NVIDIAn toimitusjohtaja Jensen Huang esitteli 7. tammikuuta CES 2025 -messujen keynote-esityksen yhteydessä uudet Blackwell-grafiikka-arkkitehtuuriin pohjautuvat GeForce RTX 50 -sarjan näytönohjaimet ja ensimmäisenä myyntiin saapuivat tammikuun lopulla suorituskykyisimmät GeForce RTX 5080- ja 5090-mallit. Alun perin edullisempien 5070 Ti- ja 5070-mallien piti saapua myyntiin helmikuussa, mutta lopulta aikatauluiksi tarkentuivat 5070 Ti:n osalta 20. helmikuuta ja 5070 on tulossa 5. maaliskuuta.

Saimme MSI:ltä testiin Ventus 3X OC -mallin, joka on ainakin paperilla suositushintainen eli 924 euroa. Lisäksi testiin saatiin vielä Asuksen Prime OC -malli. Molempien osalta testitulokset saa julkaista tänään 19. helmikuuta eli päivää ennen kuin myynti alkaa 20. helmikuuta klo 16. Tutustumme tässä artikkelissa näytönohjaimien ominaisuuksiin ja suorituskykytestit on ajettu pääasiassa 3840×2160-resoluutioilla ilman säteenseurantaa ja säteenseuranta käytössä sekä kokeilussa on myös uusi DLSS 4 -ominaisuus. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.

 

MSI GeForce RTX 5070 Ti Ventus 3X OC

5070 Ti:stä ei tule saataville NVIDIAn omaan suunnitteluun perustuvaa Founders Edition -mallia, vaan ainoastaan näytönohjainvalmistajien omiin suunnitelmiin perustuvat custom-mallit. Edullisimmat mallit kustantavat heti julkaisun yhteydessä 924 euroa ja kalleimmat mallit oletettavasti yli 1000 euroa.

 

MSI:n Ventus 3X OC on hieman yli kahden korttipaikan korkuinen, 30,3 cm pitkä ja painoa on 1,07 kg. Muovikehikkoon on upotettu kolme 87 mm:n tuuletinta, jotka eivät pyöri lepotilassa. Jäähdytysratkaisu on kyljistä ja takapuolen takaosasta avoin ja suurin osa tuulettimien puhaltamasta ilmasta palaa takaisin kiertoon koteloon. Näytönohjaimessa ei ole BIOS-kytkintä hiljaisen ja suorituskykyisen tilan välillä.

Näytönohjain on varustettu kolmella uutta DisplayPort 2.1b -standardia ja UHBR20 80 Gbps -nopeutta tukevalla liittimellä sekä yhdellä HDMI 2.1 -liitännällä.

5070 Ti:n TBP- eli Total Board Power -tehonkulutus on 300 wattia eli 15 wattia korkeampi kuin 4070 Ti:llä ja 4070 Ti Superilla. Näytönohjain on varustettu yhdellä ATX 3.1 -standardin mukaisella 16-pinnisellä PCI Express 5.0 12V-2×6-lisävirtaliittimellä, joka sijaitsee keskellä näytönohjainta. Myyntipakkauksen mukana toimitetaan adapteri, johon liitetään kaksi 8-pinnistä PCI Express -lisävirtaliitintä. Minkäänlaista valaistusta näytönohjaimesta ei löydy.

GeForce RTX 5070 Ti:ssä on käytössä sama GB203-grafiikkapiiri kuin 5080:ssä, mutta laskentayksiköiden osalta karsittuna. Käytössä on 8960 CUDA-ydintä, 280 teksturointiyksikköä, 280 tensoriydintä, 70 RT-ydintä ja 96 ROP-yksikköä. Grafiikkapiiri valmistetaan TSMC:n NVIDIAlle optimoidulla 4 nanometrin eli 4N-prosessilla, se rakentuu 45,6 miljardista transistorista ja pinta-ala on 378 neliömillimetriä.

Muistiväylä on edelleen 256-bittinen ja sen jatkeena on 16 gigatavua 28 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR7-muistia, jonka myötä muistikaistaa on käytettävissä 896 Gt/s.

MSI on asettanut Ventus 3X OC -mallissaan grafiikkapiirin toimimaan 3D-rasituksessa 2482 MHz:n Boost-taajuudella. Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa Cyberpunk 2077 -pelissä 4k-resoluutiolla säteenseurantakäytössä keskimäärin noin 2723 MHz.

 

Asus Prime GeForce RTX 5070 Ti OC

Asuksen Prime GeForce RTX 5070 Ti OC on hinnoiteltu MSI:n Ventus 3X OC:n tavoin Suomessa NVIDIAn ilmoittamaan suositushintaan eli 924 euroon.

Myös Asuksen Prime OC on hieman yli kahden korttipaikan korkuinen, 30,4 cm pitkä ja painaa 1,18 kg. Muovikehikkoon on upotettu kolme 90 mm:n tuuletinta, jotka eivät pyöri lepotilassa. Jäähdytysratkaisu on kyljistä ja takapuolen takaosasta avoin ja suurin osa tuulettimien puhaltamasta ilmasta palaa takaisin kiertoon koteloon. MSI:stä poiketen Asuksen Prime OC on varustettu BIOS-kytkimellä, josta saa valittua käyttöön Performance-vakiotilan sijaan hiljaisemman Quiet-tilan. Minkäänlaista valaistusta näytönohjaimesta ei löydy.

  • P-tila: Tuulettimet rasituksessa  67 % (1988 RPM)
  • Q-tila: Tuulettimet rasituksessa 57 % (1575 RPM)

Näytönohjain on varustettu kolmella uutta DisplayPort 2.1b -standardia ja UHBR20 80 Gbps -nopeutta tukevalla liittimellä sekä yhdellä HDMI 2.1 -liitännällä.

Asus on asettanut Prime OC -mallissaan grafiikkapiirin toimimaan 3D-rasituksessa 2497 MHz:n Boost-taajuudella eli 15 MHz korkeammalle kuin MSI:n Ventus 3X OC:ssa. Suorituskyvyssä eroa MSI:hin oli kuitenkin vain marginaalisesti 3DMark Time Spy Extremen grafiikkatestissä 13529 vs 13580 pistettä (alle 0,5 %).

 

Testikokoonpano

Suorituskykytesteissä GeForce RTX 5070 Ti -näytönohjainta verrattiin ensisijaisesti edellisen sukupolven 4070 Ti Super-malliin ja muutamissa testeissä mukana on tulokset myös 3070 Ti:llä. Edellisistä GeForce RTX 5090- ja 5080-testistä mukana on lisäksi tulokset myös 4090-, 4080 Super-, 3090-, 3080-, ja 2080 Ti -näytönohjaimilla. AMD:n leiristä mukaan ajettiin tulokset Radeon RX 7900 XTX -lippulaivamallilla.

 

Hintataso Suomessa 20.2.2025

 

Näytönohjaimien testikokoonpano on kasattu Corsairin iCUE 5000T RGB -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kolme 120 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 120 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi iCUE LINK H150i LCD AIO -nestekierrolla jäähdytetty AMD:n 8-ytiminen ja 3D-välimuistilla varustettu Ryzen 7 9800X3D -prosessori asennettuna Asuksen ROG Crosshair X870E Hero -emolevylle ja 32 gigatavua DDR5-6000-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 11 asennettuna Corsairin MP700 Pro 2 teratavun M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin RM1000x SHIFT -virtalähde.

  • AMD Ryzen 7 9800X3D -prosessori  (8/16 ydintä/säiettä, boost 5,2 GHz)
  • Asus ROG Crosshair X870E Hero -emolevy
  • 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB DDR5-6000 (30-36-36-72)
  • Corsair MP700 Pro 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 5.0)
  • Corsair iCUE 5000T RGB -kotelo
  • Corsair iCUE LINK H150i LCD -nestejäähdytys
  • Corsair RM1000x SHIFT -virtalähde

 

Näytönohjainten testimetodit

io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja Frameview-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.

 

Suorituskykytestit 3840×2160-resoluutioilla ilman DLSS-ominaisuuksia

Cyberpunk 2077:ssä Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 5070 Ti:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 17 % parempi kuin 4070 Ti Superilla.

Alan Wake 2:ssa High-kuvanlaatuasetuksilla 5070 Ti oli 11 % suorituskykyisempi kuin 4070 Ti Super.

Indiana Jonesissa on käytössä säteenseuranta, eikä sitä saa pois päältä. Ajoimme testit Very Ultra -asetuksilla, joilla 5070 Ti oli 11 % suorituskykyisempi kuin 4070 Ti Super.

Black Myth: Wukongissa Cinematic-kuvanlaatuasetuksilla 5070 Ti oli 16 % suorituskykyisempi kuin 4070 Ti Super.

S.T.A.L.K.E.R. 2:ssa Epic-kuvanlaatuasetuksilla 5070 Ti oli 8 % suorituskykyisempi kuin 4070 Ti Super.

Star Wars Outlawsissa on käytössä säteenseuranta, eikä sitä saa pois päältä. Ajoimme testit Ultra-asetuksilla, joilla 5070 Ti oli 13 % suorituskykyisempi kuin 4070 Ti Super.

Microsoft Flight Simulator 2024:ssä Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 5070 Ti oli 11 % suorituskykyisempi kuin 4070 Ti Super.

Assetto Corsa EVO:ssa Epic-kuvanlaatuasetuksilla 5070 Ti oli 8 % suorituskykyisempi kuin 4070 Ti Super.

3DMark Time Spy Extremen grafiikkatulos oli 5070 Ti:llä 15 % parempi kuin 4070 Ti Superilla.

3DMark Steel Nomad -testin tulos oli 5070 Ti:llä 15 % parempi kuin 4070 Ti Superilla.

 

Suorituskykytestit 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla

Cyberpunk 2077:ssä 1440p-resoluutiolla 5070 Ti oli 20 % suorituskykyisempi kuin 4070 Ti Super ja samalla tasolla 4080 Superin kanssa. Eroa kaksi sukupolvea vanhempaan 3070 Ti:hin syntyi 91 % 5070 Ti:n hyväksi.

Full HD -resoluutiolla keskimääräisessä ruudunpäivitysnopeudessa ei ole juurikaan kärjessä eroa prosessorin/pelimoottorin jarruttaessa menoa. 5070 Ti oli 3-4 % suorituskykyisempi kuin 4070 Ti Super ja 4080 Super. Eroa kaksi sukupolvea vanhempaan 3070 Ti:hin syntyi 59 % 5070 Ti:n hyväksi.

Counter-Strike 2:ssa Full HD -resoluutiolla ja Medium-kuvanlaatuasetuksilla 5070 Ti oli 5 % suorituskykyisempi kuin 4070 Ti Super. Eroa kaksi sukupolvea vanhempaan 3070 Ti:hin syntyi 31 % 5070 Ti:n hyväksi.

 

DLSS 4 -suorituskyky (Multi Frame Generation)

Edellisen sukupolven GeForce RTX 40 -sarjan näytönohjaimilla DLSS 3 kykeni generoimaan yhden keinotekoisen ylimääräisen ruudun jokaisen oikeasti renderöidyn ruudun väliin. GeForce RTX 50 -sarjan uuden DLSS 4 -ominaisuuden ja Multi Frame Generation -teknologian avulla pystytään generoimaan kolme keinotekoista ruutua jokaisen oikeasti renderöidyn ruudun väliin. NVIDIA on korvannut Blackwell-arkkitehtuurissa Optical Flow Generator -yksikön käytön tekoälymallilla ja lisännyt tuen Flip Metering -teknologialle, mikä mahdollistaa ruutujen tahdistuksen aiempaa paremmin. DLSS 4:n Multi Frame Generation on käytettävissä vain GeForce RTX 50 -sarjan näytönohjaimilla.

Aiemmin DLSS käytti konvoluutiohermoverkkoja (Convolutional Neural Network, CNN) luodakseen uusia pikseleitä analysoimalla paikallista kontekstia ja seuraamalla muutoksia näillä alueilla peräkkäisten ruutujen välillä. Nyt yhtiön mukaan kuuden vuoden kehityksen jälkeen se on saavuttanut DLSS CNN -arkkitehtuurin mahdollisuuksien rajat.

DLSS 4 tuo tullessaan uuden etenkin tekoälyn kuvanluonnissa suosiotaan nostaneen Transformer-mallin, joka mahdollistaa itsetarkkailutoiminnot arvioidakseen kunkin pikselin suhteellista tärkeyttä koko ruudulla ja useiden ruutujen yli. Uusi malli käyttää kaksinkertaisen määrän parametrejä, mutta on toisaalta samalla jopa nelinkertaisesti aiempaa raskaampi. Uuden mallin pitäisi tarjota tietyissä tilanteissa aiempaa parempaa laatua, kuten haastavissa valaistusolosuhteissa, ja käytännön esimerkkeinä on mainittu liikkuvat objektit, kuten tuulettimet ja voimalinjoissa hohdon väheneminen.

NVIDIAn mukaan DLSS 4:sta eli Multi Frame Generation- ja Super Resolution -ominaisuuksia käytettäessä 16 pikselistä jopa 15 on tekoälyllä luotuja, joten pelaajalle näytöllä näkyvä kuva on lähes kokonaan tekoälyn luoma. Valitettavasti tämä jättää mahdollisuuden virheille eli artefakteille, joita peleissä saattaa näkyä.

Testitulosten taulukoissa käytössä olevat DLSS-ominaisuudet on merkitty seuraavasti:

  • DLSS 4 = Multi Frame Gen (4X) + Super Resolution Quality
  • DLSS 3 = Frame Gen (2X) + Super Resolution Quality
  • DLSS Quality = Super Resolution Quality

Cyberpunk 2077:ssa Ray Tracing Ultra -asetuksilla 5070 Ti oli DLSS 4:n ansiosta 100 % suorituskykyisempi kuin 4070 Ti Super.

Alan Wake 2:ssa Ray Tracing High -asetuksilla ja Path Tracing käytössä 5070 Ti oli DLSS 4:n ansiosta 107 % suorituskykyisempi kuin 4070 Ti Super.

Star Wars Outlawsissa Ray Tracing High -asetuksilla 5070 Ti oli DLSS 4:n ansiosta 92 % suorituskykyisempi kuin 4070 Ti Super.

 

Säteenseuranta & DLSS-suorituskyky

Black Myth: Wukongissa Cinematic-asetuksilla ja Full Ray Tracing -säteenseurannalla 5070 Ti oli DLSS 3 molemmilla käytössä 15 % suorituskykyisempi kuin 4070 Ti Super.

Indiana Jonesissa Supreme-asetuksilla ja Path Tracing Full RT -säteenseurannalla 16 gigatavun näyttömuisti ei enää riittänyt, joten 5070 Ti:llä ja 4070 Ti Superilla kuvanlaatuasetukset piti tiputtaa Supremesta Very Ultralle ja Path Tracing -asetus Full RT:stä Highlle. 5070 Ti oli DLSS 3 molemmilla käytössä 9 % suorituskykyisempi kuin 4070 Ti Super.

Microsoft Flight Simulator 2024:ssä Ultra-asetuksilla 5070 Ti oli DLSS 3 molemmilla käytössä 13 % suorituskykyisempi kuin 4070 Ti Super.

S.T.A.L.K.E.R. 2:ssa Epic-kuvanlaatuasetuksilla 5070 Ti oli DLSS 3 molemmilla käytössä 9 % suorituskykyisempi kuin 4070 Ti Super.

 

Tehonkulutusmittaukset

Tehonkulutusta mitattiin seinästä Coltech EMT707CTL -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä Ray Tracing Ultra -asetuksilla 4k-resoluutiolla.

GeForce RTX 5070 Ti -kokoonpanolla tehonkulutus oli 484 wattia eli noin 30 wattia korkeampi kuin 4070 Ti Superilla ja samalla tasolla 4080 Superin kanssa.

 

Lämpötilamittaukset

Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä Ray Tracing Ultra -asetuksilla 4k-resoluutiolla

5070 Ti:n GB203-grafiikkapiiri toimi MSI:n Ventus 3X OC:n jäähdytyksellä 71-asteisena ja GDDR7-muistit 74-asteisena. Asuksen Prime OC:n jäähdytyksellä BIOS-kytkimen P-asennossa grafiikkapiiri toimi 70-asteisena ja muistit 70-asteisena. Q-asennossa grafiikkapiiri toimi 75-asteisena ja muistit 76-asteisena

 

Melumittaukset

A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Trotec SL300 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä  Ray Tracing Ultra -asetuksilla 4k-resoluutiolla. Testiympäristön melutasoksi mitattiin 36 desibeliä, kun tietokone oli pois päältä ja 38 desibeliä, kun näytönohjaimen tuulettimet eivät pyörineet. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.

MSI:n Ventus 3X OC oli 40,5 desibelin melutasollaan kohtalaisen äänekäs, kun sen tuulettimet pyörivät rasituksessa 68 % eli 2488 RPM:n kierrosnopeudella.

Asuksen Prime OC oli BIOS-kytkimen P-asennossa 38,5 desibelin melutasollaan hiljainen, kun sen tuulettimet pyörivät rasituksessa 67 % eli 1988 RPM:n kierrosnopeudella. Q-asennossa tuulettimet pyörivät 57 % eli 1575 RPM:n kierrosnopeudella ja kokoonpanon melutaso laski vielä pykälällä 38,0 desibeliin.

 

Ylikellotustestit

Ylikellotustestissä näytönohjaimet oli asennettuna suljetun Corsairin Corsair iCUE 5000T RGB -kotelon sisälle. MSI:llä Power Limit -tehonkulutuksen ylärajaa ei pystynyt nostamaan 300 watista ylöspäin, mutta Asuksella rajan sai nostettua 350 wattiin (+17 %) . Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.

 

MSI GeForce RTX 5070 Ti Ventus 3X OC

MSI ylikellottui grafiikkapiirin osalta +400 MHz eli 2882 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa oli 3DMark TimeSpy Extremessä korkeimmillaan noin 3195 MHz. GDDR7-muistit venyivät vakaasti +2000 MHz eli 32 Gbps:n nopeudelle (2000 MHz). Ylikellotettuna kokoonpanon tehonkulutus ei noussut johtuen siitä, että Power Limit -rajoitusta ei pystynyt nostamaan yli vakio 300 watin. GDDR7-muistien lämpötila nousi ylikellotettuna 74 asteesta 76 asteeseen.

 

Asus Prime GeForce RTX 5070 Ti OC

Asus ylikellottui grafiikkapiirin osalta +450 MHz eli 29 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa oli 3DMark TimeSpy Extremessä korkeimmillaan noin 3285 MHz. GDDR7-muistit venyivät vakaasti +2000 MHz eli 32 Gbps:n nopeudelle (2000 MHz). Korkeamman 350 watin Power Limit -rajoituksen myös kokoonpanon tehonkulutus nousi ylikellotettuna noin 60 wattia, grafiikkapiirin lämpötila 70 asteesta 76 asteeseen, muistit 70 asteesta 72 asteeseen ja kokoonpanon melutaso 42 desibeliin (73 % 2230 RPM).

Asus Prime OC:n 3DMark Time Spy Extremen 15076 pisteen grafiikkatulos oli ylikellotettuna reilu 11 % parempi kuin MSI:n Ventus 3X OC:lla vakiona ja 2 % parempi kuin MSI:n Ventus 3X OC:lla ylikellotettuna.

 

Loppuyhteenveto

GeForce RTX 5070 Ti on hyvin samanlainen päivitys 4070 Ti Superille kuin 5080 oli 4080 Superille. Molemmat uudet RTX 50 -sarjalaiset korvaavat samaan hintaan edellisen sukupolven vastaavat RTX 40 Super -mallit hyvin vastaavilla ominaisuuksilla. Paperilla 5070 Ti:n ja 5080:n hintaero on 305 euroa, mutta tällä hetkellä heikon saatavuuden johdosta hinnat saattavat pompata useilla sadoilla euroilla.

io-techin testeissä ilman DLSS-ominaisuuksia GeForce RTX 5070 Ti oli pelistä riippuen noin 8-17 % suorituskykyisempi kuin 4070 Ti Super. Kun DLSS 4 ja uusi Multi Frame Generation kytkettiin 5070 Ti:llä käyttöön, ero kasvoi 92 – 107 %:iin, kun 4070 Ti Superilla oli DLSS 3 ja yhden ruudun Frame Generation käytössä.

Kokeilimme DLSS 4 Multi Frame Generation ominaisuutta testien ohessa 4k-resoluutiolla kolmella pelillä (Cyberpunk 2077, Alan Wake 2 ja Star Wars Outlaws) ja se toimi, kuten on luvattu. Ruudunpäivitysnopeudet nousivat kaikki mahdolliset kuvanlaatuasetukset ja säteenseuranta täysillä 80-170 FPS:ään ja pelit tuntuivat todella sulavalta. 1440p-pelaamiseen kyseessä on todella suorituskykyinen näytönohjain ja DLSS 4:n Multi Frame Generation -ominaisuudella avulla myös 4k-pelaaminen onnistuu huomattavasti sulavammin kuin 4070 Ti Superilla.

5070 Ti -kokoonpanolla tehonkulutus oli 484 wattia eli noin 30 wattia korkeampi kuin 4070 Ti Superilla ja samalla tasolla 4080 Superin kanssa. MSI:n Ventus 3X OC oli rasituksessa äänekäs tuulettimien pyöriessä 2488 RPM:n kierrosnopeudella ja lämmöt olivat silti asteen pari korkeammat kuin Asuksen huomattavasti hiljaisemmalla Prime OC -mallilla.

Ylikellotustesteissä molemmista näytönohjaimista saatiin puristettua noin 10 % lisää suorituskykyä. Asus Prime OC:n etuna on mahdollisuus nostaa Power Limit -rajoitusta vakiosta 50 wattia korkeammalle.

Molemmat MSI:n Ventus 3X OC ja Asuksen Prime OC ovat suositushintaisia eli Suomessa 924 euroa. Asuksen etuna on BIOS-kytkin, jolla saa valittua käyttöön hiljaisemman Quiet-tilan ja lisäksi Power Limit -rajoituksen saa nostettua 300 watista 350 wattiin, joka auttoi hieman ylikellottaessa. Lisäksi Asuksella grafiikkapiirin toimi 3D-rasituksessa asteen ja GDDR7-muistit neljä astetta viileämpänä, samalla kun näytönohjain oli huomattavasti hiljaisempi kuin MSI (38,5 vs 40,5 dB).

Seuraavaksi vuorossa on maaliskuussa toistaiseksi julkaistuista RTX 50 -sarjan näytönohjaimista edullisimman eli 5070:n testit ja heti sen perään tullaan näkemään punaisen leirin vastine eli AMD:n Radeon RX 9070 -sarja, jonka hinnoittelusta ei vielä toistaiseksi tiedetä mitään.