Intel on kertonut olevansa tietoinen ja tutkivansa huippuprosessoreittensa epävakautta etenkin Unreal Engine 4- ja 5 -peleissä.

Nettiin on alkanut ilmestymään enenevissä määrin raportteja Intelin 13. ja 14. sukupolven Core i9 -prosessoreiden vakausongelmista. Raportit eivät ole myöskään perättömiä, sillä Intel on jo varmistanut olevansa tietoinen ongelmasta ja tutkivansa sitä.

Intelin 13. ja 14. sukupolven Core i9 -prosessorit ovat alkaneet osoittamaan epävakauden merkkejä etenkin Unreal Engine 4- ja 5 -peleissä, joissa varjostimien kääntämisvaihe on kaikkein alttein kaatumiselle. Kaatumissyyksi saattaa näkyä jokin täysin asiaan liittymättömältä kuulostava virhe, kuten näytönohjaimen muistin loppuminen. Raporttien mukaan epävakaudet katoavat, kun prosessoria alikellotetaan.

Epävakaiksi osoittautuneita tai sellaisiksi käytössä muuttuvia prosessoreita on ilmennyt ympäri maailman, mutta etenkin Koreassa niitä on ilmeisesti ollut liikkeellä huomattavan paljon, jopa kymmeniä palautettuja prosessoreita päivittäin. Intelin lausunto asiasta saatiinkin Korean ZDNetiltä, joka lähestyi yhtiötä käyttäjäraporttien pohjalta. Intel kertoo olevansa tietoinen tietyissä kuormissa esiintyvistä vakausongelmista ja työskentelevänsä aktiivisesti kumppaneidensa kanssa asian selvittämiseksi.

Päivitys 23.4.:

NVIDIA on liittänyt ajureidensa julkaisutiedotteeseen maininnan epävakaudesta ja ohjasi käyttäjät Intelin tukifoorumeille.

Asus on puolestaan päättänyt tarttua ongelmaa sarvista ja julkaissut ainakin joillekin emolevyilleen BIOS-päivityksen, joka lisää Intel Baselinen uudeksi vaihtoehdoksi suorituskykyprofiileihin. Profiili perustuu Intelin tehdasasetuksille ja siinä on matalampi tehoraja, kuin Asuksen muissa profiileissa. Sen käytön luvataan auttavan pelien epävakauteen, mutta hintaa maksetaan luonnollisesti suorituskyvystä.

HardwareLuxx on ehtinyt jo ajaa testit Asuksen emolevyllä Intel Baseline -profiilia käyttäen. Testistä riippuen suorituskyky laski Core i9-14900K -prosessorilla 0-11 %. Pienimmillään ero oli Controlissa, jossa se menee 720p High -asetuksin virhemarginaalin sisään helposti, ja suurimmillaan Y-Cruncher Multi Core 500M -testissä. Tehonkulutus laski muutoksen myötä 20 % ja prosessorin lämpötila 12 %.

Lähde: WCCFTech

This site uses XenWord.
;