
Intel on esitellyt tänään CES-messuilla odotetusti uusia prosessoreita. Tarjolla olleista Alder-, Ice-, Rocket- ja Tiger Lake -prosessoreista kenties mielenkiintoisimpia ovat työpöytäkäyttöön suunnatut Rocket Lake -prosessorit.
Intelin Rocket Lake -prosessorit tullaan tuntemaan markkinoilla odotetusti 11. sukupolven Core S -sarjana. Sirun sisältä löytyy lukuisten Skylake-päivitysten jälkeen viimeinkin uuteen arkkitehtuuriin perustuvat Cypress Cove- eli 14 nanometrin prosessille sovitetut Sunny Cove -ytimet ja Xe-arkkitehtuuriin perustuva grafiikkaohjain. Intelin mukaan uusi arkkitehtuuri parantaa prosessorin IPC:tä parhaimmillaan 19 %. Uuden arkkitehtuurin mukana tulevat myös tuki AVX-512-laajennoksille ja Intel DLBoost -teknologialle.
Intelin valikoiduille medioille antaman ennakkokatsauksen mukaan Core i9-11900K tulee olemaan odotetusti 8-ytiminen ja se kykenee Hyper-threading-SMT-teknologian avulla suorittamaan samanaikaisesti 16 säiettä. Prosessorin maksimi Boost-kellotaajuudet ovat Themal Velocity Boost -teknologian avulla yhdellä ytimellä 5,3 ja kaikilla ytimillä 4,8 GHz. Prosessorin TDP- ja PL1-arvo on 125 wattia ja Turbo-kellotaajuuksien PL2-arvo 250 wattia. Turbo voi toimia yhtämittaisesti enimmillään 56 sekuntia.
Prosessorin muistiohjainta on terästetty ja nyt myös Intel tukee virallisesti DDR4-3200-nopeutta. Xe-arkkitehtuuriin perustuvan UHD Graphics -grafiikkaohjaimen luvataan tarjoavan 50 % aiempaa parempaa suorituskykyä, aina toiminnassa olevan Intel Quikc Sync Video -tuen sekä AV1-purkuominaisuudet.
Heti uuden ydinarkkitehtuurin jälkeen kenties odotetuin Rocket Laken uusi ominaisuus on tuki PCI Express 4.0 -väylille. Lisäksi PCIe-kaistojen määrää kasvatettiin neljällä 20 kaistaan, joten nyt myös Intelillä riittää kaistat näytönohjaimen lisäksi yhdelle M.2-SSD-asemalle suoraan prosessoriin kytkettynä. Lisäväylien hyödyntäminen vaatii prosessorin tueksi 500-sarjan piirisarjaan perustuvan emolevyn.
Aiemmin uutisoitiin, että Rocket Lake -prosessorit tulevat toimimaan myös 400-sarjan emolevyillä. Tämä pitää edelleen paikkansa, mutta vain osittain: Rocket Laket toimivat H470-, Q470- ja Z490-piirisarjoilla, mutta ei H410- tai B460-piirisarjoilla. PCI Express 4.0 -tuki toimii niillä 400-sarjan emolevyillä, joille niiden valmistajat ovat PCIe4-tuen luvanneet. Rocket Laken 20 PCIe 4.0 -kaistan hyödyntäminen vaatii kuitenkin 500-sarjan emolevyn. Yhden suoraan prosessoriin kytketyn M.2-liitännän lisäksi 500-sarjan emolevyt tukevat USB 3.2 Gen 2×2 (20G) -liitäntöjä ja 8-kaistaista DMI-väylää prosessorin ja piirisarjan välillä.
Monia kiinnostavan pelisuorituskyvyn suhteen julkisessa diapaketissa on vain yksi asiaan liittyvä dia. Dian mukaan Core i9-11900K saavuttaa Metro Exodus -pelillä 1080p-resoluutiolla sekalaisin asetuksin 156,54 FPS:n keskimääräisen suorituskyvyn, kun Ryzen 9 5900X jää 147,43 FPS:ään. Valikoiduille medioille jaetussa diapaketissa on kuitenkin tietoa enemänkin. Samalla verrokkiparilla Intel on omien sanojensa mukaan 2 – 8 % nopeampi kuin AMD sekalaisella valikoimalla pelejä ja asetuksia 1080p-resoluutiolla. Löydät pelien nimet asetuksineen yllä olevasta diasta.
Lähteet: Intel, Anandtech, Tom’s Hardware
Ja juuri näiden massojen takia esportspelit on optimoitu pyörimään vaikka millä perunalla ja suurimmat näitä pelaavat massat on juuri tuossa porukassa ja myös länsimaissa niitä usein pelataan heikomman pään koneillakin.
Omat tutut joilla on high end rautaa niin niillä on myös isot näytöt joissa on resoa. Toki niissä on myös hertsejä ja CS pyörii sitten jollain käpysellä resolla sitä peliä kuitenkin rendataan jos on vakavamielinen pelaajaa. Suurin osa lätkii pari matsia viikossa kavereiden kanssa ja kun fps on kuitenkin 200-300 "huonoillakin" koneilla niin ei kukaan sen takia konetta ala päivittelemään, vaan kyllä se ongelma on vasta kun joku AAA-peli ei pyöri hyvin
Itselleni 144->240hz päivitys näytössä (1440p 32" kaarevia kummatkin) oli kyllä merkittävä mukavuusetu, ja pelit pyrin säätämään semmoisille asetuksille että tuo 240fps kohdataan, vaikka joutuukin asetuksia karsimaan.
Pelaan myös CS:ää, mutta kilpapelaajana en itseäni pidä (ainaakaan enää, joskus cod waw-aikoihin tilanne oli hieman toinen). Lisäks omassakin kaveripiirissä on jokunen 240hz näytön hommannut (pääasiassa näitä sampan odyssey g7:ja), jotka haluaa että ne pelitkin pyörisivät sen 240fps. Eivät ole myöskään kilpapelaajia, vaan ovat havainneet tuon tuovan heillekkin riittävästi lisämukavuutta pelaamiseen etenkin siihen verrattuna, että olisivat tyytyneet 4k 120hz viritelmään.
Jokatapauksessa, nyt kun vielä fokusoi aiheeseen, itse pidän tätä julkasua omalle kohdalle oikein tervetulleena, pääsee ehkä vielä paremmin kilpailtuna valikoimaan tästä pian prossua inttelin ja aaämdeen väliltä! IPC kasvu on aina mukava uutinen, sillä se AMD:kin tuli takaisin geimeihin ryseneitten kanssa.
Kilpailuita kai ne nuokin on. Minusta on silti vähän turhaa sekoittaa amatöörien kilpailua ja ammattilaisten kilpailua keskenään, koska jälkimmäistä näistä tehdään elantonsa ansaitsemiseksi ja ensimmäistä harrastuksena. Oletettavasti ammattilaisella kilpailemisen tulisi olla pääasiallinen tulonlähde – olisi aika huono ammatti jos näin ei ole.
Tai toiminnan olla vakavasti ammattilaisuuteen tähtäävää. Kyllä esimerkiksi 30 tuntia viikossa harjoitteleva 17-vuotiasta jalkapalloilijaa pidetään ammattilaisena, vaikka olisikin ns. verkkaripalkalla
EDIT, jatko ja vastaus tuolla:
Elektroninen urheilu ja kilpapelaaminen (eSports)
bbs.io-tech.fi
Ja muille tosiaan, jatketaan tuolla ketjussa asiasta niin ei täyty tämä uutisalue enempää tästä keskustelusta, vaikka aiheellinen keskustelu sinällään minusta on kun liittyy vahvasti uusiin prosessoreihin kuten uutisessa mainittuun, mutta keskustelu sinällään enemmän sopii kuitenkin tuonne:
Elektroninen urheilu ja kilpapelaaminen (eSports)
bbs.io-tech.fi