LG on julkaissut tänään virallisesti jo muun muassa CES 2020 -messuilla esitellyn UltraGear 27GN950 -näytön. Kyseessä on yhtiön mukaan maailman ensimmäinen 4K-resoluution IPS-näyttö, joka kykenee 1 millisekunnin G2G-vasteaikaan.
LG:n uutuusnäyttö on nimensä mukaisesti 27-tuumainen. Sen Nano IPS -paneeli tarjoaa 4K UHD -resoluution (3840×2160) ja kiitos Display Stream Compression -teknologian täytettä ruudulle voidaan tarjota yhdellä kaapelilla 4K-resoluutiolla 10-bittisellä HDR-värimaailmalla ja 144 hertsin virkistystaajuudella. Näyttö kykenee toistamaan 98 % DCI-P3 -väriavaruudesta ja sen tyypillinen kirkkaus on 400 nitiä, mutta hetkellisen kirkkauden myötä näyttö yltää DisplayHDR 600 -sertifikaattiin.
Vaikka näytön muut ominaisuudet ovat jo itsellään vakuuttavia, on yksi ominaisuus LG:n mukaan uniikki. Yhtiön mukaan UltraGear 27GN950 on maailman ensimmäinen 1 millisekunnin vasteaikaan yltävä 4K IPS -näyttö. Sulava kuva varmistetaan Adaptive-sync-teknologialla ja se on virallisesti sekä FreeSync Premium Pro- että G-Sync Compatible -yhteensopiva.
27GN950 on varustettu kahdella HDMI-liittimellä, yhdellä DP-liittimellä, USB 3.0 -tuella sekä kuuloke- ja mikrofoniliitännöillä. Sen jalusta tukee sekä korkeuden säätöä, kääntämistä (pivot) sekä kallistusta.
LG UltraGear 27GN950 on ensimmäinen uutta, siivistä inspiraatiota hakenutta logoa käyttävä tuote. Sama logo tullaan näkemään myös muissa tulevissa UltraGear-sarjan tuotteissa. Itse näyttö saapuu myyntiin välittömästi ympäri maailman, mutta tarkoissa maakohtaisissa saatavuuksissa saattaa olla eroa. Suomessa näyttö tulee myyntiin syys-lokakuun taitteessa 899 euron suositushintaan.
Lähde: LG
Ei valitettavasti selvinnyt LG:n lehdistötiedotteestakaan. Mutta koska puhutaan DSC:stä niin eiköhän se oli DP1.4(a)
Juu, näin arvelinkin.
Ei taida nykyisellä raudalla pelikäytössä päästä 4K HD resoluutiolla lähellekään 144Hz virkistystaajuutta, joten se 144Hz jää vain työpöytä käyttöön.
Onhan tässä nyt maailma täynnä muutakin kuin tuoreimpia AAA-pelejä?
Pelit joissa korkea virkistystaajuus ei ole niin tärkeä vaan grafiikat pääosassa, niitä 4k 60Hz ja kilpapelejä vaikka 1440p/1080p 144Hz
Nyt on kova näyttö
Puuttuu tuosta FALD taustavalokin, mikä auttaisi IPS:n rajalliseen kontrastiin.
Jos haluaa skaalattuna ajaa, niin silloin 4K virkistystaajuuden on oltava tuo.
Jaaha…todennäköisesti yksi ei TN-näyttö lisää joka mainostaa tuota 1 ms:n G2G, joka on kummiskin käyttökelvoton kun laitetaan maksimi overdrive päälle jolla tuo 1 ms G2G on saavutettu. Arvosteluja odotellessa.
Mitä tuo hetkellinen kirkkaus tarkoittaa? HDR600 hetkellisen kirkkauden ansiosta.
Kelpais mut poppia ei oo konees tarpeeks. Eikä rahoja lompsas.
itsekin odottelen 1440p 27-32″ panelia kunnon HDR tuella mutta sellaista kukaan ei kiinnosta tehdä vaan tyrkätään näitä 4k näyttöjä missä raudan vauhti loppuu kesken mutta eivät kai valmistajat ole vielä sitä huomanneet vai onko nämä tuleivaisuutta varten suunniteltu.
Itse ajan tällä hetkellä 4k näyttöä 1440p työpyödällä kun 4k oli jatkuvasti Youtuben videoiden kanssa jotain ihmeellistä tökkimistä, skaalautuu mielestäni ihan hyvin(DPI skaalaus myös 150%), ja HD skaalaus olisi täysin tasan 1:4. (toki rauta tulee päivittymään 4k aikaan kunhan nuo nVidian 3000 sarja ja mahdollisesti Zen 3 tulee)
Niin tuollaistakin näyttöä voisi ajaa niillä ”kilpapeleillä” joissa se 144 Hz tärkeää, joko 1440p tai HD, ja sitten muita pelata 4k kunnes rauta jaksaa näyttöä paremmin. Ei tule skaalausta missään huomaamaan vaikka tuo 1440p ei mene täysin tasan.
Kyllähän noita on nyt tullutkin näiden 240 Hz:n näyttöjen vanavedessä. HDR600 riittää pelaamiseen ainakin ilman mitään ongelmia. Elokuvat tai toimivat HDR -livefeedit on edelleen kiven alla. Kannattaa muistaa kytätä kuinka syvät mustan tasot näytöstä löytyy sen HDR -luokituksen lisäksi sillä jos mustat tasot on liian vaaleat, niin lopputulos ei näytä lähimainkaan niin hyvältä kuin pitäisi.
Pelejäkin jotka tukevat HDR:ää ei ole kovin montaa. Uusin Tomb Raider ja Division 2 ainakin tukee HDR oikein hyvin ja edellämainitut pelit tosiaan näyttää omaan silmään paljon paremmalta kuin ilman.
Käsittämätön näyttö. 4k:lle liian pieni 27 tuuman koko, g2g 1ms todennäkösesti overdrivet maksimissa ja saatanallinen reverse ghosting, joten käyttökelvoton. Päässee varmaan sinne 3-4ms hujakoille jollain käytökelposella overdrive asetuksella. Vähän on vaikee nähdä tälle mitään järkevää käyttöskenaariota, kun hintakin varmaan reilusti isompi kuin muuten vastaava 1440p 27″ näyttö, kuten LG 27″ 27GL850.
*inverse ghosting piti sanomani.
Sitä että hetkellinen maksimikirkkaus on 600 nitiä tai yli.
DisplayHDR-speksit määrittelevät kirkkausvaatimuksensa kolmessa kategoriassa:
DisplayHDR Performance Tier:
True Black
True Black
Ei vaan 27" on liian suuri 4K resolle. Parempi koko olisi n. 21-22", jotta voisi hyvillä mielin käyttää 200% skaalausta.
Desktop käytössä alle 200dpi näytöt eivät ole tarpeeksi teräviä. Pelikäyttöön tietty isompi on ihan ok.
27" näyttö tarvitsee 5K resoluution ollakseen "ideaalin terävä".
Kyllä noita alkaa olemaan aika tavalla, tässä viime vuoden lokakuulta listaa, en tiedä onko edes silllä hetkellä ollut kaiken kattava lista mutta tuossakin on jo aika tavalla niitä + sen jälkeen julkaistut HDR:ää tukevat pelit tietysti päälle
What graphics card do I need for HDR and what PC games support it?
http://www.rockpapershotgun.com
Joo itse en edes ole huomannut että osa noista peleistä tukee hdr:ää. Jotenkin sellainen oletus päällä että settingeistä pitää löytyä joku asetus, mutta ilmeisesti riittää ihan että säätää windowsin hdr asetukset päälle peleissä.
Riippuu täysin, mitä pelejä pelataan.
Niiden supermeganäyttistä vaativien pelien osuus kaikista peleistä on oikeasti todella pieni, mutta ne hyppivät testeissä esille, koska ne on ne pelit, millä testeissä saadaan eroja aikaiseksi.
Ja esim. upouusi CS-klooni Valorant pyörii jo 1070llä 4k-resolla n. 140 FPS, ettei tarvi tyytyä edes vanhoihin peleihin että voi pelata täydellä resolla kovalla taajuudella.
Laittaa sen näytön vähän kauemmaksi, samalla saa pienemmistä katselukulmamuutoksista johtuen yhtenäisemmän kuvan.
Haluatko selittää miten kuvan terävyys paranee laittamalla näyttöä kauemmas? Täysin käsittämätön kommentti minulle.
Öö pikselit on pienempiä näkökentässä == kuva on terävämpi. Avaruuskulma per pikseli määrittää kuvan havaitun tarkkuuden.
Joo ei. Tekstistä ei saa tasan yhtään paremmin selvää viemällä näyttöä yhtään kauemmas.
Avaa A4 PDF näytölle. Säädä PDF-readerin zoom-taso niin, että se virtuaalinen paperi on tasan saman kokoinen kuin oikea A4.
Siirtele näyttöä syvyyssuunnassa ja mieti, että paraneeko luettavuus vai ei, kun työnnät näyttöä kauemmas.
Kyllä saa, kunhan pitää tekstin koon avaruuskulmassa mitattuna samana. Esim. viemällä näytön kaksinkertaiselle etäisyydelle ja samalla tuplaamalla fonttikoon, niin teksti on näkökentässäsi samankokoista, mutta ääriviivoiltaan tarkempi. Myös suhteessa pienemmästä tekstistä saa selvää paremmin.
Mainitsit aikaisemmassa viestissäsi, että parempi koko tälle olisi 21-22” tuon 27” sijaan. Siirtämällä näyttöä n. 23% kauemmaksi itsestäsi saat aikaiseksi saman efektin.
Ei saa. Lisäksi reaalimaailmassa jokaisen näytöllä näkyvän elementin ”koon tuplaaminen” on teknisestikin täyttä utopiaa. Jos se vaikka nyt fontille vaikka onnistuisi.
Peruskauraa nykyään.
Need to make items bigger on your screen? Here's how on Windows 10.
http://www.windowscentral.com
Mielenkiintoinen uutuus tämä ja tuo IPS on plussaa ainakin omassa vaakakupissa.
4k-reso nyt hiukan potkii vastaan johtuen omasta näöstä, mutta pitänee pistää mietintään ellei satu sopivaa 3440*1440 resoluutioista IPS-paneelilla varustettua näyttöä löytymään nykyisen työnäytön korvaajaksi.
Tuolla ilmoitetulla vasteajalla ei ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä.
Näiden IPS vasteajat on keskimäärin olleet luokkaa 4-9ms joten tämä varmaan asettuu myös siihen haarukkaan joka ei tietenkään ole mitenkään huono arvo näin oikeita vasteaikoja tarkastelle.
e:
Tämä LG "Ultragear"Logon oikea puolisko muistuttaa etäisesti Rog logon"silmää"
Itseasiassa esim. 32" näyttöä katsellessa on suositeltavaa että silmät olisi noin metrin päässä näytöstä.
No ainakin kuolleet pikselit ei häiritse niin paljon kun ovat pienempiä…
Kyllä tuo DisplayHDR 600 on jo ihan pätevä ainakin IMO
Saakohan tällä kaikki herkut samassa, eli 4k, HDR, 144Hz, Gsync ?
Kunhan uusia kortteja tulee niin voi olla jo käyttöäkin 4k @ 144Hz, ja onhan Nvidialla ainakin ollut SLI, kaipa se tulee uusiinkin mahdolliseksi. Kaksi 3080Ti todennäköisesti vaatiikin jos tykkää RTXt päällä repiä 4k:lla 144fps 🙂
FreeSync/Adaptive-sync, G-Sync Compatible eli toimii NVIDIAlla varmasti.
Okei, näin oletan. Mutta nykyinen Acer toimii myös 144Hz 4k:lla, mutta ei saa freesync päälle kun vaatii kaksi DPI piuhaa. Tässä LGssä menee tosin yhdellä niin tuskin sitä ongelmaa. Acerissa ei myöskään saa HDR ja freesync päälle samaan aikaan, LGssä varmaan saa.
Oliko jopa mahis kellottaa 160hz? Tuon kanssa varmaan sitten tippuu jo ominaisuuksia pois…
Se HDMI tyyppi pitää vielä tarkastaa kun saapuu. Jos sattuis olemaan 2.1 niin toimisi myös nätisti tulevien konsolien kanssa.
Mielenkiintoinen näyttö ja jopa järkevähkö hinta, ettei mitään Asuksen 2000€.
Aceri ei ilmeisesti tue Display Stream Compressionia
Aivan. Kiitti tiedosta ja hyvin poimitusta uutisesta
Kyllä päästään lähelle. Ja maaliinkin. Ajattele rocket league, cs go, fortnite yms. Ja monissa AAA peleissä päästään 100 fps tienoille, joka on jo sekin paljon sulavampaa kuin 60Hz. Itse olen useimmiten pitänyt näyttöä siellä vähän alle sadan hertsin lukemissa, että saa kaikki värit perus displayport 1.4 tekniikallakin hdr:n kanssa.
Ja pienestä pikselikoosta johtuen alemman resoluution renderöinnistä skaalauskin pitäisi toimia oikein hyvin, jos maksimaalista FPS:ää halutaan.
Liitännät vain pitäisi saada modernille tasolle vanhoista, että riittäisi siirtokaista ilmna vippaskonsteja.
CSGO 4K maxasetuksilla +200fps
Moni muukin peli tosiaan menee +100fps ja optionsillakin pystyy tekeen ihmeitä.
Ensivuonna 4K 144Hz pelailu entistäkin helpompaa kun on uutta kovempaa rautaakin tarjolla joten tälläiselle näytöllekkin löytyy käyttöä.
Lg ja aoc on nostanut laatutasoa viime vuosina hyvin selvästi.
Eikös ne uudet näytönohjaimet tule siinä syyskuun tienoilla ? Silloin toki 4k pelaaminen helpottuu, mutta veikkaan 2K pelaamisen tasoittuvan fps:n ja näyttävyyden osalta parin seuraavan vuoden aikana sen verran, että niitä aletaan enempi markkinoimaan pelinäyttöinä. 4K ja 2K näytöissä useimmiten pienemmät resoluutiot ei näytä hyvältä.
Tekstin perusteella tarkoitat 1440p:tä kun puhut 2K:sta. Suosittelen vastaisuudessa käyttämään niitä yleisempiä nimityksiä, 2K:ta lähin resoluutio kun on toiselta nimeltään FullHD (1080p) eikä QuadHD (1440p), tulee vähemmän sekaannuksia
Eiköhän tuo 1440p tule olemaan se seuraava "de facto" peliresoluutio "kunnon koneilla", hyvää vauhtia se on ainakin sellaiseksi mielestäni kehittymässä.