
Lonkeronsa tietokonemaailman liki joka kolkkaan ulottanut Corsair on tehnyt jälleen uuden aluevaltauksen. Tällä kertaa yhtiön uusi nurkanvaltausyritys kohdistuu pelinäyttöjen markkinoihin.
Corsairin ensimmäinen näyttö tottelee nimeä Xeneon 32QHD165. Esimerkillinen nimi kertookin näytöstä jo liki kaiken oleellisen: 32-tuumainen, 2560×1440-resoluutio ja 165 hertsin virkistystaajuus. Näytön DisplayHDR 400 -sertifioitu IPS-paneeli on suora ja se hyödyntää Quantum Dot -teknologiaa. Paneelin luvataan toistavan 98 % DCI-P3-väriavaruudesta ja AdobeRGB:n ja sRGB:n täysin ja ylikin. Xeneon tukee odotetusti Adaptive-synciä ja on FreeSync Premium- ja G-Sync Compatible -sertifioitu.
Yksi tavoista, joilla Corsair erottuu massasta on mahdollisuus hallita kaikkia näytön ominaisuuksia iCue-sovelluksen kautta, vaikka näytöstä löytyy toki myös perinteiset sisäiset valikot ja joystick niissä navigoimiseen. Toinen erikoisuus on näytön valettuun alumiinijalkaan sisällytetty ¼”-kiinnitys, johon on mahdollista asentaa esimerkiksi apukäsiä yhtiön Elgato-valikoimasta tai vaikka DSLR-kamera tai mikrofonin pidike.
Näytön näyttöliitinvalikoimasta löytyy kaksi HDMI 2.0 -liitäntää, yksi DisplayPort 1.4- ja yksi USB-C-liitäntä DP Alt-Mode -tuella. Lisäksi näytössä on USB-hubi Type-C-sisääntulolla ja kahdella USB-A 3.0 -ulostulolla.
Corsairin mukaan Xeneon 32QHD165 tulee saataville välittömästi, mutta valitettavasti Suomi puuttuu ensimmäisenä näytön ääreen pääsevien maiden viralliselta listalta. Näyttö on kuitenkin ennakkotilattavissa Suomeenkin yhtiön verkkosivuilta 799,90 euron hintaan ja toimituksia lupaillaan 3 viikon päähän. Corsair myöntää näytölle kolmen vuoden takuun pikselitakuulla, eli yksikin kuollut pikseli riittää takuuvaihtoon. Tarkistimme yhtiöltä tarkempia tietoja pikselitakuusta ja saimme selville, että siinä missä yksi kirkas pikseli riittää vaihtoon, tummia alipikseleitä tarvitaan kuusi pikselitakuun hyödyntämiseen.
Lähde: Corsair
Kyllä tuo virtalähteen kyykkäämiseltä kuulostaa, se ei liene enää ihan parhaassa terässä. Se on virtalähteelle ihan eri olla päällä kuin puskea maksimit koneelle rasituksessa.
Ajattelin sitä, että jättäisi isommasta näytöstä osan kuva-alasta käyttämättä. En tiedä, tukeeko mikään näyttis/käyttis tällaista, mutta ei siihen mitään muuta käytännön estettä pitäisi olla kuin tuki järjestelmässä. 40" UHD muutuisi silloin 30" QHD:ksi ja pikselimäärä laskisi lähes 44%.
Suurin este tähän on psykologinen. Mulla ois tossa tuota kuvapinta-alaa ja resoluutiota, mutta jätänpä käyttämättä… Kyllä aika monella taipuu sitten siihen että ostetaan vaikka se täysin ylihintainen näyttis ennen kuin tuota siedetään pidemmän päälle.
Sitä minä vähän (paljon) ihmettelen, miten ihmeessä 4K näytöissä/telkkareissa on usein surkea skaalaus myös 1080p resolle. Tämän pitäisi teoriassa olla suht triviaali temppu ajaa neljän pikselin rypästä yhtenä
Hmm.. en nyt sanos. Itse pidän itselleni "pelikoneen" näyttönä juuri optimaalisena tätä 32" ja 1440p, a) kovemmalla resoluutiolla näyttöjen refreshit tuppaa pysähtymään 120hz tienoille, oma näyttöni on 240hz ja b) jos vaikka tuommoinen 3840×2160 ruutu 240hz päivityksellä olisikin, niin joutuisin laittamaan aikalailla lisää euroja näytönohjaimeen. Tuo työkonepisteeni 40" ja 3840×2160 (onks tuo jotain 110ppi?) toimii työkäytössä myöskin mielestäni paljon paremmin, mitä eräs kokeilemani 32" saman resoluution näyttö. Sain laitettua ruutua mukavasti pidemmälle, pöydän takalaitaan ja silti katselukulma ei pienentynyt paljoa.
Toki, itse kyllä panostaisin kaikessa liikkuvassa kuvassa mieluiten nimenomaan korkeampaan fps:ään. Televisioksikin ottaisin mieluummin vähintään 120hz fullhd:n kun 60hz 4k:n, joten olen mielipiteeltäni kieltämättä biasoitunut. Ehkä halusin vain sanoa että yllä oleva lause "kaikki jotka ovat käyttäneet…" on kyllä väärä olettama, mieluummin "kaikki jotka ovat löytäneet sen mikä itseänsä miellyttää eniten, niin paluuta ei ole."
Luulin 1 %:n eroa suuremmaksi, mutta luulo ei ole tiedon väärti. Asiaa on ilmeisesti tieteellisesti tutkittu, muistatko linkkiä aiheeseen tai jotain sen vierestä?
Näyttöjen suhteen olen osittain eri mieltä. Tuottava työ on myös eri lukunsa, joka asettaa omat vaatimuksensa. "Perusjantterin" mahdolliset speksit:
Tossa on jo aikamoinen satsi ja ei tarvitse niin hakemalla hakea, paitsi siitä perusmallistosta.
Juuri tämähän se ikävä tosiasia on. Sinulla on sentäs näyttö, tiedän monia jotka vääntää yli 100e/h tuottavaa työtä liiseriläppärin näytöllä, missä selkeä työtehon parannus saataisiin aikaiseksi jopa tuolla satasen markettinäytöllä.
Nykynäytönohjaimissa on tuettuna ns. kokonaislukuskaalaus, eli kun 4K-näyttö laitetaan 1080p -resoluutioon, näytönohjain skaalaa jokaisen pikselin aidosti 2×2 pikseliksi.
Valitettavasti (juuri äsken testasin), tuo kokonaislukuskaalaus antaa paljon rosoisemman ja mielestäni selvästi huonomman kuvan kuin ilman tuota kokonaislukuskaalausta.
esim. natiiviresoluutio pitää ottaa näytöstä valokuvat, koska kuvakaappauskin muokkaantuu kokonaislukuskaalauksen/ilman sitä mukaisesti)
katso liitettä 700892
1080p kokonaislukuskaalauksella (vertaa fontteja & grafiikan vinopintoja)
katso liitettä 700893
1080p ilman kokonaislukuskaalausta (vertaa fontteja & grafiikan vinopintoja)
katso liitettä 700894
Aivan taatusti se on rosoisempi, kuin jollain bilineaarisella skaalauksella blurrattu kuva. Kontrastikin on parempi, joka osaltaan saa mahdolliset piirron heikkoudet näkymään todella hyvin.
Paremmalta se silti näyttää kuin samankokoinen 1080p näyttö, sillä alipikselit/sde ei näy yhtä häiritsevästi. Riippuu myös aika paljon pelistäkin, että mikä skaalaustapa toimii parhaiten.
Minun silmäni kertovat asian aivan toisin.
Kokonaislukuskaalattua kuvaa on aika vaikeaa katsoa varsinkaan jos kuvassa näkyy tekstejä.
Itselläni tämä tilanne tulee eteen lähinnä, kun (työkäytössä) pitää välillä Teams -palavereissa skaalata 4K-näyttö 1080p -resoluutiolle, kun 4K-resoluutiolla jakamani kuva saattaa näkyä kohdeyleisölle liian pienenä.
Tuossa käytössä kokonaislukuskaalaus on aika järkyttävää.
Mutta ei ole ollut tarvetta pelata pelejä 1080p -skaalattuna, joten niiden kohdalta en osaa sanoa
Tuohon saattaa auttaa ajaa cleartype konfiguraatio läpi sillä matalemmalla resoluutiolla. Käyttis vaan tuskin osaa noiden välillä sit vaihtaa riippuen skaalauksesta, ja matalemmalle resolle viritetty cleartype ei välttämättä natiiviresolla ole yhtä hyvä kuin juuri sille viritetty.
Mut joo, mielipideasioitahan nämä. Monissa vanhemmissa peleissä se integer scaling näyttää dramaattisesti paremmalta kuin bilineaarinen. Esim.
https://tanalin.com/images/articles/integer-scaling/tldr-issue-2x.png
Vs.
https://tanalin.com/images/articles/integer-scaling/tldr-solution-2x.png
Jaa niin alaspäin skaalatessa? Mitäs se edes tekisi? Ottaisi neljästä pikselistä vasemman yläkulman ja heittäisi muut roskiin? Sellaisessa laadunpuute ei toki yllättäne ketään.
Ideahan integer scalingissa ylöspäin on puhtaasti se että ei tulkita mitään vaan turvotetaan pikselit suoraan "isommiksi" jolloin pikselit on aina tarkasti "oikean" värisiä eikä sekaannu viereisiin, tämä vaatii että kerroin on kokonaisluku josta nimikin tulee. Reunat pysyy kirpeinä eikä tekstitkään suttaannu. Toimii ihan hyvin myös esim 720p videon skaalaukseen koko ruudulle 1440p näytöllä, varsinkin jos materiaali on vaikkapa DOTA2 matsi jossa on pikkuruisia tekstejä ruudulla. Bilineaarinen tai joku muu pehmennysalgoritmi on sellasessa aika surkea ja toimii lähinnä simulaattorina ikänäölle. Vastaavasti materiaali jossa on kauniita pitkiä kaaria tai väriliukuja näyttää varmasti paremmalle jollain muulla algoritmilla joka tasottaa reunarosoja sekä "askelia" väristä toiseen.
Hmm.. eiks cleartype sisällä myös subpixel-viritelmää, joka skaalatessa jokatapauksessa räjähtää käsiin?
Tää on totta. Lisäksi CRT:lle tehty pikseligraffa saattaa näyttää ei-crt:llä huonolta. Tähänkin on mm. emulaattoreissa joitain filtterejä.
Tää jäi vähän vielä mietityttämään.. lähinnä kun tuon lanikoneeni (raahattava läppäri, 1080 näyttiksellä) kanssa käytän laneilla tuommosta 32" fullhd-näyttöä, niin miten kamala tuo on jos jo sub 100ppi on jo kamaluutta. Tuossa näytössä kyllä pikseliä näkyy, mutta ei ainakaan itseäni haittaa, laneilla just ihan riittävän jees, etenkin kun kvua kellottuu kivasti 150 hertsiin. Pikselöitymistä isompi haitta on jos läppäri ei jaksa pyörittää pelejä natiiviresolle tuota 150 fps:ää. Niin, ja jos pikselit haittaa, niin sitä näyttöä vähän kauemmas kasvoista. Laneilta tullessa ko. näyttö menee aina varastoon, eikä lanien välissä poistu näytönkantolaukusta ollenkaan. Sit, jos pitempiaikaisena käyttönäyttönä tai jopa pääasiallisena näyttönä tuommoista yrittäisi käyttää niin öhh…
Saa säädettyä alipikselihommat poiskin sillä cleartype konfiguraattorilla. Kokeile vaikka. Antaa useita vaihtoehtoja siinäkin tapauksessa sille kuinka terävänä teksti piirtyy.
Juu etenkin telkkareille optimoidut crt pelit saattaa näyttää paremmilta oikealla näyttölaitteella, sisältäen kaiken maailman läpinäkyvyysefektejä ja muuta hienoa.
Elääkö IO-tech käyttäjineen kuplassa, kun tällaisia artikkeleita tehdään ja luetaan? Samalla logiikalla jokaiselle riittää myös 180 €:n televisio tai työmatkaa pyöräillevälle Tokmannin kahden euron kalsarit.
Työkaluista en säästäisi liikaa, sikäli kun se on tuotantoväline. Ehkä kannattaisi korottaa tuntiveloitusta tai tehostaa tuottavuutta ensiksi, ettei asiakkaat karkaa kilpailijoille.