Niin sanotut ransomware- eli tietokoneen sisältöä kryptaavat ja panttivankina pitävät haittaohjelmat lienevät tuttuja jo kaikille. Niiden uhreiksi ovat joutuneet niin tavalliset kotikäyttäjät kuin myös useat yritykset aina sairaaloihin asti. Nyt näiden yritysten joukkoon liittyy myös CD Projekt ja sen pelistudio CD Projekt RED.
CD Projekt on ollut lähimenneisyydessä turhankin usein ikävässä valokeilassa ensin odotetun Cyberpunk 2077 -pelin myöhästelyjen ja sen julkaisun jälkeen pelin bugisuuden vuoksi. Pelin ongelmat ovat johtaneet esimerkiksi sen poistamiseen Sonyn PlayStation 4 -katalogista ja rahojen palautuksiin pelin PS4:lle tai Xbox One -sarjalle ostaneille kuluttajille. Lisäksi sijoittajat ovat haastaneet yhtiön oikeuteen ainakin kahdella eri joukkokanteella.
Nyt CD Projektin taivaalle on saapunut lisää synkkiä pilviä, sillä yhtiö on ilmoittanut joutuneensa kyberhyökkäyksen kohteeksi. Toistaiseksi tuntematon taho on onnistunut murtautumaan yhtiön sisäiseen verkkoon ja saastuttanut osan laitteista ransomware-haittaohjelmalla. Lisäksi palvelimelle tekstitiedostona jätetyn lunnasvaatimuksen mukaan hyökkääjä on kopioinut talteen ainakin Cyberpunk 2077:n, Gwentin, Witcher 3:n ja Witcher 3:n tulevan päivitysversion lähdekoodit sekä yhtiön kirjanpitoon, hallintoon, sijoitussuhteisiin ja muuhun vastaavaan liittyvät dokumentit.
Lunnasvaatimuksen mukaan hyökkääjät ymmärtävät, että CD Projekt voi palauttaa palvelimet kuntoon varmuuskopioista, mutta he uhkaavat joko myydä tai julkaista varastetut lähdekoodit ja muut dokumentit kaikkien nähtäville, mikäli heidän vaatimuksiinsa ei suostuta. CD Projektin julkaiseman tiedotteen mukaan se ei tule taipumaan hyökkääjien vaatimuksiin, vaikka yhtiö ymmärtääkin varastetun datan saattavan tulla sen myötä julki. Yhtiö tutkii asiaa sekä sisäisesti että yhteistyössä tietoturvatutkijoiden ja viranomaisten kanssa.
Päivitys:
Nettiin on ilmestynyt kuvankaappaus, jossa näkyy Gwent-pelin lähdekoodiin liittyviä tiedostoja. vx-undergroundin twiitin mukaan pelien lähdekoodit ovat huutokaupattavana Exploit-foorumeilla ja hyökkääjien varmistaneen, ettei dataa tulla myymään muita reittejä.
Lähde: CD Projekt @ Twitter
Ja nyt on myös alkanut varastetun koodin myyminen ja julkaiseminen netissä…
https://twitter.com/vxunderground/status/1359473460448231425
Hyvä bongaus, päivitetty myös uutiseen
En nyt ymmärrä millä tavalla yritys ansaitsee rikollisia toimia vastaansa? Keskimäärin peli on kait ollut ihan jees PC:llä ja isoimmat ongelmat olivat prev-gen konsoleilla. Bugitonhan tuo ei ole, mutta aika järkyttävää siunata rikollinen toiminta sillä että pelissä oli bugeja. Kyberhyökkäykset ovat kuitenkin vakava asia ja rikos, vaikka koskeekin immateriaalista asiaa. Hämmentävää ajatuksen juoksua.
Ja tuliko mieleen, että jos Cyberpunkin koodit oikeasti ovat tuossa, niin tämän kuun päivitykselle voidaan sanoa hei hei, kun CDPR joutuu tarkistamaan vaikka mitä tuon murron takia?
Ei kiinnosta, peliä nyt ei varmaan kannata vielä puoleen vuoteen hankkia. Katsotaan sitten kun Fail of the Year edition tulee markkinoille. Ja jos eivät saa peliä kursittua kasaan, niin se on sitten voi voi. Saapi sitten miettiä, mitä tuli tehtyä. Peliteollisuus ei tarvitse tällaisia hypeyrityksiä jotka kontrolloivat markkinoita ja julkaisevat paskaa. Saman toki soisi EA:lle ja kumppaneille.
Eipä ole kiire hankkia peliä muutenkaan. Ostan joskus 10-20e
Witcheritkin ollu steamissa pitkään pelaamatta vielä. Ehkä joskus kerkii.
Pelkureita koko joukko.
Kuka muistaa vielä Witcher 2:n linux portin onnistuneisuuden? Käytännössä portti oli jotakuinkin hazardi. Nyt ps4:n cyberpunkin kohdalla toistetaan samat virheet. Eli ilmeisesti talosta sisältä ei ole löytynyt edelleenkään riittävästi osaamista opengl/vulkan osaamista sillä moderneiden consoleiden apit kun ovat kuitenkin kohtuu lähellä edellä mainittuja kaikesta huolimatta.
CD projekti otti kuitenkin saamastaan kehityspalautteesta nokkiinsa ja jätti menkkaränköissään julkaisematta witcher 3:n linuxille.Ts Sitä niittää mitä kylvää.
Mistä hän sä nyt selität ja mitä? Miten joku linux portti vaikuttaa nyt mihinkään? Ja arvaappa millä alustalla Stadia kulkee? No et selkeesti tiedä, se on Linux/Debian pohjanen, kyllä stadia pelit kaikki pyörii linuxilla (vulkanilla). Joo vanhus konsoleille sitä ei ikinä olis pitänyt pistää. (lue tuhlata aikaa). CDPR on lähes ainoa DRM vapaan tuotteen jamppioni ja siinä kun muut suojaa tuotteitaan denuvianeilla ja muilla kuraisilla kikkareilla, CDPR:llä on selkärankaa pistää peli ulos sellaisena kuin se pitää pistää ulos. ID software on tietysti toinen hyvä esimerkki, paitsi että he nyt oho ups vahingossa jätti DRM softa vapaan .exe:n sinne. Tämä on suora hyökkäys DRM vapaan sisältöä vastaan oli se sitten tahallista tai epätahallista, sillä ei ole väliä.
Sen lisäksi Valve ja CDPR tekee yhteistyötä että Protonilla toimisi Cyberpunk. Ja jossainmäärin ymmärrän miksi CDPR ei ole pistänyt oikeaa Linux versiota jakoon. Linux ei ole stabiilein alusta, yhtenäpäivänä siitä voi hävitä pohja alta. Mutta kyllä kaikkien pitäisi ulostaa linux versiot steamiin jakoon ja ylläpitää, on aivan käsittämätöntä että jotain MÄkki poikia/tyttöjä palvellaan, alusta joka ei edes oikeasti yritä ylläpitää peli apeja.
Luetun ymmärtäminen
Hieman ihmettelen näitä: ähäkutti saivat mitä tilasivat kommentteja? Vissin ei pitäis tehdä pelejä ollenkaan, onko Whitcher alkuvaikeuksien jälkeen ollut kovinkaan huono noin teknisesti? Ei. Tämä CP2077 itku on vähän semmosta lapsellista kitinää mitä nyt muutenkin nykyään joka paikassa kuulee…
Mitä Witcheriin tulee niin juuri 3min sitten pelasin kolmosta switchillä ja ihan hyvältä maistuu, vaikka toki ne PC:llä on parempia Mutta tuli tuohon sarjaan tutustuttua Switchin kautta niin sillä olen enimmäkseen sitä pelannut, vaikka trilogia löytyy myös PC:ltä ihan (ihan tuki mielessä). Myös kirjat on tullut luettua, kirjastosta lainaamalla mikä ymmärtääkseni tukee myös hieman alkuperäistä kirjailijaa. Ja mitä siihen ceissiin tulee, on ihan oma sivuhaaransa mikä todistaa taas että asiat eivät ole mustavalkoisia vaan kaikilla on lopulta oma lehmä ojassa.
Cyberpunkin julkaisu oli toki huono päätös ennen aikojaan, ja sympatiat on täysin myös työntekijöiden puolella. Mutta tuollainen iso tietomurto voi pahimmillaan vetää viemäristä alas yhden potentiaalisen ja kykenevän toimijan (huono vertaus Vastaamo ceissi). Eli tästä pitäisi ainakin ottaa onkeensa mitä tietoturvaan tulee, mutta se on melko helposti sanottu. En tiedä miten tuollainen ohjelmointi "putka" toimii, mutta luulisin että itse kehitys ja sen vaatimat työkalut ovat melko monimutkaisia, sekä mahdottomia pitää irtaallaan julkisesta tietoverkosta. Tämä johtunee mm. versionhallinnasta ja vallitsevasta mailmantilanteesta. Ennen tarkempia tietoja toki ei voida sanoa muuta kuin että todella harmillinen takaisku. Itse en ole CP77 peliä ostanut (vielä) mutta kai senkin aika joskus vielä koittaa kunhan näytönohjaimia taas saadaan ulos kuluttajille.
En näe tässä kuin häviäjiä.
Voihan vitsi!
Nykyäänhän firmojen kannattaa nuo maksaa, riippuen miten isoa damagea on kyseessä. Viimevuosina isoista toimijoista mm. Garmin on maksanut 10 milj. dollaria ransomware-hyökkäyksestä.
Toki, jos siellä koodissa on tietoturva-aukkoja, gpl violaatioita tai muuta epämääräistä varastettua koodia, rasistisia kommentteja seassa tms. niin voi kirpaista koodien vuotaminen. Tyyliin, jos cp2077:en koodista löytyisi unreal enginen koodia copy/pastettuna niin saattaisi alkaa kummottamaan cdpr:n päässä.
Onhan tämä tietenkin noloa, mutta muistaako vuotoa kukaan enää 2v päästä?
Maksamisessa vaan se riski että nämä kiristäjät saattaa silti julkaista ne tiedot ja jos kaikki maksaa nuo lunnaat, niin ei nämä kiristykset tule ainakaan vähenemään jatkossakaan.
Tapaukset vuotamo ovat asia erikseen, toki eihän uhri ikinä tiedäkkään mitä käy loppujenlopuksi kun maksaa.
Mutta esim Garmin maksoi 10 miljoonaa = ei vuotoja
CWT global maksoi 4.5 miljoonaa = ei vuotoja.
Canon taas kieltäytyi 2020 alussa maksamaan lunnaita ja tämän seurauksena vuodettiin nettin dataa. (Tosin, vuotona oli kuulemma markkinointiin tarkoitettuja materiaalia + Canonin nettisivuilta jotain tietoja. Ei mitenkään kovinkaan arkaa dataa)
Onhan se myös pitkään ollut jo tiedossa että 90%+ tapauksista, jos ransomwaren koneelle saat ja maksat ne bitcoinit niin useimmiten myös saat sen purkuavaimen. Huono PR on tässä tapauksessa myös "hakkereille" huono juttu.
Näissä isomissa tapauksissa (esim tapaus Garmin), se 10 miljoonan summa oli ilmeisesti pienempi paha kuin että dataa vuotaisi julkisuuteen.
Jos Matti Meikäläisen mökki-kaljailu kuvat vuotavat nettiin, niin tuskimpa kauheata PR-katastrofia tästä syntyy, joten Matti Meikäläisen kannattaa vaan backupeilta palauttaa tiedot ja unohtaa koko juttu. Nämä isommat firmat on sitten taas oma lukunsa.
Ransomware gangs made at least $350 million in 2020 | ZDNet
http://www.zdnet.com
Niin kauan kun näillä tälläsiä summia tehdään, niin ei ole ongelma poistumassa. Maksoipa firma lunnaat tai ei.
Näitä lunnasvaatimuksia ei kannata melkein ikinä maksaa mistään syystä. Tämä on ihan perus tietoturva 101.
1) Mitään takeita ei ole ettei tietoja vuodeta joka tapauksessa
2) Mitään takeita ei ole siitä että hakkeri ei myisi/luovuttaisi tietoja jollekin muulle
3) Mitään takeita ei ole siitä ettei hakkeri alkaisi kiristämään uudeleen kun edelliset rahat on törsätty
Hakkerit toimivat anonyymeinä joten mitään menetettävää mainetta tai PR ei ole olemassakaan. Cyberrikollisten kanssa toiminta on aina inherenttisesti arvelluttavaa ja epäluotettavaa luonteeltaan.
Ainoat poikkeustapaukset on sellaiset joissa vuotavat tiedot voivat lähes täysin varmasti ajaa koko yrityksen nurin ja siihen nähden pyydetty kiristyssumma on hyvin pieni riski. ns. "ei ole enää mitään menetettävää" tilanne.
Mitä taas uutiseen tulee niin ikävä juttu CDPR:lle, mutta toisaalta jos Cyberpunk2077 koodit vuotavat niin tuosta pelistä tulee todennäköisesti mod-communityn ultimaattinen hitti ja timantti jota tullaan hiomaan ainakin seuraavat 10v ellei ylikin.
Vankilat kävisivät turhiksi jos rikolliset saataisiin käyttäytymään nätisti siirtämällä niiden tileille isoja summia rahaa.
Ite en maksais. Ennemminkin laittaisin yleiseen jakoon puolet pyytämästä summasta sille, kuka sevittää hakkerin kaikki tiedot.
—-
Mitä taas tulee vanhojen konsoleiden versioihin, niin niillähän peli toimi juurikin niin hyvin, kun peli joka on alusta asti suunniteltu PALJON uudemmalle raudalle, toimii.. Jos niitä haluaisi tukea, niin pitäisi tehdä koko peli uudestaan, aluista asti. Ei siinä olisi mitään järkeä, kysestä viritystä ei enää samaksi tunnistaisi.
Eli vanhoille alustoille on täysin hyväksyttävää julkaista buginen ja kaatuileva paskakasa 59,90 euron hintalapulla? Mielenkiintoinen logiikka.
Toivotaan että rikolliset saadaan kiinni.
Itse lopetin pelamisen kun en pystynyt tehtäviä suorittamaan loppuun bugien takia.
Myös tätä peliä ei olisi pitänyt julkaista vanhoille konsooleille ennen kun olisivat sen saaneet pyörimään heikolla raudalla sulavasti.
Mitä hemmettiä. Linux ei ole stabiilein alusta, linux = mäkki poika. WTF.
Lainasit viestiä missä puhuttiin siitä, että CDPR on tunnetusti jo historiassaan sellainen talo jolla on ongelmia porttauksien kanssa. Historia todellakin toisti itseään, lisäksi se toisti itseään siinä, että myös se W3 oli todella buginen tullessaan ulos. CDPR on koostaan (rahallinen arvo) ja todella laadukkaasta sisällöstään huolimatta pelitalo joka on kasvanut hieman liian nopeasti ja hieman liian suureksi. Selvästi yritysrakenne ei ole kyennyt pysymään tässä mukana ja se johti sitten selvään ristiriitaan johdon ja työntekijöiden välillä ja se taas johtaa yleensä siihen, että ulos tulee sutta ja sekundaa, kun johtoportaalla kiire ja työntekijät yrittää sanoa, että kun ei ole vielä valmis, nähty useasti aiemminkin. Asialla ei ole mitään tekemistä Linuxin, DRM:ien tai Mäkkien kanssa. Ja ihan tiedoksesi ilman sitä Linuxia ei olisi koko internettiä, ei olisi Android puhelimia (ne on Linux puhelimia) jne. Koko maailma pyörii Linuxilla tällä hetkellä, se on vakain, muunneltavin ja monikäyttöisin, sekä DRM vapaa käyttöjärjestelmä.
PS. Mäkit on Applen tuoptteita ja niillä on macos mikä ei ole Linux.
Eihän tässä ole muusta kyse kuin siitä että hakkerit pitää huolen siitä että CDPR:n lupaus laajasta modaustuesta täyttyy.
Muuten todella outo hyökkäyskohde jos on tehty ansaintatarkoituksissa. Ei tolla koodinpätkällä tee juuri kukaan juuri mitään ja CDPR:ltä jää tasan nolla euroa saamatta tuon takia. Ainoa oikea riski mitä tästä CDPR:lle on, tulee siitä jos ne on tehny laittomuuksia koodinsa kanssa. Joku saattaa kanssa jättää firmaan töihin hakemisen väliin jos koodin laatu on ns. huvittavan huono.
Rikollistahan tuo kyllä on, siitä ei varmaan ole erimielisyyttä ilmassa, mutta kokonaisuutena todella hölmö hakkerointikohde.
Hölmö ja hölmö. Sehän riippuu siitä miten tärkeisiin paikkoihin onnistuu iskemään ja miten hyvin on esim. backupit tehty. Ei voi koskaan tietää kun kyseessä iso firma.
Minä muistan aikanaan kun jostain "amerikan serkulta" sai ladattua jonkun hakkerien pöllimän AAA-pelin parikin kuukautta ennen kuin se tuli kauppoihin. Olisko ollut Half-Life 2, yritin tässä googlailla, mutta kun google on mitä on niin sieltähän tulee tietysti pelkkää capcomia ja cyberpunkkia vastaan. Muistan senkin, että ei se nyt hyvin toiminut, mutta no mitäpä sitä pystyi olettamaankaan. Oikeastaan tuo varmaan sai enemmän aikaan myyntejä pelille, koska alku muistaakseni toimi aika hyvin ja vasta vähän pidemmällä alkoi oikeasti ongelmat, läpipelattava ei ollut missään nimessä. Oli vähän kuin demo ja koska kuitenkin kyseessä oli huippupeli niin ostoonhan tuo tietysti ilmestyessään meni, tosin olisi mennyt muutenkin.
Vuoden verran myöhästyi HL2, toki osittain senkin takia että oli keskeneräisempi kuin oli kerrottu julkisuuteen, mutta myös lähdekoodin pöllimisen johdosta. Artikkeli linkki: The boy who stole Half-Life 2
Linux-pelaamisessa toimivuudessa yksi iso ongelma on tuo, että pelienginet olettavat isoja kerroksia ajureita ja frameworkkeja alapuolellaan. Kun niitä on takaisinmallinnettu ja harrastepohjaltakin koodattu, koodi voi lahota jossain kohtaa. Jos tämän sivuuttaa, Linuxin "ydin" on kyllä userspacen puolelle melko stabiili.
Nyt viime aikoina on pudoteltu vanhimpien arkkitehtuurien tukea, koska niitä ei absoluuttisesti käytä juuri kukaan. Jos niitä käyttäisi, tuki voisi ehkä jatkua. Tässäkin pitää huomata, että uusimman kernelin tuki ei ole sama kuin distrojen tuki. Distroja on vielä, mitkä tukevat Linuxin syntyhetken koneita 16-bit PCMCIA- ja ISA-kortteineen.
Esim. Macissa on aika aggressiivisesti uusittu asioita ja ainakin työasioissa näkynyt, että aina kun uusi OS X / macOS tullut, niin joku niistä parista kriittisimmästä työkalusta vaatinut päivitystä uudelle os-versiolle. Tietenkin hienoa että päivityksiä tulee, mutta ei se niin hienoa aina sielläkään ole.
Joo toi serverien kryptaaminen ansaintatarkoituksissa on jossain määrin järkevä juttu, mutta toi lähdekoodin maailmaan dumppaaminen on lähes täysin merkityksetöntä CDPR:lle. Jos joku keksii että mitä välitöntä haittaa tuosta CDPR:lle on, niin kertokoon ihmeessä. Itse pelihän löytyy täysin DRM vapaana ihan CDPR:n omasta kaupastakin ja siten netin syövereistä saa ihan bitilleen aidon pelin ladattua jo nyt, joten toi HL2 tilanne ei ole kovin verrattavissa.
Juu se on totta. Enkä minä tosiaan edes tarkoittanut, että siitä iloa olisi ja modi tukikin on jo olemassa valmiiksi. Tuli vain mieleen tuo, että jossain menneisyydessä oli tuollainen vastaava tapahtunut.
Ne nykyiset "modityökalut" on ihan torsot ja niillä ei tee juuri mitään. Ne mahdollistavat vain pelitiedostojen purkamisen ja tutkimisen, mutta juuri mitään ei voi muuttaa ja uudelleenpaketoida osaksi peliä joitain tekstuureja lukuunottamatta.
Tuo kaveri ei ikinä saanut tuomiota Valvelle murtaumisesta, koska paikallinen poliisi kerkesi pidättää sen toisesta tapauksessa* ennen "työhaastattelua" Amerikassa.
*= Agobot – Wikipedia
Olipa typerä ja sadistinen kommentti. Eli kun pelin aikataulu meni sekaisin koronan takia, myöhästyi ja lopulta paineessa julkaistiin keskeneräisenä, niin sinulle tulee hyvä mieli siitä että lyötyä lyödään vielä lisää ja potkitaan maassa vielä perään ? Olisiko aika palata todellisuuteen ja ihmisten pariin sieltä kuusta ?
Missä arvostelussa on mainittu että w3 oli mainitsemasi bugikasa ? Witcher 3:han keräsi ylistyksiä ja yli 90 pisteen arvosteluja heti launchissa jo. Sen lisäksi peliä pätsittiin joka kuukausi vuoden ajan ja siihen lisättiin valtavat määrät lisäsisältöä ilmaiseksi.
Menee jo valehtelun puolelle sinulta.
Mitä ihmettä. Ihan samalla tavallahan Cyberpunk2077 veteli hirveetä ylistystä vaikka oli täys bugeja. Witcher 3 oli tullessaan ihan samanlainen bugikasa.
En tiedä missä maailmankaikkeudessa Witcher 3:n oli bugikasa launchissa. Katsoppa metacritic ja vertaa kummankin pelin day 1 arvosteluja. Ei kannata täyttää päätä jollain reddit trollien mustamaalaus kampanjoilla, joiden väitteillä nyt ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
The Witcher 3: Wild Hunt (PC/PS4/Xbox One)
murobbs.muropaketti.com
Sieltä vaanlukemaan, että höpöttele keskenäs, kelasin sulle vielä sivunkin julkaisun paikkeille.
Vai että oikein sadismia. On se niin moraalisesti väärin vihata suuryhtiöitä, sen jälkeen kun kuluttajia on kusetettu oikein olan takaa, ja samalla taottu miljoonia? Taidat itse elää lampaiden kanssa, kun tällaisen puolesta pitää oikein henkilökohtaisuuksiin mennä.
Hyvä peli on muuten kyllä, vaikka huono vähän pelaavana olenkin tuota arvostelemaan.
Sinulla ei viestiesi perusteella taida olla penniäkään kiinni tuossa Cyberpunkissa, joten sinulla ei myöskään ole suuremmin kompetenssiä siitä valittamiseen. Ja vittuilusi asiasta ei edistä tätä ketjua millään tavalla, joten mitä jos ihan vaan jättäisit postaamatta tänne?
Jos pitäisi arvata niin liittyy tuohon, että modeissa on tietoturvaongelma (en tiedä onko jo korjattu) ja ne antaa hyökkääjälle oikeuden ajaa koneella mitä tahansa koodia. Eli siis ei mikään pieni riski, vaan siis "punaisen" ja korkeimman tason ongelma. (ilmeisesti viimeisin päivitys 1.12 korjaa tämän)
Kuluttajia ei ole "kusetettu" vaan pelin hiomisessa on ollut selkeästi ongelmia julkaisuaikataulun suhteen, liittyen korona virukseen. Ja oikein "olan takaa" on kyllä melkomoista liioittelua. Ainut keitä ns. "kusetettiin" oli varmaan konsolipelaajat, mutta esim. Sonyn palvelussa saivat rahat takaisin, joten se siitä "kusetuksesta". Ei se sinun henkilökohtainen murheesi ole, jos joku konsoliversio on rikki.
Eli löysit jonkun random vahvistamattoman kommentin jostain ps4 version bugisuudesta, kun nimenomaan puhuttiin PC -versiosta, kuten linkkaamani metacritic -arvostelu antoi ymmärtää ? Seuraavaksi haetaan faktat Gigantin asiakaspalaute -osiosta ?
Tuota, Jason Schreierin tekemän artikkelin mukaan ongelmat johtuivat paljolti ihan muusta kuin koronasta. Alla olevasta artikkelista:
Schreier on Cyberpunk 2077. Game director's response. Potential CDPR acquisition – Game World Observer
gameworldobserver.com
Ylipäätään jos hankkii uuden jeesuspelin 7v vanhoille mopokonsoleille niin mielestäni se on peiliinkatsomisen paikka jos tulee yllätyksiä. PS4 ja X1 olivat alitehoisia tuhnuja jo julkaisupäivänä.
Ylipäätään jos julkaisee pelin 7v vanhalle alustalle ilman että peliä on se silmällä pitäen suunniteltu, niin se on peiliinkatsomisen paikka pelifirmalle jos tulee yllätyksiä.
Ton 7v vanhan alustan suorituskyky on täysin tiedossa ja vain idiootti julkaisee sille pelin jota sillä ei voi hyvin pelata.