AMD paljasti Ryzen Threadripper -prosessorit ensimmäistä kertaa toukokuun puolivälin tienoilla ja täydensi tietopakettia Computex-messuilla saman kuun lopulla. Ryzen Threadripper -prosessorit ovat AMD:n vastaus Intelin Core X -sarjalle ja yhtiön ensimmäinen HEDT-prosessori vuosikausiin.
Ryzen Threadripper perustuu Zen-arkkitehtuuriin ja samaan Zeppelin-ytimeen, joka on käytössä myös Ryzen- ja Epyc-prosessoreissa. Threadripperissä Zeppelin-ytimiä on kaksi suurikokoisessa, LGA-tyyppisessä MCM-paketoinnissa. Prosessorit istuvat Socket TR4 -kantaan ja vaativat seurakseen X399-piirisarjaan perustuvan emolevyn.
Kesäkuussa Dell paljasti tehneensä OEM-tietokoneiden osalta yksinoikeussopimuksen Threadripper-prosessoreiden käytöstä Alienware-tietokoneissaan. Yksinoikeus koskee vain kuluvaa vuotta, jonka jälkeen muutkin OEM-valmistajat saavat käsiinsä AMD:n uudet HEDT-prosessorit. Dell tuo ensimmäiset Ryzen Threadripper -prosessorilla varustetut Alienware Area-51 -kokoonpanot ennakkomyyntiin 27. heinäkuuta.
OEM-puolen sopimukset eivät vaikuta pelkkien prosessoreiden myyntiin kuluttajille ja nyt AMD on vihdoin paljastanut, että prosessoreita voi odottaa lähimpään tietokonekauppaan heti elokuun alkupuolella yhdessä X399-piirisarjaan perustuvien emolevyjen kanssa.
Ryzen Threadripperistä julkaistaan ainakin aluksi vain kaksi erilaista mallia:
- Ryzen Threadripper 1950X: 16 ydintä, 32 säiettä, perus- ja Boost-kellotaajuudet 3,4 ja 4,0 GHz
- Ryzen Threadripper 1920X: 12 ydintä, 24 säiettä, perus- ja Boost-kellotaajuudet 3,5 ja 4,0 GHz
Kumpikin prosessoreista on varustettu nelikanavaisella DDR4-muistiohjaimella ja niissä on käytössä kaikki 64 PCI Express 3.0 -linjaa.
Prosessorit on hinnoiteltu äärimmäisen kilpailukykyisesti, sillä 1920X:n veroton suositushinta on 799 ja 1950X:n 999 dollaria. Verrokiksi Intelin 10-ytiminen Core i9-7900X:n veroton suositushinta on 989 dollaria. Ryzen Threadripper 1950X saa AMD:n mukaan Cinebench R15 -testissä reilu 3000 ja 1920X reilu 2400 pistettä, kun Intelin Core i9-7900X sai io-techin testissä tuloksekseen vajaat 2200 pistettä.
Uskoisi, että kun nyt saa amd:ltä 8 ydintä vähän päälle kolmeen sataan, niin alkavat pelit tukea vauhdilla (2-4 vuoden päästä varmaan jo oikeasti optimoitu) kahdeksaa ydintä. Jos peli tukee kahdeksaa, ei välttämättä pari ylimääräistä ydintä ole pahaksi… Omasta mielestäni mielenkiintoisinta on, kun ”ryzen 2” saadaan tälle alustalle, mikäli ipc tai kulku nousee ja virrankulutus pysyy suunnilleen samana. Mietin myös, mahtaako amd tehdä myöhemmin 8coren tälle laudalle, kun lautojen hinta vähän laskee ja tuotanto on vauhdissa. Voisi olla kilpailijaa parempi sisäänheittotuote jos maksaisi 1800x:n hinnan.
Niinhän mä juuri sanoin. Mutta tarkoitinkin että on tämä myös pelaajan optio. Käsite kun on hieman laajentunut viime vuosina. Puhtaasti pelien ympärillä silti pyöritään.
Jos jotain ihmeellistä ei ole tapahtunut (tuskin tulee) niin TR:llä on 4GHz:ssa täysin sama seinä vastassa kuin Ryzenillä.
Se on silti 4GHz@16C. Oikeasto isolla resolla karkkien kanssa yksikään uusi peli tuskin siihe kyykkää että 4-8C, joita se käyttää, on "vain" 4GHz.
Base clockia ajetaan kaikilla ytimillä ymmärtääkseni, mutta täyttä boostia vain yhdelle tai muutamalle. Siltä kantilta ei ole outoa. Lämpökuorma boostin kanssa ei ole niin riippuvainen ytimien määrästä.
Aikas mukavat kellot kyllä ovat saaneet mahtumaan.
Ammattipuolella ei tule niin nopeita kysynnän muutoksia toiseen valmistajaan. Siellä ostetaan ensisijassa sitä mitä ennenkin ja vain pieni osa asiakkaista on kerrallaan valmiita oikeasti pohtimaan vaihtoehtoja. Pohtiminenkin maksaa, kun se tehdään työajalla.
No voi hemmetti, on kyllä hinnat kohdillaan! :tup:
Huhhuh, tekis mieli laittaa 7700K vaihtoon. :btooth:
Se "sitä mitä ennenkin" ei vaan ole sidonnainen prosessorivalmistajaan, vaan vaan OEM-valmistajaan. Esim. HP tai Dell. Jos nämä valmistajat tuovat tehotyöasemiinsa Threadripperiä tarjolle, niin AMD:n pullat on aikas hyvin uunissa. Ei siellä todellakaan isoissa firmoissa istu jampat kasaamassa koneita tai pohtimassa yksittäisiä komponentteja kuin ihan jossain superpoikkeustapauksissa, vaan siellä valitaan valmistajien X ja Y mallien 1, 2, 3 ja 4 väliltä.
Delliltä ainakik voidaan olettaa sitä kun se Alienwareille hankki viihdepuolelle lyhyen yksinoikeuden OEM-koneisiin.
Kumpaan ajattelit vaihtaa, 7820X:ään vai 7900X:ään? 😉
Varmaan "vain" 7820X:n. Lompakko tosin käskee vaihtamaan i5. 😀
Vähän kyllä haiskahtaa, että Intelillä olisi tapahtunut jotain sukupolvenvaihdosta tai muuta vaihdosta henkilöstössä. Hapuileva Skylake-X -julkaisu ties kuinka monen kivikovan julkaisun jälkeen, ja sitten vielä tuollainen lapsellinen tarttuminen AMD:n laskinten toteutukseen. Kyllä tuollaisen jättiläisen, joka Intel on, pitäisi varmaan löytää parempia tapoja osoittaa ylivoimaisuutensa kuin kiusaamalla pientä nyrkkipajaa heidän tuotteistaan…
Niinno, Intelhän on jo alottanu loanheiton kuvailemalla Epyc prossuja "kasaanliimatuiks työpöytäprossuiks vaihtelevalla suosituskyvyllä" heidän virallisissa Xeon slaideissa.
Intel slide criticizes AMD for using 'glued-together' dies in Epyc processors | PC Gamer
Tosin Anandtechin testissä nuo purkkaviritykset pärjää kyllä varsin hyvin, joten saa nähdä pureeko tuon tason leuanlouskutus Inteliä vielä perseeseen, kun kattoo et kallein Epyc maksaa sen 4200 taalaa ja kallein Xeon sen 12000 taalaa, suorituskykyeron sietäis olla hitusen enemmän kallellaan Intelin puoleen.
Sizing Up Servers: Intel's Skylake-SP Xeon versus AMD's EPYC 7000 – The Server CPU Battle of the Decade?
Ja ironistahan tässä on se, että se on nimenomaan Intel, joka käyttää liimaa prossuissaan. Palvelinpuolella puolustus on se, että saman prossun sisällä yhdistetyt ryppäät aiheuttavat viivettä, hankkikaa meiltä samaan suorituskykyyn pohjautuva alusta, jossa ryppäät ovat kokonaan eri prosessoreissa.
Siitä olikin jo luokkaa viisi vuotta kun viimeksi jännäilin mitä SER -rintamalla tapahtuu. Budjetti ei näihin tonnin vehkeisiin riitä, mutta sen verran kovan paukun AMD pisti, että kuluttaja rupeaa saamaan paljon tiukempaa tavaraa paljon halvempaan hintaan, jokaisessa hintaluokassa ja molemmissa leireissä. Sivuoireena softaduunaritkin rupeavat tekemään entistä paremmin säikeistyvää softaa, ja kaikki kiittää.
Niinno eikös siellä Intelillä ole ovi käynyt ulospäin melko tiuhaan ja pitkään. Nyt jostain lukasin että ilmeisesti rekryävät piirisuunnittelijaa.. ei valitettavasti tämän mökkiläppärin sivuhistoriasta löydy linkkiä tähän hätään.
Yleensä noi monotuskuurit on sellaista juustohöylä periaatetta, jolloin väkisinkin menee vääriä henkilöitä potkulistalle ja jäljelle jäävillä työmoraali syöksyy. Varmasti myös kovasti tuudittauduttu omaan ylivertaisuuteen ja todella rankasti aliarviotu Zen. 🙂
Intel ei ole kehittänyt prosessoreidensa arkkitehtuuriin mitään muutoksia sitten Skylaken (julkaistiin 2 vuotta sitten). Saivat sentään Ring busille seuraajan, muuta ei ole näkynyt.
Tämä aikaisemmin postattu tiivistelmä asiasta tuntuu entistä tarkemmalta viimeisimpien julkaisujen jälkeen:
Kaikkialla missä se on helppoa ja järkevää on kyllä threadautuvaa softaa tehty jo pitkään. Pelimoottorit jne vaan ovat hitusen kusinen esimerkki. Yleensä se päälogiikka joutuu odottelemaan muiden threadien valmistumista, koska koko sontaa on hirvittävän vaikea saada toimimaan fiksusti niin että "jokainen asia menisi omassa threadissa".
Joitain pelejä sekä pc:llä että kännykällä haistellut että mitä tekevät niin monesti spawnaavat enemmän threadeja kuin on coreja, mutta ei se takaa täyttä käyttöastetta. Esimerkkinä vaikka joku musiikkia tai ääniefektejä toistava threadi, se luo CPU kuormaa mallia 0,1-0,5% yhdestä coresta, toki se kannattaa omaan threadiinsa laittaa, mutta ns. "gain" ei näy kummoisesti käyttäjälle.
Nyt tuli kyllä aivan jäätävä rimanalitus Inteliltä. Voi helvetti sentään tätä myötähäpeän tuntua.
Esimerkiksi tiedostonpakkausohjelmien tekijöillä on joku fetissi hoitaa tiedoston purkaminen yhdellä ytimellä. Eikä todellakaan ole siitä kiinni etteikö voisi tehdä monella ytimellä.
Toki, kaikkea ei voi saada skaalautumaan useille ytimille, ja siitä ei pääse mihinkään ennen kuin kehitetään se hypoteettinen graalin maljan kääntäjä tai prosessori, joka automaattisesti jakaa kuormaa ytimien kesken. Iso ydinmäärä kannustaa kuitenkin vielä hitusen parantamaan sitä ennen säikeistämätöntä koodia, ja loppuytimet voi valjastaa vaikka parempaan fysiikan laskentaan. Itse varsinkin olen niitä pelaajia, joita se graafinen laatu ei niin kiinnosta, vaan se itse pelin tarina, toteutus ja muu toimivuus, sekä ne fysiikat ovat mielelle nätimpiä mitä grafiikka. Ja pelaaminen on vain pieni osa siitä mihin prosessoreita vaaditaan.
Optimihan olisi ilmeisesti se pari 4GHz ydintä säikeistämättömään työhön, läjä 2GHz ytimiä hyvin säikeistyvään työhön, ja loput työstä tolkuttomalla määrällä GPU:n ytimiä.
Öh? Windows alustalla 7zip tukee threadausta hyvin monella algoritmilla, osaa algoritmeista ei ole vain kehitetty sitten kivikauden.
Linuxilla gzip:stä on portattu pigz (parallel gzip), jonka voi antaa tar komennolle external compressor flagilla (mikähän se nyt oli). Samaten bzip2:sta on pbzip2.
Gzippiä itsessään ei varmaan ole threadattu ihan siitä syystä että se on noin about kaikilla servereillä esim logien pakkaukseen laitettu crontabiin, eikä ole toivottavaa että tuotantoajossa oleva serveri käyttää kaiken CPU:nsa vanhojen logien pakkaamiseen. Eikä varsinkaan ole toivottavaa, että se CPU:n käyttö yllättäen muuttuisi koko konesalissa kenenkään huomaamatta kun paketinhallinnasta päivitys ottaa uudemman version ja seuraavan kerran cronista ajellaan logien pakkaus.
Purkamisen kanssa toki on vähän heikommin monella softalla, mutta se yleensä on onneksi melko nopeata vs. pakkaaminen.
En nyt näe tätä mitenkään ongelmana, että deskari käyttäjä hitusen joutuu katsomaan millä ne filunsa pakkaa vs. että särjetään hitosti tuotanto servereitä muuttamalla 20v vanhaa komentoa totaalisesti.
Eihän se scriptaa riko jos komento saa uusia parametreja ja toimii entisillä niinkuin ennenkin.
Puhuin nimenomaan purkamisesta. Koita purkaa 300 gigatavua kryptattua dataa (ei AES) yhdellä ytimellä ja kerro sitten kuinka nopeaa se on :smoke:
Äkkiseltään ei tule mieleen yhtäkään kryptauskeinoa mikä ei säikeistyisi täysin niin monelle säikeelle kuin niitä koneesta löytyy. Periaatteessa yksikään kryptaus ei säikeisty ollenkaan, mutta juju on siinä, että jokaiselle säikeelle annetaan tyyliin kilotavun blokki, jonka ne pystyy purkamaan itsenäisesti.
No nyt se crypto sitten tuli..
No se on semmosta.. on saatavissa ilmaisia pakkausalgoritmeja joille on myös multithread decompression. Ja tapoja salata ne lennosta salaussoftalla joka tukee useita coreja. Enää jää vähän hataraksi ymmärtää miksi AES ei kelpaa.
Jos sellasien valinnan tekee että käyttää ei CPU tuettua cryptoa ja softat tukee yhtä threadia niin pitää ymmärtää seuraukset myös. 😉
Sehän tässä se ongelma onkin ettei mahdollinen monisäikeistys paljoa auta mikäli se purkaminen tehdään yhdellä säikeellä.
Mitäs niitä ilmaisia ohjelmia olisi Windowsille jotka osaavat purkaa usealla ytimellä? 7-zip ja Peazip ei ainakaan, Winrar ja Winzip tietääkseni ei…
Algoritmeja ehkä lyötyykin, sopiva ohjelma olisi myös kiva. AES ei turvallisuuden puolesta pärjää esim. Twofishille tai Serpentille. Ongelmahan ei ole siinä etteikö multithread olisi mahdollista, ohjelmat vaan eivät sitä tue. AES:n ainoa etu on parempi tuki prosessoreissa ja siten nopeampi salaus tai sen purku.
Nimenomaan purkamisesta puhuin, nuo kaikki mainitut purkaantuu niin monella säikeellä mitä koneesta löytyy.
Nimenomaan 7zip, valitset algoritmiksi bzip2.
Tässä esimerkki vähän käpysellä koneella (lenovo x220). Levy on sampan 830 SSD, AES salattuna veracryptillä, purku menossa bzip2:lla. Joo ei skaalaudu koko HT:n 4 corelle täysin, mutta ne 2 fyysistä corea ainakin kuormittuu ihan ok. Kotona "HituC" paremmalla pöytäkoneraudalla tulisi "HituC" paremmat tulokset. Täällä mökillä pitää pärjätä tällä.
Eli jollain perus 4core deskarilla pitäisi purkaa jo 50-60MB/s (AES:n kanssa).
En kyllä keksi niin paksua foliota pipooni etteikö AES piisaisi, ennemmin se salasana murtuu tai avain varastetaan, kun että se itse salaus murtuu.
Tuskin kannattaa jos pelaat vain. Kaveri vaihtoi viime kuussa 7700K Ryzen 1800:seen ja huomasi että monissa peleissä selkeästi alempi FPS ja vaihtoi sitten takaisin 7700K ja myi Ryzenin tappiolla pois. Ei sentään kerennyt myymään 7700K pois 😀
Minusta ne on vaan kalliita, miksi 12 ytiminen maksaa yli 4x 4ytiminen.
4670K oli reilu 200€ veroineen.
Mikään kryptaus esim CBC modea käytettäessä ei voi monisäikeistyä, ei pakkauksessa eikä purkamisessa. Tuota CBC:ta käyttää ainakin 7-zip eikä sitä voi vaihtaa.
Uusin 7-zip (ei beta käytössä). Bzip2 näyttäisi käyttävän "jopa" 1-2 ydintä purkaessa, LZMA2 käyttää yhtä. Se on aika heikko esitys kun pakkaukseen saa niin monta ydintä kuin sattuu koneesta löytymään.
50-60 MB/s on surkean hidasta nykyisillä SSD:lla.
Rijndael ei ollut turvallisin vaihtoehto kun se valittiin standardiksi. Sitä pidettiin riittävän turvallisena ja nopeana. Lisäksi sitä yritetään murtaa ennen kuin muita menetelmiä.
Crypto on ongelma ainakin 7-zipissä koska se käyttää CBC modea, sitä ei pysty monisäikeistämään mitenkään.
45 megaa sekunnissa on hidasta isolla tiedostolla.
Ei toimi LZMA2:lla kuten aiemmin sanoin. Yhdellä ytimellä puretaan vaikkei ole kryptoa. Ohjelman tekijä sanoin muutama vuosi sitten sen
olevan tarkoituksella noin. Ehkä on sitä sen jälkeen jopa korjannut koska Bzip2 näyttää vetävän edes vähän paremmin.
Tulee tuota muutakin tehtyä, kuin pelattua. Noh, jos maltan mieleni ja harkitaab uudestaan rytsen 2 kohdalla. :btooth:
Tämä nopeusero on käytännössä nyt kurottu kokonaan eroon uusimmilla bios versioilla jotka mahdollistavat oikeasti nopeat muisti asetukset. Toki 7700k on vielä jossain peli tilanteissa hieman nopeampi, mutta ero on tyyliin 5-10%. Hyvin säikeistyvissä peleissä etu alkaakin jo olemaan Ryzenin puolella (toki näitä pelejä on vielä vähemmän).
Milloin tuo uusin päivitys on tullut? Ajattelin vain kun tästä ei ole kuin n. 3 viikkoa kun kaveri tuon totesi.
Ei vissiin vieläkään kaikille emolevyille ole virallista biosia saatavilla. Osalle on. Ja tosiaan ne muistinopeudet pitää edelleen itse säätää, eikä jättää automaatille.
Tuossa hyvä blogi AMD:lta eiliseltä:
Gaming: Memory OC Showdown: Frequency vs. Memor… | Community
Ja lisäksi yleiskatsaus:
Mahtavaa, voitko esittää jotain todisteita väitteesi tueksi.
Kaksi tuhatta euroa rautaan, mutta softa pitäisi saada ilmaiseksi…
Luulis open source puolelta löytyvän samat myös Windowsille. Jos ei niin sii vaan porttaamaan, jos ilmaiseksi pitää saada.
Päivitä 7zip uudella versiolla pitäsisi toimia LZMA2:lla useamman coren purku. Toki jos laitat ton CBC aessin niin sitten liene ei. Mulla ei ollut mitään muuta ajossa kun tuo 7zip LZMA2 purussa ja kyllä se molemmat fyysiset coret söi. Vanhempi 7zip ei, koska siinä on LZMA2 decomressionissa bugi ja menee yhdellä threadilla.
Ja joo mulla on tossa alla salattu levy, veracryptillä koko partitio salattu, joten se toki myöskin säikistyy. CPU tukee aessia, joten se luo tuolla 45MB/s kuormalla alle 1% kuormaa CPU:lle. Tuo sampan 830 on paska SSD, mutta ei se leikannut kiinni, CPU loppuu kesken i5-2520M:stä.
Eli eiköhän tämä nyt ole käsitelty. (En jaksa etsiä enää 7zip foorumilta tjsp sitä viestiä, mutta devi oli sanonut joskus jo aikaa sitten että LZMA2 purku pitäisi säikeistyä ja aikoo katsoa homman kuntoon. Ja oman testini mukaan se on kunnossa)
Älä enää postaa jos et halua pysyä totuudessa. Esim Hitman 56% kabylake-X nopeampi
Test procesora Intel Core i7-7740X Kaby Lake-X – Prawie jak HEDT | PurePC.pl
Moduły DDR4 pracowały przy taktowaniu 2133 MHz oraz opóźnieniach CL 14-14-14-35.
Joo, se on.
Et sitten etsinyt miten kaby rokkaa kun muistit heitetään +4000.
Yrität vain poimia rusinat pullasta ja esittää omaa agendaasi esittäviä tuloksia. Toki Ryzen hyötyy myös kun vähän tweakkaa muisti asetuksia. Entä isossa kuvassa kun PC pelejä on tuhansia ja taas tuhansia jotka pyörii nopeammin kabylla.
Herää kysymys, että miksi et aluperin postannut itse?
Noita tuloksia löytyy ulkomaalaisilta foorumeilta kun isot pojat virittelevät.
Offtopic: konsertti kutsuu ei jouda nettiä rämppäämääm.
Jopa testin löysit. Ryzeniä 2133MHz muisteilla. Kun jo pelkkä ero 3200MHz XMP vs 3200MHz tweakatuilla ajoituksilla on se 15%. Lisää se 15% tuohon Jahven linkkaamaan käppyrään niin ollaakin erittäin tasoissa 7700k:n kanssa. Ja kyllä Intelikin hyötyy nopeammasta muistista (tosin Ryzenin tapauksessa suurin hyöty on nimenomaan latensseista).
Edelleen pysyn sanassa että eroa on noin 10% suurimmassa osassa pelejä, erittäin huonosti säikeistyvissä enemmän (kellotettu 7700k omaa 25% korkeamman kellotaajuuden Ryzeneitä vastaan).
Loistavaa kirsikanpoimintaa. Oletko nyt ihan varma, että missään ei ole testiä, jossa Ryzenin menoa olisi saatu hidastettua vielä vähän enempää väärillä muistiasetuksilla yms.? Tuossa testissä käytetyt muistit kun hävittävät Ryzenin tehot aika totaalisesti.
Jos tarkoitat erittäin huonosti säikeistyviä eli korkeintaa neljää ydintä hyödyntäviä niin niitähän on tuhansia ! vai mitä ajoit takaa ?
Ja tietysti Intelille optimoidut pelit.
"erittäin huonosti säikeistyvissä enemmän " niin, nyt ollan samalla aaltopituudella !
Onko näitä erittäin huonosti säikeistyviä sitten liikaa ?
Vaikea kysymys. Suurin osa moderneista peleistä on enemmän tai vähemmän kohtuullisesti säikeistyviä, ajetaan 8+ yhtäaikaista threadia.
Todella huonosti säikeistyvät ovat sitten näitä jossa ei eroa enään näe esim I5 ja I7 prossujen välillä (pelit jotka ajavat maksimissaan 4:ää säiettä, eli käyttävät vain neljää ydintä maksimissaan)
Veit jalat suustani. En tiedä miksi tietyillä käyttäjillä on jokin sisäinen pakko harrastaa tällaista pelleilyä.
On kyllä aika hauskaa, että suunnilleen samalla hinnalla saa joko 10C/20T järkyttävän kiukaan, tai vastaavasti 16C/32T kiven kilpailijalta. 12C/24T irtoaakin jo sitten reippaasti halvemmalla. Johtuukohan se sitten siitä, että Threadripperit ja EPYCit on vain kasaan liimattuja purkkavirityksiä… 😀
Joskohan tässä olisi aika siirtää 4770k eläkkeelle vaikka jouluksi ja siirtyä takaisin punaiseen leiriin ensimmäistä kertaa sitten Athlon XP päivien. Alkaa olla pirun mukavaa kilpailua tarjolla.