
Olemme io-techissä raportoineet heti julkaisusta lähtien AMD:n omaan suunnitteluun perustuvan Radeon RX 7900 XTX -näytönohjaimen lämpötilaongelmista. Suurin osa näytönohjaimista toimii normaalisti eli Navi 31 -grafiikkapiirin lämpötila on 3D-rasituksessa reilu 60 astetta ja piirin keskeltä mitattu kuumin hotspot-lämpötila reilu 80 astetta. Joillain käyttäjillä grafiikkapiirin hotspot-lämpötila on kuitenkin 110 astetta, joka on samalla piirin maksimi ja sen seurauksena grafiikkapiirin kellotaajuus saattaa automaattisesti throttlata eli laskea ja tuulettimet huutavat täysillä (3000 RPM).
Ongelmatapauksista on raportoitu niin Suomessa io-techin TechBBS-foorumin käyttäjien keskuudessa kuin ulkomailla Redditissä. Nyt AMD on antanut aiheeseen liittyen ensimmäisen virallisen lausunnon.
”We are aware that a limited number of users are experiencing unexpected thermal throttling on AMD Radeon RX 7900 XTX graphics cards (reference models made by AMD). Users experiencing unexpected thermal throttling of an AMD Radeon RX 7900 XTX should contact AMD Support.”
Hyvin yleisellä tasolla aihetta käsittelevässä lausunnossa AMD kertoo tunnistaneensa ongelman ja pyytää käyttäjiä olemaan yhteydessä yhtiön tukeen.
io-techin Radeon RX 7900 XTX -testikappale on suoraan AMD:lta ja heidän toimesta oletettavasti esitestattu. Siitä huolimatta lämpötilat olivat hieman korkeat ja tutkimme erikseen videolla, auttaako vakiotahnan vaihtaminen ja jäähdytyksen uudelleenasennus lämpötiloihin ja miten näytönohjaimen asennusasento vaakaan vs pystyyn vaikuttaa lämpöihin.
Lähde: AMD
Meinasit että kaikki kortit testataan?
Aika varmasti voisin sanoa että jokainen käy linjastolla virroissa testerissä ennen pakkausta. Eli sinun sanomasi perusteella se on vain sanahelinää, eikä merkitystä niillä QC OK leimoilla/tarroilla.
AMD tuskin jäähyjään tekee.
Joo en tullutkaan ajatelleeksi tätä ettei AMD tee jokaista komponenttia joka valmiissa tuotteessaan on… Vika näemmä pyritään sälyttämään muualle kuin tälle eräälle puolijohdevalmistalle.
En vain silti ymmärrä pointtiasi millään tapaa, AMD päästänyt kelvotonta läpi ja sitä ei muuksi muuta onko malmit Sotkamosta vai Vatikaanista, jos nyt kerta lähdetään perkaamaan kuka tehnyt ja mitä siitä valmiista tuotteesta.
Sattuuhan näitä..
ASUS Confirms Backwards Caps Are To Blame For ROG Maximus Z690 Motherboards Burning Up
hothardware.com
Niin joo tää tapaus olikin unohtunut.
En ole ajatuksen kanssa kanssa lukenut tuota, tällä kertaa syyttäminen käy vain Asus:n suuntaan, konkkahan oli ehyt. 
Vieläköhän ASUS lankkujen silkscreenissä on konkkien polariteetti väärinpäin? Ainakin 20 vuotta sitten oli kaikilla muille lankkujen silkscreeneissä merkattu negatiivinen napa ja ASUSilla oli sit positiivinen napa…
Tähän voi OT:na todeta sen verran että Gamers Nexus yritti vissiin kuukausia toistaa ja joutui toteamaan että ei onnaa vaikka ylikellotetaan ja ladataan USB:t täyteen virtasyöppöjä laitteita. Julkaisivat extra-kanavallaan "raportin" tästä ihan äsköttäin kun luovuttivat.
Ja toi video todistaa että joka ikinen kortti käy kunnon stresstestin läpitte mitenkä?
Pistoihin aina eristä otetaan joitain jotka testataan laajemmin, muut käy vaan nopean toiminta tarkastuksen jossa ei taatusti selviä tuollainen viallinen cooleri. Ja jos erästä vaan osa on paskaa niin se ei välttämättä jää laadunvalvonnassa kiinni.
Toki voit esittää todisteet että nvidia esim. tekee kattavat stresstestit joka ikiselle kortille jota en todellakaan jaksa uskoa, ellei ne kierrätä kortteja sitten mainareitten kautta.
Olemme molemmat yhtä vähän käyneet kyseisillä tehtailla, joten mennään tällä kopiopastalla vierailleen kertomana: "Every single graphics card that comes off the PC Partner’s production lines goes through a rigorous GPU testing process that lasts a full half hour."
Veikkaampa että lämpöongelma selviää 5minuutissa.
"We are working to determine the root cause of the unexpected throttling experienced by some while using the AMD Radeon RX 7900 XTX graphics cards made by AMD. Based on our observations to-date, we believe the issue relates to the thermal solution used in the AMD reference design and appears to be present in a limited number of the cards sold. We are committed to solving this issue for impacted cards. Customers experiencing this unexpected throttling should contact AMD Support (https://www.amd.com/en/support/contact-call)."
Jäähdytysratkaisussa on ongelma, joka koskee tiettyä määrää myytyjä näytönohjaimia, kuluttajien pyydetään olemaan yhteydessä AMD:n tukeen.
AMD RX 7900XTX and RX 7900XT Reviews
forum.beyond3d.com
Tämä olisi aika huolestuttava asia jos siinä jäähyssä on joku vika joka joko heti oireilee tai alkaa oireilemaan ajan kanssa. Tosin höyrykammioita on käytetty näyttiksissä vuosia, joten ei pitäisi olla kovin ihmeellinen toteuttaa oikein. Toivottavasti kyseessä vain yksi huono erä ja niiden vaihtamisella asia ratkeaa.
Onko uusia reffieriä tullut myyntiin viime päivinä (droppeja AMD sivulla)?
Mikäli AMD tahtoo helppoa mainosta kuinka upea firma on, ilmoittavat että viallisen 7900-kortin haltija voi käydä hakemassa kaupasta uuden suoraan – ilman RMA odotteluita. Palauttamalla vanhan ja esittämällä kuitin. Saattaa tosin olla että markkinoinnin ymmärrys rajoittuu vain uusien tuotteiden hypetykseen, eikä ymmärretä saumaa johon iskeä nyt.
Ei tule onnistumaan jo ihan siitä syystä, että korttien saatavuus tuntuu olevan olematonta ilman mitään vaihtojakin
Eikö tuolloin olisi helppo tehdä esim. korttien sarjanumeroihin perustuva takaisinkutsu, jos AMD tietää, mikä jäähyerä on kyseessä? Varsinkin, jos kyseessä on oikeasti vain pieni erä?
Samaa itsekin ihmettelin, vai lätkitäänkö tehtaalla coolerit miljoonalaatikosta ilman sen isompaa kirjanpitoa osista.
Oman kortin purkukuvista sattumalta näykyy, että siellä on jokin sarjanumero ja qr-koodi. Onko se sitten kehyksessä vai itse jäähyssä, sitä en erota.
Tietysti noin voi välttää muutaman vaihdon jos kortin omistaja ei huomaa lämpöjä tai sarjanumeroista voi päätellä ettei määrä olekaan ihan pieni.
Ehkäpä vain osa jäähyistä kyseisessä valmistuserässä on viallisia. Monesti tavaraa valmistetaan rinnakkain ja jos yhdessä linjassa oli tuo nesteen täyttövirhe niin sekaisinhan ne menee.
No, pieni on aika suhteellinen käsite, jonkun mielestä alle 50% voi olla pieni. Jo tämän foorumin perusteella on selvää, ettei tässä ole kyse mistään erityisen pienestä erästä. Mutta veikkaan että AMD pyrkii minimoimaan tappioitaan tässä, eli ei lähdetä kutsumaan takaisin kokonaista erää vaikka se olisikin tiedossa, kerrotaan vaan, että kyllä nämä vaihdetaan niin kaikki ovat kohtuullisen tyytyväisiä.
Videolla sanotaan että "we have a way to identify" mutta ei ole täysin selvää viitataanko sillä sarjanumeroihin vai pelkästään siihen että tietävät mitä testata.
uutta korttia ei tule, ’loppu’.. tottakai..
rahat voisi saada..kait.
amd:llä menee kaikki rahat ja panostukset jo rdna4:ään ja zen5:een.
7900 xt/xtx aika tekele…kovaa huutoa ja pulinaa,susi uskallan sanoa,tarkoitan itse en uskaltaisi korttia ostaa.
no,menee samaan sakkiin fury x:n,vega korttien ja radeon vii kortin kanssa.
en kyllä olisi uskonut…amd kyllä pissasi silmään….. tyylillä.
no, siinä on DP2.1.. lol
ai niin…nvidia lopettaa gpu korttien teon rtx 5000 sarjan jälkeen, ja rtx 5090 target on rdna4 rx 8800 xt,ei siis 8900 xtx.
nvidia vannoo voittavansa tuon taistelun ja on ylpeä siitä. lol
– rumor-rumor-rumor-humor-
no,se siitä..eteenpäin….
Katsomisen arvonen jo pelkästään salaisen savun pöllähdyksen takia.
Mutta täytyy olla vähän samaa mieltä Romanin kanssa että kyllähän yksilöt pitäisi olla hyvinkin jäljitettävissä ja siten paras tapa hoitaa olisi ottaa yhteyttä asiakkaisiin joille on viallisia myyty eikä vain odotella yhteydenottoja. Riskinä on kuitenkin että ei-tekninen asiakas vaan ajaa sellasenaan tietämättä ongelmasta ja olettaa että tulipa mentyä halpaan kun kortti ei suoriudukaan hyvin.
Toisaalta ilmeisesti vain kolmannes niistä jotka on pyytänyt uutta on saamassa lähiaikoina toimivan kortin ja loput jää odottelemaan tulevia eriä, että eipä se olisi ilmeisesti edes mahdollista korjata tilannetta kaikille kerralla vaikka kyse on ihan pienestä erästä eikä se ongelma edes niin iso, vähän vaan suorituskykyä puuttuu ja toki asiakkaista välitetään enemmän kuin omasta äidistä puheiden mukaan.