io-tech testasi neljä suomalaisissa verkkokaupoissa myydyimpien listoilta löytyvää myyntihinnaltaan 70–100 euron väliin sijoittuvaa USB-headsettiä HyperX:ltä, JBL:ltä, Logitechilta ja Razerilta.

Headset-kuulokkeet ovat todennäköisesti valtaosalle tätä artikkelia lukevista tietokoneen käyttäjistä tuttuja – ne yhdistävät puomimikrofonin ja perinteiset sankakuulokkeet mahdollistaen tietokoneen välityksellä kommunikoinnin. Erityisen suosittuja headsetit ovat nettipelaamiseen, mutta etenkin etätyöskentelyn lisääntymisen johdosta on niiden kysyntä laajentunut entisestään.

Tutustuimme suomalaisten verkkokauppojen myydyimpien headsettien listauksiin ja valikoimme sieltä neljä alle sadan euron hintaista USB-liitäntäistä headsettiä tähän vertailuun. Mukaan päätyivät HyperX:n varsin tunnettu Cloud II, Logitechin Pro X, JBL:n Quantum 400 ja Razerin Kraken V3 X. Näistä jälkimmäisin ei suoranaisesti Suomen myydyimpien listauksista löytynyt, vaan kyseessä on vuoden 2021 uutuus, jonka edullisempi vain 3,5 mm:n liitännällä varustettu variantti, Razer Kraken, listoilta löytyi.

HyperX Cloud II:n suositushinta on 100 euroa, mutta tämän artikkelin tekoaikaan sitä on saatavilla Hinta.fi-hintavertailun mukaan edullisimmillaan 75 eurolla. JBL Quantum 400:n suositushinta vastaavat 99,99 euroa, mutta markkinahinta on tällä hetkellä HyperX:ää korkeammat 99 euroa. Logitechin Pro X:t ovat 129,99 euron suositushinnallaan selvästi vertailunelikon kalleimmat ja markkinahinta niillä on artikkelin kirjoitushetkellä vajaat 110 euroa. Kuulokkeita on kuitenkin vastikään saanut myös 85 euron hintaan. Razer pyytää Kraken V3 X:stä 79,99 euroa ja siihen hintaan se uutena tuotteena näyttäisi yhä kotimaassammekin olevan.

Tämä artikkeli pohjautuu io-techin YouTube-kanavalle tehtyyn videoon, jonka voit katsoa täältä. Videolla kaikkien headsettien mikrofoneista on tarjolla ääniesimerkit, joiden kautta on mahdollista tutustua myös itse siihen, millaisen äänen kuulokemikrofoni kuulijalleen tarjoaa. Testiä lukiessa on hyvä muistaa, että istuvuus ja äänenlaadulliset tekijät ovat osittain käyttäjästä riippuvaisia subjektiivisia asioita ja esimerkiksi pään ja korvien muoto saattaa vaikuttaa käyttökokemukseen, joten headsettejä on aina hyvä päästä mahdollisuuksien mukaan testaamaan ennen ostopäätöstä.

 

Rakenne ja istuvuus

Vasemmalla Logitech Pro X – Oikealla HyperX Cloud II

Rakenteeltaan suhteellisen selvällä erotuksella parhaiksi erottuvat HyperX ja Logitech, jotka molemmat käyttävät pääpannassaan metallia ja ovat muutenkin tuntumaltaan erittäin jämäkät. Mielenkiintoisena huomiona kuulokkeet jakavat keskenään huomattavat määrät muotoilullisia yksityiskohtia ja ne tuntuvat rakenteellisesti ikään kuin samasta puusta veistetyiltä. Molempien mikrofonit ovat myös käyttäjän itse irrotettavissa, minkä myötä kuulokkeet soveltuvat suhteellisen hyvin myös muualla kuin tietokoneella käytettäväksi.

Tietokoneen ulkopuolista käyttöä helpottavat myös kuulokkeiden liitännät, sillä USB-yhteys koneeseen muodostetaan erillisellä äänikortilla, johon itse kuulokkeet liittyvät perinteisellä 3,5 mm:n liitännällä. Kuulokkeiden oma kaapeli ennen äänikorttia on myös riittävän pitkä, jotta äänikorttiosa yltää tietokoneella pöydälle, jolloin se pysyy poissa tieltä eikä paina korvilla.

HyperX toimittaa suoraan paketissa perinteisten keinonahkaisten korvapehmusteiden lisäksi käyttäjän vaihdettavissa olevat kangaspäällysteiset pehmusteet. Testijaksolla kangaspehmusteiden tosin todettiin vaikuttavan kuulokkeiden äänikuvaan harmillisen selvästi, sillä kangaspehmusteen kanssa kuulokkeiden bassotoisto heikkeni selvästi tehden äänestä hieman kuivakan ja tylsähkön. Lisäksi kangasmateriaali todettiin ainakin allekirjoittaneen päässä aavistuksen epämukavan karheaksi ja kutittavaksi, mutta tämän suhteen käyttökokemukset voivat vaihdella.

Myös Logitech toimittaa mukana vaihdettavat kangaspehmusteet, jotka ovat pinnaltaan aavistuksen HyperX:n pehmusteita sileämmät ja siten vähemmän kutittavat. Lisäksi Pro X:n kuulokejohto on irrotettavissa, joten sen voi uusia hajoamistilanteessa. Lisäksi Logitech toimittaa mukana myös toisen kuulokejohdon, jossa itsessään on mikrofoni, minkä myötä kuulokkeita on mahdollista käyttää ilman puomimikrofonia esimerkiksi puhelimen handsfree-kuulokkeina.

Istuvuuden osalta HyperX ja Logitech ovat myös testinelikon parhaimmistoa. Kaksikon keskeinen kamppailu on myös suhteellisen tasaista – Logitech tarjoaa silminnähden paksummat korvapehmusteet ja siten osin miellyttävämmän istuvuuden, mutta vastapainona ne myös puristavat HyperX:ää enemmän. Puristusvoima toisaalta laskenee ajan myötä, kuten kuulokkeilla on tapana.

Istuvuudessa kumpikaan ei kuitenkaan pärjää testinelikosta parhaiten päähän sopineelle JBL:n Quantum 400:lle, jonka korvapehmusteet ovat äärimmäisen miellyttävät – niissä on riittävästi paksuutta, jotta korvat mahtuvat hyvin sisälle, minkä lisäksi kuulokkeiden puristusvoimakin on pidetty varsin miellyttävänä. Pääpanta JBL:ssä ei pärjää Logitechin tai HyperX:n ratkaisuille, mutta toisaalta ainakaan allekirjoittanutta tämä ei haitannut, sillä JBL:t ovat myös kevyemmät kuulokkeet.

Valitettavasti tuo keveys on saatu aikaiseksi vaihtamalla valmistusmateriaaleista metalli muoviin ja sen myötä JBL onkin aavistuksen vähemmän laadukkaan tuntuinen kokonaisuus. Positiivisena puolena muovi on kuitenkin pääosin laadukkaan tuntuista. Logitechistä ja HyperX:stä löytynyttä mahdollisuutta irrottaa mikrofoni JBL ei tarjoa, vaan kyseessä on kiinteästi paikallaan oleva puomi. Puomi on myös vertailunelikon ainoa jäykkä malli, joten sen taivuttaminen mieluisaan asentoon ei ole mahdollista. Miellyttävänä ominaisuutena mikki mykistää itsensä, kun puomin nostaa ylös. JBL tarjoaa myös kahdesta edellä mainitusta mallista poiketen kupeissaan RGB-valaistuksen, jota on mahdollista ohjata tietokonesovelluksen kautta.

Yhteys koneeseen Quantum 400:ssa tapahtuu suoraan USB-C -> USB-A -kaapelilla, mutta kuulokkeissa on myös perinteinen 3,5 mm:n liitäntä ja mukana toimitetaan 3,5 mm:n johto, jolla headsetin liittäminen muihin laitteisiin on mahdollista.

Selvällä erotuksella nelikon heikoimmaksi sekä rakenteeltaan, että istuvuudeltaan sijoittuu Razerin Kraken V3 X. Valmistaja mainostaa kuulokkeitaan erittäin kevyinä, mitä ne myös ovatkin, mutta valitettavasti tuo keveys on saavutettu kokonaan muovisella rakenteella, minkä lisäksi käytetty muovi tuntuu selvästi JBL:n kuulokkeita halvemmalta. Mikrofoni ei JBL:n tavoin ole irrotettavissa, mutta se on kuitenkin joustavan varren päässä, joten sen sijoittelu on JBL:ää vapaampaa. JBL:n tavoin Razerin kuulokekuppeihin on sijoitettu RGB-valaistukset, joita voi ohjata tietokonesovelluksella.

Myös liitettävyys on joukon heikointa – HyperX:n tavoin johto on integroitu suoraan kuulokkeisiin, eikä sitä voi irrottaa, mutta sen lisäksi Razer on päätynyt käyttämään suoraa USB-A-liitäntää, joten kuulokkeita ei ole mahdollista käyttää perinteistä 3,5 mm:n audioliitäntää käyttävien laitteiden kanssa.

Razerin halvahkon tuntuinen rakenne yltää myös kuulokkeiden istuvuuteen saakka. Kuulokepehmusteet vaikuttavat miellyttäviltä, mutta päähän kuulokkeet eivät vain yksinkertaisesti istu. Päässä kuulokkeiden vasemman puolen saa istumaan korvalle suhteellisen hyvin, mutta oikea puoli jää aina hieman irralleen ja ikään kuin korvalta avoimeksi – ongelma ei edes koskenut vain allekirjoittanutta, vaan kaksi ulkopuolistakin käyttäjää havaitsivat saman haasteen. Huono istuvuus vaikuttaa jo lähtökohtaisesti kuulokkeiden äänenlaatuun, sillä alataajuuksien toisto on yleensä parempaa, kun kuulokkeet istuvat hyvin, mutta tämän lisäksi toispuoleinen istuvuus aiheutti pidemmissä pelisessioissa selvää epämukavuuden tunnetta, kun korvien päällä tuntui epätasainen paine.

 

Ohjelmisto ja ominaisuudet

Ominaisuus- ja ohjelmistokattauksen osalta testinelikon voittaja suhteellisen selvällä erotuksella on Logitechin Pro X. Kuulokkeissa itsessään tai edes niiden äänikortissa ei ole yhtäkään painiketta ja tietokonekäyttöön tarkoitetussa johdossakin on vain mikin mute-kytkin ja äänenvoimakkuusrulla, mutta G HUB -sovellukseen sijoitetut asetusvaihtoehdot kattavatkin sitten kaiken muun.

G HUB-sovelluksen kautta on mahdollista säätää niin kuulokkeiden kuin myös mikrofonin taajuusvasteita, minkä lisäksi mukana on myös esiasetettuja vaihtoehtoja EQ-käyrille. Mikrofonin äänenlaatua on mahdollista muokata EQ:n lisäksi myös kohinanvaimennuksella, kompressorilla, limitterillä, yläpääsuotimella, ekspanderilla ja S-limitterillä. Mikrofonille on myös mahdollista asettaa sivuääni ja sen voimakkuus, eli mikrofonin äänen voi johtaa omiin kuulokkeisiin haluamallaan äänenvoimakkuudella.

Näiden lisäksi sovellus tarjoaa myös tilaäänimallinnuksen, jossa jokaisen virtuaalisen kanavan äänenvoimakkuutta on myös mahdollista muokata vapaasti itsekseen. Tilaäänimallinnus tuo kuulokkeiden äänimaailmaan selvästi lisää ilmavuutta ja onnistuu luomaan kohtalaisen hyvin tunnelmaa oikeasti ympärillä soivista kaiuttimista. Jossain määrin tämä myös helpottaa pelatessa suuntien tunnistamista, mutta valitettavasti surround-efektin mukana ääneen tuodaan myös EQ-muutoksia, jotka korostavat bassoa varsin selvästi tehden joistakin keskiäänen taajuuksista jopa hieman perustilaa vaikeampia tunnistaa. Tästä huolimatta kyseessä on testinelikon onnistunein tilaäänimallinnus.

Toiseksi parhaan ominaisuuskattauksen tarjoaa JBL. Quantum 400:ssa itsessään on mikin mykistyspainike, jolla mikrofonin voi mykistää myös puomin ollessa alhaalla, äänenvoimakkuusrulla ja chat-mix-rulla, joka mahdollistaa peliäänten ja keskustelusovelluksen äänten suhteen muuttamisen. Tämä on toteutettu näyttämällä kuulokkeet tietokoneelle kahtena äänikorttina, joista chat-äänet sitten sijoitetaan Windowsin oletusarvoiseksi viestintälaitteeksi tai vaihtoehtoisesti vain chat-sovelluksen äänentoistolaitteeksi. Chat-mix-rulla sitten siirtää noiden kahden äänikortin suhdetta kuulokkeissa toistaen joko molemmat yhtä kovalla tai toisen kovemmalla.

JBL:n QuantumEngine-sovellus tarjoaa Logitechin tapaan EQ:n kuulokkeille, mutta ei valitettavasti mikrofonille. Mikrofonin asetukset jäävätkin vain äänen- ja sivuäänen voimakkuudensäätöön. Myös kuulokkeiden EQ:lle tarjottujen esiasetusten määrä on jonkin verran Logitechia vähäisempi.

Tilaäänivaihtoehtoja QuantumEngine tarjoaakin sitten kaksi. DTS:n tilaääni ei ainakaan allekirjoittaneen korvaan onnistunut juurikaan lisäämään tilan tunnetta, vaan oli käytännössä vain EQ-muunnos lisätyllä bassolla. JBL:n oma QuantumSurround puolestaan onnistui luomaan varsin vakuuttavankin tilan, mutta hävisi kuitenkin Logitechille äänenlaadussa. Äänessä ei korostu samoissa määrin basso, joten erottelevuutta siinä voi olla enemmän, mutta sen sijaan ääni jää hieman laatikkomaiseksi ja muoviseksi, eikä onnistu olemaan luonnollinen. Varsinkin tunnelmointiin QuantumSurroundin äänimaisema jää sen myötä aavistuksen ikäväksi.

HyperX ei tarjoa Cloud II:lle laisinkaan tietokonesovellusta, eikä kuulokkeissa itsessään Logitechin tavoin ole ainuttakaan painiketta. Kaikki HyperX:n säädöt onkin sijoitettu sen USB-äänikorttiin, josta löytyy volumesäädöt mikrofonille ja kuulokkeille, mikrofonin mykistyskytkin ja erillinen painike 7.1-tilaäänille. Kattaus on yksinkertainen, mutta toimiva ja tarjoaa käytännössä tarpeelliset perusasiat.

7.1-tilaäänet HyperX:ssä puolestaan erottuvat varsin selvästi muista kilpailijoista. Tila ei ainakaan allekirjoittaneen kokemuksen mukaan tuonut juurikaan havaittavaa lisätilaa ääneen tai tunnelmaa siitä, kuinka ympärillä olisi kaiuttimia. Sen sijaan se korostaa tiettyjä ylätaajuuksia tuoden pelien askeläänet selvästi tunnistettavammiksi. Tämän myötä HyperX:n ratkaisu onkin ainakin allekirjoittaneen kokemuksessa ainoa selvää kilpailullista etua tuova ratkaisu, sillä äänten korostuksen myötä ne on selvästi helpommin havaittavissa. Tilaäänten tunnelmointiin HyperX:n 7.1-tila ei kuitenkaan oikein toimi.

HyperX:n kanssa viimeisen sijan ominaisuuskattauksessa jakaa Razerin Kraken V3 X, joka tarjoaa kuulokkeissaan vain mikrofonin mykistyspainikkeen ja kuulokkeiden äänenvoimakkuusrullan. Tietokoneelle se tarjoaa kyllä ohjelmiston, mutta sen kautta on muokattavissa vain kuulokkeiden RGB-valaistus ja asetettavissa päälle tilaäänet.

Razer ansaitsee kuitenkin suuren miinuksen tilaäänimallinnuksen käyttöönoton haastavuudesta. Kyseessä on oma sovelluksensa, jonka lataaminen ei riitä, vaan käyttäjän on luotava Razer-tunnukset ja rekisteröitävä kuulokkeensa sarjanumerolla noille tunnuksille, minkä jälkeen sähköpostiin tulee koodi, jolla tilaäänimallinnus on otettavissa käyttöön. Toki tämän jälkeen tuota mallinnusta voi käyttää mille vain äänilähteelle tietokoneessa, mutta Razerin oman headsetin kannalta vaadittava säätämisen määrä on vain turhauttavan suuri. Lisäksi tilaäänimallinukseen käytettävä sovellus on eri kuin värien hallintaan, mikä lisää monimutkaisuutta muiden kuulokkeiden yhden sovelluksen ratkaisuun verrattuna.

Tilaäänimallinnus itsessään onnistuu nousemaan testinelikon toiseksi parhaaksi jääden vain Logitechille. Logitechin tavoin myös Razerin mallinnus korostaa havaittavasti bassoja ja soundimaailma on Razerissakin kohtalaisen hyvin tunnelmaa luova. Tilan tuntu jää kuitenkin Logitechin ratkaisua pienemmäksi ja suuntien tunnistaminen on sen myötä aavistuksen vaikeampaa.

 

Kuulokkeiden äänenlaatu

Vasemmalla Logitech Pro X – Oikealla Hyper X Cloud II

Kuulokkeiden äänenlaadun osalta nelikon voittajat ovat rakenneosion tavoin sekä HyperX että Logitech. Näistä kahdesta oma henkilökohtainen suosikkini on kuitenkin HyperX, joka onnistuu olemaan miellyttävä myös musiikin kuuntelemiseen.

Kaikissa testin Headseteissä on olemassa selvästi havaittavissa oleva korostus bassotaajuuksissa, mutta HyperX:n äänimaisema on tästä huolimatta miellyttävän luonnollinen – keskitaajuudet soivat edelleen miellyttävästi ja ovat jopa kohtalaisen erottelevat ja myös yläpäätä on tarjolla, vaikka ääni selvästi lämmin onkin.

Logitechin äänimaisema miellyttänee kirkkaamman äänen ystäviä, minkä lisäksi selvästi enemmän esillä oleva yläpääntoisto voi antaa pelaamisessa etulyöntiaseman selvemmin kuultavien askelten myötä. Musiikissa Logitechin äänimaisema jäi kuitenkin allekirjoittaneen kokemuksen mukaan aavistuksen HyperX:ää epämiellyttävämmäksi, sillä bassotoisto ei tuntunut ylettyvän aivan yhtä syvälle, minkä lisäksi bassokorostus vaikutti tulevan aavistuksen korkeammalla leviten hieman keskitaajuuksien päälle. Tämän myötä myös keskitaajuudet tuntuivat hieman HyperX:ää vähemmän luonnollisilta.

Logitechin G HUB -sovelluksessa tarjolla oleva EQ voinee kuitenkin parantaa äänenlaatua, tai tehdä siitä ainakin omaan korvaan sopivamman, jos säätämiseen on vain valmis käyttämään aikaa. Tämän seurauksena Logitech ja HyperX jakavatkin ykkössijan vaikka suoraan koneeseen liitettynä HyperX oli allekirjoittaneen kokemuksen mukaan miellyttävämpi.

Voittajakaksikon perässä tulee JBL, jonka bassobuusti on selvästi tehokkaampi. Tämän lisäksi basso tuntuu ylettyvän Logitechia ja HyperX:ää alemmas, minkä myötä kuulokkeet onnistuvat antamaan varsin vakuuttavan tuntuman todella korvaan iskevästä bassosta. Myös yläpää on kohtalaisen heleä, mutta valitettavasti jossain ylemmillä keskitaajuuksilla tai alemmassa yläpäässä kuulokkeista puuttuu jotain, minkä myötä musiikkikokemus jää valjuksi. Pelatessa tätä puutetta ei juurikaan havainnut, joten siihen kuulokkeet soveltuvat mainiosti. Lisäksi Logitechin tavoin sovelluksessa tarjottu EQ voinee korjata tilannetta jossain määrin, jos siihen on valmis käyttämään aikaa.

Itse äänenlaatua suurempana miinuksena JBL:n Quantum 400:ssa toimiikin käytetty USB-kaapeli. Johto itsessään on erittäin jäykkää ja siten helposti tielläkin pyörivää, minkä lisäksi käytännössä kaikki kosketukset johtoon kuuluvat kuulokkeissa selvänä rahinana. Tämän myötä pelatessa joka ikinen liike kuului myös kuulokkeisiin, mikä heikensi käyttökokemusta selvästi.

Äänenlaadultaan heikoimmaksi sijoittui Razer, joka oli testinelikon ainoa selvästi pahan kuuloinen kokonaisuus. Osansa heikkoon äänimaisemaan tuo ainakin allekirjoittaneen korville huonosti sopinut istuvuus, sillä kuulokkeissa on selvä bassokorostus, mutta testijaksolla se tuntui korostavan enemmän alakeskitaajuuksia, eikä kovinkaan syvää bassoa ollut juurikaan havaittavissa. Parempi istuvuus voisi tuoda enemmän myös kunnollista alarekisterin toistoa.

Valitettavasti sen lisäksi ongelmia oli myös yläpään toistossa. Kuulokkeet eivät tarjoa juuri lainkaan muissa vertailun kuulokkeissa havaittavissa olleita heleitä ylätaajuuksia, minkä myötä äänimaisema jää epärealistiseksi. Kuulokkeiden soundi on muovisen laatikkomainen. Valitettavasti Razerin äänenlaadun puutteet eivät ole kuultavissa vain musiikissa, vaan ne vaikuttavat selvästi jo pelienkin äänimaisemaan ja heikohko yläpään toisto voi pahimmillaan jopa hankaloittaa suuntien tunnistamista.

Päivitys 7.9.2021:

MiniDSP EARS -mittauslaitteiston saavuttua toimitukseen olemme saaneet mitattua myös taajuusvastemittaukset kuulokkeille. Tulokset on mitattu kuulokkeiden vakioasetuksilla. Huomion arvoisena seikkana Razerin kuulokkeita ei valitettavasti päästy mittaamaan, sillä ne eivät olleet enää Oulun toimistolla testilaitteiston saavuttua. Mittaustuloksissa HyperX pärjää hyvin osoittaen selvän V-muotoisen taajuusvasteen. Bassokorostus yltää kohtalaisen korkealle, mutta laskeutuu napakasti 400 hertisn seutuvilla, minkä jälkeen keskialue pysyy kohtuullisen tasaisena. Yläpäässä HyperX tarjoaa huomattavan suuren korostuksen, minkä lisäksi yläkeskialueiden ja yläpään rajalla on puolestaan hämmentävän suuri kuoppa. Kuoppaa ei juurikaan kuulunut testijaksolla, mutta se on luultavasti yksi tekijä, joka korosti yläpään korostusta entisestään tehden kuulokkeista selvästi V-vasteisen kuuloiset.

Logitech G Pro X puolestaan mittautuu HyperX:ää tasaisemmin yläpäästä, mutta keskialueet siinä ovat hieman epätasaisemmat. Keskialueet kuitenkin korostuvat pykälän enemmän, sillä yläpää ei nouse niiden yli. Logitechin basson korostus on kuitenkin harmillisen ylhäällä, minkä lisäksi se ehtii jopa laskeutua pois ennen syvempiä bassoja, kuten jo kuullun perusteella arviossa mainittiin.

JBL Quantum 400:n bassokorostus erottuu kilpailijoistaan ollen kohtalaisen alhaalla, minkä lisäksi sen jälkeen taajuuskäyrä on kohtalaisen tasainen vaikkakin alaspäin suuntaava. JBL:llä on kuitenkin selvästi hieman eroja kuulokkeiden välillä, vaikka testijaksolla tätä epätasapainoa ei huomatukkaan. Suurimpana miinuksena JBL:n kuulokkeissa toimii aiemminkin testissä mainittu puute ylemmillä keskitaajuuksilla ja alemmilla ylätaajuuksilla, joihin mittauksetkin osoittavat selvän kuopan. Pelaamisessa kuoppa ei merkittävästi haitannut, sillä yläpään korostus sen jälkeen saa kuulokkeet kuulostamaan heleiltä, mutta musiikin kuuntelussa kuoppa aiheutti selvästi puutteita kokonaisäänimaailmaan.

 

Mikrofonin äänenlaatu

Mikrofonien äänenlaatua voi kuunnella myös YouTubessa julkaistusta videomuotoisesta arvostelusta. Alla näkyvä soitin toistaa mikrofoniosion alusta.

Mikrofoninsa äänenlaadun osalta hieman yllättäen voittajaksi nousi jopa selvällä erolla muissa osioissa heikoiten pärjännyt Razer. Kraken V3 X:n mikrofonissa on selvästi kilpakumppaneitaan luonnollisempi äänimaailma. Äänen keskialueet ovat miellyttävän lämpimät ja kokonaisuus on mukavan pehmyt, mutta silti erotteleva. Bassoakin ääneen kertyy, mutta siitä huolimatta kokonaisuus säilyy selkeänä.

Razerin mikilläkin on kuitenkin puutteensa, sillä sen sijoittelussa tulee olla suhteellisen tarkkana. Väärin sijoitettuna mikki ottaa huomattavan helposti häiriöääniä hengityksestä ja saattaa hieman paukahdella kovimpien konsonanttien kohdalla.

Toisen sijan mikrofonivertailussa jakavat HyperX ja Logitech. HyperX:n Cloud II:n mikki jää kuitenkin jo selvästi jälkeen Razerista – ääni on selvästi ohut, siitä puuttuu bassoa ja yläpää korostuu. Tästä huolimatta mikki on tasavarma, eikä se juurikaan ota häiriöääni hengitysestä tai konsonanteista. Lisäksi se toistaa dynamiikkaa miellyttävän luonnollisesti säilyttäen hiljaisten ja kovien äänten välisen eron.

Logitech puolestaan tarjoaa huomattavasti HyperX:ää enemmän bassoa, mutta valitettavasti siinä korostuvat äänen nasaalit taajuudet. Dynamiikan osalta se häviää leikiten HyperX:lle ja Logitechin ääni onkin korostuneen kompressoitunut ja lytyssä. Valitettavasti tuo kompressointi myös rikkoo selvästi yläpäätä, vaikka mikrofonin äänenvoimakkuus olisi jo suhteellisen pienellä, eikä G HUBin automaattinen äänenvoimakkuuden säätö osaa sitä hävittää.

Toisen sijan Logitech saa kuitenkin jakaa monipuolisten säätöjensä myötä – mikrofonin äänenlaatu on monipuolisesti muokattavissa ja esiasennetut soundivaihtoehdot tarjoavat osin jopa laadukkaitakin vaihtoehtoja, vaikka osa niistä onkin häiritsevän käsiteltyjä. Parhaimmillaan säädöillä Logitech on vietävissä HyperX:n ohi, mutta vakiona suoraan tietokoneeseen liitettynä se häviää kilpakumppanilleen.

Viimeisen sijan mikrofonin äänenlaadussa saa JBL:n Quantum 400. Yleisilmeeltään se muistuttaa HyperX:ää, eli se on ohut, siitä puuttuu bassoa ja äänen ylätaajuudet korostuvat. JBL:n tapauksessa ylätaajuudet korostuvat kuitenkin HyperX:ää pahemmin, minkä myötä esimerkiksi suhisevat äänet voivat pahimmillaan olla jo riipivän kovia. Mikrofoni ei myöskään tarjoa juurikaan mahdollisuuksia sijoituksensa suhteen jäykän vartensa myötä.

 

Yhteenveto

Kokonaisuudessaan vertailun onnistuneimmat headsetit ovat HyperX Cloud II ja Logitech Pro X, jotka tarjoavat keskenään hyvin samankaltaisen ja koko joukkien jämäkimmän tuntuisen rakenteen. Rakenteensa ulkopuolelta kuulokkeet kuitenkin erottuvat selvästi.

HyperX on kaksikosta allekirjoittaneelle se miellyttävämpi valinta. Cloud II tarjoaa suoraan tietokoneeseen liitettynä toimivan paketin ja täyden ohjelmistojen puutteen myötä se myös toimii suoraan ilman minkäänlaista säätämistä. Cloud II:n äänimaisema toimii pelaamisen lisäksi musiikkiinkin erinomaisesti, mutta mitään suoranaisen erottelevaa hifi-toistoa siltä ei kannata odottaa, vaan kyseessä on alapäätä korostavan lämmin soundi.

Myös mikrofoninsa osalta HyperX tarjoaa tasapainoisen toimivan paketin, joka ei äänenlaadultaan ole välttämättä erityisen hyvä, mutta on kuitenkin varmatoiminen ja helppo, eikä se ota ylimääräisiä sivuääniäkään.

Logitechin äänimaisema tarjoaa HyperX:ää kirkkaamman soundin, mikä miellyttänee erottelevuuden ystäviä, mutta toisaalta myös kilpailullisia moninpelaajia, jotka haluavat kuulla vastapuolen pelaajien askeleet paremmin. Musiikkiin ne eivät vain allekirjoittaneen kokemuksen mukaan toimineet aivan yhtä hyvin. Mikrofoni puolestaan tarjosi HyperX:ää enemmän alataajuuksia, mutta häviää liiallisen kompressointinsa, nasaalien äänten korostuksen ja yläpään rikkoutumisen myötä.

HyperX:stä poiketen Logitech kuitenkin tarjoaa monipuolisen ohjelmistokattauksen, jonka kautta sekä mikrofonin että kuulokkeiden ääntä voi muokata ja ainakin mikrofonin osalta äänen saa säätöjen myötä myös HyperX:ää miellyttävämmäksi. Näin ollen HyperX toimiikin valintana heille, jotka haluvat helpon plug and play -kokemuksen, kun taas Logitech tarjoaa huomattavasti monipuolisemman paketin heille, jotka sen säätövaraa kaipaavat.

HyperX Cloud II:

Plussaa

  • Kuulokkeiden äänenlaatu
  • Rakenteen laatu
  • Toimii hyvin ilman ylimääräistä säätämistä
  • Testijoukon ainoa (allekirjoittaneelle) selvän edun pelaamiseen tarjoava tilaääni
  • Irrotettava mikrofoni

Miinusta

  • Ei ohjelmistoa tietokoneelle, jolla kuulokkeiden tai mikrofonin ääntä voisi muokata
  • Tilaääni ei juurikaan onnistu luomaan tilaa
  • Kuulokejohto ei irrotettavissa

 

Logitech Pro X:

Plussaa

  • Rakenteen laatu
  • Testijoukon parhaan tunnelman luova tilaääni
  • Monipuoliset säätömahdollisuudet niin kuulokkeiden kuin myös mikrofonin äänelle
  • Irrotettava mikrofoni
  • Irrotettava kuulokejohto

Miinusta

  • Mikrofonin äänessä korostuu vakiona äänen nasaalit taajuudet ja ääni on selvästi kompressoitunut

Voittajakaksikon alle kokonaisuutena sijoittuu JBL:n Quantum 400, joka onnistuu kuitenkin tarjoamaan koko testinelikon voimakkaimman ja iskevimmän bassotoiston. Musiikkiin äänestä jää kuitenkin puuttumaan jotain ylempien keskitaajuuksien tai alempien ylätaajuuksien joukosta, mutta pelatessa tätä ei juurikaan huomaa. Suurimpana plussana JBL on jopa kohtalaisen selvällä erolla koko testinelikon parhaiten päähän istuva ja miellyttävin kiitos sen pehmeiden kohtalaisen paksujen korvapehmusteiden ja kevyen rakenteen.

Suurimpana ongelmana äänessä toimii kuitenkin mukana toimitettava selvästi jäykkä USB-kaapeli, joka rahisee kuuluvasti kuulokkeisiin jokaisesta kosketuksesta. Tämän myötä pelatessa tulee käytännössä jatkuvasti keskittymistä ja pahimmillaan peliääniä peittäviä rohisevia sivuääniä, jos kuulokkeiden käyttäjä liikkuu yhtään suuremmin. Lisäksi rakenteensa laadun osalta JBL häviää voittajakaksikolle, vaikka laadukasta muovia onkin.

Plussaa

  • Erittäin mukavat päässä
  • Irrotettava johto
  • Testijoukon iskevin bassotoisto

Miinusta

  • Selvästi kuulokkeeseen kosketuksesta rahiseva USB-kaapeli
  • Testijoukon heikoin mikrofonin äänenlaatu
  • Mikrofoni ei irrotettavissa

Testinelikon heikoin suoriutuja on Razerin Kraken V3 X, vaikka mikrofonitestissä kyseinen headset olikin suhteellisen selvällä erotuksella koko nelikon paras. Kuulokkeet ovat rakenteeltaan selvästi koko nelikon halvimman tuntuiset, mikä on osin ymmärrettävissä, koska valmistajalla on ollut tavoitteena tehdä kuulokkeista mahdollisimman kevyet, mutta valitettavasti tuntuman lisäksi kuulokkeiden istuvuus on koko testinelikon heikoin. Heikon istuvuuden myötä kuulokkeet aiheuttivat pahimmillaan varsin epämiellyttävän olon pelatessa, minkä lisäksi myös äänenlaatu kärsii.

Äänenlaatu onkin suurin syy siihen, miksei Razerin hyvin toiminut mikrofoni riitä nostamaan sitä viimeiseltä sijaltaan ylös. Äänestä puuttuu niin ala- kuin myös yläpää, minkä myötä kokonaisuus jää muovisen ontoksi. Alapäätä on selvästi pyritty korostamaan, mutta heikon istuvuuden myötä alimpien taajuuksien toisto jää kilpailijoita heikommaksi. Yläpään heikkoa sointia istuvuus ei suoranaisesti onnistu selittämään, vaan kyseessä on todennäköisesti puute, joka toistuu, vaikka kuulokkeet istuisivatkin hyvin.

Razerin Kraken V3 X tuntuukin suoraan huomattavasti halvemmilta kuulokkeilta kuin kilpakumppaninsa. Laadukasta mikkiä lukuun ottamatta Krakenin voisi kuvitella olevan jotakuinkin puolet edullisempi malli kuin muut testissä olleet kuulokkeet. Suositushinnaltaan kyseessä toki onkin pari kymppiä JBL:ää ja HyperX:ää edullisempi malli, mutta tämän hetken markkinahinta on jopa aavistuksen HyperX:ää kalliimpi, eikä edes vielä parin kympin hintaerolla Razeria voi suositella kovinkaan helpolla HyperX:n ohi ellei sitten mikrofoni oli ehdottomasti tärkein ominaisuus kuulokkeissa.

Plussaa

  • Selvällä erotuksella testijoukon paras mikrofoni
  • Kevyt rakenne

Miinusta

  • Halvahkon tuntuinen muovi
  • Heikko istuvuus korville
  • Kuulokkeiden äänenlaatu
  • Ei mahdollisuutta kytkeä muulla kuin USB:llä
  • Ei irrotettavaa johtoa eikä mikrofonia
  • Kilpailijoihin nähden monimutkainen prosessi tilaäänen käyttöönottoon

 

This site uses XenWord.