan siitä että jos ostat 500+€ kortin ja joudut käyttämään sitä 1080p medium asetuksilla joissain peleissä koska mennään siihen että esim. 2024 tai 2025 joudut menemään 1080p ja low asetuksilla?
Voihan olla että esim. R9 Nano 4Gb muistilla, tai 680GTX 4Gb muistilla on "ok kortti" mutta jos muisti loppuu kesken sama ongelma.
Tämä ei pidä paikkaansa missään nimessä, esimerkiksi io-techin YouTube-kanavan katsojista yli 40 % ei edes tiedä mitä DLSS/FSR ovat ja mihin niitä käytetään (vaikka asiaa on videoillakin käsitelty)
Ehdottomasti tämä, esim. Linus Tech Tips " His channels have a combined subscriber base of over 26 million " jotenkin vaikea usko että nuo kaikki ovat tekniikka orientoituneita.
Kyseisessä emolevyssä ei ole PCIE 4.0 ollenkaan.
PCIE 4.0 tuli vasta B550 ja X570.
Niinpä, tuo on pcie 3.0 4x (m2 liitin), ei pcie 4.0.
Katsojamäärät-Suomen väkiluku, edelleen pysyn kannassani että ne jotka katsovat videot, ovat tekniikkaorientoituneita alkujaankin. Kuplassa olemme.
Höpö höpö, tiedän erittäin paljon ihmisiä jotka katsoo juurikin LTT kanavaa vaikkei mitään tekkinörttejä olekaan. Videot myös huomattavan paljon helpompia kuluttaa "normoille" kuin artikkelit ostopäätöksiä tehdessä.
LTT katsojamäärät per video versus maapallon väkiluku, koska kieli jolla tehty.
Miten tämä nyt liittyy yhtään mihinkään? Pitäisi nimenomaan tietää ketkä sitä kanavaa katsoo eikä tuijottaa sokeasti katsojamäärää.
Ehkä sitten ymmärsin väärin alkujaan viestin johon vastasin.
Niitä videorevikoiden tekijöitä löytyy varmasti satoja tuhansia. Satoja, ellei tuhansia, jokaisella kielellä.
Kaikkien näiden yhteenlaskettu katsojamäärä ei enää ole mikään pölyhiukkanen.
Noh, ehkä se siltä tuntuu sitten. Veikkaampa että 95% ostaa komponenttinsa stetsonmäärityksellä ja se 5% katsoo videoita että mistä sitä viittisi maksaa.
katso liitettä 1104754
Suosittelen tutustumaan asioihin ennen kuin alat väittelemään asioista mistä et selvästikään tiedä mitään. Kyllä firmware päivityksellä ylin m.2 paikka nostettiin 4.0 nopeuteen. Käytännössä tämä on sama kuin pcie x8 3.0 standardilla mutta eli puolitettu x16 gen3 Mutta edelleen tuohon käy täysin gen4 standardin mukainen nvme levy joka toimii täydellä gen4 nopeudella.
Miten tuo onnistui pelkällä BIOS-päivityksellä? Oliko johtimet vaan riittävän hyvälaatuisia, että prossulta tulevia PCIe 4.0 -kaistoja pystyikin käyttämään täydellä vauhdilla?
Mutta mitä tekemistä tuolla on x16 gen3 puolittumisen kanssa?
Varmaan samalla tavalla kuin noihin b450 rupulevyihin on saatu pcie 4.0 x16 päivitettyä?
Jostain se kaista pitää repiä. Käytännössä tuo toinen pcie x16 slotti joka on 8x nopeuksinen olisi voinut tehdä saman mutta pituutta alkaa olemaan varmastikin liikaa suorittimelle asti. Siis kaistan osaltahan tuo pcie 4.0 4x sama kuin pcie gen 3.0 x8
Suorittimelta lähtee täydet x16 kaistaa jotka puolittuu jos jompi kumpi PCIE_X16_2 tai M2_1 paikoista on tuon PCIE_X16_1 lisäksi on käytössä.
No kysymys ei varmaan tästä muutu mihinkään?
Tässä ei ole mitään järkeä. x16 paikalle ja ensimmäiselle m.2 paikalle menevien lanejen PCIe-ohjain on prossulla, eli se on aivan sama kuin uudempien emojen tapauksessa. Eli siinä kyllä on kaistaa, eikä sitä tarvi repiä mistään.
Niinpä. Eikö noissa prossissa ole juurikin ne 20 linjaa, 16 gpulle ja 4 m2 levylle. Sitä samaa 4 linjaa se käyttää vaan 4 standardeilla jos on upgreidattu kolmosesta päivityksellä, eikä tarvitse gpu linjoja apuun.
Olen kyllä omistanut kyseisen emolevyn, alunperinhän tuo ei ole PCIE 4.0.
No tätä samaa kysymystä on päiviteltyä siitä ROG forumeilla ja redditissä ja ties missä. Oma näkemys on että kyseessä on vain asuksen/AMD:n yms laiskuus välinpitämättömyys asian osalta/tarve myydä silloin uusia 500-sarjan tuotteita. Se että jos teknisesti tuo ongelma olisi ratkaistavissa jopa zen3 suorittimien kanssa nykyisin niin valmistajat tuskin enää edes haluavat kyseistä korjausta tehdä. Kyse voi teknisessä mielessä olla ihan johdotuksista yms. En osaa sanoa koska en ole perehtynyt komponenttitasolla noihin. Nämä pcie 4.0 firmwarepatchithan näihin am4 kantaisiin emolevyihin oli aikoinaan jonkinlainen kuomisen aihe varsinkin kun halvimpiin B-sarjan levyihin saatiin tuki täydelle X16 Gen4 kaistalle mutta kalliimpiin malleihin ei.
Täällä kolmas; mulla Nvidia 3080 + AMD 5900X. Näitä 4060 Ti -ketjujen muistijuttuja lukiessa on tullut jo useampaan kertaan mieleen, että tuo kymppigigainen 3080 on täysin pelikelvoton paska, ja nyt siis myös tämä 2-3 vuotta vanha emo+prossu -yhdistelmäkin osoittautui sellaiseksi.
Jep
Erikoiselta kuulostaa, ei ykkösslotilla pitäisi olla yhtään mitään tekemistä M2-slotin kanssa, vaan toisen x16-kokoisen slotin johon se jaetaan (ja jonka vuoksi ei ole pcie4 koska ei se jakopiiri jaksa)
Kyllä se on ihan yhtä "natiivi" BIOS-päivityksen jälkeen.
Jos tämä "4060ti" olisi 4050 ja hintalappu olisi reilusti alta kolmen sadan, kortti olisi täysin passeli vekotin budjettikoneeseen.
Tällä hintalapulla ja nimellä lähinnä huono vitsi jonka selittää vain usko DLSS3n kaikkivoipaisuuteen kun tuotetta suunniteltiin. Se mitä ei otettu huomioon on mahdollisuutta että numeroita ei voikaan vain tuplata… Edes NVIDIAn markkinointi ei enää uskalla mennä täysillä DLSS3 edellä koska moiset vertailuluvut ammuttaisiin alas lehdistössä niin rumasti että hiukset pois. Lopputuloksena ylihintainen tuhnu väärällä tarralla.
Gigabyte GeForce RTX 4060 Ti AERO OC -näytönohjain, 8GB GDDR6 – 509,90€
http://www.jimms.fi
Kukaan muu ei noita ostellut.
Asus halvin : ei voi seurata, kun saatavuus yli 25kpl
MSI halvin: 25 tai 24kpl -> 23 kpl
Gigabyte halvin: 10kpl -> 9kpl
Näin ekat kymmenen 5 minuuttia myyntejä.
Julkaisun pitäisi olla kohta.. otan osaa jo valmiiksi Sampsaa kohtaan jos päivää ja muutamaa tuntia ennen tulee postia ja muutoksia ja uusia ajureita…
Eli riippuen hinnasta (mitä se maksaa Suomessa) tämä voi olla hyvä tai huono tuote, saa nähdä. Samaa voi sanoa kuin 4060TI kortista (eli vain 8Gb muistia). Saa sitten nähdä onko liian kallis = huono, vai tarpeeksi halpa = hyvä tuote.
Tais olla ja mennä. Proshopista ainakin tilattavissa.
ASUS Radeon RX 7600 DUAL OC V2 – 8GB GDDR6 RAM – Näytönohjaimet
http://www.proshop.fi
Menee kyl vähän offtopiciksi tämä.
Lataa
http://www.engadget.com
Jaa niin mistä kohtaa? 7600 tarjoaa lähes 20 % parempaa suorituskykyä hintaan nähden kuin 4060 Ti 1080p-resolla (AMD Radeon RX 7600 Review – For 1080p Gamers)
Yllä oli linkattu Proshopiin jossa tuo 7600 maksaa 360€, 4060Ti on kuitenkin 25-40% nopeampi resosta riippuen (ja vielä enemmän jos RT laitetaan päälle). Toki jos siellä on joku halvempi malli niin se auttaa vähän, mutta ei tuosta kyllä hyvää korttia saa mitenkään.
Ero tulee nyt siinä onko kirjoittajalla minkäväriset lasit päässä!
Ehkäpä huomenna näkyy halvempaakin hintaa.
Meidän hinnoilla yhtä huonojahan nuo on. ~25% lisää hintaa ja ~25% lisää "nopeutta" (techpowerup relative perf).
Eiköhän tuokin tule saataville ainakin suoraan AMD:lta suositushintaansa eli ~310-320€ ($270 + ALV = 309,76€)
Sinänsä tuplafiksaus kun PCIe väylä tulee kriittiseksi lähinnä jos muisti on täysin riittämätön pelin tarpeisiin, eli jos ostaa kortin jossa enempi muistia niin silloin väylällä ei ole senkään vertaa väliä.
Mutta jos isompi muisti palvelee paremmin omia tarpeita niin tietenkin kannattaa ostaa sen mukaan.
On siellä ihan oikeitakin eroja kun laitetaan RT päälle mutta ei se sinänsä kokonaisuutta muuta. Ylihintaisia molemmat.
Onko 16% hyvin lähellä samaa? Riippunee niistä laseista
Techpowerupin isossa läjässä pelitestejä, 7600 siis MSRP mitattuna noin 16% parempaa price/perffiä kuin 4060ti.
Ei se järisyttävä ero ole, mutta ei marginaalinenkaan. Enemmän perffiä olisi AMD saanut laittaa, hinta on nyt siellä alle 300e joka alkaa olla budjettikasaajillekkin asiallinen hinta. Ei tarvitse tonnia laittaa koneeseen. Ei toki tarvi Nvidiankaan korttien kanssa. Sikäli budjettipelaaminen voi paljon paremmin kuin vuosia takaperin.
AMD on positioinut 6500xt:n kertaluokkaa alemmas. Siinähän on iso osa speksejä huonompia, katsoo asiaa miten päin vaan. Esim. näyttöjen liittimiä puolet, muistikaistaa puolet, TMU/core-määrät pienemmät, pienempi virtaliitin, pienempi TDP jne. Taustalla kai, että hintataso nousi korteissa ja 500-sarjan korteissa tärkeämpi pitää hinta jollain tasolla ja spekseistä voidaan tinkiä. ¯_(ツ)_/¯
19%, jos puhutaan resosta jolle kumpikin valmistaja noita markkinoi (100/84, ei 100-84)
Toki tuon verrailun hinnat aussien (?) dollareissa 270$ vs 400$. Tämän hetken suomihinnoilla ero on kai pienempi. Sitten jos 7600 alkaa saamaan alle 300 € tarkastellaan uusiksi.
Yhdysvaltain dollareita.
No niinhän tuolla luki
460€/360€ = 128%
400$/270$ = 148%
Perf-ero 125%
Jenkkihinnoilla voisi RX7600 sanoa jo hyväksi ostokseksi vs tämä RTX4060Ti. Mut alkaa meneen jo ohi ketjun aiheen. Voidaan siirtyä amd/nvidia-ketjuun tästä
Se ongelmahan ei ole jenkkihinnat vs suomi-hinnat, vaan se että yhden kaupan ennen julkaisua listaama yksi kortti (jonka hinta on ~tasoa kuin AMD ei olisi tiputtanut hintojaan) on jostain syystä nyt tässä ketjussa määritellyt "suomihinnan" sen sijasta, että katsottaisiin mitä se on kun kortti on oikeasti julkaistu myyntiin
Gaming
First-quarter revenue was $2.24 billion, down 38% from a year ago and up 22% from the previous quarter.
Tällaisiin julkaisuihin Nvidiaan luottavilla on sitten tottuminen. Joka vuosi kun tulee uusi ihmeellinen ja mahtava Nvidian tuotelinjasto, tulee varmaankin jokin DLSS 3.5+ Joka ei ole yhteensopiva DLSS 3.0 kanssa, mutta pylväät lupaa jopa 50 – 120% suurempia nopeuksia. Toki sitä ei mainita että DLSS 3.5+ tukee vain 0.1% peleistä julkaisuhetkellä, eikä ole taaksepäin yhteensopiva. Aikamoista hommaa. En koskisi nvidian kamppeisiin kingstonin halpis m.2 puolijohdeasemallakaan, ellen olisi peliläppäriä ostamassa.
Lieneekö tulossa yleisiä hinnan alennuksia, mitä aika usein nähdään prossujen hinnoissa vai hivuttavatko pikkuhiljaa hintoja alaspäin mitä näyttääkin jo tapahtuneen.
Että PCIE gen 3 lankulla RTX 4060 Ti suorituskyky romahtaa RTX 3060 TI tasolle
Tämmöset keskiluokan kortit ovat olleet juuri omiaan vanhempien koneiden päivittämiseen, mutta eipä enää Nvidian kohdalla.
Tai jos tarkkoja ollaan, niin ei mitään RTX korttia kannata ostaa vanhemman koneen kaveriksi kiitos driver overhead ongelmien takia ( kyllä RTX korttien kohdalla Nvidian ajurit ovat aikasta roskaa ).