
Intel julkaisi Innovation 2022 -tapahtumassa uusien 13. sukupolven Core -prosessoreiden lisäksi vihdoin ja viimein pahasti myöhästyneet Arc A7 -sarjan näytönohjaimet. Nyt yhtiö on julkaissut tarkempaa tietoa näytönohjainten hinnoittelusta sekä suorituskyvystä.
Arc-markkinoinnin kasvot Tom Petersen ja Ryan Shrout kertovat tuoreimmalla videollaan, miten Intelin laskujen mukaan sen Arc A750 ja Arc A770 tarjoavat jopa 53 ja 42 prosenttia parempaa suorituskykyä per dollari verrattuna GeForce RTX 3060 -näytönohjaimeen. Vaikka painopiste markkinoinnissa on nyt nimenomaan suorituskyvyssä hintaan nähden, myös raa’assa suorituskyvyssä jo Arc A750 riittää RTX 3060:n peittoamiseen reilun 5 %:n erolla keskimäärin ainakin DirectX 12- ja Vulkan-peleissä. Testeissä käytettiin 1440p-resoluutiota tarkemmin määrittelemättömiä ”High”-asetuksia.
Yhtiö on avoimesti puhunut, kuinka se on keskittynyt nimenomaan moderneihin rajapintoihin eikä näytönohjaimet edes virallisesti tue DirectX 9 -rajapintaa tai vanhempia. Tästä huolimatta testatuissa DirectX 11 -peleissäkin on muutamia, joissa Arc A750 on GeForce RTX 3060:iä nopeampi. Intel ei ole kuitenkaan peitellyt sitä, että keskimäärin näytönohjain häviää RTX 3060:lle DX11-rajapinnalla.
Suorituskyvystä per dollari puhuttaessa Intel on hinnoitellut Arc A750:n ainakin näennäisesti League of Legendsin DirectX 11 -suorituskyvyn mukaan, sillä siinä suorituskyky per dollari on vain aavistuksen RTX 3060:tä parempi. Parhaimmillaan sen suorituskyky per dollari on jopa yli kaksi kertaa parempi, kuin NVIDIAn lähimmällä kilpailijalla. 1080p-resoluutiolla suorituskyky per dollari -etu kutistuu 48 prosenttiin.
Arc A770:n käytössä on 8 Gt:n versio ja sen kohdalla ei käyty tällä kertaa läpi raakaa suorituskykyä lainkaan, vaan vain suorituskykyä per dollari. 16 Gt:n versio tarjoaa lisämuistin lisäksi hieman lisää muistikaistaa. Ottaen huomioon, kuinka vähän A750 on leikattu, ei suorituskykyero kuitenkaan liene niin suuri, että A770:llä olisi asiaa kilpailemaan RTX 3060 Ti:n kanssa.
Suorituskyky per dollari -kaaviossa ainut peli, jossa GeForce on parempi valinta, on League of Legends DirectX 11 -rajapinnalla. Erot eivät ole yhtä suuria, kuin A750:llä, mutta kuitenkin keskimäärin todella huomattavia. 1080p-resoluutiolla Ultra-asetuksin suorituskyky per dollari -etu laskee jonkin verran ja pari muutakin DX11-peliä jää vihreän leirin haaviin, mutta keskimäärin ero on silti noin 30 % Arc 770:n eduksi Intelin laskujen mukaan.
Intel Arc A750 on hinnoiteltu verottomana 289 dollariin, kun Arc A770:n saa omakseen verottomasti 8 Gt:n muistilla alkaen 329 dollariin. Intel Arc A770 Limited Edition 16 Gt:n muistilla kustantaa verottomasti 349 dollaria. Näytönohjaimet saapuvat myyntiin 12. lokakuuta ja arvostelut niistä saa julkaista joskus ensi viikon aikana.
Intelillä on luonnollisesti käynnissä myös kilpailijoilta tuttuja kylkiäiskampanjoita. Alkuun Arc A7 -sarjan näytönohjaimen ostavat saavat kaupantekijäisiksi Call of Duty: Modern Warfare II pelin ilmaiseksi. Uuden CoDin lisäksi ostaja voi netota Gotham Knights-, Ghostbursters: Spirits Unleashed- ja The Settlers -pelit liittymällä Intelin Gaming Access -ohjelmaan. Gaming Access ohjelmassa julkaistaan muun muassa ilmaispelejä, erilaisia kilpailuja ja artikkeleita.
Lähde: Intel
Tässähän ollaan kohta pelitermein kuin Dunessa, kolme kovaa: Atreides, Ordos ja Harkonnen.
Et yhtään jaksais referoida?
HUB-videon vasta ehdin katsoa ja tuhnuhan sieltä tuli. DX9-taso surkea. Steven mukaan hinnanlasku tarvitaan, että olisi kilpailukykyinen.
Intel Arc A770 Review – Finally a Third Competitor
http://www.techpowerup.com
Averaged over our updated 25-game-strong test suite at 1080p resolution, the Arc A770 reaches performance that’s comparable to NVIDIA’s RTX 3060, slightly faster than RTX 2070, RX 6600 and RX 5700 XT.
Once you increase the gaming resolution to 1440p, the Arc A770 gains on its competitors.
I’m happy to report that Intel’s ray tracing implementation is great. I didn’t encounter any serious issues, crashes or rendering errors, which is quite a feat for such a new technology. Technologically, Intel is clearly ahead than current-gen AMD, which can be seen in the performance benchmarks. NVIDIA’s cards are still a little bit better.
Harmi kyllä ei ollut DX9 tai muiden retrojuttujen testiä.
Myöntää tietenkin, että parannettavaa on paljon ja hinta voisi olla vielä halvempi heikon DX11 ja DX9 suorituksen vuoksi.
Intel Arc A770 and A750 review: welcome player three
http://www.eurogamer.net
En ollut ollenkaan vakuuttunut AMD:n yristä seurailla säteitä ja vähän tuntui selittelyltä että "eihän kun eka versio vasta…". Nyt Intel näyttää että voi sen tehdä hyvinkin ekalla kerralla (ja sitten kusee omiin muroihin ajurin nykytilalla, mutta minkäs teet ei auta kuin odottaa). Suoraan about saman luokan kortin rinnalle ja joissain ohikin, tosin tätä vähän himmentää että sen isompia kortteja ei ole tulossa ja tämä taso vaatii aika paljon kompromisseja (XeSS auttaa). Toivottavasti RDNA3 korjaa tilanteen ja olisi kaikilla syytä puskea pelejä siihen suuntaan.
Se vähä mitä XeSSistä tuolla DF:n jutussa oli testattu toistaiseksi lupaa silläkin saralla hyvää jos vaan pelituki alkaa levitä.
Noita revikoita kun katseli niin riippu ihan kenen kokemuksia kuuli se miten ajureita käsiteltiin. GN lyttäsi täysin kun niillä ei toiminut osa peleistä eikä jotkut näytöt, HUB valitti joistain peleistä ja suorituskyvystä mutta ei kai muusta. Paul ei maininnut mitään ongelmia, päin vastoin sanoi että hänen (kieltämättä kevyessä) testipatterissa kaikki meni ilman päänsärkyjä. Kitgurulla oli Spiderman rikki jota taas HUB mielestäni testasi (tosin en tuplatarkistanut että oli sama peli), sekä muita ongelmia. DF ei tainnut mainita muita ajuriongelmia kuin suorituskyvyn, mikä tosin voi olla tyylikysymyskin; siellä ei retostella rikkinäisyydellä ihan niin kuin noissa muissa. Jotain ongelmia oli outputin kanssa loppupäätelmän noottien mukaan mutta epäilevät hardisviaksi.
Erittäin ristiriitainen julkaisu siis, toivottavasti ajuritilanne paranee nopeasti.
Dx9 ja dx11 pelit sitten ovat vähän missä sattuu. Suurimmaksi osaksi ovat kuraa, mutta sitten joku uusin F1 peli pyöri sitten taas dx11:lla paremmin kuin dx12.
Dx12 ja vulkan pelit pyörivät paljon varmemmin, mutta tuntuu vaihtelevan alle 6600 – lähes 6700xt välillä silti suorituskyky.
1440p tuntuu toimivan paremmin suhteessa kuin 1080p ja sitten kun mennään johonkin CS pelaamiseen niin 150fps vs joku 450fps on sitten aika iso ero.
Photoshopeissa yms. toimii hyvin suhteessa hintaan mutta sitten taas joku softa, joka hyödyntää cudaa niin Intel saa turpaan aika rumasti.
Pirun vaikeita varmasti testata kun suorituskyky riippuu todella voimakkaasti pelistä/tekniikasta millä testataan (ja ilman reBar ja SAMn käyttöä suorituskyky on heikkoa). Raytracing suorituskyky on suhteessa hyvää, mutta sitten taas voidaan kysyä mikä sen rooli tuossa hintaluokassa on (toki sillä on rooli, mutta ei välttämättä niin suuri kun korkeamman hinnan kategoriassa).
Tuosta voi syyttää vain laiskoja kehittäjiä ja/tai NVIDIAn lobbausta, sekä AMD että Intel tarjoavat todella helppokäyttöiset ja vähätöiset työkalut millä CUDA kääntyy HIPiksi tai SYCLiksi
No tämähän on totta tietysti muutenkin pelitestauksessa, varsinkin kun suorituskyvyn mittarina on keskimääräinen fps. Asetukset vaikuttaa aivan tolkuttomasti jos osutaan johonkin rajaan (esim. muisti) joka aiheuttaa aaltoefektin koko rendauspipelineen. Samaa aihetta valitteli (siinä muodossa että ihmiset ei tätä älyä ottaa revikoita lukiessa huomioon) HUB:
XeSS js DLSS on ne taikasanat. 1440p näyttö, raytracing tulille ja kovaa ajoa skaalauksella. Ei tarvitse maksaa tonnia näyttiksestä ja silti saa täysin pätevän kokemuksen. Jos noita Intelin 1440p lukemia katsoo absoluuttisena eikä vaan prosenttina johonkin muuhun tuotteeseen niin puhdas natiivi rasterisaatiokin kulkee täysin pelikelpoisesti kautta linjan (pl. missä ajurit sössii homman).
Mutta jonkin verran tuntuu rasterointisuorituskykykin heittelevän näissä (siis myös dx12 ja vulkan), eikä saatavasta suorituskyvystä voi olla ennen kokeilua varma. Muutamassa pelissä esim. 770 oli hitaampi kuin 750 vaikka mitään järkisyytä tuolle ei ole.
Linux puolella vain 6.0 kernelille ajurit on luvattu, joten hetken aikaa julkaisuissa ollaan vielä ilman (koska kestää hetken että päivittyy noihin mainstream distroihin).
– Virrankulutus korkeahko muttei paha, piirien/korttien suunnittelu näyttää onnistuneen koska lämmöt näyttävät pysyvän hyvin kurissa jopa hiljaisilla tuuletuksillakin. Eli insinöörit ovat hoitaneet osansa.
– RT-suorituskyky hyvä, siis jos moiselle löytää jotain käyttöäkin.
Pahimmat ongelmat;
)
– vanhempien DX-rajapintojen suorituskyky surkea, nykyajureilla toimivuuskin vielä sinnepäin.
– ongelmat huomioiden ylihinnoiteltuja, ainakin 20-25% pois hinnasta jotta uskalikot voisivat moisen ostaakin. (Ja palata samalla 15-20v taaksepäin kun sai arvailla joskos "se seuraava ihmeellinen ajuripäivitys" sitten lopulta kerralla korjaisi kaiken ja tekisi ostoksestani järkevän
Ellei muuta niin Intelin pitäisi keskittyä vielä pitkään ajureihinsa, varsinkin niihin yhtään pelatuimpiin varhaisempia DX-rajapintoja käyttäviin peleihin. Valitsisivat suoraan vaikka 50 eniten pelattua vanhempaa Steam-peliä ja fiksaisivat edes ne? Siinä sivussa voisi korjaantua suuri osa vanhemmistakin epäilen. Ei teoreettinen vääntö auta jos pelit eivät toimi. En koskisi ARC-sarjaan vielä toviin vaan seuraisin varsinkin ajuritilannetta. JOS ajurit kehittyvät niin saattaa ollakin asiallinen hankinta kesällä 2023?
– Virrankulutus korkeahko muttei paha, piirien/korttien suunnittelu näyttää onnistuneen koska lämmöt näyttävät pysyvän hyvin kurissa jopa hiljaisilla tuuletuksillakin. Eli insinöörit ovat hoitaneet osansa.
– RT-suorituskyky hyvä, siis jos moiselle löytää jotain käyttöäkin.
Pahimmat ongelmat;
)
– vanhempien DX-rajapintojen suorituskyky surkea, nykyajureilla toimivuuskin vielä sinnepäin.
– ongelmat huomioiden ylihinnoiteltuja, ainakin 20-25% pois hinnasta jotta uskalikot voisivat moisen ostaakin. (Ja palata samalla 15-20v taaksepäin kun sai arvailla joskos "se seuraava ihmeellinen ajuripäivitys" sitten lopulta kerralla korjaisi kaiken ja tekisi ostoksestani järkevän
Ellei muuta niin Intelin pitäisi keskittyä vielä pitkään ajureihinsa, varsinkin niihin yhtään pelatuimpiin varhaisempia DX-rajapintoja käyttäviin peleihin. Valitsisivat suoraan vaikka 50 eniten pelattua vanhempaa Steam-peliä ja fiksaisivat edes ne? Siinä sivussa voisi korjaantua suuri osa vanhemmistakin epäilen. Ei teoreettinen vääntö auta jos pelit eivät toimi. En koskisi ARC-sarjaan vielä toviin vaan seuraisin varsinkin ajuritilannetta. JOS ajurit kehittyvät niin saattaa ollakin asiallinen hankinta kesällä 2023?
Tässähän se on ainakin omalla kohdallani, miksei nämä kiinnosta muuten kuin yleisestä kiinnostuksesta alaan. Ajurien johdosta vähän arpapeliä, miten pelit toimii. Lisäksi suorituskykykään ei ole sillä tasolla, mikä itseäni kiinnostaa. Katselen ennemmin, mitä RDNA3 tuo tullessaan. Joku 7800 / 7700 XT -tasoinen on tähtäimessä (ekstrapoloitu RDNA2:sta).
ReBAR tuki on listattu kortin laitteistovaatimuksissa. Mikä ihme se on että ilman sitä pissii?
Intelin tuotesivulta enkä spekseistä löydä eikä supportissa ole (ellei jossain foorumeilta löydy), joten laita ihmeessä linkkiä (juu, Intel on sitä muistanut toitottaa kyllä kun heput puhuvat ja YouTubessa arvostellaan). Olettaisin että tulee myös myyntisivuille toki, mutta Amazon ei vielä esim. listannut kortteja, jotta voisi tämän todeta.
Vaikka täältä
Intel® Arc™ A-Series Graphics – Desktop Quick Start…
http://www.intel.com
Kun kerran on jo faktaksi muuttunut niin onkos näistä DX9 ja sitä aiemmista jossain ihan numeroitakin ja kokemuksia? Ainut minkä olen onnistunut löytämään on CSGO ja se ei Phoronixin testin mukaan pelaa vulkanillakaan sen paremmin mutta ilmeisesti mitään ongelmaa sen testaamisessa ei tainnut olla. Tai jos "vanhempiin" sisällytetään DX11 niin väite ei sitten mitenkään universaalisti pidä paikkaansa.
Ehkä tuota kannattaa testata joskus vuoden päästä uudestaan…
Tämä. Olen yksi niistä jotka ostivat ekan sukupolven aiw radeonin. Sen kun piti olla Matrox G400 Marvel mutta paljon paljon paremmalla pelisuorituskyvyllä.
No totuus oli sitten ihan jotain muuta. Malliston kalleimmalsi kortiksi ajurituki oli jotain ihan kauheaa. Kahden vuoden aikana mitä se koneessa oli, ei tullut yksiäkään ajureita jossa sekä video että pelipuoli olisi toiminut. Aina oli vähintään toinen rikki, usein molemmat. Videopuoli tuotti lopulta sen pahemman pettymyksen kun kortin video inputteja ei pystynyt oikein millään muulla softalla käyttämään kun ATIn omalla ja sen tekemä mpeg ei transkooodautunut mihinkään järkevään standardimuotoon ilman että äänisynkka hajosi.
Tästäkin huolimatta ekan sukupolven Radeonit varmisti sen että Nvidialle löytyy edes yksi kilpailija ja sitä kautta se sukupolvi oli vaan pakko puskea lävitse.
Väitänkin että kellään joka tulee markkinoille uutena ei ole muuta vaihtoehtoa kun tehdä se eka sukupolvi jonka ajurit on mitä on. Tilanne ei ole rajapintojen vähetymisen myötä edes kamalasti edes muuttunut, jos lähtökohta on se että dx9 pitää olla tuettuna j ja tosiaan katsotaan että kuinka paljon dx9:lle tehtiin sen aktiivivuosina pelejä.
Sit se oma mielipide: siihen näjden millainen ala on ja kuinka hit and miss se on monelle vanhallekin valmistajalle ollut, tämä on vähintään kohtuullinen "jalka oven väliin" saavutus. Jos nyt jatketaan muisteloita sinne vuosituhannen vaihteeseen niin Inteliltä voisi odottaa huippuluokan korttia kahden sukupolven päästä. Olihan Atillakin perus Radeonin jälkeen 8500 ennen kun 9700 räjäytti pankin.
CS GO, Valorant, Horizon zero dawn, Dota 2, Overwatch 2, StarCraft 2, No man’s Sky, XCOM, Street Fighterit (4 ja 5), jotain quakea yms. kokemuksia ainakin Dave2d:llä oli. Numeroita sielläkään ei ollut kuin muutamista peleistä.
Eiköhän näitä kokemuksia lisää tule, jahka näyttikset saadaan kauppoihin.
Tätä samaa pohdin. Tuo A770 16GB malli houkuttelee sen puolesta. Ehkä joskus vuoden päästä, kun ajureita ja softaa on betatestailtu tarpeeksi
No DX9 lista kasvoi kahdella, stutteroiva SC2 ja no-go SF4, muissa wanhempaa perua olevissa on DX11 tai OpenGL ainakin vaihtoehtona mitä lie koittanutkaan. Ei vielä kovin kattava lista mutta ei yhtään positiivista havaintoa myöskään. Jäämme odottelemaan.
Myös vielä kun lasketaan RTX3070 tasoista virrankulutusta niin ei voi perusteella ostoa vielä tässä vaiheessa ennen kun saavat ajuritilannetta kuntoon.
Myös tuuletinsäätö uupuu nyky ajureista mutta on luvattu päivitystä siihen kun tulevat yleiseen myyntiin.
TPU:lla ainakin parempi kuin pääkilpailijalla (RTX 3060)
ps
Intelin Arc A7 -näytönohjainten puolueettomat testit julki
bbs.io-tech.fi
Johon toki intelillä on täysi oikeus, ei siinä mitään.
No jos ei katso asiaa värittyneiden lasien läpi niin onhan AMD:n osuus markkinasta sen verran pieni että jos haluaa valita yhden kortin johon verrata niin kyllähän se sieltä vihreästä leiristä kannattaa ottaa, eli on sille muitakin syitä kuin pelkkä kirsikanpoiminta.
Linus tech tipsin uusimmassa streamausvideossa (2,5 tuntia) pelailivat eri pelejä 3060 ja 770 korteilla. Ihan siedettävästi siellä tuntui pelit toimivan. FPS oli välillä oikeinkin hyvää, mutta sitten välillä suorituskyky romahti toisissa peleissä ja latenssi tms. oli viiveineen aika pahaa vaikka FPS lukemat näyttivät hyviltä. En itse jaksanut katsoa kuin kelaillen, mutta niille joita kiinnostaa niin siellä on varmaan muutama peli lisää.
Sinänsä vanhemmille peleille jo usein se riittää, että ne toimivat pelattavasti. Jos FPS lukemat pysyvät korkealla vaikka ne olisivat vain neljäsosa normista niin ei sen niin väliä perus pelaamisessa ole.
Mutta tulihan tuosta vähän takavuosien Linux -pelaaminen mieleen jossa toimivuus vaihtelee kovasti.
Tartutaan vain tähän, koska jostain syystä missään revikassa ei tähän asiaan tunnuta millään ottavan kantaa. Kortissa on todellakin ongelmia virrankulutuksen kanssa ja syynä mitä ilmeisimminkin muistien kellot mitkä jäpittää tasan samassa luvussa riippumatta onko kortti idlessä, pelaako kevyesti vai onko pyynnit täysillä. Kyseessä on joko kardinaalinen moka ajureissa tai piirin suunnittelussa. Miten moinen voi mennä kaikkien revikoiden tekijöiltä ohi, ei voi ymmärtää. Mutta jossain on jotain rikki ja pahasti. Tämäkin pitänyt kaivaa revikoita katselemalla katsojien kun ei niiden tekijät itse ole asiaa huomanneet, eli sen verran suolaa mukaan, mutta jos pitää paikkaansa niin käsittämätöntä.
Komppaan jotta aikamoiselta takamatkalta Intel lähtee kisaan. En epäile etteivätkö saisi teknisesti asiallista tavaraa aikaiseksi koska heillä on halutessaan laittaa rahaa kehitykseen vaikka kuinka. Se mitä epäilen on joskos he katselevat pelkkää rahan heittoa kehitykseen miten pitkään? Intel on kuitenkin aina ollut äärimmäisen tuloshakuinen firma eivätkä ole pitkään katselleet tuottamattomia investointeja.
Tämä "1st Gen" ei ole vielä mitenkään ihmeellinen, koska tuskin saavat ajureita alkuunkaan kilpailijoiden tasolle ennen kuin "2nd Gen" tulee jo ulos. Eli se "3rd Gen" saattaisi olla jo toimivakin koska ajureitakin on jo ehditty tehdä useampi vuosi. Eivätkä kilpailijat tule heitä odottelemaan.