Intelin raskas taival erillisnäytönohjainten markkinoille on ollut kuoppia täynnä. Katsojien viihdykkeeksi tarjolla on kuitenkin jälleen uusi ennakkopläjäys testejä tulevalla Arc A750 -näytönohjaimella.
Intelin Tom Petersen ja Ryan Shrout ovat julkaisseet uuden videon YouTubessa, jossa käydään jälleen läpi yhtiön tulevan Arc A750:n suorituskykyä. Arc A750 sijoittuu tämänhetkisten tietojen mukaan yhtiön ensimmäisen sukupolven näytönohjainten yläpäähän toiseksi tehokkaimpana mallina. Se on varustettu karsitulla ACM-G10-grafiikkapiirillä, jossa on käytössä 24 Xe-ydintä ja 256-bittinen muistiväylä.
Uudella videolla Petersen ja Shrout käsittelevät aiempaa laajemmin näytönohjaimen suorituskykyä. Videon tarkoituksena on hälventää epäilyjä aiemmista testeistä, joiden jotkut ovat ajatelleet olevan ns. kirsikan poimintaa kakun päälle. Tällä kertaa testipatteristoon kuuluukin jopa 43 DirectX 12- ja 6 Vulkan-peliä.
Intel on ajanut testit Arc A750:llä 1080p- ja 1440p-resoluutiolla ja valinnut vastapeluriksi NVIDIAn GeForce RTX 3060:n. 1080p-resoluutiolla käytössä ovat pelien ”Ultra”-tason asetukset ja 1440p-resoluutiolla ”High”-tason asetukset. Luonnollisestikaan kaikki pelit eivät nimenomaisia vaihtoehtoja tarjoa, mutta oletettavasti ”Ultra” viittaa maksimiasetuksiin.
Niputtamalla kaikkien pelien suorituskyvyn yhteen Intelin Arc A750 on sen omissa testeissä DirectX 12 -rajapinnalla 1080p-resoluutiolla kolme ja 1440p-resoluutiolla 5 prosenttia nopeampi, kuin GeForce RTX 3060. Vulkan-puolella erot ovat vastaavasti neljä ja viisi prosenttia.
Kun testituloksia tarkastellaan lähemmin, nähdään että hajonta eri pelien suhteen on verrattain isoa. Heikoimmillaan Arc A750 on Dolmenissa, jossa RTX 3060 on 1440p-resoluutiolla yli 17 ja 1080p:llä jopa lähes 32 % nopeampi, mutta toisaalta kumpikin saa pelissä resoluutiosta riippumatta yli 200 FPS:n keskimääräisen suorituskyvyn. Vahvimmillaan Arc A750 on 1080p-resoluutiolla Resident Evil: Villagessa ja 1440p-resoluutiolla Deeprock Galacticissa. Resident Evilissä A750 peittoaa RTX 3060:n 1080p-resoluutiolla 20 %:n erolla ja Deeprock Galacticissa 1440p-resoluutiolla noin 24 %:n erolla, mutta kuten Dolmeninkin tapauksessa, molemmat näytönohjaimet tarjosivat peleissä enemmän kuin riittävää suorituskykyä.
Lähde: Intel
Näinhän se tahtoo olla eri valmistajien välillä, melkolailla samanlaisen graafin tuottaa 3060 vs 6600XT:
Siinähän sitä faktaa on että vie vuosia, jotta ne saa rakennettua rajapintaa ja optimointia pelien ja eri pelimoottorien kanssa. Tuo hajonta jo massiivisesti näyttää että jossain uudemmassa / uudemman tekniikan kanssa ja optimoinnilla ne on voinut saada aikaan varsin hyvää tulosta, mutta sitten taas vanhemmissa ja mihin ei myöskään ole rautaa tehty eikä softaa optimoitu, niissä kärsitään koska tyhjästä on paha nyhjästä (ei ole mitään pohjaa drivereilla, koska on tyhjästä rakennettu omaan tarpeeseen). Kuitenkin nvidialla ja amd:lla on takana aika helkatin pitkä historia jossa kakkua on rakennettu kerros kerrokselta.
No ei kyllä näe, siellä on uusia pelejä missä menee huonosti ja vanhempia missä menee hyvin. Kuten todettua hajonta on ihan samanlaista kun vertaa AMD vs NVIDIAkin.
katso liitettä 922949
Haukotus! Pitää muistaa että kyseessä on korporaatio joka on tunnetusti ”asiakkaan” asialla:) Eli odotellaan niitä oikeita testejä ennen tuomiota:) Toivoa on jos saavat tuon DX11 suorituskyvyn edes jollekkin tasolle, ilman sitä ei juurikaan ostajia ole ellei hinta ole puolet Nvidian tai AMD:n tuotteen hinnasta. Kuka tahtoo koekaniiniksi omalla rahalla:)
Voi olla ihan ok näytönohjain jos hinta on 300€ tuntumassa eli alle RX6600 jos haluavat sen myydä.
Toinen asia kuinka bugiset ajurit tulevat olemaan on että kannattaa harkita ostoa.
Ajurit eivät ainakaan ole vielä tuoneet selviä parannuksia ja päivitystahti saisi ainakin olla pari julkaisua kuukaudessa ja selviä parannuksia eikä yhden pelin korjauksia.
Onko sinulla antaa tästä jotain oikeita esimerkkejä eikä vain doom’n’gloomia. Joo, suorituskyky voi olla kaukana siitä mitä "pitäisi", mutta se voi silti olla moninkertaisesti riittävä vanhoissa peleissä.
Tokkopa ajurit ihmeellisesti korjautuvat seuraavan 6kk kuluessa, pelkään.
Arc-korttien heikko potku vanhemmilla directX-alustoilla on kuitenkin yleinen tieto. Jonka saa toki korjata jos teillä (kommentistasi päätellen) ilmeisesti on moinen kortti – ja tiedät sen riittävän myös vanhemmille peleille. Tuloksia saa aina toimittaa jos on kyseistä rautaa alla !
Heikko potku suhteessa moderneihin rajapintoihin ja raudan kykyihin. Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö ne pelit silti voi pyöriä vaikka kuinka monta sataa FPS:ää, se riippuu ihan pelistä.
En tiedä onko mahdollista, mutta jos ajurit olisivat avoimet ja arkkitehtuuri mahdollistaisi pluginit jolloin joukkoituksella voisi tehdä pelikohtaiset optimoinnit vanhempiin peleihin?
Ajureissa on työtä etenkin vanhojen pelien kanssa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että tässä kohtaa voisi todeta vaikka ettei tule vuoteen olemaan käyttökelpoisia tms. Suurin osa vanhojen rajapintojen ongelmista on kuitenkin käsittääkseni suorituskyvyn puolella, mikä voi olla silti riittävä vaikkei se olisi edes lähellä sitä kuin pitäisi (esimerkiksi mulle on ihan sama pitäisikö raudan pyörittää peliä 200 tai 300 FPS jos se kuitenkin pyörii 60+ tai mieluummin ~144 FPS)
Twitchin käyttämä RTMP tukee vain h.264 ingestiä. Ei riitä että Twitch alkaa tukemaan AV1:sta, sen on myös tuotava rinnalle toinen siirtotapa että AV1:llä tai muulla modernilla koodekilla pakattua videota voi syöttää Twitchiin. Kyse on aika suuresta muutoksesta palvelussa. Esimerkiksi Youtube on ottanut HLS:n käyttöön RTMP:n rinnalle ja sillä voi syöttää HEVC videota tuubiin. Tuubista voi katsoa AV1 videoita mutta koska HLS ei tue niin lähettää ei pysty.
On aika pitkässä kuusessa että striimauspalveluihin menee AV1, siirtoprotokolla on uudistettu ja softat tukee sitä. Mikä tuo RTMP:n korvaava siirtoprotokolla on sitten niin sitä ei oikein tiedetä missään vielä.