AMD:n odotetaan julkaisevan kuluvana vuonna paitsi uuden sukupolven prosessorit, myös uuden sukupolven näytönohjaimet. Yhtiö on ehtinyt jo kertomaan ensimmäisiä yksityiskohtia tuotteistaan, mutta vasta vähän mitään konkreettista.
AMD:n toimitusjohtaja Lisa Su on nyt varmistanut yhtiön osavuosikatsauksen sijoittajapuhelussa yhtiön molempien uusien arkkitehtuurien olevan edelleen aikataulussaan. Sekä Zen 3 että RDNA2 tullaan julkaisemaan vuoden loppupuolella ja todennäköisimmin viimeisen vuosineljänneksen aikana. Vaikka tuotteet tulisivat myyntiin vasta vuoden viime metreillä, voidaan pitää todennäköisenä, että ainakin osa tuotteista julkistettaisiin Computex-messuilla. Computex-messut siirrettiin koronaviruksen takia keväältä pidettäväksi 28. – 30. syyskuuta eli aivan kolmannen vuosineljänneksen lopussa.
Zen 3 on AMD:n mukaan täysin uusi arkkitehtuuri siinä missä Zen 2 oli evoluutioaskel alkuperäisestä Zenistä. Lienee kuitenkin selvää, että vaikka arkkitehtuuri on nimellisesti täysin uusi, se tulee olemaan hyvin läheistä sukua aiemmille Zen-arkkitehtuureille. AMD:n mukaan Zen 3 tulee tarjoamaan saman tason IPC-parannuksen (Instructions per Clock), mitä uusilta arkkitehtuureilta yleensä odotetaan, mitä se sitten ikinä tarkemmin tarkoittaakaan.
Muutoksista tiedetään tällä hetkellä sen verran, että nykyiselle neljän ytimen CCX-rakenteelle heitetään hyvästit ja yhdessä chipletissä on kaikkien kahdeksan ytimen jakama L3-välimuisti. Palvelinpuolen Milan-prosessoreissa IO-siru ja paketointi tulevat pysymään ainakin päällisin puolin identtisinä. APU-sirujen puolelle odotetaan puolestaan tuoreen vuodon mukaan Cezanne-koodinimellistä sirua, jossa olisi Zen 3 -prosessoriytimiä ja oletettavasti RDNA2-arkkitehtuuriin perustuva grafiikkaohjain.
RDNA2-arkkitehtuurista tiedetään jo jonkin verran enemmän, kiitos konsoleiden. Sekä Microsoftin että Sonyn uutuuskonsoleista kerrotut tiedot varmistavat, että AMD tulee hyödyntämään aiemmin löydetyssä patentissa kuvailtua säteenseurantakiihdytysmetodia. AMD:n patentoimassa toteutuksessa Compute Unit -yksikön teksturointiyksikköön on lisätty nykyisten yksiköiden rinnalle uusi kiihdytin säteenseurantalaskuja varten. Uusi yksikkö hoitaa varsinaiset säteiden törmäystarkitukset, kun streamprosessoreiden vastuulle jää kertoa mihin BVH-puussa (Bounding Volume Hierarchy) pitäisi edetä seuraavaksi. Ratkaisu mahdollistaa Microsoftin edustajan mukaan myös asioita, joihin uuden DirectX 12 Ultimaten DXR-rajapinta ei taivu.
RDNA2-arkkitehtuurin luvataan lisäksi olevan 50 % energiatehokkaampi verrattuna ensimmäisen sukupolven RDNA-arkkitehtuuriin. Jo Financial Analyst Day -tapahtumassa paljastettu tieto perustuu Division 2 -pelissä 1440p-resoluutiolla tehtyyn testiin. Ajureissa ja muissa vuodoissa on esiintynyt kolme RDNA2- eli Navi2X-sirua: Navi 21, 22 ja 23. Navi 23:sta odotetaan paria Cezanne-H-sarjan APU-piireille kannettaviin.
GPU-puolella tapahtuu myös pelimaailman ulkopuolella, sillä CDNA-arkkitehtuurin pitäisi saapua markkinoille niin ikään kuluvan vuoden loppupuolella. CDNA on tämän hetkisten tietojen mukaan Vegasta edelleenkehitettyä, vain laskentakäyttöön suunnattu arkkitehtuuri ja ensimmäinen siihen perustuva siru peräti 128 Compute Unit -yksikön Arcturus. Linux-päivityksistä aiemmin löytyneiden tietojen mukaan Arcturuksesta ja siten CDNA:sta olisi karsittu pois täysin tuki 3D-puolelle. Valitettavasti toistaiseksi ei ole selvinnyt, minkä kaiken toiminnalisuuden ja yksiköiden poistoon tällä viitataan.
Lähteet: AMD @ Twitter, Seeking Alpha
Miten tuo muutos chipletissä vaikuttaa?
Entä onko tuo säteenseuranta vastaava kuin nVidialla¿ Pitääkö pelien tukea molempia erikseen vai omko ne yhteensopivia ettei tule mitään pelejä, jotka tukisivat vain toisen valmistajan tekniikkaa muttei toisen?
Pelit käyttävät ainakin Windowssilla pääsääntöisesti DX12:sen DXR-käskyjä, jotka näyttisajuri ja GPU-sitten toteuttavat parhaalla mahdollisella tavalla.
Ts. Olettaen, että kumpikin näytönohjainvalmistaja toteuttaa DXR:n kuten DX12-speksi sanoo, niin homman pitäisi toimia samalla tavalla. Suorituskyky voi olla reippaastikin erilainen, eikä sitä oikein voi ennustaa ennalta.
Useammin positiivisesti kuin negatiivisesti.
Nyky-ryzeneillä voi joissain tilanteissa tulla hidastusta jos jotain dataa luetaan ja kirjoitetaan eri CCXllä olevilla ytimillä.
Zen3lla kahdeksaan ytimeen asti ei voi olla tätä ongelmaa.
Lisäksi potentiaalisesti yksinkertaisempi väylärakenne voi pienentää viiveitä CCXltä ulos.
Ja vielä lisäksi koko (todennäköisesti 32 megan) L3-kakku on käytettävissä myös 1-4 ytimelle.
Haittapuolena on sitten että viiveet L3een on suuremmat
Keskimäärin tämä rakenne:
* Haittaa ihan inasen sellaisilla 1-4 säiettä käyttävillä softilla, joiden kaikki data mahtuu <16 megaan.
* Auttaa sellaisilla 1-4 säiettä käyttävillä softilla, joiden data ei mahdu <16 megaan
* Ehkä haittaa ihan inasen sellaisilla >4-säikeisillä softilla, joissa säikeiden välillä on hyvin vähän kommunikaatiota
* Auttaa selvästi sellaisilla >4-säikeisillä softilla, joissa säikeiden välillä on paljon kommunikaatiota
Ei tarvi tukea molempia erikseen, kun softa käyttää jotain yleistä rajapintaa (esim. DXR).
Se on vain yhden testilaudan konfiguraatio, myös 128 CU konfiguraatio on nähty jo aiemmin.
Yep! Mitä useammalta valmistajalta tulee hyviä ohjaimia sen parempi. En oleta Intelin ensimmäiseltä sukupolvelta vielä paljoa, mutta toinen sukupolvi 21 tai 22 voi olla hyvä vuosi näytönohjainten osalta. Silloin alkaa olla myös useampia sukupolvia säteenseurannan omaavia kortteja ja 22 saattaisi tulla jo pari konsoliporttia, joissa olisi ainakin auttava säteenseuranta mukana.
Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi että Intelin tähtäimessä on konsolit? Prioriteetti Intelillä on laskentakortit HPC-puolelle. Pelinäytönohjaimet ovat hyvä tapa hyödyntää samaa kehitystyötä, samoin integroitujen parantaminen. Mikään ei kuitenkaan millään tasolla viittaa siihen, että Intelillä olisi mitään aikeita lähteä kehittämään järeää "APU-tyyppistä" ratkaisua jossa olisi konsolitasoinen GPU.
Nojoo, oikeassa olet tuossa suhteessa. Kirjoittelin kommenttini vähän hätäiseen. Laskentakortit tietty siellä varmaan ensimmäisenä kiiluu silmissä ja siten alueen nykyisenä kukkulan kuninkaana Nvidia seuraa tuota kehitystä varmasti hyvinkin tarkasti. CUDA kuitenkin kovin vahvoilla, joten mielenkiintoista nähdä miten käy.
Ajatukseni pointti pohjautui enemmänkin siihen markkinoilla kilpailun perussääntöön jossa pyritään viemään kilpailu vastustajan tontille. Tarkoittaen siis sitä että jos esim. kilpailja x maasta y tulee mesoamaan omille hoodeille niin pyritään toki vastaamaan paikallisesti tähän kilpailuun mutta samalla etsitään mahdollisuuksia päästä iskemään jollain tavalla myös kilpailijan kotimarkkinoille maahan y ja siten heikentämään kilpailijan muskeleita kilpailla omilla kotimarkkinoilla. AMD "kotimarkkinat" ovat olleet konsolit ja nyt hitaan varmasti on myös syönyt markkinaosuuksia Inteliltä yhä useammalla rintamalla. OEM- ja palvelinpuoli on alkanut heräämään AMD:n tarjontaan ja se on pahempi rasti Intelille. Siten tuo vakavammin otettaviin näytönohjaimiin laajentaminen Intelillä on melko looginen polku, koska samalla kun saavat ehkä kaapattua markkinoita itselleen niin pystyvät myös vaikeuttamaan samoilla laskentakorttimarkkinoilla tuseeraavan AMD:n elämää.
Vaikka Intel nyt ensisijaisesti laskentakorttimarkkinoita hamuaa, niin samoissa slaideissa ovat niputtaneet kaikki kortit ja integroidut näyttikset yhdeksi perheeksi. Vaikka ne fyysisesti toistaiseksi ovatkin erillisiä vehkeitä, niin tulevat jatkossa todennäköisesti jakamaan melko paljon arkkitehtuurillisia ratkaisuja ja siten itse näkisin että tulevaisuuden konsolirautakilpailuissa Intel tulee olemaan melkoisen varmasti AMD:lle paljon pahempi haastaja kuin ennen. Pitää kuitenkin muistaa että PS5/XboxX-generaation seuraajiin on vielä hyvin paljon aikaa ja Intel ehtii siinä ajassa tehdä kaikenlaista. Toisaalta liekö silloin jo maailman nettiyhteydet sitä luokkaa, että se pilvipelaaminen olisi oikeasti todellinen vaihtoehto, ja tällöin taas oltaisiin taas lähempänä niitä palvelinsalikortteja kuin integroituja APU-piirejä. Tiedäpä sitten…
nVidia se varmaankin on enemmän huolissaan tästä laskentakorttien rintamalle tulosta koska heiltä puuttuu varteenotettava CPU eivätkä täten pysty tarjoamaan sitä minkä AMD ja Intel pystyvät. Sille on selvät syynsä miksi kolmassa julkistetussa "uuden ajan" supercompuutterissa missään ei ole nVidian rautaa sisällä.
data-unfurl="true" data-result-id="33133" data-url="https://www.nvidia.com/fi-fi/geforce/news/geforce-rtx-ready-for-directx-12-ultimate/" data-host="www.nvidia.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Microsoft julkistaa DirectX 12 Ultimaten: uuden standardin uuden sukupolven peleille GeForce RTX:n tuella
http://www.nvidia.com
DX12:sta tulee päivitetty DX12 ultimate -standardi, jossa mm. tuki säteenseurantaan. Tukee myös AMD:n tulevia RDNA2 -ohjaimia Nvidian lisäksi.
Parhaat katteet löytyvät yrityspuolelta ja pilvipalveluista (eli konesalien laskentatehosta/korteista).
Kuluttajatuotteissahan katteet ovat heikot, siksi eivät ole halunneet edes lähteä mukaan kilpailemaan konsolipuolellakaan. Aika näyttää joskos tyylinsä on muuttumassa, siis jos näistä "pelataan-etänä-palvelimella" -virityksistä saadaan joskus jotain toimivaa?
Vaatisi vaan *elvetin paljon parempia nettiyhteyksiä kuin nämä nykyiset
Sitä tuossa aikaisemmin pohdiskelinkin, että vaikkei katteet olisikaan kovin merkittävät, niin Intel voisi ihan piruuttaan lähteä tuohonkin sotaan mukaan vain sen takia että saisi horjutettua AMD:ta.
Jos intelin 14nm valmistustekniikan ympärille rakentaisi konsolin, niin pitäisi varmaan rakentaa koko hökötys kompuran ympärille Intel ei ole vuosiin kyennyt tarjoamaan peliläppäriä, joka ei throttlaisi alle 2000€ kategoriassa.
Luulen et sille projektille kävis samallalailla ku intelin 4G ja 5G modeemeille. Oli niin sutta ja sekundaa et Applen piti heikentään toisen toimittajan modeemia ettei suorituskyvyssä olisi eroa… tosin senkin jälkeen intelin modeemi hörppäsi enemmän virtaa. Intelillä ei vaan viimeaikoina ole menny hommat ihan putkeen. Nyt sitte pilvi puolella AMD:n ja AWS:n oma prosessori ratkasut näyttäs kiilaavan ohi. Peliprossuja osaavat kuitenkin onneksi vielä tehdä
En odota paljoa Inteliltä GPU puolella ku niillä muutamia vuosia sitte oli ongelmia saada edes windowssin työpöydältä kuvaa ulos kahdelle näytölle ilman virheitä. En vaan nää et se olis mahdollista ainakaan kahteen, jos kolmeenkaan generaatioon, mutta laskentapuolella on varmasti annettavaa.
Top10 supertietokoneesta viidessä on Nvidian rautaa.
Eni taitaa olla uusimpia ja sisältää yli 7000kpl v100
Voivat hyvinkin lähteä, kun ei näistä GPU markkinoistakaan ennakkoon arvailtu että Intel mukaan lähtee, niin miksipä ei sitten olisi tulevaisuudessakin mahdollista uudetkin aluevaltaukset.
Ja uuden supertietokonesukupolven suunnannäyttäjissä (ne kolme DOE:n vehjettä) ei ole ainoassakaan NVIDIAn rautaa (ellei sitten Mellanoxia käytetä, kaupat saatiin loppuun hiljattain), yhdessä Intel+Intel kahdessa AMD+AMD
Katot top500 niin siellä on hieman useammassa Nvidiaa.
Eni näistä yksi uusimpia ja lisää on tulossa,kannattaa tutustua muihinkin kuin Amd rautaa sisältäviin niin tietäisit missä Nvidia menee tällä saralla.
Tiedän oikein hyvin missä menevät, muutamia pienempiä supertietokonediilejä ovat saaneet missä on AMD:n tai Intelin prossu ja NVIDIAn laskentakortteja (ainakaan ei tule nopeasti mieleen ihan uusia diilejä missä olisi IBM:n prossu + NVIDIAa), isoimmat diilit kuitenkin menneet ohi suun tässä uudessa supertietokone-sukupolvessa.
Se, kumpi tuottaa nopeimmat näytönohjaimet seuraavaan sukupolveen nähdään kun näytönohjaimet on julkaistu.
Et ole ihan kartalla tässä? huomioi esim Nvidian tulot tältäsaralta jotka ovat reilusti kovemmat kuin AMD myynnit on merkittävästi kovemmat muutamasta ohimenneestä kaupastakin huolimatta.
esim.
data-unfurl="true" data-result-id="33953" data-url="https://www.guru3d.com/news-story/perlmutter-supercomputer-to-be-powered-by-amd-milan-and-nvidia-volta-successor.html" data-host="www.guru3d.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Perlmutter Supercomputer to be Powered by AMD Milan and NVIDIA Volta-Successor
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.guru3d.com
Joo tälläinen hieno peittelevä vastaus kun todennäköisyys on selkeä mutta sitä ei haluta sanoa ääneen.
Mutta voin sen tässä nyt kertoa kummalla tulee olemaan selvällä todennäköisyydellä kovempi kortti ja vastaus on : Nvidialla.
Kovasti ollut huhuja että Nvidian tulevissa olisi hinnat järkeistettyjä vs nykyiset RTX
Mutta ehkä se Amd HighEnd pääsee johonkin 2080Ti tasolle ollen sitten sen ainakin n.40% hitaampi kuin Nvidian Ampere HighEnd.
Amd julkaisu sykli ja erityisesti HighEnd on melkoinen pettymys.
Ajan muuttuvat, ystävä hyvä.
Tuleva AMD-pohjainen (CPU ja GPU) El Capitan on tehokkaampi kuin nykypäivän top200 supertietokonetta yhteensä. Siis myös kaikki ne TOP 200-superkoneet, joissa on nVidian GPU-laskentakortteja.
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
https://www.amd.com/en/press-releases/2020-03-04-next-generation-amd-epyc-cpus-and-radeon-instinct-gpus-enable-el-capitan
— El Capitan is set to be the second all AMD CPU and GPU exascale system in the U.S., and is expected to be more powerful than today’s 200 fastest supercomputers combined —
Toimitus vuonna 2023. Tässä vaa vielä vähän aikaa pidättää hengitystä.
High-endissä varmasti näin. Ja taas sieltä alaspäin price/perf. mennee edelleen AMD:lle, ellei Nvidia tosiaan leikkaa hintojaan, johon en usko hetkeäkään.
AMD:n pitää osua ajureissa nappiin RDNA2:ssa. Toinen blackscreen -keissi ja homma saattaa mennä PC GPU -puolella aika kuralle jo. Rajansa varmaan fanaattisimmillakin AMD:laisilla on.
Konsoleiden tehoista liikkunut hurjia huhuja (ja kai jotain lihaakin jo luiden ympärillä), vaikka ottaa kalavaleet niistä pois, niin kovaa tehoa on varmasti tulossa konsolipelaajille. Vaikea silti kuvitella siirtyvänsä sinne. Kai sinne hiirtä ja näppäimistöä saa jo käyttöön, mutta osien päivitys on käytännössä mahdotonta, joten nounou.
Minä en nyt viitannut mihinkään olemassa oleviin koneisiin vaan tuleviin uuden sukupolven koneisiin joihin tulee koherantti muisti CPU:n ja GPU:n välille joka on aika merkittävä hyppäys. Tähän leikkiin nvidia ei pääse mukaan ja tuossa on se syy miksi kolmessa julkaistussa uudenajan koneessa ei missään ole nvidiaa sisällä.
Toki tietyt tahot tulee edelleen hankkimaan nvidiaa koska ovat hukuttaneet itsensä CUDA mutaan.
Minä en nyt viitannut mihinkään olemassa oleviin koneisiin vaan tuleviin uuden sukupolven koneisiin joihin tulee koherantti muisti CPU:n ja GPU:n välille joka on aika merkittävä hyppäys. Tähän leikkiin nvidia ei pääse mukaan ja tuossa on se syy miksi kolmessa julkaistussa uudenajan koneessa ei missään ole nvidiaa sisällä.
Toki tietyt tahot tulee edelleen hankkimaan nvidiaa koska ovat hukuttaneet itsensä CUDA mutaan.
Nuo uudet isot myllyt onkin aika jänniä tapauksia ja tuon trendimuutoksen huomaa kyllä nvidian toimistakin. Ennen ne panosti GPU rautaan, tensoreihin, yms. Sitten hankittiin Mellanox ja nyt Cumulus Network.
Tiivistettynä intel ja amd kykenee (no intelin laskentakortit on vasta tulossa, mutta kovin panostuksin ne puskee markkinoille) tarjoamaan pöytään prosut ja laskentakortit kunnon väylillä, eikä vain perinteistä pci-e linkkiä. Esimerkiksi El-Capitain:
"The 3rd Gen AMD Infinity Architecture, which will provide a high-bandwidth, low latency connection between the four Radeon Instinct GPUs and one AMD EPYC CPU included in each node of El Capitan. As well, the 3rd Gen AMD Infinity Architecture includes unified memory across the CPU and GPU, easing programmer access to accelerated computing,"
Nvidialla on ne parhaat tämän hetken laskentakortit, mutta cpu puoli puuttuu kokonaan ja siten ei voida yhdeltä tiskiltä toimittaa samaa pakettia mitä AMD/Intel akseli eikä talon omalla tekniikalla saada vastaavia väyläratkaisuja aikaan. Joten ne ovat panostaneet verkkopuoleen, kun sekin on oleellinen osa superkoneissa.
On niillä NVLink, mutta sen käyttö rajoittaa prosessorit IBM:n Power-sarjaan
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä