AMD on toimitusjohtajansa Lisa Sun johdolla julkistanut Computex 2024 -messuilla uuden sukupolven prosessoreita sekä työpöydälle että mobiilimpaan käyttöön kannettaviin. Työpöytäpuolella huomio kiinnittyy luonnollisesti Granite Ridge -koodinimellä aiemmin tunnettuihin Zen 5 -prosessoreihin.
AMD:n uudet Zen 5 -kuluttajaprosessorit tullaan tuntemaan Ryzen 9000 -sarjana, kuten ennakkoon jo osattiinkin odottaa. Ne tulevat sopimaan nykyisiinkin AM5-emolevyihin, mutta niiden rinnalla markkinoille saapuvat myös uudet X870- ja X870E-piirisarjat.
Zen 5 -arkkitehtuurin kolme merkittävintä parannusta ovat AMD:n mukaan parannettu haarautumisen ennustuksen tarkkuus ja viive, leveämpien liukuhihnojen ja vektoriyksiköiden tuoma suoritusteho ja allekirjoittaneen ymmärryksen ohi viheltävä ”deeper window size across design” minkä pitäisi parantaa rinnakkaisuutta. Sillä on parhaimmillaan kaksinkertaisesti enemmän kaistaa front-endin käskyille, kaistaa datalle L2:lta L1- ja L1:ltä FP-välimuisteille ja tekoäly- sekä AVX512-suoritustehoa.
Käytännönläheisemmin se tarjoaa keskimäärin (geometrinen keskiarvo) noin 16 % paremman IPC:n Zen 4:ään verrattuna. Esimerkkisovelluksissa pienimmillään ero on Far Cry 6:ssa, jossa ero on 10 %, ja suurimmillaan Geekbench 5.4:n AES XTS -testissä 35 %, mutta tätä yksittäistä poikkeusta seuraavalla eli Blenderillä eroksi jää 23 %.
Ryzen 9000 -sarjan mallisto ei sinänsä tarjoa isoja yllätyksiä. Ensimmäisessä aallossa julkistettiin 6-ytiminen Ryzen 5 9600X, 8-ytiminen Ryzen 7 9700X, 12-ytiminen Ryzen 9 9900X ja 16-ytiminen Ryzen 9 9950X. Löydät prosessoreiden tarkemmat yksityiskohdat yllä olevasta diasta. Prosessorit saapuvat myyntiin heinäkuussa.
Suorituskykyvertailuun AMD on valinnut luonnollisesti huippumalli Ryzen 9 9950X:n ja verrokiksi Intelin Core i9-14900K:n. Yhtiön testien mukaan tuottavassa työssä ja sisällön tuotannossa uusi Ryzen peittoaa Intelin verrokin 7-56 prosentin ja pelipuolella 4-23 %:n erolla. Mistral-LLM-kielimallia pyörittäessä 9950X:n kerrotaan peittoavan 14900K:n 20 %:n erolla.
Lähde: AMD
No FarCry6 nyt ainakin oli erittäin selkeä noista muutamasta mitä mulla on. 3440×1440 Ultra RT, ei GPU-kuormitusta saanut juurikaan yli 90%:n. Lisäksi oli erinäisiä hidasteluja varsinkin jos oli paljon toimintaa.
Päivitys 7800X3D:hen ja 8000 muisteihin toi n. 30fps lisää. Toinen selkeä oli TimeSpy, jossa ei vaan yksinkertasesti pysty saamaan kunnollista graphics scorea kellotetulla 7900XTX:llä 5800X3D kanssa. En yllättyisi yhtään, jos paranisi vielä selkeästi 9000-sarjan prossullakin.
data-unfurl="true" data-result-id="623076" data-url="https://www.io-tech.fi/uutinen/amd-julkaisi-nelja-ryzen-7000-sarjan-zen-4-prosessoria-myyntiin-27-syyskuuta/" data-host="www.io-tech.fi" data-pending="false">
class="link link--internal fauxBlockLink-blockLink"
target=""
rel=""
data-proxy-href="">
AMD julkaisi neljä Ryzen 7000 -sarjan Zen 4 -prosessoria – myyntiin 27. syyskuuta – io-tech.fi
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.io-tech.fi
data-unfurl="true" data-result-id="623064" data-url="https://www.techpowerup.com/323185/hands-on-with-the-amd-ryzen-9-9950x-zen-5-desktop-processor#g323185-4" data-host="www.techpowerup.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Hands On with the AMD Ryzen 9 9950X "Zen 5" Desktop Processor
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.techpowerup.com
Olisi kyllä silti odottanut että tulisi jo enemmän ytimiä per CCX, menossa jo neljäs vuosi ja edelleen sama 8 ydintä.
Tuo on ihan mahdollista ja sitä jo kommenteissakin ehdotettiin. En vaan tiedä, onko äijällä kyseistä prosessoria hyllyssä, Daniel kun tekee tuota kanavaa ihan harrastuspohjalta. No, katsotaan jos videoon tulisi jatkoa
Henkilö joka hankkii tällaisen lippulaivaluokan prosessorin on todennäköisesti jo siirtynyt myös 1440p, 4K tai ultra-wide rautaan monitoripuolellakin, jolloin prosessorin merkitys pienenee.
Hienoiltahan tuollaiset 15-25% parannukset paperilla näyttää, mutta käytännön loikkaus juuri siinä omassa setupissa tuskin on samaa tasoa.
1080p vaan on se standardiksi nykyaikana vakioitunut prossuntestausreso, myös täällä IO-Techissä. Sillä haetaan juuri nuo teoreettiset maksimierot ollen kuitenkin vielä yleisesti käytössä oleva resoluutio eli ei mikään 720p. Käytännössä erot toki sitä pienempiä mitä korkeampi reso ja näyttisriippuvaisempi peli.
Tietysti aina odotellaan kunnon puolueettomia testejä, siihen asti pelkkää mutuilua. Näitä on kuitenkin kiva nostaa tapeetille, ompahan sitten tulevaisuudessa vertailukohtia että miten meni lupaukset vs toimitukset.
Se prosessorin merkitys ei siitä pienene resoluution mukana yhtään mihinkään. Prossun kuorma ei kevene resoluution kasvaessa, vaan voi tapauksesta riippuen nousta rajustikin.
Koko ajatusharha siitä, ettei prossulla olisi niin väliä isoilla resoluutioilla perustuu tilanteeseen että se UW, 4k tms. pistää näytönohjaimen polvilleen, mikä on ollutkin todellisuus ennen nykyisiä näytönohjainsukupolvia.
Kun näyttiksessä on kunnolla suorituskykyä (4090, 7900XTX), niin kyllä se prossu saa ihan tosissaan tehdä töitä pitääkseen näytönohjaimen kiireisenä.
Itsekin aikoinaan hieman purnasin niitä vastaan mutta täytyy miettiä ihan faktoja.
Eli harvempi oikeasti päivittää joka sukupolvi tai edes kolmen vuoden välein.
Lisäksi noista kieltämättä aivan liian suurista luvuista pystyy tekemään edes valistuneen arvauksen miten se prosessori ja näytönohjain sitten pärjää vaikka sen seuraavat 5 vuotta ja pystyykö niillä pelaamaan sitä itse haluamaansa esim. 60-144FPS 1440p resoluutiolla niiden tulevien vuosien peleillä.
Eihän nyt oikeasti kovin moni ensinnäkään:
– Osta sitä kaikkein nopeinta ja tehokkainta 16-ydin prosessoria (3D:llä tai ilman) + kaikkein kalleinta näytönohjainta ja sitä 1080p monitoria mikä pystyisi 300 tai 500FPS nopeuksiin pelkästään pelatakseen CS tai muita vastaavia.
Ihmiset vain haluavat edes illuusion siitä että se mitä he ostavat on rahan arvoista. Esim. oma 5900X oli "paras peliprosessori koskaan" kun se julkaistiin. Onhan se ihan kiva juu, vieläkin riittää oikein hyvin omiin pelailuihin ja hyötykäyttöihin vaikka käytössä on 1440p näyttö ja 6700XT näytönohjain (ostaessa oli vielä Vega 64).
Jos ja kun aikaa kuluu suurin osa ihmisistä pääsee ehkä lähelle sitä tehoa mitä on testeissä aikoinaan nähnyt (ostamalla sen keskitason näytönohjaimen vuosia jälkeenpäin mikä sitten pääsee niihin 1500-2000€ näytönohjaimen tehoihin mitä testeissä käytettiin silloin kun katsottiin sen prosessorin esittelyä) joten siinäkin mielessä on kuitenkin parempi ja järkevämpi että nuo testit tehdään sillä uudella raudalla ja 1080p resoluutiolla kuin esim. kertoen tiedot luokkaa "riittävä Total War: Warhammer III pelailuun päälle 60FPS:n nopeudella 1080p ja yksityiskohdat täysillä" mikä toki voisi olla joillekin riittävä mutta jättäisi todella paljon nurinan varaa eikä oikeastaan kertoisi suuresta osasta prosessoreita ja näytönohjaimia paljoa mitään miettien niiden "huipputehoja" sekä tulevaisuuden käyttöä kun uudempia ja vaativampia pelejä ilmestyy.
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä