Tekoälyä on ehditty viimeisen vuoden aikana lykkäämään jokaiseen mahdolliseen ja mahdottomankin oloiseen laitteeseen ja sovellukseen. Tekoälykinkereissä ikä ei ole este, kuten Nick Bild on osoittanut Commodore 64:n kera.
Nick Bild on kehittänyt onnistuneesti Commodore 64 -kotitietokoneella pyörivän generatiivisen tekoälymallin. Tekoälymallilla voidaan luoda 8×8 pikselin kokoisia sprite-kuvioita, jotka näytetään 64×64 pikselin kokoisina. Kehittäjän mukaan tekoälymallin idea on auttaa muita kehittäjiä löytämään inspiraatiota edelleen olemassa olevan kotikutoisten C64-pelien kehittämiseen esimerkiksi hahmojen osalta.
Vanhuus ei tule kuitenkaan tietokoneidenkaan kohdalla yksin, vaan aivan silmän räpäyksessä vuonna 1982 julkaistu kotitietokone ei tehtävistään suoriudu. Tietokoneella kestää noin 20 minuuttia iteroida 94 kuvaa lopullisen kuvan luomiseksi. Tekoälymalli pyörii täysin Commodore 64:llä eikä se vaadi verkkoyhteyksiä tai muita nykyajan kirouksia.
Lähteet: Tom’s Hardware, Nick Bild @ GitHub
Upeaa kyllä miten vanhus suorituu. 😀
Ehkä offia, ehkä ei, mutta mites niin tuo tekoälyn energiantarve? Mietin vaan, kun jos AGI (yleistekoäly) halutaan luoda, pitäisi varmaankin keksiä sähköaivo uudestaan. Käsityksen mukaan ihmisaivoja vastaava tekoäly olisi ainakin korttelin kokoinen ei taitaisi edes ydinvoimala riittää sen pyörittämiseen. Ihmisaivot ovat sen sijaan kooltaan toista litraa, painava hieman yli kilon ja kuluttavat energiaa 20 wattia tunnissa. Tämän vuoksi olikin piristävää lukea tästä Commondorelle kehitetystä tekoälymallista. Commondoren tehot ja energiakulutus kun eivät nähtävästi päätä huimaa.
Nii mut ei ton tehot riitä mihinkään, 20 minuuttia menee 94 kuvan iteroimisessa
Vastaava ohjelma vaikka vuoden 2009 Intel atom prossulle ja pyörimään Win NT 4 kernelin päällä niin siitä saa rutistettua tehoa vaikka miten paljon tekoälykuvien luomiseen. Ei vaan kukaan ole tehnyt Win32 executablea näihin generatiivisen tekoälyn hommiin samalla periaatteella kuin tuo commodore koodi.
Katos kun Intel Atom vuodelta 2009 syö tyyliin 5 wattia sähköä ja on kuitenkin kymmeniä kertoja nopeempi kuin Commodore joten se tekisi samat asiat kuin commodore ehkäpä alle minuutissa
Siistiä. Mutta tässä ei taida olla minkäänlaista tekstisyöttöä käyttäjältä ja tekee vain oman mielensä mukaan spritejä?
Ottaen huomioon laitteen hyvinkin rajalliset resurssit niin tuo on todella hieno suoritus 🙂 Jo 60k vapaata muistia on sellainen mitä moni nykypäivän koodaaja ei edes yritä ottaa huomioon (kun koneissa on giga tolkulla muistia käytettävissä).
Koodin pitää olla tiivistä ja tehokasta.
Onko kyse tekoälystä vai sprite generaattorista, taitaa olla jälkimmäinen.
Dokumentaatio on olemassa, kyllä se on ihan samaan tapaan tekoälyä kuin nuo modernimmat vastineensa
Tekoäly toki, ihan scriptillä!
Mutta lopputulokset ovat tietysti spritejä, koska niitä C64 käyttää…
Mielenkiintoista olisi kuitenkin tietää, voiko kyseistä tekoälyä kouluttaa omilla spriteillä!
Ajankohtaista sillä Microsoftinkin propellihattu koodarit voisi ottaa mallia tästä, että ei tarvitse poistaa tukea niihin vuoskymmenen vanhohin SERri prosessoreihin.
Ja tuossahan on vielä paljon paranneltavaa, näyttäisi siltä että esim tavallisella PC:llä generoidaan BASIC-kielinen koodi joka sitten annetaan c64:lle. Tuon kun kääntelisi vielä assembleriksi niin saisi kummasti lisää puhtia generointiin.
Nykyaikana kun muistia ja cpu-syklejä on tarjolla reippaasti, on aikalailla unohtunut koodin optimointi monessa tapauksessa. Itse välillä koodailen mikrokontrollereille koodia ja kun ohjelmamuistia on esim 2 kilotavua ja kellotaajuus ehkä muutamia megahertsejä niin pitää jo vähän miettiä miten asioita tekee.
Täytyy sanoa että lähiaikoina on monesti hämmästellyt että miten paljon jollakin C64:lla voi tehdä kun on katsonut viimeaikoina kyseiselle laitteelle tehtyjä demoja. Osa on aivan uskomattomia tekeleitä joita ei millään uskoisi että 64k muistilla ja 1MHz prossulla voisi tehdä mutta niin vaan jotkut tekevät. Aikalailla sama fiilis tästäkin projektista, ja tässä on vielä optimointivaraakin.
Intel Atom N450 prosessori vuodelta 2009 on noin kymmenen tuhatta kertaa nopeampi kuin C64 koneen Intel 8086 @ 5 MHz.
Ja varmaan vielä huomattavasti tehokkaampi kuin C64-koneen MOS 6510 @ ~1MHz
Nimenomaan. Se oli ikäänkuin vertauskuva. Mulla ei ole mitään hajua Commodore prossun nopeudesta.
C64 MOS 6502 @ 1,02Mhz 0,43 MIPS
Intel 8086 @ 8 MHz 2,2 MIPS
Instructions per second
Jep. 8086 on 16bit prossu ja sit taas IBM eka PC sisälsi 8088 prossun,
joka on varmaan lähempänä kuuslankkua…
Tavallaan täyttää AI:n vaatimukset, tavallaan ei.. Tästä puuttuu se toinen AI, joka arvostelee generoinnin tuloksia, mutta se taas olisi vetänyt generointiajan pilviin..
—
Ja 8086/8088 on x86-prosessoreita (PC), MOS 6502 on oman arkkitehtuurinsa RISC (sillä perusteella, että siinä oli vähäinen määrä käskyjä, eikä fixed length operandien perusteella). Tämä on sinänsä tärkeää, koska sille ei voi oikein kehittää millään normaalilla kielellä ja useimmat käyttivät BASIC:iä.
—
Mietin hetken, mitä mieltä olen tästä, mutta se kuitenkin generoi kuvia, niin olkoon sitten AI. Pahimmat räpellykset C64-maailmassa on sitä, että siinä on tyhmä terminaali johonkin koneelle, joka oikeasti tekee kaiken.
8088 on vaan 8086 kapeammalla väylällä. Ihan samat käskyt kuin 8086ssa, joiden varsinaiseen suoritukseen itse prossulla menee ihan sama aika, mutta kun dataa haetaan muistista tai dataa kirjoitetaan muistiin, pitää yli 8-bittisiä datatyyppejä käyttäessä tehdä useampi muistiaccessi (jolloin aikaa menee enemmän). Ja samoin käskyjen hakemiseksi pitää yli 8 bittiä pitkille käskyille tehdä useampi muistiaccessi, tosin käskyjen osalta prefetch-puskuri lataili aika hyvin seuraavaa käskyä sisään edellistä suorittaessa.
Me emme tiedä miten AGI rakennetaan, joten emme tiedä energiatarvettakaan. On kuitenkin hyvin epätodennäköistä että AGI imaisisi sähkölaitosta prosessointiin. Todennäköisempää on että mennään lähempänä nykyisiä koneoppimismalleja jotka pyörii ihan kotitietokoneillakin.
Ehkä tuo yleinen väärinkäsitys sähkönkulutuksesta johtuu siitä että OpenAI:n kaltaisia megapalveluja käyttää miljoonat ihmiset. Se kulutus syntyy tuosta skaalaustarpeesta. "Aivojen" on vastattava miljoonaan eri kysymykseen samanaikaisesti.
On myös todennäköistä ettemme haluaisi ylipäätään 1:1 kopioida aivoja kaikkine heikkouksineen, vaan kyse olisi enemmänkin jostain inhimilliseltä vaikuttavasta toimijasta joka kykenee reaaliaikaisesti hakemaan dataa, oppimaan ja soveltamaan oppimaansa tasolla mihin aivot eivät kykene.
-Kalle Kotipsykiatri on suomenkielinen keskusteleva tietokoneohjelma eli chatbot, joka antoi vaikutelman tekoälystä.
– MikroBitin numero 1/1984 sisälsi laajan artikkelin tekoälystä ja Kalle Kotipsykiatri -ohjelmasta.
– Ohjelman kuuluisin versio on vuonna 1984 MikroBitti-lehden ensimmäisessä numerossa julkaistu Commodore 64 -kotitietokoneelle käännetty versio, jonka teki Jyrki Kasvi.
Jotenkin hämärästi muistaa, että tuota ehkä kokeiltiinkin silloin.