
Apple julkisti tänään pitämässään Unleashed-verkkotilaisuudessa odotetusti uudet alkuperäistä M1:stä tehokkaammilla ARM-pohjaisilla M1 Pro- ja M1 Max -järjestelmäpiireillä varustetut MacBook Pro -tietokoneet. Kannettavat tulevat saataville 14- ja 16-tuumaisina, mutta näyttökokojen ulkopuolelta ominaisuudet ovat monin osin yhteneväiset.
Uutuuspiireistä voit lukea tarkemmin niiden omasta uutisesta, mutta niiden myötä uutuuskannettavien suorituskyvyn luvataan kasvavan merkittävästi aiempiin sukupolviin nähden. Sekä pienemmällä GPU:lla varustettu M1 Pro kuin myös kookkaampi ja tehokkaampi M1 Max tulevat saataville niin 14”:n kuin myös 16”:n kannettaviin.
14-tuumaisen MacBook Pron luvataankin tarjoavan jopa 3,7-kertaisen prosessorisuorituskyvyn Core i7:n sisältävään 13-tuumaiseen MacBook Prohon verrattuna ja piirivalinnasta riippuen joko 9- tai 13-kertaisen grafiikkasuorituskyvyn samaisen Core i7:n integroituihin grafiikoihin verrattuna. 16-tuuman mallissa lukemat ovat pykälän hillitymmät, mutta grafiikkasuorituskykyä luvataan silti M1 Prolla 2,5 kertaa enemmän ja M1 Maxilla peräti 4 kertaa enemmän kuin ennen kyseisen kannettavan tehokkaimmaksi GPU:ksi sijoittuneella Radeon Pro 5600M:llä.
Piirin pariksi uusiin MacBook Proihin on mahdollista saada maksimissaan 64 Gt RAM-muistia ja tallennustilan puolelta puolestaan tarjolla on maksimissaan 8 teratavua. Sisäisten SSD-muistien nopeutta on myös päivitetty ja Apple lupaakin tallennustilan yltävän maksimissaan 7,4 Gt/s -lukunopeuksiin.
Uudistukset kannettavissa eivät jää myöskään vain sisuskaluihin, vaan koko ulkokuori on pistetty uusiksi ja edellinen jo vuodesta 2016 saakka voimassa ollut muotoilu on jäänyt unholaan. Samalla on poistunut myös mielipiteitä jakanut Touch Bar -kosketuspalkki, jonka tilalle on tullut takaisin funktionäppäimet yhdessä Esc-painikkeen kera. Muotoilu on muutenkin ottanut askelen kohti vanhempien MacBookien muotoilua ollen kulmikkaampi. 14 tuuman mallilla on paksuutta 15,5 mm ja 16 tuuman mallilla puolestaan 16,8 mm.
Muotoilu-uudistusten myötä kannettavien ilmankiertoakin on saatu parannettua ja uutuuksien luvataan liikuttavan jopa 50 prosenttia enemmän ilmaa entistä alhaisemmilla tuuletinnopeuksilla. Myös liitäntävalikoimaa on jälleen kasvatettu. Molemmissa kannettavissa on tarjolla kolme Thunderbolt 4 -liitäntää, yksi 3,5 mm:n kuulokeliitäntä, jonka suorituskyvyn luvataan parantuneen, sekä uutena tai ennemminkin takaisin tuotuna niin HDMI-liitäntä ja SDXC-kortinlukija kuin myös MagSafe-laturin paikka.
Latauksesta puheen ollen uudet MacBook Prot tukevat myös pikalatausta, jonka avulla kannettavan akku on ladattavissa puolilleen puolessa tunnissa. Akunkeston suhteen uutuudet jatkavat viime vuonna julkaistujen alkuperäistä M1-piiriä käyttäneiden Macien linjalla ollen varsin vakuuttavia – MacBook Pro 14”:n akun luvataan kestävän 17 tuntia videotoistoa ja MacBook Pro 16”:n peräti 21 tuntia.
Ulkonäköpäivityksen mukana myös näytöt saivat osakseen päivityksen ja kenties ensisilmäyksellä näkyvimpänä uudistuksena näyttöjen ylälaitaan on tullut iPhone-puhelimista tuttu näyttölovi, johon kannettavien Full HD -resoluutiota tukevaksi päivitetty kamera on sijoitettu. Näyttölovi on integroitu MacOS-käyttöjärjestelmään siten, että ylälaidan valikkopalkki on sijoitettu näyttöloven kohdalle, eli lovi ei mene itse sisällön päälle.
Näytöt itsessään ovat tarkalleen ottaen kooltaan 14,2” ja 16,2” ja niiden teknologia on uusimmasta iPad Prosta tuttu miniLED, minkä myötä käytössä on myös himmennysalueet ja sen myötä entistä paremmat mustan toistot. Myös näyttöjen tarkkuutta on parannettu: 14-tuumainen malli tarjoaa 3024 x 1964 -resoluution ja 16-tuumainen puolestaan 3456 x 2234 -resoluution. Virkistystaajuuttakin näytöistä on päivitetty ja ne yltävät iPad Proista ja iPhone Proista tuttuun 120 hertsiin. Näyttöjen luvataan yltävän 1000 nitin jatkuvaan maksimikirkkauteen ja 1600 nitin pistemäiseen maksimikirkkauteen.
Molemmat uutuuskannettavat tulevat ennakkomyyntiin välittömästi ja laitteiden toimitukset alkavat ensi viikolla. Viime vuonna julkaistu M1-piirillä varustettu MacBook Pro 13” säilyy valmistajan katalogissa uutuuksien alapuolella. 14-tuumaisen MacBook Pron hinnat alkavat 2349 eurosta ja 16-tuumaisen puolestaan 2849 eurosta.
Lähde: Apple
Joo, tämä on tuttu ongelma. Oletan, että myös tämä on fiksattu uusissa malleissa, eikä ulkoisten näyttöjän käyttäminen tee koneesta enää fööniä.
Joo, tämä on tuttu ongelma. Oletan, että myös tämä on fiksattu uusissa malleissa, eikä ulkoisten näyttöjän käyttäminen tee koneesta enää fööniä.
Joo, tämä on tuttu ongelma. Oletan, että myös tämä on fiksattu uusissa malleissa, eikä ulkoisten näyttöjän käyttäminen tee koneesta enää fööniä.
Joo, tämä on tuttu ongelma. Oletan, että myös tämä on fiksattu uusissa malleissa, eikä ulkoisten näyttöjän käyttäminen tee koneesta enää fööniä.
Komeaa suorituskykyä. Oli näemmä saman hepun twitterissä pitkä ketju missä selitetään mitä benchmark tulokset tarkoittavat. Ilmeisesti tuo cpu/gpu välillä jaettu muisti ja piirin isot cachet ovat mitkä tuovat nopeutta editointiin. Dataa ei tarvi pallotella ees+taas cpu/gpu välillä tai edes joissain tilanteissa siirtää piirin sisältä ram-muistiin(isot cachet).
Oon IOS uskovainen lähinnä ja nää macit ei ole kiinnostanut ennen M1 tuloa juurikaan. PC-pelaajana eivät kiinnosta siltikään niin paljoa, että Macin ostaisin vaikka nää uudet MBP herkullisia ovatkin. Noihin Macceihin hyppääminen näin sivusta katsojana on aina ollut riski, kun Applen tulevaisuuden suunnitelmista ei tiedä erkkikään. Tuossa meni useampi vuosi, kun Apple tyrkytti umpipaskaa perhos-näppäimistöä ja lähes hyödytöntä Touchbaria. Jos olit Mac ekosysteemissä kiinni niin vaihtoehto oli käyttää vanhaa konetta, ostaa umpipaska mac tai nostaa kytkintä koko ekosysteemistä.
Tarkoitus oli oma PC päivittää tänä vuonna, mutta piirimarkkinat olivat eri mieltä. Kyllähän tuollainen iMac M1Pro voisi olla vaihtoehto, jos Apple ja pelimarkkinat löytäisivät toisensa. En pidätä kyllä hengitystä.
macOS 12 Monterey: The Ars Technica review
arstechnica.com
Täähän oli kiva tieto. Itsellä m1 air ja käyttö videon katselua ja nettiä. Varmasti ei huomaa eroa ja voisi kuvitella että jo nyt erinomainen akkukesto vaan paranee!
Ei varmaan mene monta viikkoa että softakehittäjät osaa muokata UIn niin että ongelmaa ei ole. Eli tunnistetaan notch ja säädetään menu sen mukaan kuntoon. Ei ihme jos ei ole heti julkaisussa kaikki kunnossa ton suhteen.
Mitä voi olettaa softalta (iStat) mitä ei ole päivitetty?
katso liitettä 716437
Esim Visual Studio Code hoitaa homman oikein.
Apple on tehnyt päätökset ja koodannut ne moniin api-kutsuihin sisään – softa pitää vaan kääntää uusia libraryjä käyttävällä xcodella.
istatmenun tapaiset menu-baria hyvin epästandardilla tavalla käyttävät softat tietty voivat vaatia enemmän muutoksia.
Tuollaisten notch hommien pitäisi omasta mielestä olla hoidettu käyttistasolla.
Paitsi tietenkin dekstop-puolelle, jossa voi kustomoida PC:nsä sellaiseksi kuin haluaa.
How to adjust an app's settings to appear below the camera area on your 14-inch or 16-inch MacBook Pro
support.apple.com
Tuo asetus siis käytännössä mustaa ruudun yläreunan kokonaan ettei tule notchin korkeudelle mitään. Sen sijaan että käyttis osaisi estää siihen notchin kohdalle tavaran sijoittelun.
Siellä taitaa olla uusi API, joka tekee menun asettelusta helppoa notchin kanssa. Mutta yhä edelleen se vaatii softakehittäjiltä tuen sille API:lle. Vähän kärsivällisyyttä niin ne softat kyllä päivittyvät jos niitä vielä kehitetään.
Edelleenkin olen silti itse sitä mieltä että käyttöjärjestelmän pitäisi ilman erillista softaan tehtyä tukea osata estää tuolle alueelle tavaran piirtäminen
Ensin todetaan, etten ole mac-softaa koodannut. Eli en tunne tutoa menu-APIa. Mutta:
No se osaakin jos softan tekijä käyttää sitä APIa (oikein). Jos taas ei käytä, niin ei se käyttöjärjestelmä voi asialle tehdä mitään järkevää. Paitsi se, että se tavara ei vaan näy. Ei se voi oikein niitä pikseleitä mielivaltaiseen paikkaan päättää piirtää kun siellä muuallakaan ei välttämättä ole mitään tilaa sille tavaralle tai se menu menee vain rikki. API taas tarjoaa ennustettavan säännöstön, jonka mukaan menuun piirrettäviä elementtejä voi käyttis sitten siirrellä pois notchin alta ja hoitaa tilanteet jossa tila ei riitä kaiken piirtämiseen.
Mä en ehkä näe tässä sitä ongelmaa, jonka sä näet. Jos käyttikseen tulee uusia ominaisuuksia joita ei aiemmin ole ollut ja joihin ei ole tarvinnut varautua, niin yleensä se tarkoittaa että jotain muutoksia tarvitaan olemassa olevaan softaan.
Bottom line: uuden API:n avulla se notch ei ole ongelma ja käyttis hoitaa homman. Softat korjaantuu kun ne päivitetään.
Ensin todetaan, etten ole mac-softaa koodannut. Eli en tunne tutoa menu-APIa. Mutta:
No se osaakin jos softan tekijä käyttää sitä APIa (oikein). Jos taas ei käytä, niin ei se käyttöjärjestelmä voi asialle tehdä mitään järkevää. Paitsi se, että se tavara ei vaan näy. Ei se voi oikein niitä pikseleitä mielivaltaiseen paikkaan päättää piirtää kun siellä muuallakaan ei välttämättä ole mitään tilaa sille tavaralle tai se menu menee vain rikki. API taas tarjoaa ennustettavan säännöstön, jonka mukaan menuun piirrettäviä elementtejä voi käyttis sitten siirrellä pois notchin alta ja hoitaa tilanteet jossa tila ei riitä kaiken piirtämiseen.
Mä en ehkä näe tässä sitä ongelmaa, jonka sä näet. Jos käyttikseen tulee uusia ominaisuuksia joita ei aiemmin ole ollut ja joihin ei ole tarvinnut varautua, niin yleensä se tarkoittaa että jotain muutoksia tarvitaan olemassa olevaan softaan.
Bottom line: uuden API:n avulla se notch ei ole ongelma ja käyttis hoitaa homman. Softat korjaantuu kun ne päivitetään.
Ensin todetaan, etten ole mac-softaa koodannut. Eli en tunne tutoa menu-APIa. Mutta:
No se osaakin jos softan tekijä käyttää sitä APIa (oikein). Jos taas ei käytä, niin ei se käyttöjärjestelmä voi asialle tehdä mitään järkevää. Paitsi se, että se tavara ei vaan näy. Ei se voi oikein niitä pikseleitä mielivaltaiseen paikkaan päättää piirtää kun siellä muuallakaan ei välttämättä ole mitään tilaa sille tavaralle tai se menu menee vain rikki. API taas tarjoaa ennustettavan säännöstön, jonka mukaan menuun piirrettäviä elementtejä voi käyttis sitten siirrellä pois notchin alta ja hoitaa tilanteet jossa tila ei riitä kaiken piirtämiseen.
Mä en ehkä näe tässä sitä ongelmaa, jonka sä näet. Jos käyttikseen tulee uusia ominaisuuksia joita ei aiemmin ole ollut ja joihin ei ole tarvinnut varautua, niin yleensä se tarkoittaa että jotain muutoksia tarvitaan olemassa olevaan softaan.
Bottom line: uuden API:n avulla se notch ei ole ongelma ja käyttis hoitaa homman. Softat korjaantuu kun ne päivitetään.
Kyllähän se estääkin, ei sille alueelle tule piirrettyä, kun ei ole pikseleitäkään.
Tarkoitit ehkä että käyttiksen pitäisi estää sinne piirtämisen yrittäminen?
Joka tapauksessa ajatuksesi on täysin mahdoton. Miten esim. jonkun full screen pelin kohdalla pitäisi toimia? Monet työpöytäsoftatkin on samaan tapaan kovakoodattu yläpalkkinsa suhteen.
Kyllähän se estääkin, ei sille alueelle tule piirrettyä, kun ei ole pikseleitäkään.
Tarkoitit ehkä että käyttiksen pitäisi estää sinne piirtämisen yrittäminen?
Joka tapauksessa ajatuksesi on täysin mahdoton. Miten esim. jonkun full screen pelin kohdalla pitäisi toimia? Monet työpöytäsoftatkin on samaan tapaan kovakoodattu yläpalkkinsa suhteen.
Kyllähän se estääkin, ei sille alueelle tule piirrettyä, kun ei ole pikseleitäkään.
Tarkoitit ehkä että käyttiksen pitäisi estää sinne piirtämisen yrittäminen?
Joka tapauksessa ajatuksesi on täysin mahdoton. Miten esim. jonkun full screen pelin kohdalla pitäisi toimia? Monet työpöytäsoftatkin on samaan tapaan kovakoodattu yläpalkkinsa suhteen.
Mjoo itse en taasen ole Mac-käyttäjä niin en niiden sielunelämää tunne.
Mjoo itse en taasen ole Mac-käyttäjä niin en niiden sielunelämää tunne.
Mjoo itse en taasen ole Mac-käyttäjä niin en niiden sielunelämää tunne.
Ei ainakaan Windows.
Ei ainakaan Windows.
Ei ainakaan Windows.
Eipä taida työpöytäpuolella. Puhelimissa ei tuollaista ongelmaa toki ole tullut
Windowsihan ihan säännönmukaisesti aukoo kokonaisia ikkunoita näytön ulkopuolelle jos on vaihdellut koneeseen kytkettyjä näyttöjä.
Eipä taida työpöytäpuolella. Puhelimissa ei tuollaista ongelmaa toki ole tullut
Windowsihan ihan säännönmukaisesti aukoo kokonaisia ikkunoita näytön ulkopuolelle jos on vaihdellut koneeseen kytkettyjä näyttöjä.
Eipä taida työpöytäpuolella. Puhelimissa ei tuollaista ongelmaa toki ole tullut
Windowsihan ihan säännönmukaisesti aukoo kokonaisia ikkunoita näytön ulkopuolelle jos on vaihdellut koneeseen kytkettyjä näyttöjä.
Siis lovi on ajatuksena näin linux käyttäjänä ihan absurdi, kun vakiona kaikki menut piilotetaan vaikka ne ylhäällä ovatkin. Tähän mennessä kun itse on tullut lovea aktiivisesti välteltyä kaikissa laitteissa, niin kuulostaisi aika sekopäiseltä tunkea se vielä erikseen läppäriinkin.
Mä en ole lovea laitteissani kokenut, mutta kännykässä (S20+) on kameralle aukko näytössä ja en huomaa sitä ikinä. Uskon, että sama loven kanssa: se unohtuu äkkiä. Tässä tapauksessa loven ansiosta näyttö on aiempaa isompi, joten se on mielestäni vain hyvä asia. Vaihtoehto olisi tosiaan iso bezel ja pienempi näyttö. Musta se olisi huono ratkaisu. Haluttaessahan sen appiksen saa niin että loven sivuille ei piirretä mitään. Se vastaa aiempaa tilannetta. Veikkaan, että näyttöteknologia ja laadukkaampi kamera aiheuttaa sen, että sitä lovea tarvitaan. Ja voi olla, että loveen on suunnitteilla FaceID, joka tarvitsee lisätilaa jolloin lovelle on nyt annettu vähän "kasvuvaraa" ominaisuuksien suhteen eikä sitä loven koko tarvitse jatkossa muuttaa. Aika näyttää.
Mä en ole lovea laitteissani kokenut, mutta kännykässä (S20+) on kameralle aukko näytössä ja en huomaa sitä ikinä. Uskon, että sama loven kanssa: se unohtuu äkkiä. Tässä tapauksessa loven ansiosta näyttö on aiempaa isompi, joten se on mielestäni vain hyvä asia. Vaihtoehto olisi tosiaan iso bezel ja pienempi näyttö. Musta se olisi huono ratkaisu. Haluttaessahan sen appiksen saa niin että loven sivuille ei piirretä mitään. Se vastaa aiempaa tilannetta. Veikkaan, että näyttöteknologia ja laadukkaampi kamera aiheuttaa sen, että sitä lovea tarvitaan. Ja voi olla, että loveen on suunnitteilla FaceID, joka tarvitsee lisätilaa jolloin lovelle on nyt annettu vähän "kasvuvaraa" ominaisuuksien suhteen eikä sitä loven koko tarvitse jatkossa muuttaa. Aika näyttää.
Mä en ole lovea laitteissani kokenut, mutta kännykässä (S20+) on kameralle aukko näytössä ja en huomaa sitä ikinä. Uskon, että sama loven kanssa: se unohtuu äkkiä. Tässä tapauksessa loven ansiosta näyttö on aiempaa isompi, joten se on mielestäni vain hyvä asia. Vaihtoehto olisi tosiaan iso bezel ja pienempi näyttö. Musta se olisi huono ratkaisu. Haluttaessahan sen appiksen saa niin että loven sivuille ei piirretä mitään. Se vastaa aiempaa tilannetta. Veikkaan, että näyttöteknologia ja laadukkaampi kamera aiheuttaa sen, että sitä lovea tarvitaan. Ja voi olla, että loveen on suunnitteilla FaceID, joka tarvitsee lisätilaa jolloin lovelle on nyt annettu vähän "kasvuvaraa" ominaisuuksien suhteen eikä sitä loven koko tarvitse jatkossa muuttaa. Aika näyttää.
Ja toisaalta mini-LED vaatii oman veronsa ja vaikeuttaa kameran elektroniikan upottamista sinne näyttöön.
Ja toisaalta mini-LED vaatii oman veronsa ja vaikeuttaa kameran elektroniikan upottamista sinne näyttöön.
Ja toisaalta mini-LED vaatii oman veronsa ja vaikeuttaa kameran elektroniikan upottamista sinne näyttöön.
Ja toisaalta mini-LED vaatii oman veronsa ja vaikeuttaa kameran elektroniikan upottamista sinne näyttöön.