Näytönohjainmarkkinoista muun muassa 3dfx:n, ATi:n ja NVIDIAn kanssa aikoinaan kisannut Matrox kuuluu alan ehdottomiin legendoihin. Kanadalaisyhtiö on kadonnut parrasvaloista jo aikaa sitten, mutta yhtiö jatkaa toimintaansa edelleen aktiivisesti vähemmän kuluttajien silmiin osuvilla aloilla.
Matrox perustettiin vuonna 1976 ja sen myötä yhtiö viettää tänä vuonna 45-vuotispäiviään. Yhtiön matka on ollut pitkä ja etenkin kuluttajapuolella loppuviimein kivikkoinen. Yhtiön perustajiinkin kuuluneen Lorne M. Trottierin nykyään omistama yritys toimii muun muassa videolaitteistojen ja teollisuuskäyttöön suunnattujen laitteiden parissa.
Matrox tuli tunnetuksi aikoinaan ennen kaikkea huippulaatuisesta 2D-kuvanlaadustaan ja kahden näytön tuesta. Alkumetreillä pahasti kompastelleet 3D-kiihdyttimetkin lähtivät kisaan kunnolla G200:n tai viimeistään G400-sarjan myötä, mutta sen jälkeen alkoi yhtiön alamäki kuluttajamarkkinoilla. Yhtiön seuraavat uudet sukupolvet olivat pettymyksiä suorituskykynsä puolesta ja viimeiseksikin toivoksi kuvailtu Parhelia kompastui viimeistään puutteellisiin kaistaa säästäviin ominaisuuksiin, kuten z-puskurin pakkaus.
Luovuttuaan pelimarkkinoista Matrox tuotti vielä joitain omia piirejään, mutta sittemmin se on siirtynyt käyttämään ensin AMD:n ja viimeisimpänä NVIDIAn grafiikkapiirejä omissa erikoiskäyttöön suunnatuissa näytönohjaimissaan.
Voit tutustua Matroxiin, sen nykyisiin jaostoihin Matrox Imaging ja Matrox Video sekä yhtiön historiaan tarkemmin lähdelinkin takaa.
Lähde: Matrox
Oli ja johtui analogisesta signaalista.
Ai niin .
Ei, se oli Maxtor, nykyään osa Seagatea.
Maxtor teki, ei mitään tekemistä Matroxin kanssa.
Jöö, sekoitin nimet vahingossa
Ei ollut rahaa Matroxiin, mentiin halvemmilla ohjaimilla. Serrikasasta sitten kerättiin retrokoneisiin Matroxit 2D-ohjaimiksi mutta niistäkin piti luopua ennen kuin sai kasaan tilaongelmien vuoksi.
Joo, kun VGA-piuhalla vedettiin, mutta sitten kun tuli LCD-näytöt, niin hävisikö tuo ero? Vanhoilla kuvaputkilla oli kyllä suuria eroja ja mielenkiintoista oli myös se, että niissä aina tahtoi olla jonkinlaisia vääristymiä nurkissa. Poikkeuksena kallimmat Nokian monitorit, joissa kuva oli kyllä suora ja hyvä. Ja erilaista väreilyä yms. esiintyi ja siinä just Matrox pärjäsi hyvin. Muistaakseni G200 oli itselläni juuri siitä syystä. Mutta silloisessa Eizon monitorissa oli pieni vääristymä muistaakseni silti jossain nurkassa.
Mulla on itse asiassa tässä koneessa vanha Dellin perustoimistopaneelin, eikä siinä mielestäni ole juuri merkitystä, onko VGA/HDMI/DV:llä kiinni?
Se johtui siitä piiristä mikä kasas sen kuvan ennen kuin se poistui kortilta. en nyt löytänyt sitä mystiquen kuvaa mutta voit käsitellä tuota reference imagea 99% vastaavana
katso liitettä 711136
Huonoimmilla 2d laaduilla ei pelien teksteistä saanu aina selvää
Täällä mentiin S3:lla (+Voodoo II), kunnes ostin ATi All-in-One -ihmeen, jossa oli TV-kortti, s-video ja kaikki kivat. Oli ehkä tuo @TheMeII kuvan RageIIc, tai sitten ihan perus RageII.
Matrox oli niiden kortti, joilla oli rahaa. Eipä itsellä ollut silloin vuosituhannen vaihteessa.
—
Joo-o. Tämä on sitä 3d:tä ja joku S3 texture compression (joka oli aikanaankin syvältä) on sotkenut tekstuurin. Vaikka on "2d".
Perus 320×200 VGA pelit näytti ihan selviltä ja luettavilta jokaisella monitorilla. Myös CGA/EGA ja esim. Alley Cat ja Street Rod toimi ihan täydellisesti ja tekstistä sai hyvin selvän.
Se 3d-maailma oli viidakko ja siellä oli Glidea ja Quack-hack, jota aina parin vuoden välein laitan Kaotikalle, kunnes hän saa tarpeekseen.. DirectX/Direct3D on oikeasti huima saavutus ja varmasti Xbox auttoi myös.
Minun muistaakseni kaverin virgen ja mun mystiquen välillä oli isommilla resoilla (olikohan 1024×768 näytöt meillä) ihan näkyvä tarkkuusero dos-peleissä. Siinä vaan taitaa olla se ero että testikuvat pitäis ottaa kameralla kun ne saa vasta näytön puolelta katottua
90% DOS-peleistä oli 320×200 resoluutiolla ja 256 värin väripaletilla, kun se mahtui sinne 64K muistialueelle. Taisi vanhempieni luona asuessani maksimiresoluutio olla 640×480 meidän näytöissä.
Taidat puhua edelleen Windowsin peleistä, jotka tuli Direct3D:n kanssa, esim. Half Life. Tai sitten sinulla oli huono näyttö/näyttöasetukset. Minä puhun tosi vanhoista peleistä ja minulla taisi CRT olla vuoteen 2007 asti. Siis peleistä, joita varten ei tarvinnut Windowsia. Voi olla liian vanhoja pelejä monelle.
Mystique itselläkin joskus… Silloin kun kaupasta voi vielä ostaa ohjaimia 🙂
Mutta ihan hyvä härpäke se oli. Mutta markkinat ei ole olleet helpoimmat. Pinnalla pysyminen vaatii rahaa ja se taas vaatii isoa firmaa, mitä Matrox ei sitten loppujen lopulta ollut. Sama tilanne, kuin nyt puolijohde firmoilla. Enää pari isointa hengissä ja loput tekohengityksessä vanhoilla tuotantotekniikoilla niin pitkään, kun niille riittää kysyntää.
Ei. S3TC eli S3 Texture Compression (johon perustuu myös MS:n DXT:t) oli varsin mainio pakkaustapa ja se oli ensimmäisiä tapoja käyttää korkean resoluution tekstuureja (Unreal Tournament oli ensimmäinen joka tätä tuki)
Sillä ei ole mitään tekemistä 3DMarkin kuvanlaatutestien kanssa.
Puhumme 20v vanhoista tapahtumista, mutta olen varma, että DOS-pelit olivat teräviä ja aivan varmasti minulla kotona ei ollut kalliita monitoreja. Ja S3 meillä oli lapsuudenkodissa.
Sitten Windows-puolella ja korkeammilla resoluutioilla en osaa sanoa, kun oli ATin kortteja (ja ehkä muutama Nvidiakin). Kavereilla oli Tseng Labs Diamondia ja Matrox edelleen oli ulkona meidän budjetista. En sano tarkasti, mutta jossain vaiheessa kuitenkin tuli muutettua pois kotoa tässä välissä ja S3 jäi sinne.
edit: laitetaan tämä taas , eiköhän pari vuotta ole kulunut:
data-unfurl="true" data-result-id="113016" data-url="https://techreport.com/review/3089/how-atis-drivers-optimize-quake-iii/" data-host="techreport.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
How ATI's drivers 'optimize' Quake III
data-onerror="hide-parent"/>
techreport.com
Pointtina edelleen, että 3d:ssä ja ajurikikkailulla voitiin huonontaa kuvanlaatua. Tämä toi lisää fps:iä 3d-pelitesteissä ja vain sillä oli väliä – ei kuvanlaadulla.
Se ei muuta sitä mikä S3TC on tai oli ja että UT (1999) oli ensimmäinen sitä käyttävä peli. DOS-peleistä suurin osa oli teräviä koska niissä ei ollut mitään 3D-kiihotuksia (ainakaan S3:lla) ja tekstuurifiltteröintejä. Ne, missä 3D-kiiihotuskset toimivat eivät olleet sen terävämpiä kuin muillakaan (pl kuvasignaalin laadun vaikutus)
Toisaalta sitten alle kahden vuoden päästä saikin jo Geforce 2 MX:n puoleen hintaan ties kuinka paljon paremmalla suorituskyvyllä, nelinkertaisella muistimäärällä ja näin päin pois.
katso liitettä 711708
katso liitettä 711709
Kiusallisesti se Voodoo II pehmensi kuvaa myös "2D DOS:issa", koska kuva kierrätettiin analogisesti Voodoo II:n kautta vaikka Voodoo ei ollut aktiivinen 2D tilassa. Tähän vaikutti myös välikaapelin laatu (2D kortti – voodoo). Esim Canopus toimitti korttiensa mukana parempilaatuisen välikaapelin kuin muut valmistajat. Joku harvinainen nörtti saattoi olla kärsimättä tuosta, jos monitorissa oli esim BNC liittimet VGA:n lisäksi ja 2D kortti oli liitetty suoraan BNC:llä ja Voodoo VGA:lla. (Itse en tuntenut ketään kenellä näin olisi ollut).
Matroxin kuvanlaatu oli hyvää koska mm Ramdaceihin panostettiin.. Erot tulivat esiin sitä paremmin mitä korkeampaa resoluutiota ja virkistystaajuutta käytettiin (luonnollisesti). Huono näyttö oli kyllä huono näytti ihan näyttiksestä riippumatta, mutta paremman pään malleissa sitten näytönohjain määritteli kuinka hyvä kuva saatiin aikaan. hyvät muistot on jäänyt Milleniumista ja lopulta G400:sta (joka kilpaili lopulta suht tasaväkisesti TNT2:n ja Voodoo 3:n kanssa. Aikalaiset testit oli ajettu alkupään opengl wrappereilla, mutta nekin saatiin myöhemmin kuntoon ja nopeus oli kilpailukykyinen sekä D3D:llä että OpenGL:llä).
Onneksi 3dfx tiesi mistä kana pissii ja heti kun tunkivat 2D-ytimen mukaan kuvanlaatu oli parasta heti Matroxin jälkeen
edit: muisti pätkii oliko se sittenkin joku muu kuin tuo G200 malli..
Itselläni varmaan eka kosketus oli matroxiin vuonna -93 TET-harjoittelussa, kortti maksoi silloin muistaakseni lähes yhtä paljon kuin AutoCad (eli 30 000mk!). Odotus oli silloin kova kun pääsi testaamaan korttia
peleissädemoissa – no pettymys oli suuri kun oli kaikista hitain ikinä testaamani kortti, ja VGA tukikin oli aika puutteellinen. Muistaakseni ISA-väylän yli kortille meni n. 0.5MB/sek, kun taas silloinen kukkulan kuningas Tseng Labs ET4000 puski 4MB/sek (joka juuri ja juuri riitti 320×200 animaatioon 60fps taajuudella, mutta CPU:lle ei jäänyt siinä tapauksessa juuri aikaa tehdä muuta kuin siirtää kortille dataa).Mutta dos:n autocadissa omilla ajureilla 20" näytöllä kortti osasi hardwarena piirtää viivoja siihen tahtiin että lopputulos oli häkellyttävää katseltavaa näkymää zoomatessa.
Vieläkin löytyy ainakin joistain hpe:n pannuista.
Pelasin jo tuolloinkin vielä paljon vanhempia ja/tai puhtaita 2D-pelejä kuten vielä nykyisinkin, joten Matroxin heikko 3D-puoli eii niinkään haitannut
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä