Intelin 12. sukupolven Core -prosessorit tullaan julkaisemaan näillä näkymin kuluvan kuun lopulla ja kaupoista niitä pitäisi saada heti marraskuun ensimmäisellä viikolla. Nyt Alder Lake -koodinimellisten prosessoreiden sadetutkaan on ilmestynyt kuitenkin epäilyttäviä pilvimuodostelmia.
Alun perin Gamer’s Gospelin löytämän Intelin pelinkehittäjille suuntaaman sivun mukaan Alder Lake -prosessoreilla saattaa olla yhteensopivuusongelmia useiden pelien kanssa, mikäli ne käyttävät käyttöoikeuksien hallintateknologioita (DRM). Intel kehottaa pelinkehittäjiä olemaan yhteydessä DRM-toimittajiinsa ja varmistamaan, että näiden toimittama teknologia on yhteensopiva ylipäätään hybridiprosessoreiden kanssa ja vielä erikseen Alder Laken kanssa.
Potentiaalinen ongelma on massiivinen, sillä erilaisia DRM-ratkaisuja on käytössä lukemattomia eikä niitä välttämättä ole pidetty ajan tasalla tuoreimpien kehityssuuntien kanssa. Todellisuudessa kuitenkin suurin osa peleistä ja muista sovelluksista tullee toimimaan ongelmitta DRM-ratkaisuista riippumatta. Intel mainitsee työskentelevänsä aktiivisesti useiden DRM-toimittajien kanssa yhteensopivuuden takaamiseksi ja mainitsee esimerkkinä nimeltä Denuvon.
Samassa artikkelissa on myös mielenkiintoisia yksityiskohtia Intelin näkemyksistä pelioptimoinneille. Yhtiön mukaan parhaassa tapauksessa peliin luotaisiin kaksi säieryhmää. Pääryhmä pyörisi tehokkailla P-ytimillä ja sisältäisi pelin ydinkoodin. Kakkosryhmää pyöriteltäisiin puolestaan energiatehokkailla E-ytimillä ja niille sopivia tehtäviä on Intelin mukaan esimerkiksi varjostimien kääntäminen, äänen miksaus, pelin resurssien striimaus tallennusmedialta, purkutehtävät ja muut vastaavat.
Lähteet: Intel, Tom’s Hardware
Mitä noi potentiaaliset ongelmat ovat noiden DRM:ien kanssa? Tuossa jutussa tulkittiin että voisi olla ongelma että se DRM ei toimisi siten ettei se anna ohjelman(pelin) toimia.
Mutta siinä ei oltu referoitu että miksi juuri tuo olisi se Intelin varoittelema ongelma.
Joko 1) DRM huomaa että prosessiydin vaihtunut eri tyyppiseen siitä mitä se oli kun peli asennettiin, ja luulee, että nyt on peli kopioitu luvattomasti koneelta toiselle, tai sitä ajetaan virtuaalikoneessa jota se pitää epäilyttävänä.
Samanlainen DRM todennäköisesti myös hajoisi ihan vaan prossun päivittämiseenkin.
Raskaimmat DRM:t kuten Denuvo joutaisi kuolla pois kokonaan.
https://technoeager.com/why-does-denuvo-affect-pc-gaming-performance/
https://www.extremetech.com/gaming/282924-denuvo-really-does-cripple-pc-gaming-performance
Ironisesti niitä pelejä, joissa on kyseinen DRM käytössä, piratisoidaan eniten havaintojeni perusteella. Eettisesti harmillisia tälläiset tilanteet, kun haluaisi äänestää lompakolla näitä kopiointisuojia vastaan mutta toisaalta samalla arvostaa tavallisen artistin/koodarin/designerin (joilla ei ole sananvaltaa) työtä pelaamalla heidän tuotostaan, ja levittämällä sanaa somessa. Taannoin Amplitude Studiosin julkaisemaan ’Humankind’ -pelin piti sisältää julkaisussa Denuvo, mutta saatiin vähän foorumeilla asiasta helisemällä ja postailemalla Reddittiin heidän mielensä muuttumaan. Hiukan keskinkertainen civ-klooni on kyseessä mutta se on sitten asia erikseen.
On paljon vanhempia pelejä (Planet Coaster, Injustice 2…) joiden julkaisijaa tuskin kiinnostaa päivittää/pätchätä kyseistä suojausta pois. Mielenkiinnolla odotan miten tässä käy.
Ei pitäisi merkitä mitään. Alder laken (desktop) heikoimmassa pieniä ytimiä sisältävässä prossussa on 6 isoa ydintä virtuaalisäikeineen. Sen pitäisi olla enemmän kuin tarpeeksi mille tahansa vanhemmalle pelille. Luultavasti Windows automaattisesti tunnistaisi yleisimmät sellaiset pelit jotka eivät sietäisi noita pieniä ytimiä, ja käyttäjältä lupaa kysyen ajaisi sellaista vain isoilla ytimillä, samaan tyyliin kuin ainakin XP osasi tunnistaa tiettyjä ohjelmia joilla oli ongelmia.
Vanhemmat hyötyohjelmat voisi olla ongelmallisempi tapaus, koska niillä voisi olla tarvetta käyttää prosessorin koko tehoa.
No tuo nyt vaan johtuu siitä, että käytännössä suojausta käyttää vaan ison budjetin AAA-pelit, jotka muutenkin olisivat niitä suosituimpia kohteita.
Aika hyvin Denuvo on onnistunut kitkemään piratismia. Useita pelejä ei joko kyetä murtamaan ollenkaan, tai sitten ne tulevat saataville vasta kuukausikaupalla julkaisun jälkeen. Moni varmaan muistaa, miten "ennen vanhaan" 15 vuotta sitten pelit tulivat ladattaviksi usein kirjaimellisesti viikon ennen julkaisua, kun käytössä oli joku kämänen suojaus.
Kuulemma aikanaan Earthbound-pelin piraattipeliä et pelannut läpi, peli tuhosi kaikki pelin tallennukset lopussa ja et päässyt loppuun vaan peli kaatuu ennen viimeistä vastustajaa.
Ennustan että jos pelit oikeasti hajoavat (eivätkä vain pyöri surkeasti Alder Lakella) jos on sopivaa DRMää niin…
– Vanhoissa peleissä joissa kräkkiversio on ollut jo aikoja sitten valmistaja repii denuvon pois koska se on kaikkein helpoin tapa fiksata asia.
– Uusissa peleissä Denuvo patchataan ettei hajoa.
Jos näiden ulkopuolelle jää ”abandoned”-pelejä paljonkin joihin julkaisijaa ei nappaa tehdä mitään ja ne eivät oikeasti toimi, Alder Lake ottaa melkoisesti osumaa.
Surkeammin pyörimisen valmistajat voivat vain ohittaa olankohautuksella. Jos Intel haluaa nuo fiksattavan, ennustan että pääsevät kaivamaan kuvetta jos haluavat että korjataan. Jonka todennäköisesti tekevät vain suosituissa ”benchmark-peleissä” joiden suorituskyky kiinnostaa arvostelijoita.
Hyvä ystävälläni olisi koneen päivitys edessä. Hän ei hirveästi tiedä mitä koneen pellin alla on. Olen hänelle miettinyt vaihtoehtoja. Hän haluaa että kaikki toimii kuin junan vessa.
Jos tätä ei saada mitenkään ratkaistua ajoissa niin tämä tippuu pois listalta.
Ihmiset kun hankkivat näitä ja sitten muksut ihmettelevät miksi pelit ei toimi.
Eikö Alder Laken pitänyt osata siirtää prosessit niille sopiville ytimille ihan itse, tai ainakin yhteistyössä Windowsin schedulerin kanssa? Nyt pelintekijöiden pitäisikin itse ryhmitellä ne erikseen P- ja E-ytimillä ajettaviin.
Mites sitten yritysmaailman kanssa. Monet joutuu/haluaa ajaa vanhempia ohjelmia ja sit jos DRM-suojaus ei ole ajantasalla niin ei vaan toimi.
Jos/kun AMD lähtee mukaan tohon P- ja E-ydin leikkiin mukaan niin sitten olisi pelinkehittäjät järkevämpi lähtee mukaan. En näe mitään järkeä lähteä siihen mukaan, koska tuettua rautaa ei ole suurimmalla osalla käytössä.
Tuskin kuitenkaan vaikuttaa juuri mitenkään ostajien käytökseen. Osa haluaa Intel inside riippumatta mistään ja suurin osa ei tiedä asiasta yhtään mitään. Oikeastaan ainoa miten tämä voi vaikuttaa kenenkään ostopäätökseen on se että testisivustot tuovat tuon DRM ongelman esille heti testiartikkeleiden yhteydessä. Eli plussat ja miinukset osioon miinus siitä että kaikki vanhat softat eivät välttämättä toimi ollenkaan (osa peleistä). Olihan Ryzenin 16 bittisten softien tuki myös rikki julkaisussa. Kukaan ei sitä tosin huomannut kuin vasta kuukausien päästä julkaisusta.
Kamalan ylimielistä, ihan niinkuin AMD Ryzenin kanssakin:
data-unfurl="true" data-result-id="239974" data-url="https://gpuopen.com/ryzen-performance/#sync" data-host="gpuopen.com" data-pending="true">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Lataa
gpuopen.com
KEHTAAVATKIN antaa ohjeita jotka on prosessorikohtaisia!
Jos otetaan ihan tosissaan asia niin kyseinen guidehan on parasta palvelua jossa prosessorin tekijä antaa suuntaviivoja kuinka tuotteesta otetaan paras hyöty irti. Vaikka scheduleri tekisi mitä taikoja se ei voi (esim.) pelin sisäistä rakennetta ja valintoja muuttaa, ja ne nimenomaan vaikuttaa siihen miten kuorma jakautuu yms.
Mitä tulee tuohon DRM-varoitukseen niin kyseessä on sama homma mihin esim Cyberpunk kompastui; CPU:ta yritetään ihmetellä jollain vuonna X kirjotetulla koodilla joka ei ole kuullutkaan uusista prosessoreista ja tulokset sitten riippuu siitä miten hyvin on varauduttu tilanteessa toimimaan. Cyberpunkissa SMT jäi hyödyntämättä tiettyjen Ryzenien kanssa, DRM:n kanssa tietysti voi käydä huonommin. Tekniikka menee eteenpäin ja softan pitää mukautua/varautua, kuten aina.
Ajattelusi on hyvin nurinkurista. Kyllä se of softan tekijän vika puhtaasti jos softantekijä koodaan sinne tavaraa joka tarkastaa prosessorien tietoja ja laittaa itsensä jumiin jos prosessoritarkastuksen ehtolista ei täytä vuonna X heidän jotain vuonna X-Y hardkoodamaa ehtolistaa. Tuollainen on keskimäärin typerää koodaustakin.
Denuvo käyttää CPUID:tä osana kryptograafista avainta, jolla tarkistetaan aitous. Normaalisti kaikki coret ovat samanlaisia, joten ongelmaa ei ole. Mutta näissä on erilaiset coret. Jos osa tarkistuksista menee eri tyyppiselle corelle -> tarkistus epäonnistuu -> oletetaan että on piraatti versio.
Toki pelin voi pakottaa käyttämään vain P-coreja, jolloin ongelma ratkeaa, mutta menetetään E-corejen tehot.
Eikö DRM ratkaisu voi mielestäsi koskaan olla liian rajoittava?
Esim. jos markkinoilta löytyy lukuisten DRM-ratkaisujen seasta yksi DRM, joka ei kykene toimimaan big.little -prossujen kanssa, ei big.little prossuja tulisi koskaan tuoda markkinoille?
PS. tämä ihan vain hypoteettinen esimerkki, en tiedä onko big.little rakenne ongelmana tässä.
Ja jos pidämmälle taaksepäin mennään, tuolla perusteella ei koskaan olisi saanut siirtyä 64bittisyyteen, koska Starforce tukee vain 32bit-järjestelmiä yms. (Tai tehdä USB-väylään DVD asemia. yms.).
Sinänsä hassua jos itse sovelluksessa ei ole vikaa vaan kehnossa kopiosuojauksessa, silloinhan vika ei ole prosessoritekniikassa vaan kopiosuojaussovelluksessa.
Toimiiko esim. StarForce missään uusissa koneissa ylipäätään.
Ei kaikkea jakseta murtaa, yleensä vain suosituimmat AAA-title crackataan. Olettaisin FarCry 6 olevan murron kohteena nyt.
Olen pärjännyt hyvin ilman DRM:ää.
GOG.comista tulee ostettua siksi enimmäkseen.
Pelin pitää pyöriä myös ilman nettiä poislukien mmo:t.
Wicther 3 myi hyvin ilman DRM:ää
data-unfurl="true" data-result-id="240064" data-url="https://www.thegamer.com/clever-anti-piracy-techniques-in-gaming/" data-host="www.thegamer.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
15 Clever Anti-Piracy Techniques In Gaming
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.thegamer.com
Ostin aikanaan bundlena parikin fyysistä kopiota Far Cry 2’sta, itselle ja lahjaksi kaverille. Vasta levyt saatuani selvisi jotta vaativat ubisoftin client-softaa ja pakollista nettiyhteyttä edes toimiakseen…. joten ensimmäinen asia oli crackin etsiminen jotta pääsin edes pelaamaan sitä ilman ubisoft-tilin luontia. Tili-vaatimustahan ei toki vahingossakaan mainittu missään yhteydessä kun pelin halpiksena nettikaupasta löysin, onneksi moinen crack edes löytyi. Tämäkin kokemus (noin 2013-2014?) selittää miksi ostan nykyisin vain-ja-ainoastaan GOG-pelejä…
Eihän tuossa muuta kuin Steamin ja muiden pelikauppojen pitää laittaa vanhemman pelin myyntisivulle isolla fontilla ei toimi alder lakella. Vanhempia pelejä, jotka ovat abandonware vaiheessa tuskin tullaan enää päivittämään, koska osan niiden kehittäjätkään eivät enää ole töissä siinä firmassa missä se peli on tehty jossain tapauksissa koko firmaakaan ei enää ole olemassa ja julkaisuoikeudet on myyty jollekin ulkopuoliselle, joka kaupittelee peliä ilman aikomustakaan tai kykyä enää päivitellä sitä.
Noissa crakeissa vaan asentuu hitosti kaikkia haittaohjelmia koneeseen samalla kun on maailman helpoin asia koodata joku haittaohjelma ja sitten nimetä se joksikin cräkiksi, jotta saa ihmiset asentamaan sen haittaohjelman koneeseensa.
Tuo riippuu myös ihan siitä osaatko etsiä tai löydätkö sen ”kunnon” groupin tekemän crackin ja missä muodossa se on jaeltu vai onko sitä muokattu.
Intelin on oikeastaan pakko syyttää asiasta softien valmistajia. Muuten jenkeissä joku haastaisi Intelin oikeuteen ja tulisi suuret korvaukset maksettavaksi. Kun kehottaa päivittämään voi Intel sanoa oikeudessa, että et päivittänyt niin ei toiminut, jolloin koko asia vaikuttaa siltä, että vika on käyttäjässä ja hänen softissaan eikä prosessorissa. Tähän päälle ihmisten pitää vielä maksaa täysi hinta tästä beta teknologiasta.
Eiköhän niitä toimimattomia pelejä tule tällä tyylillä olemaan kokomoinen määrä. Kovinkaan montaa firmaa ei kiinnosta patchiä peliä, josta ei enää tule aktiivista kassavirtaa eli saatamme nähdä Steamissä mainintoja, että ei toimi Alder Lake tai uudemmilla Intelin prosessoreilla.
Hauskin juttu mitä näihin pelin suojauksiin tulee on aikanaan Thief pelit. Ostin ns. alkuperäisen setin missä oli kaikki ko. Thief:it…Nehä eivät toimineet sitten pätkääkään mutta ripattu versio kyllä toimi kun junan vessa:) Se siitä suojauksesta ja oma mielikuva on että ns. kopsaajaa ei vitut kiinnosta onko ostoversio kun nuo suojat hankaloittavat ns. rehellisiä pelaajia.
Ei, Intel ei maksa senttiäkään mistään sellaista jonka Microsoft on tehnyt jo yli 20 vuotta sitten.
Paljastui, että WIN10:ssä on joitakin DRM-asioita otettu tiukemmin, joten kaikkia vanhoja DRM-suojattuja pelejä ei saa asennettua tai toimimaan WIN10:ssä.
No, ostin sitten uudelleen Crysis 3 in 1 -paketin Steamista -> eivät toimineet nekään -> palautus Steamiin (onnistui).
Piti ostaa sitten remastered Crysis 1, jotta pääsi kokeilemaan…
Riippuu ihan crackista, väittäisin nykyään jopa harvinaiseksi. Jos joku levittää muuta kuin crackia crackin nimellä niin se on ihan toinen juttu sitten.
Ja onhan meillä ihan Steamissakin pelejä missä tulee mukana cracki, joskus siitä taisi tulla pieni kohukin kun vähän isomman profiilin pelin Steam-versiossa on tai ainakin oli EXE korvattu tutun nimen kräkkäämällä versiolla ja vielä luvatta, tulee mieleen että olisi ainakin toinen Max Payneistä ollut tällainen
data-unfurl="true" data-result-id="240298" data-url="https://www.kaspersky.co.in/blog/how-pirates-hook-gamers/15260/" data-host="www.kaspersky.co.in" data-pending="true">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
How pirates hook gamers
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.kaspersky.co.in
data-unfurl="true" data-result-id="240300" data-url="https://www.tomsguide.com/news/cracked-games-hacked-pcs" data-host="www.tomsguide.com" data-pending="true">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
These cracked games will infect your PC with malware that's damn hard to remove
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.tomsguide.com
data-unfurl="true" data-result-id="240303" data-url="https://www.kaspersky.com/blog/malware-in-pirated-games-2021/41352/" data-host="www.kaspersky.com" data-pending="true">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Lataa
http://www.kaspersky.com
data-unfurl="true" data-result-id="240304" data-url="https://www.bleepingcomputer.com/news/security/pirated-software-is-all-fun-and-games-until-your-data-s-stolen/" data-host="www.bleepingcomputer.com" data-pending="true">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Lataa
http://www.bleepingcomputer.com
data-unfurl="true" data-result-id="240307" data-url="https://www.howtogeek.com/230773/how-to-play-pc-games-that-require-safedisc-or-securom-drm-on-windows-10-8.1-8-7-and-vista/" data-host="www.howtogeek.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
How to Play PC Games That Require SafeDisc or SecuROM DRM on Windows 10, 8.1, 8, 7, and Vista
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.howtogeek.com
DRM joka toimii vain ohjelman käynnistyessä, on paljon helpompi poistaa, kuin DRM joka on ujutettuna ympäri pelin koko koodia ja joka toimii koko ajan. Denuvo nimenomaan toimii koko ajan, tunnetusti hidastaa peliä(vertailtu sellaisilla peleillä joista löytyy sekä denuvo että denuvo-vapaa versio).
Äkkiseltään mitä tuolla muualla parempia keskusteluja tästä on katsellut, on kyse enemmänkin siitä että noi jotkut DRM:t saattaisivat hidastaa enemmän noilla hybridi-prossuilla kuin pitäisi, koska noi prossut pyrkivät ohjaamaan käyttöjärjestelmän avulla eri tyyppisiä säikeitä eri ytimille, ja nuo DRM middlewaret ovat hankalempia (tms. ) tunnistaa.
Ei tässä ole mitään kummaa, jos ymmärtää sen, että aiemmin ei ole valmistettu pc-tietokoneita, joissa on montaa eri prosessoriydintyyppiä.
Tuossa ylempänä mainittiin, että Denuvo käyttää CPUID-käskyä osana lisenssiavaimen generointia, ja tämä kaiketi tehdään ensimmäisen kerran pelin asennushetkellä. Peliä pelatessa avainta tarvitaan suojauksen avaamiseen tai tarkistamiseen, ja silloin saattaa näillä uusilla prosessoreilla tulla väärä avain, jos suojaus suorittaa CPUID:n väärällä ytimellä. Sillä ei siis liene mitään merkitystä, onko suojaus toiminnassa vain pelin käynnistyksessä vai myös pelaamisen aikana.
Suojauksen poistamisen vaikeuttamiseksi pitää suojausroskaa tietysti laittaa moneen eri paikkaan ja sotkea se kunnolla itse pelikoodin sekaan.
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä