Vuonna 1982 julkaistu klassikkotietokone suoriutuu generatiivisen tekoälymallin pyörittämisestä lokaalisti täysin omin voimin ilman verkkoyhteyksiä tai muita nykyajan kotkotuksia.

Tekoälyä on ehditty viimeisen vuoden aikana lykkäämään jokaiseen mahdolliseen ja mahdottomankin oloiseen laitteeseen ja sovellukseen. Tekoälykinkereissä ikä ei ole este, kuten Nick Bild on osoittanut Commodore 64:n kera.

Nick Bild on kehittänyt onnistuneesti Commodore 64 -kotitietokoneella pyörivän generatiivisen tekoälymallin. Tekoälymallilla voidaan luoda 8×8 pikselin kokoisia sprite-kuvioita, jotka näytetään 64×64 pikselin kokoisina. Kehittäjän mukaan tekoälymallin idea on auttaa muita kehittäjiä löytämään inspiraatiota edelleen olemassa olevan kotikutoisten C64-pelien kehittämiseen esimerkiksi hahmojen osalta.

Vanhuus ei tule kuitenkaan tietokoneidenkaan kohdalla yksin, vaan aivan silmän räpäyksessä vuonna 1982 julkaistu kotitietokone ei tehtävistään suoriudu. Tietokoneella kestää noin 20 minuuttia iteroida 94 kuvaa lopullisen kuvan luomiseksi. Tekoälymalli pyörii täysin Commodore 64:llä eikä se vaadi verkkoyhteyksiä tai muita nykyajan kirouksia.

Lähteet: Tom’s Hardware, Nick Bild @ GitHub

This site uses XenWord.
;