NVIDIA avasi aiemmin tässä kuussa pitkään beetavaiheessa olleen GeForce Now -striimauspalvelunsa. Sekä ilmaisena että maksullisena saatavilla oleva palvelu on tarkoitettu jo omistamiesi pelien pelaamiseen siten, että peli pyörii palvelimella, josta se striimataan esimerkiksi puhelimeen.
Tuttu Twitter-vuotaja Tum Apisak on saanut käsiinsä testituloksia, jotka paljastavat samalla minkälaisella alustalla NVIDIAn GeForce Now pyörii. Geekbench-listauksen mukaan palvelu pyörii Citrixin XEN-hypervisorilla pyörivissä Windows Server 2019 -virtuaalikoneissa.
Palvelimet on varustettu Intel CC150-prosessorilla, mikä tunnistekoodien mukaan viittaa Coffee Lake -sarjaan. Prosessorista on vuodettu jo aiemmin kuvia ja joitain testituloksia. Kyseessä on 8-ytiminen prosessori, joka toimii ilmeisesti aina 3,5 GHz:n taajuudella eikä sillä ole erillistä Boost-kellotaajuutta. Testien mukaan se saa Cinebench R20:n yhden ytimen tulokseksi 151 ja moniydintulokseksi 1510 pistettä. 151 pisteen tulosta on erittäin heikko verrattuna esimerkiksi Core i7-9700K:n 209 pisteen tulokseen, mutta se selittynee yksinomaan Boost-teknologian puutteen kautta. Moniydintestissä prosessori pärjää tasapäisesti i7-9700K:n kanssa. Tuntemattomasta syystä CC150 tunnistuu Geekbenchissä kahtena 4-ytimisenä prosessorina, jotka kykenisivät kumpikin ajamaan kahdeksaa säiettä.
Grafiikan piirtämisestä palvelimissa vastaa ”GeForce RTX T10-8” nimellä tunnistuva näytönohjain, jossa on 8 Gt muistia. Geekbenchin mukaan grafiikkapiirissä on 56 SM-yksikköä eli 3584 CUDA-ydintä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että näytönohjaimessa käytetään huomattavasti leikattua TU102-grafiikkapiiriä. TU102-grafiikkapiirissä on yhteensä 72 SM-yksikköä.
Lähteet: Tum Apisak @ Twitter, Tom’s Hardware
Tuleekos tästä IO-testit ulos jossain vaiheessa?
😉
Rauhalliseen pelaamiseen ihan jees mutta jos tahtoo FPS pelejä pelata niin melkosta latenssipaskaa tuokin ns. pilvipalvelu tarjoaa. Kokeiltu useilla peleillä ja osa toimii kohtuullisesti osa ei pelattavasti. Itsellä on teranen ja osan peleistä saa joten kuten pelittään mutta voin kuvitella jotain 24 megan ADSL piuhan päässä miten toimii:) Jossain vaiheessa varmaan homma menee maaliin ja homma toimii kuten pitää mutta vielä on matkaa sillä rintamalla…
Mikä on?
Ainakin tälle GeForce Now:lle on, kerran 100M riittää myös.
Gigabitin kuitu häviää mainitulle ADSL:lle jos serverihuone sijaitsee kuitukäyttäjään nähden toisella puolella maailmaa ja ADSL:lle naapurissa. Samalla lailla sisäverkon bufferbloat-routteri voi tuhota pelikokemuksen heti kun joku avaa youtuben tai netflixin, oli talosta ulos lähtevä yhteys mikä tahansa.
Nämä on myös ongelmia jotka eivät oikeastaan ole ratkaistavissa nykyisessä internet-ympäristössä globaalisti, aina on joku jonka luo ei mene lankaa tai jonka yhteys serverihuoneeseen on syystä tai toisesta ailahteleva.
Toisaalta jos yhteys on riittävä ja linjat serverihuoneeseen kunnossa niin kyllähän tälläinen palvelu varmasti pieksee peli-PC:n ylläpitämisen tahi sellaiseen sijoittamisen rajatulle kohderyhmälle.
no jos tuhannen gigabitin piuhallakin tökkii, niin…
Kyllä mä tuota pikapikaa töissä testasin perusläppärillä, eli T470:llä. Toki täälläkin on linjaa gigabitin verran käytettävissä ja näytti tuo palvelin (jossa Ghost Recon Breakpoint pyöri) olevan ruotsissa. Rumalta näytti ja input lagia jonkin verran, ehkä jollain konsoliohjaimella pelikelpoisempi.
Isompi "ongelma" oli se, kun käynnistin pelin toiseen kertaan niin se lähti periaatteessa nollasta uudelleen eli 11.3GB pätsin asennuksella. Toinen pelikerta jäi siis kokematta toistaiseksi.
Ei se sekaan huku vaan tulee päälle.
Viivettä tulee siitä kun käyttäjän input ensin lähtee koneelta palvelimelle, siellä sitten renderöidään ja pakataan peli videoksi, lähetetään takaisin ja sitten vielä käyttäjän päässä videostriimi puretaan näytölle ja näytön oma lagi.
Joo vähän turhan pelkistetysti sanoin. Tuo Nvidian latenssitesti itse asiassa sisältää myös matkan takaisin. Tuo renderöinti- ja pakkaus onkin sitten mielenkiintoisia juttuja koska Nvidia käyttää inputin ennustusta myös latenssia pienentämään. Omien kokemuksien perusteella sitä ennustusta ei ainakaan voi huomata ja tuntui huomattavasti paremmalta kun vaikka Playstation Now -palvelussa jossa sellaista ennustusta ei ole. Olisi kiva kyllä nähdä joku syvällinen tekninen analyysi tuosta koko prosessista inputista uuteen kuvaan näytöllä.
CUDA-ytimiä on enemmän kuin 2080 Superissa mutta vähemmän kuin 2080 Ti:ssä.
Suorituskyvystä on vaikea sanoa tietämättä millä kelloilla ne todellisuudessa toimii, mutta todennäköisesti parempi kuin 2080 S
Voisiko 3dmarkkia pelata steamista…? Eipä sillä, että sillä nyt niin isoa merkitystä olisi.
Ei pysty, antaa virheen kun yrittää asentaa mokomaa
Ongelma lienee muualla kuin internetyhteydessä? Tosin itse käyttänyt vain Shield TV:llä.
katso liitettä 347134
Moneen peliin 1080@60Hz riittää paljon paljon heikompikin GPU kuin TU102:nen.
Ja tuohon päälle lagit nvidian datacenterin ja peliserverin datacenterin välillä? Vai onko jossain matskussa näkynyt, missä peliservereitä ajetaan nvidia now:n tapauksessa? Voisiko jopa olla osa ajateltua liiketoimintamallia, että saavat liiketoimintaa myös peliservereiden ajosta? Toisaalta pelit ovat nykyään hyvin globaaleja ja siten toi vaatisi hyvää cdn verkkoa nvidia now:n eri keskuksien välillä, mitä eivät ehkä halua mukaan yhtälöön? Arvailua taas…
Lisäksi tuolla voi ainakin tässä vaiheessa varmasti hyvin testata erilaisten ajureiden ja kokoonpanojen toimivuutta. Pistää vain sinne rautaa välillä a-Ö ja porukka pelaa niillä urakalla. Virhelokit voidaan sitten tutkia, sitä mukaa, kun ongelmia on.. Jos ilmainen palvelu vähän kaatuilee, niin sittä tuskin tulee oikeusjuttua..