AMD:n Scott Herkelman varmisti jo syyskuussa yhtiön julkaisevan RDNA3-arkkitehtuurin 3. marraskuuta. Nyt yhtiö on julkaissut asiasta myös virallisen tiedotteen ja varmistanut livestream-lähetyksen.
AMD:n ”together we advance_gaming” -otsikon saanut livestream-tapahtuma pidetään torstaina 3. marraskuuta kello 22.00 Suomen aikaa. Tapahtumassa tullaan esittelemään seuraavan sukupolven Radeon-näytönohjaimia, jonka lisäksi yhtiön isokenkäiset kertovat yksityiskohtia tulevasta arkkitehtuurista.
Tähän mennessä RDNA3-arkkitehtuurin on luvattu tarjoavan yli 50 % parempaa energiatehokkuutta, kuin nykyinen RDNA2-arkkitehtuuri. Parempi energiatehokkuus on monen asian summa, josta oma osansa tulee TSMC:n 5 nanometrin luokan prosessista. Myös uudelleen suunnitellut Compute Unit -yksiköt ja muut mikroarkkitehtuurioptimoinnit painavat vaa’assa, samoin kuin seuraavan sukupolven Infinity Cache -välimuisti.
RDNA3 tulee olemaan ensimmäinen kuluttajille suunnattu GPU-arkkitehtuuri, jossa ainakin osa malleista tulee perustumaan useampaan ”pikkusiruun” tai ”chiplettiin”. Huhumarkkinoilla todennäköisimpänä on pidetty yhden laskentayksiköitä sisältävän GCD:n ja useamman muistiohjaimen ja välimuistin sisältävän MCD:n rakennetta, jossa MCD-sirut valmistettaisiin edullisemmalla 6 nanometrin prosessilla, mutta muitakin vaihtoehtoja on spekuloitu.
Lähde: AMD
Aletaan olemaan siinä pisteessä, että tehot varmasti riittää. Hinta on se mikä näissä eniten kiinnostaa
Hinta on kutakuinkin sama kuin Nvidian samantehoiset. Mikä tahansa muu olisi aika tyhmää…
Ehka 2-5% alle Nvidian hintojen tai sitten vieläkin lähemmäs.
Jep. Aika turhaa haaveilua että AMD nyt jotenkin kikkailis hinnalla vs. Nvidia? Jos on lähellekkään samaa FSP lukemaa peleissä niin hinta on likimain sama. Kannattais jo unohtaa se asetelma että AMD olis joku hyväntekijä ja miettii kuluttajan kukkaroa. Se miettii esim. minun AMD:n osakesalkussa olevien osakkeiden tuottoa, ei se mieti miten kivaa olis myydä edullisia tuotteita kuluttajille: kyllähän siitä on jo ihan mainio esimerkki nämä uudet 7 tuhatta sarjan prossut:) Aina ihmetellyt tätä porukkaa joka kuvittelee pörssiyhtiön jotenkin ojentelevan kättään hyvyyttään? Aika hiton naivi ajatus näin lähtökohdittain muutenkin? Miksi ne tekis niin?
Ei kai sitä AMD:kään määrää mielinmäärin, vaan markkinat. Jälleenmyyntihinta kun koostuu niin monesta eri asiasta. AMD:lla on jo vuosia ollut altavastaajan imago ja sen vuoksi moni olettaa heidän kilpailevan nimenomaan hinnoittelun kautta. Ajat muuttuu ja niin muuttuvat hinnatkin. Sinänsä ei mitään uutta, tai ennennäkemätöntä muutenkaan.
Kovaa on sukeltanut joo kurssi. Se syy miksi AMD voisi vielä highendissä hinnoitella itseään vähän halvemmaksi voisi olla se että se saisi markkinaosuuksia Nvdialta. Vertailua voi hakea steamin hw-surveystä. Viimeisin gen ennen tätä nykyistä näytti tältä. Huomattakoon että rasteroinnissa AMD saavutti Nvidian tason joten näyttikset ovat myös osittain vertailukelpoisia keskenään (esim. 6800 xt vs 3080). Oheisesta taulukosta nähdään aika nopeasti, että noita 3060/ 6600 tehoisista korteista ylöspäin jokaista yhtä AMD:n korttia kohden on myyty 10 Nvidian korttia. Jos sinulla on kilpailukykyisiä kortteja, mutta porukka ostaa silti Nvidiaa niin mitä silloin kannattaa tehdä? Laittaa iso markkinointikampanja pystyyn vai ehkäpä myydä muutaman satkun halvemmalla ja näin ottaa markkinaa itsellensä.
Steam Hardware & Software Survey
AMD on kuitenkin pyrkinyt kasvattamaan osuuttaan kakusta ja perinteinen keino siihen on hinnoittelu
Minua osakkeenomistajana pikkaisen enemmän innostaa tilanne jossa tavara vaihtaa omistajaa vaikka ei välttämättä joka kerta massiivisella katteella nykyhetken sijaan, jossa 7000-sarjan prossut pölyttyvät kauppojen hyllyille. Sitten kun kauppa käy niin voidaan alkaa hinuttamaan katteita paremmiksi, se on paljon kestävämpi tie kuin laittaa hinta liian ylös ja odottella josko joku ostaisi
Ainakin kevyesti AMD:n pitäisi yltää heikomman "4080":n tasolle(joo se tulee oikeasti joko 4070 tai 4070 Ti nimisenä). Niin se on sitten about sen hintainenkin eli jotain 1200-1400e.
Ei mennyt kuin kolme viestiä niin joku tuli muistuttamaan että pörssiyhtiön tarkoitus on tehdä voittoa.
Minua on aina naurattanut kuinka siitä muistutetaan. Pörssiyhtiö tekee sitä mitä (äänioikeudelliset) omistajat haluaa. Yrityksellähän voi olla vaikka yksi äänioikeudellinen omistaja ja miljoona äänioikeudetonta.
Esimerkiksi itse olen yrittäjä ja olen muiden osakkaiden kanssa sopinut perustuskokouksessa että voittojen maksimoimista tärkeämpää on toiminnan eettisyys ja työntekijöiden hyvinvointi.
AMD nyt on vaan esimerkiksi päättänyt tukea avoimen lähdekoodin toteutuksia vaikkei siitä ainakaan suoraan nettoa tippaakaan.
En tiedä jenkkien lainsäädännöstä, mutta suomessa osakeyhtiölain 5 § kertoo että "Yhtiön toiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa osakkeenomistajille, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin."
Eli voiton tekeminen on se lähtökohta. Voittoa voi tehdä monella eri tavalla. Esimerkiksi panostamalla avoimiin toteutuksiin voidaan lisätä omaa myyntiä. Erityisesti, jos ollaan altavastaajana.
Ehdit vastaamaan ennenkuin muokkasin, siteerasit juuri oleellisen kohdan laista.
Juu, aina voidaan sopia lähes mitätahansa, mutta epäilen että amd tarkoitus on tuottaa voittoa omistajille. Tilanne vain on nyt se että amd ei kykene maksamaan osinkoja, vaan joutuu laittaa kaikki rahat takaisin yritykseen. Välillä saattavat ostaa omia osakkeita, jos hinta on heistä liian matala.
Tuo AMD:n tyyli suosia standardeja ja avoimia toteutuksia on yksi suurimmista syistä miksi itse ostan AMD:tä vaikka se ei aina ostettaessa ole se nopein ja paras ollutkaan. Suljetut toteutukset kun ovat loppupeleissä haitaksi kaikille muille paitsi sitä myyvälle alkuperäiselle firmalle. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa jos sillä suljetulla toteutuksella saa hiukan lisää fps:ää jos samalla joutuu lukitsemaan itsensä yhden ainoan valmistajan tuotteisiin. Ja monopolit eivät tunnetusti tule halvaksi kuluttajille.
Jostain syystä nähnyt viime aikoina paljonkin markettikoneita joiden virtalähteet 330-450W. Joten 100-150W uudemmille näytönohjaimille olisi selvästi kysyntää. Sillä perinteisellä rasteriväännöllä kun on nimenomaan väliä perusohjaimissa, rt-puolihan on perusohjaimissa lähinnä tarpeeton hidaste. Joku hiukan 6600XT’stä parempi 120-140W kulutuksella myyneisi hyvinkin päivityksenä moniin 2017-2021 myytyihin markettipaketteihin. Ikävä kyllä näitä peruskortteja tuskin tullaan juurikaan mainitsemaan tässä tapahtumassa – tai vielä kuukausiin, nähtäisiinkö kenties maalis-huhtikuussa 2023?
Jep. Pitää vissin muistuttaa tasaiseen tahtiin kun tuntuu niin tunteella osa porukoista suhtautuvan näihin juttuihin Pörssiyhtiö tekee sitä mitä CO päättää ja Hallitus sitten siunaa tai ei siunaa sitä. Ei osakkeen omistajat päätä vaan antaa tuomion operatiiviselle johdolle omilla äänillään ja vallallaan. Kun kaikki perustuu loppukohtaisesti arvailuun yhtiön tulevasta arvosta suhteessa nykyiseen arvoon voidaan sanoa että perusperiaate on se: Dollarilla jos saa tuotettua 2 dollaria ollaan hyvän äärellä Sama pätee myös AMD:hen joka ei varmasti mieti mitään hyväntekeväisyyttä edes silloin kun tahtoo osallistua avoimiin lähdekoodien projekteihin. Aika naivia ajatella että tarkoitus olis jotenkin lähtökohtaisesti hyväntekeväisyys? Ei ole. Sillä syy osallistua on hyödyt ja säästö jossain toisessa projektissa. Huvittaa aina tämä ajatus että Amd olis joku kiva kaveri…
AMD:n näyttikset ei käy kaupaksi 2% alle nV:n hinnoilla. nVidialla on yksinkertaisesti paljon vahvempi brändi.
Tässä tilanteessa ihmiset povaavat agressiivista hinnoittelua koska:
1. AMD:lla on tässä sukupolvessa merkittävästi matalammat tuotantokustannukset kuin nV:llä. (Chiplet-rakenne, hitammat muistit, halvempi valmistusteknologia.)
2. Markkinat ovat saturoitu. nV:lla on huhujen mukaan noin vuoden normaalimyyntitason verran 3080-piirejä varastossa.
3. Toisin kuin usein aiemmin, AMD:lla on runsaasti tuotantokapasiteettia varattuna. Etenkun kun prossut menevät nyt vähän huonommin kaupaksi, niin AMD:lla on varaa siirtää tuotantoa näyttispuolelle. TSMC:n kapasiteetti maksetaan etukäteen, niin AMD:n pitää nyt tehdä ja myydä jotain tai heittää rahat kaivoon.
4. nV:n hinnoittelu on, johtuen pykälästä 2, vitsi. Perinteisesti kun uusi näyttissukupolvi julkaistaan, sen suurempitehoiset kortit korvaavat vanhat, hitaammat kortit samoissa hintaluokissa. nV ei tehnyt niin, vaan julkaisi uudet mallit koko edellisen hintajärjestelmän yläpuolelle.
Tämän takia uskon että AMD:n paras peliliike on julkaista kortit samoissa hintaluokissa kuin mihin ne yleisesti menee, selvästi 4000-sarjan hinnoittelun alapuolelle. Eli siis 7800 suoraan 3800:sta vastaan, ainakin 12GB vs 12GB. Ei koska AMD tykkää olla hyväntekijä, vaan koska se voisi hyvin tehdä enemmän tuottoa kuin korkeammat hinnat ja matalampi myynti. Ja AMD voisi tällöin sanoa että eivät ole laskeneet hintoja, vaan pitivät ne samoina kun nV nosti niitä.
Oletko tulevat epycit ottanut huomioon? Jos 7000 sarjan ryzenit ei myy, niin zen 4 epycit ehkä myy hyvin ja siksi ei riitä piikiekkoja näytönohjaimille.
Ei ole kiva kaveri AMD, mutta vähemmän k-päistä toimintaa on ajoittain kuin Nvidialla. Vai löydättekö historiasta sellaista että AMD olisi monopolimaisesti pyrkinyt sabotoimaan Nvidian bisneksiä ”AIB partneri ohjelmalla” kuten Nvidia suunnitteli? Myös peleihin Nvidia tuputti omaa grafiikka-assetti työkalupakkiaan Gameworks / Hairworks, jossa avointa lähdekoodia ei annettu AMD:lle, jolloin AMD:lla mahdoton paikka optimoida samaa suorituskykyä kyseisille grafiikka-asetuksille (Witcher 3, next-gen Tomb Raiderit jne.).
Eli vaikka mikään pörssiyhtiö ei ole kuluttajan kaveri, niin niitä tasoja olla pirullinen –> vähemmän pirullinen on aika monia. Ei voi sanoa että kaikki pörssiyhtiöt olisi toimiltaan samanlaisia, vaikka bisneslogiikka taustalla on sama.
Ja tämä väite perustuu mihin?
Johan tästä on monta kuukautta aikaa kun samsung ilmoitti aloittavansa uusien entistä nopeampien GDDR6 piirien valmistuksen.
Samsung Electronics Launches Industry’s First 24Gbps GDDR6 DRAM To Power Next-Generation High-End Graphics Cards
news.samsung.com
Nvidia menee GDDR6X:llä, joten jää jäljelle Intel ja AMD. Intel on jo julkaisunsa tehnyt, joten ei tarvita mitään taikuutta jotta voidaan päätellä että ne muistit löytyy AMD:n korteista.
Saattaa jopa käydä niin että AMD:n korteissa on nopeamman muistot. RTX4090 käsittääkseni on 21Gbps GDDR6X lastut.
Kyllähän AMD on tehnyt esim korona aikaan sen verran voittoa että olisi pystynyt, mutta osingon maksaminen on loppupeleissä aika kallista. Siitä maksetaan verot moneen kertaan verrattuna siihen et sen rahan laittaa takasi firmaan ja kirjataan kuluihin. Halvemmaksi tulee jos myy niitä osakkeita sen haluamansa osingon verran pois, mikä on käytännössä sama kuin jos firman kassasta jaetaan rahaa jollon osakkeen arvo yleensä notkahtaa. Netto vaikutus omaan pääomaan pitäs olla about sama. Kärsijöitä osingon jaossa ovat ne jotka ostavat osingoilla lisää samaa osaketta.
AMD:llä oli ennen Zeniä n. 1.4 miljardia pitkäaikaista velkaa, joka oli otettu käytännössä rahoittamaan Zenin kehitys/pitämään firrma pyörimässä firman tuota ennen tehdessä tappiota. Syksyllä 2021 tämä velka saatiin vihdoin makseltua pois.
Osinkojen maksua olisi siis käytännössä voinut harkita vasta 2021 loppuvuoden tai 2022 alkuvuoden tuloksesta.
Itse vaihdoin 970:n kun yritin pelata Quantum Breakia ja kun muisti täyttyi niin peli alkoi nykimään aivan tavattomasti. 3.5gb täyden muistikaistan takana ja 512mb jollain typerällä kävelykaistalla.
yeaah, odotan tätä paljon.
kuulemani mukaan,ei lyö rtx 4090:stä..mutta kohta se nähdään.
uskon ja toivon että on kunnon näykkäri,..halpa ei ole.
Vaikkei löiskään 4090:stä, mutta ei olis tuommoinen (lonkalta heitettynä) yli 2kg 35 x 15 x 7 cm jötkö, joka ryystää 600w, vaatii kilowattiluokan poweria ja jonka virtaliittimetkin tuntuvat sulavan, niin on aika kovilla. Eissaatana että 4090 on tehokas, mutta mitä kaikkea kompromissia sen eteen joutukaan tekemään.
Toivottavasti on, juurikin, "kunnon näykkäri". Halpa ei ole, mutta hinta on varmasti semmonen että kyllä sitäkin kaupaksi menee.
AMD:lla olisi ollut kysyntää edellisessä sarjassa enemmän kuin TSMC puski RDNA:ta ulos buumien aikaan, nyt taas kysyntä pienempi, joten ehkä näitä AMD:n kortteja saa lähelle MSRP jo varsin varhain launchin jälkeen? Moni ostaa Nvidiaa vaikka AMD samanhintainen ja hieman tehokkaampi, joten AMD pitäisi pystyä hieman hintoja painamaan alas saadakseen lisää markkinaosuutta, jos se nyt on realistista valmistus, suunnittelu yms. kulut huomioiden..
Voidaan olla tai olla olematta… Suorituskyky tiedetään sitten, kun kolmannet osapuolet pääsevät testaamaan kortit suuremmalla porukalla..
Ollaan jo. Siis siinä pisteessä että Nvidian kanssa pystytään ”painimaan” rasterointi suorituskyvyssä, enkä pidä kovin todennäköisenä että AMD puskisi uutta arkkitehtuuria ulos, ellei sieltä tule merkittävää hyppyä edelliseen sukupolveen = todennäköisesti laittaa kampoihin Nvidian 4000-sarjalle rasteroinnissa, jos olet eri mieltä niin voit perustella, sitä ei tarvi erikseen kirjoittaa että suorituskyky tiedetään vasta testien myötä, se on itsestäänselvää eikä tuo tähän keskusteluun mitään lisäarvoa. Spekulointia ei ole palstan säännöissä tietääkseni kielletty. Jos on, niin viestini voi poistaa, ja Griffinille antaa palstan captain obvious -mitali.
Onhan tämä nyt aivan käsittämätöntä miten osa porukasta ei edelleen pysty uskomaan että AMD kykenee valmistamaan kilpailukykyisen näytönohjaimen. Ei homma ole mitään rakettitiedettä.
6900XT vs 5700XT
– Shaders 5120 vs 2560 = 2x
– FP32 TFLOPS 23,04 vs 9,754 = 2,36x
– Muistikaista GB/s 512 vs 448 = 1,14x
– Relative perf 100% vs 49% = 2.04x
7900XT vs 6900XT (Huhujen spekseillä)
– Shaders 12288 vs 5120 = 2,4x
– FP32 TFLOPS 66,36 vs 23,04 = 2,88x
– Muistikaista GB/s 864 vs 512 = 1,68x
– Relative perf ???% vs 100%
Onko tuosta kovin hankalaa mieltää että sieltä on tulossa vähintään 2x teholisäys jälleen ja mikäli skaalautuu shaderien mukaan toi relative niin mennään selvästi yli 2x. Jos ei tule niin sitten ollaan jossain kustu hommat ja pahasti oletuksena että noi huhutut speksit pitää paikkaansa.
Ainut kysymysmerkki oikeestaan on että miten muistikaista riittää koska sitä ei ole huhujen mukaan tulossa tuplasti lisää ja cache kortti pelattiin jo 6000 sarjassa jolla saatiin hirmu hyöty muistikaistan suhteen.
Tosin onhan ne samsungin 24Gbps muistilastut, jos AMD tuo kortin niillä niin sitten muistikaistaa tulee 2,25x
Siellä on kyllä parikin osa-aluetta jotka on hyvinkin verrannollisia "rakettitieteeseen" vaikeudeltaan.
Esim. ajureissa olevassa shader-kääntäjässään nVidia on käytännössä onnistunut asioissa, joita Intel ja HP yrittivät tehdä Itanium-kääntäjässään yli 10 vuotta epäonnistuen.
Rasteroinnissa ongelmaksi tulee nimenomaan se muistikaista.
5700XT => 6900XT -välillä se ei ollut ongelma, koska sinne tuli 128 megaa lisää L3-välimuistia.
Mutta huhujen mukaan se L3-välimuisti olisi 7000-sarjassa pienenemässä. Mikä taas haittaa nimenomaan isommilla resoilla, koska sinne välimuistiin pitäisi mahtua sekä backbuffer että z-buffer, ja 96 megaa alkaa käymään tiukaksi.
Lisäksi huhujen mukaan nuo shaderit eivät olisi identtiset tuplamäärällä ytimiä, vaan siellä olisi tuplamäärä shader-linjoja/ydin, ja ytimien määrä lisääntynyt vain hiukan. Tämä voi vaikuttaa esim siten, että pieniä kolmioita piirrettäessä kaikille linjoille ei hetkellisesti löydy tekemistä, ja kun shader-koodissa on if-else-haarautumistilanteita, harvemmin tulee tilanne että kaikki linjat ottaa saman haarautumispolun ja voidaan hyödyntää optimointia, joka skippaa toisen puolen kokonaan.
Ja jos tuo tosiaan on suora SIMD-linjojen määrän tuplaantuminen 32=>64, tuo myös helposti vaatinee ylimääräsen kellojakson viivettä shuffle-käskyille jotka siirtelee dataa SIMD-linjojen välillä. Tosin tällaisia käskyjä käytetään lähinnä vain ajurien sisäisessä toiminnallisuudessa, koska ne ei oikein porttaannu eri arkkitehtuurien välillä eikä nuo yleisemmät APIt taida niitä edes kunnolla antaa käyttöön (*)
AMD muistaakseni jossain esityksessään sanoi selvästi tyyliin, että 7000-sarjassa on keskittynyt viilaamaan shadereitaan pienemmiksi että saa niitä piirille enemmän. Tämä optimointi ei ole ilmaista. Tämä tarkoittaa sitä, että tehdään ratkaisuita, joissa niiden shaderien utilisaatio huononee; Esim. FMA-yksiköt tuplattu mutta joidenkin erikoisyksiköiden määrää ei ole tuplattu ja niitä käyttäessä useammin joudutan odottelemaan kun en onkin varattuja, pidempiä viiveitä käskyillä kun joko pinta-alan puolesta kallis nopeusoptimointi vaihdetaan pinta-ala-optimointiin jne.
Ja lisäksi teksturointinopeudesta ei ole taidettu mainita mitään. On myös sellainen mahdollisuus(joskin pitäin tätä epätodennäköisenä), että kun shader-linjojen määrä/ydin on tuplattu, tekstuuriyksiköiden määrää ei olisikaan tuplattu, ja teksturointinopeus olisi vain inasen nopeampi kuin 6000-sarjassa.
Samoin ROP-määrästä (eli varsinaisen rasterointispesifisen raudan väännöstä) ei ole taidettu mainita mitään. Ihan mahdollista, että se on ennallaan.
Kyllähän sieltä varmasti paljon suorituskykyä lisää on tulossa, mutta ei tehdä liian hätäisiä päätelmiä suurelta vaikuttavien huhunumeroiden perusteella, ennen kuin tiedetään mitä ne numerot oikeasti tarkoittaa ja nähdään se muu relevantti data mitä huhuissa ei mainittu. Ja ylipäätään varmistutaan edes niiden huhuissa mainittujen numeroiden oikeellisuudesta.
Ja henkilökohtaisesti en oikein juurikaan kaipaa tätä 3070M:ää enempää rasterontitehoa. Kaikki rasterointikama mitä olen tällä pelannut pyörii 4k-resolla erinomaisesti. Cyberpunk 2060 säteenjäljitys päällä ei pyöri erinomaisesti, mutta siinä ongelmana ei ole rasterointiteho.
Näyttis, joka loppuvuodesta 2022 olisi rasterointinopeudessa tasoissa tai inasen edellä mutta jäisi pahasti säteenjäljitysnopeudessa ei mielestäni olisi kunnolla kilpailukykyinen. Se, että saadaan ziljoona turhaa FPSää vanhoissa peleissä mutta sukataan uusilla peleillä ei olisi kovin järkevä ostos, ellei se ole selvästi halvempi, että pystyy kilpailemaan sen alempana samassa hintaluokassa olevan nVidian näyttiksen kanssa. Rasterointinopeuden tuijottaminen alkaa pikkuhiljaa olla käymässä turhaksi kuin huippunopeuden tuijottaminen valitessa autoa joka tulee suomen tieliikenteeseen.
Mutta onneksi tuo shader-linjojen tuplaaminen todennäköisesti tarkoittaa sitä TMUiden tuplaamista ja sen myötä sitä että todennäköisesti se raaka törmäystarkastusnopeus kasvaa samassa suhteessa, jolloin nVidian etumatka säteenjäljityksessä olisi todennäköisesti hiukan kutistumassa.
(*) Esim. OpenCL:ssä on kyllä shuffle/shuffle2-kirjastofunktiot mutta tyypillisesti koodi rinnakkaistetaan näyttiksellä tavalla, että sen vektoriominaisuutta ja sen myötä shuffle-käskyä ei voi tehokkaasti hyödyntää leveille vektoreille.
Kannattaa sen verran hillitä odotuksia, että 4090 on myös spekseiltään about tuplatehoinen vs 3090TI (ydin ja kovemmat kellot tuo sen verran raakkaa laskentatehoa) ja jytkyydestään huolimatta se ei ole pelitehossa 2x.
Enemmän kiinnostaa miten tuo käytännössä toimii. Esim saadaanko se teho oikeasti & uusissa peleissä käyttöön. Viime genissä Ampere rikkoi perinteesen skaalautumisen fps/resoluutio suhteessa, RDNA2 käyttäytyi resoluutioiden vaihtuessa samoin, kuin useammat edelliset sukupolvet. Ampere siis hyytyi resolution laskiessa, vaikka se tulkittiin niin, että iso navi ei skaalaudu isoille resoille.
Siinä mielessä voisi olla mahdollista, että RDNA3 puskee edelle, kun vaikutti sille, että 2020 arkkitehtuureilla AMD:n frontendi oli suorituskykyisempi ja tehot saatiin paremmin ulos, eikä tarvittu 4K resoa, jotta se ydinmäärä saatiin kunnolla työllistettyä.
En rakettitieteellä viitannut itse sirujen valmistukseen vaan ihan olemassa olevien speksien vertaamista huhuttuihin spekseihin.
Ja sitä toki on tulossa lisää. Tuskin jäädään junnaamaan 256-bit väylään highend kortin kanssa. Ja kuten jo tuossa aaiemmin mainitsin niin myös 24Gbps muistit on mahdolliset koska Samsung jo heinäkussa ilmoitti että alkaa sellaisia valmistaa ja ne tulee käyttöön "next gen" korteissa. Mielestäni nää on next gen ellei sillä sitten viitattu Intelin Battlemageen. Nvidia jatkoi GDDR6X parissa joten AMD tai Intel jää vaihtoehdoiksi.
Ja huhujen mukaan on myös kasvamassa koska huhuissa on myös mainittu 3D-cache.
En minäkään. Jos itse olisin noissa firmoissa päättämässä asioista niin sanoisin että nyt ei enää lisää paukkuja rasterointiin vaan all in ray tracing puolelle. On täysin järjetöntä yrittää kasvattaa molempia samanaikaisesti.
Sitähän minä jo jossain toisessa ketjussa sivusin että 4090 tehot ei oikein realisoidu enää eli skaalautuminen on aika huono. Mistä sitten johtuu, siihen varmaan on montakin syytä.. Ehkä aletaan saavuttaa joku piste tuon skaalautumisen kanssa tai sitten muistikaista rajottaa menohaluja rankasti. Sitähän 4090 ei kovin paljoa tullut lisää.
Tuskimpa. Huhuissa chipleteissä on muistiohjain ja cache. Veto itse piirille on sen verran lyhyt, että siihen saa kaistaa ihan kiitettävästi.
– Tehokkaampi kun 6900XT, tehokkaampi kun 3090TI:kin
– Tehoiltaan suht kaukana 4090:stä, mutta perf/w samoissa
– Hinta sellainen, että tuote myy, mutta ei täysin selkein "samat tehot halvemmalla" ratkaisu
– Chipletdesign tuo jonkui jännän pullonkaulan joka paikataan ajureilla joskus puolen vuoden päästä launchista tai viimeistään ns refreshiin.
– Silti onnistuu olemaan varsin pätevä valinta koneisiin.
Jokatapauksessa, 7000-sarjan radeonit ovat olleet aiemminkin varsin jees, HD7970 oli sukupolvensa tehokkain ja Radeon 7200 oli selkeä parannus Ragesta. Toivottavasti myös tälläkinkertaa… Radeon RX 9700 pro:ta odotellessa
Jos nuo veikkauksesi toteutuvat, niin AMD on kyllä saanut aikaan vuosisadan flopin.
Ei välttämättä, pureskellaan:
– Tehokkaampi kun 6900XT, tehokkaampi kun 3090TI:kin
– Tehoiltaan suht kaukana 4090:stä, mutta perf/w samoissa
-> Ei tuota "tuplat" mitä 4090, mutta samoilla perf/w mitä esim 400W:llä saadaan aikaseks
– Hinta sellainen, että tuote myy, mutta ei täysin selkein "samat tehot halvemmalla" ratkaisu
-> Sopiva sweetpotti sopivalla hinnalla, esimerkiksi nopeampi ja myös kalliimpi kuin 4080, mutta ei mikään 4090
– Chipletdesign tuo jonkui jännän pullonkaulan joka paikataan ajureilla joskus puolen vuoden päästä launchista tai viimeistään ns refreshiin.
-> Tämä saattaa löytyä jossain tietyntyylisessä kuormassa, joka ei välttämättä vaikuta pelisuorituskykyyn.
– Silti onnistuu olemaan varsin pätevä valinta koneisiin.
-> Esim, jos halutaan nopein 300W tai 450W vehe, 4090:n ollen 600W:lla kukkulan kuninkaana. Itelläni ainakin katse kääntyy helposti alle 6,5cm paksuihin näyttiksiin.
Mut hei, eikös tässä vaiheessahan näitä veikkauksia ja spekulointeja voi iskeä kehiin, vai?
Tämä on ehkä se ongelmallisin. Jos jäädään tehoissa "suht kauas" niin perf/W pitää olla parempi. Ihan reilusti parempi. Jos ei ole niin kyllä se floppi sitten on.
Oma veikkaus että menee 4090 ohi rasteroinnissa. RT jää selvästi, mutta voittaa siinäkin 3090Ti. Perf/W parempi kuin 4090, ainakin perinteisissä peleissä.
Oma veikkaus että just just vie 4080 16 Gb, mutta jää selkeästi 4090 vastaan. Häviää myös perf/w kisan silloin kun 4090 pakotetaan samaan tehoon kuin AMD lippulaiva.
Tarkemmin ottaen, oot ihan oikeassa, perf/w pitää olla parempi. Ehkä joku ajatusharha nyt kävi tässä kun kahvitellessa maalailin ajatuksiani.
Tuo jos oisikin, että rasteroinnissa 4090 ohi… Vielä kun kortti olisi inhimillisen kokoinen eikä painaiskaan vastasyntyneen lapsen verran.
…vähän niinku edellinen seiskatonninen. Kuis paljon se 7970 paranikaan ajuripäivityksillä?
Tästä olen eri mieltä. Tämä chiplet-tyyli (yksi GCD, monta MCD:tä) ei loogisesti eroa lainkaan siitä miten GPUt perinteisesti toimivat. Jos ajureissa on alkuunsa ongelmia niin ne liittyy kyllä muihin uusiin ominaisuuksiin (OREO tjsp).
Tässä on se iso ero että RT hajautuu luonnollisesti monelle chipletille paljon vähemmillä ongelmilla kun rasterointi. Koska RT:ssä tiedetään mihin näytön pikseliin tehty työ kohdistuu heti kun sen tekeminen alotetaan, eikä ole teoriassa mitään tarvetta framen sisäiselle kommunikaatiolle eri alueiden kanssa, niin jos sunnitellaan GPU:ta alusta asti RT:tä varten ei ole yhtään mitään syytä miksi ei kannata pilkkoa koko GPUta moneen pieneen osaan ja jakaa eri näyttöalueet eri piireille. Rasterointia varten sellainen monen laskentalastun järjestelmä olisi sitten paljon vaikeampi toteuttaa.
Rasteroinnissa ja raa’assa shderväännössä kyllä, mutta säteenjäljitys onkin sitten eri juttu
Rasterointi- ja shadervääntö voi ehkä mennä melko lähellekin 4090stä.
Mutta säteenjäljityksessä tosiaan jäänee kauas 4090stä.
Epätodennäköistä, koska arkkitehtuuri on ihan täysin UMA eikä NUMA, kaikki muisti on kaikille shader-ytimille yhtä nopeaa jne.
Siihen, että viive (kaikkeen) muistiin lisääntyy taas on vaikea vaikuttaa ajureilla, tosin jotain prefetchkäskyjä voi toki ehkä lisätä johonkin mutta en nyt muista ulkoa tukeeko esim. RDNA2n käskykanta mitään prefetcehjä, enkä jaksa alkaa kaivaa manuaalia esille.
Pääosin näin, mutta ei se säteenjäljityskään täydellisesti rinnakkaistu monelle piirille ilmaiseksi:
Siellä säteenjäljityksessä on kuitenkin BVH-puu, johon tulee hyvin paljon muistiaccesseja, sekä geometriadata. Käytännössä kaikki ytimet haluavat accessoida näitä paljon. Ja esim. piirin uloimman tason välimuistista haluttaneen tehdä niin iso, että koko BVH-puu mahtuu sinne, koska DRAMista sen hakemisessa on helposti liikaa viivettä.
Mikäli homma rinnakkaistetaan monelle piilastulle joiden välillä on NUMA-arkkitehtuuri ja kommunikaatio niiden välillä on hidasta, sitten kaikille piilastuille saatetaan ehkä haluta niin iso välimuisti, että koko BVH-puu tai merkittävä osa BVH-puusta mahtuu niistä kaikille. Tällöin se chiplet-ratkaisu saattaa siis lisätä tarvittavan välimuistin määrää.
Ja sen BVH-puun rakentamisen rinnakkaistaminen saattaa kuitenkin haluta jonkin verran kommunikaatiota.
Ja lisäksi käsittääkseni jotkut softat tekee säteenjäljitystäkin monessa passissa että ensin jäljitetään ensin valoista lähtien minne valot osuu ja käytetään tätä varjojen merkkaamiseen, ja sitten lopuksi jäljitetään säteet kameran(pelaajan) näkökulmasta. Tällä voidaan vähentää toisiosäteiden määrää.
Tällöin se ensimmäisessä passissa muodostettu varjodata pitää siirtää kaikkien laskentayksiköiden käytössä olevaan muistiin/oleviin muisteihin passien välissä.
Onneksi olkoon, kuvailit juuri molemman näytönohjainvalmistajan jok’ikisen näytönohjainsukupolven
Let’s summarize AMD new product rumor that we know so far!
Koreasta Englanniksi: AMD의 새로운 RDNA3, RX 7000 시리즈 미리보기
Eräs poiminta:
RDNA3 will be produced on a new 5nm process. Compared to the existing 7nm of RDNA2, this 5nm process will achieve an improvement of 15% clock increase at the same power and 30% reduction in power consumption at the same clock, according to TSMC’s claims. In addition to these microprocesses, AMD is saying that the goal is to improve RDNA3 architecture by 50% compared to the existing RDNA2…
Ei ole vaikka asiaa katsoisi miten päin. Jo ihan Voodoot toimivat useamman piirin voimin, siihen aikaan niitä ei vaan pistetty samalle alustalle. Ja jos modernimpaa haluaa niin Xenos Xbox 360:ssa oli pitkään kaksi sirua, molemmissa toiminnallisuutta.
Niin siis AMD on sanonut että vähintään 50 % parempi energiatehokkuus kuin RDNA2:lla, mihin kuuluu mukaan jo nuo prosessin parannukset.
No lisää sana "moderni" jos noin ärsyttää.
Xboxista:
Samalla logiikalla voit laskea vegat mukaan HBM muisteilla.
Tässä chipletissä kuitenkin se että kuorma jaetaan useammalle gpu lastulle "ilman" mitään crossfire/sli settiä. Olen todella ihmeissäni jos ei osassa peleissä aiheuta ongelmia ekojen kuukausien aikana.
Siellä oli eDRAM-muistin lisäksi ROPsit eli ihan GPU:n funktionaalisuutta.