iFixit on julkaissut laadukkailla kuvilla ryyditetyn purkuartikkelinsa perjantaina myyntiin tulleista iPhone 11:sta ja 11 Pro Maxista. Etenkin kalliimman 11 Pro Maxin sisuskalujen suhteen on leijunut kysymysmerkkejä muutamankin yksityiskohdan suhteen.
11 Pro Maxin akku on nyt yksikennoinen ja kasvanut merkittävästi edeltäjämallista – sen kapasiteetti on 3969 mAh, eli 15,04 Wh, joka on 2,96 Wh enemmän kuin XS Maxissa. Akulle on saatu lisää tilaa kasvattamalla puhelimen paksuutta 0,4 mm:llä sekä poistamalla paineentunnistus näytöstä. 3D Touch -ominaisuuden poistuminen on ohentanut näyttöä iFixitin mittausten mukaan 0,25 mm:llä. Mielenkiintoinen akkuun liittyvä yksityiskohta on kaksi liitintä, jotka saattavat viitata huhuttuun kaksisuuntaiseen langattomaan lataukseen, joka ei lopulta kuulunut varustukseen. Toisaalta ne saattavat myös liittyä uusiin akun hallinta- ja seurantaominaisuuksiin. Testien mukaan puhelin toimii alempi liitin irrotettuna, mutta ei lataudu langattomasti.
11 Pro Maxin pääpiirilevy on puristettu entistä pienempään tilaan ja se rakentuu viimevuotiseen tapaan kahdesta päällekkäisestä kerroksesta. Piirien jäähdytys on toteutettu grafiittikerrosten avulla, mutta Android-lippulaivapuhelimista tuttua lämpöputki- tai höyrykammiojäähdytystä ei ole käytössä. Modeemipiiri on Intelin valmistama ja RAM-muistia vaikuttaisi olevan neljä gigatavua aiemmin huhutun kuuden sijaan. RAM-muistin kokonaismäärästä ei ole täyttä varmuutta, mutta iFixit ei ainakaan löytänyt huhuttua erillistä kahden gigatavun kamera-RAM-muistia. Uuden kolmoistakakameran moduulit on pakattu yhteisiin metallikuoriin, eikä kameramoduulien yhteydestä vaikuttaisi löytyvän omaa muistia.
Edullisemman iPhone 11:n sisuskalut yhdistelevät XR-edeltäjämallia sekä uusia 11 Pro -malleja. Pääpiirilevy on nyt kaksikerroksinen Pro-mallien tapaan, kaksoiskamera sijaitsee yhteisessä metallikuoressa ja yhtä liitintä käyttävän akun kapasiteetti on kasvanut 7 %:lla edeltäjästä.
Korjattavuusarvosanaksi iFixit antoi molemmille iPhone 11 -malleille 6/10 pistettä, joka on sama kuin edeltäjämallissa ja parempi kuin Samsungin, OnePlussan ja Huawein huippumalleissa. Kehuja tulee helposta näytön vaihdosta, yksittäin irrotettavissa olevista komponenteista sekä ruuvien käytöstä liiman sijaan. Miinusta ropisee lasirakenteesta ja käytännössä kaikkien komponenttien irrottamisen vaativasta takakuoren vaihdosta.
Tuo sim-kortti vie kelkkoineen kyllä valtavan tilan verrattuna itse puhelimen piirilevyyn.
Tuonkin tilan voisi paremmin käyttää akulle tai isommille kameroille. Toivottavasti esim-ratkaisut yleistyvät.
Operaattorit siinä kai vastaan haraavat. Kun se sim on pelkkää dataa, niin liittymää on entistä helpompi vaihtaa ja se ei ole operaattorien mieleen
Muistan vielä menneet ajat jolloin Applen oli niitä heikosti korjattavia… Android on ajanut ohi siitä tälläkin saralla 😉
Mutta vakavasti, eiköhän ne e-simmit yleisty, jos ei muuten niin pakolla.
Mitä mitä, iPhonet ei ole enää paskimpia korjattavuuden suhteen? :O
Kilpailijat on menneet ohi – alaspäin 😀
On mielestäni hämmentävää, että firma joka taistelee Right to Repair -liikettä vastaan, valmistaa kuitenkin markkinoiden helpoiten korjattavia puhelimia. Eihän Apple edes halua kenenkään korjaavan puhelimiaan.
Ei Applella ole mitään korjauksia vastaan. Heillä on erittäin kattava virallisten huoltojen verkosto ja virallisia korjauspalveluita on erittäin helppo käyttää ympäri maailman.
Sen sijaan epävirallisilla "piraattiosilla" tapahtuvaa korjausta siellä kyllä vastustetaan.
Jossain vissiin herätty takuukorjausten hankaluuteen, ei kai kukaan luuria se edellä suunnittele, että asiakas itse pystyisi luurin korjaamaan.
Onhan se Applen suhtautuminen muuttunut, kun juuri kesällä käynnistivät tuon juuri ”pienille nyrkkipajoille” tarkoitetun ohjelman jonka avulla pajat saa käyttöönsä Applen viralliset osat, huoltomanuaalit yms. Ohjelma tosin taisi vielä ainakin toistaiseksi olla rajoitettu iPhonen/iPad korjauksiin, eikä tietysti salli ihan kaikkia korjausmetodeja.
En puhunutkaan yleisesti ottaen korjaamisesta, vaan juurikin Right to Repair -liikkeestä. Apple edellyttää jokaiselta AASP:ltä (Apple Authorised Service Provider) niin järkyttävän kalliita korjauslaitehankintoja, että yhtä hyvin voisivat tehdä puhelimista paljon vaikeammin korjattavan niille pulliaisille, joiden he eivät halua niitä korjaavan. Kalliilla erikoistyökaluilla ja laitteilla korjaus taas onnistuisi. Noh, onneksi eivät ole näin tehneet. Itse haluan toistaiseksi korjata vielä kaikki omistamani elektroniset sekä mekaaniset laitteet, jos taidot vain riittävät.
Mitäs ne järkyttävän kalliit korjauslaitteet on? Kiinnostaisi ylipäätään että millaisilla kamoilla näitä oikeasti korjataan.
Esimerkiksi Horizon "kalibrointikone", joka parittaa uuden kotinapin puhelimeen. Hinta vaivaiset $25,000.
Mielenkiintoista. Miten muut valmistajat tekee saman? Tota kotinappiahan ei tosta vaan vaihdeta ilmeisesti touch id:n takia.
A) Tuo Horizon 2017 julkisesti esitelty robotti, joka kalibroi tuolloin hyväksytyissä korjauspisteissä näytön kosketukset, värit ja parittaa hardis puolen
B) missä sanotaan että tuo vaaditaan nykyisiltä liikkeiltä? En löytänyt mistään mainitaa tuosta liittyen nyt julkistettuun laajennettuun korjauskoulutuksen ja työkalujen saajiin
C) mistä löysit tuolle hinnan? Tuntuisi aika hassulta että Apple myisi robottejaan ulos, korkeintaan leasing tyyppisesti vuokraisi, jolloin niiden hallinta säilyisi Applella.
D) ainakaan jenkkiuutisoinnin mukaan ei korjaajia edes pakoteta käyttämään Applen virallisia osia (joskin ne tulee saataville). Asiakkaille tulee vain selkeästi kertoa millaista osaa käytetään.
https://www.wired.com/story/apple-offers-customers-more-iphone-repair-options/