Intel on valmistelemassa uusia logoja sekä tuotemerkkejä tulevaisuuden käyttöön. Tämä saattaa myös tietää uutta nimeämiskäytäntöä esimerkiksi Alder Lake -prosessoreille.
Tuttu Twitter-vuotaja momomo_us on löytänyt Intelin rekisteröimiä uusia tavaramerkkejä ja logoja Justitia-palvelun kautta, minkä lisäksi VideoCardz on kaivanut niitä esiin Yhdysvaltain patenttiviranomaisten arkistoista. Logot ovat huomattavan pelkistettyjä verrattuna yhtiön aiempaan linjaan. Toistaiseksi ei ole varmaa, tulevatko prosessoreiden uudet logot olemaan mustavalkoisia, vai onko kyse vain patenttihallinnon käytännöstä. Myös Justitia näyttää suurimman osan logoista mustavalkoisina ja kuvassa näkyvä Intel Inside -logo onkin poikkeus joukossa.
Itse logoja mielenkiintoisempaa on kuitenkin täysin uusi tuotemerkki, ”Evo powered by Core”. Logon muotokielen on spekuloitu viittaavan mahdollisesti juuri Alder Lake -hybridiarkkitehtuuriin, missä käytetään sekä Core-sarjan Golden Cove -ytimiä että Atom-sarjan Gracemont-ytimiä. Logon suurempi neliö viittaisi spekulaation mukaan Core-ytimiin ja pienempi Atom-ytimiin, mutta toisaalta sama muotokieli on käytössä myös uudessa Core-logossa ilman Evo-tekstiä. Toisaalta tällekin erolle nimeämisessä on helppo löytää selitys aiemmista vuodoista, joiden mukaan vain osa uusista Alder Lake -prosessoreista tulee hyödyntämään Atom-ytimiään, kun osassa ne on kytketty pois käytöstä. Mitään konkreettista spekulaatioiden tueksi ei luonnollisesti kuitenkaan vielä ole.
Lähteet: momomo_us @ Twitter, VideoCardz
Johan sen Apple f… it tietää 😀 että se uusi ja ehompi logo tekee siitä tuotteesta paljon nopeamman
Mitä väritykseen tulee, hyvä logohan on lähtökohtaisesti aina suunniteltu niin että se toimii myös harmaasävyinä tai kokonaan mustavalkoisena. Toisaalta viime vuosina laitevalmistajat on enenevissä määrin suosineet monokromaattisia versioita Microsoftin ja Intelin bränditarroista, joten en mitenkään yllättyisi vaikka värivalinta olisi lopullinen.
Toivottavasti virtaviivaistavat logojen lisäksi prosessorien mallimerkintöjä, nykyiset on olleet tarpeettoman pitkiä ja rönsyileviä jo jonkin aikaa.
Imho tässä olisi ollut tuhannen taalan paikka tuoda klassinen pudotettu ’e’ takaisin logoon, mutta nyt ovat tyytyneet hienovaraisempaan leikittelyyn muun brändäyksen lomassa.
Heh. Tulin kommentoimaan, että onpa harvinaisen tökeröjä kirjasimia suuryritystä edustamaan. En näe logojen muussakaan ulkoasussa merkkejä erityisestä osaamisesta. Parasta mitä voin niistä sanoa on, että peruskauraa. Onhan niissä mainitsemasi toimivuus eri tilanteissa, mutta se on osa sitä peruskauraa. Parempaa näkee jatkuvasti muutaman sadan hengen yrityksillä. No, jälleen yksi osoitus siitä, että ihmiset näkevät asiat eri tavalla. Ehkä minäkin huomaan jonain päivänä niissä jotain, mikä nyt meni ohi .
Kuten sanoit, makuasioita. Itse pidän rehellisen pelkistetystä graafisesta ilmaisusta, toiset tykkää liekkikuvioista.
Juu, ei liekkikuvioita, kiitos. Tosaalta, ehkä joku taitaja siitäkin aiheesta taikoisi hienon logon.
data-unfurl="true" data-result-id="63752" data-url="https://www.techpowerup.com/270449/intel-overhauls-its-corporate-identity-registers-new-product-logos-evo-powered-by-core-surfaces#g270449-2" data-host="www.techpowerup.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Intel Overhauls its Corporate Identity, Registers New Product Logos, "EVO Powered by Core" Surfaces
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.techpowerup.com
Sijoittelun puolesta on samankaltaisuutta, mutta onhan tuo logo ihan eri maailmasta. AMD:n Ryzen-logo oranssin käsinpiirretyn ympyrän kera vaikuttaa enemmän pelaajille suunnatulta, Intelin uudet logot ovat varsin neutraaleja ja pelkistettyjä.
Siihen ympyrään ne erot sitten aika pitkälti jäävätkin. Jopa värimaailmana on sama valkoinen teksti harmaalla taustalla.
Joko Apple fanit tietää, tai asiasta trollaavat eivät tiedä…
katso liitettä 422388
Sen verran identtinen kopio, että AMD varmaan voisi nostaa syytteen.
katso liitettä 422406
Huhhuh! Harvinaisen tyylittömiä ja tylsiä tekeleitä. Jonkun mielestä voi olla neutraali, mutta allekirjoittanut käyttäisi sen sijaan termiä mitäänsanomaton.
No juu ei voisi. Logoissa ym. sijoitellaan visuaalisia elementtejä tiettyjen mittasuhteiden mukaan, koska se näyttää hyvälle. Sitä miten niitä "pitää"/kannattaa sijoitella, opetetaan ihan yliopistotasolla ihmisille. Trendit toki vaihtelee, mutta menestyvää oikeuskeissiä ei saa parista yhteneväisyydestä.
-Logon muoto on eri.
-Kirjasimet on eri, samoin fonttikoko ja isojen/pienten kirjasinten käyttö on täysin eroavaa, kuten myös kirjasimen tekstuuri "core"-sanan osalta.
-Värit on valkoista lukuunottamatta eri. Siitä tietty saisi vuosisadan hupailukeissin kun lähtee oikeuteen siitä että joku kehtaa käyttää valkoista logossaan, puhumattakaan eri harmaan sävyn käytöstä.
-"Käsinpiirretty" visuaalinen elementti erottaa.
-Taustakuvio on eri, AMD:llä kehystetty ja Intelillä tuollainen "leikkaus".
-Se että logossa on valmistaja, tuoteperhe ja tuotteen tarkenne, on lähinnä luonnollista.
Tilanteessa, missä kilpailija pöllyttää suorituskyvyssä oikein kunnolla, ja se suorituskyky on sen tuotteen kaikkein merkittävin suure, toimitusjohtajan EI PIDÄ antaa lausuntoja, että "tehoja ei pidä mittailla, vaan miettiä käyttötarkoitusta"… Samoin en pidä organisaation jatkuvaa ja toistuvaa uudelleen järjestelyä tai logojen kirjasimien miettimistä kovin viisaina tai vakuuttavina toimenpiteinä tällaisessa suoranaisessa hätätilanteessa. (niillä ON hätätilanne päällä, ne ovat nyt menettämässä maineensa ja tulevien mahdollisten asiakkaiden uskon omaan osaamiseensa)
Arkijärjellä ajatellen nuo logo uudistukset alkavat jo pahasti näyttämään siltä, että nyt puuhaillaan epätoivoisesti jotain täysin toissijaista toimintaa, kun ei oikeasti tiedetä, mitä pitäisi tehdä. Tässä tilanteessa tuo logojen kanssa puuhaileminenkin jo vahingoittaa tuon yhtiön julkista kuvaa.
Ensimmäiseksi noiden tulisi palauttaa oma uskottavuutensa. Vanha kunnon "Ellet ole osa ratkaisua, olet osa ongelmaa" mentaliteetti toimisi ehkä tuollaisessa pöhöttymis ja aikaansaamattomuus tilanteessa kaikkein voimakkaimmin. Puhun siis ihan puhtaasta "verilöylystä", missä potkuja jaeltaisiin syyllisille (ja osin syyttömillekin, koska rapatessa roiskuu) ihan silmittömästi. Ei mukavaa osallisille, tietenkään, mutta se viestittäisi ulospäin, että yhtiö TEKEE NYT JOTAIN, eikä anna minkään eikä kenenkään olla sen tekemisen esteenä siinä edessä poikkiteloin. Tuo voisi myös puhdistaa tehokkaasti firmaan mahdollisesti pesiytynyttä omahyväisyyttä.
Sen jälkeen vahvaa, voimakasta ja näkyvää rekrytointi kampanjaa suunnattuna kaikkiin mantereen yliopistoihin. Työnhaun ensimmäinen askel voisi olla vaikkapa perusteellinen palikkatesti, ja iso nippu muitakin juonikkaita kysymyksiä, että selviäisi oikeasti, liikkuuko siellä hakijan korvien välissä oikeasti mikään vaiko ei. Se pelkkä loppututkinto kun ei kerro kaikkea siitä hakijasta, eikä välttämättä edes se työhistoriakaan.
T -.-
Ei tule mieleen mistään muusta tuoteryhmästä mitään yhtä vastaavaa logoa, vaikkei rajoittaisi edes tietotekniikan saralle. Eli kyllä ne siellä yliopistoissa opettaa muitakin mittasuhteita kuin pelkästään tämän. Samankaltaisuus tuskin on vahinko, kun mittasuhteet eivät ole vain "suunnilleen samat", vaan ihan noiden kaikkein oleellisimpien elementtien mitat ovat aivan identtisiä.
Jotain Intelin oireiluista tuntuu kertovan tämä uudistus jo ihan siksikin, että pitää ylipäätään lähteä juuri nyt uusimaan logoa. Ja yleisesti jos lähdetään kopioimaan muiden ideoita, ideoidaan ne itseään paremmilta. Jos puolestaan ollaan itse parempia, pyritään erottumaan muista mahdollisimman hyvin. Apinoihan AMD:kin heikoilla hetkillään Inteliltä esim. tuon 3/5/7/9 nimisarjan käytön sekä piirisarjojen nimeämisen. Ensimmäiseksi mainitun takia on erikoista, kun Intel ei edes yrittänyt hakea mitään eroavaisuutta tuon kertaalleen apinoidun numeroinnin suhteen. Samat neljä mallisarjan numeroa samassa paikassa samalla tapaa (saman korkuisen) laatikon sisällä. Kun numerointia ei voida vaihtaa, kannattaisi vaihtaa edes jotain muuta, mitä tahansa.
Läppäreissä logot tuppaa näkymään selkeästi ja tuohon tuli kiinnitettyä huomiota juuri siksi, kun tuossa ranteen vieressä on vielä pois repimätön Ryzen 3 -tarra.
Hyvä vertailu! Onhan tuossa ns. kadunmiehelle päivänselvää, että tavaramerkeissä on haettu yhdenmukaisuutta lähes samanlaisen muodon sekä yhtiön nimen, tuotebrändin ja brändin sisäisen mallinumeron sijoittelussa diagonaalisti vasemmasta ylänurkasta kohti oikeaa alanurkkaa. Sitä tuskin voi kukaan kiistää. Se, että värit, kirjasinlaji ja graafiset elementit ovat jonkin verran toisistaan poikkeavia, ei poista tätä silminnähtävää ja ilmeisen tarkoituksellista yhteneväisyyttä.
Syytteen nostamisessa ja oikeusjutussa oleellista olisi kuitenkin se, ovatko tavaramerkit sekoitettavissa toisiinsa. Ostaisiko kuluttaja vahingossa tai harhautettuna Intel Coren AMD Ryzenin sijaan, koska tavaramerkit ovat niin toisiaan muistuttavia? En itse usko, että näin kävisi, koska prosessorien ostajat ovat joko B2B-yritysasiakkaita tai niin valveutuneita harrrastajia, että prosessorin valintaa ja ostopäätöstä ei tehdä kaupan hyllyllä. Valmiskokoonpanoissa ja läppäreissä sekaannuksen vaara voisi olla ihan realistinenkin, mutta oletan niissäkin olevan kadunmiehille jokin muu keskeisempi valintatekijä, kuten hinta ja laitteen valmistajan brändi. Mene ja tiedä, ehkä Intel tietää, montako läppäriä on myyty Intel Inside -tarran ansiosta.
Jos olisin AMD:llä markkinoinnin pomona, pyyhkisin naurun kyyneleet silmistäni ja yrittäisin hyödyntää kaikin tavoin sitä, että Intel ikään kuin antaa näin tunnustusta edelläkävijä-kilpailijalleen. Mielikuvana siis, en nyt sotkeudu teknologiaan, markkinointi kun on ensisijaisesti mielikuvia.
Jos asia ja tavaramerkin loukkauksen kieltävässä tuomiolauselmassa käytetyt perustelut kiinnostavat yleisesti, kannattaa lukea vaikkapa markkinaoikeuden päätös, missä Vannetukun röyhkeä, erittäin tunnetun ja arvostetun BBS-tuotemerkin halpiskopio 885 sai huutia. Kyseessä oli siis selkeä sekaannuksen vaara, kun normi-bemarijonne ei välttämättä ymmärrä BBS:n ja 885:n logojen eroja.
Voivat nostaa syytteen jos haluavat alkaa vänkäämään. Toisaalta voisivat vain twitterissä onnitella hyvästä logosta ja että "vähän väriä kaipaisi".
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä